Miten kämppä viileämmäksi?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Vanha ilmastointilaite otti ja hajosi (Olimpia splendid silenclima split), jonka johdosta lämmöt oli yli 30c himassa ja nukkumisesta ei tullut mitään. Uuteen ei olisi ollut tässä tilanteessa varaa, joten toria selailemaan. Yleensä kun Argo Ulisse 13 laite ilmestyi toriin se meni noin 10-20 minuutissa. Tänään tärppäsi ja nyt on laite asennettu paikalleen ja kämpän viilennys käynnissä. Ah mikä ihana tunne.

En tajunut, että tuossa on vakiona paljon lyhyemmät kylmäaineputket mitä vanhassa laitteessani (jossa oli noin 4m), joten laitetta ei voinut asentaa samaan paikkaan missä vanha on ollut (olkkarin nurkassa), mutta toimii tuo tuossakin. Verhoja voi käyttää normaalisti eikä tuo estä parvekkeelle kulkemista.

Tuossa vielä muutama kuva miten tuon asensin:



Ja ulkoyksikkö:

Mistä muuten tuo kaukalo Argon alla on? Vaikuttaa juuri sopivan kokoiselta.

Toisena kysymyksenä onko Argo-käyttäjille tullut vastaan ulkoyksikölle sopivaa "suojaa". Mietin jotain tämän tyyppistä ILP-blogauksesta bongattua mutta toki pienempää. Toki tommoisen teki itsekin jos jaksais nähdä vaivaa.
 

Liitteet

Liittynyt
24.04.2017
Viestejä
40
Riittääkö Nedis SmartLife 7000 viilentämään 50 neliön kämppää? Tokmannilla 250€. Ideana laittaa asunnon toisessa päässä olevaan makkariin jossa on tuloilmaräppänä niin jos se kylmä ilma kulkeutuisi sitten ilmavirran mukana muuallekkin asuntoon. Jos ei riitä niin mites tämä:


Muita hyviä alle 500€ laitteita ei taida olla enää saatavilla?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Riittääkö Nedis SmartLife 7000 viilentämään 50 neliön kämppää? Tokmannilla 250€. Ideana laittaa asunnon toisessa päässä olevaan makkariin jossa on tuloilmaräppänä niin jos se kylmä ilma kulkeutuisi sitten ilmavirran mukana muuallekkin asuntoon. Jos ei riitä niin mites tämä:


Muita hyviä alle 500€ laitteita ei taida olla enää saatavilla?
Nedis ei riitä mihinkään. Ehkä jaksaa 10 neliötä. Toi onkin taktista kusetusta ilmoittaa kuutioissa "kattaa 60 m³:n huonekoon". Midean kuvauksesta "Sen tilasuositus on 16–23 m²". Tuohon se myös käytännössä pystyy jos haluaa aidosti viilentää. Isommassa tilassa saa ehkä muutaman asteen alempana pidettyä lämpötilaa. Eli riippuu nyt vähän kuinka lämmintä on ja minkälaiseen viilennykseen on tyytyväinen.

EDIT: En tajunnut että puhuit kahdesta eri laitteesta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.04.2017
Viestejä
40
Nyt 29C ja lähelle 25C olis ok. Jos ei tuossa mideassakaan riitä potku muuta kuin makkarin viilentämiseen niin melkein sitten tuo puolta halvempi pelkästään sille makkarille?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Nyt 29C ja lähelle 25C olis ok. Jos ei tuossa mideassakaan riitä potku muuta kuin makkarin viilentämiseen niin melkein sitten tuo puolta halvempi pelkästään sille makkarille?
Noh riippuu tietty kuinka tiukkaa on budjetin kanssa ja minkälainen kämppä on. Itsellä 12000btu:n vehkeen kanssa se huutaa päivät olkkariin tehden siitä siedettävämmän ja illalla käännän sen makkariin kun sattuu sopivasti parveke oleen tossa välissä jonne poistoputki. Ostaisin itse maksimitehot mihin rahat riittää kun noi on vähän joka tapauksessa rimpuloita. Ääni tuossa on päänsärky oli ratkaisu mikä tahansa.
 
Liittynyt
24.04.2017
Viestejä
40
Koskeeko kumpaakin laitetta vai pelkästään tuota halvempaa? Lähteekö näistä kovempi meteli kun perus ropellituulettimesta?

Tää taitaa olla samaa tasoa midean kanssa:

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Koskeeko kumpaakin laitetta vai pelkästään tuota halvempaa? Lähteekö näistä kovempi meteli kun perus ropellituulettimesta?

Tää taitaa olla samaa tasoa midean kanssa:

Kaikista lähtee selvästi kovempi ääni kuin perustuulettimesta kun tuossa kompressori ja muuta sälää huutamassa pelkän tuulettimen lisäksi. Pientä vaihtelua äänentasossa voi olla riippuen laitteen laadusta mutta kaikki noi pyörii siellä jossain 60 desibelissä kun yrittää jäähdyttää. Ääninäytettä vaikka tämän viestin videosta:

Nedis äänimittaus

1 m edestä


5 cm edestä


Laitteen takaa


4 metrin päässä viereisessä makkarissa ovi auki huoneeseen missä Nedis luuhaa


Video



Ai miten rentouttava ääni...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
551
Kävi vit****n nämä helteet ja kävin vihdoin eilen ostamassa Argo Ulissen.
Vuokra-kämppä niin ei ilp:iä ole mahdollistaa/ järkevää hommata.
Just mahtui pikkuauton konttiin kun käänsi takaistuimet...
Ihan eri planeetalta kun pingviinit mitä aikaisemmin olen käyttänyt.
Uusi DC malli ja ei kyllä pientä suhinaa kummempaa ääntä ole pitänyt,
Mitä nyt ulkoyksikön propelli litistelee sitä kondensiovettä välillä.
Ulkoyksikkö tuuletusikkunasta parvekkeelle ja Bauhausista mittoihin sahattu vanerilevy ikkunaan. Levyn hinnaksi jäi sahauksineen 16€, ei tarvinnut itse käydä tuheltelemaan.
Aamusella kämpässä 22.5c, aikaisemmin ollut 27.5..
Hinta toki kertaostoksena kova mutta siksi sitä töissä käydään. :cool:
Tuskinpa nämä ilmat tästä ovat viilenemään päin, ainakaan jos uutisia on uskominen.

Ps. Vanha, pieni splitti on nyt myynnissä.
Myydään - Ilmastointilaite Eurom AC2401, mini split. Vantaa/Uusimaa
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Kävi vit****n nämä helteet ja kävin vihdoin eilen ostamassa Argo Ulissen.
Vuokra-kämppä niin ei ilp:iä ole mahdollistaa/ järkevää hommata.
Just mahtui pikkuauton konttiin kun käänsi takaistuimet...
Ihan eri planeetalta kun pingviinit mitä aikaisemmin olen käyttänyt.
Uusi DC malli ja ei kyllä pientä suhinaa kummempaa ääntä ole pitänyt,
Mitä nyt ulkoyksikön propelli litistelee sitä kondensiovettä välillä.
Ulkoyksikkö tuuletusikkunasta parvekkeelle ja Bauhausista mittoihin sahattu vanerilevy ikkunaan. Levyn hinnaksi jäi sahauksineen 16€, ei tarvinnut itse käydä tuheltelemaan.
Aamusella kämpässä 22.5c, aikaisemmin ollut 27.5..
Hinta toki kertaostoksena kova mutta siksi sitä töissä käydään. :cool:
Tuskinpa nämä ilmat tästä ovat viilenemään päin, ainakaan jos uutisia on uskominen.
Mielenkiinnosta mistä ostit ja minkäkokoinen kämppä? Oma viikko sitten Warmwasserista tilattu ei ole vieläkään lähtenyt liikkeelle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
551
Mielenkiinnosta mistä ostit ja minkäkokoinen kämppä? Oma viikko sitten Warmwasserista tilattu ei ole vieläkään lähtenyt liikkeelle.
Innoair, kävin siis itse hakemassa paikan päältä.
Kämpän koko on n. 50m2
 
Liittynyt
01.01.2019
Viestejä
627
Riittääkö Nedis SmartLife 7000 viilentämään 50 neliön kämppää? Tokmannilla 250€. Ideana laittaa asunnon toisessa päässä olevaan makkariin jossa on tuloilmaräppänä niin jos se kylmä ilma kulkeutuisi sitten ilmavirran mukana muuallekkin asuntoon. Jos ei riitä niin mites tämä:


Muita hyviä alle 500€ laitteita ei taida olla enää saatavilla?
Itselläni oli juuri tuo kyseinen Nedis eikä sillä tehnyt mitään. Yhden asteen verran sain tippumaan lämpötilan hädintuskin ja kone huuti täysillä kokoajan.
Möin pois ja ostin tilalle 12 000 BTU:n Wilfan ja tämä on paljon parempi. Paljon hiljaisempi ja tehokkaampi, mutta ei tälläkään ihmeisiin pysty. Pingviini on aina pingviini ja ilpit erikseen.
 
Liittynyt
24.04.2017
Viestejä
40
Itselläni oli juuri tuo kyseinen Nedis eikä sillä tehnyt mitään. Yhden asteen verran sain tippumaan lämpötilan hädintuskin ja kone huuti täysillä kokoajan.
Möin pois ja ostin tilalle 12 000 BTU:n Wilfan ja tämä on paljon parempi. Paljon hiljaisempi ja tehokkaampi, mutta ei tälläkään ihmeisiin pysty. Pingviini on aina pingviini ja ilpit erikseen.
Meinasin aluksi ostaa Dysonin AM07. Eiköhän nämä sen voita :) oliko kyseessä Wilfa Sval COOL12?
 
Viimeksi muokattu:

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 897
Ikean kaukalomatto on vielä piirun verran noita pienempi, 71x35 senttiä.


Pidin tuota aikoinaan jo pingun alla ja nyt ulissen ihan vaan varmuuden vuoksi.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
304
Täällä suositeltu deltaco nyt ollut käytössä ja tyytyväinen olen ollut. Laitoin ohjeen (jatkuva tyhjennys) mukaan letkun siihen ylempään reikään ja ämpärin alle, ihmetellyt kun ämpäriin ei tule yhtään vettä ja eilen laite ilmoitti että water level error ja laitetta heiluttamalla lattialle valui vettä. Onko normaalia vai olenko ymmärtänyt jotain väärin ja pitääkö se letku olla ylemmässä vai alemmassa? Tuleeko muilla ylemmästä rööristä vettä? Nyt laitoin sen alempaan ja vedin suoraan parvekkeen ovesta pihalle.
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
Meinasin aluksi ostaa Dysonin AM07. Eiköhän nämä sen voita :) oliko kyseessä Wilfa Sval COOL12?
Mulla oli tämä dyson käytössä puolisen vuotta-vuosi. Ja piti laittaa pois kun alkoi pitämään moottori mekkalaa oskiloidessaa. Ärsyttävää kirkskuntaa. Sain takuuhuollosta uuden tilalle ja se malli myös puhalsi paremmin, mutta palautin sitten myös senkin ja sain kaupat purettua. Se tuuletin on tosi hyvä jos ei ole tarvetta sille pyörivälle toiminnolle sillä ajankassa siihen tulee jotain vikaa.
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 132
Täällä suositeltu deltaco nyt ollut käytössä ja tyytyväinen olen ollut. Laitoin ohjeen (jatkuva tyhjennys) mukaan letkun siihen ylempään reikään ja ämpärin alle, ihmetellyt kun ämpäriin ei tule yhtään vettä ja eilen laite ilmoitti että water level error ja laitetta heiluttamalla lattialle valui vettä. Onko normaalia vai olenko ymmärtänyt jotain väärin ja pitääkö se letku olla ylemmässä vai alemmassa? Tuleeko muilla ylemmästä rööristä vettä? Nyt laitoin sen alempaan ja vedin suoraan parvekkeen ovesta pihalle.
Itellä on tossa Del Tacossa letku ylemmässä reiässä ja ilosesti valuttelee vedet pihalle. Kesän alussa kun virittelin tuon paikalleen, niin ei tullut mitään pihalle ja herjasi myös tuota water leveliä. Huomasin, että lattia vietti todella kevyesti "eteenpäin" ja laitoin ~2mm muovilipareet etupyörien alle, niin johan rupes vesi virtaamaan, eikä ole sen jälkeen valitellut. :thumbsup:
 
Liittynyt
15.12.2018
Viestejä
86
Täällä suositeltu deltaco nyt ollut käytössä ja tyytyväinen olen ollut. Laitoin ohjeen (jatkuva tyhjennys) mukaan letkun siihen ylempään reikään ja ämpärin alle, ihmetellyt kun ämpäriin ei tule yhtään vettä ja eilen laite ilmoitti että water level error ja laitetta heiluttamalla lattialle valui vettä. Onko normaalia vai olenko ymmärtänyt jotain väärin ja pitääkö se letku olla ylemmässä vai alemmassa? Tuleeko muilla ylemmästä rööristä vettä? Nyt laitoin sen alempaan ja vedin suoraan parvekkeen ovesta pihalle.
Tyhjentäisin sen alatulpan kautta ensin säiliön, vähän kallistamalla niin tulee paremmin ulos. Sitten tulppa siihen ja letku ylempään reikään. Omalla kohdalla huomannut, että helteellä, hiostavalla ilmalla 10 litran ämpäri täyttyi suunnilleen päivässä ja nyt kuivemmalla kelillä varmaan alle desi vettä tullut päivän aikana ämpärin pohjalle. Ehkä se sitten häviää suurimmaksi osaksi poistoilman mukana ulos ikkunasta. Pitänee myös kattoa, ettei letkussa ole mutkaa ylöspäin, että vesi pääsee varmasti tulemaan.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
304
Kiitos neuvoista, meillä kanssa lattia hieman viettää niin siitä se varmaan johtuu. Sitä vaan mietin että onkohan siitä mitään haittaa jos pitää sen letkun alemmassa? Siitähän ne vedet maalaisjärjellä ajatellen valuu paremmin pihalle. Ei siitä kyllä paljoa vettä tullut pihalle, oisko litran verran tullut. Monta yötä ja päivää ollut kuitenkin viilennykset päällä.
 
Liittynyt
15.12.2018
Viestejä
86
Oisko ero siinä, että alemmasta vesi kertyy ensin säiliöön ja vain ”ylivuoto” tulee ulos ja ylemmästä vesi tulee suoraan ulos, eikä kerry laitteen sisään? En tiedä, pähkäilin vaan.
 
Liittynyt
01.01.2019
Viestejä
627
Meinasin aluksi ostaa Dysonin AM07. Eiköhän nämä sen voita :) oliko kyseessä Wilfa Sval COOL12?

Juuri se. Tuossa on hyvin miellyttävä tämä puhallinääni. Kaikissa pingviineissä se tuppaa kova olemaan, mutta tähän olen ainakin tyytyväinen.
 
Liittynyt
24.08.2019
Viestejä
39
Mulla Deltaco ollut nyt koko kesäkuun päivittäisessä käytössä, eikä kertaakaan ole tarvinnut käydä tyhjentämässä. Ei ole letkuvirityksiä, eli aika hyvin on haihduttanut vetensä itse. Varmaan käyttää järkevästi laitteen tuottamaa lämpöä apuna.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
967
Onko moni käyttänyt finnfoamin tilalta esim tällaista kun tuuletusikkunasta on vedellyt pingvuinille poistoa.
Muovilasi

Pysyisi läpinäkyvyys ja emäntä ei valittaisi kun on ruma. Mietin että dremel olisi varmasti sopiva tuon työstämiseen että saa reiän keskelle vai menisikö jollain halvemmallakin työkalulla?
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Kävi vit****n nämä helteet ja kävin vihdoin eilen ostamassa Argo Ulissen.
Vuokra-kämppä niin ei ilp:iä ole mahdollistaa/ järkevää hommata.
Just mahtui pikkuauton konttiin kun käänsi takaistuimet...
Ihan eri planeetalta kun pingviinit mitä aikaisemmin olen käyttänyt.
Uusi DC malli ja ei kyllä pientä suhinaa kummempaa ääntä ole pitänyt,
Mitä nyt ulkoyksikön propelli litistelee sitä kondensiovettä välillä.
Ulkoyksikkö tuuletusikkunasta parvekkeelle ja Bauhausista mittoihin sahattu vanerilevy ikkunaan. Levyn hinnaksi jäi sahauksineen 16€, ei tarvinnut itse käydä tuheltelemaan.
Aamusella kämpässä 22.5c, aikaisemmin ollut 27.5..
Hinta toki kertaostoksena kova mutta siksi sitä töissä käydään. :cool:
Tuskinpa nämä ilmat tästä ovat viilenemään päin, ainakaan jos uutisia on uskominen.
Tämän kun kaikki tajuaisivat niin näidenkin hinta tulisi alas kun kysyntä kasvaa...
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 840
Onko moni käyttänyt finnfoamin tilalta esim tällaista kun tuuletusikkunasta on vedellyt pingvuinille poistoa.
Muovilasi

Pysyisi läpinäkyvyys ja emäntä ei valittaisi kun on ruma. Mietin että dremel olisi varmasti sopiva tuon työstämiseen että saa reiän keskelle vai menisikö jollain halvemmallakin työkalulla?
Onhan noita suositeltu tässä ketjussa vaikka kuinka monta kertaa. Muistaa vaan valita UV-suojatun version, niin ei kellastu auringossa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
967
Onhan noita suositeltu tässä ketjussa vaikka kuinka monta kertaa. Muistaa vaan valita UV-suojatun version, niin ei kellastu auringossa.
Osaatko heittää tai joku muu kommenttia tuosta että millä tuollaista pleksiä on kätevä työstää?
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
304
Oisko ero siinä, että alemmasta vesi kertyy ensin säiliöön ja vain ”ylivuoto” tulee ulos ja ylemmästä vesi tulee suoraan ulos, eikä kerry laitteen sisään? En tiedä, pähkäilin vaan.
Itse veikkaan että on juuri toisinpäin, koska ylemmästä ei tullut mitään, mutta alemmasta tuli kaikki pihalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 070
Pistosaha ja tiheähampainen terä, koska dremel laikka sulattaa eikä niinkään leikkaa.
Paitti jos homaa dremeliin karkeahampaisen jyrsintyerän (ns. "pyörivä viila") niin menee leikiten, monesti jopa liian helposti. Ei tota millään laikalla kannata kokeilla.
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 870
...12 000 BTU:n Wilfan ja tämä on paljon parempi. Paljon hiljaisempi ja tehokkaampi, mutta ei tälläkään ihmeisiin pysty. Pingviini on aina pingviini ja ilpit erikseen.
Joko modattu kaksiputkiseksi ja poistoputki lämpöeristetty?
Pimennysverhot ikkunoiden edessä ja ikkunat kiinni?

Kyselit lämmöistä, kirjoitin siitäkin jo aiemmin.
Makkariin saan helposti 23 ja muualla 41 neliön kämpässä 24-25 astetta.
Riittä mulle kun se inhottava ilmankosteus on tiessään.
Rakenteet kerää lämpöä niin että asunto lämpiää pari astetta kun pömpelin sammuttaa.
Öisin en ole pitänyt, on makkarin sängynpäässä ja hurisee liikaa vaikkei mikään mieletön mölytoosa olekaan, kovempiakin olen kuullut.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
93
Tilasitko Warmwasser Shopista? Itse pistin sieltä viime tiistaina tilauksen sisään. Vielä ei ole liikkunut mihinkään eli tilaus "Bestellung ist in Bearbeitung" tilassa. Noh 3-5 päivää lupailivat eli toivottavasti alkuviikosta viimeistään lähtee eteenpäin.
Sieltä tilasin, ja samana päivänä kuin sinä. Tänään tuli ilmoitus, että ovat lähettäneet.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
93
Vanha ilmastointilaite otti ja hajosi (Olimpia splendid silenclima split), jonka johdosta lämmöt oli yli 30c himassa ja nukkumisesta ei tullut mitään. Uuteen ei olisi ollut tässä tilanteessa varaa, joten toria selailemaan. Yleensä kun Argo Ulisse 13 laite ilmestyi toriin se meni noin 10-20 minuutissa. Tänään tärppäsi ja nyt on laite asennettu paikalleen ja kämpän viilennys käynnissä. Ah mikä ihana tunne.

En tajunut, että tuossa on vakiona paljon lyhyemmät kylmäaineputket mitä vanhassa laitteessani (jossa oli noin 4m), joten laitetta ei voinut asentaa samaan paikkaan missä vanha on ollut (olkkarin nurkassa), mutta toimii tuo tuossakin. Verhoja voi käyttää normaalisti eikä tuo estä parvekkeelle kulkemista.

Tuossa vielä muutama kuva miten tuon asensin:



Ja ulkoyksikkö:

Minulle vasta Ulisse tulossa, mutta samankaltainen asennus ajateltuna ja samankaltaisen ikkunan kautta. Miten eristit tai olet ajatellut eristää ikkunan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Sieltä tilasin, ja samana päivänä kuin sinä. Tänään tuli ilmoitus, että ovat lähettäneet.
Joo sama täällä. Osaaks @Kautium sanoa kenen toimittamana toi tuli Suomessa perille eli tyyliin DHL vai Posti? Ekaa kertaa tuli Cepran Cargoboard tracking vastaan, joka ei puhu kuin Saksan pään rahtifirmoista.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 840
Joo sama täällä. Osaaks @Kautium sanoa kenen toimittamana toi tuli Suomessa perille eli tyyliin DHL vai Posti? Ekaa kertaa tuli Cepran Cargoboard tracking vastaan, joka ei puhu kuin Saksan pään rahtifirmoista.
Enpä kyllä katsonut yhtään mikä firma sen toi, mutta Postin jakeluautoja se ei ainakaan ollut. Rekka-autolla kurvasi heppu talon kulmalle ja sieltä sitten hulilla paketin kanssa ovelle.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
663
Minulle vasta Ulisse tulossa, mutta samankaltainen asennus ajateltuna ja samankaltaisen ikkunan kautta. Miten eristit tai olet ajatellut eristää ikkunan?
En tiedä mitä tarkoitat eristämisellä. Mutta itsellä on ikkunassa kahdessa osassa oleva polykarbonaatti (uv suojattua mallia), jossa alemmassa palassa on kolo letkulle. Tuossa kuva siitä ulkoapäin:


Sisältäpäin ikkuna on ihan joustavan muoviletkun pätkällä "kiinni" kahvasta tuohon isomman ikkunan avausmekanismin läpän alle. Kuva siitä alla:


Itse polykarbonaatti on vain puristettu ikkunan karmeja vasten tuollaisella taivutetuilla pvc letkun pätkillä. Lisäksi polykarbonaatissa on reunoilla normaalia ikkunatiivistettä, joten se painautuu karmeja vasten tiukasti. Helppo ja nopea irroittaa syksyllä, eikä jätä jälkiä ikkunaan / karmeihin. Kuva alla:



Ikkunaa saisi vielä enemmän kiinni, jos irrottaisin tuon sisemmän ikkunan pois (helppo nostaa pois saranoiltaan), mutta tuolle ei ole tarvetta. Polykarbonaatti estää hyvin kylmän ilman karkaamisen ulos ja lämpimän ilman puskemisen takaisin sisään.

 
Liittynyt
01.01.2019
Viestejä
627
Joko modattu kaksiputkiseksi ja poistoputki lämpöeristetty?
Pimennysverhot ikkunoiden edessä ja ikkunat kiinni?

Kyselit lämmöistä, kirjoitin siitäkin jo aiemmin.
Makkariin saan helposti 23 ja muualla 41 neliön kämpässä 24-25 astetta.
Riittä mulle kun se inhottava ilmankosteus on tiessään.
Rakenteet kerää lämpöä niin että asunto lämpiää pari astetta kun pömpelin sammuttaa.
Öisin en ole pitänyt, on makkarin sängynpäässä ja hurisee liikaa vaikkei mikään mieletön mölytoosa olekaan, kovempiakin olen kuullut.
En ole vielä modannut, pitää vähän harkita sitä vielä. Kovasti kyllä katsoin noita sinun laittamia kuvia modauksesta, et hyvinä vinkkeinä toimivat. Pimennysverhot minulla olikin jo valmiiksi, niin ei tarvinnut niitä enää hankkia. Sälehkaihtimet myös. Eristin poistoputken pelkällä foliolla nyt alkuun, tuolla olikin ketjussa siitä juttua, ihan testimielessä, niin kyllä se ainakin 5 astetta laski putken säteilyä, eli sekin autto. Kävin paikallisessa K-raudassa kyselemässä tuosta eristeestä ja siellä oli routasuojaa, tavallista patjaa, samaa materiaalia mitä ilmeisesti ne jumppapatjatkin on, ei oikein myyjä suositellut sitä laittamaan putken päälle, eli vissiin pitää ihan oikeaa eristesolukumia olla.

En ole minäkään ole öitä päällä pitänyt, mut ei kyllä oikeastaan ole tarvinnutkaan! Tätä kun pyörittää pari tuntia ennen nukkumaanmenoa, huoneen lämpätila laskee sopivaksi ja siltten laittaa ihan tavan jalkamallin puhaltimen pyörimään niin hyvin pystyy nukkumaan. Olen kyllä tosi tyytyväinen tähän Wilfaan, niin se vain on, että halvalla ei hyvää saa!
 
Liittynyt
30.06.2021
Viestejä
38
Nyt pari tuntia tätä foorumia lueskeltuani, kaipaan hieman apua. Hakusessa pingviini 48 neliöiseen kaksioon, josta riittäisi edes makuuhuoneen viilennykseen. Viime viikolla
sisälämpötila oli pahimmillaan 31, yleensä noin 28. Opiskelijaystävällinen hinta pingviinille enintään 300e. Ymmärrän toki, että sillä hinnalla huippulaitetta ei saa, mutta pienikin apu on helpotus. Deltacoa ja Denistä täällä on näkynyt tarjottavan, mutta nyt saatavuoden vuoksi nämä olisi nyt tarjolla:

Senz seac2500
Motonetin 9000 BTU
Nordic home
Sandstrom
Cooltron NPA09C
Wilfa sval mini cool 7
kaksi viimeistä jo vähän yli budjetin.

Onko näistä mihinkään, vai kannattaako jättää hyllyyn :D Vai onko suositella jotakin muuta, mikä on saatavilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 111
Nyt pari tuntia tätä foorumia lueskeltuani, kaipaan hieman apua. Hakusessa pingviini 48 neliöiseen kaksioon, josta riittäisi edes makuuhuoneen viilennykseen. Viime viikolla
sisälämpötila oli pahimmillaan 31, yleensä noin 28. Opiskelijaystävällinen hinta pingviinille enintään 300e. Ymmärrän toki, että sillä hinnalla huippulaitetta ei saa, mutta pienikin apu on helpotus. Deltacoa ja Denistä täällä on näkynyt tarjottavan, mutta nyt saatavuoden vuoksi nämä olisi nyt tarjolla:

Senz seac2500
Motonetin 9000 BTU
Nordic home
Sandstrom
Cooltron NPA09C
Wilfa sval mini cool 7
kaksi viimeistä jo vähän yli budjetin.

Onko näistä mihinkään, vai kannattaako jättää hyllyyn :D Vai onko suositella jotakin muuta, mikä on saatavilla.
Pienellä budjetilla kannattaa priorisoida tehoa, eli noista hankkisin Cooltronin.
Mikään noista ei jaksa jäähdyttää kaksiota 21 asteeseen, mutta helpotusta tuovat varmasti. Jo 25 asteen sisälämpötila tuntuu ihan mukavalta, kun ilmastointilaite on kuivannut ilmaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 511
Tosiaan tuo pelkkä kuivatuskin auttaa jo paljon, esimerkiksi jonkun ukkosmyrskyn jälkeen kun sisällä kosteus nousee. Itse laitan yleensä tuolloin pelkän kuivatuksen tunniksi-pariksi ja sitten vaihdan jäähdytykselle niin ainakin meillä tuo tuntuu helpottavan paremmin tuossa tilanteessa. Pelkällä kuivatuksella tosin vettä irtoaa liki 2L/h joten meillä kun on 5L astia vesiletkussa niin sitä saa vähän vahtia.
 

Myocyte

team omegga
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Laske hintaan suoraan mukaan ylimääräinen tuloputki ja teippiä ja modaat suoraan kaksiputkiseksi sen. Alkaa kummasti nuo pienemmät budjettilaitteetkin viilentää ihan eri tavalla kun ei jatkuvasti pusketa viilennettyä ilmaa poistossa ulos ja oteta lämmintä ulkoilmaa tilalle. Täällä modattu budjettisandstromi about 50 neliöisessä itä/länsisuunnan läpitalon kaksiossa ja hyvin pysyy 23-24 asteessa lämmöt.

Joka ei siis ole mitään isojen poikien splitteihin tai god emperor ilppiin verrattuna, mutta enemmän kuin siedettävät lämmöt ja kosteudet meille.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 118
Alkaa kummasti nuo pienemmät budjettilaitteetkin viilentää ihan eri tavalla kun ei jatkuvasti pusketa viilennettyä ilmaa poistossa ulos ja oteta lämmintä ulkoilmaa tilalle. Täällä modattu budjettisandstromi about 50 neliöisessä itä/länsisuunnan läpitalon kaksiossa ja hyvin pysyy 23-24 asteessa lämmöt.
Itsehän jouduin pingviinin kanssa käyttämään sitä illalla, jolloin korvausilma oli viileämpää kuin sisällä. Tämä tietysti aiheuttaa ongelman kun ulkonakin voi olla pitkään todella lämmintä.
 
Liittynyt
01.01.2019
Viestejä
627
Nyt pari tuntia tätä foorumia lueskeltuani, kaipaan hieman apua. Hakusessa pingviini 48 neliöiseen kaksioon, josta riittäisi edes makuuhuoneen viilennykseen. Viime viikolla
sisälämpötila oli pahimmillaan 31, yleensä noin 28. Opiskelijaystävällinen hinta pingviinille enintään 300e. Ymmärrän toki, että sillä hinnalla huippulaitetta ei saa, mutta pienikin apu on helpotus. Deltacoa ja Denistä täällä on näkynyt tarjottavan, mutta nyt saatavuoden vuoksi nämä olisi nyt tarjolla:

Senz seac2500
Motonetin 9000 BTU
Nordic home
Sandstrom
Cooltron NPA09C
Wilfa sval mini cool 7
kaksi viimeistä jo vähän yli budjetin.

Onko näistä mihinkään, vai kannattaako jättää hyllyyn :D Vai onko suositella jotakin muuta, mikä on saatavilla.
Yksi vaihtoehto on myös, että ostat tori.fi:stä käytetyn, uutena 500€ maksaneen laitteen. Olen seurannut paljon toria ja siellä myytiin juuri äskettäin muutaman viikon ikäinen kallis pingu muutamalla satasella. Omanikin sain todella edullisesti.
 
Liittynyt
12.09.2019
Viestejä
85
Yksi vaihtoehto on myös, että ostat tori.fi:stä käytetyn, uutena 500€ maksaneen laitteen. Olen seurannut paljon toria ja siellä myytiin juuri äskettäin muutaman viikon ikäinen kallis pingu muutamalla satasella. Omanikin sain todella edullisesti.
Itse ostin oman pingun paikallisesta kierrätyskeskuksesta 65 eurolla. Täysin toimiva laite, josta tosin puuttui poistoletku ja kaukosäädin. Näistä kertyi muutama kymppi lisää kokonaiskustannuksiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 057
Meillä pöhisee päivittäin alakerrassa tuollainen ikivanha Gree:n KY-32/k101, joka kyllä jäähdyttää alakertaa ihan mukavasti.

Poistoputki viety tuuletusikkunasta ulos ja ikkuna peitetty hienosti vanerilla. Ilmaa näyttäisi ottavan sisään toiselta sivulta ja takaata. Miten tuon saisi modattua kaksiputkiseksi helpoiten? Talo on vanha rintsikka, jossa korvausilmaa tulee milloin mistäkin raosta.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
22
DB Schenker toimittaa Suomen päässä.
Minulle tuli Ulisse Warmwassershopista perille Kaukokiidon rekalla Etelä-Espooseen pari viikkoa sitten. Kuski kärräsi laitteen pumppukärryllä kerrostalon ulko-ovelle, josta se sitten piti itse roudata pari kerrosta rappusia pitkin asuntoon.

Langassa kun on montakin Ulissen käyttäjää, niin millaista ääntä sisäyksikkönne pitää? Juttuja lukiessa olen saanut kuvan, että laitteenne ovat todella hiljaisia.

Oma Ulisseni pitää tuulettimesta lähtevän äänen lisäksi tasaista matalaa jyrinää, joka lähtee käsittääkseni kompressorista. Invertterin nostaessa/laskiessa käyntinopeutta jyrinän luonne/taajuus muuttuu selvästi. Pienellä teholla tuo ei ole kovinkaan häiritsevä enää muutaman metrin päässä, mutta jos laitteen laittaa turbo-moodille ja kompura alkaa käydä täysillä, ääni on jo samassa huoneessa voimakas ja kuuluu selvästi asunnon toiselta puolelta olohuoneesta makuuhuoneeseen kun makuuhuoneen ovi on auki. Lähinnä mietin, kun ei aikaisempaa referenssiä esim. pingviinistä ole, oliko ennakko-odotukseni äänitason suhteen liian ruusuinen, vai voiko laitteessani olla jotain vikaa.

Sisäyksikkö näyttää vatupassilla mitatessa olevan täysin vaakatasossa. Kumijalkoja olen yrittänyt säätää, ja ehkä sillä on pientä vaikutusta ollutkin. Laitteen alle olen kokeillut laittaa solumuovisen jumppamaton sekä paksun villamaton, mutta kummallakaan ei tuntunut olevan suurta vaikutusta. Purin laitteen takapaneelin ja nopealla vilkaisulla kompressori näytti olevan ihan paikoillaan, eikä mitään ollut irti. Takapaneeli irroitettuna, laite tuntui pitävän enemmänkin jääkaappimaista sirinää, ja matalataajuuksinen jyrinä ainakin tuntui vaimenevan. Kännykäsoftalla, joka ei varmaan ole kovin luotettava, mitatessa taajuuspiikki näytti olevan jotain välillä 100-200 Hz ja äänenpaine luokkaa 45-48 dB metrin päässä, ja putoaa n. 37 dB tasolle kompressorin sammuessa ja tuulettimen käydessä.

Jäähdytysteho on kyllä loistava, joka on osasyy siihen, miksi en laitetta viitsisi lähteä Saksaan palauttamaan, vaikka käyntiääni ei täysin normaali olisikaan. Meillä on lasittamaton eteläparveke ja rakenteet varaavat sen verran lämpöä, että sisälämpötila nousee kesäisin aina aurinkoisella kelillä 27-29 asteeseen ja kovemmilla helteillä ylikin sisäilman seisoessa. Ulisse pystyi hyvin vastaamaan noilla 30+ asteen helteillä 23 asteen pyyntiin olohuoneessa ja makuuhuoneessakin lämpötila laski 24 asteeseen vaikka ulkoyksikkö ei ole koko päivää täysin varjossa. Ohjekirjassa oli maininta, että jotain parametriä säätämällä voisi kompressorin tehoa rajoittaa eco-moodissa (oletus taisi olla 75%), jota ei ole vielä tullut kokeiltua.
 
Liittynyt
18.06.2021
Viestejä
8
Kännykäsoftalla, joka ei varmaan ole kovin luotettava, mitatessa taajuuspiikki näytti olevan jotain välillä 100-200 Hz ja äänenpaine luokkaa 45-48 dB metrin päässä, ja putoaa n. 37 dB tasolle kompressorin sammuessa ja tuulettimen käydessä.
Hain tänään kaupasta Ulissen, joka on nyt vasta ensimmäistä kertaa puhisemassa kohti pyyntiä, joten oletan että suht täysillä töhöttää. Tehomodea en ole vielä kokeillutkaan. Apple Watchin desibelimittarin mukaan 48dB about metrin päässä edessä ilmavirran ulkopuolella. Eli suht linjassa? Mielestäni älyttömän hiljainen, mutta täällä onkin töhöttänyt pingviini.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 304
Viestejä
4 232 280
Jäsenet
71 188
Uusin jäsen
Ttuksu

Hinta.fi

Ylös Bottom