Mitä et enää siedä elokuvissa?

Liittynyt
30.12.2020
Viestejä
234
Vähän tuolta pelit osiosta kopsattua, joten mihin olet kyllästynyt leffoissa?

Heitetään nyt alkuun supersankarileffoista, kun on leffassa hyvis jolla supervoimat niin melkein poikkeuksetta leffassa pitää olla se pahis jolla on "kovemmat" supervoimat / tai hänellä on jotain millä hyviksen voimat voi "kumota".
 
Woketus tms. roolituksessa. Tuntuu menevän paikoin kaiken muun edelle, jolloin ei ole niin väliä onko juonessa järkeä yms. kunhan annetaan melkein kaikkien väristen kukkien kukkia, jopa kiintiöksi kavenneen valkoisen.
 
Hollywood leffoissa on hieman väsyttävää että jos sulla on scenessä 2 miestä, tai 2 valkoihoista kolmannen on pakko olla jotain muuta, joka ikinen kerta. Rotu-Roolitusten ja tarinan sisäisten elementtien kuten homojen sisällyttäminen johonkin disneyn lasten leffaan on liian tarkkaan mietittyä ja editoijat seuraavat viimeisimpiä twitter hashtageja että saavat leffan ajan tasalla julkaisua varten. Jonkin E-Korealaisen parasiten kattominen on niin ihanaa kun ei tarvi miettiä amerikan rotusotia.

En tiedä miten yleistä se on mutta uusia star wars leffoja katsottaessa tuntuu että millään ei ole mitään loogista yhteyttä todellisuuteen, millään ei ole mitään väliä, avaruus on täynnä ilmaa, strategiat ovat älyvapaita, kukaan ei käyttäydy kuten odottaisi. En tiedä mitä semmoisessa leffassa pitäisi ajatella.
 
Korealaisten ym. itämaisten akkojen itkua ja kiljuntaa vaikka näiden maiden leffoista ja sarjoista pidänkin. Tullut iän myötä tämä...
 
Megabudjetilla tehtyjen elokuvien sisältämä tietokonegrafiikka on ällöttävän kehnoa: hahmot eivät ole fysiikan mukaisia, liike epäluonnollista tai valoisuus käy muusta valaisusta silmään tms. Esimerkkinä vaikka uudempien spiderman-elokuvien hämähäkkimiehen hyppelyt rakennusten välissä ja liikenteen seassa. Vähemmän olisi enemmän.

Tämän trailerin 4 ensimmäistä sekuntia tiivistää kommenttini:
 
Muoviset CGI tehosteet, Marvel-leffat yleensä, pelkkää greenscreeniä, ei tunnetta, ei fiilistä.

Kotimaisten leffojen paskasti mixatut ääniraidat, joutuu teksteillä katsomaan että saa selvää. Lisäksi käsikirjoitusten yleinen kehnous. Jostain Tanskasta tulee loputtomasti kiinnostavaa katsottavaa joka ei aiheuta myötähäpeää.
 
Elokuvat liian nopeatempoisia. Leikkaus, kuvaus ja tarinankerronta.

Kaipaan hitaampaa tahtia ja enemmän fiilistelyä, Kubrickmaista kuvausta. Esimerkiksi Paul Thomas Anderson ja Denis Villeneuve uudemmista ohjaajista aika hyvin onnistuneet tässä.

Monet nykyleffat muutenkin liian valmiiksi pureskeltuja, ja asiat väännetään katsojalle rautalangasta. Yleisön kykyä itsenäiseen päättelyyn aliarvioidaan.
 
Monet nykyleffat muutenkin liian valmiiksi pureskeltuja, ja asiat väännetään katsojalle rautalangasta. Yleisön kykyä itsenäiseen päättelyyn aliarvioidaan.

Tämä alkoi tosissaan ottamaan pattiin jossain Mark Wahlbergin uusimmassa (mikä Primellä nyt näkyy...) Jotain 22 oli nimi ja kaiken muun olisin vielä sulattanut, paitsi sen jatkuvan play-by-playn ja amerikkalaisten kovuuden alleviivaamisen joka välissä. Siinä oli varmaan jotain miehistä patriotismia haettu, mutta saatu aikaiseksi hyvin ärsyttävää ämmämäistä selittämistä joka kohtaukseen. Jotain Shooterin tapaista varovaisesti toivoin, mutta tulikin nykyleffojen tyylistä pätkittyä selittelyä turhanpäiväisellä uhoamisella. Alle puolituntinen riitti sitä elokuvaa.

Ja nuo CGI:t on menneet takapakkia ja pahasti. Niissäkin suurin ongelma on kameran vieminen joka paikkaan hirveätä vauhtia. CGI:llä tehty Astartes näyttää juuri niin hyvältä kuin on ja johtuu pitkälti siitä että kamera on joko paikallaan tai liikkuu rauhallisesti mukana, uskaltaen näyttää asioita etäältäkin. Ja asioilla on selkeästi MASSAA, jotain mikä puuttuu liian usein CGI-animaatioista.

 
Elokuvat liian nopeatempoisia. Leikkaus, kuvaus ja tarinankerronta.

Kaipaan hitaampaa tahtia ja enemmän fiilistelyä, Kubrickmaista kuvausta. Esimerkiksi Paul Thomas Anderson ja Denis Villeneuve uudemmista ohjaajista aika hyvin onnistuneet tässä.

Monet nykyleffat muutenkin liian valmiiksi pureskeltuja, ja asiat väännetään katsojalle rautalangasta. Yleisön kykyä itsenäiseen päättelyyn aliarvioidaan.

Tämä on kuin omasta suusta, nykyinen adhd-meno alkaa ahdistamaan samantien kun sellainen leffa tulee eteen. Pelkkää päätöntä kouhkaamista paikasta toiseen, joka paikassa räjähtelee ja kamera heiluu ja kohtaukset vaihtuvat puolen sekunnin välein.
Esim Marvelin leffat edustavat ikävä kyllä tätä pahimmillaan. Melkeinpä pelkkää mättöä ja paikasta toiseen huopaamista ja rauhallisissa hetkissä vaivaannuttavaa huumoria.
Kauas on menty sarjakuvista, niissä oli sitä jotain.



Edit:
Hyvistä nykyleffoista on pakko nostaa esille Dyyni, Blade Runner 2049, Prisoners, Revenant, Arrival, Sicario, There Will be Blood, No Country for Old Men, Hell or High Water, Interstellar.
Näissä joutuu katsojakin ajattelemaan, maisemia ehtii ihastella elokuvaa katsoessa, juoni on looginen, dialogi hyvää ja elokuvan soljuu hitaasti mitta varmasti eteenpäin.

Edit2: myös Netflixin omat elokuvat ovat järjestään täyttä p**kaa. Monta olen niistä katsonut mutta ei vaan uppoa sitten lainkaan. Ne on juurikin niitä valmiiksi pureskeltuja leffoja ja jotenkin älyttömiä toimintakohtauksiltaan ja juoneltaan.
 
Viimeksi muokattu:
Muoviset CGI tehosteet, Marvel-leffat yleensä, pelkkää greenscreeniä, ei tunnetta, ei fiilistä.

Kotimaisten leffojen paskasti mixatut ääniraidat, joutuu teksteillä katsomaan että saa selvää. Lisäksi käsikirjoitusten yleinen kehnous. Jostain Tanskasta tulee loputtomasti kiinnostavaa katsottavaa joka ei aiheuta myötähäpeää.
30 vuotta sitten tehty terminator 2 päihittää tehosteissa jokaisen vuoden 2021 elokuvan. Kaikkea ei kannattaisi tehdä animaationa.
 
Tämä on kuin omasta suusta, nykyinen adhd-meno alkaa ahdistamaan samantien kun sellainen leffa tulee eteen. Pelkkää päätöntä kouhkaamista paikasta toiseen, joka paikassa räjähtelee ja kamera heiluu ja kohtaukset vaihtuvat puolen sekunnin välein.
Esim Marvelin leffat edustavat ikävä kyllä tätä pahimmillaan. Melkeinpä pelkkää mättöä ja paikasta toiseen huopaamista ja rauhallisissa hetkissä vaivaannuttavaa huumoria.
Kauas on menty sarjakuvista, niissä oli sitä jotain.

Sitähän se mitä DigimonPokemon yms HyperBlasterFiuFiu mäisketouhotukset olleet, tuo mitä lapsille syötetty viimeiset 15-20vuotta piirrettyinä. Sama järjetön huutaminen & kohkaushärväys siirtyy leffoihin kun mikään ei riitä, unohtamatta että mikään tapahtuma ei liity mihinkään 5sec sitten tapahtuneeseen.
 
Sitähän se mitä DigimonPokemon yms HyperBlasterFiuFiu mäisketouhotukset olleet, tuo mitä lapsille syötetty viimeiset 15-20vuotta piirrettyinä. Sama järjetön huutaminen & kohkaushärväys siirtyy leffoihin kun mikään ei riitä, unohtamatta että mikään tapahtuma ei liity mihinkään 5sec sitten tapahtuneeseen.
Tästä tulikin mieleen että nykyiset Simpsonit on menneet kans pilalle, aivan päättömiä ne jaksot. Irtonaisia kohtauksia ja huumori on juuri sellaista tubetushuumoria.
 
Tämä on kuin omasta suusta, nykyinen adhd-meno alkaa ahdistamaan samantien kun sellainen leffa tulee eteen. Pelkkää päätöntä kouhkaamista paikasta toiseen, joka paikassa räjähtelee ja kamera heiluu ja kohtaukset vaihtuvat puolen sekunnin välein.
Esim Marvelin leffat edustavat ikävä kyllä tätä pahimmillaan. Melkeinpä pelkkää mättöä ja paikasta toiseen huopaamista ja rauhallisissa hetkissä vaivaannuttavaa huumoria.
Kauas on menty sarjakuvista, niissä oli sitä jotain.



Edit:
Hyvistä nykyleffoista on pakko nostaa esille Dyyni, Blade Runner 2049, Prisoners, Revenant, Arrival, Sicario, There Will be Blood, No Country for Old Men, Hell or High Water, Interstellar.
Näissä joutuu katsojakin ajattelemaan, maisemia ehtii ihastella elokuvaa katsoessa, juoni on looginen, dialogi hyvää ja elokuvan soljuu hitaasti mitta varmasti eteenpäin.

Edit2: myös Netflixin omat elokuvat ovat järjestään täyttä p**kaa. Monta olen niistä katsonut mutta ei vaan uppoa sitten lainkaan. Ne on juurikin niitä valmiiksi pureskeltuja leffoja ja jotenkin älyttömiä toimintakohtauksiltaan ja juoneltaan.
Hyvä lista. Tuohon voisi jatkoksi laittaa S. Craig Zahlerin elokuvat: Bone Tomahawk, Brawl in Cell Block 99 ja Dragged Across Concrete, jotka olivat Netflixissä, mutta ovat jo näköjään poistuneet sieltä.
Tietenkään ei voi unohtaa Robert Eggersia, jolta löytyy upeat leffat: The Witch, The Lighthouse (löytyy Netflixistä) ja tuleva kostotarina The Northman, joka näyttää trailerin perusteella päräyttävän hyvältä.
Muita ok nostoja joista olen pitänyt viime aikoina: The Devil All the Time, Arkansas ja Shot Caller, joista ensimmäinen löytyy vielä Netflixistä.

Espanjalaisista ohjaajista/käsikirjoittajista: Oriol Paulon elokuvat ja sarjat kannattaa katsastaa ja löytyvät Netflixistä. The Invisible Guest, Mirage, The Innocent, Boy Missing.
 
Woketus tms. roolituksessa. Tuntuu menevän paikoin kaiken muun edelle, jolloin ei ole niin väliä onko juonessa järkeä yms. kunhan annetaan melkein kaikkien väristen kukkien kukkia, jopa kiintiöksi kavenneen valkoisen.

Olin tämän nykyisen woketuksen takia aika yllättynyt, että esim. Vikings sarjassa ei ollut yhtään ainoa woke-roolitusta vaan kaikki roolit ovat valkoihoisilla näyttelijöillä ainostaan muutamissa jaksoissa missä viikingit käy välimerellä pyörimässä näkyy tummempaa roolitusta.
 
Että ei ole scifiä. Pikku hiljaa vuosien/vuosikymmenien kuluessa siirtynyt/yrittänyt tavoitella tilannetta että en katso muuta kuin scifi-leffoja/sarjoja. Sääli että soveliasta materiaalia tehdään niin vähän nykyään.
 
sen että ne on pääsääntöisesti tehty täysille idiooteille. ja että joka toisessa leffassa pitää olla hemmetin samuel l jackson esittämässä samuel l jacksonia
 
Liika CGI. Alkoi varmaan Matrix kakkosesta ja Episode ykkösestä. En minä mitään piirrettyä tullut katsomaan.
Tämä ohjaajien ja tuottajien laiskuus. Mitään ei nykyään edes yritetä kuvata tai miettiä, miten voitaisiin saada katsoja uskomaan, että tässä on vaikka lentävä auto. Mielestäni Star Wars IV Luken kiituri oli aivan mahtava. Vasta myöhemmällä iällä näin, että se oli vain pitkän varren päässä ja teki aina kaaren/ympyrän saapuessa paikalle.
 
Kotimaisten leffojen paskasti mixatut ääniraidat, joutuu teksteillä katsomaan että saa selvää. Lisäksi käsikirjoitusten yleinen kehnous. Jostain Tanskasta tulee loputtomasti kiinnostavaa katsottavaa joka ei aiheuta myötähäpeää.

Tämä! Pitää kuulokkeet päässä volumet tapissa kuunnella että saa puheesta mitään selvää. Lisäksi Windowssiin pitää asentaa softa (esim. Volume limitter) joka sitten ne rajoittaa ne 40db --> 140db hypyt. Stana.
 
Että ei ole scifiä. Pikku hiljaa vuosien/vuosikymmenien kuluessa siirtynyt/yrittänyt tavoitella tilannetta että en katso muuta kuin scifi-leffoja/sarjoja. Sääli että soveliasta materiaalia tehdään niin vähän nykyään.
Kantsii siirtyä (mahdollisesti takaisin) kirjoihin. Vuosikymmenien saatossa kirjoitelleet niitä paljonkin. Ei sovi täällä sanoa mistä löytyy testiversioita mutta ainakin kirjastot on ilmaisia, sitten jos joskus korona loppuisi ainakin. Tää on oikeasti ihan scifiyhteiskunta nyt. Poliitikot ei usko tieteentekijöitä, vaan nimittäneet omansa kertomaan omia thltarinoitaan. Tiedettä vähempi ja fiktiota enempi niillä mitä nimittäneet.
Black Mirror oli kyllä musta ihan scifiä, en ole sen jälkeen vastaavaa huomannut.
 
  • Normaalin puhelun lopettaminen lyömällä luuri korvaan sen sijaan, että sanoisi esim. "bye".
  • Se, että jollain lännen pyssysankarilla, viikingillä tai antiikin soturilla on puhtaan valkoiset ja täydellisen suorat hampaat.
  • Kovan scifin pilaaminen asioilla, jotka ovat pikemminkin fantasiagenrestä (Interstellar, Arrival).
  • "How do I know I can trust you?" -"You don't."
  • Massiiviset pitkät taistelukohtaukset, jotka ovat varmasti hyvin kalliita ja vaativia, mutta kun on yhden nähnyt niin on nähnyt kaikki. Trendi alkoi toisesta LOTR-leffasta kai.
  • Liian onnelliset loppuratkaisut. Niin harvassa leffassa on tyly päätös.
Edit: Ja liian nopea leikkaus. Kuin musiikkivideota katselisi.
 
Viimeksi muokattu:
Supersankarileffat, niitä tulee ihan liikaa. Reboottia rebootin perään. Joker oli kyllä hyvä.
 
Zoomaa. Tarkenna. Zoomaa vielä lisää. Tarkenna. Tarkenna lisää. Kun ei muuta juonta keksitä miten rikostutkijat pääsisivät konnien jäljille niin tämä toimii aina. Jos tämäkään ei toimi niin onneksi voidaan vielä vähän zoomata ja tarkentaa lisää.
 
Supersankarileffat, niitä tulee ihan liikaa. Reboottia rebootin perään. Joker oli kyllä hyvä.
Jos nyt pilkkua viilataan, niin Joker-hahmolla ei ole supervoimia eikä hän ole edes sankari ;)

Varmaan osittain siksi oli hyvä leffa :D
 
Hollyvoodissa usein se päähenkilö joika on vaikka agentti tjm.. on liian nuori päästäkseen asemaansa .

Tarkoitan että rooliin on valittu vain kaunis/komea näyttelijä vaikkei ole uskottava .

Toinen on just tää että jos elokuvassa/ sarjassa kuvataan entisaikoja niin just nää rusketukset ja täydellinen hollywood hohto hampaat .
 
Youtube-leffakriitikko/alkoholisti Critical Drinker on tehnyt aika hyvän videotrilogian nykyelokuvien isoimmista ongelmista, jotka allekirjoitan kyllä 100%.







Mutta koska olisi hieman kohtuutonta laittaa vaan lähemmäs puoli tuntia videomateriaalia katsottavaksi (vaikka kyllä suosittelenkin katsomaan), yritän tiivistää tähän oleellisimmat:
  • Juonikuvioiden ja elokuvan tapahtumien älykäs ja pitkäjänteinen rakentaminen siten, että niiden huipentuma tuntuu loogiselta ja tyydyttävältä. Nykyelokuvissa asioita monesti vaan tapahtuu ihan puskista, koska juonen pitää liikkua eteenpäin, eikä asioita alusteta mitenkään. Tällöin ne jäävät vaikuttavuudeltaan väkiselläkin aika torsoiksi ja tuntuvat usein todella typeriltä.
  • Kaikki hahmot ja juonenkäänteet on infantiilia ADHD-paskaa. Hahmot, joiden pitäisi olla korkeasti koulutettuja, äärimmäisen vaativan seulan läpi päässeitä huippuammatilaisia juoksevat ympäriinsä kuin päättömät kanat. Heidän henkinen kypsyytensä ja käytöksensä muistuttaa lähinnä pahinta murrosikää läpikäyvää hyperaktiivista teiniä ja kaikesta revitään ihmeellistä ja vammaista draamaa.
  • Kaikki elokuvat on muutenkin sellaista ihmeellisen kepeää sekoilua, läpändeeroksen heittoa ja täysin tarpeettomia CGI-toimintakohtauksia toisen perään, jotka hukuttavat alleen elokuvan tapahtumien vähäisenkin impaktin
  • Vanhojen elokuvien moderneissa jatko-osissa systemaattisesti paskotaan vanhojen hahmojen päälle, käännetään heidän luonteensa päälaelleen ja nollataan kaikki kehitys mitä hahmot kävivät aikanaan läpi, ihan vaan jotta heidät "korvaavat" uudet, nuoret ja suorastaan koomisen täydelliset ja sieluttomat hahmot näyttäisivät paremmalta.
 
Viimeksi muokattu:
Youtube-leffakriitikko/alkoholisti Critical Drinker on tehnyt aika hyvän videotrilogian nykyelokuvien isoimmista ongelmista, jotka allekirjoitan kyllä 100%.







Mutta koska olisi hieman kohtuutonta laittaa vaan lähemmäs puoli tuntia videomateriaalia katsottavaksi (vaikka kyllä suosittelenkin katsomaan), yritän tiivistää tähän oleellisimmat:
  • Juonikuvioiden ja elokuvan tapahtumien älykäs ja pitkäjänteinen rakentaminen siten, että niiden huipentuma tuntuu loogiselta ja tyydyttävältä. Nykyelokuvissa asioita monesti vaan tapahtuu ihan puskista, koska juonen pitää liikkua eteenpäin, eikä asioita alusteta mitenkään. Tällöin ne jäävät vaikuttavuudeltaan väkiselläkin aika torsoiksi ja tuntuvat usein todella typeriltä.
  • Kaikki hahmot ja juonenkäänteet on infantiilia ADHD-paskaa. Hahmot, joiden pitäisi olla korkeasti koulutettuja, äärimmäisen vaativan seulan läpi päässeitä huippuammatilaisia juoksevat ympäriinsä kuin päättömät kanat. Heidän henkinen kypsyytensä ja käytöksensä muistuttaa lähinnä pahinta murrosikää läpikäyvää hyperaktiivista teiniä ja kaikesta revitään ihmeellistä ja vammaista draamaa.
  • Kaikki elokuvat on muutenkin sellaista ihmeellisen kepeää sekoilua, läpändeeroksen heittoa ja täysin tarpeettomia CGI-toimintakohtauksia toisen perään, jotka hukuttavat alleen elokuvan tapahtumien vähäisenkin impaktin
  • Vanhojen elokuvien moderneissa jatko-osissa systemaattisesti paskotaan vanhojen hahmojen päälle, käännetään heidän luonteensa päälaelleen ja nollataan kaikki kehitys mitä hahmot kävivät aikanaan läpi, ihan vaan jotta heidät "korvaavat" uudet, nuoret ja suorastaan koomisen täydelliset ja sieluttomat hahmot näyttäisivät paremmalta.

Ongelmat voisi nähdä siltä kantilta, että videopelit ja elokuvat ovat lähentyneet. Epäloogiset juonenkäänteet, hahmojen naiivius, yleinen kepeys/sekoilu, kornit repliikit jne. menisivät läpi videopelissä (ansiokkaassakin sellaisessa), mutta leffassa ne tuntuvat vanhan liiton katsojasta oudolta.

Edit: Toisaalta ehkäpä ollaan nimenomaan palattu vanhaan. Naiivius, kepeys ja sekoilu tuovat mieleen vanhat sarjat kuten McGyver, Ritari Ässä, Xena, jne. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Olin tämän nykyisen woketuksen takia aika yllättynyt, että esim. Vikings sarjassa ei ollut yhtään ainoa woke-roolitusta vaan kaikki roolit ovat valkoihoisilla näyttelijöillä ainostaan muutamissa jaksoissa missä viikingit käy välimerellä pyörimässä näkyy tummempaa roolitusta.
Yellowstone on toinen sarja missä on kylläkin must(i)a näyttelijä ja intiaaneja, mutta ne on orgaanisissa rooleissa eikä synteettisesti woke-pakotettuna.

Mutta joo myös itselle on woke-paska ihan täysin no-go nykyleffoissa. Jos leffassa on kiintiövähemmistöjä niin se on ok niin kauan kun ne uskottavissa rooleissa ja miljöössä, mutta sitten taas vanhojen sarjojen/leffasarjojen päähenkilöiden turmeleminen vaihtamalla ne miehestä naiseen tai valkoisesta mustaan tjsp jotta woke-hörhöt saataisiin tyydytettyä johtaa aina farssiin. Kaiken lisäksi näissä leffoissa myös yleensä kaikesta muusta leikataan kuten juonesta, näyttelijöistä jne. ja kuvitellaan että pelkällä woketuksella alkaa kassakone laulaa, mutta melkein aina lopputuloksena on taloudellinen farssi kun kaikki vihaa lopputulosta. "Get woke, go broke".

Toiseksi ylipäätään Hollywood on munattomuuden multihuipentuma kun leffat menevät jo käsikirjoittajan päässä kiinalaisten rahoittajien, amerikkalaisten pyöristyjien ja muiden paskahousujen sensuurin ja filtterien läpi. Lopputuloksena on pelkurimainen geneerinen imelä teos jossa hahmot ovat puolihuumoristisia idiootteja, leffassa on yksi tarinan käänne, lopputaistelu ja enemmän tai vähemmän onnellinen loppu.

Hollywood leffat ovat hiukan kuin menisi mäkkäriin. Tiedät tarkalleen mitä tulet tilaamaan, miltä se maistuu ja miltä tuntuu jälkikäteen. Onneksi nykyään myös jenkeissä ja varsinkin jenkkien ulkopuolella kuten Euroopassa ja Koreassa on miljoona kertaa parempaa ja rohkeampaa leffatuotantoa.
 
Toiseksi ylipäätään Hollywood on munattomuuden multihuipentuma kun leffat menevät jo käsikirjoittajan päässä kiinalaisten rahoittajien, amerikkalaisten pyöristyjien ja muiden paskahousujen sensuurin ja filtterien läpi. Lopputuloksena on pelkurimainen geneerinen imelä teos jossa hahmot ovat puolihuumoristisia idiootteja, leffassa on yksi tarinan käänne, lopputaistelu ja enemmän tai vähemmän onnellinen loppu.

Hollywood leffat ovat hiukan kuin menisi mäkkäriin. Tiedät tarkalleen mitä tulet tilaamaan, miltä se maistuu ja miltä tuntuu jälkikäteen. Onneksi nykyään myös jenkeissä ja varsinkin jenkkien ulkopuolella kuten Euroopassa ja Koreassa on miljoona kertaa parempaa ja rohkeampaa leffatuotantoa.
Voiko tätä paremmin tiivistää.

Mielestäni tämä (alla), Taru sormusten herrasta -trilogian 20v juhlistava video sivuaa mielenkiintoisesti, miksi emme luultavasti enää koskaan (rohkea veikkaus, mutta on perustelut) näkemään ko. kaltaista trilogiaa. Ennakkotyö kesti jo kauemmin* kuin monen vastaavan kaikki toimet. Ennen uskallettiin satsata, nykyään pelataan varman päälle, ja tulos on sitten kuten lainauksessa hyvin prosessia kuvattiin.** Tietenkin, ajat olivat toiset. Niinpä!

Edit. Minulta katosi editoidessa se pätkä tekstiä, mihin sitten alla oli viittauksella ***. :facepalm: En jaksa kirjoittaa uudelleen, Suomi-Venäjä lätkis jatkuu.

* Okei, tehtäessä oli jo tiedossa iso urakka, ensin ajatuksena 2 leffaa, sitten trilogia, mutta varat uskallettiin antaa projektiin, tosin nykyrahassa taitaa jolla pieniä summia. Ja tietokoneella ei saa aina parempaa, sen sai kokea TSH Jackson sitten tuhnujen Hobitti-elokuvien kanssa, kukaan ei ollut tyytyväinen.

** Vaikka suunnitelmissa olisi leffalle jatkumo, ei yleensä uskalleta tehdä kuin yksi leffa kerralla, jos pärjää, sitten taas polkaistaan kaikki uudelleen käyntiin.

*** Useat eurooppalaiset, tykkään useista espanjalaisista kauhuleffoista/sarjoista ja tietenkin korealaiset sarjat tuntuvat raikkailta, vaikka nekin ovat varmasti laskelmoituja, mutta rohkeampia yrityksiä kuin amerikkalaiset woketuksineen.


The scale, ambition, and risk behind Peter Jackson's The Lord of the Rings trilogy is a wild feat to behold. And looking at what a perfect intersection of it was of craft, talent, ability, technology, and innovation - coming at a time were studios weren't limited by the fear of needing to make a billion dollars with every movie - we can understand why we'll never see anything quite like it again.
 
On se sitten elokuva tai sarja niin täysin epärealistinen tapa pyyhkiä rikokset pois, aina löytyy vapaudu vankilasta kortti tai lavastus joka ei menisi ikinä oikeasti läpi. Jopa autolla pysähtyminen alkaa vituttaa, kun ei muka osattaisi keventää poljinta, aika useasti töksähtää näyttävästi.
 
Viimeksi muokattu:
Kotimaisten leffojen paskasti mixatut ääniraidat, joutuu teksteillä katsomaan että saa selvää..
Tintin Seikkailut: Yksisarvisen Salaisuus (2011) -leffan suomalainen ääninäyttely on täydellinen esimerkki tästä ongelmasta. Hahmojen puheesta ei saa yhtään mitään selvää, kun muu möykkä peittää puheen alleen.
 
Tintin Seikkailut: Yksisarvisen Salaisuus (2011) -leffan suomalainen ääninäyttely on täydellinen esimerkki tästä ongelmasta. Hahmojen puheesta ei saa yhtään mitään selvää, kun muu möykkä peittää puheen alleen.

Paskoja sovituksia mahtavista sarjakuva albumeista. Eikä tuo Tintin kuvatus ole ainoa. Vieläkin vituttaa, kun muistelee Blueberryä...
 
Toimintapätkissä sankari osuu kissansilmään 100m päästä pistoolilla ja sitten ei mitään vaikutusta kun on auton tinapaperioven taakse suojautuneena kun pahis paukuttaa siihen 223 /7.62 kaliiberilla. Toisaalta kai nämä realistisina olis vetin tylsiä katsoa.
 
Toimintapätkissä sankari osuu kissansilmään 100m päästä pistoolilla ja sitten ei mitään vaikutusta kun on auton tinapaperioven taakse suojautuneena kun pahis paukuttaa siihen 223 /7.62 kaliiberilla. Toisaalta kai nämä realistisina olis vetin tylsiä katsoa.
Tai kaadetaan se hento pöytä suojaksi ja muut tykittää menemään minkä kerkee.
 
En ole koskaan pitänyt pehmoporno kohtauksista, minuuttitolkulla pitää olla jossain elokuvissa, vähemmälläkin ruutuajalla voisi viestittää katsojalle että nyt nussitaan.

Nykyään on ilmaiset hardcore pornon striimauspalvelut jos sellasta haluaa kattoa. Niitä ei tarvis normaaleihin leffoihin tunkea.
 
Alkanut ärsyttää miten nykypäivänä mennään kaavojen mukaan.. olin leffojen käsikirjotus kurssilla vuonna nakki, ei paljoa kiinnostanut mutta yksi jäi mieleen joka on siitä hollywoodin peruskaavasta: Inciding incident. eli aivan tasan leffan puolessa välissä tapahtuu joku koko juonen päälleenkääntävä iso hurja juttu ja siitä puolessa välissä lopputekstejä pitää olla toinen joku incident evm. ja kun näitä huomaa, useesti pausetan tms heilutan hiirtä ja katon ja KAPPAS juuri siinä kohtaa ollaan todella ärsyttävää ja tätä siis tapahtuu nyky leffoissa ihan netflixissä jne :mad::mad:

-ile
 
Alkanut ärsyttää miten nykypäivänä mennään kaavojen mukaan.. olin leffojen käsikirjotus kurssilla vuonna nakki, ei paljoa kiinnostanut mutta yksi jäi mieleen joka on siitä hollywoodin peruskaavasta: Inciding incident. eli aivan tasan leffan puolessa välissä tapahtuu joku koko juonen päälleenkääntävä iso hurja juttu ja siitä puolessa välissä lopputekstejä pitää olla toinen joku incident evm. ja kun näitä huomaa, useesti pausetan tms heilutan hiirtä ja katon ja KAPPAS juuri siinä kohtaa ollaan todella ärsyttävää ja tätä siis tapahtuu nyky leffoissa ihan netflixissä jne :mad::mad:

-ile
Hyvä esimerkki tästä on House. Koskaan se ei ole lupus ja ratkaisu on likimain aina 10min ennen jakson loppua.
 
Woketus paska yököttää sielun syvimpiin syövereihin asti ja se on aina päivänselvää. Täytyy olla aika sokea tai valehteleva apina jos ei sitä huomaa. Samoin jatkuva vanhan kierrätys, mitään muuta kuin jatko-osia ja remeikkejä toinen toisensa jälkeen. Ja juu se kun näyttelijä vaihtuu niin kerrotaan se alku(origin)tarina aina uudestaan ja uudestaan ja uudestaan ja uudestaan ja uudestaan. Monta saakutin kertaa täytyy sarjakuvapaskahousun tarina kertoa uudelleen siis ei helvetti...
 
Itseäni ärsyttää varsinkin jenkki tuotannoissa sarjoista elokuviin pakollinen ongelmallinen parisuhde/isä-poika suhde/jne "ratkaisutauko" kesken kovimman toimintakohtauksen. Välillä lopettanut katsomisen ja välillä skipannut kohtauksen.

Tämän takia en oikein jaksa katsoa jenkki toimintaa enää.
 
Woketus paska yököttää sielun syvimpiin syövereihin asti ja se on aina päivänselvää. Täytyy olla aika sokea tai valehteleva apina jos ei sitä huomaa. Samoin jatkuva vanhan kierrätys, mitään muuta kuin jatko-osia ja remeikkejä toinen toisensa jälkeen. Ja juu se kun näyttelijä vaihtuu niin kerrotaan se alku(origin)tarina aina uudestaan ja uudestaan ja uudestaan ja uudestaan ja uudestaan. Monta saakutin kertaa täytyy sarjakuvapaskahousun tarina kertoa uudelleen siis ei helvetti...

Tämä. Joku nettiritari sen sanoi muutama kuukausi takaperin, en sanasta sanaan muista mutta koitan jotain sinne päin "Niin surullista kuin se onkin Netflix vain tällähetkellä odottaa ukrainan sodan loppumista voittajasta riippumatta jotta pääsevät tekemään elokuvan (sarjan?) missä transsukupuolinen ukrainalaissotilas rakastuu homovenäläissotilaaseen joiden yhteinen unelma on synnyttää tummaihoinen lapsi" jotain tollasta, ja en edes näe mahottomuutena että jotain tollasta kuraa tulee sitten joskus :sick::poop:
#WOKE #Pride

-ile
 
Viimeksi muokattu:
Kun projektiiliasetta kantavat henkilöt hakeutuvat lähikamppailu-etäisyyteen aseettoman mutta fyysisesti ylivoimaisen vihollisen kanssa. Joka hemmetin nykypäivän toimintaleffassa tapahtuu näin.
 
Tämä. Joku nettiritari sen sanoi muutama kuukausi takaperin, en sanasta sanaan muista mutta koitan jotain sinne päin "Niin surullista kuin se onkin Netflix vain tällähetkellä odottaa ukrainan sodan loppumista voittajasta riippumatta jotta pääsevät tekemään elokuvan (sarjan?) missä transsukupuolinen ukrainalaissotilas rakastuu homovenäläissotilaaseen joiden yhteinen unelma on synnyttää tummaihoinen lapsi" jotain tollasta, ja en edes näe mahottomuutena että jotain tollasta kuraa tulee sitten joskus :sick::poop:
#WOKE #Pride

-ile
Suosittelen katsomaan erinomaisen Stalingrad elokuvan vuodelta 1993. Siinä on yksi naisnäyttelijä ja sekin sidottuna sänkyyn. :cool::cool::cool:
 
Eipä ole omasta mielestäni niin vittumaista kuin iänikuiset miessankarit vuosikymmenten ajalta ja idiootit naishahmot.
 
- Jenkkiäksönleffojen iänikuinen "kesken tärkeimmän toiminnan tai pakenemisen, aletaan jotain vetistellä tai selvitellä jotain vanhoja välirikkoja"
- Katsojan tyhmänä pitäminen
- Woketus
- Romantiikan sotkeminen toimintaan ja kauhuun
- Huono äänimiksaus, puhe ei kuulu kunnolla ja räjähdys lennättääkin sitten kotiteatterin ilmaan
- "ne pienet asiat", esimerkkinä kohtauksen kannalta oleellista olla tietokone pöydällä, mutta valitaan joku imac johon ei mene edes johtoja
- tietokoneista puheenollen, nykyleffoissa vieläkin usein kuuluu se pc-speakerin "siritys"/tikitys kun vaikka joku satelliitti paikantaa kartalta jotain, tai kuvankäsittelyllä tarkennetaan jonkun ukon naamaa loputtomasti
- yleinen uusien leffojen paskuus

Oikeastaan ei ole tullut enää vuosiin katsottua mitään Hollywoodin tuotoksia ihan sen takia että ne on todella ennalta arvattavia ja usein ärsyttäviä katsella. Nykyään on niin hektinen elämä että jos leffa ei kunnolla tempaa mukaansa, ei sitä jaksa katsoa loppuun. Sarjat on siitä parempia kun niiden välissä voi pitää paremmin taukoa. Ja joku vanha kasarin tai ysärin raina jaksaa kantaa edelleen alusta loppuun, vaikka sen on nähnyt tuhat kertaa ja ilmestyessään sitä pidettiin kohtalaisen huonona elokuvana.

Usein jos leffaa tekemässä on ollut brittejä tai japanilaisia, on se heti kertaluokkaa katsottavampi. Ei tosin aina.

--> Olen tullut vanhaksi
 
Huono äänimiksaus, puhe ei kuulu kunnolla ja räjähdys lennättääkin sitten kotiteatterin ilmaan
Tämä on vieläpä joidenkin ohjaajien joku fiksaatio. Perkele kun Christopher Nolanin leffat on muuten hyviä, mutta niitä on kotioloissa melkein pakko katsoa luurit päässä jos ei ole yksin kotona.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 390
Viestejä
4 489 665
Jäsenet
74 151
Uusin jäsen
Malik

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom