Miten Guleek i8:n saa bootattua tikulta?

Hommasin joku aika sitten tällaisen minikoneen. Win 10 on tässä ihan turhake kun on liian raskas ja linuxia haaveilin asentavani.
Päästää kyllä biosiin, mutta asetukset on sen verran kummat ettei anna selkeästi valita mistä boottaa.
Olisiko joku joskus tämmöisen kanssa paininut ja sanut selkoa?

Itse biosista antaa valit ekan, vikan tai auto -laitteen mistä boottaa (tekstinä). Ei kuitenkaan kerro mitä nämä laitteet on. Ja kyllä, mikään niistä valittuna ei tuota tulosta.
Lataa vain uefi interactive shelliin. Siinä loppuu minun taidot
Kokeilin jopa II version ohjeita mitä google tarjoaa, muttei siitäkään ollut apua. Katselin kyllä itsekin netistä aiemmin..

Pöljänä pyyhkäisin sisäisen ssd:n tyhjäksi, kun arvelin winukan estävän jotenkin bootin, jolloin recovery menukaan ei toimi :rolleyes:

Ei ole 20 vuoteen tarvinnut biosissa asettaa USB-tikkua ensimmäiseksi boottaavaksi asemaksi, koska koneen boot menussa on helppo bootata USB-tikulta. Microsoftin ohje tässä linkissä: "On the boot device menu, select the command that identifies both the firmware mode and the device. You might see separate commands for the same device. Each command uses the same device and media, but boots the PC in a different firmware mode. After Windows is installed, the device boots automatically using the same mode it was installed with."

Jos Linuxin/Windowsin USB-tikku ei näy boot menussa (Guleek i8 F7-näppäin) tai biosissa asemien käynnistysjärjestyksessä, niin yleisin vika on että USB-tikku ei ole UEFI boottaava. En tiedä Linuxin USB-tikun luonnista, mutta katso tästä viestistä kuinka Rufus ohjelmalla luodaan Windowsin UEFI boottaava USB-tikku.

USB-tikulla oltava Linux-versio joka tukee Microsoftin Secure Boot -toimintoa. "Choose a Linux distribution that supports Secure Boot: Modern versions of Ubuntu will boot and install normally on most PCs with Secure Boot enabled. This is because Ubuntu's first-stage EFI boot loader is signed by Microsoft."

dmn

Jos pääset kerran uefi shelliin, niin kokeile sokkona:
fs0:
cd EFI
cd debian
grubx64.efi

(voi kokeilla myös fs0: sijaan fs1: .. ja välttämättä EFI hakemiston alla ei ole debian hakemistoa, mutta hakemiston sisällön saa selville dir tai ls komennolla, ideana löytää bootloaderi, joka on yleensä efi-päätteinen, linuxissa yleensä grubx64.efi ja käynnistää se kirjoittamalla sen nimi)

Hommasin joku aika sitten tällaisen minikoneen.
Tämä onkin vanha kone vuodelta 2014 (Windows 8.1 with Bing): "GULEEK i8 on 100 dollarin kompakti pöytätietokone, jossa on Windows 8.1, Intel Bay Trail -suoritin ja sisäänrakennettu 3 000 mAh akku."

Amazon.com- Customer reviews- GULEEK i8 Quad-Core Windows 8.1 with Bing

Linux works... somewhat.
Reviewed in the United States on April 13, 2015

Windows 8.1 on this thing is awful. It runs great, but with only 16GB of total storage, there is not enough space to do anything. So I have installed Linux on it. Intel says Linux is not supported on the SoC in this thing, but it is definitely doable. The biggest issue is the fact that EFI on these SoCs is 32bit, and don't support legacy booting. No Linux distro supports 32 bit EFI booting out of the box. I was able to get Ubuntu booting by simply making an installer flash drive, and replacing the EFI binaries with 32 bit ones, they can be found all over the internet. Some distros may require you to use the noefi kernel parameter if they kernel panic during boot. The biggest issue seems to be the lack of wireless support out of the box. I need to spend more time looking into it, I will update my review if I find success there.

edit:

32-Bit UEFI Boot Support - Ask Ubuntu
You will need to put the file found below into your EFI/Boot directory:

Linkin bootia32.efi tiedosto (32-bittinen käynnistyslataaja) ei luultavasti ole Secure Boot -allekirjoitettu, joten poista biosista Secure Boot käytöstä.

Viimeksi muokattu:
Sinulla on jo varmaan Linuxin asennus onnistunut, mutta löytyi linkin aloittelijan opas.

Jos joku ei ymmärrä mikä ongelmana nyt on (kopioitu linkin oppaasta):

There’s a semi-common edge case that gets around for when installing ubuntu on “BayTrail” hardware, which is found in a lot of low end laptops and tablets. The symptom is, after you’ve created your USB installer, it simply fails to show up in the BIOS — no matter what settings you use.

What’s happening here is:
  • BayTrail hardware has a 64-bit CPU, but 32-bit UEFI BIOS, compared to the more common arrangement of both the CPU and BIOS being the same.
  • Most common linux distributions now recommend / release as 64-bit.
  • Their UEFI BIOS files are also 64-bit.
  • The 32-bit BIOS can’t see these 64-bit files.
Hence, you’re stuck.

Adding the 32-Bit EFI file.
So, this next bit is important, and relates to the issues outlined at the start of the process. As it turns out, the workaround for the 32 vs 64 issue is pretty straightforward — we can just add the 32-bit EFI file to the Ubuntu installer files and the BIOS will be able to see it.

So, on the disk we’ve just created there’s going to be a /EFI/boot directory. You want to copy the file that we downloaded from github earlier into this directory along side the other files.

After this, the USB is ready to go.

Kiitos palsternakka. Tämä auttoi ongelmaan ja hyvät ohjeet laitoit. Tuntuu hullulta että noinkin uusi rauta sisältää 32 bittisen BIOSin, mutta näin nämä menee :D

Perinteinen BIOS oli itse asiassa 16-bittinen (32- bittisin laajennuksin). UEFIa ei kai pitäisi kutsua BIOSiksi, mutta käytännössä monet laitevalmistajat tekevät niin koska käyttäjät ovat tottuneet vanhaan nimeen.

UEFI on suunniteltu niin että se on toteutettavissa 32-bittisenä tai 64-bittisenä, tai vaikka 128-bittisenä jos tulevaisuudessa sellaista tarvitaan.
On myös mahdollista tehdä yksi boottimedia joka on bootattavissa UEFI-tyylillä useilla eri prosessoriarkkitehtuurilla ja -bittisyyksillä, jos vain boottimedialla riittää tilaa useammille versioille kaikista tarvittavista ohjelmatiedostoista.

32-bittinen koodi menee jonkin verran pienempään tilaan kuin vastaava 64-bittinen ohjelmakoodi, joten saattaa olla että BayTrail-raudan valmistajat valitsivat 32-bittisen version jotta päästiin käyttämään pienempää (= halvempaa) flash-muistipiiriä UEFI-firmikselle. BayTrail-piirisarja kun kehitettiin nimen omaan pieniä ja halpoja laitteita varten.

Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 700
Jäsenet
71 242
Uusin jäsen
Marmelooni

Hinta.fi

Ylös Bottom