Kiitos Warfe ja latexii, itseasiassa nyt pääsi niin käymään että pistin ostaen nuo. On siellä kuluttajakaupassa tuo lain suoma 14pv ilmainen palautusoikeus "ilman selityksiä" käytössä. Otetaan hitto testiin!
Ja kyllä, juurikin Komplettista kliksuttelin.
Itse itseäni lainaten.. Eli eilen sain nuo R-28F:t laitettua tämänhetkisille paikoilleen. Vielä en edes vahvarin kalibrointia ehtinyt ajaa mutta pystyn muutaman sanasen jo noista kaiuttimista betonikuutiossa kertomaan.
Aiemmin siis olen kuunnellut näitä hetken Verkkiksen demohuoneessa ja pidin kuulemastani. Nyt kotioloissa aluksi jännitti että tuoko pieneen tilaan seinien lähettyville asentaminen pahoja bassokorostumia ja kuminaa tullessaan. Pelko osoittautui korvakuulolta vääräksi. Bassot ovat hyvinkin asialliset, ei-korostuneet ja ylipäätään tasapainoiset, ja mielestäni kaipaavat subbarin tuomaan sen alimmankin rekisterin kuuluviin. Oma käyttö ei ole hanat kaakkoon -tyylistä vaan varsin maltillista, en sitten tiedä jos volumen vääntää yhteentoista niin muuttuisiko tilanne
Keskiäänistä: Vaihtamalla edelliset kaiuttimet näihin löytyi sitä mukavaa tuhtiutta myös keskialueelle mitä olin hieman kaipaillutkin. Jotenkin tuntuisi kuin toistokäyrä ylipäätään olisi tasaisempi tällä uudella kokoonpanolla. En osaa tunnistaa onko kyse lumevaikutuksesta vai mistä mutta keskialueeseen olen tyytyväinen. Vahvari leikkaa alle 80Hz äänet R-28F:ltä subille.
Diskantista sen verran että kylläpä kuulostaa tuo torvidiskantti hyvältä! Edellisissä kaiuttimissa oli kehuttu ylärekisteriä mutta nämä miellyttää omaa korvaa jotenkin paremmin. Todellakin kirkas ja varsin heleä ääni, ei ainakaan eilisen testin perusteella aiheuttanut kuunteluväsymystä vaikka varsin kriittisesti pyrinkin noita kuuntelemaan.
Suuntasin kaiuttimet aavistuksen ohi kuuntelupaikasta.
Lisäksi stereokuva parani ja ääni aukesi mielestäni nyt paremmin. Jotenkin kokonaisvaltaisempi äänimaailma, toki onhan nuo aivan eri kokoluokan kaiuttimetkin kuin aiemmat (vaikkei koolla kuulemma aina ole merkitystä)
Kuuntelen itse lähinnä rokkia ja elektronista musiikkia ja ainakin niissä genreissä varsin onnistunut tuote. Tosin äänimaailma on sen verran tasaisen oloinen että sanoisin että tuskin tuottaa harmaita hiuksia klassisemmallakaan musiikilla, varsin toimiva paketti siis.
En nyt täysin varauksetta voi suositella, tosin siihen syynä tuo varsin iso footprint vaikka tuntuvat aika vaivattomasti istuvan vähän vaatimattomampaankin tilaan. Ensi fiilikset ovat oikein positiiviset, tänään pitää sitten kalibroida nuo ja katsoa sen vaikutus toistoon.