itse ostin vuodenvaihteessa iPhone SE luurin, vuosikausien Android käytön jälkeen. Ensimmäinen iOS laite ja alkutotuttelun jälkeen ei paluuta ihan mielellään ole Android maailmaan. Itsellä tosin oli vanha Android 4.x KitKat muistaakseni, mutta silti. Esim tuskin Google Now toimii niin hyvin kuin Apple Siri joka on minua jaksanut välillä hämmästyttää. Voin pyytää Sirin sanelemaan whatsapp jne viestejä kesken autolla ajon, ja vastaamaan niihin sanelemalla. Ei tarvitse koskea puhelimeen. Myös navigoinnit yms toimii Siri avulla vaan puheella, en usko että Googlella nämä toimii likimainkaan yhtä hyvin, olisi kiva joku vertailu (suomeksi) näistä nähdä.
Itse halusin pienen luurin jossa on hyvä kamera ja 4K videokuvaus. iPhone SE oli vaihtoehdoista ainoa joka täytti kriteerini eli hinta max 300 euroa.
Nyt verkkiksessä näköjään SE on 249 euroa. Siitä ei tuossa kokoluokassa hinta/laatu enää varmaan parane paljoakaan. Toivotaan että totaali-idiootti Tim Cook jatkaa Steve Jobs aikakauden hienoa designia mitä SE edustaa, voisivat tehdä vaikka 4.2" version ohentamalla reunoja mutta pitämällä vielä edelleen identtisen ulkokuoren.
kesti hieman aikaa tottua iOS juttuihin ja 4" ruutu on pystyasennossa joskus vittumainen kirjoitellessa mutta olen jo tottunut siihen. Macbookkini kanssa iOS toimii yhteen tietenkin kuin unelma, kaipaisi Windows+Android leiriin yhtä syvää integraatiota mutta se lienee mahdotonta koska iOS = MacOS käytännössä. iOS on vain kevyempi ARM versio MacOS / OSX:stä joten tietenkin ne toimii yhteen paremmin...
kaikki toimii puhelimessa vaan äärimmäisen nopeasti ja varmasti, kaikki. En ole vuosikausien Android käytön jälkeen tottunut tällaiseen että puhelin ei vittuile ja lagita jatkuvasti. Hermo lepää
Akkukesto on loistava uudessa luurissa ja akun vaihto Apple huollossa 29 euroa.
edit: tähän mennessä suurin miinus iPhone SE on melko heikko salama verrattuna esim Samsung S3 , varmaankin johtuu siitä että tuossa on joku dual-tone räpellys eli kaksi LED:iä kirkas ja joku punertava.
mielestäni on karhunpalvelus koko älypulelin markkinoille ostaa noita yli 500 euron ökyluureja. Lopettakaa ostamasta niitä niin hinnat joskus palautuu järkevämmälle tasolle. Ymmärrän tonnin luurin siinä tapauksessa että siinä on helvetin loistava kamera, jota myös henkilö todella aktiivisesti käyttää ja oikeasti tarvitsee. Eikä voi kuljettaa mukana mitään kunnon "oikeaa" kameraa.
Tässä kaipaisi medialta selkärankaa myös. Voisi näiden yli tonnien luurien hintaa rehellisesti jo kauhistella ja kyseenalaistaa todella vahvasti että saako rahoilleen vastinetta. Onko tonnin luuri 4 kertaa parempi kuin 250 euron luuri, onko ostossa mitään järkeä vai onko kyseessä juppien lelu.