Minkä puhelimen ostan?

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 217
Uusi luuri on hakusessa ja muutamia vaihtoehtoja olen jo pyöritellyt jonkin aikaa. Tärkeimmät kriteerit: budjetti noin 500e, pitkäkestoinen laite 4-5 v eteenpäin (päivitykset, akun kesto), hyvä näyttö ja selkeä käyttöliittymä. Itseäni kiinnostaa eniten op 8, 8t, 8pro ja asuksen zenfone 7pro. Tiedän että hinnat on vielä yli budjetin, mutta putoaa varmaan piakkoin keväällä alaspäin.
Itse kävin juuri hakemassa Samsung S20 FE 5G, tällä hetkellä tarjouksessa useassakin paikassa hintaan 549e, eli budjettia joudut pikkasen nostaa, mutta siinä on kyllä aikas hyvä paketti mielestäni hintaan nähden ja itsekin on tarkoitus tuolla nyt mennä se ainakin 3v, ku virallisesti päivityksiä on vielä luvassa se 3,5 vuotta...

Itsekin olen miettinyt ostamista jo yli kuukauden ajan ja mielessä on ollut monia vaihtoehtoja (OnePlus 8T, Pixel 4a 5G, Samsung A52 5G, A72 ny muutama, joita katsellut myös) ja pikkuhiljaa sitten päädyin tähän ja jouduin itsekin venyttämään vähän budjettia. Mutta koska tulee olemaan pitkään käytössä, ajattelin tuon olevan sen arvoinen valinta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.03.2021
Viestejä
9
Jos arvostat eritoten laitteen pitkää elinikää, niin sitten iPhone. Jos laitteen tulee olla lisäksi Android, niin sitten joku Samsungin uutuus.

Samsugin uusimmat laitteet saavat tietoturvapäivityksiä 3-4 vuoden ajan, eli noille malleille voi ennustaa neljän vuoden elinikää. Muista vaihtoehdoista iPhonet saavat tietoturvapäivityksiä 5-8 vuotta ja tavalliset Androidit vain 2-3 vuotta. Applella ja Samsugilla on tarjolla myös vedenkestäviä laitteita, mikä on harvinaista mainitsemassasi hintaluokassa. Kestävyyden kannalta olisi lisäksi suotavaa, että laitteessa olisi tavallista tehokkaampi järjestelmäpiiri, jotta teho riittää laitteen toimintojen sujuvaan pyörittämiseen myös tulevaisuudessa.

Miten olisi Samsung S20 FE 5G tai Samsung Galaxy A72?

A72 on vielä uutuus, joten sen hyvyydestä ja toimivuudesta ei löydy kunnollisia kokemuksia tai arvosteluita. Se olisi kuitenkin vedenkestävä, ja siinä on tuo edellä mainittu 4 vuoden päivitystuki. FE:tä on puolestaan myyty lukuisissa tarjouksissa noin 600€ hintaan, ja siinä on myös hyvä kamera hintaluokkaansa nähden. Kannataa kuitenkin huomata, että nämä mallit ovat huomattavasti kookkaampia kuin vanha Sonyn puhelmesi, joten laitteita kannattaa käydä hypistelemässä kaupassa. Myös Sonylta löytyy vedenkestävä malli halvempaan hintaan, mutta sen päivitystuki ei pärjää Samsugille, mikäli laitteen pitkäikäisyys on sinulle tärkeä asia.
Ios ei oikein nappaa kun olen kaverin omenaa jo vähän testaillut.

Samsung tarjoaa tosiaan hyvin päivityksiä ja ip-luokitus on myös plussaa kun harrastuksissa voi puhelin välillä kastua. Ja samsungilta ei exynos mallit oikein vakuuta joten vaihtoehtoja on varmaan vain nuo mainitsemasi.

S20 fe tuntuu ainakin parhaalta kokonaisuudessaan kun löytyy parempi prossu, näyttö ja varmaan yhtä hyvät kamerat kuin A72. Olen jo käynyt liikkeessä pyörittelemässä luureja ja s20 fe tuntui ihan sopivalle kun taas op 8 pro jo vähän turhan suurelta käyttää.

Eniten häiritsee s20 fe:n kohdalla muovinen rakenne (vaikka laitankin varmasti silikonikuoren ja panssarilasin heti) etukamera keskellä ja samsungin oma käyttis. Työpuhelimena on ollut a41 eikä se ole oikein mieleinen. Siitä syystä olen jotenkin oneplussaan kallellaan.

Kokonaisuutena varmaan voisi sanoa että tarkoitus ostaa kerralla puhelin joka tarjoaa mahdollisimman paljon rahalle vastinetta. Siksi ainakin 4 vuoden laite on tavoitteena löytää.
 
Liittynyt
25.03.2021
Viestejä
9
Itse kävin juuri hakemassa Samsung S20 FE 5G, tällä hetkellä tarjouksessa useassakin paikassa hintaan 549e, eli budjettia joudut pikkasen nostaa, mutta siinä on kyllä aikas hyvä paketti mielestäni hintaan nähden ja itsekin on tarkoitus tuolla nyt mennä se ainakin 3v, ku virallisesti päivityksiä on vielä luvassa se 3,5 vuotta...

Itsekin olen miettinyt ostamista jo yli kuukauden ajan ja mielessä on ollut monia vaihtoehtoja (OnePlus 8T, Pixel 4a 5G, Samsung A52 5G, A72 ny muutama, joita katsellut myös) ja pikkuhiljaa sitten päädyin tähän ja jouduin itsekin venyttämään vähän budjettia. Mutta koska tulee olemaan pitkään käytössä, ajattelin tuon olevan sen arvoinen valinta.
Itse jaksan odottaa vaikka sen 50e hinnanalennuksen, kun olen ollut ostamassa puhelinta jo kohta vuoden ajan (kuulostaa hullulta näin kirjoitettuna mutta totta). S20 fe voisi olla kyllä hyvä vaihtoehto juuri noiden päivitysten takia. Toisaalta en tiedä onko siitä mulle haittaa jos päivitystuki loppuu parin vuoden jälkeen kun tämä nykyinenkin vielä pihisee jotenkin. Luonnollisesti tietoturvan takia ei ole enää järkevää käyttää 6v vanhaa puhelinta :lol:
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
577
Itse jaksan odottaa vaikka sen 50e hinnanalennuksen, kun olen ollut ostamassa puhelinta jo kohta vuoden ajan (kuulostaa hullulta näin kirjoitettuna mutta totta). S20 fe voisi olla kyllä hyvä vaihtoehto juuri noiden päivitysten takia. Toisaalta en tiedä onko siitä mulle haittaa jos päivitystuki loppuu parin vuoden jälkeen kun tämä nykyinenkin vielä pihisee jotenkin. Luonnollisesti tietoturvan takia ei ole enää järkevää käyttää 6v vanhaa puhelinta :lol:
Niin, eiväthän ne laitteet lakkaa toimimasta, vaikkei päivityksiä tulisikaan. Mutta tietoturvan kannalta olisi parempi, että ainakin aktiivisemmassa käytössä olevat laitteet saisivat tietoturvapäivityksiä. FE:tä on helppo suositella, sillä se on teknisesti yksi parhaista hintalukassaan. Kannattaa kuitenkin muistaa, että päivitystuen pituus lasketaan aina laitteen julkaisupäivästä, joten viimevuotisten mallien ostaminen ei välttämättä kannata.

One Plussassa ja Samsugissa ei ole kunnollista hakutoimintoa, mutta toisaalta ilmoitusvalikkoon pääsee One Plussassa helpommin. Muutoin kaikki laitteet ovat peruskäyttöliittymältään melko samanlaisia käyttää. Kaikissa nykypuhelimissa on vakiona lähes samanlainen elekäyttöliittymä, mutta Androidiin saa myös perinteiset painikkeet näytön alareunaan. Mielestäni isoimmat erot ovat valmistajien omissa apeissa, kuten puhelin- ja kalenterisovelluksissa. Käyttöliittymä on osittain makuasia ja tottumiskysymys. Esimerkiksi itselleni toimiva hakutoiminto on se tärkein juttu, niin tiekoneella kuin puhelmessa, mutta se on vain oma mielipiteeni. Valitse sellainen laite, josta pidät itse!
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 300
Tytär pudotti tänään 2019 joululahjaksi saamansa Honor 20 liten vesilätäkköön, missä kai sitten ehti hetken olla. Sammutus -> kuivaus tehty... äsken käynnistyi ja onneksi otin heti koko sisällön kovalevylle. Kopioinnin jälkeen ei enää löytänyt puhelinverkkoa ja kun kokeilin bootata jäi siihen bootti looppiin.
Puhelin kaupoille siis... Tytär (13v) ollut tuohon kovin tyytyväinen ja 128GB tallennustila ollut mukavan suuri. Mitähän tilalle alle 200€, miellään alle 150€ hintaluokassa. Samaa luuria edelleen tarjolla sekä Honor 9X liteä... vai pitääkö jo unohtaa huaweit?
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
188
S20FE tuli sitten ostettua. Vähän vaatii totuttelua mutta eiköhän tämä tästä.

Tässähän kävi sitten lopulta niin että avovaimon Oneplus 6t alkoi hajota ja hän halusi Samsungin niin hain itselle tuon 8t ja hän otti tuon Samsungin. Jotenkin tämä Oneplus vaan on mieluisampi laite.
 
Liittynyt
08.07.2017
Viestejä
132
Oneplus 9, 9 pro vai Mi 11? Ominaisuuksista ehkä tärkeimpinä näyttö ja akunkesto. Tuplasimmi pakollinen. Suorituskyky tottakai mutta tuskin mitään eroa noiden välillä. "Huippu"kamera saattaa mennä mun räpsyttelyssä vähän hukkaan. Xiaomissa H/K styrkkarit mutta tiedä noistakaan onko mitenkään ihmeelliset. Kuulokkeetkin keksitty.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
151
Oneplus 9, 9 pro vai Mi 11? Ominaisuuksista ehkä tärkeimpinä näyttö ja akunkesto. Tuplasimmi pakollinen. Suorituskyky tottakai mutta tuskin mitään eroa noiden välillä. "Huippu"kamera saattaa mennä mun räpsyttelyssä vähän hukkaan. Xiaomissa H/K styrkkarit mutta tiedä noistakaan onko mitenkään ihmeelliset. Kuulokkeetkin keksitty.
Tohon listaan voi sitten lisätä myös Samsung Galaxy S21 ja kohta myyntiin tulevan Pocophone F3:n. Jos kamera ei oo se tärkein asia niin Pocophone F3 voi olla myös varsin pätevä puhelin kunhan tulee tässä kohta myyntiin.
Päivityslupausten myötä liputtaisin itse S21:stä mutta jos sille ei anna niin suurta arvoa ja kameroita ei tarvitse niin tuo Poco nousisi omilla listoillani myös, toki sitä ei voi juuri nyt hakea vielä kaupasta.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
1 610
Tohon listaan voi sitten lisätä myös Samsung Galaxy S21 ja kohta myyntiin tulevan Pocophone F3:n. Jos kamera ei oo se tärkein asia niin Pocophone F3 voi olla myös varsin pätevä puhelin kunhan tulee tässä kohta myyntiin.
Päivityslupausten myötä liputtaisin itse S21:stä mutta jos sille ei anna niin suurta arvoa ja kameroita ei tarvitse niin tuo Poco nousisi omilla listoillani myös, toki sitä ei voi juuri nyt hakea vielä kaupasta.
Kiitos tästä, miettinyt opo6 korvajaaa ja tuntuu ettei ihan viitti pulittaa 800 euroa uudesta ja tämä vaikuttaa hyvältä. Vertautuuko tuo pocon käyttöjärjestelmä miten esim oneplussaan tai yleisesti androidiin?
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
846
Jos nyt pitäisi ostaa kaksi puhelinta ja ensimmäisenä mielessä Oneplus 8t niin onko mitään olennaista hyötyä ostaa esim. Oneplus 9, Xiaomi m11, tai Oneplus 9 pro?

Kysyn tätä siksi että hintalappu suurenee melkoisesti ja valintakriteereissä tärkein on "toimisi seuraavat 2-3v".

Jonkun verran lueskellut näitä testejä ym juttuja ja jotenkin tuo 8t vaan nousee esille kun suhteuttaa hintaan ja omaan tarpeeseen. En siis tarvitse huippu kameraa, kahta simmiä tai laajennettava muistia. Ehkäpä akun kesto ja tulevaisuudessa 5g toimivuus.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Vaimolle uusin puhelin hakusessa, hinta alle 350e ehdotuksia?
Pixel 4a, 350€ ulkomailta, täällä emäntä nyt pari kuukautta käyttänyt ja tykkää kovin...

Pieni ja huomaamaton, mutta silti kaikki tarvittavat ominaisuudet.
 
Liittynyt
25.03.2021
Viestejä
9
Niin, eiväthän ne laitteet lakkaa toimimasta, vaikkei päivityksiä tulisikaan. Mutta tietoturvan kannalta olisi parempi, että ainakin aktiivisemmassa käytössä olevat laitteet saisivat tietoturvapäivityksiä. FE:tä on helppo suositella, sillä se on teknisesti yksi parhaista hintalukassaan. Kannattaa kuitenkin muistaa, että päivitystuen pituus lasketaan aina laitteen julkaisupäivästä, joten viimevuotisten mallien ostaminen ei välttämättä kannata.

One Plussassa ja Samsugissa ei ole kunnollista hakutoimintoa, mutta toisaalta ilmoitusvalikkoon pääsee One Plussassa helpommin. Muutoin kaikki laitteet ovat peruskäyttöliittymältään melko samanlaisia käyttää. Kaikissa nykypuhelimissa on vakiona lähes samanlainen elekäyttöliittymä, mutta Androidiin saa myös perinteiset painikkeet näytön alareunaan. Mielestäni isoimmat erot ovat valmistajien omissa apeissa, kuten puhelin- ja kalenterisovelluksissa. Käyttöliittymä on osittain makuasia ja tottumiskysymys. Esimerkiksi itselleni toimiva hakutoiminto on se tärkein juttu, niin tiekoneella kuin puhelmessa, mutta se on vain oma mielipiteeni. Valitse sellainen laite, josta pidät itse!
Niin kun itsekin hoitaa puhelimella nykyään enemmän kuin koneella pankki ym. asioita niin pitäisi panostaa kyllä tietoturvaan varmasti enemmän. Itse pohdinkin ehkä eniten juuri tätä ostaako hieman suorituskykyisempi vanha malli vai uudempi johon saa päivityksiä pidempään. FE:ssä löytyy kyllä kaikki oleellinen omaan käyttöön.

Samsungissa hiertää vähän ne omat apit ja ilmoitusvalikon tyyli, mutta launcherilla siitäkin ongelmasta pääsee varmasti eroon. Oneplussan käyttöliittymä on varmasti suoraan itselle mieluisampi, joten pitää vielä käydä liikkeessä kokeilemassa eri malleja itse. Varmaan ostopäätös tulee lopulta vähän yksinkertaisemmin ajateltua kun kyseessä on kuitenkin kulutustavara, jonka voi aina vaihtaa. Kiitos paljon vinkeistä ja ideoista!
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
64
Jos haluaa puhelimen hyvällä kameralla alle 700€ niin onko s20fe paras vaihtoehto?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 537
Jos haluaa puhelimen hyvällä kameralla alle 700€ niin onko s20fe paras vaihtoehto?
On se vaihtoehto, mutta on muistakin.

Xiaomi mi 10t pro irtoaa 550€ hintaan.

Edit. S20 FE 5G ei ole huono valinta jos siihen päädyt kuitenkin. Itse arvioisin että tuossa 10T Prossa on pikkusen parempi kuvanlaatu jossain tilanteissa esim hämärässä.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
577
Mikäs tämä kunnollinen hakutoiminto oikein on ?
Esimerkiksi windows-tietokonetta voi käyttää siten, että painat näppäimistön windows-painiketta, kirjoitat mitä haluat tehdä ja painat enter. Ainakin iPhonessa, Sonyssa ja Huaweissa on vastaava toiminto, eli pyyhkäiset sormella alaspäin ja kirjoitat käskyn tai hakusanan. Kyseisen toiminnon pystyy toki virttelemään kaikkiin Android-laitteisiin. Itse olen esimerkiksi käyttänyt Samsungissa Microsoftin launcheria, jossa on kyseinen toiminto, mutta toimivuus ei ole aivan yhtä hyvä kuin esimerkiksi iPadin originaalissa toteutuksessa.

Jos kirjoitan esimerkiksi iPadin hakuun jonkin tiedoston nimen, niin tabletti osaa etsiä tiedostoa myös sähköpostieni liitteistä ja eri pilvipalveluista. Hakua voi käyttää jopa laskimena, eli jos kirjoitan hakuun esimerkiksi sqrt(2), niin laite laskee kyseisen lausekkeen arvon. Haun toimivuudessa on eroja eri valmistajien välillä. Kaikkien valmistajien hakutoiminnot eivät vättämättä ole yhtä fiksuja, mutta appien avaus ja yhteystietojen haku ovat ne tärkeimmät jutut.

Mielestäni valikkojen selaaminen on liian hidasta ja kömpelöä, kun voit yksinkertaisesti kirjoittaa mitä haluat tehdä. Mutta eri ihmiset arvostavat erilaisia asioita. Harva osaa kaivata sellaista toimintoa, jota ei omassa laitteessa ole ikinä ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 537
Esimerkiksi windows-tietokonetta voi käyttää siten, että painat näppäimistön windows-painiketta, kirjoitat mitä haluat tehdä ja painat enter. Ainakin iPhonessa, Sonyssa ja Huaweissa on vastaava toiminto, eli pyyhkäiset sormella alaspäin ja kirjoitat käskyn tai hakusanan. Kyseisen toiminnon pystyy toki virttelemään kaikkiin Android-laitteisiin. Itse olen esimerkiksi käyttänyt Samsungissa Microsoftin launcheria, jossa on kyseinen toiminto, mutta toimivuus ei ole aivan yhtä hyvä kuin esimerkiksi iPadin originaalissa toteutuksessa.

Jos kirjoitan esimerkiksi iPadin hakuun jonkin tiedoston nimen, niin tabletti osaa etsiä tiedostoa myös sähköpostieni liitteistä ja eri pilvipalveluista. Hakua voi käyttää jopa laskimena, eli jos kirjoitan hakuun esimerkiksi sqrt(2), niin laite laskee kyseisen lausekkeen arvon. Haun toimivuudessa on eroja eri valmistajien välillä. Kaikkien valmistajien hakutoiminnot eivät vättämättä ole yhtä fiksuja, mutta appien avaus ja yhteystietojen haku ovat ne tärkeimmät jutut.

Mielestäni valikkojen selaaminen on liian hidasta ja kömpelöä, kun voit yksinkertaisesti kirjoittaa mitä haluat tehdä.
Okei. No ehkä tämä on enemmän mielipide asia miten tykkää käyttää. Itse voin selata valikoita kun ei ole niin paljon tavaraa muutenkaan (sovelluksia esim.).

Mutta joo onhan noissa varmaan eroja eri merkeillä ja mitä launcheria käyttää. Itsellä nova launcher käytössä ja siitä on sovellus valikossa haku sovelluksille, en muista hakeeko muutakin kun ei tule käytettyä.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
577
Okei. No ehkä tämä on enemmän mielipide asia miten tykkää käyttää. Itse voin selata valikoita kun ei ole niin paljon tavaraa muutenkaan (sovelluksia esim.).

Mutta joo onhan noissa varmaan eroja eri merkeillä ja mitä launcheria käyttää. Itsellä nova launcher käytössä ja siitä on sovellus valikossa haku sovelluksille, en muista hakeeko muutakin kun ei tule käytettyä.
Juurikin näin, kyseessä on makuasia. Tiedostan kyllä varsin mainiosti, että oma tapani käyttää laitteita voi kuulostaa melko hardcore tehokäytöltä.

Jos haluaa puhelimen hyvällä kameralla alle 700€ niin onko s20fe paras vaihtoehto?
Omasta mielestäni S20 FE 5G on kameran puolesta paras tuossa hintaluokassa, mutta suosittelen etsimään esimerkkikuvia internetistä. Kannattaa kuitenkin valita 5G-versio, sillä siinä on reilusti parempi järjestelmäpiiri. Itse 5G:llä tuskin on hiveästi väliä, mutta se snapdragon...
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 113
Uusi työpuhelin tarvis kohtapuoleen tilata, ja työnantajan valikoimassa on tietty firman maksama osuus sekä sitten mahdollisuus maksaa mahdollinen ylimenevä osuus itse.

Itseäni kiinnostavimmat puhelimet on kaikki Samsungeja, ja niissä on joko S20 FE 5G jonka 256-gigaisen version oma osuus olisi 24kk sopparilla mukavan pieni 3,4€/kk. Mutta myös S21 Ultrallekin jää (256-gigaisena) ihan OK osuus eli 4,9€/kk, tosin puhelinta täytyy pitää silloin 36kk.

24kk soppari ei tän kanssa kiinnosta koska oma osuus olisi 24€/kk, joka on jo melkein puolet tuon Ultran tänhetkisestä tarjoushinnasta. Mitähän tässä valitsisi? Toisaalta S21+ malli olisi 36kk sopparilla itelle maksuton...
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 537
Uusi työpuhelin tarvis kohtapuoleen tilata, ja työnantajan valikoimassa on tietty firman maksama osuus sekä sitten mahdollisuus maksaa mahdollinen ylimenevä osuus itse.

Itseäni kiinnostavimmat puhelimet on kaikki Samsungeja, ja niissä on joko S20 FE 5G jonka 256-gigaisen version oma osuus olisi 24kk sopparilla mukavan pieni 3,4€/kk. Mutta myös S21 Ultrallekin jää (256-gigaisena) ihan OK osuus eli 4,9€/kk, tosin puhelinta täytyy pitää silloin 36kk.

24kk soppari ei tän kanssa kiinnosta koska oma osuus olisi 24€/kk, joka on jo melkein puolet tuon Ultran tänhetkisestä tarjoushinnasta. Mitähän tässä valitsisi? Toisaalta S21+ malli olisi 36kk sopparilla itelle maksuton...
Ota S20 FE 5G
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
577
No en nyt tiedä kuulostaako tuo niinkään tehokäytöltä. Erilaiselta käytöltä kylläkin.
Kyllä se vaan on huomattavan paljon nopeampaa käyttää laitetta kirjoittamalla. Se on tullu kellotettua jo aikapäiviä sitten. Ne apit joita ei ole kotinäkymän etusivulla haetaan hakutoiminnolla, eikä widgeteistä ole kuin muuta hyötyä kuin silmäniloa. Lisäksi hakutoiminnon appiehdotukset ovat todella hyviä, joten kirjoittamiseltakin välttyy useimmiten. Mutta myös ehdotusten hyvyys riippuu valmitajasta, ja Androidin tapauksessa myös laucherista.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Miettinyt Oneplus nord N10 hankkimista kun vaihtohyvityksen jälkeen hintaa jäisi vähän päälle satanen. Tiedä sitten onko kannattavaa vaihtaa 6T tuohon pelkän 5Gn takia?, kun vielä ovh puolet halvempi. En edes ole perillä kuinka nämä kaksi vertautuvat toisiinsa?, kumpi parempi hinta-laatu suhteeltaan?.

Puhelimen käyttö lähinnä nettiä ja soittamista, kameralla ei mitään väliä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 537
Kyllä se vaan on huomattavan paljon nopeampaa käyttää laitetta kirjoittamalla
Tämäkin riippuu käyttäjästä. Kyllä itse ainakin löydän haluamani sovelluksen nopeammin kuin että avaisin ensin haun ja sitten lähden kijoittamaan sovelluksen nimeä.

Mutta kuten sanoin niin paljon käyttäjästä kiinni ja käyttötavoista. Onhan joillakin sovellusvalikko jaettu eri kategorioihin missä tietyt sovellukset. Helpottaa varmasti jos on paljon samantyylisiä sovelluksia.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
577
Tämäkin riippuu käyttäjästä. Kyllä itse ainakin löydän haluamani sovelluksen nopeammin kuin että avaisin ensin haun ja sitten lähden kijoittamaan sovelluksen nimeä.

Mutta kuten sanoin niin paljon käyttäjästä kiinni ja käyttötavoista. Onhan joillakin sovellusvalikko jaettu eri kategorioihin missä tietyt sovellukset. Helpottaa varmasti jos on paljon samantyylisiä sovelluksia.
Riippuu tietysti myös säännöllisesti käyttämiesi appien ja toimintojen määrästä. Kannattaa myös huomioida, että esimerkiksi soittaminen yhteystiedolle x onnistuu suoraan hakutoiminnon kautta. Mutta tämä väittely ei enää kuulu tämän ketjun piiriin.


Miettinyt Oneplus nord N10 hankkimista kun vaihtohyvityksen jälkeen hintaa jäisi vähän päälle satanen. Tiedä sitten onko kannattavaa vaihtaa 6T tuohon pelkän 5Gn takia?, kun vielä ovh puolet halvempi. En edes ole perillä kuinka nämä kaksi vertautuvat toisiinsa?, kumpi parempi hinta-laatu suhteeltaan?.

Puhelimen käyttö lähinnä nettiä ja soittamista, kameralla ei mitään väliä.
Vanhempi One Plus 6t on reippaasti parempi puhelin internetin selaamiseen, kuin uusi Oneplus nord N10.
5G ei tuo mitään käytännön nopeushyötyä, mutta 6T:n järjestelmäpiiri on selvästi parempi kuin Nordissa, minkä huomaat varmasti käytännössä.

Tietoturva on ainoa kysymys, jota on syytä pohtia. 6T on lähes kolme vuotta vanha malli, joten tietoturvapäivitystukea ei ole kovinkaan pitkästi jäljellä. Raudaltaan vanha laitteesi on kuitenkin parempi, kuin ehdottamasi uusi malli.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 537
Riippuu tietysti myös säännöllisesti käyttämiesi appien ja toimintojen määrästä. Kannattaa myös huomioida, että esimerkiksi soittaminen yhteystiedolle x onnistuu suoraan hakutoiminnon kautta. Mutta tämä väittely ei enää kuulu tämän ketjun piiriin.
Juu no sovelluksen sisäiset asiat onkin vähän eri asia ja monesti voi joutua hakua käyttämään.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 217
Miettinyt Oneplus nord N10 hankkimista kun vaihtohyvityksen jälkeen hintaa jäisi vähän päälle satanen. Tiedä sitten onko kannattavaa vaihtaa 6T tuohon pelkän 5Gn takia?, kun vielä ovh puolet halvempi. En edes ole perillä kuinka nämä kaksi vertautuvat toisiinsa?, kumpi parempi hinta-laatu suhteeltaan?.

Puhelimen käyttö lähinnä nettiä ja soittamista, kameralla ei mitään väliä.
Itse en todellakaan tässä vaiheessa kovin paljoo antaisi painoarvoa 5G tuelle puhelimessa, sen verta kalliita vielä, toimivuus vain tietyillä alueilla ja loppujen lopuksi, tarvitsetko muka puhelimeen tuollaista nopeaa nettiä? Tietenkin, jos käyttö on jotain 4K videon kuvaamista jatkuvasti ja sen uppaamista jonnekin pilveen joka päivä, niin sitten hyötyy, mutta en usko et peruskäytössä olisi vielä tarvetta.
Tämäkin on jokaisen oma valinta tottakai, mutta loogisesti ajateltuna, en ainakaan itse löydä paljoo syitä hankkia kallista 5G liittymää puhelimeen tällä hetkellä...

Mutta puhelinta kannattaa päivittää siinä vaiheessa, kun tietoturva päivitykset ovat loppuneet tovi sitten ja käyttää puhelinta pankki, salasana, 2FA sun muihin asioihin.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
577
Itse en todellakaan tässä vaiheessa kovin paljoo antaisi painoarvoa 5G tuelle puhelimessa, sen verta kalliita vielä, toimivuus vain tietyillä alueilla ja loppujen lopuksi, tarvitsetko muka puhelimeen tuollaista nopeaa nettiä? Tietenkin, jos käyttö on jotain 4K videon kuvaamista jatkuvasti ja sen uppaamista jonnekin pilveen joka päivä, niin sitten hyötyy, mutta en usko et peruskäytössä olisi vielä tarvetta.
Tämäkin on jokaisen oma valinta tottakai, mutta loogisesti ajateltuna, en ainakaan itse löydä paljoo syitä hankkia kallista 5G liittymää puhelimeen tällä hetkellä...

Mutta puhelinta kannattaa päivittää siinä vaiheessa, kun tietoturva päivitykset ovat loppuneet tovi sitten ja käyttää puhelinta pankki, salasana, 2FA sun muihin asioihin.
Järjestelmäpiiri vaikuttaa käyttökokemukseen huomattavasti enemmän kuin 5G. Mainokset ovatkin usein harhaanjohtavia, erityisesti matalemmassa hintaluokassa, jossa on tarjolla runsaasti 5G laitteita hitaalla järjestelmäpiirillä.

4G + nopeampi järjetelmäpiiri = Nettisivut aukeavat jouhevammin kuin laitteessa, jossa on 5G ja hidas järjestelmäpiiri.
 
Liittynyt
20.09.2018
Viestejä
26
Puhelimen vaihto tullut itsellä ajankohtaiseksi ja omassa mietinnässä tällä hetkellä kolme vaihtoehtoa; Poco F3, Oppo Find X2 Neo tai Google Pixel 4a. hintakattona noin 400e joten jokainen noista sattuisi siihen. onko antaa suosituksia?

puhelimen käyttö lähinnä perus surffailua ja kuvaamista joten kameran laatu ehkä isoin kriteeri
 
Liittynyt
26.11.2019
Viestejä
191
Uutta puhelinta pitäis alkaa katselemaan vanhan p smartin jatkajaksi. Eipä tämmösen rähmäkäpälän kannata tuohon rotjakkeeseen yli 200e sijoitella joten hintakattoa aikalailla siihen. Mielellään sais olla hd resolla ja NFC-tuki on kyllä pakko puhelimesta löytyä, tää vissiin rajaa aikapaljon vaihtoehtoja pois tuossa hintaluokassa...? Muuten puhelimen käyttö lähinnä uutisotsikoiden lukua ja viestittelyä, joskus saatan jonkun leffan puhelimella katsella ja kuvan räpsiä mutta eiköhän nykypäivän kaikki puhelimet pese tuon muutaman vuotta vanhan p smartin kameran laadun. Tuolta kiinan markkinoilta saattaisi muutama vaihtoehto löytyä (esim. REALMEn valikoimasta,) mutta saako noita miten helposti Suomeen tulemaan? Entä onko noista honoreista ja xiaomin puhelimista mihinkään tuossa hintaluokassa?
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
443
Uutta puhelinta pitäis alkaa katselemaan vanhan p smartin jatkajaksi. Eipä tämmösen rähmäkäpälän kannata tuohon rotjakkeeseen yli 200e sijoitella joten hintakattoa aikalailla siihen. Mielellään sais olla hd resolla ja NFC-tuki on kyllä pakko puhelimesta löytyä, tää vissiin rajaa aikapaljon vaihtoehtoja pois tuossa hintaluokassa...? Muuten puhelimen käyttö lähinnä uutisotsikoiden lukua ja viestittelyä, joskus saatan jonkun leffan puhelimella katsella ja kuvan räpsiä mutta eiköhän nykypäivän kaikki puhelimet pese tuon muutaman vuotta vanhan p smartin kameran laadun. Tuolta kiinan markkinoilta saattaisi muutama vaihtoehto löytyä (esim. REALMEn valikoimasta,) mutta saako noita miten helposti Suomeen tulemaan? Entä onko noista honoreista ja xiaomin puhelimista mihinkään tuossa hintaluokassa?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 537
Tuossa tutkaillessani katselin, että sen Redmi note 9 saisi 150e hintaan. Onko tuossa PRO versiossa tälläiseen netin surfaukseen ja viestittelyyn plus satunnaiseen kuvailuun tuo 40e sijoitus kannattava?
On kannattavaa sijoittaa Pro malliin mieluummin. Siinä on parempi prosessori.
 
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
2 047
iPhone 11 vai S20 FE 5G?
Onko Androidilla Siriä vastaavaa? Ainakin iPhone 7:lla on helppoa, kun esimerkiksi autolla ajaessa riittää "ajo-ohjeet Messukeskus Helsinki", niin ei tarvitse ajaa tien sivuun kirjoittamaan osoitetta. Oon muutenkin tuosta Siristä tykännyt, jos tarvitsee pikaisesti soittaa tai lähettää viestiä.
Lisäksi löytyy Samsungin televisio, jossa Airplay ollut käytössä (toimii ehkä myös Samsungin luurilla hyvin?) ja vanhat Airpodsit menisi myös vaihtoon, mutta niissä akku muutenkin jo surkeassa kunnossa.

Joo ja mulla on Poweriin hyvä tarjous henkilökohtaisella alekoodilla, niin hintaa jää noin 500€ molemmille puhelimille, S20 FE 20€ halvempi.
Tiedän että S20 FE on ainakin "bang for buck", mutta onko vaan siitä kiinni, miten paljon tuota iOS vai Android arvottaa?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 154
iPhone 11 vai S20 FE 5G?
Onko Androidilla Siriä vastaavaa? Ainakin iPhone 7:lla on helppoa, kun esimerkiksi autolla ajaessa riittää "ajo-ohjeet Messukeskus Helsinki", niin ei tarvitse ajaa tien sivuun kirjoittamaan osoitetta. Oon muutenkin tuosta Siristä tykännyt, jos tarvitsee pikaisesti soittaa tai lähettää viestiä.
Google Assistant on vastaava, mutta se ei osaa suomea eli pitää jutella englanniksi.
 
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
2 047
Google Assistant on vastaava, mutta se ei osaa suomea eli pitää jutella englanniksi.
Okei, no tässäkin nyt päästään tähän, että vaikka miten olisi hintalaatu suhteeltaan erinomainen laite, niin vaikuttaa käytännön arjessa kuitenkin iPhone paremmalta vaihtoehdolta.
Se on vaan pärjättävä 720p näytöllä :D
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
64
iPhone 11 vai S20 FE 5G?
Onko Androidilla Siriä vastaavaa? Ainakin iPhone 7:lla on helppoa, kun esimerkiksi autolla ajaessa riittää "ajo-ohjeet Messukeskus Helsinki", niin ei tarvitse ajaa tien sivuun kirjoittamaan osoitetta. Oon muutenkin tuosta Siristä tykännyt, jos tarvitsee pikaisesti soittaa tai lähettää viestiä.
Lisäksi löytyy Samsungin televisio, jossa Airplay ollut käytössä (toimii ehkä myös Samsungin luurilla hyvin?) ja vanhat Airpodsit menisi myös vaihtoon, mutta niissä akku muutenkin jo surkeassa kunnossa.

Joo ja mulla on Poweriin hyvä tarjous henkilökohtaisella alekoodilla, niin hintaa jää noin 500€ molemmille puhelimille, S20 FE 20€ halvempi.
Tiedän että S20 FE on ainakin "bang for buck", mutta onko vaan siitä kiinni, miten paljon tuota iOS vai Android arvottaa?
Samsungilla on se joku bixby joka kait on puheentunnistus? Just eilen ostin s20fe lähinnä kameran ja näytön takia.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 217
Samsungilla on se joku bixby joka kait on puheentunnistus? Just eilen ostin s20fe lähinnä kameran ja näytön takia.
Sekään ei ymmärrä Suomea laisinkaan, ikävä kyllä meidän kieli ei taida olla millään palvelulla kovin korkealla prioriteetilla, ehkä se AI joskus kehittyy niin paljon, et itse oppii ymmärtämään. :D

Itsekin ku hain tuon S20 FE 5G muutama päivä sit, niin myyjäkin ihmetteli, ku useampi henkilö sinä päivänä käyny ostamassa samaisen luurin, liekkö puheli omiaan (kuten tuppaavat tekemään välillä). 549e ei oo paha hinta, mitä sillä saa vastineeksi tuossa luurissa Android maailmassa.
 
Liittynyt
04.04.2017
Viestejä
170
Oneplus Nord n100 vai olisiko joku mahdollisimman tuore Samsung parempi päivitysten suhteen? Mutsi ei kummosta luuria tarvitse eli helppokäyttöisyys ja mahdollisimman pitkälle ulottuva softa tuki edellä mennään. Tuskin yli 150€ luuria kaipaa, toi Oneplussa kiinnostaisi mut en löytänyt tietoa montako android päivitystä tulee saamaan?
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
2 547
Puhelimen vaihto tullut itsellä ajankohtaiseksi ja omassa mietinnässä tällä hetkellä kolme vaihtoehtoa; Poco F3, Oppo Find X2 Neo tai Google Pixel 4a. hintakattona noin 400e joten jokainen noista sattuisi siihen. onko antaa suosituksia?

puhelimen käyttö lähinnä perus surffailua ja kuvaamista joten kameran laatu ehkä isoin kriteeri
Pixelissä huippukamera, puhdas android ja kolmen vuoden päivitykset.
 
Liittynyt
23.01.2019
Viestejä
101
Oneplus Nord n100 vai olisiko joku mahdollisimman tuore Samsung parempi päivitysten suhteen? Mutsi ei kummosta luuria tarvitse eli helppokäyttöisyys ja mahdollisimman pitkälle ulottuva softa tuki edellä mennään. Tuskin yli 150€ luuria kaipaa, toi Oneplussa kiinnostaisi mut en löytänyt tietoa montako android päivitystä tulee saamaan?
OnePlus lupaa Nord N10 ja N100-malleille vain yhden Android-käyttöjärjestelmäpäivityksen ja 2 vuotta tietoturvapäivityksiä:

Samsung taas ilmoitti hiljattain että melkein kaikki 2019 julkaistut ja sitä uudemmat mallit tulee saamaan neljä vuotta tietoturvapäivityksiä (taisi olla jotain ihan halvimman pään malleja jotka jäi tästä ulkopuolelle):

Nokian Android One-puhelimet saa kolme vuotta tietoturvapäivityksiä julkaisusta.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
2 547
OnePlus lupaa Nord N10 ja N100-malleille vain yhden Android-käyttöjärjestelmäpäivityksen ja 2 vuotta tietoturvapäivityksiä:


Samsung taas ilmoitti hiljattain että melkein kaikki 2019 julkaistut ja uudemmat mallit tulee saamaan neljä vuotta tietoturvapäivityksiä (taisi olla jotain ihan halvimman pään malleja jotka jäi tästä ulkopuolelle):
Tästä näin loistava valinta 25 vuoden tammikuuhun asti vähintään tietoturvapäivitykset, 5000mAh akku ja varmasti muutenkin pätevä puhelin tuollaiseen käyttöön muutenkin.

Samsung Galaxy A02s älypuhelin 3/32GB (valkoinen) - Puhelimet - Gigantti

Muokkasin vielä linkkiä kun gigantissa oli selkeästi vielä halvemmalla
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 537
Tästä näin loistava valinta 25 vuoden tammikuuhun asti vähintään tietoturvapäivitykset, 5000mAh akku ja varmasti muutenkin pätevä puhelin tuollaiseen käyttöön muutenkin.

Samsung Galaxy A02s älypuhelin 3/32GB (valkoinen) - Puhelimet - Gigantti

Muokkasin vielä linkkiä kun gigantissa oli selkeästi vielä halvemmalla
Ja kun tuohon sijoittaa vielä kympin enemmän niin saa vielä järkevämpää puhelinta.

 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
577
iPhone 11 vai S20 FE 5G?
Onko Androidilla Siriä vastaavaa? Ainakin iPhone 7:lla on helppoa, kun esimerkiksi autolla ajaessa riittää "ajo-ohjeet Messukeskus Helsinki", niin ei tarvitse ajaa tien sivuun kirjoittamaan osoitetta. Oon muutenkin tuosta Siristä tykännyt, jos tarvitsee pikaisesti soittaa tai lähettää viestiä.
Lisäksi löytyy Samsungin televisio, jossa Airplay ollut käytössä (toimii ehkä myös Samsungin luurilla hyvin?) ja vanhat Airpodsit menisi myös vaihtoon, mutta niissä akku muutenkin jo surkeassa kunnossa.

Joo ja mulla on Poweriin hyvä tarjous henkilökohtaisella alekoodilla, niin hintaa jää noin 500€ molemmille puhelimille, S20 FE 20€ halvempi.
Tiedän että S20 FE on ainakin "bang for buck", mutta onko vaan siitä kiinni, miten paljon tuota iOS vai Android arvottaa?
S20FE = Isompi näyttö, parempi kamera, 120Hz näyttö ja Android.
iPhone 11 = Pienempi, paremmin käteen istuva, pidempi päivitystuki ja ios.

Se on tosiaan makuasia kummasta käyttöjärjestelmästä pitää enemmän. iPhonessa on joitain ominaisuuksia mitä Androidissa ei ole, ja toisin päin. Tietoturvan ja päivitystuen kannalta ios on tietysti edelleen parempi, vaikka Samsung onkin näiltä osin Android-maailman paras, eli myös Samsuginssa on yli kolmen vuoden päivitystuki. ios on myös ainoa järkevä vaihtoehto Googlelle, mutta toisaalta iPhonen omistajat ovat naimisissa Appstoren kanssa.

Omasta mielestäni nuo kaksi ovat hinta/laatusuhteeltaan parhaita puhelimia, mitä tuohon hintaan on tarjolla. Eli siinä on kaksi erittäin hyvää vaihtoehtoa. En kuitenkaan usko, että huomaat eroa näytön resoluutiossa, mutta suosittelen, että käyt kokeilemassa laitteita kaupassa. FE on myös todella isokokoinen laite, joten ennen ostopäätöksen tekemistä kannattaa kokeilla myös yhden käden käyttöä, ja vaakasuuntaisten videoiden katsomista laite omassa kädessä.

Molemmissa on erinomainen akunkesto, riittävän tehokas järjestelmäpiiri ja riittävästi muistia. Eri muistivaihtoehtoja vertailtaessa kannattaa kuitenkin muistaa, että ios-käyttöjärjestelmä vie vain murto-osan Androidin vaatimasta tallennustilasta.

Puhelimen vaihto tullut itsellä ajankohtaiseksi ja omassa mietinnässä tällä hetkellä kolme vaihtoehtoa; Poco F3, Oppo Find X2 Neo tai Google Pixel 4a. hintakattona noin 400e joten jokainen noista sattuisi siihen. onko antaa suosituksia?

puhelimen käyttö lähinnä perus surffailua ja kuvaamista joten kameran laatu ehkä isoin kriteeri
Pixelissä huippukamera, puhdas android ja kolmen vuoden päivitykset.
Pixelissä on omasta mielestäni paras kamera tuohon hintaluokkaan, mutta tietoturvapäivitykset loppuvat jo 8/2023. Toki niitä päivityksiä tulee pixeliin silti selvästi paremmin, kuin muihin mainittuihin vaihtoehtoihin (Poco F3, Oppo Find X2 Neo). Kannattaa myös huomioida, että pixel on selvästi joukon pienin laite, joten myös akunkesto on todennäköisesti joukon heikoin. Mutta koko on makuasia. Pienempää laitetta on usein helpompi käyttää, ainakin yhdellä kädellä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
813
Ylempänä mainittu Galaxy A02s on hämmentävä tapaus, enkä oikein ymmärrä miksi se on julkaistu Suomen markkinoille. NFC puuttuu, samoin sormenjälkilukija(?!) ja laitetta pyörittää noin neljä vuotta vanha entry level järjestelmäpiiri. Mitään varsinaisia vahvuuksia en löydä, tuon päivityslupauksen lisäksi.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
577
Ylempänä mainittu Galaxy A02s on hämmentävä tapaus, enkä oikein ymmärrä miksi se on julkaistu Suomen markkinoille. NFC puuttuu, samoin sormenjälkilukija(?!) ja laitetta pyörittää noin neljä vuotta vanha entry level järjestelmäpiiri. Mitään varsinaisia vahvuuksia en löydä, tuon päivityslupauksen lisäksi.
Halpa hinta, pitkä päivitystuki. Kaikkea ei voi saada halvalla, jonkin ominaisuuden osalta on tehtävä kompromissi. Yleensä se kompromissi tehdään siten, että valmistaja tinkii laitteen kestävyydestä, jolloin puhelimia saadaan myös myytyä enemmän.

Olen itse kuitenkin sitä mieltä, että laitteeseen kannattaa sijoittaa hivenen enemmän euroja. Pelkästään tavallinen kännykkäliittymä maksaa vuodessa helposti yli 200€. Esimerkiksi järjestelmäpiirillä on suuri merkitys laitteen käytettävyyden kannalta. Harva kokee hidastelevaa ja lagittavaa laitetta helppokäyttöiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Ja kun tuohon sijoittaa vielä kympin enemmän niin saa vielä järkevämpää puhelinta.

Tuossakin on pelkkiä a55:a. A41:ssä olisi pari a75:sta ja 64GB tilaa sekä tarkempi näyttö.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 207
Viestejä
4 194 571
Jäsenet
70 871
Uusin jäsen
Hedelma

Hinta.fi

Ylös Bottom