• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 16:30 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Mitä mieltä 32GB pelikoneeseen?

Itselle ei oo ainakaan tullut vielä vastaan peliä, joka oikeasti vaatisi yli 16gb. Suurimmassa osassa pelejä käyttö on keskimäärin ~8gb luokkaa maksimissaan ja suurin käyttö, mitä oon nähnyt, oli ~10gb. Ellei jotain ihmeellistä tapahdu, niin tuolla 16gb pärjää vielä vuosia.
Itsellä ainakin ideana muistin määrälle se että ei tarvitse miettiä tavaran sulkemista taustalta kun alkaa pelaamaan. Eli mahtuu sen pelin lisäksi muutkin softat olemaan muistissa.
 
Itse ainakin huomannut, että 16GB tökkii modien kanssa jonkun verran. Toki ollut muutakin tavaraa auki siinä samalla selaimelta. Seuraavaan konepakettiin tulossa nämä muistit, jotka on mun mielestä ainakin hintaansa nähden varsin hyvät.

16GB on tietysti hinta-laatu kantilta parhaat varsinkin jos ei modaile jne. mut jos haluaa pelaamisen lisäksi esimerkiksi editoida, kannattaa suosiolla ottaa se 32GB heti ellei jopa 64GB - adoben ohjelmistot ainakin kokemuksesta on ihan hirveitä muistisyöppöjä.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä ainakin ideana muistin määrälle se että ei tarvitse miettiä tavaran sulkemista taustalta kun alkaa pelaamaan. Eli mahtuu sen pelin lisäksi muutkin softat olemaan muistissa.

Riippunee siitä, mitä siellä taustalla on. Onhan tuossakin nyt ~6-8gb varaa pitää taustaohjelmia auki, jos niin haluaa. Itsellä ei yleensä ole mitään erikoista auki ja selaimenkin sammutan, koska keskityn peliin, niin itsellä nuo ylimääräiset on siellä sit "varastossa", jos joku peli sattuukin käyttämään enemmän muistia jossain vaiheessa.
 
Taustaohjelmia sammuteltiin silloin joskus miekka&kypärä kun muisti oli kallista.
Sitten rautakauden ei ole tarvinnut nähdä moista vaivaa, vaan kaikki ohjelmat on aina auki koska käyttö on siten kaikista sujuvinta.
 
Photoshoppia pitää kyllä käyttää välillä kiinni jos isojen kuvien kanssa turailee, jotenkin se ei vaan suostu vapauttamaan muistia vaikka kuvan tai kuvat sulkeekin ja välimuistin vetää sileäksi. Normaalikäytössä ei paljoa yli 20 gigan tule mentyä juuri koskaan eli reilu 40 gigaa 64 gigasta muistia on valtaosan aikaa tyhjän panttina.
 
Mielenkiintoista tuo Windowsin muistin käyttäminen.

Spotify, Discord, VPN, Tietoturva, selain ja muut oli taustalla auki ja kaverin kanssa Call of Duty Cold Warin lobbyssa RAM-muistin käyttöaste nousi 15.9 gigatavuun! Kokeilin huvikseen vielä avata lisää välilehtiä ja Steamin taustalle, mutta RAM-muistin käyttöaste tippui 13 gigatavuun, eli jonnekin Windows siirsi tuon muistimäärän. Avasin sitten huvikseen vielä Minecraftin toiseksi peliksi samaan aikaan ja siihen ison ja täyteen rakennetun maailman. Taas tuli 15.5GB raja vastaan ja pientä lagimista oli jo havaittavissa. Selain myös alkoi tökkimään hieman tuossa vaiheessa, mutta ei kuitenkaan pahasti. Codia pelatessa ja pahimpien ylimääräisien siivoamisen jälkeen muistin käyttö pysyi maltillisena ja peli sulavana koko neljän tunnin pelisession ajan.

Kun huomasin keskusmuistin käytön olevan tapissa, niin heti tuli mieleen, että nyt on pakko hankkia 32GB muistia ja raudanhimo iski. Mutta toisaalta aika epärealistinen tilanne, että kaikkien muiden ohjelmien lisäksi kaksi peliä samaan aikaan auki. Windows kuitenkin näyttää hallitsevan hyvin muistin käytön ja mikään peli ei ole vielä ikinä alkanut äskeistä skenaariota lukuun ottamatta lagimaan muistin loppumisen takia. Ja nyt oli muutenkin selvästi tavanomaista enemmän tavaraa taustalla. Ehkä tällä 16GB:llä pärjäilee vielä toistaiseksi ja jos joku peli alkaa oikeasti vaatimaan reilua ohjelmien siivousta ennen pelaamista, niin sitten isompaa kittiä hankkimaan. Tai sitten raudanhimo pahenee ja menen ostamaan lisää nopeampaa Dual Rank -muistia "kaiken varalta". Tehojen puolesta tämä i7-11700F riittänee 1440p-pelikäytössä hyvin vielä parikin vuotta eteenpäin, niin uskaltaa sijoittaa nykyiseen alustaan, eikä tarvitse kiirehtiä DDR5-aikaan.

Muistan kun aikanaan "peli"läppärillä 6GB RAM-muisti loppui tietyissä tilanteissa ja FPS-dropit ja lagipiikit olivat aivan jäätäviä. Tuolloin koneen onneton 2C4T-prossu ja kovalevy menivät heti täydelle 100% kuormitukselle. 8GB-päivitys ja 120GB SSD:n hankinta teki ihmeitä. Nyt koneessa on selvästi tehokkaampi 8C16T-prossu ja pelkästään kaksi NVME-levyä, mikä varmaan lievittää tilannetta. Ainakin keskusmuistin ja page filen välillä liikkuu data tuntuvasti vikkelämmin.

EDIT: Modattu BeamNG vetää myös keskusmuistin käytön aika lähelle 16GB rajaa. Mutta sitä ennen loppuu näyttiksen 8GB muisti ja diaesitys alkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoista tuo Windowsin muistin käyttäminen.

Spotify, Discord, VPN, Tietoturva, selain ja muut oli taustalla auki ja kaverin kanssa Call of Duty Cold Warin lobbyssa RAM-muistin käyttöaste nousi 15.9 gigatavuun! Kokeilin huvikseen vielä avata lisää välilehtiä ja Steamin taustalle, mutta RAM-muistin käyttöaste tippui 13 gigatavuun, eli jonnekin Windows siirsi tuon muistimäärän.
...
...
Kyseessä on memory swapping eli kun muistisi loppuu niin Windows alkaa sirtää tavaraa SSD:lle tai HDD:lle ja siirtää tavaran sieltä sitten muistiin taas tarvittaessa ja siirtää jotain muuta kovalevylle. Käytännön vaikutus on se että voit esim. käyttää yli 16GB 16GB koneella, mutta edes nopeimmat SSD:t eivät ole lähimaillakaan muistin nopeutta joten ennen pitkään koneesi hidastuu merkittävästi, pelit alkavat jumittamaan jne.

Pelkkää tehtävänhallintaa/prosessinäkymää tuijottamalla ei voi aina tietää edes että onko koko muisti jo käytetty ja ollaan jo swapissa vai ei.
 
Windowsin muistin käyttö on aikalailla "liukuva" määre. Vaikka laittaisit kuinka paljon muistia, joskus käppyrät näyttää että muistin käyttö on tapissa. Kyllä sen sitten käytössä huomaa kun muisti oikeasti loppuu. Sehän on vaan hyvä että käyttis käyttää optimaalisest muistia niin paljon kuin mahdollista.
 
Windowsin muistin käyttö on aikalailla "liukuva" määre. Vaikka laittaisit kuinka paljon muistia, joskus käppyrät näyttää että muistin käyttö on tapissa. Kyllä sen sitten käytössä huomaa kun muisti oikeasti loppuu. Sehän on vaan hyvä että käyttis käyttää optimaalisest muistia niin paljon kuin mahdollista.
Tämä. Joidenkin vanhojen pienien pelien kohdalla suorastaan toivoisi että käyttis lataisi sen koko pelin kerralla muistiin kun sitä koneessa kerta on :)
 
Rupesin kiinnittämään tarkemmin huomiota tuohon muistin käyttöön ja kyllä se 16GB meinaa olla itsellä herkästi tapissa. Virtuaalikoneita pitäisi pistää vielä muutama pystyyn opintojen puolesta ja Blenderissä näköjään huideltiin 14GB tuntumassa myös. Peleistä BeamNG tuntuu edelleen olevan se pahin ja kun isossa kartassa spawnaa paljon autoja ja modeja, niin muistin käyttö on aivan tapissa. Samalla alkaa ärsyttävä lagiminen ja auton vaihto tai respawnaus vie ikuisuuden. Myös Microsoft Flight Simulator odottaa game passilla latausta ja se ilmeisesti hyötyy 32GB muistista.

Raudanhimot iski niin kovaksi, että pistin sitten alla olevan kitin tilaukseen. Emolevyllä alkaa mystiset ongelmat kylmäboottien kanssa, jos kelloja nostaa nykyisellä kitillä yli 3200Mhz, niin en uskaltanut hankkia nopeampaa. Cl14 B-die on taas liian kallista. Kuitenkin ymmärtänyt, että peleissä ja etenkin Cyberpunkissa Dual Rank tuo aika mukavan suorituskykyboostin, eli eiköhän tuolla vähän lisää suorituskykyä nykyiseen 2x8GB 3200Mhz CL16 1R -kittiin verrattuna saa. Ja saa jatkossa aivan huoletta jättää kaiken mahdollisen rullaamaan taustalle, vaikka tulisi uusia ja isompia pelejä tulevaisuudessa.

Kingston 32GB (2 x 16GB) FURY Beast, DDR4 3200MHz, CL16, 1.35V, musta - 137,90€

1642014389113.png


Tässä vielä kuva, miltä muistin käyttö näytti BeamNG:tä pelatessa. Lagiminen alkoi olla aika armotonta ja prossun ja näyttiksen käyttöasteet laskivat. Mielenkiinnolla kyllä odotan, korjaako 32GB kitti tuon ja mihin muistin käyttö sitten nousee. BeamNG on ilmeisesti optimoitu pitkälti niin, että yksi thread hoitaa aina yhden ajoneuvon laskennan, eli omassa tilanteessa 16 menisi vielä, ellei muisti loppuisi jo 10:n kohdalla.

1642014279426.png


EDIT: Jo pelkästään siivoamalla kaikki mahdollinen pois taustalta BeamNG toimi paljon paremmin ja auton respawnaus tapahtui välittömästi usean sekunnin jäätymisen sijaan. Eli 16GB vaatii tuolle pelille jo huolellista siivousta ja siltikin lähennellään muistin rajoja ja peli varoittelee muistin loppumisesta.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se 16GB riittää varmastikin nipin napin, mutta mikään muu ei ärsytä niin paljon kun koneet alkaa nykimään renderöinnissä tai pelatessa..

Itse jos kasannut kavereille koneita tässä vuoden sisään niin ehdottomasti suositellut aina mielellään 2x16GB ja vähintään 3600Mhz CL16 niin eivät jää pullonkaulaksi ainakaan peleissä.
 
Nyt rullaa toista päivää 32GB muistit koneessa. En saanut näitäkään tällä emolla kulkemaan 3600Mhz, mutta 3200Mhz CL15 menee melko kireillä ajoituksilla. Riittänee Intelille hyvin.

Dual Rank nosti ainakin Time Spy:n CPU scorea 12000 -> 12400. Cyberpunkissa taas CPU usage on aiempaa matalampi isoissa väkijoukoissakin. Ehkä 10-15% aiempaa vähemmän. Vähän samaa osasin odottaakin, kun luin Igors Labin testejä. Tehottomammalla prossulla olisi varmaan saanut mukavasti FPS:ää lisää. Ilman mitään taustaohjelmia RAM-käyttö oli 10GB:ssä, kun aiemmin ei meinannut mennä 8GB rikki.

BeamNG:ssä huomaa heti eron! Enää ei tule katastrofaalista FPS:n kyykkäystä, kun spawnaa isolla kartalla paljon autoja. Heittämällä meni 16GB raja rikki. COD Cold Warissa näin 19GB muistin käyttöä, kun oli kaikenlaisia ohjelmia taustalla. Sillekin näköjään muisti kelpaa. Microsoft Flight Simulatorissa muistin käyttö jäi enää 12GB paikkeille, mutta sitä on ilmeisesti optimoitu päivityksillä. Tehotyökäyttö, eli 3D-mallintaminen ja virtuaalikoneet on vielä kokeilematta, mutta tuskin niissä ainakaan haittaa isommasta muistista on.

Kaiken kaikkiaan tyytyväinen päivitykseen. Jimmsin valikoiman halvimmalla 2x16GB Kitillä sai Dual Rank D-dietä ja ei tarvitse B560-piirisarjan elinkaaren aikana huolestua muistin loppumisesta. Eikä haittaa, vaikka tulisi uusia, massiivisia pelejä markkinoille. Tuo Dual Rank onkin myös hyvä syy suosia 32GB muistikittejä.
 
Viimeksi muokattu:
jaahas itse otin 2x16 gb muistit suosiolla tähän koneeseen kun päivitin konetta intelin i7-6700K sai viimein lähteä ja Amd ryzen 7 prosessori tulla tillalle 4/8 prosessori vaihtui 8/16 prosessoriksi muistinmäärä nousi 16 gb, 32 gb gtc 1070 sai väistyä Rx 6700xt 12 gb näyttiksen tieltä. tuntuu kyllä ihan selvä ero 6700K 16 gb ram gtx 1070 verrattuna. ssd levy windows levynä vaihtui myös m.2 kovoksi aiemmin nopeus noin 550/500 nyt 3500/3000 noin jos muistan ton oikein. en tiedä mikä noista muutoksista tekee koneesta niin paljon vikkelämmän onko muistin määrä prossu vai näyttis mutta yleisesti tunutu suurelta harpaukselta eteenpäin tämä uudistettu pc.
 
Viimeksi muokattu:
jaahas itse otin 2c16 gb muistit suosiolla tähän koneeseen kun päivitin konetta intelin i7-6700K sai viimein lähteä ja Amd ryzen 7 prosessori tulla tillalle 4/8 prosessori vaihtui 8/16 prosessoriksi muistinmäärä nousi 16 gb, 32 gb gtc 1070 sai väistyä Rx 6700xt 12 gb näyttiksen tieltä. tuntuu kyllä ihan selvä ero 6700K 16 gb ram gtx 1070 verrattuna. ssd levy windows levynä vaihtui myös m.2 kovoksi aiemmin nopeus noin 550/500 nyt 3500/3000 noin jos muistan ton oikein. en tiedä mikä noista muutoksista tekee koneesta niin paljon vikkelämmän onko muistin määrä prossu vai näyttis mutta yleisesti tunutu suurelta harpaukselta eteenpäin tämä uudistettu pc.
Kaikki nuo yhdessä varmasti tekee huomattavan eron. :tup:
 
Silloin kun kasasin 5950x koneen oli halpoja DDR4 muisteja Saksan Amazonissa noin 120eur per 32gb kitti 3200 .. Nyt ollaan aika samoissa hinnoissa DDR5 5200 kittien suhteen noin 150 euroa. Ainoastaan emolevyjen hinnat ovat huonoja AMD:n ekosysteemissä eikä kohta julkaistava A620 auta asiaa kun NVME slotit ilmeisesti puuttuu. DDR4 koneeseen 32GB olisi 90 euroa ei paha.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä tuli oikeastaan vain DayZ:n takia lisättyä muistia 32 gigaan ja sekin kun pelissä vaikutti olevan joku muistivuotobugi joka aiheutti pelin hyytymisen ja levyn swappamisen lisääntymisen mitä kauemmin pelasi. Mikään muu peli ei oikeastaan 16 gigaa enempiä kaivannut, mutta nohh onpahan nyt ainakin rammia.
 
Kaveri pelailee Lentosimulaattoripelejä niin niissä kuulemma välillä tuo 16 gb ramia ollut liian vähän Dcs ää ja jotakin toista Lentosimulaattoria. No sekin uudisti koneensa hommas Amd Ryzen 9 prosessorin olikohan se 10 corea ja 64 Gb ramia tuohon 64 Gigaa ainakin riitää ramiksi.
 
Kaveri pelailee Lentosimulaattoripelejä niin niissä kuulemma välillä tuo 16 gb ramia ollut liian vähän Dcs ää ja jotakin toista Lentosimulaattoria. No sekin uudisti koneensa hommas Amd Ryzen 9 prosessorin olikohan se 10 corea ja 64 Gb ramia tuohon 64 Gigaa ainakin riitää ramiksi.
Ryzen ysit ovat joko 12- tai 16-ytimisiä, ei ole 10-corea. Melko turha ostos koska pelit ei kuormita noin montaa ydintä ja 64gb pelkkään pelaamiseen myöskin täysin overkill. 32gb on ihan perusteltua, mutta 64gb jo liikaa, ellei koneella tehdä jotain muutakin missä tuosta olisi hyötyä.
 
Ryzen ysit ovat joko 12- tai 16-ytimisiä, ei ole 10-corea. Melko turha ostos koska pelit ei kuormita noin montaa ydintä ja 64gb pelkkään pelaamiseen myöskin täysin overkill. 32gb on ihan perusteltua, mutta 64gb jo liikaa, ellei koneella tehdä jotain muutakin missä tuosta olisi hyötyä.
No itselläni on ryzen 7 ja se on 8 corenen eipä ole tullut noihin ryz 9 juurikaan tutustuttua muistin väärin sitten kuitenkin hommas ryz 9 ja 64 gb ram. Pelaamisen lisäksi harrastaa jotakin kuvankäsittelyä kuvankäsittely ohjelmistolla ja sitten jotakin mallinnusta myös olikohan 3D mallinnus jollakin ohjelmalla. Se oli vähän tuo että oli aikanaan 16 gb ja se oli ollut joissakin tilanteissa turhan vähän niin oli päätänyt että ostaa heti 64 gigaa ettei ainakaan lopu. Vähän tuo asenne että mielummin liikaa kuin liian vähän. Itselläni ainakin tuntuu pelikäytössäkin parannusta kun vaihdoin Tuon intel i7-6700K prossun tuohon Amd ryzen 7 prossuun muistimäärän päivitin 16 gb 32 gb toki emolevy vaihtui myös ja näyttis gtx 1070 vaihtui rx 6700xt 12 gb.
 
Ryzen ysit ovat joko 12- tai 16-ytimisiä, ei ole 10-corea. Melko turha ostos koska pelit ei kuormita noin montaa ydintä ja 64gb pelkkään pelaamiseen myöskin täysin overkill. 32gb on ihan perusteltua, mutta 64gb jo liikaa, ellei koneella tehdä jotain muutakin missä tuosta olisi hyötyä.

Minulla ainakin näytti muistaakseni olevan pelailunkin aikana kaikki 16 threadia käytössä ja Windows vaikuttaisi jakavan kuormaa kaikille coreille peleissäkin. Joten voisi kuvitella että niistä lisäytimistä aina jotain hyötyä olisi? Ja tulevaisuudessa asia menee varmaan ainakin siihen suuntaan että enempi coreja parempi.
 
Ainakin 5000-sarjassa se suurempi välimuistin määrä vaikutti suoraan parantavalla tavalla peleissä. Eli 5900X ja 5950X olivat siksi osassa peleistä hieman parempia kuin esim. 5600X tai 5800X. Ehkä siksi myös 5900X markkinoitiin "maailman parhaana peliprosessorina". Mitä se toki aikoinaan olikin.

EDIT: tämä EI tarkoita sitä etteikö esim. joku 5800X3D olisi nopeampi ja parempi peleissä kuin 5900X nykyisin.
 
Minulla ainakin näytti muistaakseni olevan pelailunkin aikana kaikki 16 threadia käytössä ja Windows vaikuttaisi jakavan kuormaa kaikille coreille peleissäkin. Joten voisi kuvitella että niistä lisäytimistä aina jotain hyötyä olisi? Ja tulevaisuudessa asia menee varmaan ainakin siihen suuntaan että enempi coreja parempi.
Mikäs peli kyseessä? Hyvin harvassa on pelit jotka osaa oikeasti hyödyntää high core count prossuja.
 
Off-topic, mutta jos koneessa on liikaa RAM-muistia, niin ylimääräisestä voi tehdä virtuaalisen SSD-levyn.
Käsittääkseni RAM-kammat ei kulu, toisin kuin SSD ja RAM:ssa on nopeuttakin enemmän.
Tiedothan häviää aina kun PC:n buuttaa tai sammuttaa, mutta väliaikaiseen säilyttämiseen ihan kätevä.
ltr-data.se/opencode.html#ImDisk
 
Ainakin 5000-sarjassa se suurempi välimuistin määrä vaikutti suoraan parantavalla tavalla peleissä. Eli 5900X ja 5950X olivat siksi osassa peleistä hieman parempia kuin esim. 5600X tai 5800X. Ehkä siksi myös 5900X markkinoitiin "maailman parhaana peliprosessorina". Mitä se toki aikoinaan olikin.

EDIT: tämä EI tarkoita sitä etteikö esim. joku 5800X3D olisi nopeampi ja parempi peleissä kuin 5900X nykyisin.

Kahden chipletin prosuissa oli lisäksi kaksi kertaa nopeampi muistin kirjoitusnopeus kuin yhden chipletin prosuissa. Maksimikelloissa kalliimmat mallit oli vähäsen parempia.

Saattaa olla väärin päätellä, että 5900/5950x etu johtuisi isommasta yhteenlasketusta chiplettien cachen määrästä. Jos siitä olisi etua, etu voisi olla saman tien isompikin.
 
Mikäs peli kyseessä? Hyvin harvassa on pelit jotka osaa oikeasti hyödyntää high core count prossuja.

Pitääpä vielä katsoa kun seuraavan kerran pelikoneelle menee että mitenkäs se olikaan, saattaahan se olla että oli joku yksi peli vaan joka osasi hyödyntää ja muistin väärin.

Off-topic, mutta jos koneessa on liikaa RAM-muistia, niin ylimääräisestä voi tehdä virtuaalisen SSD-levyn.
Käsittääkseni RAM-kammat ei kulu, toisin kuin SSD ja RAM:ssa on nopeuttakin enemmän.
Tiedothan häviää aina kun PC:n buuttaa tai sammuttaa, mutta väliaikaiseen säilyttämiseen ihan kätevä.
ltr-data.se/opencode.html#ImDisk

Jos se swappitiedosto on kuitenkin pakko Windowsissa aina olla vaikka muistia olisikin reippaasti, niin laittaisi sen sitten ram-levylle :geek:
 
Ite päivittelin koneesta osia uusiks niin meni kingstonin 16gb myyntiin torissa ja amazon.de kauppias kiikutti ovelle 32gb corsairin kammat tilalle. Päivitykselle tuli noin 50€ hintaa. En tiedä missä mulla kiikastaa, kingstonin muistit ei pysyny vakaana cl16 3200mhz xmp profiililla ja nyt uudet kammatkaan ei pysy vakaana cl16 3600mhz xmp profiililla. Emona asus v550 f-gaming. En ole keksinyt mitään syytä miksi xmp valmis profiilit ei toimi niin kuin pitäisi, ei edes kahdilla eri tikuilla. Bios on päivitetty, tikkujen sijaintia eri sloteissa on vaihdeltu jne. Googlesta kun lueskelin niin aika monella muullakin xmp profiilit ei toimi. Jännitteitäkin yritin kasvatella mut sekää ei auttanu. Nyt sit kellot on cl17-18-18 niin pysyy pystyssä. Jos laitan cl16 niin ei toimi mikää sen jälkee
 
Ite päivittelin koneesta osia uusiks niin meni kingstonin 16gb myyntiin torissa ja amazon.de kauppias kiikutti ovelle 32gb corsairin kammat tilalle. Päivitykselle tuli noin 50€ hintaa. En tiedä missä mulla kiikastaa, kingstonin muistit ei pysyny vakaana cl16 3200mhz xmp profiililla ja nyt uudet kammatkaan ei pysy vakaana cl16 3600mhz xmp profiililla. Emona asus v550 f-gaming. En ole keksinyt mitään syytä miksi xmp valmis profiilit ei toimi niin kuin pitäisi, ei edes kahdilla eri tikuilla. Bios on päivitetty, tikkujen sijaintia eri sloteissa on vaihdeltu jne. Googlesta kun lueskelin niin aika monella muullakin xmp profiilit ei toimi. Jännitteitäkin yritin kasvatella mut sekää ei auttanu. Nyt sit kellot on cl17-18-18 niin pysyy pystyssä. Jos laitan cl16 niin ei toimi mikää sen jälkee

Laita myös SOC-jännitettä enemmän, vaikka 1.1V.
 
Ite päivittelin koneesta osia uusiks niin meni kingstonin 16gb myyntiin torissa ja amazon.de kauppias kiikutti ovelle 32gb corsairin kammat tilalle. Päivitykselle tuli noin 50€ hintaa. En tiedä missä mulla kiikastaa, kingstonin muistit ei pysyny vakaana cl16 3200mhz xmp profiililla ja nyt uudet kammatkaan ei pysy vakaana cl16 3600mhz xmp profiililla. Emona asus v550 f-gaming. En ole keksinyt mitään syytä miksi xmp valmis profiilit ei toimi niin kuin pitäisi, ei edes kahdilla eri tikuilla. Bios on päivitetty, tikkujen sijaintia eri sloteissa on vaihdeltu jne. Googlesta kun lueskelin niin aika monella muullakin xmp profiilit ei toimi. Jännitteitäkin yritin kasvatella mut sekää ei auttanu. Nyt sit kellot on cl17-18-18 niin pysyy pystyssä. Jos laitan cl16 niin ei toimi mikää sen jälkee
Kingstonit on halppiskamaa, Corsair osittain myös. Kumpikaan ei valmista muisteja, joten haalivat eri valmistajilta eri muistipiirejä, jotka yleensä juuri ja juuri täyttävät vaaditun speksin. Sekalaisia muistipiirejä eri kittien välillä.
Ennen kuin lisää jännitettä, pitäisi ensin selvittää mitkä muistipiirit kammoissa on, eli millaista kulkua niiltä on mahdollista odottaa. Kaikki muistipiirit eivät kestä jännitteen nostoa tai eivät skaalaudu ylipäätään jännitteen mukana.
Et maininnut mikä prossu kyseessä? Voi olla ihan jo huono muistiohjainkin.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäs peli kyseessä? Hyvin harvassa on pelit jotka osaa oikeasti hyödyntää high core count prossuja.

Niin, testailin tuossa muutamia pelejä Steamista ja kun katsoin task managerista niin kyllä kaikkien threadien luukussa näkyi käppyrää (mitään muita ohjelmia ei ollut pelin lisäksi käynnissä). Tämä toki riippuu siitä mikä virtaprofiili on Windowsisssa käytössä ja jos on osittainen coren parkkeeraus päällä niin silloin osa coreista/threadeista menee horrokseen pelistä riippuen. Mutta jos unparkkaa kaikki coret niin sitten on kyllä kaikki käytössä kaikissa peleissä. Tuon parkkeerausasetuksen sai jollain rekisterihäkillä muistaakseni näkyviin sinne virta-asetuksiin.

Edit: Core parking

Pelatessa kannattaa varmaan olla parkkeeraus pois päältä aina muutenkin koska Windowsin harrastama dynaaminen coren parkkeeraus voi aiheuttaa niitä pahamaineisia mikrostutterointeja.
 
Viimeksi muokattu:
Tekis mieli ostaa Sons of the Forest mutta en tiedä miten se pyöris mun koneella.

G3-710 emolevy
i7-6700
16gb ram DDR4 / 2400mhz
2060 super 8gb
Full HD

Tohon peliin suositellaan 32gb ram ja parempaa prossua ja näyttistä mut Onks ne sit sitä varten että voi pelaa Max asetuksilla?
Mietin 32gb ram päivitystä mut on varmaan ihan turhaa?
 
Tekis mieli ostaa Sons of the Forest mutta en tiedä miten se pyöris mun koneella.

G3-710 emolevy
i7-6700
16gb ram DDR4 / 2400mhz
2060 super 8gb
Full HD

Tohon peliin suositellaan 32gb ram ja parempaa prossua ja näyttistä mut Onks ne sit sitä varten että voi pelaa Max asetuksilla?
Mietin 32gb ram päivitystä mut on varmaan ihan turhaa?
SYSTEM REQUIREMENTS
MINIMUM:
Requires a 64-bit processor and operating system
OS: 64-bit Windows 10
Processor: INTEL CORE I5-8400 or AMD RYZEN 3 3300X
Memory: 12 GB RAM
Graphics: NVIDIA GeForce GTX 1060 3GB or AMD Radeon RX 570 4GB
DirectX: Version 11
Storage: 20 GB available space
Additional Notes: SSD (Preferred)

Tulee pyörimään ihan hyvin.
 
Nyt esim. tätä videota katsomalla:


Huomaa miten Diablo IV 4K Ultra vaatimuksena on 32GB muistia koneessa. Toki se johtuu tekstuureista jne, mutta näkisin että nouseva trendi. Muistelisin että Diablo pelisarjana on kuitenkin "kohtuullisen" suosittu joten eiköhän muitakin pelejä ala löytymään missä se 16GB muistimäärä ei nyt vaan riitä edes pelaamiseen.

Toki tuota voi pelata vielä 720p resoluutiolla (skaalaten 1080p) alhaisimmilla mahdollisilla grafiikka asetuksilla vähäisemmillä 8GB muisteilla varustetuilla koneilla jos tyytyy 30FPS ja sattuu vanha sotaratsu, esim. 2500K olemaan käytössä.

JOS haluaa 1080p ja 60FPS medium asetuksilla vaaditaan sitten se 16GB keskusmuistia koneesta.
 
Pelasin Diablo 4 avointa betaa 16 gigan muistilla, GTX 1660 Superilla ja 1440p resoluutiolla, medium grafiikat muistaakseni. Pyöri pelattavasti koko betan ajan ja näytti mielestäni oikein nätiltä.
 
Muistit on "halpoja" ja tuli lisättyä toiset 32GB DDR5:sta, eli 64GB (4x16GB) yhteensä. Hieman testailua ja yrittämällä saa hieman yli 20GB muistia kulumaan pelatessa (Battlefield) ja suunnilleen kaikki loput applikaatiot taustalla auki (selain, lightroom, yms). Tässä tapauksessa >32GB järkevyys voi joissain peleissä olla perusteltu, muttei todellakaan pakollinen. Pelaan itse lentopelejä, jotka syö muistia peleistä varmasti eniten ja jossain määrin 32GB saattaa tulla vastaan. Vanhoilta HDD ajoilta muistaa ALT-TAB hidastumisen applikaatiota vaihdettaessa, kun Windows alkoi kirjoittamaan kovalevylle muistista dataa. Swappaaminen alkaa, kun muistia käytössä hieman yli 60%. Seuraamalla muistin käyttöä voi perustella onko itsellä tarvetta. Tuo 60% sääntö on ihan hyvä. Toki SSD maailmassa tämä ei ole niin suuri ongelma kuin HDD aikana.

Mielestäni 32GB on ehdottomasti perusteltu kaikkiin koneisiin. 16GB alkaa olla siinä rajoilla riittääkö ja pelit ja muut ohjelmistot kehittyy jatkuvasti laitekannan mukana 32GB suuntaan. Etenkin kun DDR5 myötä käytännössä 32GB on minimi, koska 2x8GB kampoja ei käytännössä ole tarjolla tai ainakin hintaero on marginaalinen. Myös uudet 48GB modulit on varma valinta jos mietityttää.

Joitain artikkeleita olen lukenut DDR5 Dual-Rank konfiguraatioista (64GB), joilla voi olla positiivinen vaikutus koneen suorituskykyyn. Intelin piirisarjat Z790 tukee DR muisteja nykyisellään 6400Mhz saakka. Testien perusteella FPS pysyy about samana kuin Single-rank (32/48GB) noin 10% suuremmalla DDR5 kellolla ja samoilla latensseilla. Hirveästi en tosin Dual-Rank testejä ole löytänyt ja ihan 100% pitäviä perusteita väitteelle ei ole. Peruste silti itsellä tuplata muistin määrä. Toki muistien OC on sitten sitten eri juttu ja Single-Rankit siinä ainoa vaihtoehto jos halutaan mennä extreme harrastuksen puolelle.

ps: Mitään ongelmia itsellä ei ole ollut 4x16GB DDR5 konfiguraatiossa (memtest86). Muistit toki sieltä laadukkaammasta päästä, G.Skill 6400/CL32.
 
Off-topic, mutta jos koneessa on liikaa RAM-muistia, niin ylimääräisestä voi tehdä virtuaalisen SSD-levyn.
Käsittääkseni RAM-kammat ei kulu, toisin kuin SSD ja RAM:ssa on nopeuttakin enemmän.
Tiedothan häviää aina kun PC:n buuttaa tai sammuttaa, mutta väliaikaiseen säilyttämiseen ihan kätevä.
ltr-data.se/opencode.html#ImDisk

Tuosta ei ole niin paljoa hyötyä kuin vaikka RAM:n käyttämisestä cachena kovalevyille ja SSD-asemille vaikka PrimoCache-softan kanssa. Ei tuollakaan nyt mitään huimaa etua saavuta, mutta jos on muistia ylimääräisenä, niin miksipä ei.
Toki tuota voi pelata vielä 720p resoluutiolla (skaalaten 1080p) alhaisimmilla mahdollisilla grafiikka asetuksilla vähäisemmillä 8GB muisteilla varustetuilla koneilla jos tyytyy 30FPS ja sattuu vanha sotaratsu, esim. 2500K olemaan käytössä.

JOS haluaa 1080p ja 60FPS medium asetuksilla vaaditaan sitten se 16GB keskusmuistia koneesta.

Eikö tuollaisella koneella kannattaisi pelailla vaikka GeForce Now:n kautta?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 461
Viestejä
4 536 114
Jäsenet
74 811
Uusin jäsen
Testiinpä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom