Miten saa viestit menemään Gmailin sähköpostiin muista kuin Gmailin omista email osoitteista

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 223
Ero on niin iso, että en varmasti ole ainut joka tässä, pitäisi tuota 500Mt sähköpostitilan mainostamisena kuluttajaa harhaanjohtavana. Jätin silti ed. viestissäni vaihtoehdon (saako korvausta vai ei) avoimeksi.
Tässähän ei ole mitään harhaanjohtamista. Yksikään palveluntarjoaja ei myy sähköpostipalveluitaan tiedostojen tallennukseen, 500Mt sähköpostilaatikkoon mahtuu 500Mt sähköposteja.
Jos minun päivä on jostakin mennyt pilalle, niin siitä kun kaikki tavan pulliaiset päästettiin Internetiin ja näille annettiin nettifoorumit ja sosiaalinen media kaiken oksennuksen, misinformaation ja oman paatoksen julkaisukanavaksi, mutta sille ei voi enää mitään.
Tämä. Pitäisi kehittää joku Internetin ajokortti, jota ilman ei olisi mitään asiaa nettipalveluihin. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 435
Pitäisi kehittää joku Internetin ajokortti, jota ilman ei olisi mitään asiaa nettipalveluihin. :D
Vahvasti samaa mieltä, mieluummin vaikka porrastetusti että erikseen lupa käyttää mobiililaitetta / kännykkää, erikseen tietokonetta ja sen lisäksi sitten lisää korttiluokkia http(s), smtp sun muuta ja vielä erikoisluokkia vaikka ssh:lle ja vpn:lle :D
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 204
Ei minun päivä mene pilalle nettikeskusteluissa, vaan päinvastoin on samaan aikaan huvittavaa ja myös hieman säälittävää lukea miten joku voikin ensin itse sanoa ettei tiedä asiasta mitään ja sitten kun siitä enemmän tietävät ohjeistavat, niin aletaan hirveällä paatoksella vänkäämään vastaan. Voisiko olla niin, että sähköposti on liian tekninen kokonaisuus sinulle ymmärrettäväksi? Se selittäisi osaltaan tämän jankkauksen ja sen että yrität muuttaa sitä joksikin sellaiseksi mihin sitä ei ole koskaan suunniteltukaan.

Jos minun päivä on jostakin mennyt pilalle, niin siitä kun kaikki tavan pulliaiset päästettiin Internetiin ja näille annettiin nettifoorumit ja sosiaalinen media kaiken oksennuksen, misinformaation ja oman paatoksen julkaisukanavaksi, mutta sille ei voi enää mitään.
Mitäpä tähän voi muuta todeta, että hienoa että olet noin fiksu :)

Se yrittäjä saa samanlaisen virheilmoituksen kuin sinä ja siinähän sanottiin ihan selvästi virhekoodin kanssa että viestin välittäminen on estetty. Virhekoodin kanssa luulisi yksinkertaisemmankin käyttäjän osaavan ottaa yhteyttä omaan palveluntarjoajaan ja jos ei sitä kautta selviä, niin sitten vaan vaihtamaan palveluntarjoajaa sellaiseen joka osaa hommansa ja välittää asiakkaistaan.
Ei muuten välttämättä saa ainakaan minun viesteissäni, se on testattu. Asia tuli ilmi kun eräs ihmetteli, ettei saanut Gmailiinsa viestejäni, vaikka toinen (ei Gmailin käyttäjä) samat viestit saanut sen sai ne. Henkilöt keskustelivat asiasta keskenään, joten tieto välittyi hänelle sen kautta.
Tuon virheen palauttaminen ei muuten muistaakseni ole pakollista, eli voi olla että joku toinen postijärjestelmä ei palauta niinkään kuvaavaa virhettä samassa tilanteessa. Ehkä se olisi ollut parempi tässäkin tapauksessa, niin et olisi sitten alkanut alunperinkään syyttämään Gmailia muiden virheistä. :D
Minä olen pääasiasssa kritisoinut Gmailin osalta sen roskapostiasuodatuksen tiukkuutta ja siitä epäsuorasti aiheutuvia asioita.
Koska samat viestit meni muuhun osoitteeseen, voin sen omaltakanaltani katsoen tehdä. Suon sinulle oman kantasi.

Ja sähköposti nyt ei ole muutenkaan mikään videoiden talletuspaikka tai jakelutie.
Onhan se, koska palveluntarjoajani ne siellä säilyttää/ jakaa pyynnöstäni. Näin ollen se on minun asia mitä siellä säilytän tallennustilani puitteissa.
Suora lainaus kirjoituksestasi: "käytäntömme on mennyt siihen, että sitä käytetään nomin paikoin paperipostin korvaajana".
Kirjoitin tosiaan noin, mikä pitää paikkansa. Mutta en todellakaan ole sanonut että minä niin kuvittelisin
kirjoitit: "Ja ei, sähköposti ei vastaa paperipostia, vaikka mitä kuvittelisit omassa kuplassasi "
Onko sulla todella noin vaikeaa kirjoittaa asiallisesti, tai edes yrittää ymmärtää toisen kantaa.
Tässähän ei ole mitään harhaanjohtamista. Yksikään palveluntarjoaja ei myy sähköpostipalveluitaan tiedostojen tallennukseen, 500Mt sähköpostilaatikkoon mahtuu 500Mt sähköposteja.
Ei minunkaan vaan se markkinoidaan kylkiäisenä, mutta se on minulle se tosiasillinen syy ostaa se paketti.
(säilyy vuosikymmeniä käytössä ollut email osoite).
Olen siitä toki saanut sen järjettömyydestä (hinta) puolisoltani palautetta. Se sitten jää nähtäväksi miten se tulkittaisiin, kuluttajansuojalautakunnassa tai jos joku siitä alkaisi käräjöimään. Minä en ole aikonut niin tehdä.

Tallennuksesta olikin jo yllä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 074
Kaikki postipalvelut ei tosiaan palauta virhekoodeja esim Outlook.com / Hotmail tekee että välillä vaan postit ei tuu perille (ei löydy roskapostistakaan) mutta mikäli lähettävällä puolella katsoo näkee että vastaanottava postipalvelin (Outlook) on viestin vastaanottanut onnistuneesti. Tämä tehdään osittain roskapostituksen torjunnan idealla että tällöinhän roskapostittaja ei tiedä että viestit on suodatettu mutta sitten muissa tapauksissa on kiva tutkia.

Mutta hirveästi ei kannata lähteä syyttämään vastaanottajaa tai lähettävää päätä näissä asioissa koska vaikeita on välillä. Helpoiten tosiaan kuitenkin olla yhteydessä omaan palveluntarjoajaan ja he sitten pystyvät parhaiten ainakin alkuun lähteä tutkimaan ja selvittämään asiaa. Itse tiedän että näiden isojen Outlook / Google kanssa ei ole helppoa aina ja siksi voi kestää että taas palautuu toimintaan.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Ei muuten välttämättä saa ainakaan minun viesteissäni, se on testattu. Asia tuli ilmi kun eräs ihmetteli, ettei saanut Gmailiinsa viestejäni, vaikka toinen (ei Gmailin käyttäjä) samat viestit saanut sen sai ne. Henkilöt keskustelivat asiasta keskenään, joten tieto välittyi hänelle sen kautta.
Ei sitä vastaanottajan pidäkään saada. Tämä ja sen taustat on jo moneen kertaan selitetty sinulle.

Minä olen pääasiasssa kritisoinut Gmailin osalta sen roskapostiasuodatuksen tiukkuutta ja siitä epäsuorasti aiheutuvia asioita.
Koska samat viestit meni muuhun osoitteeseen, voin sen omaltakanaltani katsoen tehdä. Suon sinulle oman kantasi.
Sama tapahtuu kaikkien vastaavia estolistoja käyttävien palveluiden kohdalla. Jos lähtöpään järjestelmä on kunnossa, ei ongelmaa ole minkään palvelun kanssa. Tämäkin on sinulle jo kerrottu, eikä se ole mikään mielipidekysymys.

Onhan se, koska palveluntarjoajani ne siellä säilyttää/ jakaa pyynnöstäni. Näin ollen se on minun asia mitä siellä säilytän tallennustilani puitteissa.
Ja samalla tavalla voit vastoin alkuperäistä käyttötarkoitusta tehdä vaikka autostasi eläintarhan, mutta ei se mahdollisuus siitä silti järkevää tee.

Kuulostaa muutenkin siltä, että oikein varta vasten nyt yrität etsiä ongelmia.

Kirjoitin tosiaan noin, mikä pitää paikkansa. Mutta en todellakaan ole sanonut että minä niin kuvittelisin
kirjoitit: "Ja ei, sähköposti ei vastaa paperipostia, vaikka mitä kuvittelisit omassa kuplassasi "
Kuka sitten kuvittelee niin jos et sinä ja kenen asialla olet, jos et omallasi?

Voisiko olla peräti niin, että sinä vain luulet tietäväsi mitä muut kuvittelevat sähköpostista ja kun et nyt oikein itse ymmärrä sen toimintaa ja koet häpeää ja vääryyttä kun olet valinnut kehnon palveluntarjoajan josta et pääse eroon, niin yrität luoda järjestystä tähän kaaokseen syyttämällä muita ja kehittelemällä näitä vekkuleita skenaarioita 100 000 mahdollisen asiakkaan katoamisesta jne?

Sähköpostissa on puutteita, siitä ei ole kukaan eri mieltä, mutta pääsääntöisesti se kuitenkin hoitaa asiansa, eikä sen perustaa voi muuttaa paljon sen helpommin kuin yhtäkkiä muutettaisiin seinästä tuleva verkkojännite globaalisti joksikin muuksi.

Onko sulla todella noin vaikeaa kirjoittaa asiallisesti, tai edes yrittää ymmärtää toisen kantaa.
Kannan ymmärrän, mutta en sitä miksi sinä et ymmärrä puhetta. Kaiken aiemmin asiallisesti sanotun jälkeen on tosiaan hieman vaikeaa suhtautua yhtä asiallisesti.

Olen siitä toki saanut sen järjettömyydestä (hinta) puolisoltani palautetta.
Kannattaisi ehkä kuunnella vaimoa tässä asiassa. Tosin jos keskustelu etenee kotona yhtä sujuvasti kuin täällä, niin onnea matkaan. :D
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 204
Kaikki postipalvelut ei tosiaan palauta virhekoodeja esim Outlook.com / Hotmail tekee että välillä vaan postit ei tuu perille (ei löydy roskapostistakaan) mutta mikäli lähettävällä puolella katsoo näkee että vastaanottava postipalvelin (Outlook) on viestin vastaanottanut onnistuneesti. Tämä tehdään osittain roskapostituksen torjunnan idealla että tällöinhän roskapostittaja ei tiedä että viestit on suodatettu mutta sitten muissa tapauksissa on kiva tutkia.

Mutta hirveästi ei kannata lähteä syyttämään vastaanottajaa tai lähettävää päätä näissä asioissa koska vaikeita on välillä. Helpoiten tosiaan kuitenkin olla yhteydessä omaan palveluntarjoajaan ja he sitten pystyvät parhaiten ainakin alkuun lähteä tutkimaan ja selvittämään asiaa. Itse tiedän että näiden isojen Outlook / Google kanssa ei ole helppoa aina ja siksi voi kestää että taas palautuu toimintaan.
Ei sitä vastaanottajan pidäkään saada. Tämä ja sen taustat on jo moneen kertaan selitetty sinulle.


Sama tapahtuu kaikkien vastaavia estolistoja käyttävien palveluiden kohdalla. Jos lähtöpään järjestelmä on kunnossa, ei ongelmaa ole minkään palvelun kanssa. Tämäkin on sinulle jo kerrottu, eikä se ole mikään mielipidekysymys.


Ja samalla tavalla voit vastoin alkuperäistä käyttötarkoitusta tehdä vaikka autostasi eläintarhan, mutta ei se mahdollisuus siitä silti järkevää tee.

Kuulostaa muutenkin siltä, että oikein varta vasten nyt yrität etsiä ongelmia.


Kuka sitten kuvittelee niin jos et sinä ja kenen asialla olet, jos et omallasi?

Voisiko olla peräti niin, että sinä vain luulet tietäväsi mitä muut kuvittelevat sähköpostista ja kun et nyt oikein itse ymmärrä sen toimintaa ja koet häpeää ja vääryyttä kun olet valinnut kehnon palveluntarjoajan josta et pääse eroon, niin yrität luoda järjestystä tähän kaaokseen syyttämällä muita ja kehittelemällä näitä vekkuleita skenaarioita 100 000 mahdollisen asiakkaan katoamisesta jne?

Sähköpostissa on puutteita, siitä ei ole kukaan eri mieltä, mutta pääsääntöisesti se kuitenkin hoitaa asiansa, eikä sen perustaa voi muuttaa paljon sen helpommin kuin yhtäkkiä muutettaisiin seinästä tuleva verkkojännite globaalisti joksikin muuksi.


Kannan ymmärrän, mutta en sitä miksi sinä et ymmärrä puhetta. Kaiken aiemmin asiallisesti sanotun jälkeen on tosiaan hieman vaikeaa suhtautua yhtä asiallisesti.


Kannattaisi ehkä kuunnella vaimoa tässä asiassa. Tosin jos keskustelu etenee kotona yhtä sujuvasti kuin täällä, niin onnea matkaan. :D
Mä en enää jaksa sun kanssas, kun sä luet mitä haluat. Mutta todella hienoa, että osallistuit rakentavasti keskusteluun. :thumbsup:
 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 223
Ei minunkaan vaan se markkinoidaan kylkiäisenä, mutta se on minulle se tosiasillinen syy ostaa se paketti.
(säilyy vuosikymmeniä käytössä ollut email osoite).
Olen siitä toki saanut sen järjettömyydestä (hinta) puolisoltani palautetta. Se sitten jää nähtäväksi miten se tulkittaisiin, kuluttajansuojalautakunnassa tai jos joku siitä alkaisi käräjöimään. Minä en ole aikonut niin tehdä.

Tallennuksesta olikin jo yllä.

Tästä äkkiseltään googleteltuna:
Nyt missasit pointin. Ei sillä nyt ole merkitystä, 'myydäänkö' se sähköpostipalvelu vai saadaanko se kylkiäisenä.
Elisa:
"Sähköpostilaatikon koko on oletuksena 200 Mt."
Dna:
"Sähköpostilaatikon koko on 200 MB."
Telia:
"Telia Sähköpostilaatikon koko on 500 Mt."
MBNet:
"Jokaiselle tilaajalle on varattu sähköpostia varten 1000 megatavua tilaa sähköpostiviesteille ja kotisivuille."
Meiliboxi:
"Palvelumme tarjoaa jokaiselle käyttäjälle ilmaiseksi 1Gt kokoisen sähköpostilaatikon ja tehokkaan roskapostisuodattimen."
Zoner:
"1Gt sähköpostilaatikko / 1,50€ /kk per käyttäjä"

Kuhunkin yllämainituista mahtuu tasan ilmoitettu määrä sähköposteja. Valitatko Valiollekin kun et saa 2dl kermapurkista vatkattua kermavaahtoa mahtumaan takaisin siihen 2dl purkkiin ? (en tosin tiedä miksi näin tekisit, mutta se on sivuseikka :D )

Kaikki postipalvelut ei tosiaan palauta virhekoodeja esim Outlook.com / Hotmail tekee että välillä vaan postit ei tuu perille (ei löydy roskapostistakaan) mutta mikäli lähettävällä puolella katsoo näkee että vastaanottava postipalvelin (Outlook) on viestin vastaanottanut onnistuneesti. Tämä tehdään osittain roskapostituksen torjunnan idealla että tällöinhän roskapostittaja ei tiedä että viestit on suodatettu mutta sitten muissa tapauksissa on kiva tutkia.
Joo, tähän olen itsekin törmännyt. Varsin rasittava ominaisuus sähköpostipalvelun ylläpitäjän näkökulmasta. Onneksi ei enää tarvitse näiden kanssa isommin pelehtiä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 204
:thumbsup:
Nyt missasit pointin. Ei sillä nyt ole merkitystä, 'myydäänkö' se sähköpostipalvelu vai saadaanko se kylkiäisenä.
Elisa:
"Sähköpostilaatikon koko on oletuksena 200 Mt."
Dna:
"Sähköpostilaatikon koko on 200 MB."
Telia:
"Telia Sähköpostilaatikon koko on 500 Mt."
MBNet:
"Jokaiselle tilaajalle on varattu sähköpostia varten 1000 megatavua tilaa sähköpostiviesteille ja kotisivuille."
Meiliboxi:
"Palvelumme tarjoaa jokaiselle käyttäjälle ilmaiseksi 1Gt kokoisen sähköpostilaatikon ja tehokkaan roskapostisuodattimen."
Zoner:
"1Gt sähköpostilaatikko / 1,50€ /kk per käyttäjä"

Kuhunkin yllämainituista mahtuu tasan ilmoitettu määrä sähköposteja. Valitatko Valiollekin kun et saa 2dl kermapurkista vatkattua kermavaahtoa mahtumaan takaisin siihen 2dl purkkiin ? (en tosin tiedä miksi näin tekisit, mutta se on sivuseikka :D )
Kiitos listasta, sille voi olla käyttöä. Homma ei ole vielä kunnossa. Tuossa kun olisi ollut vielä max. lähetettävän viestin
koko...
Mutta luulen kyllä pointin tajunneeni.
Mulla ne videot ovat sähköpostia, koska ne ovat sen sähköpostiviestin liitteinä ja niiden säilytys voi olla tarpeellista.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Mä en enää jaksa sun kanssas, kun sä luet mitä haluat.
Lainasit kahta eri käyttäjää, mutta vastasit vain yhdelle. Vinkiksi sellainen, että keskustelun selkeyden vuoksi kannattaa lainata vain niitä viestejä ja sitä osaa mihin on vastaamassa.

Oli miten oli, voisit silti tarkentaa että mitä tuolla ylipäätään tarkoitat, kun aika monen muunkin näkemys taitaa olla, että se olet täällä sinä joka lukee ja puhuu mitä sylki suuhun tuo.

Mulla ne videot ovat sähköpostia, koska ne ovat sen sähköpostiviestin liitteinä ja niiden säilytys voi olla tarpeellista.
En tiedä kenen kanssa asioit ja miten, mutta aika harva haluaa nykyään hillota liitteitä siellä sähköpostien seassa sellaisenaan vaikka se joissakin tapauksessa mahdollista olisikin, mikäli ei sitten kyse ole jostakin tiedostokooltaan kohtuullisen pienistä dokumenteista, jotka on kätevä pitää mukana viestiketjussa josta on ollut puhe.

Kannattaisiko ehkä harkita jotain nykyaikaisempaa vaihtoehtoa? Sellaista, jota muutkin kanssasi asioivat saattaisivat arvostaa, kuten esim. Microsoftin O365 ja sen Outlook ja OneDrive? Tiedostot ovat tallessa ja kaikilla koneilla käytettävissä siellä OneDrivessa ja Outlook-sähköpostin viesteihin voi laittaa mukaan pelkän linkin. Tiedostoja voi jakaa suoraankin OneDrivesta vaikka kansioittain jne. Googlellakin on vastaavia, mutta heidän palveluita et ilmeisesti halua käyttää. Vai onko Microsoftikin sinun henkilökohtaisessa bannissa?

Kaikki postipalvelut ei tosiaan palauta virhekoodeja esim Outlook.com / Hotmail tekee että välillä vaan postit ei tuu perille (ei löydy roskapostistakaan) mutta mikäli lähettävällä puolella katsoo näkee että vastaanottava postipalvelin (Outlook) on viestin vastaanottanut onnistuneesti. Tämä tehdään osittain roskapostituksen torjunnan idealla että tällöinhän roskapostittaja ei tiedä että viestit on suodatettu mutta sitten muissa tapauksissa on kiva tutkia.
Jep, tämä on aika yleistä varsinkin noiden estolistojen kohdalla. Niille ei kuitenkaan päädytä hetkessä ja sitten kun siellä ollaan, ei poiskaan välttämättä pääse hetkessä, ainakaan jos ei ole edes korjattu sitä alkuperäistä syytä miksi listalle on jouduttu. Olennainen pointti kuitenkin on, että jos noille listoille päätyy, niin se on niitä käyttäville postijärjestelmille sen verran suuri indikaattori että ko. palveluntarjoajalla ei todennäköisesti ole kaikki kunnossa ja että on siinä vaiheessa ok työntää listatuista domaineista tulevat viestit suoraan mustaan aukkoon. Yksityisesti ylläpidetyt pienemmät postipalvelimet ovat olleet usein näissä isoja toimijoita tiukimpia, vaikka aloittaja Gmailia nimenomaisesti tästä solvaakin ja se sentään oli palauttanut asiallisen virheenkin tapahtuneesta.

Yksittäisen viestin lähettäjä ei yleensä voi nähdä mitä vastaanottava postipalvelin on viestille tehnyt, jos ei kyse ole yhden ja saman järjestelmän sisäisestä viestistä tai palvelimen ylläpitäjästä, joka taas voi nähdä tapahtumat lähettävän palvelimen välitystietologista. Tämä hieman vaihtelee sen mukaan millä menetelmällä viesti lähetetään, mitä kautta se kulkee, onko välissä jotain relay-palvelimia tai edelleenlähetyksiä ja millaisia määrityksiä kaikilla eri palvelimilla on.

Mutta hirveästi ei kannata lähteä syyttämään vastaanottajaa tai lähettävää päätä näissä asioissa koska vaikeita on välillä. Helpoiten tosiaan kuitenkin olla yhteydessä omaan palveluntarjoajaan ja he sitten pystyvät parhaiten ainakin alkuun lähteä tutkimaan ja selvittämään asiaa. Itse tiedän että näiden isojen Outlook / Google kanssa ei ole helppoa aina ja siksi voi kestää että taas palautuu toimintaan.
Tätähän tässä on yritetty tolkuttaa aloittajalle monen vastaajan voimin. Aloittaja oli ollut yhteydessä palvelutarjoajaan, mutta ovat ilmeisen saamattomia korjaamaan järjestelmiään ja ainakin se mainittu MBnetin postipalvelin on edelleen vaikka millä yleisellä roskapostilistalla (yksityiskohtia tästä aiemmissa viesteissä). Lopputuloksena aloittaja on ottanut mustamaalauskampanjan kohteeksi sen vastapään postijärjestelmän palvelun, jonne ei ole saanut omia viestejään menemään, eli tässä tapauksessa Gmailin.

Edit.
Tässä vielä se aiemmin mainitsematta jäänyt SMTP-protokollan RFC 5321, josta kiinnostuneet voivat tavailla että mitä missäkin välissä voi tapahtua, tai pitäisi tapahtua:


Tuohon sitten vielä päälle järjestelmien sisäinen toiminta ja kaikkien erilaisten roskapostisuodattimien toimintalogiikka.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 204
Kaikki postipalvelut ei tosiaan palauta virhekoodeja esim Outlook.com / Hotmail tekee että välillä vaan postit ei tuu perille (ei löydy roskapostistakaan) mutta mikäli lähettävällä puolella katsoo näkee että vastaanottava postipalvelin (Outlook) on viestin vastaanottanut onnistuneesti. Tämä tehdään osittain roskapostituksen torjunnan idealla että tällöinhän roskapostittaja ei tiedä että viestit on suodatettu mutta sitten muissa tapauksissa on kiva tutkia.

Mutta hirveästi ei kannata lähteä syyttämään vastaanottajaa tai lähettävää päätä näissä asioissa koska vaikeita on välillä. Helpoiten tosiaan kuitenkin olla yhteydessä omaan palveluntarjoajaan ja he sitten pystyvät parhaiten ainakin alkuun lähteä tutkimaan ja selvittämään asiaa. Itse tiedän että näiden isojen Outlook / Google kanssa ei ole helppoa aina ja siksi voi kestää että taas palautuu toimintaan.
Joo ongelma on haastava, koska niitä palveluntarjoajia riittää. Olenkin yrittänyt tuoda asiaan esiin käyttäjän kannalta (koodarin kannaltahan täällä on muut siitä huolta pitäneet) . Tuskin tää mikään Gmailin tai muunkaan "yksinoikeusongelma" on, joten se vain ton otsikon takia ja ne ongelmat mulla nyt sattui siihen suuntaan.

Juuri kukaan ei halunne roskapostia, mutta haluavat saada viestinsä perille. Tossa on Muna vai Kana ongelma. Toivottavasti saadaan yhtenäiset ohjeet joita kaikki noudattavat ja viestit kulkee molempiin suuntiin sekä niin, ettei pääse monopoleja muodostumaan ja hinnat karkaa.

Sillä välin sitten jos bisnes on noista kiinni oma kiinteä e-mail osoite ohjelmineen ollee se turvallisin ratkaisu. Pystynee vaatimaan sen, että myös Outlook/Gmail ja mitä noita tiukoilla roskapostisuodattimilla varustettuja palveluita sitten onkaan yhteydet toimivat.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
12
Internetissä on se hyvä puoli jos ei muitten palvelut miellytä voi aina tehdä oman. Ja jos tuntee että tekee asiat paremmin kuin muut niin ehkä siitä voi kehittää vaikka bisneksen. Siihen mennessä kun saa postit kulkemaan voi olla ymmärrys kasvanut sille tasolle että loppujen lopuksi nykyiset palvelut on hintaansa nähden ihan ok.
 
  • Tykkää
Reactions: jad
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 204
Internetissä on se hyvä puoli jos ei muitten palvelut miellytä voi aina tehdä oman. Ja jos tuntee että tekee asiat paremmin kuin muut niin ehkä siitä voi kehittää vaikka bisneksen. Siihen mennessä kun saa postit kulkemaan voi olla ymmärrys kasvanut sille tasolle että loppujen lopuksi nykyiset palvelut on hintaansa nähden ihan ok.
Maksamme kyllä noista todella kovaa hintaa yksityisyytemme menetyksen muodossa. (Toivotaan ettei se koskaa realisoidu missään päin maapalloa)
Jos tuon unohtaa, niin onhan kehitys ollut huimaa kun sitä vertaa Mikrobitin purkin perustamisen alkuaikojen palveluun.

Kuitenkin siinä on vielä paljon parantamisen varaa ja varsinkin niiden ratkaisemattomien ongelmien tiedottamien on kyllä heikkoa. Kaikkihan on helppoa ja ymmärrettävää kun sen on oppinut. Ja me täällä ATK:hon erikoistuneella sivustolla
pidämme asioita monesti itsestään selvyytenä, vaikka ne eivät valta osalle sitä ole.
Otan esimerkiksi oman keskusteluni kun kerroin ongelmasta "yrittäjälle". Sanoin tämä on pieni ongelma sinullekin.
Hän vastasi: " Kuinka niin mähän saan kaikki viestini Gmaililta" Siihen vastasin "Ethän sinä tiedä, että joku on sinulle yrittänyt viestiä laittaa, jos Gmail ei siitä sinulle ilmoita" Hän ymmärsi saman tien.

Onneksi meillä on tuo kuluttajansuoja, joka vähän "pakottaa" tiedottamaan niistä huonoista puolistakin.
Juuri äsken tuli ratkaisu kuluttajansuojalautakunnasta: Verkkokauppa todettiin velvolliseksi maksaa 100€ hyvityksen (jonka sai sitten takaisin sillä, että kuluttaja oli käyttänyt palauttaansa laitetta liian kaunan), sen tähden ettei kuluttajalle oltu kerrottu alalla yleisesti tiedettyä näyttöjen pikselivikaongelmaa. Se ei siis riittänyt, että asia on alalla yleisesti tiedetty.

Tästä palaan aiempaan kommenttiini siitä (saako vai ei korvausta sähköpostilaatikon tallenustilan koon kutistumisesta ) tämän ketjun viestissä #95 selitetyn "koodaustavan" takia. Veikkaan, etteivät kaikki he jotka eivät ole ATK:n kanssa tekemisessä, ymmärrä tuostakaan hyvästä selityksestä miksi niin on.
Eikä heidän tarvitsekaan, riittää kun tiedostaa ongelman. Kuluttajansuojalain kannalta ollee siis olleellista, että tiedotetaan asia "kansantajuisesti"
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
12
Maksamme kyllä noista todella kovaa hintaa yksityisyytemme menetyksen muodossa. (Toivotaan ettei se koskaa realisoidu missään päin maapalloa)
Jos tuon unohtaa, niin onhan kehitys ollut huimaa kun sitä vertaa Mikrobitin purkin perustamisen alkuaikojen palveluun.

Kuitenkin siinä on vielä paljon parantamisen varaa ja varsinkin niiden ratkaisemattomien ongelmien tiedottamien on kyllä heikkoa. Kaikkihan on helppoa ja ymmärrettävää kun sen on oppinut. Ja me täällä ATK:hon erikoistuneella sivustolla
pidämme asioita monesti itsestään selvyytenä, vaikka ne eivät valta osalle sitä ole.
Otan esimerkiksi oman keskusteluni kun kerroin ongelmasta "yrittäjälle". Sanoin tämä on pieni ongelma sinullekin.
Hän vastasi: " Kuinka niin mähän saan kaikki viestini Gmaililta" Siihen vastasin "Ethän sinä tiedä, että joku on sinulle yrittänyt viestiä laittaa, jos Gmail ei siitä sinulle ilmoita" Hän ymmärsi saman tien.

Onneksi meillä on tuo kuluttajansuoja, joka vähän "pakottaa" tiedottamaan niistä huonoista puolistakin.
Juuri äsken tuli ratkaisu kuluttajansuojalautakunnasta: Verkkokauppa todettiin velvolliseksi maksaa 100€ hyvityksen (jonka sai sitten takaisin sillä, että kuluttaja oli käyttänyt palauttaansa laitetta liian kaunan), sen tähden ettei kuluttajalle oltu kerrottu alalla yleisesti tiedettyä näyttöjen pikselivikaongelmaa. Se ei siis riittänyt, että asia on alalla yleisesti tiedetty.

Tästä palaan aiempaan kommenttiini siitä (saako vai ei korvausta sähköpostilaatikon tallenustilan koon kutistumisesta ) tämän ketjun viestissä #95 selitetyn "koodaustavan" takia. Veikkaan, etteivät kaikki he jotka eivät ole ATK:n kanssa tekemisessä, ymmärrä tuostakaan hyvästä selityksestä miksi niin on.
Eikä heidän tarvitsekaan, riittää kun tiedostaa ongelman. Kuluttajansuojalain kannalta ollee siis olleellista, että tiedotetaan asia "kansantajuisesti"
Juuh okei, en tiedä mikä on se ratkaisematon ongelma tässä mistä pitäisi tiedottaa. Ja toiseksi googlen gmaili mistä tässä ilmeisesti on puhutaan on ilmaisversio joten kaikki palvelut mitä sieltä tulee on varmasti ihan "as is". Käytä tai ole käyttämättä. Myöskin joku suomen kuluttajansuoja googlen suuntaan saattaa aiheuttaa sarkastisen hymähdyksen jossain.

Ja ei, ei varmasti tule korvausta mistään tilan kutistumisesta kun sellaista ei ole edes tapahtunut. Olet vain täyttänyt tilan datalla joka ehkä sinusta näyttää olevan jonkun kokoinen, mutta eri paikoissa sen koko on eri. Myöskään levyllä datan koko ei välttämättä ole aina sama, vaihtelee levyn blokkikoon tai kompression mukaan.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Maksamme kyllä noista todella kovaa hintaa yksityisyytemme menetyksen muodossa. (Toivotaan ettei se koskaa realisoidu missään päin maapalloa)
Siis mistä maksetaan "kovaa hintaa yksityisyytemme menetyksen muodossa"? Älä nyt vaan ala höpöttämään, että tässä kaikessa vänkäyksessä onkin takana sinun oma salaliittoteoria Internetin ilmaispalveluiden toiminnasta tms.

Yhden palveluntarjoajan päätyminen useiden eri palveluiden roskapostilistoille ei kuitenkaan liity millään tavalla yksityisyyskeskusteluun.

Jos tuon unohtaa, niin onhan kehitys ollut huimaa kun sitä vertaa Mikrobitin purkin perustamisen alkuaikojen palveluun.
Paitsi, että sähköpostitekniikka ei ole siitä ajasta muuttunut merkittävästi miksikään. Muutamia lisäyksiä ja tarkennuksia on tullut, mutta perusta on silti siellä 70/80-luvun Arpanetin SMTP:ssä.

Kuitenkin siinä on vielä paljon parantamisen varaa ja varsinkin niiden ratkaisemattomien ongelmien tiedottamien on kyllä heikkoa.
Kuten edellinenkin postaaja, on taas pakko kysyä että mitä ihmettä ovat nämä "ratkaisemattomat ongelmat", joista pitäisi tiedottaa ja ketä?

Kaikkihan on helppoa ja ymmärrettävää kun sen on oppinut. Ja me täällä ATK:hon erikoistuneella sivustolla
pidämme asioita monesti itsestään selvyytenä, vaikka ne eivät valta osalle sitä ole.
No eivät selvästi ole, etkä tunnu sinäkään ymmärtävän mistä on kyse vaikka kuinka selitetään. Jumitat vaan sitkeästi omassa poterossasi.

Pointti on edelleen sama, eli tavan tallaajan ei pidäkään näistä asioista tietää tai välittää. Viestejä tulee ja viestejä menee ja jos tällainen ongelma osuu tosiaan jossakin vaiheessa sattuu osumaan kohdalle, niin sitten ollaan yhteydessä sinne omaan palveluntarjoajaan, jonka tehtävä on asia selvittää ja korjata. En tiedä kuinka yleisenä tällaista tilannetta pidät, mutta jos ei jo tullut selväksi, niin se ei ole mikään todellinen ongelma globaalisti. Viestit siirtyvät sujuvasti toimivasta järjestelmästä toiseen, eikä käyttäjän tarvitse asiasta huolehtia.

Otan esimerkiksi oman keskusteluni kun kerroin ongelmasta "yrittäjälle". Sanoin tämä on pieni ongelma sinullekin.
Hän vastasi: " Kuinka niin mähän saan kaikki viestini Gmaililta" Siihen vastasin "Ethän sinä tiedä, että joku on sinulle yrittänyt viestiä laittaa, jos Gmail ei siitä sinulle ilmoita" Hän ymmärsi saman tien.
Ei sen vastaanottajan pidäkään saada ilmoitusta joka ikisestä spammista, joka on estetty kokonaan. Tämä on sinulle jo selitetty.

Toivottavasti se "yrittäjä" ymmärsi sinun aivopesukampanjasta huolimatta, että että missään muussakaan viestinnässä kohde ei normaalisti saa ilmoitusta, jos viestiä ei voida syystä tai toisesta välittää perille.

Onneksi meillä on tuo kuluttajansuoja, joka vähän "pakottaa" tiedottamaan niistä huonoista puolistakin.
Joo, Suomen kuluttajansuojan myötä koko maailman sähköpostitekniikka muuttuu vastaamaan sinun toiveita ja muita aku ankan parhaita.

Tästä palaan aiempaan kommenttiini siitä (saako vai ei korvausta sähköpostilaatikon tallenustilan koon kutistumisesta ) tämän ketjun viestissä #95 selitetyn "koodaustavan" takia. Veikkaan, etteivät kaikki he jotka eivät ole ATK:n kanssa tekemisessä, ymmärrä tuostakaan hyvästä selityksestä miksi niin on.
Eikä heidän tarvitsekaan, riittää kun tiedostaa ongelman. Kuluttajansuojalain kannalta ollee siis olleellista, että tiedotetaan asia "kansantajuisesti"
Minä teen kohta kuluttajaviranomaiselle valituksen tästä foorumista, kun täällä yksi käyttäjä viittaa tekstissä jatkuvasti numeroilla toiseen viestiin. Vaadin rahat takaisin! :D

Jankkaamasi "koodarin näkökulma" on sekin ihan paskapuhetta, kun todellisuudessa normaali ihminen tiedostaa sen ettei ymmärrä kaikesta ihan kaikkea, eikä ala sen vuoksi vänkäämään vastaan bittimuunnosten toiminnasta erilaisten tiedostotyyppien kohdalla. Tässä ei nyt kuitenkaan ole kyse mistään autostereoiden mainoksissa käytetyistä kuvitteellisista wattimääristä. Ja vaikka täällä onkin monilla tekniikka hallussa, niin ei se tarkoita, etteikö samaan aikaan olisi mahdollista ymmärtää käytettävyysnäkökulmaa. Jostain syystä tunnut kuvittelevan, ettei se olisi mahdollista.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 204
Siis mistä maksetaan "kovaa hintaa yksityisyytemme menetyksen muodossa"? Älä nyt vaan ala höpöttämään, että tässä kaikessa vänkäyksessä onkin takana sinun oma salaliittoteoria Internetin ilmaispalveluiden toiminnasta tms.

Yhden palveluntarjoajan päätyminen useiden eri palveluiden roskapostilistoille ei kuitenkaan liity millään tavalla yksityisyyskeskusteluun.


Paitsi, että sähköpostitekniikka ei ole siitä ajasta muuttunut merkittävästi miksikään. Muutamia lisäyksiä ja tarkennuksia on tullut, mutta perusta on silti siellä 70/80-luvun Arpanetin SMTP:ssä.


Kuten edellinenkin postaaja, on taas pakko kysyä että mitä ihmettä ovat nämä "ratkaisemattomat ongelmat", joista pitäisi tiedottaa ja ketä?


No eivät selvästi ole, etkä tunnu sinäkään ymmärtävän mistä on kyse vaikka kuinka selitetään. Jumitat vaan sitkeästi omassa poterossasi.

Pointti on edelleen sama, eli tavan tallaajan ei pidäkään näistä asioista tietää tai välittää. Viestejä tulee ja viestejä menee ja jos tällainen ongelma osuu tosiaan jossakin vaiheessa sattuu osumaan kohdalle, niin sitten ollaan yhteydessä sinne omaan palveluntarjoajaan, jonka tehtävä on asia selvittää ja korjata. En tiedä kuinka yleisenä tällaista tilannetta pidät, mutta jos ei jo tullut selväksi, niin se ei ole mikään todellinen ongelma globaalisti. Viestit siirtyvät sujuvasti toimivasta järjestelmästä toiseen, eikä käyttäjän tarvitse asiasta huolehtia.


Ei sen vastaanottajan pidäkään saada ilmoitusta joka ikisestä spammista, joka on estetty kokonaan. Tämä on sinulle jo selitetty.

Toivottavasti se "yrittäjä" ymmärsi sinun aivopesukampanjasta huolimatta, että että missään muussakaan viestinnässä kohde ei normaalisti saa ilmoitusta, jos viestiä ei voida syystä tai toisesta välittää perille.


Joo, Suomen kuluttajansuojan myötä koko maailman sähköpostitekniikka muuttuu vastaamaan sinun toiveita ja muita aku ankan parhaita.


Minä teen kohta kuluttajaviranomaiselle valituksen tästä foorumista, kun täällä yksi käyttäjä viittaa tekstissä jatkuvasti numeroilla toiseen viestiin. Vaadin rahat takaisin! :D

Jankkaamasi "koodarin näkökulma" on sekin ihan paskapuhetta, kun todellisuudessa normaali ihminen tiedostaa sen ettei ymmärrä kaikesta ihan kaikkea, eikä ala sen vuoksi vänkäämään vastaan bittimuunnosten toiminnasta erilaisten tiedostotyyppien kohdalla. Tässä ei nyt kuitenkaan ole kyse mistään autostereoiden mainoksissa käytetyistä kuvitteellisista wattimääristä. Ja vaikka täällä onkin monilla tekniikka hallussa, niin ei se tarkoita, etteikö samaan aikaan olisi mahdollista ymmärtää käytettävyysnäkökulmaa. Jostain syystä tunnut kuvittelevan, ettei se olisi mahdollista.
No onhan tässä yö jo nukuttu, joten vastaan pelkän "tykkämisen" sijasta.
Tietojamme yhdistellään. Veikkaan, että maailmamme olisi erilainen, jos nämä tietojenkeruumahdollisuudet olisivat
(muuten maailman ollessa aikansa mukainen) vuosina 1933-1960 käytettävissä vallanpitäjillä.
Tämä varsinainen ongelmahan on ja selvitetty niin pitkälle kuin se on täällä käytännössä mahdollista ja se on kerrottu
edittinä ekaviestin yhteydessä. Joten en enää siitä enää jaksa sun kanssasi vääntää, varsinkin kun tekstisi on ollut lähes
koko ketjun (joitain viestejä pois lukien ) epäkohteliasta ja "tarkoituksellista?" väärinymmärtämistä. En ymmärrä mitä sinä sillä itsellesi saat.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
No onhan tässä yö jo nukuttu, joten vastaan pelkän "tykkämisen" sijasta.
Tietojamme yhdistellään. Veikkaan, että maailmamme olisi erilainen, jos nämä tietojenkeruumahdollisuudet olisivat
(muuten maailman ollessa aikansa mukainen) vuosina 1933-1960 käytettävissä vallanpitäjillä.
Tämä ei liity kirjaimellisesti millään tavalla keskustelun aiheeseen.

Tämä varsinainen ongelmahan on ja selvitetty niin pitkälle kuin se on täällä käytännössä mahdollista ja se on kerrottu
edittinä ekaviestin yhteydessä. Joten en enää siitä enää jaksa sun kanssasi vääntää, varsinkin kun tekstisi on ollut lähes
koko ketjun (joitain viestejä pois lukien ) epäkohteliasta ja "tarkoituksellista?" väärinymmärtämistä. En ymmärrä mitä sinä sillä itsellesi saat.
Olen kysynyt pariinkin kertaan selvennyksiä noihin sinun väärinymmärrysväitteisiin. Ole hyvä ja vastaan niihin ja kirjoita jatkossa kerrasta niin, ettei tarvitse tingata yhtenään. Vai voisiko tässä olla niin, että et vaan halua ymmärtää lukemaasi?
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
12
Mutta asiallisesti alkuperäiseen ongelmaan ehdottaisin ratkaisuksi vaikka telegramia tai signalia tai mitä näitä nyt on. Tiedostot menee perille ja näet väkäsistä että milloin viesti on toimitettu, luettu jne. Ja näille taitaa löytyä desktoppi versiotkin niin ei tarvitse kännykällä sohia.

Sähköposti ei tule taipumaan niin kuin sinä visioit sen toiminnan. Palveluita tiedostojen jakoon on vaikka mitä ja jos mikään ei kelpaa niin voi askarrella paskarrella oman serverin. Kunhan sitten muistaa ettei asenna mitään mailwasheria että varmasti kaikki viestit tulee perille.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 204
Olen kysynyt pariinkin kertaan selvennyksiä noihin sinun väärinymmärrysväitteisiin. Ole hyvä ja vastaan niihin ja kirjoita jatkossa kerrasta niin, ettei tarvitse tingata yhtenään. Vai voisiko tässä olla niin, että et vaan halua ymmärtää lukemaasi?
Lue nyt ajatuksen kanssa, kun tiedät mitä olen täällä sinulle ja lopussa muille kommentoinut, koko ketju alusta niin eiköhän se selviä niin halutessasi.

Huomaatko muuten itse miten kirjoitat? Olet lauseen alussa kohtelias, mutta et pysty enää sitä loppuun asti, edes yhdessä lauseessa, säilyttämään. Ylläpidolle: en enää palaa tässä tähän asiaan Pahoitteluni OT:sta.
Edit: Vastasin jad:lle #82 viestillä "tohon Gmail vie... hän nopeasti ymmärsi (vaikka ei ollut vältämättä samaa mieltä) mitä tarkoitan. Sinä , et edes tuon lukemisella halua ymmärtää vaan jatkat piikittelyäsi.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Lue nyt ajatuksen kanssa, kun tiedät mitä olen täällä sinulle ja lopussa muille kommentoinut, koko ketju alusta niin eiköhän se selviä niin halutessasi.

Huomaatko muuten itse miten kirjoitat? Olet lauseen alussa kohtelias, mutta et pysty enää sitä loppuun asti, edes yhdessä lauseessa, säilyttämään. Ylläpidolle: en enää palaa tässä tähän asiaan Pahoitteluni OT:sta.
Vai niin, sen lisäksi että aloituksessa ja oikeastaan koko keskustelussa sinulla on ollut virheellisiä väitteitä, faktat pyllyllään ja mausteena näitä täysin asiaan kuulumattomia sivujuonia yksityisyyden menettämisestä suurille organisaatioille jne, niin nyt sitten alkoi mykkäkoulu kun kysyttiin tarkennuksia. Jotenkin en ole yllättynyt.

Lainaan tähän loppuun toista kirjoittajaa taaempaa ketjusta:
Jos oma ymmärryksesi sähkpostin toiminnasta on tasoa "GMAIL VIE VIDEOSI" niin ehkä kuitenkin kannattaisi vain uskoa mitä sinulle kerrotaan tuollaisen nälvimisen sijaan.
Kyse ei todellakaan ole rakettitieteestä ja @Kautium on täysin oikeassa ja harvinaisen venyvillä hermoilla varustettu henkilö, itse olisin haistattanut vitut jo tämän jankkaamisen alkumetreillä :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
639
Onneksi meillä on tuo kuluttajansuoja, joka vähän "pakottaa" tiedottamaan niistä huonoista puolistakin.
Juuri äsken tuli ratkaisu kuluttajansuojalautakunnasta: Verkkokauppa todettiin velvolliseksi maksaa 100€ hyvityksen (jonka sai sitten takaisin sillä, että kuluttaja oli käyttänyt palauttaansa laitetta liian kaunan), sen tähden ettei kuluttajalle oltu kerrottu alalla yleisesti tiedettyä näyttöjen pikselivikaongelmaa. Se ei siis riittänyt, että asia on alalla yleisesti tiedetty.
Käsitit väärin. Ei ollut pikselivika vaan taustavalon vuotaminen paneelin läpi.
Tästä palaan aiempaan kommenttiini siitä (saako vai ei korvausta sähköpostilaatikon tallenustilan koon kutistumisesta ) tämän ketjun viestissä #95 selitetyn "koodaustavan" takia. Veikkaan, etteivät kaikki he jotka eivät ole ATK:n kanssa tekemisessä, ymmärrä tuostakaan hyvästä selityksestä miksi niin on.
Eikä heidän tarvitsekaan, riittää kun tiedostaa ongelman. Kuluttajansuojalain kannalta ollee siis olleellista, että tiedotetaan asia "kansantajuisesti"
Heitetääs tähän postilaatikon koon riittämättömyyteen analogia etanapostijärjestelmästä.
Säilytätkö myös saapuneet laskut, joulukortit ja mainoslehdet postilaatikossa vai onko näille loppusijoituksena paperinkierrätys (viestin poistaminen) tai arkistointi mappiin tms (OneDrive, Google Drive tai paikallinen tallennustila)?

(Jos asut kerrostalossa tms jossa on postiluukku asunnon ulko-ovessa, niin silloinhan voisi Gmail/drive tilankäyttöä verrata sillä että annat saapuvan paperipostin kasautua lattialle, kyllä se silläkin koko asunto täyttyy. Toki se Gmailin gigatavuluokan perheasunto täyttyy hitaammin kuin puhelinoperaattorin tarjoama yksiö)
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Heitetääs tähän postilaatikon koon riittämättömyyteen analogia etanapostijärjestelmästä.
Säilytätkö myös saapuneet laskut, joulukortit ja mainoslehdet postilaatikossa vai onko näille loppusijoituksena paperinkierrätys (viestin poistaminen) tai arkistointi mappiin tms (OneDrive, Google Drive tai paikallinen tallennustila)?

(Jos asut kerrostalossa tms jossa on postiluukku asunnon ulko-ovessa, niin silloinhan voisi Gmail/drive tilankäyttöä verrata sillä että annat saapuvan paperipostin kasautua lattialle, kyllä se silläkin koko asunto täyttyy. Toki se Gmailin gigatavuluokan perheasunto täyttyy hitaammin kuin puhelinoperaattorin tarjoama yksiö)
Tietokonerikki kehittelee tuossa tilakeskustelussa jonkinlaista analogiaa, jossa kirjepostille on varattu esimerkin asunnosta tietty tila, mutta pahvilaatikoissa jne olevaa pehmusteille varattua lisätilaa ei kuitenkaan saisi laskea mukaan tuohon kapasiteettiin, vaan pelkästään niiden laatikoiden sisältö.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Joo ongelma on haastava, koska niitä palveluntarjoajia riittää. Olenkin yrittänyt tuoda asiaan esiin käyttäjän kannalta (koodarin kannaltahan täällä on muut siitä huolta pitäneet) . Tuskin tää mikään Gmailin tai muunkaan "yksinoikeusongelma" on, joten se vain ton otsikon takia ja ne ongelmat mulla nyt sattui siihen suuntaan.

Juuri kukaan ei halunne roskapostia, mutta haluavat saada viestinsä perille. Tossa on Muna vai Kana ongelma. Toivottavasti saadaan yhtenäiset ohjeet joita kaikki noudattavat ja viestit kulkee molempiin suuntiin sekä niin, ettei pääse monopoleja muodostumaan ja hinnat karkaa.

Sillä välin sitten jos bisnes on noista kiinni oma kiinteä e-mail osoite ohjelmineen ollee se turvallisin ratkaisu. Pystynee vaatimaan sen, että myös Outlook/Gmail ja mitä noita tiukoilla roskapostisuodattimilla varustettuja palveluita sitten onkaan yhteydet toimivat.
Asia ei ole haastava vaan erittäin helppo ja yksinkertainen. Laita isot tiedostot Google Driveen. Sähköpostilla sitten lähettelet vain sähköpostia ja pieniä liitetiedostoja. Helppoa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
639
Tietokonerikki kehittelee tuossa tilakeskustelussa jonkinlaista analogiaa, jossa kirjepostille on varattu esimerkin asunnosta tietty tila, mutta pahvilaatikoissa jne olevaa pehmusteille varattua lisätilaa ei kuitenkaan saisi laskea mukaan tuohon kapasiteettiin, vaan pelkästään niiden laatikoiden sisältö.
No niinpäs näyttikin olevan kun kävin tuolla sivulla #2 lukemassa viestejä :geek:. Siinähän voisi kokeeksi sitten tilata vaikka tietokoneen kotelon ja ihmetellä kuljetuslaatikosta netto/bruttotilavuuksia ja -painoja hyötykuorma-analogiaksi.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 204
Käsitit väärin. Ei ollut pikselivika vaan taustavalon vuotaminen paneelin läpi.
Hyvin mahdollista, että muistin väärinpäin, mutta tässä sillä ei ole isoa merkitystä, toi valovuotokin on tietokonieden näytöistä perillä olevien keskuudessa yleinen tiedossa oleva asia ja silti siitä olisi pitänyt kertoa.
Heitetääs tähän postilaatikon koon riittämättömyyteen analogia etanapostijärjestelmästä.
Säilytätkö myös saapuneet laskut, joulukortit ja mainoslehdet postilaatikossa vai onko näille loppusijoituksena paperinkierrätys (viestin poistaminen) tai arkistointi mappiin tms (OneDrive, Google Drive tai paikallinen tallennustila)?
Olleellistahan tässä on se, että käyttäjä saa itse päättää miten sen maksamansa tilan käyttää sovituin ehdoin, kukin sitten itselleen sopivin tavoin. Sekä mielestäni (muilla on omat mielipiteensä ja ovat kannaltaa aivan oikeassa) siitä (1000Gt Vs 750 Gt ) pitäisi selkeämmin kertoa. Myös sen takia, että se aiheuttaa sitä turhaa "roskapostia" jos "tietämättömyyttään" uskoo, että voi laittaa tietokoneellaan editissä valmistuneen 50Mt videon, vaikka sen koko oikeasti voikin olla vain n. 37Mt kokoinen, jotta sen voi lähettää.
Enkä varmasti ole ainut videoita kuvaava, joka ei tuota tiedä/tiennyt.

Toki tämän ketjun tapauksessa hoidin asian niin, että vastaanottajalla on mahdollisuus se nähdä. Koska tiesin, ettei hän sitä saanut gmailinsa välityksellä.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Olleellistahan tässä on se, että käyttäjä saa itse päättää miten sen maksamansa tilan käyttää sovituin ehdoin, kukin sitten itselleen sopivin tavoin.
Näinhän tuossa juuri tapahtuu, eli sen saa käyttää haluamallaan tavalla. Kuten sinulle jo selvästi kerrottiin, postilaatikon tila on varattu ensisijaisesti sähköposteille ja silloin se kokorajoitus ja sen kuluminen pitää suoraan paikkaansa. Jos laatikon kuitenkin tunkee tekstimuotoisten sähköpostien sijaan täyteen jotain muuta materiaalia liitetiedostoina, niin ne voivat käyttää pikkuisen enemmän sitä tilaa aiemmin mainituista syistä johtuen. Ero on käytännössä merkityksetön ja sotkee käyttäjää vaan enemmän, jos tuollaisia aletaan selventämään tavan tallaajille.

Toki tämän linkin tapauksessa hoidin asian niin, että vastaanottajalla on mahdollisuus se nähdä. Koska tiesin, ettei hän sitä saanut gmailinsa välityksellä.
En tiedä mistä linkistä puhut, mutta yrität tuossa taas tuputtaa näkemystäsi siitä, että Gmail olisi syyllinen siihen ettei viesti mene perille. Vaan kun ei ole. Vika on edelleen lähettävässä päässä ja ongelma koskee samalla tavalla monia muitakin kohdejärjestelmiä kuin Gmailia.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 204
Kun tää ketjun aihe on niin pitkälti selvitetty kuin se nyt täällä on mahdollista=> kerrotaan Edittinä eka viestissäni.
-Ja korostetaan nyt vielä, että Gmail on tässä vain sen takia, että minun ongelmat on tämän hetkisen tietoni mukaan osin Gmailin tiukan roskapostisuodatuksen ainakin epäsuorasti aiheuttamia. Muita palveluntarjoajia en voi käytää tässä esimerkkinä, koska minulla ei ole niiden kanssa eteeni tulleita ongelmia. Muistan toki joskus aikoinaan töissä Outlookinkin laittaneen tarpeellisia viestejä suoraan roskakoriin.

Mutta sitten tuohon tallennustilaan ja mihin sitä käytetään. #107 viestissä noita aloituskokoja onkin mainittu ja lisämaksusta saanee "isommankin sähköpostilaatikon"
Tein muutamia laskelmia, ehkä kaikki eivät ole tulleet ajatelleeksi:
jos lähdetään, että kirjoittaa 6000merkkiä/h, (joka vie tiedostona jotain 6.7kt ja levyltä 8kt)
=> 1Mt:n mahtuu 1024kt/8= 128 tunnin työ.
=> 1Gt mahtuu 1024*128= 131072h
-Jos oletetaan, että kirjoittaa 8h päivässä= 16384 päivää
-Jos oletetaan, että teet niin 11kk/vuosi Sinulta kuluisi 48vuotta vain sen 1Gt kirjoittamiseen
Jäljelle jää sitten ne loput xxxGt

verkkokaupan pdf kuitti ostoksesta vei 480Kt niitä mahtuu 1Gt:n n.2133kpl

Minusta on siis aivan selvää (tai ainakin niin minulla), että sähköpostilaatikossa on myös valokuvia ja pakattuja videoita, koska ne sitten täyttävät noi sadat Gt todella nopeasti.
 
Viimeksi muokattu:

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 223
Ero on käytännössä merkityksetön ja sotkee käyttäjää vaan enemmän, jos tuollaisia aletaan selventämään tavan tallaajille.
Vähän täytyy tarttua lillukanvarsiin ja olla eri mieltä siitä, että onko 30% ero merkityksetön, lauseen jälkimmäisestä osasta olen täysin samaa mieltä.

Mutta sitten tuohon tallennustilaan ja mihin sitä käytetään. #107 viestissä noita aloituskokoja onkin mainittu ja lisämaksusta saanee "isommankin sähköpostilaatikon"
---
Minusta on siis aivan selvää (tai ainakin niin minulla), että sähköpostilaatikossa on myös valokuvia ja pakattuja videoita, koska ne sitten täyttävät noi sadat Gt todella nopeasti.
Jälleen taisi tuon listauksen pointti mennä hieman ohi, tarkoitus ei ollut esitellä paljonko mistäkin saa tilaa, vaan yritin osoittaa sormella, että yhdeltäkään palveluntarjoajalta et saa mitään 'tallennustilaa' vaan erityisest sähköpostilaatikon, jonka koko on x.

Kun tallennat sen binääritiedoston sinne sähköpostiin, et tallenna tiedostoa, vaan pikemminkin konvertoit sen binääritiedoston sähköpostimuotoon. Ja kuten kaikessa muussakin konvertoinnissa, lopputuloksen koko on eri mitä alkuperäisen tuotoksen koko.

Kun kerta videoiden tekeminen näyttää olevan tuttua, niin yritäpä vääntää tästä jotain analogiaa:

Jos raaka pakkaamaton minuutin mittainen fullHD video @60fps vie noin 23 gigatavua tilaa ja sama video konveroituna youtubea varten (1080p25 8Mbit/s) vie 145 megatavua, niin mahtuuko 64 GB USB tikulle videota:
a) 2 min 47 sekuntia
b) 451 min 58 sekuntia
c) 347 min 40 sekuntia
d) 64 gigatavua
e) 10 395 gigatavua

Oikeat vastaukset on tietenkin c ja d, koska youtube-videot konvertoitiin vielä välissä sähköposteiksi ennen USB tikulle tallennusta :D
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 204
Vähän täytyy tarttua lillukanvarsiin ja olla eri mieltä siitä, että onko 30% ero merkityksetön, lauseen jälkimmäisestä osasta olen täysin samaa mieltä.


Jälleen taisi tuon listauksen pointti mennä hieman ohi, tarkoitus ei ollut esitellä paljonko mistäkin saa tilaa, vaan yritin osoittaa sormella, että yhdeltäkään palveluntarjoajalta et saa mitään 'tallennustilaa' vaan erityisest sähköpostilaatikon, jonka koko on x.

Kun tallennat sen binääritiedoston sinne sähköpostiin, et tallenna tiedostoa, vaan pikemminkin konvertoit sen binääritiedoston sähköpostimuotoon. Ja kuten kaikessa muussakin konvertoinnissa, lopputuloksen koko on eri mitä alkuperäisen tuotoksen koko.
Mä vaan tässä hyödynsin :) sun vaivan näköäsi, siinä käy hyvin toi tarjonnan kirjavuus esiin. Viestissäsi #95 selitit mielestäni ton syyn eroon niin, hyvin kun se nyt voi selittää, uskon silti ettei aivan kaikille avautunut. Eikä mielestäni tarvitsekaan kunhan ymmärtää ton koon muuttumisen.
Kun kerta videoiden tekeminen näyttää olevan tuttua, niin yritäpä vääntää tästä jotain analogiaa:

Jos raaka pakkaamaton minuutin mittainen fullHD video @60fps vie noin 23 gigatavua tilaa ja sama video konveroituna youtubea varten (1080p25 8Mbit/s) vie 145 megatavua, niin mahtuuko 64 GB USB tikulle videota:
a) 2 min 47 sekuntia
b) 451 min 58 sekuntia
c) 347 min 40 sekuntia
d) 64 gigatavua
e) 10 395 gigatavua

Oikeat vastaukset on tietenkin c ja d, koska youtube-videot konvertoitiin vielä välissä sähköposteiksi ennen USB tikulle tallennusta :D
Hyviä kysymyksiä ja enkä suoralta kädeltä ollut varma miten päin noi tossa muuttuu vai edes muuttuvatko.
Huomasin toki spoilerisi
Mutta n.190 sekuntia videota, pienellä resoluutiollakin 768x432 ja 800-1000 kbits nopeudella, vie noin 35,3Mt kun sen siirtää muistitikulle
-Mutta kun sen sieltä siirtää sähköpostiin se siis näyttää siellä vievän 47Mt sähköpostistani tilaa.
Toi on se minun pointti (koon muuttuminen) meille vanhemmille videokuvaajille.
- Jos tota ei ymmärrä siitä tulee sitten "roskapostia" jota ei lähetetä heille joiden sähköposti vastaanottaa vain 25Mt (25Mt max. aika yleinen vielä , eli vienee vastaanottajalta n. 33Mt sitä sähköpostilaatikon tarvitsemaa tilaa) ja itselle turhaa työtä.
- Eli kun video on 25Mt omalla tietokoneella se menee perille, mutta vie sen vastaanottajan sähköpostilaatikosta n.33Mt sekä omasta, jos ei sitä heti poista sieltä
-(huomaa että sitä ei lähetetä ,vaikka koko olisikin oikein 25Mt, kaikille joilla on tiukka roskapostisuodatus, jos tulkitaan lähettäjä tai koko sähköpostipalvelusi roskapostittajaksi).

Eihän sinne mitää hyvää h264 pakattua videota edes voi laittaa, mutta toi on ihan Ok laatua kun katsoo 6" puhelimen näytöltä.

Edit: Minusta noi kokorajat Gmaililla on ihan hyvät, kunnes tallennustekniikka paranee. 900Mt/ 3min. videot sitten eri reittiä.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Vähän täytyy tarttua lillukanvarsiin ja olla eri mieltä siitä, että onko 30% ero merkityksetön
Mjooh, tarkoitin tuossa merkityksettömällä sitä, että varmasti kovinkaan moni ei todellisuudessa täytä postilaatikkoaan pelkillä binääritiedostoilla. Se että siellä on tavallisten viestien seassa jokunen tiedosto, joiden viemä tallennustila on sähköpostitekniikassa käytetyn koodauksen vuoksi hieman suurempi kuin mitä sama tiedosto on oman koneen levyllä, ei ole mielestäni kokonaisuudessa olennaista. Ja alkuperäinen tilannehan kuitenkin on se mitä jo todettiin, eli levytilaa on joka tapauksessa käytettävissä se luvattu x tavua.

Tietokonerikki saa olla tästä eri mieltä, eikä siinä mitään, mutta on mielestäni turhaa yrittää muuttaa maailmaa tämän vuoksi.

Eli ei sinne mitää hyvää h264 pakattua videota edes voi laittaa, mutta toi on ihan Ok laatua kun katsoo 6" puhelimen näytöltä.
Eikä pidäkään voida laittaa. Niiden välittämiseen ja jakamiseen on syystäkin eri menetelmät.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
On se huono asia silloin, jos ihan legittiä mailiakin menee silppuriin. Osa roskapostistahan ei edes päädy sinne roskapostilaatikkoon asti esim. gmailissa.
Ei sitä ole mahdollista saada nykytekniikalla täysin aukottomaksi, mutta ei satunnaisista false-positive - tunnistuksista ole merkittävää haittaa kuitenkaan ja vielä vähemmän on haittaa siitä, että niistä sadoista roskapostista pari on onnistuttu silloin tällöin toteuttamaan niin, ettei niitä ole voitu tunnistaa riittävällä luotettavuudella.

Pääsääntöisesti riittää kun edes silloin tällöin vilkaisee roskapostikansiota. Itse en tosin jaksa yleensä tehdä sitäkään, sillä jos viesti päättyy roskapostikansioon, niin vika on 99% todennäköisyydellä lähettävän pään postijärjestelmässä tai viestin sisällössä/muotoilussa, jolloin suodatus on toiminut teknisesti ihan oikein, joten aivan sama minulle. Estolistojen kohdalla viestien sisällöllä ei ole väliä, mutta se on eri asia ja kuten jo todettiin, niille listoille ei ihan hetkessä päädytä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 204
On se huono asia silloin, jos ihan legittiä mailiakin menee silppuriin. Osa roskapostistahan ei edes päädy sinne roskapostilaatikkoon asti esim. gmailissa.
Onhan se, jos menettää pisneksensä kannalta olleellisen viestin. Varsinkin noi Virolaisten yms. vastaavien maiden yrittäjien viestit joskus menevät roskakoriin ja ei niitä kaikki edes kerkiä/halua/muista tarkistaa sekä saattavat "hautautua" sinne muun roskapostin sisään.

Tuon suhteen olisi vielä paljon tehtävissä mm. paremmat roskapostin "lajittelumahdollisuudet " käyttäjille sen sijaan, että niistä päättää palveluntarjoaja. Toinen asia on, kuka sen maksaa ja halutaanko sitä palveluntarjoajan toimesta toteuttaa, kun muutkaan eivät sitä tee, eikä kuluttajat sitä "pysty" vaatimaan.

Kehityksen jarruna on ajatustavat; "tätä ei voi tehdä"/ "tämä on liian hankala tehdä"/ "tämä on liian kallista tehdä"
sekä kykenemättömyys/ haluttomuus tehdä yhteistyötä.

Lisäksi nuo suodatusmahdollisuudet pitäisi tehdä sellaisiksi, että niitä osaa käyttää kaikki mahdollisimman helposti.
Ilman, että käyttäjän pitää opetella liikkumaan "valikoiden syövereissä"... joka ollee hankala toteuttaa. Asiaan auttaisi yleiset standardit. Patentit vielä estätänevät/hidastavat noiden luomista.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Onhan se, jos menettää pisneksensä kannalta olleellisen viestin. Varsinkin noi Virolaisten yms. vastaavien maiden yrittäjien viestit joskus menevät roskakoriin ja ei niitä kaikki edes kerkiä/halua/muista tarkistaa sekä saattavat "hautautua" sinne muun roskapostin sisään.

Tuon suhteen olisi vielä paljon tehtävissä mm. paremmat roskapostin "lajittelumahdollisuudet " käyttäjille sen sijaan, että niistä päättää palveluntarjoaja. Toinen asia on, kuka sen maksaa ja halutaanko sitä palveluntarjoajan toimesta toteuttaa, kun muutkaan eivät sitä tee, eikä kuluttajat sitä "pysty" vaatimaan.

Kehityksen jarruna on ajatustavat; "tätä ei voi tehdä"/ "tämä on liian hankala tehdä"/ "tämä on liian kallista tehdä"
sekä kykenemättömyys/ haluttomuus tehdä yhteistyötä.
Millaisen suodatuksen haluaisit niille? Ensin pitäisi kuitenkin olla edes tämä selvillä ja vasta sitten voisi alkaa miettimään miten se teknisesti toteutetaan. Veikkaan, että suurin osa käyttäjistä ei kiinnostu mistään muusta luokittelusta kuin että viesti joko on roskapostia, tai sitten ei. Tosin monissa postijärjestelmissä on jo nyt vaikka minkälaista luokittelua ja Gmailissakin mm. mainokset on mahdollista laittaa omiin kategorioihinsa ilman että niitä laitettaisiin suoraan roskaposteiksi jne. Voisiko olla, että et vain ole tietoinen tällaisista mahdollisuuksista?
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 099
Microsoft / Office 365 myös kylmästi deletoi viestejä, jos lähettäjän sähköpostipalvelimella ei ole tietyt perusasiat kunnossa (reverse dns ei vastaa palvelimen ilmoittamaa nimeä, SPF DNS asetukset eivät oikein, IP Black listalla). Kaippa nämä isot ovat vetäneet tähän rajan, ettei näihin käytetä kenenkään aikaa ja lähettäjä saa pistää systeeminsä kuntoon, mikäli mielii postitella.

EDIT. Jos palveluntoimittajan palvelimet on kuukaudesta toiseen mustilla listoilla niin todennäköisesti välittävät jatkuvasti roskapostia/malwarea ym, jotain perustavan laatuista ongelmaa. Mustilta listoilta yleensä pääsee nettilomake ilmoituksella heti pois, mutta sinne päätyy heti takas jos roskapostiliikenne jatkuu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 204
Microsoft / Office 365 myös kylmästi deletoi viestejä, jos lähettäjän sähköpostipalvelimella ei ole tietyt perusasiat kunnossa (reverse dns ei vastaa palvelimen ilmoittamaa nimeä, SPF DNS asetukset eivät oikein, IP Black listalla). Kaippa nämä isot ovat vetäneet tähän rajan, ettei näihin käytetä kenenkään aikaa ja lähettäjä saa pistää systeeminsä kuntoon, mikäli mielii postitella.

EDIT. Jos palveluntoimittajan palvelimet on kuukaudesta toiseen mustilla listoilla niin todennäköisesti välittävät jatkuvasti roskapostia/malwarea ym, jotain perustavan laatuista ongelmaa. Mustilta listoilta yleensä pääsee nettilomake ilmoituksella heti pois, mutta sinne päätyy heti takas jos roskapostiliikenne jatkuu.
Noi isot ovat niin isoja, että voivat olla välittämättä kaikista asiakkaistaan ja sitä kautta paremmin "pakottamaan" muut noudattamaan "standardejaan" tai kuka nyt niitä sitten tosiallisesti laatiikaan. Palvelunkäyttäjähän siinä sitten "maksumieheksi" joutuu, kun eivät saa kaikkia viestejä. Pitemmän tähtäimen ajattelulla ne sitten toivottavasti johtavat toimivampaan kokonaisuuteen sen sijaan, että johtaisivat noiden suurien monopoliin.

Tässä omassa tapauksessani näyttää siltä, että palvelinta ainakin yritetään palauttaa "yhteensopivaksi".

Sitten meitä käyttäjiäkin on niin erilaisia, joten ne käyttöohjeet pitäisi olla hyvin selkeitä ja ilman mitään oikomisia.
Olen joskus ollut perusteita opettamassa "eläkeläisille" ja siellä se taso oli joidenkin kohdalla sellainen, että piti alkaa
siitä miten hiirtä pitää kädessä, jossa on luontainen " vapina".
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 186
Viestejä
4 214 979
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Phaik

Hinta.fi

Ylös Bottom