Vanha puhelin Nokia 6.2 antautui kun ei lataa enää. Kolhuja yms sen verran, että uutta Androidia tilalle vaan. Olen aiemmin maksanut max 200€ puhelimesta. Luettuani foorumia voisin venyttää budjettia max. 300€. 300€ puhelimia (ks. alla) täällä käyty läpi aika hyvin, mutta entä nuo halvemmat? Onko järkeä maksaa 300€ puhelimesta peruskäyttöön nettiä/sovelluksia verrattuna esim. 200€ puhelimiin? Heittäkää vaihtoehtoja tuossa 150-300€ hintaluokassa? Arvostan myös pitkää päivityslupausta, esim. xiaomi tais lupailla jollekin malleille 3+4 vuotta eli 7 vuotta jos oikein ymmärsin?
300€ puhelimet, joita kehuttu täällä:
Halvin hinta 362 € (372 € toimituskuluineen). Mukana 1 kauppa. Ominaisuudet: 128 GB, 6,5 ", musta, Hybridi-Dual SIM. Samsung Galaxy A52s 5G.
hinta.fi
Ominaisuudet: 128 GB, 6,55 ", musta, Hybridi-Dual SIM. Xiaomi MI 11 LITE 5G.
hinta.fi
Ominaisuudet: 128 GB, 6,67 ", Valkoinen, Dual SIM. Xiaomi 11T.
hinta.fi
Ominaisuudet: 128 GB, 6,55 ", Hopea, Dual SIM. OnePlus 8T.
hinta.fi
Itse ostin tiistaina Samsung A52s luurin Pocophone F1:n tilalle koska halusin NFC:n ja aloin väsymään LineageOS:n, pankkisoftien jne. kanssa. Olin aika skeptinen sen näytöllä olevan sormenjälkilukijan toimivuuteen mutta toimii ihan hyvin ja melko nopeasti vaikka häviää hieman Pocophone F1:n lukijalle (takana). Joskus se ei tunnista sormea mutta se johtuu yleensä siitä, että laitoin sormen hieman väärään kohtaan. Verrattuna A32-malliin lukija tuntuu toimivan nopeammin, tosin en osaa sanoa johtuuko se nopeammasta puhelimesta vai paremmasta sensorista.
Yleisesti puhelin toimii sujuvasti ja Samsungin mukana ei nykyään tule kovin paljon mitään erikoisen ärsyttäviä softia - toki se tarjoaa aika paljon kaikkea. Puhelimessa oli Facebook sovellus jonka sai poistettua ja lisäksi Facebookin taustasovelluksia jotka sai disabloitua.
Yksi outous mikä sattui silmään tai siis korvaan oli, että vakiokamerasoftasta ei saanut sulkimen ääntä poistettua käytöstä suoraan: jouduin käyttämään Bixby Routines toimintoa joka hiljentää järjestelmän äänet kun kamerasoftan käynnistää ja sitten palauttaa ne ennalleen kun sen sulkee.
Bixby Routines oli ihan kiva yllätys, se on hieman samanlainen kuin Tasker mutta yksinkertaisempi ja helppokäyttöisempi. Esim. tein kokeeksi taskeja mitkä hiljentää puhelimen äänet jos menen kirjastoon (tai ~150 metrin päähän siitä), laittaa wifin päälle/pois kun tulen tai lähden kotoa jne.
Jos käytät Microsoftin palveluja valokuvien synkronointiin niin Samsung ja Microsoft tunnuksia ei kannata linkittää. Linkitys poistaa OneDriven valokuvien synkronoinnin ja siirtää sen Samsungin galleriasoftaan ja se ei toimi kovin luotettavsti - kestää yleensä useita tuntia ennen kuin se synkronoi kuvat esim. kun yhdistät wifiin. OneDrive toimii siinä suhteessa luotettavammin. Itse galleriasofta on varsin mainio puhelimessa olevien kuvien selailuun ainakin itselleni koska en ole koskaan tykännyt Google Photos softasta.
Voisi sanoa, että toistaiseksi isoin miinus on hyvin haalea puhelimen väri. En itse pidä mustasta tai valkoisesta niin otin violetin, mutta se on kyllä liian haalea. Vihreäkin on vastaava hyvin haalea ja pastellimainen. Vähänkin hämärässä valossa violetti muuttuu harmaaksi. Itse olisin toivonut hieman kirkkaampia värejä