Hieman ot kenties, mutta ovatko nuo 5G-liittymät edelleen kalliita tyyliin jotain 30 e/kk? Meinaan vaan jos ostaa jonkin satasen rupuluurin on liittymä maksanut puhelimen verran jo muutamassa kk:ssa. Budjettisyistä noita halpiksia kai kuitenkin ostetaan. Sekä minkä hyödyn saat halvalla puhelimella 5G:stä jos puhelin pykii jo muutenkin vähäisen muistin vuoksi tms.
Olen itse huomannut 5G:n hyödyn jo siinä, että tiheässä käyttäjämäärässä 4G sakkaa melko nopeastikin, esim. junassa Espoon ja Helsingin välillä huomaan tämän parhaiten. Yleensä olen pitänyt 5G:n pois päältä, koska erityisesti alkupään 5G-modeemit puhelimissa olivat melkoisia virtasyöppöjä, mutta nyt tilanne tuntuu olevan kaikin puolin parempi uusimmissa malleissa. Huomionarvoista esim. Pixel-puhelinta valitessa, koska Pixel 9a:ssa on vanhempi modeemi, kuin Pixel 9:ssä. Vaikka siis speksejä läpikäyden voisi kuvitella, että saa "saman" puhelimen halvemmalla, kun on sama Tensor G4 -sirukin, niin käytännössä eron huomaa juurikin 5G-verkossa.
Liittymistä sen verran, että itseäni kovasti harmittaa tuo hinnannousu 4G-liittymästäni päivittäneenä. Kun kampanjahinnoittelu päättyi liittymässäni, joka oli DNA Super 4G Rajaton (maksiminopeus 300M) hintaan 22,90€/kk, oli edullisin vaihtoehto DNA Rajaton 5G 400M kampanjahintaan 30,99€/kk/12kk. Tuo kampanjahinnoittelu nykyisessä liittymässäni päättyy heinäkuussa eli enää pari kuukautta sitä jäljellä, ennen kuin pitää taas kilpailuttaa liittymää ja uhata siirtyä kilpailijalle. Valitettavasti kilpailijan vaihtoehdot eivät ainakaan silloin n. vuosi sitten olleet yhtään sen parempia. Joka tapauksessa pidän 5G:tä tärkeänä ominaisuutena, liittymää myöten.
Huomionarvoista on muuten, että olen niin kotona kuin työpaikalla monesti Wi-Fi-verkossa ja puhelin osaa säästää akkuaan silloin käyttämällä Wi-Fi-puheluita. Kun esim. poistun kotoa, niin siinä menee pieni hetki, että 5G-yhteys jälleen aktivoituu ja esim. puhelu katkeaa, jos sen aloitin jo kotona ollessani ennen kuin poistun oman Wi-Fi-verkkoni kantavuudesta. Tuo on onneksi hyvin pieni epäkohta, koska sen plussana on juurikin parempi akunkesto omassa kokemuksessani, kun puhelin ei ole jatkuvasti 5G-verkossa kiinni. Eli vaikka nykyisin puhelimet ovat mielestäni parempia 5G-modeemien suhteen, niin silti pitäisin silmällä tuota akunkestoa.