Minkä tabletin ostan?

Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 304
Mielessä ollut pitkään tabletin hankinta, lähinnä aamulehden lukemiseen ym. selailuun kotona kun ei jaksa avata pöytäkonetta/selata puhelimella. Eli lähinnä surffailua, toimivaa läppäriä ei ole, pöytäkoneen kaveriksi tulisi.
Onko niin että iPadit ovat ylivoimaisia tähän käyttöön, jos huomioi että laitteen haluaa myös kestävän pitkään, verrattuna Androideihin? Ainoa huono puoli taitaa olla ettei niihin saa kaksi käyttäjäprofiilia, laitetta kun olisi kiva myös pystyä jakamaan. Itsellä ei ole koskaan ollut esim. iPhonea joten Applen käyttöön tulisi opettelua, mutta en ole myöskään kovin kiintynyt Androideihin. Oikeasti haluaisin Surface Pro 11:n, joka toimisi samalla läppärillä, mutta hintaero on melkoinen ja lisäksi ARM:n myötä on riski että jotkin sovellukset eivät toimisi kuitenkaan. (Lähinnä mieleen tulee jotain kevyttä pelailua kun ei olla kotona, esim. Football manager. Mutta tämä on lähinnä teoreettista pohdintaa). Eli varmaan edulliselle puolelle kallistuisin koska käyttötapaukset eivät ole selviä, mutta samalla en halua ostaa roskaa vaan kestävää, jota voi myydä eteenpäin jos totean että tarvitsen enemmän.

Josta päästään sitten mallin valintaan, 2022 perus iPad maksaa vain 400 €, joka on hintana erittäin hyvä, mutta tallennustilaa olisi vain 64 GB (ja muistia 4 GB). Minulla ei ole mitään hajua riittäisikö tämä pitkäaikaiseksi laitteeksi, pääosin tulisin tosiaan selailemaan, striimailemaan ja käyttämään pilvipalveluita. Tiedä sitten jos innostuu jostain kevyistä peleistä...
Jos tallennustilaa tarvittaisiin lisää, on 256 GB mallin hintaero (600 €) Air M2:een (670 €) niin pieni että silloin kannattaa jo maksaa uudemmasta raudasta ja isommasta muistimäärästä, ainakin luulisi päivitysten ja tuen jatkuvan pitempään?

Sitten oheislaitteista, jonkinnäköinen suoja/standi pitäisi saada, Surfacessa on hieno sisäänrakennettu, samantapainen löytyy perus-iPadin näppiksestä. Näppikset kuitenkin maksaa maltaita, joten se ostettakoon kun tarve ilmenee (tulisiko näppäiltyä paljon sähköposteja jos ei jaksa avata pöytäkonetta?).
Onko se kynä noille pakkohankinta? Perus-iPadin kynä on siitä huono kun sitä pitää ladata erikseen. Tarpeet eivät tosin ole ilmeiset, ehkä lautapelien tueksi voisi tehdä muistiinpanoja/asuntonäytöissä pohjakuvan päälle. Piirtämistä en harrasta eikä opiskelu ole tällä hetkellä ajankohtaista.
Kyllä iPad on ylivoimainen ja pirun kestävä. Itsellä jokapäiväisessä käytössä (nytkin kirjoitan sillä) 2018 kuudennen sukupolven iPad. Akkukin on vielä ihan ok. Ja todennäköisesti se vaihto uudempaan edessä vasta kun akku alkaa temppuilemaan.
Kiinalaiset n. 10 euron suojakuoret olen pari kertaa vaihtanut uusiin, kun tpu tekonahkapinnoite on kulunut.
Ja se 64gb pitäisi kyllä riittää. Eihän sille padille mitään tule talllennettua, pilvessä kaikki nykyään on.

Se on sitten eri asia, jos haluaa android-laitteen sen androidin takia.
 
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
24
Joo kyllä tässä vahvasti olen iPadin puoleen kallistumassa, uskon että se toimii sujuvasti pitempään kuin Android, ja luulen itsekin että 64 GB riittää vallan hyvin pilvipalveluiden ja striimauksen takia.
Huomaako noissa perus-iPadeissa että on vain 4 GB muistia sekä iPhone-siru? Huomasin että Verkkiksessä on iPad Air M1 64 GB esittelykappale myynnissä, ilmeisen kulunut mutta 460 € hintaan saisi ainakin 8 GB muistia, M1-sirun. Oletettavasti kestäisi vielä pitempään ellei tallennustila tulee vastaan, kunhan ei vain osoittaudu liian kuluneeksi.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 304
Joo kyllä tässä vahvasti olen iPadin puoleen kallistumassa, uskon että se toimii sujuvasti pitempään kuin Android, ja luulen itsekin että 64 GB riittää vallan hyvin pilvipalveluiden ja striimauksen takia.
Huomaako noissa perus-iPadeissa että on vain 4 GB muistia sekä iPhone-siru? Huomasin että Verkkiksessä on iPad Air M1 64 GB esittelykappale myynnissä, ilmeisen kulunut mutta 460 € hintaan saisi ainakin 8 GB muistia, M1-sirun. Oletettavasti kestäisi vielä pitempään ellei tallennustila tulee vastaan, kunhan ei vain osoittaudu liian kuluneeksi.
Juu, se kuulostaa erinomaiselta diililtä.

Ja ei, ei huomaa. Ei perus iPaditkaan tehosta tai ramista jää kiinni, eikä lagaile. Mutta jos teet kuvankäsittelyä tai videohommia (itse urheilu-touhuissa teen tällä klippejä), niin onhan se varmaankin tuolla m1 mallilla nopeampaa. Ite tarttuisin kyllä tuohon kiinni, jos nyt olisin uutta hankkimassa.
 
Liittynyt
04.07.2020
Viestejä
56
Ei sitä tallennustilaa kauheasti kyllä nykyään tarvitse. Omassa pädissä tilaa vie lähinnä muutamat poitsun pelit mitä joskus pelailee (0,3-13GB /kpl). Isoin on Call of Duty tuon 13GB. Suurin osa menee 0,3-2GB haarukkaan. 64GB riittänyt mainiosti, pelien lisäksi suurin käyttö striimausta ja normi email/nettikäyttöä.
Vaikka mä olenkin sitä mieltä, että 64GB riittää normikäyttöön ihan hyvin, niin mobiili-AAA-pelejä kyllä löytyy ja saa viemään tilaa: dialogi- ja openworldhirviö Genshin Impact voi viedä yli 40GB isomman versiopäivityksen yhteydessä, tämä nyt toki Android-puolelta mutta kuva liittyy:

img001.png

(Genshinissä on kyllä ominaisuus että vanhojen questien sisällöt voi poistaa joka tiputtaa tilankulutusta aika dramaattisesti, mutta se nyt ei tietysti hirveästi lohduta uusia pelaajia.)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
249 867
Viestejä
4 354 046
Jäsenet
72 508
Uusin jäsen
Valz

Hinta.fi

Ylös Bottom