Miten kämppä viileämmäksi?

Mielenkiintoista. Ennen kuin laite minullekin tulee, niin mitä putkea asennuksissa kannattaa edes käyttää ja mistä olette hankkineet?

Manuaalista ei löydy myöskään poistoputken pituutta, mutta mikä näiden putkipituuksien perussääntö on? Imuputket ei pidempiä kuin poistoputki vai?
 
Mielenkiintoista. Ennen kuin laite minullekin tulee, niin mitä putkea asennuksissa kannattaa edes käyttää ja mistä olette hankkineet?

Manuaalista ei löydy myöskään poistoputken pituutta, mutta mikä näiden putkipituuksien perussääntö on? Imuputket ei pidempiä kuin poistoputki vai?

Aikalailla maalaisjärki riittää mutta tässä jotain lisähuomiotavaa:
-Jos eristät putkia niin putkiin kondensoituu kosteutta joka voi sitten valua parketille. Alumiinisiin enemmän kuin muovisiin.
-Laite imee ilman sieltä mistä sen helpoiten saa, siksi imuputken on syytä olla hyvin tiivistetty ja riittävän suuri halkaisijaltaan. Muuten se ilma imetään huoneesta, toista putkea on harvemmin huomioitu yksiputkisen rakenteessa.
-Putkien pituudella ei ole juuri muuta merkitystä kuin että kuumat putket lämmittävät huonetta jos ei eristä kunnolla. Tietysti joku raja on missä puhaltimet eivät enää jaksa. Mutta noin 10€ kanavapuhallin mallia Biltema ratkaisee tämän ongelman.
 
Onko äänekkääseen pingviinin tuulettimeen mitään turvallista hiljennyskeinoa? Pelkällä puhallusmoodillakin tuulettimen nopeudet on mallia suihkumoottori ja raketti.
 
Aikalailla maalaisjärki riittää mutta tässä jotain lisähuomiotavaa:
-Jos eristät putkia niin putkiin kondensoituu kosteutta joka voi sitten valua parketille. Alumiinisiin enemmän kuin muovisiin.
-Laite imee ilman sieltä mistä sen helpoiten saa, siksi imuputken on syytä olla hyvin tiivistetty ja riittävän suuri halkaisijaltaan. Muuten se ilma imetään huoneesta, toista putkea on harvemmin huomioitu yksiputkisen rakenteessa.
-Putkien pituudella ei ole juuri muuta merkitystä kuin että kuumat putket lämmittävät huonetta jos ei eristä kunnolla. Tietysti joku raja on missä puhaltimet eivät enää jaksa. Mutta noin 10€ kanavapuhallin mallia Biltema ratkaisee tämän ongelman.

Eikös se kondensoituminen tapahdu juuri silloin kun niitä putkia EI ole eristetty? Mitä se putki muka kondensoi kun siellä menee tasalömpöistä ilmaa? Se kondensio ongelmahan tulee sitten kun putkessa menevä ilma on selvästi kuumempaa tai viileämpää kun ympäröivä ilma ja juuri tähän eroon sillä eristyksellä pyritään vaikuttamaan.
 
Eikös se kondensoituminen tapahdu juuri silloin kun niitä putkia EI ole eristetty? Mitä se putki muka kondensoi kun siellä menee tasalömpöistä ilmaa? Se kondensio ongelmahan tulee sitten kun putkessa menevä ilma on selvästi kuumempaa tai viileämpää kun ympäröivä ilma ja juuri tähän eroon sillä eristyksellä pyritään vaikuttamaan.

Niinhän sitä luulis mutta kyllä sinne putken pintaan eristeen alle kertyy kosteutta ihan kunnolla. Johtuu varmaan siitä että eristys on tehty huonosti tai on liian ohut. Mutta sitä kannattaa seurata kostealla ilmalla.
 
Niinhän sitä luulis mutta kyllä sinne putken pintaan eristeen alle kertyy kosteutta ihan kunnolla. Johtuu varmaan siitä että eristys on tehty huonosti tai on liian ohut. Mutta sitä kannattaa seurata kostealla ilmalla.

Ehkä fysiikan opinnoistani on jo hieman liikaa aikaa, mutta en kyllä keksi miten pingviinin poistoputken ja eristeen väliin voisi kondensoitua vettä, kun poistoputkessa kulkee 40+ asteista ilmaa ja kosteallakin kesäkelillä kastepiste usemmiten on < 20 asteessa.
 
Ehkä fysiikan opinnoistani on jo hieman liikaa aikaa, mutta en kyllä keksi miten pingviinin poistoputken ja eristeen väliin voisi kondensoitua vettä, kun poistoputkessa kulkee 40+ asteista ilmaa ja kosteallakin kesäkelillä kastepiste usemmiten on < 20 asteessa.

En tiedä teoriaa minäkään mutta noita tapauksia on tullut vastaan sen 20 vuoden aikana mitä noita laitteita olen käyttänyt. Kauan sitten yritin eristää mm. kietomalla pyyhkeitä poistoputken ympärille ja hetken kuluttua huomasin että tiputteli pisaroita lattialle.
Voi olla että on kosteutta ulos haihduttavien laitteiden ongelma.
 
Ei pidä. 10-jäähdytyskenno-tuuletin-11 ei aiheuta alipainetta, siinä vain huoneilma kulkee jäähdytyskennon läpi takaisin huoneeseen.
7-lauhdutin-puhallin-poistoilmaventtiili(8) taas on toinen kierto, tämän haluat kaksiputkittaa ulos asti.
Se onko 7 ja 10 mitenkään eristetty toisistaan laitteen kuoren alla selviää vain avaamalla. Jos eivät ole niin vaikka laitat toisen putken imeytyy huoneilmaa edelleen pihalle. Muutenkin nyrkkisääntö on että sen toisen putken on oltava halkaisijaltaan vähintään sama kuin poistoputken, pidemmillä vedoilla mielellään suurempikin jotta laitteen puhallin jaksaa imeä ilmaa.

Nyt olisi tuo pömpeli tullunna. Nyt mietityttää vaan, että riittääköhän tuo 1 putki siihen alempaan.. Kun rupeaa nyt askartelemaan tuota finnfoamia sopivan kokoiseksi ja reiät siihen. Ottaako tuo kohta 10 siitä huoneilmaa, ja sitten jäähdyttimen läpi puhaltaa suoraan tuosta kohdasta 11? Eikös sekin kai aiheuta alipainetta.. Vai mitenköhän siis menee, kun en näistä ymmärrä niin paljoa :D

Ainakin alempaan siis pitää laittaa se ilmanottoputki. Ostin siihen 160mm putkea k-raudasta, kun tuo poistoilmaputki on tässä 148mm.

Näyttävästi siinä on erikseen nuo kumpikin, kun aukaisin takapaneelin. Ja ainakin koitettu sulkea tuo väli siitä.

20190507_080602.jpg




Edit: nyt alustavasti tehty näin, että ottaa ilman tuosta harmaasta putkesta. Finfoamiin tehty reiät ja laitettu kiinni siihen :D pitää aika reippaasti siistiä vielä, kokonaa valkoseks tuo loota ja jesarit yms.. vaikka verhojen takana olisikin piilossa. Katotaa mahtaako toimia :D

Edit2: näyttävästi hyvin toimii, ja yllätyin kuinka hiljainen tuo laite on automaattiasetuksella jo (yhtä hiljainen mitä minun metallinen pöytätuuletin).. Katsotaan miten pitkään tuossa kestää että sammuttaa itsensä kun saavuttanut lämpötilan

20190507_110246.jpg


20190507_110229.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ulissea varten tuli vaihdettua uloimpaan ikkunaan pleksi lasin tilalle. Kesäksi sitten sisempi ikkuna pois ja talveksi takaisin paikoilleen jos tuota ei pidä kytkettynä ympärivuoden ja muuttaessa sitten on taas helppo vaihtaa lasi tuohon uloimpaan ikkunaan takaisin.

Pitäisi vielä porata reikä letkulle ja keksiä joku hyvä tiivistys noiden väliin. Milläs näitä olette tiivisteet?

Pitäisi myös varmaan jossain välissä käyttää toi laite jossain, että tuohon saisi tehtyä täyttöventtiilin, mutta tuolla nyt ei ole kiirettä kun puhaltaa edelleen hyvin kylmää, mutta lisäähän tuo kyllä taas laitteen käyttöikää huomattavasti kun saa sitten myös täytettyä jos aineet karkaa / tai teho katoaa. Ehkä ens talven juttuja sitten.

20190506_183839.jpg
 
Näillä rautakaupasta löytyvillä kiinnistykehyksillä asennuksn ja läpiviennit saa siistiksi...

500726125_1.jpg
 
Onkohan muilla ollut näitten trotecien kanssa ongelmia tuon automaattitoiminnon kanssa?
Ohjekirjan mukaan pitäisi olla automaattitoiminto päällä, kun laittaa kaukosäätimestä päälle, ja sitten itse kontrolloi puhallusta ja jäähdytyksen voimakkuutta. Pitäisi koneen sammua kokonaan kun saavutetaan lämpötila, ja käynnistyä ittekseen kun tulee tarpeeksi lämmin.

Itselläni ei toimi jostai syystä? On laitettu Auto kohdalle, mutta vaikka lämmön laittaisi 30:neen niin silti puuskuttaa menemään eikä pysähy..vaikka huoneessa lämpömittari näyttää 20.
Trotecilta ei vastata puheluihin taikka sähköpostiin niin täällä kysyn neuvoa :3
20190507_131005.jpg
 
Onkohan muilla ollut näitten trotecien kanssa ongelmia tuon automaattitoiminnon kanssa?
Ohjekirjan mukaan pitäisi olla automaattitoiminto päällä, kun laittaa kaukosäätimestä päälle, ja sitten itse kontrolloi puhallusta ja jäähdytyksen voimakkuutta. Pitäisi koneen sammua kokonaan kun saavutetaan lämpötila, ja käynnistyä ittekseen kun tulee tarpeeksi lämmin.

Itselläni ei toimi jostai syystä? On laitettu Auto kohdalle, mutta vaikka lämmön laittaisi 30:neen niin silti puuskuttaa menemään eikä pysähy..vaikka huoneessa lämpömittari näyttää 20.
Trotecilta ei vastata puheluihin taikka sähköpostiin niin täällä kysyn neuvoa :3
20190507_131005.jpg

Siinä on varmaan joku minimikäyntiaika. Jos ei vartin sisään katkea, niin sitten on ehkä jotain vikaa.
 
Siinä on varmaan joku minimikäyntiaika. Jos ei vartin sisään katkea, niin sitten on ehkä jotain vikaa.

Kokeilin n. Parikymmentä minuuttia ennen töihin lähtöä, en kehannut jättää työpäivä ajaksi kun en tie toimiko.. pitää huomenna antaa vaikka tunnin olla ja kokeilla.
Mutta jos kämpän lämpötila oli 20 astetta, ja säädin sen numeron esim. 27 asteeseen, niin silti puhaltaa vaikka pitäs sammua sen automatiikan takia, ja käynnistyä vasta kun tuo kyseinen lukema tulee. Eli jotai hämminkiä..?
 
Pyöriikö kompura myös? Itsellä on Matsui MPA12KH joka puhaltaa jatkuvasti, mutta termostaatilla ohjataan itse kompuraa. Eron kyllä huomaa äänessä :D.
 
Pyöriikö kompura myös? Itsellä on Matsui MPA12KH joka puhaltaa jatkuvasti, mutta termostaatilla ohjataan itse kompuraa. Eron kyllä huomaa äänessä :D.
Jonkun aikaa pyörii ja sammuu, mutta tässä pitäisi automaation kanssa sammua koko kone, ja käynnistyä sitten uudestaan tarvittaessa.

"Lisäksi laitteessa on älykäs sähkönsäästöratkaisu: kun haluttu lämpötila on saavutettu - valittavissa 17 ja 30 °C välillä - sammuttaa integroitu termosaatti sekä kompressorin että puhaltimen, jolloin kaikki sähköä kuluttavat toiminnot sammuvat"

"Luonnollisesti sekä kompressori että puhallin käynnistyvät uudelleen, kun säädetty lämpötila-arvo ylittyy"
 
Ootko kenties paketoinut sen lämpötilasensorin tonne biltemalaatikon sisään, vai missä ne yleensä noissa laitteissa on?
Tossahan vois testata sitä follow me modea myös, eli mittaa lämpötilaa kaukosäätimestä eikä laitteesta.
 
Mitä ihmettä täällä oikein puuhaillaan? Heput on niin innostuneita kaksiputkisesta jäähdyttimestä että ovat unohtaneet täysin ilmanvaihdon osuuden kuviosta.

Sisäilmasta erillinen lämmönpoistoilman kierto on oikein mainio esim. autossa jäähdytyksen alkuvaiheessa, kun sisäilma halutaan saada nopeasti viilennettyä. Sitä ei voi kuitenkaan jatkaa kovin pitkään koska hengitysilman laatu huononee suljetussa tilassa. Jos pienessä asunnossa sovelletaan samaa, niin sielläkin pitäisi kyllä jo muutaman tunnin sisällä alkaa vaihtamaan happea hiilidioksidin tilalle eli on pakko joka tapauksessa poistaa sitä jäähdytettyä ilmaa ja imemään lämmintä ilmaa ulkoa.
Tämä puolestaan mitätöi kahden putken hyödyn sen jälkeen, kun sisäilmaa on pakko alkaa vaihtamaan.

Nimittäin, koska lämmönpoisto perustuu siihen että kompressorilla paineistetun jäähdytysnesteen lämpö siirtyy ilmaan, sen tehokkuus on suoraan verrannollinen tuloilman ja lämmönpoistoritilän väliseen lämpötilaeroon. Kaksiputkisessa mallissa tuloilma on lämmintä ulkoilmaa, yksiputkisessa jäähdytettyä sisäilmaa. Yksiputkisen mallin lämmönpoistoteho voi siis yllättäen olla jopa suurempi.

Kaksiputkisuuden etu on se, että jäähdytyksen alkuvaihe saadaan nopeammaksi jos sisäilmaan ei imetä ulkoa lämmintä ilmaa. Sen jälkeen etu menetetään, koska jossakin vaiheessa sisäilmaa on pakko vaihtaa. Toki jos asunto on tarpeeksi suuri, yön ajan voi elää ilman ilmanvaihtoa, eli tämä voi olla järkevä vaihtoehto jos et tarvitse ympärivuorokautista viilennystä.

HOX: Jotta yksiputkinen jäähdytin voi olla hyödyllinen, poistoilman puhalluksen takia tilalle tulevan ulkoilman aiheuttaman ”lämmitystehon” täytyy tietenkin olla pienempi kuin jäähdytystehon. Yleensä poistoilman puhallusnopeus on melko pieni, eli kyllä ne ihan oikeasti jäähdyttää sen minkä lupaavatkin, mutta en mene vannomaan etteikö niinkin huonosti suunniteltuja laitteita ole olemassa, että poistoputki hönkää semmoista tahtia että jäähdytysteho jää olemattomaksi. Eli kuten niin monessa muussakin asiassa, ei varmaan kannata ostaa niitä halvimpia laitteita.
 
Mitä ihmettä täällä oikein puuhaillaan? Heput on niin innostuneita kaksiputkisesta jäähdyttimestä että ovat unohtaneet täysin ilmanvaihdon osuuden kuviosta.

Sisäilmasta erillinen lämmönpoistoilman kierto on oikein mainio esim. autossa jäähdytyksen alkuvaiheessa, kun sisäilma halutaan saada nopeasti viilennettyä. Sitä ei voi kuitenkaan jatkaa kovin pitkään koska hengitysilman laatu huononee suljetussa tilassa. Jos pienessä asunnossa sovelletaan samaa, niin sielläkin pitäisi kyllä jo muutaman tunnin sisällä alkaa vaihtamaan happea hiilidioksidin tilalle eli on pakko joka tapauksessa poistaa sitä jäähdytettyä ilmaa ja imemään lämmintä ilmaa ulkoa.
Tämä puolestaan mitätöi kahden putken hyödyn sen jälkeen, kun sisäilmaa on pakko alkaa vaihtamaan.

Nimittäin, koska lämmönpoisto perustuu siihen että kompressorilla paineistetun jäähdytysnesteen lämpö siirtyy ilmaan, sen tehokkuus on suoraan verrannollinen tuloilman ja lämmönpoistoritilän väliseen lämpötilaeroon. Kaksiputkisessa mallissa tuloilma on lämmintä ulkoilmaa, yksiputkisessa jäähdytettyä sisäilmaa. Yksiputkisen mallin lämmönpoistoteho voi siis yllättäen olla jopa suurempi.

Kaksiputkisuuden etu on se, että jäähdytyksen alkuvaihe saadaan nopeammaksi jos sisäilmaan ei imetä ulkoa lämmintä ilmaa. Sen jälkeen etu menetetään, koska jossakin vaiheessa sisäilmaa on pakko vaihtaa. Toki jos asunto on tarpeeksi suuri, yön ajan voi elää ilman ilmanvaihtoa, eli tämä voi olla järkevä vaihtoehto jos et tarvitse ympärivuorokautista viilennystä.

HOX: Jotta yksiputkinen jäähdytin voi olla hyödyllinen, poistoilman puhalluksen takia tilalle tulevan ulkoilman aiheuttaman ”lämmitystehon” täytyy tietenkin olla pienempi kuin jäähdytystehon. Yleensä poistoilman puhallusnopeus on melko pieni, eli kyllä ne ihan oikeasti jäähdyttää sen minkä lupaavatkin, mutta en mene vannomaan etteikö niinkin huonosti suunniteltuja laitteita ole olemassa, että poistoputki hönkää semmoista tahtia että jäähdytysteho jää olemattomaksi. Eli kuten niin monessa muussakin asiassa, ei varmaan kannata ostaa niitä halvimpia laitteita.
Ei kai kukaan nyt ilmanvaihtoaan mene sammuttamaan oli putkia sitten yksi tai kaksi?
 
Ootko kenties paketoinut sen lämpötilasensorin tonne biltemalaatikon sisään, vai missä ne yleensä noissa laitteissa on?
Tossahan vois testata sitä follow me modea myös, eli mittaa lämpötilaa kaukosäätimestä eikä laitteesta.
Itsekin mietein sitä, kun ei ole hajua missä se anturi sijaittee.. mutta ei luulisi heti ilmanoton / lauhduttimessa kinni olevan? Kokeilin sen takia tuota follow toimintoa, mutta enpä tie miten mittaa kaukkarista lämmön, kun normaalit mittarit näyttää 19,5-20 lämmöksi ja kaukkari 21, eikä laskenu vaikka normi mittareissa laski lämpö jo..

Ja tuohon @Malakias viestiin, poistoilman puhallustehoa kyllä piisaa, ulkoa kävin putken päästä kokeilemassa ja kunnon viima käy. Piti hyttysverkko kiinnittää jopa paremmin nitojalla kun heilui sen puhallukse mukana.. :D
Mutta siis ei ollut järkeä tehdä 2 putkista tästä, vai miten näin tiivistettynä asian ilmaisee? Miten onpi paras??

Korvausilmaa tulee ikkunoista kyllä kun vanha asunto kyseessä, sekä tuuletusventtiilistä
 
Itsekin mietein sitä, kun ei ole hajua missä se anturi sijaittee.. mutta ei luulisi heti ilmanoton / lauhduttimessa kinni olevan? Kokeilin sen takia tuota follow toimintoa, mutta enpä tie miten mittaa kaukkarista lämmön, kun normaalit mittarit näyttää 19,5-20 lämmöksi ja kaukkari 21, eikä laskenu vaikka normi mittareissa laski lämpö jo..

Ja tuohon @Malakias viestiin, poistoilman puhallustehoa kyllä piisaa, ulkoa kävin putken päästä kokeilemassa ja kunnon viima käy. Piti hyttysverkko kiinnittää jopa paremmin nitojalla kun heilui sen puhallukse mukana.. :D
Mutta siis ei ollut järkeä tehdä 2 putkista tästä, vai miten näin tiivistettynä asian ilmaisee? Miten onpi paras??

Korvausilmaa tulee ikkunoista kyllä kun vanha asunto kyseessä, sekä tuuletusventtiilistä

Kyllä se kannatti modata, voit toki myös itse testata asian helposti, imuletku laitteen päästä irti :)
 
Mitä ihmettä täällä oikein puuhaillaan? Heput on niin innostuneita kaksiputkisesta jäähdyttimestä että ovat unohtaneet täysin ilmanvaihdon osuuden kuviosta.

Sisäilmasta erillinen lämmönpoistoilman kierto on oikein mainio esim. autossa jäähdytyksen alkuvaiheessa, kun sisäilma halutaan saada nopeasti viilennettyä. Sitä ei voi kuitenkaan jatkaa kovin pitkään koska hengitysilman laatu huononee suljetussa tilassa. Jos pienessä asunnossa sovelletaan samaa, niin sielläkin pitäisi kyllä jo muutaman tunnin sisällä alkaa vaihtamaan happea hiilidioksidin tilalle eli on pakko joka tapauksessa poistaa sitä jäähdytettyä ilmaa ja imemään lämmintä ilmaa ulkoa.
Tämä puolestaan mitätöi kahden putken hyödyn sen jälkeen, kun sisäilmaa on pakko alkaa vaihtamaan.

Nimittäin, koska lämmönpoisto perustuu siihen että kompressorilla paineistetun jäähdytysnesteen lämpö siirtyy ilmaan, sen tehokkuus on suoraan verrannollinen tuloilman ja lämmönpoistoritilän väliseen lämpötilaeroon. Kaksiputkisessa mallissa tuloilma on lämmintä ulkoilmaa, yksiputkisessa jäähdytettyä sisäilmaa. Yksiputkisen mallin lämmönpoistoteho voi siis yllättäen olla jopa suurempi.

Kaksiputkisuuden etu on se, että jäähdytyksen alkuvaihe saadaan nopeammaksi jos sisäilmaan ei imetä ulkoa lämmintä ilmaa. Sen jälkeen etu menetetään, koska jossakin vaiheessa sisäilmaa on pakko vaihtaa. Toki jos asunto on tarpeeksi suuri, yön ajan voi elää ilman ilmanvaihtoa, eli tämä voi olla järkevä vaihtoehto jos et tarvitse ympärivuorokautista viilennystä.

HOX: Jotta yksiputkinen jäähdytin voi olla hyödyllinen, poistoilman puhalluksen takia tilalle tulevan ulkoilman aiheuttaman ”lämmitystehon” täytyy tietenkin olla pienempi kuin jäähdytystehon. Yleensä poistoilman puhallusnopeus on melko pieni, eli kyllä ne ihan oikeasti jäähdyttää sen minkä lupaavatkin, mutta en mene vannomaan etteikö niinkin huonosti suunniteltuja laitteita ole olemassa, että poistoputki hönkää semmoista tahtia että jäähdytysteho jää olemattomaksi. Eli kuten niin monessa muussakin asiassa, ei varmaan kannata ostaa niitä halvimpia laitteita.
Ei ilmastointilaite vaikuta mitään ilmanvaihtoon. Tai no yksiputkisella saa helvetillisen alipaineen.
 
Nyt töistä kun pääsin niin antanut vähän aikaa antanut olla tosiaan tossa paikallaan, ja laittanut automaation lämpötilan 25. Huoneessa 20 astetta lämmintä, ja silti vaa puhaltaa puolen tunnin jälkeenkin..

"kun haluttu lämpötila on saavutettu - valittavissa 17 ja 30 °C välillä - sammuttaa integroitu termosaatti sekä kompressorin että puhaltimen, jolloin kaikki sähköä kuluttavat toiminnot sammuvat"

Luonnollisesti sekä kompressori että puhallin käynnistyvät uudelleen, kun säädetty lämpötila-arvo ylittyy" Olisipa ihanaa kun toimisi noin, tämänkin takia tämän tilasin..

Ei oikein kovin hyvältä näytä, nyt ei toki kompurakaan edes käy.. ainoastaan jos säätää asetuksista kosteuden keräämisen päälle, niin sitten kuuluu reippaasti kun lähtee käyntii kompura. Muuten ei kuulu siitä mitää.
 
en mene vannomaan etteikö niinkin huonosti suunniteltuja laitteita ole olemassa, että poistoputki hönkää semmoista tahtia että jäähdytysteho jää olemattomaksi. Eli kuten niin monessa muussakin asiassa, ei varmaan kannata ostaa niitä halvimpia laitteita.

Mun viimevuotisessa "autotallilöyty" matsuissa (jostain 2010 vuodelta tms) se poistoilma tulee aivan mielettömällä boforilla ulos, niin että puskat heiluivat taloyhtiön pihalla. Ilma tuntui myös melko kuivalta (vesiastiaa sai tyhjentää pari pv välein). Kovasta boforista huolimatta, tämä 7000BTU (en nyt vittu jaksa etsiä niitä kw:eitä, hajotkaa siihen) laite erittäin naurettavalla tiivistyksellä ikkunassa jaksoi viilentää tämän melko kookkaan yksiön. Toki toosa huusi tuntikausia ennenkuin sai noin 24 asteen sisälämmön. Olo helpotti kyllä jo 30 minsassa.

Saa nähdä millainen tuo uusi laite on, joka tulee maanantaina. Taidan pitää pahvilaatikossa kunnes tulee ahdistus.
 
Onko siinä mahdollisuus valita auto-mode myös tuulettimelle erikseen?

Näyttävästi kompura käynnistyi kyllä, mutta vasta aivan minimissä, 17 asteessa.. Mutta tuota automatiikkaa en ymmärrä miten toimii (jos toimii edes..) jos sanotaa että sen pitäisi kontrolloida itseään, niin miksei tee sitä.

Tuulettimelle ei pitäisi erikseen olla auto-modea


"Jäähdytys
Jäähdytys-käyttötilassa huone viilennetään haluttuun
tavoitelämpötilaan.
1.
Paina painiketta MODE, kunnes Cool -merkkivalo palaa.
Käyttötila
Jäähdytys
on asetettu.
2.
Valitse Plus- tai Miinus-painikkeilla haluamasi
tavoitelämpötila. Lämpötilaksi voidaan säätää 17 °C –30 °C.
Segmenttinäytössä näytetään nykyinen asetettu
tavoitelämpötila.

3.
Voit asettaa tuulettimen nopeuden kaukosäätimellä:
Aseta haluamasi tuuletinnopeus painamalla
FAN- painiketta.
Tuulettimen nopeus näytetään näytössä."

Tuossa on erikseen säätö, mutta se on pelkällä jäähdytys asennolla.

Tässä automaatti asennossa on vain näin:

"Automaattikäyttö
Automaattikäytössä jäähdytystä ja tuuletusta säädetään ympäristön lämpötilan ja tavoitelämpötilan mukaan.
Nämä asetukset voidaan suorittaa vain kaukosäätimellä.
1.
Valitse käyttötila Auto painamalla painiketta MODE.

Käyttötila Auto näytetään näytössä Käyttötila"

Ja sen pitäisi sitten toimia automaatilla suoraan sen jälkeen..

https://fi.trotec.com/fileadmin/dow...3500SH/TRT-BA-PAC2100X-PAC2600X-TC-002-FI.pdf löytyy jopa suomenkielinen manuaali :D
 
Tuli tuosta @Eräilves kuvasta mieleen, että saavuttaako sillä mitään etua, jos vaihtaisi nuo letkut tuossa ikkunakappaleessa toisinpäin. Nythän tuo puhaltaa kuumaa ilmaa alemmasta ulos, ja heti yläpuolelta imee sitä takaisin. Toki se tulee sieltä suht vauhdilla, joten ei välttämättä vaikuta edes mitään, jos vaihtis puhalluksen ylös ja imun alas.
 
Näyttävästi kompura käynnistyi kyllä, mutta vasta aivan minimissä, 17 asteessa.. Mutta tuota automatiikkaa en ymmärrä miten toimii (jos toimii edes..) jos sanotaa että sen pitäisi kontrolloida itseään, niin miksei tee sitä.

Tuulettimelle ei pitäisi erikseen olla auto-modea


"Jäähdytys
Jäähdytys-käyttötilassa huone viilennetään haluttuun
tavoitelämpötilaan.
1.
Paina painiketta MODE, kunnes Cool -merkkivalo palaa.
Käyttötila
Jäähdytys
on asetettu.
2.
Valitse Plus- tai Miinus-painikkeilla haluamasi
tavoitelämpötila. Lämpötilaksi voidaan säätää 17 °C –30 °C.
Segmenttinäytössä näytetään nykyinen asetettu
tavoitelämpötila.

3.
Voit asettaa tuulettimen nopeuden kaukosäätimellä:
Aseta haluamasi tuuletinnopeus painamalla
FAN- painiketta.
Tuulettimen nopeus näytetään näytössä."

Tuossa on erikseen säätö, mutta se on pelkällä jäähdytys asennolla.

Tässä automaatti asennossa on vain näin:

"Automaattikäyttö
Automaattikäytössä jäähdytystä ja tuuletusta säädetään ympäristön lämpötilan ja tavoitelämpötilan mukaan.
Nämä asetukset voidaan suorittaa vain kaukosäätimellä.
1.
Valitse käyttötila Auto painamalla painiketta MODE.

Käyttötila Auto näytetään näytössä Käyttötila"

Ja sen pitäisi sitten toimia automaatilla suoraan sen jälkeen..

https://fi.trotec.com/fileadmin/dow...3500SH/TRT-BA-PAC2100X-PAC2600X-TC-002-FI.pdf löytyy jopa suomenkielinen manuaali :D

"Tuulettimen nopeuden säätäminen:Teho 1: tuulettimen alhainen nopeusTeho 2: tuulettimen suuri nopeusLisäksi voidaan valita automaattiteho."

Kokeileppa laittaa se fani myös autolle, josko tuolla lakkaisi.
 
Tuli tuosta @Eräilves kuvasta mieleen, että saavuttaako sillä mitään etua, jos vaihtaisi nuo letkut tuossa ikkunakappaleessa toisinpäin. Nythän tuo puhaltaa kuumaa ilmaa alemmasta ulos, ja heti yläpuolelta imee sitä takaisin. Toki se tulee sieltä suht vauhdilla, joten ei välttämättä vaikuta edes mitään, jos vaihtis puhalluksen ylös ja imun alas.

Tuolla toisella puolella finnfoamia miulla on pienet läpät, mikä ohjaa ilmaa tuosta menoputkesta alaspäin, ettei juuri tuota tapahdu :D ja toisessa on päinvastoin. Olisin laittanut toisinpäin nuo mutta ei riittänyt poistoletkussa pituutta sen vertaa..

"Tuulettimen nopeuden säätäminen:Teho 1: tuulettimen alhainen nopeusTeho 2: tuulettimen suuri nopeusLisäksi voidaan valita automaattiteho."

Kokeileppa laittaa se fani myös autolle, josko tuolla lakkaisi.

Hmm, pitääpä kokeilla.. editoin jos se auttaa.
 
Pyöriikö kompura myös? Itsellä on Matsui MPA12KH joka puhaltaa jatkuvasti, mutta termostaatilla ohjataan itse kompuraa. Eron kyllä huomaa äänessä :D.
Juu, kompura kun potkaisee päälle niin sen kyllä huomaa...
Aikoinaan kun oli huonosti karmeissa kiinni tuo levy mistä oli läpivienti kuumalle ilmalle niin potkas koko helahoidon ikkunasta kämppään kun meni kompura ekakerran päälle.... :rofl:
 
"Automaattikäyttö
Automaattikäytössä jäähdytystä ja tuuletusta säädetään ympäristön lämpötilan ja tavoitelämpötilan mukaan.
Nämä asetukset voidaan suorittaa vain kaukosäätimellä.
1.
Valitse käyttötila Auto painamalla painiketta MODE.

Käyttötila Auto näytetään näytössä Käyttötila"
Eihän tuossa missään sanota, että sen pitäisi sammua kokonaan. Sillä tavalla ILPitkin toimii, että kun jäähdytystä ei tarvitse, tuuletin pyörii silti. Lämpötila-anturit on aina tuloilman puolella, joten se laite saa parhaan tiedon huoneen lämpötilasta kun tuuletin on koko ajan päällä (edes pienellä teholla).
 
Eihän tuossa missään sanota, että sen pitäisi sammua kokonaan. Sillä tavalla ILPitkin toimii, että kun jäähdytystä ei tarvitse, tuuletin pyörii silti. Lämpötila-anturit on aina tuloilman puolella, joten se laite saa parhaan tiedon huoneen lämpötilasta kun tuuletin on koko ajan päällä (edes pienellä teholla).

"kun haluttu lämpötila on saavutettu - valittavissa 17 ja 30 °C välillä - sammuttaa integroitu termosaatti sekä kompressorin että puhaltimen, jolloin kaikki sähköä kuluttavat toiminnot sammuvat"
Näin ainakin lukee tuolla, eli pitäisi toimia
 
Eiköhän tuo tarkoita, että sammuttaa kompuran ja puhaltimen joka puhaltaa kuumaa ilmaa ulos. Sisäkierto jää päälle, ja sen pitääkin jäädä ainakin jos käytetään laitteen omaa lämpötila-anturia, joka on siellä kennon pinnalla sisääntulossa. Jos sisäpuhallin sammuu, ei ilma liika ja se ei reagoi kauhean nopeasti lämpötilan muutoksiin. Kaukosäätimen käyttämistä lämpötila-anturina tuo ei taas koske, mutta voi olla ettei silloinkaan sammuta.

Itse jouduin modaamaan omaa laitetta niin, että se sammuttaa sisäkierron myös. Kun halusin siitä täysin äänettömän kun lämpötila saavutettu. Toki laitoin sen kytkimen taakse niin voin valita jääkö sisäkierto pyörimään kuten alunperin, vaiko sammuuko.
 
Kärsiikö ilmastointilaitteen tehokkuus merkittävästi, jos tuuletusikkunassa on hyönteisverkko, johon poistoputki tulee?
 
Mun viimevuotisessa "autotallilöyty" matsuissa (jostain 2010 vuodelta tms) se poistoilma tulee aivan mielettömällä boforilla ulos, niin että puskat heiluivat taloyhtiön pihalla.

Ok, tämmöisillä laitteilla varmasti saisi tehokkaamman viilennyksen virittelemällä erillisen putken tuloilmalle.
Itse asun kaksikerroksisessa rivarissa missä valitettavasti ei ulkonäkösyistä voi pohjoispuolelle laitattaa ilmalämpöpumppua, ja eteläpuolelle sitä ei jäähdytystarkoituksessa ole järkevää laittaa kun auringonpaiste tekee sinne tukahduttavan kuuman mikroilmaston, koska sinne ei edes pääse tuulemaan. Siksi olen päätynyt käyttämään siirrettävää jäähdytintä. Asunnon koko on lähes 100 m2, joten koko taloa ei saa viileäksi, mutta suurin ongelma onkin yläkerran makuuhuoneessa, minne lämpö nousee ja nukkuminen on vaikeaa. Pingviini riittää tähän helpotukseksi ihan hyvin. Lisäksi kun talossa ei ole koneellista ilmastointia, yksiputkisen poistopuhalluksen tuoma lievä lisä ilmanvaihtoon on vain hyödyllinen. Mutta minulla se ei tosiaan puskekaan sitä poistoilmaa hirveällä nopeudella ulos.

Voisin kuvitella että sen poistoilman puhalluksen nopeuden suhteen on eroa halpojen ja kalliimpien laitteiden välillä: Mitä suurempi paine lämmönpoistopiiriin saadaan, sitä pienempi ilmavirta riittää jäähdyttämään. Tämä siis vaatii kestävämmän jäähdytysritilän ja tehokkaamman pumpun (huom. tarkoitan pumpun hyötytehoa, ei ottotehoa). Halvemmissa laitteissa pienempää poistopiirin painetta voidaan kompensoida lisäämällä ilmavirtaa poistoputkessa, mutta kokonaisuuden kannalta jäähdytysteho laskee. Mutta tätä tuloilman aiheuttamaa epäsuoraa "lämmitystehoahan" ei tietenkään oteta huomioon valmistajan ilmoittamassa nimellisessä jäähdytystehossa.
Onkohan tämmöisiä vertailtu koskaan missään?
 
@Warfe Ei kärsi, olettaen että ikkunan ja hyönteisverkon pinta-ala on moninkertainen poistoputken pinta-alaan verrattuna.

Tuohon kaksiputkimodaamiseen on kyllä annettava toinenkin näkökulma. Sen toimivuus kyllä taitaa riippua todella paljon siitä mihin ilmansuuntaan putket osoittaa. Itsella on länsisuuntaan ainoastaan kaikki kämpän ikkunat, ei mitään avattavaa reikää missään muualla kuin helvetillisen kuumalla länsiseinällä.

Vuosien kokeilun jälkeen paras tulos, samalla 13000 BTU(!) pingulla saavutetaan niin että yks huone, tässä tapauksessa makkari, josta poistoputki kulkee tuuletusikkunaan, ja kaikki ovet kiinni ja korvausilma sitten toisesta huoneesta ovien ja kynnysten rakojen kautta.

2-putki modattuna oma kone kävi "huonommin" vaikka oli parhammillaan 2 putkea imuilmalle. Imuilman tullessa kerrostalon ulkoseinän betonin tuntumasta, tuulettomassa säässä oli pahimmillaan 30-40 asteista, niin eihän se kone siitä tykkää. Teho laskee ja tuo ainakin alkoi valittaa siitä että suodattimet olisi muka tukossa, vaikka vastapestyjä. Mitään eroa ei makkarin sisälämpötilaan ei mitattu kummankaan toteutuksen kanssa. Yksputkinen vei vähemmän sähköä ja kävi pienemmällä äänellä.

Eli kyllä pingujen kanssa avain onneen on siinä että sen korvausilman saa jostain ei-aurinkoiselta puolelta. Jos se ei ole mahdollista niin silloin 1-putki on luultavasti parempi vaihtoehto. Ainakaan kokeilematta ei kannata uutta pingua modaamaan vain koska internetissä kerrotaan.
 
Mitä eroa on vanhalla ja uudella Argo Ulissella?

Olen ehkä ostamassa Argo Ulissea, sitä vanhempaa mallia, joka on "on-off" tyyppisellä kompressorilla.

Uudemmat Argot ovat invertterikompressorilla.

Miten tämän huomaa käytössä? En oikein ymmärrä. Onko invertteri paljonkin parempi? Vai pärjääkö on off mallisella?
 
Tuohon kaksiputkimodaamiseen on kyllä annettava toinenkin näkökulma. ...
2-putki modattuna oma kone kävi "huonommin" vaikka oli parhammillaan 2 putkea imuilmalle. Imuilman tullessa kerrostalon ulkoseinän betonin tuntumasta, tuulettomassa säässä oli pahimmillaan 30-40 asteista, niin eihän se kone siitä tykkää. Teho laskee ja tuo ainakin alkoi valittaa siitä että suodattimet olisi muka tukossa, vaikka vastapestyjä. Mitään eroa ei makkarin sisälämpötilaan ei mitattu kummankaan toteutuksen kanssa. Yksputkinen vei vähemmän sähköä ja kävi pienemmällä äänellä.
Eli kyllä pingujen kanssa avain onneen on siinä että sen korvausilman saa jostain ei-aurinkoiselta puolelta. Jos se ei ole mahdollista niin silloin 1-putki on luultavasti parempi vaihtoehto. Ainakaan kokeilematta ei kannata uutta pingua modaamaan vain koska internetissä kerrotaan.

Kiitos, tämä kokemustieto vahvisti sitä mitä minäkin aiemmin selitin: "Nimittäin, koska lämmönpoisto perustuu siihen että kompressorilla paineistetun jäähdytysnesteen lämpö siirtyy ilmaan, sen tehokkuus on suoraan verrannollinen tuloilman ja lämmönpoistoritilän väliseen lämpötilaeroon. Kaksiputkisessa mallissa tuloilma on lämmintä ulkoilmaa, yksiputkisessa jäähdytettyä sisäilmaa. Yksiputkisen mallin lämmönpoistoteho voi siis yllättäen olla jopa suurempi."

Ja tietenkin tässä on huomioitava myös mistä se korvausilma tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän tuo tarkoita, että sammuttaa kompuran ja puhaltimen joka puhaltaa kuumaa ilmaa ulos. Sisäkierto jää päälle, ja sen pitääkin jäädä ainakin jos käytetään laitteen omaa lämpötila-anturia, joka on siellä kennon pinnalla sisääntulossa. Jos sisäpuhallin sammuu, ei ilma liika ja se ei reagoi kauhean nopeasti lämpötilan muutoksiin. Kaukosäätimen käyttämistä lämpötila-anturina tuo ei taas koske, mutta voi olla ettei silloinkaan sammuta.

Itse jouduin modaamaan omaa laitetta niin, että se sammuttaa sisäkierron myös. Kun halusin siitä täysin äänettömän kun lämpötila saavutettu. Toki laitoin sen kytkimen taakse niin voin valita jääkö sisäkierto pyörimään kuten alunperin, vaiko sammuuko.

Siellä sanotaan kyllä että kokonaan kaikki sähköä kuluttava sammutetaan, eli pitäisi myös sisäkierronkin sammua, jollei sitä mitenkään sähköä kuluttamattomaksi oo saatu..? :D

"kun haluttu lämpötila on saavutettu - valittavissa 17 ja 30 °C välillä - sammuttaa integroitu termosaatti sekä kompressorin että puhaltimen, jolloin kaikki sähköä kuluttavat toiminnot sammuvat. Näin tämä ilmastointilaite on huomattavan edullisempi käytössä kuin vastaavat kilpailijoiden mallit.


Luonnollisesti sekä kompressori että puhallin käynnistyvät uudelleen, kun säädetty lämpötila-arvo ylittyy."
 
Kauas sulla kesti koneen saaminen kotiin tilauspäivästä. Tilauksen statuksena lukee edelleenkin, "käsitellään parhaillaan" ja tilauksen pistin sisään 2.5.
 
Ei kai kukaan nyt ilmanvaihtoaan mene sammuttamaan oli putkia sitten yksi tai kaksi?

Kaksiputkisen hyöty/ajatus menee siinä, jos käytössä on koneellinen ilmanvaihto = ulkoa puhalletaan sisälle kokoajan (lämmintä) ilmaa. Painovoimaista ilmanvaihtoa käytettäessä hyöty ei niin tramaattisesti mene hukkaan, koska laite kierrättää koko ajan vain samaa huoneilmaa eikä ulkoilmaa "tarvitse" tuoda sisälle. Happi tosin saattaa jossain vaiheessa loppua varsinkin, jos ihmisiä/eläimiä on huushollissa useita eikä ovia/ikkunoita availla ikinä.

Yksiputkisessa hyöty ei mene sillä tavalla hukkaan, koska ilmaa tulee väistämättä joka tapauksessa jostain sisään. Joko ilmanvaihtokanavista, ovenraosta, tuuletusikkunasta tms. Muuten huoneistoon syntyisi alipaine ja luultavasti ikkunat pamahtaisi kappaleiksi.
 
Viimeksi muokattu:
On täällä ainakin tietämystä ilmanvaihdosta, satoja kuutioitahan se tunnissa ilma vaihtuu koneellisessa, painovoimaisessa ei lain. ^_^
 
On täällä ainakin tietämystä ilmanvaihdosta, satoja kuutioitahan se tunnissa ilma vaihtuu koneellisessa, painovoimaisessa ei lain. ^_^

"Raikas huoneilma edellyttää noin 30-40 ilma-kuutiometriä henkilöä kohti tunnissa."

Tällaisen tiedon löysin nopealla googlauksella. Minusta se on aika paljon. Vielä, jos kämpässä tosiaan on muitakin asukkaita.

Ps. En tiedä miltä vuodelta tuo juttu oli (ilmeisesti kuitenkin 2000-luvulta) tai mikä lie tämän päivän stantardi.
 
"Raikas huoneilma edellyttää noin 30-40 ilma-kuutiometriä henkilöä kohti tunnissa."

Tällaisen tiedon löysin nopealla googlauksella. Minusta se on aika paljon. Vielä, jos kämpässä tosiaan on muitakin asukkaita.

Ps. En tiedä miltä vuodelta tuo juttu oli (ilmeisesti kuitenkin 2000-luvulta) tai mikä lie tämän päivän stantardi.
Se yksiputkinen tuuppaa n. 300m3/h ilmaa ulos ja tietenkin saman määrän imee lämmintä ilmaa sisälle. Kaksiputkisessa se asunnon ilmanvaihto elää ihan omaa elämäänsä siinä sivussa, eikä imetä sitä 300m3 lämmintä ulkoilmaa sisälle, oli sitten kyse painovoimaisesta eli ei.
 
Se yksiputkinen tuuppaa n. 300m3/h ilmaa ulos ja tietenkin saman määrän imee lämmintä ilmaa sisälle. Kaksiputkisessa se asunnon ilmanvaihto elää ihan omaa elämäänsä siinä sivussa, eikä imetä sitä 300m3 lämmintä ulkoilmaa sisälle, oli sitten kyse painovoimaisesta eli ei.

Pitää paikkansa, mutta pointti olikin siinä, että minusta ei ole siis mitään järkeä pelata kahden putken kanssa ja viritellä jotain pahvilaatikoita, kun se hyöty on loppupeleissä aika pieni tai jopa olematon.

Kuten joku aiemmin kirjoitti niin suurin hyöty on lähinnä vain siinä alussa, kun ilmastointilaite ei ole ollut päällä ja pitää saada lämpötila nopeasti tippumaan niin nopeitenhan se tapahtuu, kun samaa sisäilmaa kierrätetään. Ja jos asunto on muutenkin pieni (yksiö tms.) niin siinä ei mene kyllä kauan edes sillä yksiputkisella laitteella.

Paras ratkaisu olisi siis hankkia sellainen split-malli, jossa suurin lämpöä tuottava osa on suoraan ulkona.
 
Pitää paikkansa, mutta pointti olikin siinä, että minusta ei ole siis mitään järkeä pelata kahden putken kanssa ja viritellä jotain pahvilaatikoita, kun se hyöty on loppupeleissä aika pieni tai jopa olematon.

Kuten joku aiemmin kirjoitti niin suurin hyöty on lähinnä vain siinä alussa, kun ilmastointilaite ei ole ollut päällä ja pitää saada lämpötila nopeasti tippumaan niin nopeitenhan se tapahtuu, kun samaa sisäilmaa kierrätetään. Ja jos asunto on muutenkin pieni (yksiö tms.) niin siinä ei mene kyllä kauan edes sillä yksiputkisella laitteella.

Paras ratkaisu olisi siis hankkia sellainen split-malli, jossa suurin lämpöä tuottava osa on suoraan ulkona.
Hmm. Pieni hyöty on se, että se laite ei ime 300m3/h kuumaa ilmaa kämppään sisälle? Joku vois pastea sen 1vs2-putkisen kaaviot taas :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 764
Viestejä
4 495 533
Jäsenet
74 288
Uusin jäsen
Luopari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom