Esimerkiksi laittamalla siihen perinteiseen maailmaan edes siedettävän määrän niitä klassisia valaistuksen kikkailuja, kuten se suuntaamaton yleisvalo. Tai, sitten ihan vaan säätämällä sen nykyisen valomallin gammakorjaus tuolle käytetylle vähäiselle valon määrälle sopivan (luonnottomaksi). Otetaan vaikka tuosta näin luvatta, uutishenkiseen jatkokäyttöön nuo ketjuun postatut esimerkkikuvat:
Ja, painetaan niihin gammakorjaus... (korjauksen laskiessani, LAB-väriavaruudessa, huomasin, että tuon perinteisen valaistuksen maailman kuvien keskimääräinen koettu valon määrä oli luokkaa kolmannes RTX maailmasta, mikä on todella valtava ero).
Ja, kun tuota LAB-väriavaruuteen muutettua kuvaa katsoo, niin siinä on myös (tekstuurien) värisaturaatiota painettu alas luokkaa 70%. Samoin vallitsevan valon väri on eri noissa maailmoissa. Korjataan myös nämä, ja ...
Ensimmäisen kuvan kohdalla tämä ei toki pelasta, kun niitä varjoja ei Minecraft-pelimoottori laske, niin se ei niitä laske. Sali valaistuu edelleen luonnottoman paljon oviaukon läheltä. Mutta, ainakaan se ei ole vaan pelkästään mustaa.
Toisessa kuvassa puolestaan RTX tekikin yllättävän vähän, vain hieman hienoja heijastavia pintoja...
Samalla tavalla voidaan toki myös 'pilata' nuo RTX-kuvat, siis poistetaan sävytys, pudotetaan saturaatio, ja tapetaan kirkkaus gamma-käyrää vaihtamalla:
Hups, kun näyttääkin ankealta ja synkältä tämä RTX. Toki, edelleen valo lankeaa tilaan melko realistisesti, mutta nyt sitä on samalla tavoin liian vähän kuin siinä 'alkuperäisessä' versiossa. (Kuvassa on nyt siis sama keskimääräinen kirkkaus kuin siinä alkuperäisessä ei-RTX -kuvassa, joka on siis todella vähän. Samoin se valon väri on nyt valkoista eikä enää sitä punertavaa. Ja, tekstuurien saturaatio on pudotettu vastaamaan tuota toista maailmaa.)
Ja, miten onkaan tämä ankea ja harmaa (saturaatio pois etenkin sinisen ja keltaisen välisestä erottelusta), ja pimeä kaupunki ruma. Huomaa myös tuon RTX-kyltin puuttuva kirkkaus, se kun ei sattunut olemaan siinä RTX-maailmassa edes se kirkkain kohde (vaikka suoraan kameraan paistava lamppu olikin). RTX-maailmassa oli kuin oli myös paljon enemmän sitä hajavaloa (mitä voi melko hyvin huijata perinteisellä piirrolla).
Tämä on myös nyt tehty noiden kolmen mitan suhteen identtiseksi tuon alkuperäisen ei-RTX -kuvan kanssa.
On niissä toki edelleen iso ero, mutta... huijaukseksi tämän itse laskisin, siis miten huonoksi tuo ei-RTX on tahallaan vedetty. Edes Minecraftin visuaalisessa mittakaavassa. Koska, jos kuvat olisivat näin, niin itse pelaisin ainakin suosiolla ilman RTX... eihän tuossa synkässä maailmassa edes näe eteensä.
Temppuna tämä muistuttaa todella paljon sitä hifi-myyjien kikkaa soittaa sitä suosittelemaansa laitetta aavistuksen kovemmalla äänenpaineella (kun vertaillaan kahta kaiutinta tai kuuloketta vuorotellen), mikä saa sen kovempaa soitetun laitteen kuulostamaan hieman täyteläisemmältä ja erottelukykyisemmältä. Siis ihan rehellisesti vedetään nenästä.