Minecraft saa kauan odotetun säteenseurantapäivityksen beetaversion tällä viikolla

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 630
minecraft-rtx-splash-20200414.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Reaaliaikainen, kiihdytetty säteenseuranta peleissä on edelleen varsin harvinaista herkkua, yhteensä pelejä on tällä hetkellä kahdeksan. Pian listaan voidaan kuitenkin lisätä uusi nimi, sillä NVIDIA on nyt ilmoittanut Minecraftin RTX-päivityksen beetaversion tulevan jakeluun tällä viikolla.

Minecraftin säteenseurannalla varustettu versio on ehditty näkemään jo moneen kertaan videoilla ja demokokoonpanoissa, mutta julkiseen jakoon sitä ei ole odotuksesta huolimatta vielä saatu. NVIDIAn mukaan päivitys tullaan julkaisemaan beetaversiona 16. huhtikuuta eli kuluvan viikon torstaina. Säteenseurantakiihdytyksen lisäksi päivitys tulee sisältämään tuen DLSS 2.0 -teknologialle.

[embed]

NVIDIA tulee julkaisemaan beetapäivityksen yhteydessä Minecraftin kauppapaikkaan kuusi valmiiksi luotua maailmaa, jotka on toteutettu yhteistyössä eri Minecraft-sisällöntuottajien kanssa. Aluksi saataville tulevat DR_Bondin Aquatic Advanture RTX, Razzleberriesin Of Temples and Totems RTX, GeminiTayn Crystal Palace RTX, BlockWorksin Imagination Island RTX, PearlescentMoonin Color, Light and Shadow RTX sekä Elysium Firen Neon District RTX. Lisäksi Minecraft Wikin kautta tuodaan saataville omien tekstuureiden testaamiseen tarkoitettu Razzleberries RTX Texture Showcase.

[gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="46087,46086"]

NVIDIAn julkaisemien lukujen mukaan yhtiön lippulaivanäytönohjain GeForce RTX 2080 Ti saavuttaa Color, Light & Shadow -maailmassa säteenseuranta päällä 1080p-resoluutiolla 56,8 FPS:n suorituskyvyn, mikä laskee 1440p-resoluutiolla 35,5 FPS:ään ja 4K-resoluutiolla 16,3 FPS:ään. RTX 2060 Super yltää 1080p-resoluutiolla 35,3 ja RTX 2060 30,5 FPS:n suorituskykyyn säteenseuranta päällä.

Heikolta vaikuttavaa suorituskykytilannetta on parantamassa DLSS 2.0, mikä asettuu 1080p-resoluutiolla automaattisesti Quality-tilaan, 1440p-resoluutiolla Balanced- ja 4K-resoluutiolla Performance-tilaan. Eri DLSS 2.0 -tilat viittaavat todelliseen renderöintiresoluutioon. RTX 2080 Ti:n suorituskyky DLSS 2.0 paranee 1080p-resoluutiolla 93,6 FPS:ään, 1440p:llä 76,6 FPS:ään ja 4K:lla 49,4 FPS:ään. RTX 2060 ja 2060 Super saavuttavat 1080p-resoluutiolla DLSS 2.0 -käytössä 60,3 ja 53,6 FPS:n lukemat.

Lähde: NVIDIA

Linkki alkuperäiseen juttuun
[/embed]
 
Viimeksi muokattu:
Jahas, tämä tietää sitä että joudun laittamaan kättä lompakolle, lupasin tytölle RTX-läppärin kun tämä julkaistaan. Yllättävän kauan siinä kesti.
 
Eli 1200€ näytönohjaimella saadaan 1080p-tarkkuudella melkein 60fps. Plus vaatinee liki 1500€ koneen päälle. Sillä lailla...

Käy aikamoiseksi viihteeksi kohdassa "Heikolta vaikuttavaa suorituskykytilannetta on parantamassa DLSS..." :rofl:
 
Viimeksi muokattu:
Eli 1200€ näytönohjaimella saadaan 1080p-tarkkuudella melkein 60fps. Plus vaatinee liki 1500€ koneen päälle. Sillä lailla...

Käy aikamoiseksi viihteeksi kohdassa "Heikolta vaikuttavaa suorituskykytilannetta on parantamassa DLSS..." :rofl:
Minecraft on ollut aina graafisesti haastava peli, joten ei ihmekään, jos nVidia ei pärjää sen kanssa.
 
Asiaton käytös
Eli 1200€ näytönohjaimella saadaan 1080p-tarkkuudella melkein 60fps. Plus vaatinee liki 1500€ koneen päälle. Sillä lailla...

Käy aikamoiseksi viihteeksi kohdassa "Heikolta vaikuttavaa suorituskykytilannetta on parantamassa DLSS..." :rofl:
Pikkusia hiljua, putkisto maksoi autoon reilut 1800e, ja keittiöremppaan meni yli 15k jolla saisi jo useita RTX koneita.
Halpaa huvia tämä pelailu siis on, mutta porukkahan itkee aina hinnoista.
Ihan sama onko se 1500e vaiko 300e niin se itkettää osaa porukasta.
Ja osa porukasta ei saa edes ilman RT sellaisia freimejä koneellansa kuin osa saa RT päällä.

Mutta eiköhän RT suorituskyky parane tulevilla Nvidian ohjaimilla+lisää pelejä tulossa joten ei muutakuin uutta koneeseen kun ilmestyy ilman itkua euroista.

Minecraft on ollut aina graafisesti haastava peli, joten ei ihmekään, jos nVidia ei pärjää sen kanssa.

AMD voisi myös pärjätä jos ruudulla näkyisi muutakin kuin mustaa, haastavaa tuntuu tosiaan olevan mutta onneksi on edes yksi valmistaja jolla toimii peli ja extrana RT, AMD käyttäjät voivat tyytyä odottelemaan kuten aina.
Sitten näkee tämän odotuksen aikana näitä katkeria Amd käyttäjiä täällä postailemassa mitä sattuu.
 
Eli 1200€ näytönohjaimella saadaan 1080p-tarkkuudella melkein 60fps. Plus vaatinee liki 1500€ koneen päälle. Sillä lailla...

Käy aikamoiseksi viihteeksi kohdassa "Heikolta vaikuttavaa suorituskykytilannetta on parantamassa DLSS..." :rofl:

Minecraft ei taida vaatia prossulta kovin ihmeellistä suorituskykyä, eli muu konehan voi olla aika halpa. Lisäksi dlss:n ideahan on nimenomaan parantaa suorituskykyä, mielenkiintoista nähdä miten dlss2 tuosta suoriutuu, tuon pelin grafiikka on aika erilaista ja yksinkertaista verrattuna muihin peleihin.
 
Mutta eiköhän RT suorituskyky parane tulevilla Nvidian ohjaimilla+lisää pelejä tulossa joten ei muutakuin uutta koneeseen kun ilmestyy ilman itkua euroista. Sitten näkee tämän odotuksen aikana näitä katkeria Amd käyttäjiä täällä postailemassa mitä sattuu.
Odotan edelleen sitä päivää kun integroiduilla CPU-ohjaimilla saisi rt-efektejä edes ei-niin-vaativissa casual-peleissä :(
AMD'tä olen käyttänyt viimeksi 4850-aikana, valitan:/ Amd'n kanssa tulee aina ihan liikaa känkkäränkkää.
 
Minecraft on ollut aina graafisesti haastava peli, joten ei ihmekään, jos nVidia ei pärjää sen kanssa.

Nojaa, nopeasti vilkaistuna pitäisi ihan GTX 1050ti -tasoinen riittää hyville grafiikoille ja fps:lle. Jos älyttömästi krääsää kyhää, niin kai joku 1060 voi olla parempi. Ei tuo nyt älyttömän ''haastava'' ole graafisesti. Esim. Shadow Of The Tomb Raider tai Kingdom Come Deliverance ovat haastavia GPU:n puolesta, Minecraft kaukana noista.

tuon pelin grafiikka on aika erilaista ja yksinkertaista verrattuna muihin peleihin.

Jep, sen mitä olen tuosta pelistä ymmärtänyt, niin grafiikat ovat todella kaukana päätarkoituksesta. Sikäli tämä RT ei mene ihan oikealle pelille, kun miettii valmiiksi olevia grafiikkoja. Ja peformance penalty on toistaiseksi niin kova, että eiköhän peruspelaajat pidä RT:n OFF toistaiseksi.

Mutta eiköhän RT suorituskyky parane tulevilla Nvidian ohjaimilla+lisää pelejä tulossa joten ei muutakuin uutta koneeseen kun ilmestyy ilman itkua euroista.

Varmasti paranee, voi parantua jopa todella paljonkin ''Ampere'' myötä, mutta tuleeko RT olemaan vieläkään järkevä suorituskyvyn puolesta ~250-300 euron korteilla? En löisi vetoa tuon puolesta. Tietenkin voi sanoa että ''ostakaa niitä ~500 euron RTX -70 loppuisia kortteja, mutta valtaosa ei ole valmis noin paljoa pelkkään GPU:hun rahaa laittamaan, piste. Turha puhua mistään itkemisistä, vaan kuluttajat valitsee niin kuin itse haluaa.

Saisi sieltä jo uutta GPU:ta alkaa tippumaan, Nvidia istunut enemmän tai vähemmän peukalo takapuolessa jo hyvän aikaa. Julkaisumielessä siis. Joo tiedän 1650 tuli, but who cares. Konsolit + AMD varmaan avaa pelin ennen joulua, ja Nvidia vastannee tuon jälkeen. Sen verran konsolivastainen olen, että toivon Nvidian lyövän konsoleita vastapalloon oikein huolella.
 
Odotan edelleen sitä päivää kun integroiduilla CPU-ohjaimilla saisi rt-efektejä edes ei-niin-vaativissa casual-peleissä :(
AMD'tä olen käyttänyt viimeksi 4850-aikana, valitan:/ Amd'n kanssa tulee aina ihan liikaa känkkäränkkää.

Mitähän nyt oikein olet tarkoittavinaan "rt-efekteillä"?

Säteenjäljityksessä on kyse nimenomaan täysin päinvastaisesta kuin efektien purkkaamisesta toistensa päälle; Siinä on kyse siitä, että mallinnetaan sitä valon kulkua oikean fysiikan mukaan jolloin ei tarvi feikata asioita päälleliimatuilla "efekteillä".
 
Nojaa, nopeasti vilkaistuna pitäisi ihan GTX 1050ti -tasoinen riittää hyville grafiikoille ja fps:lle. Jos älyttömästi krääsää kyhää, niin kai joku 1060 voi olla parempi. Ei tuo nyt älyttömän ''haastava'' ole graafisesti. Esim. Shadow Of The Tomb Raider tai Kingdom Come Deliverance ovat haastavia GPU:n puolesta, Minecraft kaukana noista.
nojoo, prossupainoitteinenhan se on enempi, etenkin kun vähän modaa. Tosin java siinä taitaa pullonkaula olla.
 
Jep, sen mitä olen tuosta pelistä ymmärtänyt, niin grafiikat ovat todella kaukana päätarkoituksesta. Sikäli tämä RT ei mene ihan oikealle pelille, kun miettii valmiiksi olevia grafiikkoja. Ja peformance penalty on toistaiseksi niin kova, että eiköhän peruspelaajat pidä RT:n OFF toistaiseksi.

nojoo, prossupainoitteinenhan se on enempi, etenkin kun vähän modaa. Tosin java siinä taitaa pullonkaula olla.

Jos on mennyt ohi niin tässä ei ole kyseessä RT-efektien lisääminen olemassaolevan rendauksen sekaan, vaan KAIKKI mitä ruudulla näkyy on säteenseurantaan pohjautuvaa (kuten Quake II:n kanssa), siksi performanssi ei yllä satoihin ruutuihin sekunnissa ja sukeltaa niin rajusti resoluution mukana. Eikä kyse ole pelkästään valaistuksen muokkauksesta vaan myös pintamateriaaleja on luotu ja tehty uudestaan.

Java-versioon tätä ei tule vaan ainoastaan Bedrockiin koska DXR on luonnollisesti vaatimus ja javalle ei moista tukea ole (valmiiksi) olemassa.
 
Liittyykö ajoitus jotenkin Minecraft Dungeons peliin joka oli tulossa ulos myös tässä lähiaikoina?
 
Liittyykö ajoitus jotenkin Minecraft Dungeons peliin joka oli tulossa ulos myös tässä lähiaikoina?
Dungeonsissa käytössä Unreal Engine ja DX11 ainakin nyt betassa. Minecraft Win10 sen sijaan käyttää RenderDragon -nimistä engineä ja sen pohjalle tämä RTX härpäkekin rakennettu.

Eli grafiikan osalta ei yhteyttä. UE4 kyllä tukee DXR:ää joten siihenkin voisi periaatteessa ympätä RT-efektejä.
 
nojoo, prossupainoitteinenhan se on enempi, etenkin kun vähän modaa. Tosin java siinä taitaa pullonkaula olla.
Eiköhän se Win10 versio ole tehty C#:llä, muistaakseni. Siksi ei ole yhteensopiva vanhan Java version modienkaan kanssa...
 
nojoo, prossupainoitteinenhan se on enempi, etenkin kun vähän modaa. Tosin java siinä taitaa pullonkaula olla.
Eikös javassa ollut sekin ongelma, että se ei ole todellakaan mitenkään itsessään helposti ainankaan säikeistyvä..?
Joten se on nykyprossusuuntauksen kanssa melkoinen umpikuja..
 
Eikös javassa ollut sekin ongelma, että se ei ole todellakaan mitenkään itsessään helposti ainankaan säikeistyvä..?
Joten se on nykyprossusuuntauksen kanssa melkoinen umpikuja..

Jos tarkoitat Javaa ohjelmointikielenä niin ei kyllä.

Jos tarkoitat Minecraftin Java-versiota niin ilmeisesti siinä on kyllä säikeistystä käytössä mutta silti yksi "pääsäie" joka käytännössä määrää performanssin suorituskyvyn.
 
Viimeksi muokattu:
Noniin, tätä olen odottanut :) Ei muutakun huomenna testiin! Luulisin raudan riittävän.
 
Jos on mennyt ohi niin tässä ei ole kyseessä RT-efektien lisääminen olemassaolevan rendauksen sekaan, vaan KAIKKI mitä ruudulla näkyy on säteenseurantaan pohjautuvaa (kuten Quake II:n kanssa), siksi performanssi ei yllä satoihin ruutuihin sekunnissa ja sukeltaa niin rajusti resoluution mukana. Eikä kyse ole pelkästään valaistuksen muokkauksesta vaan myös pintamateriaaleja on luotu ja tehty uudestaan.

Java-versioon tätä ei tule vaan ainoastaan Bedrockiin koska DXR on luonnollisesti vaatimus ja javalle ei moista tukea ole (valmiiksi) olemassa.
Jos tarkoitat Javaa ohjelmointikielenä niin ei kyllä.

Jos tarkoitat Minecraftin Java-versiota niin ilmeisesti siinä on kyllä säikeistystä käytössä mutta silti yksi "pääsäie" joka käytännössä määrää performanssin.
performanssi != suorituskyky

Wikipedia: performanssi
Suomisanakirja: performanssi
:rage:
 
Eli 1200€ näytönohjaimella saadaan 1080p-tarkkuudella melkein 60fps. Plus vaatinee liki 1500€ koneen päälle. Sillä lailla...

Käy aikamoiseksi viihteeksi kohdassa "Heikolta vaikuttavaa suorituskykytilannetta on parantamassa DLSS..." :rofl:

Tässähän on Ray tracingillä laskettu kaikki. EI ainoastaa heijastukset tai varjot tai valaistus ym. vaan kaikki. Siksi se vaatii tehoja, vaikka sinäsnä yksinkertaista palikkagrafiikka onkin.
 
Nojaa, nopeasti vilkaistuna pitäisi ihan GTX 1050ti -tasoinen riittää hyville grafiikoille ja fps:lle. Jos älyttömästi krääsää kyhää, niin kai joku 1060 voi olla parempi. Ei tuo nyt älyttömän ''haastava'' ole graafisesti. Esim. Shadow Of The Tomb Raider tai Kingdom Come Deliverance ovat haastavia GPU:n puolesta, Minecraft kaukana noista.

Tässä pelissä ero RT on/Off on todella iso pelin ulkoasun suhteen. En todellakaan pelaisi RT Off, jos vaan kone jaksaa pyörittää 60 FPS. DLSS 2.0 päällä siihen päästään jopa 2060 "Nylkyttimillä" :p


 
Hyvältä kyllä näyttää, betaa innolla odotellessa. Iso sääli kyllä että rajoittuu Win10 versioon johon ei saa modeja, joten jatkossakin joutuu tyytymään shader toteutuksiin enemmän pelatessa, vanilla ei kauaa jaksa innostaa.
 
En todellakaan pelaisi RT Off, jos vaan kone jaksaa pyörittää 60 FPS. DLSS 2.0 päällä siihen päästään jopa 2060 "Nylkyttimillä"
Kyllä tuo vaikuttaisi siltä että 2060:llä jäädään alle 60fps:n.

minecraft-with-rtx-beta-nvidia-dlss-2-0-geforce-rtx-1920x1080-color-light-shadow-performance.png


Tässä on jostain käsittämättömästä syystä tosiaan lukittu DLSS asetukset on/off muotoon siten että 1080p on aina Quality modessa, 1440p Balanced ja 4K Performance. Kantavana ajatuksena kai se, että pienin mahdollinen määrä erilaisia optioita palvelee käyttäjiä parhaiten. :facepalm:
 
Nah, ainoa oikea Mineclap on java-versio. Win 10 -versiossa ei ole moditukea, joten samantien roskiin, eikä tälläkään ominaisuudella tee kyllä yhtään mitään. Ihan ok näköisen tuosta saa toki säteenseurannalla, mutta itse tykkään autenttisesta minecraft-lookista, ja koska moditsupport on koko minecraftin A ja O, niin itse mielummin otan sen massiivisen määrän contentia mitä modituki tarjoaa kuin että fancyt grafiikat Ray Tracingin kautta.

PS. Minecraft meni pilalle jos silloin kun Notch myi sen M$. Notch on kuitenkin sen verran based/5 kaveri, että hänen tekemäänsä ja kehittämäänsä peliä sentään kehtaa pelata, mutta M$ on kuraa ja tietokonemaailman pakollinen paha.
 
Viimeksi muokattu:
Viimeksi oon 15 vuotta sitten pelannu pelejä 720p resolla. Musta on huikeeta että nvidia on tuostakin tehnyt uuden ”ominaisuuden”.

Olipas taas "asiantutevaa" kommentointia...

Ehdotan aiheeseen tutustumista (siis DLSS 2.0) ennen näitä 720p heittoja. :smoke:

Se että se siellä alla rendataan ko. resolla on ihan eri asia kun sen tuottama lopputulos, mikä on todella lähellä natiivia 1080p resoa. Ei ole tällä hetkellä parempaa "reson skaalaustekniikka" markkinoilla.
 
Ei ole tällä hetkellä parempaa "reson skaalaustekniikka" markkinoilla.
On kyllä, mutta ei taida riittää laskentateho niiden käyttämiseen. Jollain 4k resolla ton käytön nyt ymmärtää kun pikselit on jo aika pieniä, mutta fullhd resolla jokaisen pikselin on oltava skarppi, sillä noin matalalla resolla kaikki skaalausartefaktit on todella ilmeisiä.
 
On kyllä, mutta ei taida riittää laskentateho niiden käyttämiseen.
Eli siis käytännössä ei ole pelimarkkinoilla? Siitä tuossa varmaan kyse oli.

Jollain 4k resolla ton käytön nyt ymmärtää kun pikselit on jo aika pieniä, mutta fullhd resolla jokaisen pikselin on oltava skarppi, sillä noin matalalla resolla kaikki skaalausartefaktit on todella ilmeisiä.
Kyllä kai tämä myös riippuu näyttölaitteen koosta, käyttöetäisyydestä ja toki itse käyttäjästäkin.

Itselle toiminut tämä uusi DLSS ihan hyvin 27" 1440p näytöltä ihan näin lähietäisyydeltäkin.
 
En löytänyt mistään järkevää vastausta: Eli millä resoluutioilla nuo dlss modet rendataan?
 
AMD voisi myös pärjätä jos ruudulla näkyisi muutakin kuin mustaa, haastavaa tuntuu tosiaan olevan mutta onneksi on edes yksi valmistaja jolla toimii peli ja extrana RT, AMD käyttäjät voivat tyytyä odottelemaan kuten aina.
Sitten näkee tämän odotuksen aikana näitä katkeria Amd käyttäjiä täällä postailemassa mitä sattuu.
Tämä se jos jokin kuulostaa fanipojan huutelulta. RT on so far ollut pelkkä meme, DLSS 2.0 on ensimmäinen teknologia joka edes jollakin tasolla on hyödyllinen RTX-sarjan näyttiksillä. Mutta jos haluaa fleksata monen, monen tuhannen euron investoinneillaan internetissä, niin kai siihenkin on vapaassa maassa annettava oikeus, kuten myös tällaiselle nauramiseen ;)

Eiköhän se Win10 versio ole tehty C#:llä, muistaakseni. Siksi ei ole yhteensopiva vanhan Java version modienkaan kanssa...
Win10 -edition (eli Bedrock edition) on koodattu C++, ei C#. Siinä olisikin aikamoinen työmaa, että C# yrittäisi tehdä mahd tehokkaan pelimoottorin :DDD. C++ se sentään (osaavilta käsiltä) onnistuu, ja melkeinpä jokainen tänä päivänä laajemmalti käytössä oleva pelimottori onkin koodattu pohjimmiltaan C++.

Eikös javassa ollut sekin ongelma, että se ei ole todellakaan mitenkään itsessään helposti ainankaan säikeistyvä..?
Joten se on nykyprossusuuntauksen kanssa melkoinen umpikuja..
Jos tarkoitat Minecraftin Java-versiota niin ilmeisesti siinä on kyllä säikeistystä käytössä mutta silti yksi "pääsäie" joka käytännössä määrää performanssin suorituskyvyn.
Java itsessään ei ole iso ongelma, vaan se mitenkä alkuperäinen Minecraft on koodattu. Kyseisen pelin kehitysvaheessa ei olla kovin hyvin keskitytty siihen, mitenkä kyseinen versio etenkin modituen kanssa tulee räjähtämään käsiin laskentatehon tarvetta ja skaalausta miettien. Eli, se versio toimii edelleen sillä periaatteella mitä koneet keskimäärin ovat olleen 2010-luvun alkupuolella, eli todella suurella osalla ihmisistä ei ole kuin ehkä max. dual core CPU, ja peli on haluttu tehdä siten että se pyörii silläkin raudalla. Toki nykypäivänä tämä vaatimus on aika "vaatimaton", mutta sitä ei java-minecraftin moottoriin ole korjattu tähänkään päivään mennessä, vaan se edelleen tosiaan pyörii pääosin tuon KVahlmanin sanoman periaatteen mukaan. Ja veikkaan, että vaikka se olisi kyllä ainakin teoriassa tod näk täysin mahdollista korjata, niin en usko että Microsoft viitsii panostaa niin paljoa resursseja java-version moottorin paranteluun, kun kuitenkin pidemmällä tähtäimellä tod näk jättävät java-version kokonaan pois kehityksestä ja keskittyvät vain tuon Bedrock editionin kehittämiseen. Atm tuota java-versiota on vielä "pakko" kehittää koska kuitenkin ylivoimaisesti suurin osa Minecraftin pelaajakunnasta pelaa juurikin sitä eikä Bedrockia, ja sitä pelaajakuntaa ei ainakaan vielä kannata suututtaa tiputtamalla kehitystuki pois.
 
Viimeksi muokattu:
Eli siis käytännössä ei ole pelimarkkinoilla? Siitä tuossa varmaan kyse oli.
Juu kyllä se on parempi skaalaustekniikka kuin bilineaarinen skalaus, muita ei sun määrittämillä ”markkinoilla” taida olla. Itse henkilökohtaisesti tykkään enemmän kuvasta jossa ei ole skaalausartefakteja tai skaalauksesta johtuvaa pehmeyttä ollenkaan. TXAA ja FXAA myös vahvasti mustalla listalla em. ongelmien takia.
 
Juu kyllä se on parempi skaalaustekniikka kuin bilineaarinen skalaus, muita ei sun määrittämillä ”markkinoilla” taida olla. Itse henkilökohtaisesti tykkään enemmän kuvasta jossa ei ole skaalausartefakteja tai skaalauksesta johtuvaa pehmeyttä ollenkaan. TXAA ja FXAA myös vahvasti mustalla listalla em. ongelmien takia.
FXAA on laadultaan pelkkää kuraa mutta on suht kevyt tekniikka. TXAA sentään näyttää jo paremmalta, mutta myös syö selvästi enemmän tehoja. Mutta siinä samaa mieltä, että kumpaakaan en tykkää peleissä käyttää, ilman pärjää helposti paremmin.
 
Juu kyllä se on parempi skaalaustekniikka kuin bilineaarinen skalaus, muita ei sun määrittämillä ”markkinoilla” taida olla.
TAAU Unreal Enginessä ainakin yksi:
SpatialAndTemporalUpsample.jp2
Ja konsoleilla taitaa olla käytössä myös joitain muita, tosin niistä en juuri ole perillä kun en konsoleita harrasta.

Itse henkilökohtaisesti tykkään enemmän kuvasta jossa ei ole skaalausartefakteja tai skaalauksesta johtuvaa pehmeyttä ollenkaan. TXAA ja FXAA myös vahvasti mustalla listalla em. ongelmien takia.
Ihan mielenkiinnosta, skippaatko täysin pelit joissa tarjolla pelkkä TAA?
 
Ihan mielenkiinnosta, skippaatko täysin pelit joissa tarjolla pelkkä TAA?
Yleensä noi saa pois päältä pelissä ku pelissä, jos ei muuten niin jotain conffitiedostoja korjailemalla. Ohjauspaneelin kautta sit joku msaa päälle jos sahalaidat häiritsee kyseisessä pelissä.
 
Yleensä noi saa pois päältä pelissä ku pelissä, jos ei muuten niin jotain conffitiedostoja korjailemalla. Ohjauspaneelin kautta sit joku msaa päälle jos sahalaidat häiritsee kyseisessä pelissä.
Kysyin siis peleistä joissa tuollaista mahdollisuutta ei ole (esim. pari viimeisintä Battlefieldiä). Mutta eipä sen nyt niin väliä... yllättävää vain huomata antialiasingista keskusteltaessa kuinka paljon on porukkaa joille kelpaa vain MSAA/SSAA.
 
Tämä se jos jokin kuulostaa fanipojan huutelulta. RT on so far ollut pelkkä meme, DLSS 2.0 on ensimmäinen teknologia joka edes jollakin tasolla on hyödyllinen RTX-sarjan näyttiksillä. Mutta jos haluaa fleksata monen, monen tuhannen euron investoinneillaan internetissä, niin kai siihenkin on vapaassa maassa annettava oikeus, kuten myös tällaiselle nauramiseen ;)


Win10 -edition (eli Bedrock edition) on koodattu C++, ei C#. Siinä olisikin aikamoinen työmaa, että C# yrittäisi tehdä mahd tehokkaan pelimoottorin :DDD. C++ se sentään (osaavilta käsiltä) onnistuu, ja melkeinpä jokainen tänä päivänä laajemmalti käytössä oleva pelimottori onkin koodattu pohjimmiltaan C++.



Java itsessään ei ole ongelma, vaan se mitenkä alkuperäinen Minecraft on koodattu. Kyseisen pelin kehitysvaheessa ei olla kovin hyvin keskitytty siihen, mitenkä kyseinen versio etenkin modituen kanssa tulee räjähtämään käsiin laskentatehon tarvetta ja skaalausta miettien. Eli, se versio toimii edelleen sillä periaatteella mitä koneet keskimäärin ovat olleen 2010-luvun alkupuolella, eli todella suurella osalla ihmisistä ei ole kuin ehkä max. dual core CPU, ja peli on haluttu tehdä siten että se pyörii silläkin raudalla. Toki nykypäivänä tämä vaatimus on aika "vaatimaton", mutta sitä ei java-minecraftin moottoriin ole korjattu tähänkään päivään mennessä, vaan se edelleen tosiaan pyörii pääosin tuon KVahlmanin sanoman periaatteen mukaan. Ja veikkaan, että vaikka se olisi kyllä ainakin teoriassa tod näk täysin mahdollista korjata, niin en usko että Microsoft viitsii panostaa niin paljoa resursseja java-version moottorin paranteluun, kun kuitenkin pidemmällä tähtäimellä tod näk jättävät java-version kokonaan pois kehityksestä ja keskittyvät vain tuon Bedrock editionin kehittämiseen. Atm tuota java-versiota on vielä "pakko" kehittää koska kuitenkin ylivoimaisesti suurin osa Minecraftin pelaajakunnasta pelaa juurikin sitä eikä Bedrockia, ja sitä pelaajakuntaa ei ainakaan vielä kannata suututtaa tiputtamalla kehitystuki pois.
Javaversio ei todellakaan ole "ylivoimaisesti pelatuin". Konsoli + mobiiliversiot ovat ohittaneet jo vuosikausia sitten PC-clientin suosiossa.
 
Javaversio ei todellakaan ole "ylivoimaisesti pelatuin". Konsoli + mobiiliversiot ovat ohittaneet jo vuosikausia sitten PC-clientin suosiossa.
Onko näistä olemassa muuten jotain ajantasaista statistiikkaa? Viimeisin mitä itse löysin oli vuodelta 2016, jossa jaottelu oli Java, Console ja Pocket/Win10
 
Minecraft Patch Tracing mod pyörii 2080 TI:llä ja 7900X:llä noin 60FPS 1080p ilman RT-ytimiä eli suurinpiirtein samoin kuin virallinen Minecraft "RTX ON" versio RT-ytimine kanssa.
 
Minecraft Patch Tracing mod pyörii 2080 TI:llä ja 7900X:llä noin 60FPS 1080p ilman RT-ytimiä eli suurinpiirtein samoin kuin virallinen Minecraft "RTX ON" versio RT-ytimine kanssa.

Rendaako tuo modi tosiaan koko scenen ray tracingillä, olin siinä uskossa että noissa lasketaan vain valaistusta säteillä?
 
Minecraft Patch Tracing mod pyörii 2080 TI:llä ja 7900X:llä noin 60FPS 1080p ilman RT-ytimiä eli suurinpiirtein samoin kuin virallinen Minecraft "RTX ON" versio RT-ytimine kanssa.


Tuo modi ei piirrä kaikkea säteenjäljityksellä. Siinä on vaan vähän purkkaa rasteroinnin päällä.

Virallinen minecratin sätenejäljitysversio taas rendaa kaiken säteenjäljityksellä.

Kun postaa noita videoita tuosta modista joka EI OLE sama kuin säikeen aihe, voisi selvemmin ilmaista, että kyseinen video on täysin eri grafiikkaenginesta kuin mistä tässä säikeessä on kyse.

Ja se on "path tracing", ei "patch tracing"
 
Viimeksi muokattu:
Tuo modi ei piirrä kaikkea säteenjäljityksellä. Siinä on vaan vähän purkkaa rasteroinnin päällä.

Virallinen minecratin sätenejäljitysversio taas rendaa kaiken säteenjäljityksellä.

Kun postaa noita videoita tuosta modista joka EI OLE sama kuin säikeen aihe, voisi selvemmin ilmaista, että kyseinen video on täysin eri grafiikkaenginesta kuin mistä tässä säikeessä on kyse.

Ja se on "path tracing", ei "patch tracing"
Lähinnä vaan oli tarkoitus laittaa verrokiksi toisenlainen toteutus. Videolta voi katsella, miltä Minecraft näyttää path tracingillä verrattuna viralliseen säteenjäljitysversioon.
 
Tämä se jos jokin kuulostaa fanipojan huutelulta. RT on so far ollut pelkkä meme, DLSS 2.0 on ensimmäinen teknologia joka edes jollakin tasolla on hyödyllinen RTX-sarjan näyttiksillä. Mutta jos haluaa fleksata monen, monen tuhannen euron investoinneillaan internetissä, niin kai siihenkin on vapaassa maassa annettava oikeus, kuten myös tällaiselle nauramiseen ;)
JOS Nvidia ei olis tuonut RT:tä PC puolelle, meillä olisi ilmeisesti yksi peli ja engine, jossa osa valaistuksesta on tehty RT:llä. Kyseisessä toteutuksessa tosin ei riitä suorituskyky mihinkään raskaampaan. Nyt on monia pelejä ja kehitysputkessa huomattavasti lisää. Tämän ansiosta myöskin käyttörajapintoja on kehitetty ja osasta on tullut / tulossa jo toinen versio. Siirtyminen RT tyyppiseen valaistukseen vaatii kuitenkin huomattavia muutoksia, joten engineitä ja resursseja joudutaan muokkaamaan huomattavan syvältä, jos halutaan hyvää jälkeä, ilman ihmeellisyyksiä.. Esim tämän minecraftin version tekemiseen on mennyt huomattavasti aikaa, eikä kyseessä ole mitenkän pelinä kummoinen (grafiikan osalta).
 
Hyvältä kyllä näyttää, betaa innolla odotellessa. Iso sääli kyllä että rajoittuu Win10 versioon johon ei saa modeja, joten jatkossakin joutuu tyytymään shader toteutuksiin enemmän pelatessa, vanilla ei kauaa jaksa innostaa.
Aiotko vielä videoida pelailua joskus?
 
Juu kyllä se on parempi skaalaustekniikka kuin bilineaarinen skalaus, muita ei sun määrittämillä ”markkinoilla” taida olla. Itse henkilökohtaisesti tykkään enemmän kuvasta jossa ei ole skaalausartefakteja tai skaalauksesta johtuvaa pehmeyttä ollenkaan. TXAA ja FXAA myös vahvasti mustalla listalla em. ongelmien takia.
Täältä voi katsoa, miltä DLSS 2.0 käytännössä näyttää:


Kuten videolla todettiin, niin kuva näyttää paikoitellen jopa paremmalta DLSS päällä kuin ilman. Ja pyöriikin vielä paljon paremmin.
 
Näemmä Beta käynnistyy illalla kelloa 20:00.

 
Tässä pelissä ero RT on/Off on todella iso pelin ulkoasun suhteen. En todellakaan pelaisi RT Off, jos vaan kone jaksaa pyörittää 60 FPS. DLSS 2.0 päällä siihen päästään jopa 2060 "Nylkyttimillä" :p



Ihan siisti, mutta enpä tiedä onko tarpeellinen/välttämätön ominaisuus tuollaisessa palikkagrafiikka pelissä.

Tuli muuten mieleen että eikös tuollaisia valaistuksia ole peleissä ollut ilman RT:kin? Siis aurinko paistaa ja osuu johkun usvaan jne. Eihän tuossa alkuperäsessä Minecraftissa tuntunut olevan aurinkoa ollenkaan :) Siksipä juuri aika suuri ero noissa. Jotenkin vähän raflaavampi mainosvideo toki saatu tuolleen :) (ennen teidän pelit näytti tältä, nyt vähän paremmalta, kiitos RTX)
 
Ihan siisti, mutta enpä tiedä onko tarpeellinen/välttämätön ominaisuus tuollaisessa palikkagrafiikka pelissä.

Tuli muuten mieleen että eikös tuollaisia valaistuksia ole peleissä ollut ilman RT:kin? Siis aurinko paistaa ja osuu johkun usvaan jne. Eihän tuossa alkuperäsessä Minecraftissa tuntunut olevan aurinkoa ollenkaan :) Siksipä juuri aika suuri ero noissa. Jotenkin vähän raflaavampi mainosvideo toki saatu tuolleen :) (ennen teidän pelit näytti tältä, nyt vähän paremmalta, kiitos RTX)
Ei ole ollenkaan sama asia. :) What's the Difference Between Ray Tracing, Rasterization? | NVIDIA Blog
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 542
Viestejä
4 539 749
Jäsenet
74 819
Uusin jäsen
Niemi_81

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom