• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

• Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Tekniikka Minisforum UM870 SLIM Mini-PC (myös muita, refurbished)

Jaahas... tämä mun kappale kaatuilee jatkuvasti, ubuntu serverin sain asennettua kolmannella yrittämällä ja edelleen jatkuu kaatuilu. Pitääpäs ruveta kirjoitteleen minisforumille viestiä

Ainakin aspasta sanoisin etten kovin paljon laita sen varaan.
Jokanen vastaus kestää minimi päivän ja vahva epäilys kuvan perusteella että kiinassa vastaillaan, joten varamasti myös apu saapuu käännöskoneen kautta.
sentään nyt lähtivät jo etsimään sopivaa henkilöä, mitä ikinä se tarkoittaakaan.
Viesti päivässä takaisin pitää asiakkaat sopivan kaukana.

Oma tuli tuossa perjantaina haettua postista. Malli oli tosiaan:
Minisforum UN100D Refurbished EU Plug Adapter × 1
Intel N100 Processor (UN100D) / 16GB RAM + 256 GB SSD

Kunto oli ihan jees ja vähän näkyi käytön jälkeä. Isoin miinus tällä hetkellä tuli puuttuvasta tassusta. Eli ei tosiaan isoa.

NVME levy oli joku itselle tuntematon Gofatoo P110N-256GB.

Kyllä uskon, että tuo Homeassistant käytössä menee hyppien keikkuen.

Oma tuli tuossa perjantaina haettua postista. Malli oli tosiaan:
Minisforum UN100D Refurbished EU Plug Adapter × 1
Intel N100 Processor (UN100D) / 16GB RAM + 256 GB SSD

Kunto oli ihan jees ja vähän näkyi käytön jälkeä. Isoin miinus tällä hetkellä tuli puuttuvasta tassusta. Eli ei tosiaan isoa.

NVME levy oli joku itselle tuntematon Gofatoo P110N-256GB.

Kyllä uskon, että tuo Homeassistant käytössä menee hyppien keikkuen.
Oma samoilla spekseillä oleva UN100D tuli kanssa perjantaina. Oli ihan siistissä kunnossa ja toimi ainakin Windows 11 päivitysten ajan huutaen 100% cpu kuormaa varmaan 45 minuuttia. Sen jälkeinen Linux asennus meni myös ongelmitta.

Itselle saapui myös UN100P ja ei ihan yhtä hyvällä tuurilla, aspaan laitettu kyselyä mitä voisi tehdä jos vaikka saisi saisi riittävän (todella kovan) rahapalautuksen tai shippaisi takaisin.
Ruuvit oli vedetty todella tiukalle ja kannat murjottu, joten oli todella vaikea saada auki. Avattuna näki myös että ruuvien vastakkeet jo haljenneet ylikiristyksestä. Lisänä SATA-kaapeli vapaana kotelon sisällä ja sen kannake murtunut emolevyltä... myös laitimmaiset pinnit liittimestä yhtyneet emolla.
Pinnit suoristamalla sai boottaamaan, mutta kuva tulee vain USB-Cn kautta DisplayPortina, HDMIt kuolleet, ehkä joku SATAn oikosulussa rikkonut.
Noh ei voi mitään, katsottava mitä vaihtoehtoja tarjoavat. Ymmärrän ettei refurbit ole uusia, mutta sivuilla kuitenkin kovin hehkutetaan laaduntarkistusprosessia, se ei tässä yksilössä kantanut.

20250627_155530.jpg

Viimeksi muokattu:
Jeps, itse eilen troubleshoottailin tuota UM690:stä ja tällä hetkellä ongelmat viittaisi prossun cacheen, eli ei mitään tehtävissä

Tänään saapui mailiin Postin palautuslappu jolla vehkeen voi lähettää takaisin Saksaan.

Mulle tuli viesti, että voi toimittaa rikkinäisen kapineen Saksaan, mutta ei mitään postin palautuslappuja.. pitääpä kysellä sen perään. En kyllä rikkinäisen laitteen palautuksesta suostu itse maksamaan

Mulle tuli viesti, että voi toimittaa rikkinäisen kapineen Saksaan, mutta ei mitään postin palautuslappuja.. pitääpä kysellä sen perään. En kyllä rikkinäisen laitteen palautuksesta suostu itse maksamaan
No mulla meni niin että perjantaina tuli viesti että "ota yhteyttä ensi viikolla palautuslappua varten" ja maanantaina otin yhteyttä ja melkolailla heti tuli postiin PDF jossa suomeksi kaikki Postin jutut. Eilen vein myös Postiin.

Itsellä tuli oma laite (UN100D) tosiaan jättimäisessä laatikossa, ilman mitään pehmusteita ja kolisi tyhjässä tilassa. Ihme kyllä - laite oli uudenveroinen kunnoltaan täysin toimiva vaikka pakkaaminen oli mitäänsanomatonta. Aika lottoamista tämä ostaminen on tuolta näköjään.

Tuosta löytyy takuu- ja palautusehtoja:

"2.2.2 DOA (Dead on Arrival)
Please contact us within 7 days of receipt of goods for DOA situations.

Minisforum is responsible for the shipping fee of the return and replacement caused by DOA products.".

Itselle saapui myös UN100P ja ei ihan yhtä hyvällä tuurilla, aspaan laitettu kyselyä mitä voisi tehdä jos vaikka saisi saisi riittävän (todella kovan) rahapalautuksen tai shippaisi takaisin.
Ruuvit oli vedetty todella tiukalle ja kannat murjottu, joten oli todella vaikea saada auki. Avattuna näki myös että ruuvien vastakkeet jo haljenneet ylikiristyksestä. Lisänä SATA-kaapeli vapaana kotelon sisällä ja sen kannake murtunut emolevyltä... myös laitimmaiset pinnit liittimestä yhtyneet emolla.
Pinnit suoristamalla sai boottaamaan, mutta kuva tulee vain USB-Cn kautta DisplayPortina, HDMIt kuolleet, ehkä joku SATAn oikosulussa rikkonut.
Noh ei voi mitään, katsottava mitä vaihtoehtoja tarjoavat. Ymmärrän ettei refurbit ole uusia, mutta sivuilla kuitenkin kovin hehkutetaan laaduntarkistusprosessia, se ei tässä yksilössä kantanut.

20250627_155530.jpg
Mulle kans kertoivat palautusosoitteen, mutta muutaman mailikyselyn jälkeen sanoivat palaavansa maksetun palautuslomakkeen kanssa. Viime viikko ollut jokin loma/pyhä ja nyt aktiivisemmin vastailevat.
We are waiting for the warehouse to provide you with a return label and we will contact you as soon as we hear back from the warehouse

😨 aika settii noi teidän kovan onnen koneet...
Oma paketti vihdoin perille, onneksi suostuivat vaihtamaan läheiseen kauppa-posti-konttoriin. Näyttäis siltä minkä tilasin, ihmettelen hieman kanssa tota isoa pakettia ilman täytteitä, pelkkä myyntipaketti heilui ison pahvilaatikon sisällä reunasta toiseen. Ainoa pehmuste oli yksi kerros kuplamuovia itse koneen ympärillä myyntipaketin sisällä.
Toi DoA pykälä on vähän... mielenkiintoinen, kun tilasin barebone koneen. Se.... ei herää :D ilman muistia -> DoA.
Pitää kai ottaa kaivaa jostain lainaan muistit ja testata duunin jälkeen.

Paremmat setit taisi jo mennä ja oli tarvetta 2 X NIC niin tilaukseen lähti NAB6 i7-12650H 32GB+512GB 231€. Saa nähdä mitä tulee ja millaisessa kunnossa. Parempi ilmeisesti heti tsekata kaikki läpi.

Onhan tuosta Minisforumista aika paljon kauhutarinoita kun Redditistä lukee, en ehkä täyteen hintaan olisi lähtenyt kokeilemaan onneani mutta tähän hintaan oli kyllä nappiostos, lähes uudenveroinen ja täysin vakaa. Juuri laitoin toisen muistikamman sisään ja testitulokset paranivat sen 75% eli loppuhinnaksi 32GB/512GB ja 780M kokoonpanolle jäi 310€, toivotaan vaan että kestää pitkään ja sitä ajatellen laitoin biossista Tjmax 85 astetta, eipä tuo rasituksessakaan käynyt kuin max 83 asteessa Balanced-profiililla.

Jeps, nyt tuli itsellekin tieto, että odotellaan varastolta palautuslappuja.. mielenkiintoiset on prosessit kun pitää varastolta moiset hakea

Jeps, nyt tuli itsellekin tieto, että odotellaan varastolta palautuslappuja.. mielenkiintoiset on prosessit kun pitää varastolta moiset hakea
Voi olla että se kiinalainen "Xavier" ei osaa hakea suomen postin sivuilta sitä palautuslappusta siinä missä se onnistuu sakemannien logistiikkakeskuksessa työskentelevältä, monikieliseltä paperienpyörittäjältä jolla on muutakin kuin 3 sanaa englantia sanavarastossa? :D

Ostinpa tuollaisen kevyemmän, kun sai lisämuistia halvalla..

1751558386071.png

RE15OFF ei toiminut, mutta olin jo sanonut EI sille muistimyyjälle, niin pakko oli painaa OSTA-nappia.
Myöskään MINISFORUM10 ei toiminut.

--

Siis muistia tämmöisiin saa foorumilta ihan halvalla, jos ostaa Barebonen:
(en tunne myyjää, mutta yritin tinkiä, ja se ei päätynyt hyvin)

--

Ja itse halusin nyt vähemmän kuluttavan, huoltovapaan MiniPC:n testailuihin ja räpellyksiin. En halua 8-ydintä tuossa koossa ja noi huippumallien ostajat kyllä saa maksimitehot/euro, mutta se sitten käy 80-90C ja tuuletin huutaa täysillä.. Lisäksi tämä oli musta.

Laitan tuonne käyttäjän tuotetestit jotain, kun saapuu. Toivottavasti saan yksilön, jota ei ole urpo ensiasentaja tuhonnut ruuvamalla kannat rikki tai semmoisen, josta on osia nyysitty.

Hymm... eilisen ja tän päivän pääni sisällä hehkuttelin kuvien perusteella, että saisin 96Gb muistia tohon UM690 runkoon pultattua. Nyt epäilenpä että heillä on vaan kelvotonta osaamista sivusuunnittelussa ja kaikilla sivuilla samat materiaalit. caveat emptor.
Ihan vaan, jos vaikka joku muu olis saattanu lukea samoin noi kuvat.

Päädyin empimisessäni siihen, että AMD itse sanoo Ryzen 9 6900HX:lle 64Gb max ja vasta 7640HS olis 96Gb (AMD sanois tästä 256GB, idk)

Hymm... eilisen ja tän päivän pääni sisällä hehkuttelin kuvien perusteella, että saisin 96Gb muistia tohon UM690 runkoon pultattua. Nyt epäilenpä että heillä on vaan kelvotonta osaamista sivusuunnittelussa ja kaikilla sivuilla samat materiaalit. caveat emptor.
Ihan vaan, jos vaikka joku muu olis saattanu lukea samoin noi kuvat.

Päädyin empimisessäni siihen, että AMD itse sanoo Ryzen 9 6900HX:lle 64Gb max ja vasta 7640HS olis 96Gb (AMD sanois tästä 256GB, idk)
Geminin mukaan 96gb rokkaisi.

It's highly likely that 96GB of memory will work on your Minisforum UM690, even though some official specifications might state a lower maximum (like 64GB).
Here's why:
* Minisforum's own website: The official Minisforum store for the UM690S (a slightly newer iteration but often sharing similar underlying hardware) explicitly mentions "Boasting up to 96GB of memory". This is a strong indicator that the platform supports it.
* User Confirmations: There are multiple user reports and forum discussions (e.g., on ServeTheHome and Reddit) where users have successfully installed and run 96GB (2x48GB SODIMMs) in Minisforum systems with similar AMD Ryzen processors, including the UM773 Lite and even the UM790 Pro, which often share memory controller characteristics with the UM690. One user on ServeTheHome even stated they had "no issues here with the 96gb ram" since day one of their MS-01, which uses a similar architecture.
* Non-binary RAM Modules: The availability of 24GB and 48GB DDR5 SODIMM modules (often called "non-binary" or "non-JEDEC" capacities) has allowed systems to exceed previously stated maximums based on older, standard module sizes (like 16GB or 32GB).
* AMD Ryzen Compatibility: The AMD Ryzen 6000 series processors (like the Ryzen 9 6900HX in the UM690) generally support these higher memory capacities, even if AMD's official documentation doesn't always reflect the newest module sizes right away.
Important Considerations:
* DDR5 SODIMM: Ensure you purchase DDR5 SODIMM (laptop/mini PC memory) modules, not desktop DIMMs.
* Speed: The UM690 typically supports DDR5-4800MHz. While some users might attempt higher speeds (like 5600MHz), 4800MHz is generally the safe and officially supported speed.
* BIOS Update: Some users have reported that a BIOS update (e.g., v0.009 for the UM773 Lite, which is similar) might be mandatory for stability, especially with more than 32GB of RAM. It's always a good idea to ensure your BIOS is up to date.
* Dual-channel: For optimal performance, always install RAM in matched pairs to utilize dual-channel mode.
Given the information, you should have a very good chance of success with 96GB of RAM in your Minisforum UM690.

Geminin mukaan 96gb rokkaisi.

It's highly likely that 96GB of memory will work on your Minisforum UM690, even though some official specifications might state a lower maximum (like 64GB).
Here's why:
* User Confirmations: There are multiple user reports and forum discussions (e.g., on ServeTheHome and Reddit) where users have successfully installed and run 96GB (2x48GB SODIMMs) in Minisforum systems with similar AMD Ryzen processors, including the UM773 Lite and even the UM790 Pro, which often share memory controller characteristics with the UM690. One user on ServeTheHome even stated they had "no issues here with the 96gb ram" since day one of their MS-01, which uses a similar architecture.

* AMD Ryzen Compatibility: The AMD Ryzen 6000 series processors (like the Ryzen 9 6900HX in the UM690) generally support these higher memory capacities, even if AMD's official documentation doesn't always reflect the newest module sizes right away.
Mut on koulutettu tekniselle alalle sekä kunnioittamaan specsejä ja lähdemateriaaleja.

En tunne tuota Geminiä, mutta eräs tuttu koira-avustaja oli kysynyt seuraavaa tuttavaltaan kiinalaiselta Llamalta:
Kagi Assistant

Olin varsin vaikuttunut sen tietäväisyydestä ja liitin vastauksen omaan reppuuni. Tosin hieman pettyneenä.
Ai niin ja jopa kiinalainen aspa uskotteli samoin mulle.
The AMD Ryzen 9 6900HX processor is designed to support a maximum of 64GB of RAM. This limitation is based on its architecture and memory controller specifications. Here are the key facts and sources that confirm this:

1. Maximum Memory Capacity:
edit: kagi-lainaus jos katoo linkki.

Viimeksi muokattu:
UM760 SLIM on 7640HS, jos sitä muistia tarvitsee.

Kannattaa ottaa AMD:n omat speksit tässä. Minulla kyllä on Intel-läppäri, johon valmistajan sivut kivenkovaa väitti, että 8GB moduuli on maksimi (kolvatun 4GB lisäksi). Löin siihen 16GB ja hyvin pelitti, mutta sille oli tuki prosessorissa, niin uskalsin tehdä näin. Lähtisin myös AMD:n kanssa siitä, että sivuilta luetaan speksit, eikä kysytä AI:lta.

Statistiikka

Viestiketjuista
281 989
Jäsenet
78 332
Uusin jäsen
Pasitheviheraho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom