Missä määrin kerrostaloasunnossa saa soittaa musiikkia hiljaisen ajan ulkopuolella?

Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
450
Naapurissa asuva pariskunta soittaa musiikkia käytännössä koko valveillaoloaikansa ajan. Eivät välttämättä poistu asunnosta päiväsaikaan. Useimmissa taloyhtiöissä on käytössä hiljainen aika, joka kestää suunnilleen iltakymmenessä aamuseitsemään. Tämän ajan ulkopuolella asuntooni kantautuu jatkuva bassojytke, jolta suojaa ainoastaan kuulosuojaimet.

Saako musiikki yleisesti ottaen kuulua toisiin asuntoihin? Taloyhtiön mukaan ei, mutta asukkaat ovat eri mieltä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kaiuttimilla ei voi kuunnella musiikkia lainkaan tai äänenvoimakkuuden täytyisi olla erittäin hiljaisella. Itse päätin lopettaa kaiuttimien käytön kokonaan.
Jo yhdellä valituksella voi saada kytän maineen, olen saanut osakseni uhkailua ja solvauksia useammasta asunnosta. Aikaisemmin olen yrittänyt ilmoittaa häiritsevästä äänestä asukkaalle suoraan, mutta suojellakseni itseäni täytynee valittaa suoraan taloyhtiölle tai viranomaisille.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
232
Taloyhtiön hallitus päättää loppujen lopuksi ja voi myös ryhtyä toimenpiteisiin jos varoitukset ei auta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 173
Oikea valitusosoite on ensisijaisesti se naapuri, joka möykkää. Jos ei reagoi siihen mitenkään, niin sitten isännöitsijään yhteyttä. Mihinkään taloyhtiön pj:n pakeille on ihan turha mennä. Valitus isännöitsijälle kannattaa tehdä kirjallisena, koska tuollainen on niin helppo lakaista maton alle ja isännöitsijöitäkin on monia - joitain ei kiinnosta oikeasti vittuakaan taloyhtiön asiat.

Saako musiikki yleisesti ottaen kuulua toisiin asuntoihin?
Saa, elämisen äänet, joihin myös musiikin kuuntelu lasketaan, kuuluvat kerrostaloelämään. Mikäli ei laisinkaan siedä niitä iltasella rapussa ramppaavia, aamulla varhain radion kuuntelijoita ja skidien tömistelyä yläkerrassa niin sitten täytyy muuttaa omakotitaloon.

Tuollaiseen jatkuvaan ja häiritsevään musiikinsoitteluun saattaa taloyhtiö sitten puuttua, kun isännöitsijä on ottanut asian esille. Poliisia/viranomaisia ei kiinnosta pätkääkään jossei se musiikki oikeasti kuulu ihan selvästi rappukäytävään saakka ja kovalla volyymillä. Jos kuuluu, niin sitten ehdottomasti poliisille soitto.

Mistään kytän maineesta ei nyt varmaan kannata huolta kantaa etenkään missään taloyhtiössä, missä on jotain 24/7 bensalenkkari bileitä käynnissä ja muut asukkaat sympatiseeraavat sellaista.
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
450
Poliisia/viranomaisia ei kiinnosta pätkääkään jossei se musiikki oikeasti kuulu ihan selvästi rappukäytävään saakka ja kovalla volyymillä. Jos kuuluu, niin sitten ehdottomasti poliisille soitto.
Olen soittanut poliisille pariin otteeseen ja vain yöllisestä, pitkään jatkuvasta huudattamisesta. Soidessaan musiikki itse asiassa kuuluu lähes aina rappukäytävään, vaikea sanoa onko volyymi "hyväksyttävissä" rajoissa.
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
450
Jos isännöitsijää ei kiinnosta puuttua asiaan, niin kannattaa laittaa esimerkiksi saksalaisia marssilauluja soimaan, vääntää nupit kaakkoon ja lähteä lenkille.
Ei minulla kerrostaloasujana edes ole kaiuttimia. Ehkä edullisesti voisi saada tarpeeksi jykevät vehkeet, jotka saisivat vaikka hajota bassojytkeeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
232
Niin kun se kirjallinen valitus sieltä saapuu sinne isännöitsijälle. Pitäisi isännöitsijän tuoda se asia hallituksen kokoukseen käsiteltäväksi, hallitus päättää mitä tehdään. Ihan vastaava tapaus menossa omassa kerrostaloyhtiössä. Mekkalaa pitävälle annettu varoitus sen jälkeen seuraa pahimmillaan huoneiston haltuunotto. Huoneiston haltuunotto
 

greenlight

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 635
Olen soittanut poliisille pariin otteeseen ja vain yöllisestä, pitkään jatkuvasta huudattamisesta. Soidessaan musiikki itse asiassa kuuluu lähes aina rappukäytävään, vaikea sanoa onko volyymi "hyväksyttävissä" rajoissa.
Jokaisesta kerrasta pitää tehdä myös valitus taloyhtiölle, eiväthän ne muuten tiedä vittuakaan siitä, mitä siellä tapahtuu.

Minä olen joka kerta soittanut poliisit, kun naapurista alkaa kuulua metakkaa iltamyöhällä. Jokaisesta kerrasta olen myös tehnyt valituksen taloyhtiölle. Toisen kerran jälkeen taloyhtiö vastasi minulle, että he laittavat asukkaalle varoituksen. Tämän jälkeen seurasi muutaman kuukauden rauha, kunnes naapuri ajatteli jälleen kokeilla, että voisiko sillä kertaa huudattaa teknoa. Soitin poliisit. Sen jälkeen on ollut hiljaista.
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
450
Minä olen joka kerta soittanut poliisit, kun naapurista alkaa kuulua metakkaa iltamyöhällä. Jokaisesta kerrasta olen myös tehnyt valituksen taloyhtiölle. Toisen kerran jälkeen taloyhtiö vastasi minulle, että he laittavat asukkaalle varoituksen. Tämän jälkeen seurasi muutaman kuukauden rauha, kunnes naapuri ajatteli jälleen kokeilla, että voisiko sillä kertaa huudattaa teknoa. Soitin poliisit. Sen jälkeen on ollut hiljaista.
Tarvitseeko poliisin suhteen tietää mistä asunnosta musiikki soi? En pääse avaimella kuin omaan rappukäytävään ja pihapiirissä lisäksi useita taloja.
 

greenlight

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 635
Tarvitseeko poliisin suhteen tietää mistä asunnosta musiikki soi? En pääse avaimella kuin omaan rappukäytävään ja pihapiirissä lisäksi useita taloja.
Tuskin ne nyt soittaa niin kovalla, että se kuuluu häiritsevästi jopa toiseen taloon? Sitähän ei lasketa, jos väen väkisin haluat pitää ikkunaa auki ja melua kuuluu silloin. Se menee jo yleisen järjestyksen häiritsemiseksi, jos melu kuuluu pihalle haitaksi asti.

Poliisilla ei sitten ole mitään keinoja päästä rappuun ilman ilmoittajan omaa avainta, joten ilmoitus on aikalailla turha, jos poliisisetä voi ainoastaan heristää sormea pihalla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 173
Tuskin ne nyt soittaa niin kovalla, että se kuuluu häiritsevästi jopa toiseen taloon? Sitähän ei lasketa, jos väen väkisin haluat pitää ikkunaa auki ja melua kuuluu silloin. Se menee jo yleisen järjestyksen häiritsemiseksi, jos melu kuuluu pihalle haitaksi asti.
No ei varmasti toiseen taloon, mutta kyllähän se musiikki seinän läpi viereiseen rappuun kuuluu.
 

greenlight

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 635
Sitten on aika vaikea ymmärtää, miksei muka kukaan muu ole jo tehnyt ilmoitusta asiasta. Yleensä jokaisessa korttelissa asuu se kyttääjä-valittajamummo, joka löytää paljon pienemmästäkin huomautettavaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 592
Nyt niinkuin otat kynän ja paperia ja ryhdyt pitämään kirjaa tästä häiriöstä. Sinun pitää pystyä todistamaan, että häiriö on jatkuvaa. Semmoinen "kyllä ne joka päivä soittelevat" on vähän semmoista mutua, joka ei kelpaa todisteeksi. Jos on paperilla päivämäärät, milloin tuli itse havainnoitua soittamista, ja kenties vähän lisätietoja, kuten "tylsää europoppia ja cheeckkiä" , niin sillä on jotain arvoa.

Kun todisteita on tarpeeksi, niin sitten jätät virallisen valituksen taloyhtiön hallitukselle ja he jättävät varoituksen (jos olet hoitanut oman puolesi oikein). Tässä vaiheessa varmaan paska alkaa satamaan niskaasi, mutta seuraavaa varoitusta ei tarvitse antaa -> voi vaan häätää asukkaan tai ottaa huoneiston haltuun.

Ja jatkuva on sitten tyyliin kuukausi, jostain parin viikon soittelusta voivat naapurisikin sanoa, että oli kesälomalla ja biletti vähän.

--

Itse olen taloyhtiön hallituksessa. Ensimmäisenä lähettäisin isännöitsijän puhumaan teidän kanssanne vähän ja pitäisin sinua turhana valittajana. Sitten lähtisi varoitus melusta ja asunnon omistajan kanssa tiukempi sävy ja jopa uhkailu. Tässä vaiheessa yleensä perusjärkevä ihminen sitten lopettaa pelleilyn ja ei tarvitse viedä asiaa pidemmälle. Se on kyllä aina pyödällä sekin vaihtoehto, ja ei uhkauksilla ole mitään arvoa, jos niitä ei uskalla toteuttaa. Yleensä kuitenkin selvitään keskustelulla..

..ja naapuri todennäköisesti tietää, kuka on se ilmiantaja ja vihaa sinua ikuisesti. Tämän takia ensin yrittäisin normaalia keskustelua ihan osakkaiden kesken, sitten vasta ottaisin taloyhtiön hallituksen mukaan touhuun. Jos sieltä suunnilleen näytetään keskisormea, kun yrität avata keskusteluyhteyden, niin ei asiat tule paranemaan ja kannattaa aloittaa valitusprosessi taloyhtiölle.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 291
Saako musiikki yleisesti ottaen kuulua toisiin asuntoihin? Taloyhtiön mukaan ei, mutta asukkaat ovat eri mieltä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kaiuttimilla ei voi kuunnella musiikkia lainkaan tai äänenvoimakkuuden täytyisi olla erittäin hiljaisella. Itse päätin lopettaa kaiuttimien käytön kokonaan.
Nää on aina vähän rajanvetotapauksia, koska missään ei ole mainittuna mitään desibelirajaa tai tarkkaa listaa mitkä äänet ja kuinka kovalla saavat kuulua omasta asunnosta ulos. Pääpiirteittäin kuitenkin "normaaliin elämiseen kuuluvat äänet", eli normaalilla äänenvoimakkuudella oleva radio/musiikki/televisio jne on ihan ok, kuten myös lasten leikkimisestä kuuluvat äänet, keskusteluäänet, satunnainen koiran haukkuminen sun muu tällainen normaali älämölö mitä kaikkien asunnoista kuuluu ovat normaalia elämistä eikä siihen ole sanomista. Musiikki tai telkkarikin saa välillä olla kovemmalla, ja juhlia järjestää asunnossa silloin tällöin, mutta jos se on jatkuvaa niin sitten se voi olla jo häiriötä aiheuttavaksi luokiteltavaa ja siten ei sallittua.

Myöskään taloyhtiön järjestyssäännöt eivät voi mitä tahansa kieltää, esim. naapurin mummolle joka vaatii jättämään vessan vetämättä tai suihkussa käymättä hiljaisuuteen vedoten voi sanoa että sori mutta ei käy. Yöllä kusella ja suihkussa käyminen kuuluvat myös normaaliin elämiseen ja siitä aiheutuviin ääniin, joita ei voi kieltää järjestyssäännöllä. Mutta taasen kovalla äänenvoimakkuudella soitettava musiikki, tai kovat leffan äänet tms möykkä yöllä ei ole normaalia elämistä ja siitä johtuvaa ääntä, joten sitä ei tarvitse sietää pidemmän päälle.

Paras tapa puuttua näihin on tehdä hsalosen aiemmin antamien ohjeiden mukaisestai, ja pitää kirjaa siitä möykästä ja tehdä sitten valitus taloyhtiölle. Taloyhtiö voi antaa häirikölle varoituksen, ja jos ei mikään auta niin ääritapauksessa vaikka ottaa asunnon haltuun. Naapurisopu voi tuon takia olla jonkin verran koetuksella, mutta kellään osakkaalla/vuokralaisella ei ole oikeutta omalla toiminnallaan häiritä muiden elämää kohtuuttomasti, joten paras se on kuitenkin laittaa aisoihin mahdollisimman pikaisesti. Kaikilla ihmisillä ei myöskään ole välttämättä ihan realistista kuvaa velvollisuuksistaan taloyhtiön asukkaana, ainoastaan oikeuksistaan, joten pieni "reality check" taloyhtiön varoituksen muodossa voi tehdä sellaisille tyypeille hyvää ja korjata heidän käyttäytymistään sopivammaksi. Vaikka musiikkia saakin soittaa, niin kaikella on rajansa.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
424
Kun vielä asuttiin tyttöystävän kanssa kerrostalossa, niin oli kyllä kaikennäköistä meteliä ja melua siellä. Aluksi oli rauhallista, mutta muutama uusi asukas sitten metelöi jonkin verran. Ensimmäinen tapaus oli asunto, jossa oli vuokralla useampi virolainen työmies ja kuuntelivat iskelmää ja poppia niin kovalla, että kantautui yhden kerroksen läpi meille asti (taisi tulla sopivasti putkia pitkin). Muutaman kerran kävin itse valittamassa suoraa ovella (23-24 jälkeen). Pari kertaa auttoi tuo, että kävi valittamassa. Yhdellä kertaa olivat niin päissään, että ei paljoa auttanut joten soitin poliisit paikalle ja sitten kyllä hiljeni musat :D Tein samalla ilmoituksen isännöitsijälle + firmalle jonka nimissä asunto oli (Ei ollut ovessa kuin firman nimi). Tuosta kahden viikon päästä pojat kantoivat kamoja autoon.

Toinen tapaus oli alemmassa kerroksessa asuva joka imuroidessaan pisti musiikin niin kovalle, että imurin melu peittyi ja sitten lauloi siihen päälle (mies, ei osannut laulaa). Tämä onnistui kyllä sillä, että yksi kerta tapasin rapussa ja kysyin voisiko laittaa päivälläkin hieman hiljemmalle musiikkia. Pahoittelu ja sanoi laskevansa jatkossa musiikin volyymiä. Tuon jälkeenkin musiikkia kuului joskus, mutta ei häirinnyt ollenkaan.

Loppuun myönnytys, että pahoitan mieleni kyllä kerrostalometelistä mikä tapahtuu hiljaisuuden aikana. Mutta olen sitä mieltä, että ensin mennä vaan suoraa sanomaan ja sitten jos jatkuu niin ottaa yhteyttä muualle. Tietysti yöllisestä metelistä kannattaa suoraa tehdä fobbatapaus. Ja nykyään iloisesti hiljaisessa rivitalopäädyssä asustellessa mieli lepää hiljaisuudessa ja rauhassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 354
Toinen tapaus oli alemmassa kerroksessa asuva joka imuroidessaan pisti musiikin niin kovalle, että imurin melu peittyi ja sitten lauloi siihen päälle (mies, ei osannut laulaa). Tämä onnistui kyllä sillä, että yksi kerta tapasin rapussa ja kysyin voisiko laittaa päivälläkin hieman hiljemmalle musiikkia. Pahoittelu ja sanoi laskevansa jatkossa musiikin volyymiä. Tuon jälkeenkin musiikkia kuului joskus, mutta ei häirinnyt ollenkaan.
No nyt oli kyllä melkoinen mielensäpahoitus :rofl: Mitä väliä jos imuroinnin aikana vähän laittaa taustamusaa ja siinä hoilailee (en harrasta itse hoilaamista mutta saatan sentään imuroida, hui). Ei kai se joka päivä imuroinut tuntitolkulla? Siinä tapauksessa ehkä ymmärtäisin mutta satunnainen imurointi oheismetelillä menee kyllä normaalin elämisen piikkiin.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 100
Jo yhdellä valituksella voi saada kytän maineen, olen saanut osakseni uhkailua ja solvauksia useammasta asunnosta.
Öööh, siis miten niin useammasta asunnosta? Oletko joku tapavalittaja, vai mistä syystä nämä muut ovat kääntyneet sinua vastaan?

Ei minulla kerrostaloasujana edes ole kaiuttimia.
Tämä kalskahti korvaan aika pahasti. Ihan niinkuin kerrostalossa ei lähtökohtaisesti tulisi kuunnella musiikkia.

Musiikkia saa kuunnella hiljaisuuden ulkopuolella ihan siinä missä muuallakin, mutta se on sitten eri asia, jos jylinä nousee niin kovaksi että se ihan oikeasti häiritsee naapureita. Häiritsemiseksi ei kuitenkaan voida laskea sitä, että basson jumputus tai kotiteatterin jyrinät kuuluvat silloin tällöin. Hiljaisuuden aikanakin voi kuunnella musiikkia ja elää normaalisti, mutta äänet on syytä yrittää rajoittaa omaan asuntoon suuremmalla tarkkuudella.

Mutten kuten jo todettiin, jos haitta on todellinen, niin ensin järkevää keskustelunavausta/palautetta kasvotusten ja jos se ei tuota tulosta, niin vasta sitten voi alkaa järeämpiin toimiin virallisen reitin kautta.

Toki aina voi pakastaa kusta uunipellillä ja lapottaa keltaisia levyjä postiluukusta, mutta se tie ei yleensä ole kovinkaan kestävä. :D
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
450
Tämä kalskahti korvaan aika pahasti. Ihan niinkuin kerrostalossa ei lähtökohtaisesti tulisi kuunnella musiikkia.
Kuuntelen musiikkia mielelläni kovalla ja haluan käyttää myös laadukkaita kaiuttimia. Sain vuorostani edellisessä asunnossa valituksia. Tämä on oma päätökseni.
Käytän tällä hetkellä laadukkaita vahvistimeen kytkettyjä kuulokkeita.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 745
Lyhyt vastaus ketjun otsikkoon olisi sama kuin siihenkin, missä määrin saa kuunnella "hiljaisen ajan" kuluessa, sillä kaikki aikarajat ovat vain viitteellisiä neuvoja, jotta vähän avuttomammatkin ihmiset ymmärtäisivät toimia hyvän tavan mukaisesti.

Vastaus: Kohtuullisessa määrin, kohtuullisella voimakkuudella. Sellaisella, jota voidaan pitää yleisen normin mukaiseen elämään kuuluvana. Tätä arvioi viime kädessä oikeuslaitos, eikä mitään selkeää rajaa ole.

Tarkennukseksi täyttä mutua: Ainakin pianonsoiton kohdalla määrääkin on arvioitu, hataran muistikuvani mukaan peräti raastuvassa asti. Jopa naapureita ärsyttävää ja häiritsevää soittoa sai harrastaa kohtuullisen ajan arkipäivisin, mutta toisaalta ei virka-aikaankaan yhtä soittoa joka päivä. Säännöllinen pianotuntien järjestäminen kotona ei vissiin ollut asuinhuoneiston käyttöä muuhun tarkoitukseen, mutta siitä aiheutuva voimakas ja jatkuva ääni oli normaaliin asumiseen kuulumatonta. /mutu

Periaatteessa erittäin huono äänieristys voi johtaa siihen, että jotkut naapurit häiriintyvät aivan kohtuullisesta äänenvoimakkuudesta, jolloin heidän ei tarkkaan ottaen auttaisi kuin kärsiä, ja mahdollisesti taloyhtiöllä olisi velvoite selvittää asiaa ja parantaa äänieristystä. Toisessa ääritapauksessa äänieristys on niin hyvä, että juuri mikään ei kuulu, paitsi järeän bassokaluston jytä pakostakin. Joka tapauksessa musiikin sun muun mökän läpikuuluvuuden arviointi on vaikeaa, mikäli matala taajuusvaste on hyvä. Käytännössä lähes aina normaali kuuntelu ei yleensä häiritse muita kuin kyttääjiä, joitakin paranoideja skitsofreenikkoja, muistisairaita ja muita latvalahoja, joita saattaa häiritä yhtä hyvin kuviteltukin ääni. Vastaavasti ne häiriötä toistuvasti aiheuttavat eivät juuri koskaan piittaa mistään. Suora valittaminen on siis paitsi pahimmillaan vaarallista, myös todennäköisesti turhaa.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 859
Kyllä ovien sulkeminen, vessassa ja suihkussa käyminen, ruoan laitto sekä myöskin musiikin kuuntelu on niitä normaaleja elämän ääniä joita saa syntyä myös klo 10-07 välisenä aikana. Tietysti musiikki nyt täytyy olla mallia puhetta hiljemmalla eikä huudattaa sitä mutta silti.

On myös totta että on vanhoja ja myös uudehkojakin taloja joissa lähestulkoon kaikki kuuluu naapuriin, mutta se ei poista sitä tosiasiaa että noita asioita saa ihan jokainen omassa kodissaan tehdä vaikka klo 2 yöllä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 745
No nyt oli kyllä melkoinen mielensäpahoitus :rofl: Mitä väliä jos imuroinnin aikana vähän laittaa taustamusaa ja siinä hoilailee (en harrasta itse hoilaamista mutta saatan sentään imuroida, hui). Ei kai se joka päivä imuroinut tuntitolkulla? Siinä tapauksessa ehkä ymmärtäisin mutta satunnainen imurointi oheismetelillä menee kyllä normaalin elämisen piikkiin.
Ainakin jos oli keskiverto poikamies ja häiriötä laulusta aiheutui täten noin 2-3 kertaa vuodessa. :D
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
424
No nyt oli kyllä melkoinen mielensäpahoitus :rofl: Mitä väliä jos imuroinnin aikana vähän laittaa taustamusaa ja siinä hoilailee (en harrasta itse hoilaamista mutta saatan sentään imuroida, hui). Ei kai se joka päivä imuroinut tuntitolkulla? Siinä tapauksessa ehkä ymmärtäisin mutta satunnainen imurointi oheismetelillä menee kyllä normaalin elämisen piikkiin.
Ei se imurointi siinä häirinnyt, vaan se että pitää huutaa siinä sillain että kuuluu yllä olevaan asuntoon samalla tavalla kun olisi sisällä. Kyllä kerrostalossa aina kuuluu ääntä ja meteliä, mutta kyllä siinäkin omasta mielestä joku raja voisi olla päivälläkin. Tietysti jos tykkää kuunnella muiden huutoa ja metelöintiä niin mikäs siinä :)
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
450
Luin eilen YLE:n artikkelin (lisään viestiin, kun löydän sen), jossa mainittiin, että musiikin toiston kerrostalossa tulisi rajoittua pariin tuntiin päivässä, muuten voidaan puhua ammatin harjoittamisesta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
468
Vaikka olisikin oikeus kuunnella musiikkia, niin yhtälailla muilla on oikeus omassa kodissaan olla rauhassa toisten mekkaloinnilta. Vessassa käynti, suihku ja ruoanlaitto nyt ovat melkolailla pakollisia asioita eikä niiltä oikein voi välttyä, mutta musiikkia ei ole mikään pakko kuunnella niin että se raikaa koko talossa. Joku subbarin äänikin saattaa kuulua siihen naapuriin lujempaa kun omassa kämpässä. Ja toi "muuta omakotitaloon" on varmaan maailman paskin lohkaisu, jos siedettävä melutaso olisi saavutettavissa niinkin helpolla, että tuo pariskunta alkaisi ottamaan muitakin ihmisiä huomioon. Yhtälailla heille voisi sitä omakotitaloa suositella tai sanoa, että käykää saatana klubeilla ja konserteissa, niin ei tarvi kotona sitä paskaa huudattaa. Kai sitä nyt hermot menee keneltä tahansa normaalilta ihmiseltä, jos tahtomattaan joutuu kuuntelemaan kaiket päivät jotain basson jytkettä.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
821
Aika surkeita taitaa äänieristykset vanhemmissa elementtitaloissa olla, jos kuuluu vessassa käynnin, ruuanlaiton ja imuroinnin äänet naapuriin. Meillä mikään näistä ei kuulu, mutta itse soitan yleensä pari-kolme tuntia akustisella kitaralla joka päivä ja usein laulan samalla omalla keskinkertaisella tasolla, niin vähän kyllä mietin, että mahtaako tuo sitten kuulua/häiritä naapurissa. No, ajallisesti tuo nyt on kohtuullista, mutta jos se aina samalle naapurille kuuluu, niin voisihan se alkaa ärsyttää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 448
Täytyy sanoa, että onneksi asun omakotitalossa kun näitä juttuja lukee.
Me taas - kun kerta kerrostaloon piti väliaikaisesti muuttaa - muutettiin taloon, jossa 90% asukkaista on hiljaisia vanhuksia. Tokihan siinä on se riski, että sitten itse on se pahin meluaja ja pääsee oikein viimeisen päälle silmätikuksi, mutta kun on heti alusta asti tarjoutunut auttamaan naapureita jos jonkinlaisissa askareissa ja jäänyt vastaantullessa juttelemaan mukavia on naapuritkin antaneet anteeksi koirien silloiset riehumiset ja muut satunnaiset äänet joita meiltä päin saattaa tulla. Aika paljon tosin myös auttaa talon todella hyvät äänieristykset.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 251
Ei omakotitalo ole mikään unelmien täyttymys paitsi jos se keskellä korpea. Kerrostalossa on vielä suhteellisen helppoa päästä eroon häiriköivistä naapureista, mutta omakotitalossa sitä vain joutuu sietämään: Stereoiden huudattaminen ulkona ympäri vuorokauden, koko kesän jatkuvat mönkijärallit (talvella moottorikelkka), haukkuvat ja/tai agressiiviset koirat. Bonuksena tappelut rajoista, aidasta, ojista, puista ja puiden lehdistä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
468
Ei omakotitalo ole mikään unelmien täyttymys paitsi jos se keskellä korpea. Kerrostalossa on vielä suhteellisen helppoa päästä eroon häiriköivistä naapureista, mutta omakotitalossa sitä vain joutuu sietämään: Stereoiden huudattaminen ulkona ympäri vuorokauden, koko kesän jatkuvat mönkijärallit (talvella moottorikelkka), haukkuvat ja/tai agressiiviset koirat. Bonuksena tappelut rajoista, aidasta, ojista, puista ja puiden lehdistä.
Tosin jos nyt asuu jossain omakoti-alueella, niin kyllä sinnekkin tulee jetsonit hiljentämään keskellä yötä tapahtuvan mellastuksen. Onhan noita tapauksia ollut poliisit- sarjassakin, kun ovat menneet hiljentämään musiikin keskellä yötä, vaikka okt olikin kyseessä. Mutta siinä olet oikeassa, että ei se okt mikään onni ja autuus aina ole, varsinkaan alueilla joissa talot ovat melkein kiinni toisissaan. Edes joku muutama satametriä (mielummin toki enemmän) lähimpään naapuriin, niin voi jo puhua oikeasta okt-asumisesta etuineen.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 291
Mutta siinä olet oikeassa, että ei se okt mikään onni ja autuus aina ole, varsinkaan alueilla joissa talot ovat melkein kiinni toisissaan. Edes joku muutama satametriä (mielummin toki enemmän) lähimpään naapuriin, niin voi jo puhua oikeasta okt-asumisesta etuineen.
Kerros-, rivi- ja omakotitalossa asuneena olen sitä mieltä, että kyllä okt:ssa saa ihan eri lailla kuitenkin omassa rauhassa elää kuin noissa kommuuneissa vaikka asuisikin modernisti täyteen kaavoitetulla pellolla jossa töllit on vieretysten tuhannen neliön tonteilla. Tietysti paljon riippuu paikastakin, mutta jos nyt naapurissa ei ihan apinoita asu niin on sitä omaa rauhaa ihan eri tavalla kuitenkin.

Onhan sitä kaikenlaista meteliä täälläkin, näillä alueilla kun asuu yleensä paljon lapsiperheitä, mutta onpahan se oma tuhat neliötä tuossa mihin muilla ei ole asiaa ilman lupaa, ja etenkin sisätiloissa omaa rauhaa on ihan eri tavalla kuin talossa jossa on yhteinen seinä naapurin kanssa. Ja tosiaan jos naapurin elämöinti menee ihan älyttömäksi ja huomauttaminen ei tehoa, nii smurffit saa soittamalla paikalle laittamaan bileille stopin. Ei sitä omalla tontillakaan saa ihan lekkeriksi hommaa jatkuvasti laittaa jos se häiritsee muiden ihmisten rauhaa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Lyhyt vastaus ketjun otsikkoon olisi sama kuin siihenkin, missä määrin saa kuunnella "hiljaisen ajan" kuluessa, sillä kaikki aikarajat ovat vain viitteellisiä neuvoja, jotta vähän avuttomammatkin ihmiset ymmärtäisivät toimia hyvän tavan mukaisesti.

Vastaus: Kohtuullisessa määrin, kohtuullisella voimakkuudella. Sellaisella, jota voidaan pitää yleisen normin mukaiseen elämään kuuluvana. Tätä arvioi viime kädessä oikeuslaitos, eikä mitään selkeää rajaa ole.

Tarkennukseksi täyttä mutua: Ainakin pianonsoiton kohdalla määrääkin on arvioitu, hataran muistikuvani mukaan peräti raastuvassa asti. Jopa naapureita ärsyttävää ja häiritsevää soittoa sai harrastaa kohtuullisen ajan arkipäivisin, mutta toisaalta ei virka-aikaankaan yhtä soittoa joka päivä. Säännöllinen pianotuntien järjestäminen kotona ei vissiin ollut asuinhuoneiston käyttöä muuhun tarkoitukseen, mutta siitä aiheutuva voimakas ja jatkuva ääni oli normaaliin asumiseen kuulumatonta. /mutu

Periaatteessa erittäin huono äänieristys voi johtaa siihen, että jotkut naapurit häiriintyvät aivan kohtuullisesta äänenvoimakkuudesta, jolloin heidän ei tarkkaan ottaen auttaisi kuin kärsiä, ja mahdollisesti taloyhtiöllä olisi velvoite selvittää asiaa ja parantaa äänieristystä. Toisessa ääritapauksessa äänieristys on niin hyvä, että juuri mikään ei kuulu, paitsi järeän bassokaluston jytä pakostakin. Joka tapauksessa musiikin sun muun mökän läpikuuluvuuden arviointi on vaikeaa, mikäli matala taajuusvaste on hyvä. Käytännössä lähes aina normaali kuuntelu ei yleensä häiritse muita kuin kyttääjiä, joitakin paranoideja skitsofreenikkoja, muistisairaita ja muita latvalahoja, joita saattaa häiritä yhtä hyvin kuviteltukin ääni. Vastaavasti ne häiriötä toistuvasti aiheuttavat eivät juuri koskaan piittaa mistään. Suora valittaminen on siis paitsi pahimmillaan vaarallista, myös todennäköisesti turhaa.
Lainasin ylläolevan viestin ihan vain toiston vuoksi. Alkuthreadissa on melko tuuheaa juttua.

Yöaikaan tosin normaalit elämisen äänet todennäköisesti tulkitaan eri tavalla kuin päivällä, eli päivisin melua saa olla yleisesti ottaen enemmän. Mitkään taloyhtiön järjestyssäännöt asiaan eivät kuitenkaan vaikuta. Ne ovat heippalappujen tasoisia papereita.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 289
Bonuksena tappelut rajoista, aidasta, ojista, puista ja puiden lehdistä.
Sukulaispiiristä löytyvän tilan ja naapurin välillä on tässä 2000-luvulla ratkottu rajariitaa, joka periytyy jostain puolen vuosisadan takaa ainakin ja erinäisiä tempauksia on koettu... Pyykkejä on siirtynyt, erinäköisiä kunnan, maakunnan ja valtion virkamiehiä on tilailtu paikalle "tarkastamaan rajaa", puita on kaadeltu puolin ja toisin, ojastakin on taidettu vääntää ja ties ja mitä. Muutamaa sataa metriä pitkä raja pellon laidassa/5-20 metriä metsän puolella riippuen siitä keneltä kysyy. Että ei näistä hulluista eroon pääse missään. Tämän hetken tulos taitaa olla, että eri tahojen papereissa raja on piirretty eri kohtaan, mutta mitään väliähän tällä ei oikein ole, kun se on vain yksi helvetin kivikasa se kiistanalainen alue, kun siihen on tosiaan siitä pellolta sen sata vuotta kerätty niitä kiviä :D

On myös ollut sellaista samalla suunnalla ilmassa, että "liian isolle tilalle" ei myydä vanhaa pakettiin pistettyä tilaa, vaan mieluummin jonnekkin ulkopuolelle huomattavasti pienemmällä summalla :think:
Joskus nämä "liian isot tilat" sitten ostavat bulivaanien avulla näitä tiloja alle oman alkuperäisen tarkoituksensa. Maalla sen oikein kunnolla välillä huomaa, että suomalainen on valmis maksamaan tonnin siitä, että naapuri ei saa satasta...
 

Waldo

Niin elämä kuin videopelitkin tunteella.
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 355
Itse asun aikalailla rivitalon ja okt:n välillä Meinaan ei ole rivitalo eikä ole okt. Tuossa vieres on okt (jonka koira räksyttää ja muutamassa ketjussa olen avautunutkin tästä lapin pystykorvasta). Ja sitten on noi naapurit jonka asunto on pienellä kaistaleella tässä samassa rakennuksessa kiinni.


Kuvassa näkyvät värit ovat:
Punanen alue ei ole minun käytössä
Oranssi alue on missä istun koneella jossa on Lokin z906 5.1
Keltanen alue jossa on kahvila.

Mielestäni olen ihan pirun onnekas siinä mielessä että kun juo alkoholia niin en ole saanut vielä mitään valituksia vaikka laittanut pikkasen lujempaa kaiuttimet huutamaan. Tosin tässä on se "hyvä" puoli että koira räksyttää vähän väliä yölläkin ja sit noiden naapurien kellarista kuuluu jotain autorempan ääniä ja niitäkin kuuluu yöllä harvoin. Ja sitten toki et kahvilasta kuuluu jos jonkinnäköistä metakkaa mutta nukun muutenkin aika sikeästi mitä nyt välil aamul pieniä heräämisiä tulee mutta ei ole haitannut unien jatkamista.

En jaksanut etsiä onko tälle rakennustyypille jotain nimitystä, joku voi vastata kysymykseeni jos haluaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 745
Vuosimallin 2017 kerrostalo pääkaupunkiseudulla, joten vielä ei maailma ole valmis äänieristyksen suhteenkaan.
Tämä on surullista. Edelleen tehdään jonkin verran ihan yhtä paskoja taloja kuin paljon tehtiin esimerkiksi 1970-luvulla. Hienon pintakoreuden, parempien etuovien ja maadotettujen pistorasioiden ohella erona on lähinnä tietoliikenteen estäminen Faradaynhäkkirakenteilla ja itäblokkilaisten tekemät kylppärinkaadot mallia "muista äyskäröidä vessanpytyn takaa".

Teoreettinen parannus siinä, että eristämättömät putkinousut tai seinistä johtuva auringonvalo ei ehkä lämmitä kämppää saunaksi kesäisin nollataan sillä, että superkasvihuoneikkunat ja edelleen lähes kokonaan puuttuva ilmanvaihto(asuntokohtaisesti säädettävästä viilennysilmastoinnista puhumattakaan, jonka luulisi olevan jo vuosikymmenien ajan itsestäänselvyys) lämmittävät kämpän saunaksi. Sillä erotuksella, että useimmat saunat eivät homehdu parissa vuodessa.

Mutta mitäs sillä on väliä? Ihmisiä ei kiinnosta kämpän todelliset ominaisuudet vaan kaikenlainen akkamainen kaakatus hienoista kaakeleista vessassa, Suomen ilmastoon soveltumattomat ohutlastupuulattiat ja sijainti. Ihan sama, millainen ryske kämppään kuuluu, toimiiko hissi kunnolla, onko pysäköintihalli asiallinen, mitä helvetin veneen kokoisia kukkaruukkuja joka paikassa on ajoesteenä, mikä on ilmankosteusprosentti kesällä ja talvella, saako talvella säädettyä lämpöä, saako kesällä säädettyä lämpöä, tai onko oikeasti arvoton tulppaanimanian tapaan hintoihin pumpattu de facto neukkukuutiokämppä vain rakennusyhtiön kusetusta alusta loppuun. Kärsikää saatana, kun niin valitsette. 40k€ arvoisesta luukusta saa toki maksaa 340k€ ja luulla maksavansa "vain" 240k€, kun ei elämäm_koulultaan tajunnut yhtiölainan merkitystä ostovaiheessa.

Sama kuin kaikki ostaisivat vain ranskalaisia autoja rahoituksella, koska mainospostia tulee kotiin ja emäntä valitsee. :vihellys: Toki rautajousilla, jotta maksimaalisten haittojen lisäksi jätetään hyvät puolet hyödyntämättä niin pitkälle kuin mahdollista.

Tosin jos nyt asuu jossain omakoti-alueella, niin kyllä sinnekkin tulee jetsonit hiljentämään keskellä yötä tapahtuvan mellastuksen. Onhan noita tapauksia ollut poliisit- sarjassakin, kun ovat menneet hiljentämään musiikin keskellä yötä, vaikka okt olikin kyseessä. Mutta siinä olet oikeassa, että ei se okt mikään onni ja autuus aina ole, varsinkaan alueilla joissa talot ovat melkein kiinni toisissaan. Edes joku muutama satametriä (mielummin toki enemmän) lähimpään naapuriin, niin voi jo puhua oikeasta okt-asumisesta etuineen.
Ei omakotiasuminen mitään autuutta olekaan kt- tai rt-asumiseen verrattuna, jos vain halutaan välttyä naapurin häiriöltä tai naapurin valitukselta itse aiheutusta häiriöstä. Kyllä näissä kaikissa tärkeämpää on, ettei vahingossa muuta narkkarien, musujen tai romien naapuriksi, tai kääntäen liian nirppanokkaiseen naapurustoon, jos itse vähän möykkää tai näyttää wt:ltä. Tiloihin, toimintamahdollisuuksiin ja itsemääräämiseen liittyviä etuja toki on postimerkkitontillakin, vaikka hieman tai paljon vähemmän kuin maatilalla tai muuten keskellä metsää.

Varsinaisista okt-asumisen iloista voidaan puhua silloin, kun omalla tontilla voi ainakin satunnaisesti vaikka ampua kiväärillä ilman että ketään edes kiinnostaa, puhumattakaan poliisioperaatiosta.

Itse asun aikalailla rivitalon ja okt:n välillä Meinaan ei ole rivitalo eikä ole okt.

En jaksanut etsiä onko tälle rakennustyypille jotain nimitystä, joku voi vastata kysymykseeni jos haluaa.
Vastauksen löytämisen lähtökohtana ei ensimmäisenä ole se, mikä on rakennustyyppi, sillä koko yhtälö on täysi arvoitus. Avoimeksi jäi, mikä on kiinteistön laji, kuka omistaa kiinteistön ja mikä on asumisperusteesi. Onko kiinteistö jaettu asuinhuoneistoihin ihan virallisesti vai asutko harmaasti jonkun autotallissa tai kahvilan takahuoneessa? Onko kiinteistö teollisuusalueella?
 
Viimeksi muokattu:

Waldo

Niin elämä kuin videopelitkin tunteella.
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 355
Vastauksen löytämisen lähtökohtana ei ensimmäisenä ole se, mikä on rakennustyyppi, sillä koko yhtälö on täysi arvoitus. Avoimeksi jäi, mikä on kiinteistön laji, kuka omistaa kiinteistön ja mikä on asumisperusteesi. Onko kiinteistö jaettu asuinhuoneistoihin ihan virallisesti vai asutko harmaasti jonkun autotallissa tai kahvilan takahuoneessa? Onko kiinteistö teollisuusalueella?
En edes itseasiassa tiedä kuka omistaa täysin kiinteistön (veikkaus että vuokranantajani koska miksi maksaisin vuokraa kenellekään muulle o_O) ja tämä on jaettu asuinhuoneistoihin(jos ymmärsin oikein) eli en asu harmaasti missään kun tehty muuttoilmoitukset yms. tähän kämppään. Keskustassa sijaitsee tääl böndel.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 211
Hyvänä naapurina en edes päivällä luukuta musiikkia, vaan pidän äänenvoimakkuuden tasolla 6-12 (0-100 asteikko). Ei pitäisi kuulua naapureille, ja omatkin korvat kiittävät. Helpompi tehdä muita asioita, kun musiikki taustalla ei häiritse (suosin instrumentaali-genrejä).
Eipä naapureiltakaan koskaan kantaudu bassojyske, joten varsin hyvä tuuri on käynyt asuinpaikan suhteen.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
593
Me taas - kun kerta kerrostaloon piti väliaikaisesti muuttaa - muutettiin taloon, jossa 90% asukkaista on hiljaisia vanhuksia. Tokihan siinä on se riski, että sitten itse on se pahin meluaja ja pääsee oikein viimeisen päälle silmätikuksi, mutta kun on heti alusta asti tarjoutunut auttamaan naapureita jos jonkinlaisissa askareissa ja jäänyt vastaantullessa juttelemaan mukavia on naapuritkin antaneet anteeksi koirien silloiset riehumiset ja muut satunnaiset äänet joita meiltä päin saattaa tulla. Aika paljon tosin myös auttaa talon todella hyvät äänieristykset.
Tämä. Asun kanssa samanlaisessa tapauksessa, olen rappuni nuorin (yli 30v) ja ehdottomasti se "meluisin", eli yöllä saatan katsoa elokuvia, kemuja tulee joskus järjestettyä ynnä muuta. Mutta homma onkin siinä että kun ohimennen näkee naapureita, voi aina ystävällisesti mainita "hei, jos asunnostani kuuluu liikaa meteliä, niin tulettehan sanomaan, ei ole tarkoitus häiritä". Kertaakaan ei ainakaan minulle ole metelistä valitettu, kemuja järkätessäkin löytyy rapun ilmoitustaululla niistä ennakkotiedot, oveen saa tulla koputtamaan ilman pelkoa ärhäköinnistä. Aika paljon varmasti jokaisen omasta asenteesta kiinni, jos ei muiden viihtyvyys kiinnosta tippaakaan, niin ei ehkä kannata ihmetellä jos tulee negatiivista palautettakin.
 

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
Jo yhdellä valituksella voi saada kytän maineen, olen saanut osakseni uhkailua ja solvauksia useammasta asunnosta. Aikaisemmin olen yrittänyt ilmoittaa häiritsevästä äänestä asukkaalle suoraan, mutta suojellakseni itseäni täytynee valittaa suoraan taloyhtiölle tai viranomaisille.
Noniin eli ratkaisukin sitten jo löytyi.
Vuokraa itsellesi omakotitalo ja lopeta valittamasta. En usko että on niin huonoa tuuria joka kerta että aina osuu "useamman kerran" asunto jonka naapuri luukuttaa koko ajan musaa tai muuten vaan riehuu.

Eli jos ei siedä mitään elämisen ääniä, hanki omakotitalo. Vuokraa/osta, miten vaan.

Ja tähän tulee vastaukseksi järjetön litania jotain skeidaa. En aio lukea.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 019
Olen soittanut poliisille pariin otteeseen ja vain yöllisestä, pitkään jatkuvasta huudattamisesta. Soidessaan musiikki itse asiassa kuuluu lähes aina rappukäytävään, vaikea sanoa onko volyymi "hyväksyttävissä" rajoissa.
Jos musiikki ei kuulu rappukäytävään mutta kuuluu naapuriasuntoon niin se on mielestäni aikakummallista kun se ovi on nyt kumminkin huonommin ääntäeristävä kuin katto, seinä tai lattia (riipuen siitä milläpuolella se naapuri on).

Meinaan kun yleensä kerros ja rivitalot pyritään suunnitteleemaan niin että naapurin olohuone ja sinun makuuhuone ei ole vierekkäin ts jos ne musiikintoistovälineet on olohuoneessa on sinun makuuhuoneen ja naapurin musiikihuoneen välissä yleensä joku muu huone/tila.

Esim. jos asunto on yksiö on siinä käytännössä mahdotonta kaksoa televisiota tai kuunnella musiikkia niin että se ei kuuluisi rappukäytävään kun ei se äänieristävä ovi tarkoita sitä että ei yhtään mitään kuuluisi mutta samaan aikaan on erittäin epätodennäköistä että se kuuluis vielä siitä rappukäytävästä naapurin oven läpi naapurin asuntoon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 201
Luin eilen YLE:n artikkelin (lisään viestiin, kun löydän sen), jossa mainittiin, että musiikin toiston kerrostalossa tulisi rajoittua pariin tuntiin päivässä, muuten voidaan puhua ammatin harjoittamisesta.
taisin mennä soittaminen (esim. pianon) ja toistaminen sekaisin? vai millainen on ammattimainen radion kuuntelija mielestäsi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 592
Hyvänä naapurina en edes päivällä luukuta musiikkia, vaan pidän äänenvoimakkuuden tasolla 6-12 (0-100 asteikko). Ei pitäisi kuulua naapureille, ja omatkin korvat kiittävät. Helpompi tehdä muita asioita, kun musiikki taustalla ei häiritse (suosin instrumentaali-genrejä).
Eipä naapureiltakaan koskaan kantaudu bassojyske, joten varsin hyvä tuuri on käynyt asuinpaikan suhteen.
..eli itse kärsit, ettei kukaan varmasti pahoita mieltään. Normaali eläminen on normaalia elämistä. Kyllä ihmisen pitää saada musiikkia kuunnella.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 019
taisin mennä soittaminen (esim. pianon) ja toistaminen sekaisin? vai millainen on ammattimainen radion kuuntelija mielestäsi.
Juu kysymys oli nimeomaan soittamisesta (esim. soitetun pianon ja viulun ääni pystyy kantamaan kokotalon jokaiseen asuntoon).
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
450
taisin mennä soittaminen (esim. pianon) ja toistaminen sekaisin? vai millainen on ammattimainen radion kuuntelija mielestäsi.
Jokainen instrumentin soittoa harrastava voisi väittää, että soitto tulee levyltä ja soittaa koko päivän.
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
69
Tokihan musiikin kuunteleminen voi olla osana jotenkin kaupallista toimintaa. Tuottaja, kriitikko, DJ, yms.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 019
Jokainen instrumentin soittoa harrastava voisi väittää, että soitto tulee levyltä ja soittaa koko päivän.
Harrastaja harjoittelee joko jotain kappaletta tai itse istrumentin käyttöä ts on paljon toistoa eli vaikka olisi niin pahvi että ei erota onko kyseessä aito instrumenti vai kaiuttimien tuottama ääni niin kyllä sen saman nuotin vingutuksen tai pimputuksen huomaa joten se että luukutat kajareita täysillä ja yrität selittää että tässä vain harjoittelen instrumentunsoittoa ei mene läpi.

Aidot istrumentit piano, viulu, trumpetti, klarinetti, (yleisimmät) tuottaa huomattaavsti enempi ääntä kuin millä äänenvoimakkuudella kaiuttimista ääntä normaalisti toistetaan joten jo yksin äänen voimakkuus/kantavuus on eriluokkaa kuin normaalissa kaiuttimilla kuuntelussa joten aidon istrumentin väittäminen kaiuttimiksi on vähän hankalaa.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
246 085
Viestejä
4 296 215
Jäsenet
71 786
Uusin jäsen
gamerboy69

Hinta.fi

Ylös Bottom