Omatoimista tiedonhakua on harrastettu nyt sen verran että voisin kysyä itseäni viisaammilta mielipiteitä.
Hallituksen armosta saan mm musiikinkuuntelua varten 1 huoneen käyttöön. Sen koko on vaatimattomat n. 2,7x3,5 metriä. Seinät lastulevyä, pitkällä sivulla ikkuna. Musiikinkuunteluni on viimeiset 15 vuotta ollut lähinnä autossa. Kotona se on vajonnut varsin kelvottomilla vehkeillä tapahtuvaksi. Kuulokkeet sentään on kohtuuhyvät, mutta muuten olen käyttänyt läppärin kaiuttimia, kännykän kaiuttimia, halpaa bluetooth kaiutinta jne. Nyt tavoitteenani on äänenlaadullisesti melkoinen loikka vaikka tämänkin palstan tasolla minulle riittää hyvin vaatimattomat välineet. Muutama kymmenen viimeisintä sivua on tullut kahlattua jo läpi.
Musiikinkuunteluni on ollut musiikkivideoita Youtubesta, mp3 kappaleita joita olen lataillut ties mistä ties kuinka huonolaatuisena, Spotifyn ja Deezerin, Tidalin yms käytöt ovat vasta opetteluvaiheessa. Musiikkimausta mainittakoon esim. Dire Straits ja Ludovico Einaudi. Ei mitään raskasta heviä, Iron Maideniakin vain satunnaisesti. Monipuolinen liitettävyys telkkarin lisäksi esim suoratoistopalveluihin olisi tärkeää. Edes CD-soitinta ei ole tällä hetkellä. Sekin pitänee hankkia jossain vaiheessa. LP-soitinta ei ole eikä sellaista ole tarve hankkiakaan.
Olisiko joku Yamaha WXA-50- MusicCast- tyyppinen laite jonkinlainen kelvollinen lähtökohta?
www.verkkokauppa.com
Tuntuu siltä että on ihan turha mennä kuuntelemaan mihinkään liikkeeseen kun korvani ovat tottuneet niin vähään enkä usko kuulevani ja kokevani eroja tarpeeksi jotta saisin käsitystä minkälaisia kaiuttimia tarvitsen vai riittääkö tyyliin halvimmat mahdolliset ja olisin ällistynyt jo niiden äänestä tähän nykyiseen halpis Bluetooth-kaiuttimeen verrattuna.
Naapuruston ja lemmikkeläimiemme takia ei ole tarvetta kovaääniselle setille. Fiilistelymielessä yritän ottaa rennolla otteella jottei lähtisi lapasesta koko touhu ja budjetti voisi olla max 1000-1500€.
Jotain Klipsch R-820F tyyppistä olen haaveillut mutta on varmaan liikaa noin pieneen huoneeseen. Passiivikaiutin vai aktiivi, sekin on auki. Erillinen subbari sitten jos tarve vaatii. En tarvitse monikanavasysteemiä elokuvakäyttöä varten.