Milloin vanha jarruneste on vaarallisen vanhaa?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teho75
  • Aloitettu Aloitettu
Melkein kaikilla valmistajan huolto-ohjelmilla voi sytyttää takan: ”tarkista x, tarkista y, z, ö ja d”. Lähes kaikki vastaavat asiat pitäisi käydä läpi katsastuksessa 1-2 vuoden välein, ellei sattunut olemaan kova paine tilillä. Hivenen liioitellusti voinee sanoa, että öljyn ja suodattimen vaihdosta joku maksaa tyytyväisenä 600 euroa.

Tämä on kyllä harvinaisen totta. Toistaiseksi autoani olen huoltanut ihan liikkeessä lukuunottamatta ns. väliöljynvaihtoa, mutta kun nyt ikää autolla on kohta 9v niin totesin että saa kyllä riittää. Ja tosiaan "iso huolto" on pääasiassa erilaisia tarkistuksia. Ja ehkä yksi suodatin lisää ja sytytystulpat.... mutta että siitä 600€?
 
Aika varma valinta on käyttää putelia, jossa lukee jarrurasva. Poikkeuksen poikkeuksia löytyy toki varmasti. Melko helppo toimenpide rasvata edes liukutapit renkaanvaihdon yhteydessä. Kummasti muuttuu satulan liikuttaminen helpommaksi. Levyjarru on aika simppeli rakenne kuitenkin, ja kehtaan mutuilla että moni satulan paskoontuminen olisi ollut helposti estettävissä.

Tuostakin ollaan montaa eri mieltä. Eräs juutupejannu juuri valisti, ettei jarrurasva (CRC braklube pro) kuulu liukutappeihin, koska voi tuhota kumit. Taisi myös sanoa, että keraaminen on liian karkeaa ja "hioo" kumit paskaksi.
Eihän siellä arkiajossa juurikaan liikettä ole, joten saattaa mennä jokunen tovi hiomisessa.
Jarrukumirasvaa sanoi käyttävänsä, jotta kumit pysyy kunnossa, mutta tuo silikonirasva ainakin edesauttaa kulumista metallien välisissä kontakteissa vaikkei tuolla liukutapeissa suurta merkitystä olekaan.
Tunki jarrurasvaa ihan vitusti palojen päihin ja palojen taakse.
Monet ammatikseen korjaavat tekee saman kuparitahnalla. En ole vieläkään keksinyt autoista paikkaa, johon kuparitahna soveltuisi, mutta kukin tyylillään.

Minä teen asiat täysin toisella tapaa.
Koska CRC:n rasvan tuotetetiedoissa lukee, että "Varmistaa tärkeiden jarruosien, kuten liukutappien vapaan liikkumisen", niin tokihan käytän sitä liukutappeihin ja kumien kanssa ei ole ollut toistaiseksi ongelmia.
(Moni tarvikekumi oli sitten kyseessä mikä tahansa kuminen osa osaa toki haurastua itsekseenkin tai murtua jo asennusvaiheessa. Laadukas ja oikein valittu kumilaatu kestää helposti +10 vuotta esim. suojakumina.
Voisi myös miettiä, että moniko vetarin suojakumi on "sulanut" vetonivelrasvan takia? Ainakin orkkikset tykkää halkeilla ulkoa päin.)
Yhdessä romussa oli niin väljät reiän satuloissa, että liukutapeissa oli pakko käyttää rasvaa, jos ei halunnut kuunnella sitä jatkuvaa kolinaa epätasaisella tiellä ajaessa. Käytän toki rasvaa muutenkin tapeissa, koska standardieni mukaan niin kuuluu tehdä.
Joku oli laittanut nykyisen kulkineen liukutappeihin jotain randommolyrasvaa. Kyseisessä mallissa on "kolinakumit", jotka tämä väärä rasva oli turvottanut. Hyvin ne liukuu silti, mutta kumia ei saa enää takaisin reikään, jos erehtyy ottamaan tapit ulos.
Toimii ilman kumejakin, mutta pitää silti etsiä jostain uudet kumit.

Mitä tulee palojen tai liukupintojen rasvaukseen, niin minulle se on täysin ehdoton no no.
Palojen kitinälevyt suihkitaan kuivavoiteluaineella (teflon) ja muut kitkapinnat kiillotetaan ja suihkitaan reilusti samaa ainetta.
Pinnoite hylkii x-ajan vettä sekä pitää pinnat liukkaana ja ruosteettomana. En ole saanut koskaan jarruja kitisemään ja meikäläisen vähillä ajoilla näyttävät olevan vuosia huoltovapaita. Tai no pölyt puhallan pois renkaita vaihtaessa.
Sekä tietysti tarvikepalojen päädyt hiotaan oikeaan mittaan. Viimeeksi hion esim. Brembon paloja, jotta mahtuvat liikkumaan satuloissa.

Mitä tulee jarrunesteisiin, niin vaihdoin omaan vähintään 15 vuotta vanhat ellei jopa orkkisnesteet.
Ei ne tosiaan mitään uuden näköisiä olleet.
Olivat imeisesti ehtineet jumittamaan toisen etumännän ja sitä piti herkistellä kahteen tai kolmeen eri kertaan, jotta lähti toimimaan. Silikoniöljyä männän väliin ja paljon jumppaa sekä toivoa, ettei tiiviste korkkaa.(Edelliset omistajat olivat ajeneet jarrupalan muruiksi eli kitkapinta halkesi moneen osaan palaa irrottaessa. Ei ollut lasittunut, vaikka lämmitti ajaessa vanteen jokseenkin kuumaksi.)
Oli mukava poltella yhtä jumittunutta nippaa auki ja samaa piti myös porailla auki, koska tulppa oli lentänyt ilmeisesti vuosikymmen sitten jonnekin. Varalla ei tietenkään ollut uusin nippoja, mutta ainakin seuraavalla kerralla on uudet nipat takataskussa.

Jarruihin laitoin halvinta Eurolin 5.1 "kuraa". Oli sentään foliolla sinetöity purkki ja todella juoksevaa sekä kirkasta tavaraa.
Eiköhän tuo asiansa aja.
ABS-romuihin suosittelevat nykyisin 5.1:tä ja se on about saman hintaista kuin nelonen, joten why not.
Kytkimeen piti ostaa toinen purkki Mobilia, koska halvinta Bremboa ja Eurolia ei ollut silloin hyllyssä.
Purkissa ei ollut foliosinettiä, joten täytyy toivoa, että noiden korkissa on joku liimatiivistys.


Mobil oli käytetyn nesteen väristä ja ei niin juoksevaa kuin eurol, mutta eiköhän tuo ole ihan toimivaa litkua.
Vanha kytkinneste olis mustaa, koska nestesäiliön pinnalla kellui mustasta muovista tehty lentävän lautasen muotoinen tunnistamaton esine. Kai se kuuluu siellä jostain syystä olla, mutta ei ole enää, koska ainakin väri liukenee nesteen sekaan ja se on erittäin vastenmielinen skenaario.

Huollossa en nesteitä vaihdattaisi, koska on hyvin todennäköistä, että suurin osa vaihtaa pelkkään säiliöön nesteet.
Sama pätee jarruremppaan, koska en halua autooni kuparitahnaa enkä 500 Nm:n momenttiin kiristettyjä pultteja, jotka katkeaa seuraavan kerran avatessa.
 
Huollossa en nesteitä vaihdattaisi, koska on hyvin todennäköistä, että suurin osa vaihtaa pelkkään säiliöön nesteet.
Onpa vastuutonta toimintaa tehdä näin, joillain firmoilla mitkä näin menettelevät.
Täyttää huijauksen kriteerit. ”Tehtiin puolet työstä. ”
 
Onpa vastuutonta toimintaa tehdä näin, joillain firmoilla mitkä näin menettelevät.
Täyttää huijauksen kriteerit. ”Tehtiin puolet työstä. ”
Jenkeissä huijaavat maan tapana öljynvaihdoissakin, mutta ei ole toistaiseksi yhtä villiä menoa Suomessa.
Jos tietää asiallisen nyrkkipajan tai vie merkkiliikkeeseen, niin eiköhän oikeaoppinen jarrunesteen vaihto onnistu, mutta joku huijaa aina.
Ei liity jarruihin, mutta kuulin juuri viidennen tai kuudennen tapauksen tuttujen kulmien säädöistä, jossa oli jätetty ratti vinoon.
Jos ei edes helppoja perusasioita jakseta tehdä oikein, niin ei noihin osaa oletusarvoisesti luottaa.
 
Ei liity jarruihin, mutta kuulin juuri viidennen tai kuudennen tapauksen tuttujen kulmien säädöistä, jossa oli jätetty ratti vinoon.
Itse kävin kerran korjauttamassa tällä tapaa pieleen ”säädettyä” ohjauspyörää, olipa äänen korottamisen paikka että sai sen kuntoon. Samana päivänä vein takasin (en ihan suoraan, koska lasten kuskausta). Kuulemma itse olin ajanut kiveykseen… ja muut Aku Ankan parhaat.
 
Mitä tulee jarrunesteisiin, niin vaihdoin omaan vähintään 15 vuotta vanhat ellei jopa orkkisnesteet.
Ei ne tosiaan mitään uuden näköisiä olleet.
Olivat imeisesti ehtineet jumittamaan toisen etumännän ja sitä piti herkistellä kahteen tai kolmeen eri kertaan, jotta lähti toimimaan. Silikoniöljyä männän väliin ja paljon jumppaa sekä toivoa, ettei tiiviste korkkaa.(Edelliset omistajat olivat ajeneet jarrupalan muruiksi eli kitkapinta halkesi moneen osaan palaa irrottaessa. Ei ollut lasittunut, vaikka lämmitti ajaessa vanteen jokseenkin kuumaksi.)
Oli mukava poltella yhtä jumittunutta nippaa auki ja samaa piti myös porailla auki, koska tulppa oli lentänyt ilmeisesti vuosikymmen sitten jonnekin. Varalla ei tietenkään ollut uusin nippoja, mutta ainakin seuraavalla kerralla on uudet nipat takataskussa.

Tässähän se nähdään, kun vaihdetaan jarruneste 2v välein oikein, niin näitä ongelmia ei olisi tulevaisuudessa.
Tulevaisuudessa sitten kirotaan, kun osat ovat juuri tiukassa. En sitten ihmettele, kun jotkut korjaamot laittavat
suoraan uudet osat eli satulat, levyt + palat.

Joskus yhteen entiseen Nissan Primeraan p10 vaihdettiin toinen takasatula eli käsijarru ei liikkunut enään ollenkaan.
Oli jumissa ja silloin ainakin tuli juttua, ettei hän suosittele/suosittelisi näitä korjaussarjoja. Kun ei välttämättä
tule kuntoon eli ruoste päässyt tekemään tuhoja satulan ja männän väliin.
 
Tässähän se nähdään, kun vaihdetaan jarruneste 2v välein oikein, niin näitä ongelmia ei olisi tulevaisuudessa.
Tulevaisuudessa sitten kirotaan, kun osat ovat juuri tiukassa. En sitten ihmettele, kun jotkut korjaamot laittavat
suoraan uudet osat eli satulat, levyt + palat.

Joskus yhteen entiseen Nissan Primeraan p10 vaihdettiin toinen takasatula eli käsijarru ei liikkunut enää ollenkaan.
Oli jumissa ja silloin ainakin tuli juttua, ettei hän suosittele/suosittelisi näitä korjaussarjoja. Kun ei välttämättä
tule kuntoon eli ruoste päässyt tekemään tuhoja satulan ja männän väliin.

Riittäisi kun suojaisi ne nippojen kierteen tyvet jollain kestävällä "tervalla", ettei suolavesi pääse kierteen väliin. Itse laitoin kotelosuojavahaa, mutta se ei ikuisuuksia kestä tuossa käytössä.
Kahden vuoden vaihtoväli on mielestäni liioiteltua, mutta eipä siitä haittaakaan ole.

Eihän noita tarvitse valtaosan mielestä vaihtaa ollenkaan. Sama vaihteistoöljyissä ja ohjaustehostimen öljyissä.
No ei tarvitsekaan, jos ostaa uuden auton viiden vuoden välein.

Olisin kunnostanut tuon Toyotan orkkissatulan, jos ei olisi lähtenyt kikkailemalla mäntä liikkumaan. Helppohan nuo on hoonailla, mutta laadukkaan eli alkuperäistä vastaavan tai paremman tiivistesarjan löytäminen voi olla hankalampi homma.
Jos pitää alusta asti jarrunesteet ja kumit kunnossa, niin tuskinpa tarvitsee kovin usein ainakaan japsijarrujen kanssa kiroilla.
Tai en minä noista nykyisistä romuista tiedä.
 
Kyllä se 2-3 vuoden välein kannattaa vaihtaa vaikka nykyään jarrusatula ei hirveitä maksa mutta jos abs pumppu leviää vanhojen nesteiden takia köhtyy sen 500€ verran eli sillä hinnalla saa nesteet vaihdettu monta kertaa.
Riippuu autosta ja toki käsitys kovasta hinnasta on aina suhteellinen, mutta omaan autoon tarvikesatulat ~180 € / kpl. Muuten olisi varmaan halvemmat takana, mutta sähköinen käsijarru nostaa niiden hintaa. Nesteidenvaihdolla ja liukutappien rasvauksella jos pysyy osat kunnossa niin n. 10 € / 2 v on aika edullista huoltoa kuitenkin.
 
Useammat jumiutuneet nipat olen katkaissut niitä avatessa, joten nykyään vaihdan jarrunesteet vähintään 2v välein ettei nuo nipat ja paikat jumiudu.
 
Useammat jumiutuneet nipat olen katkaissut niitä avatessa, joten nykyään vaihdan jarrunesteet vähintään 2v välein ettei nuo nipat ja paikat jumiudu.
Hyvä alumiinipohjainen rasva voi käyttää etteivät hapetu kiinni tai toinen on kierrelukiteliimaa se heikoin niistä.
Myös kumitulppa tietysti paikallaan.
Kupariphjainen rasva en suosittelisi kun voi reagoida alumiinin kanssa.
 
Vinkki jarrunesteiden vaihdattamiseen: osta jokaiseen satulaan uusi ilmausruuvi ja pyydä vaihtamaan ne samalla. Silloin nesteiden vaihto on pakko tehdä kunnolla, mutta laskutettavan työn määrä ei lisäänny. Jälkikäteen kuka tahansa pystyy heti toteamaan onko satuloissa paikalla uudet vai vanhat ilmausruuvit.
 
Vinkki jarrunesteiden vaihdattamiseen: osta jokaiseen satulaan uusi ilmausruuvi ja pyydä vaihtamaan ne samalla. Silloin nesteiden vaihto on pakko tehdä kunnolla, mutta laskutettavan työn määrä ei lisäänny. Jälkikäteen kuka tahansa pystyy heti toteamaan onko satuloissa paikalla uudet vai vanhat ilmausruuvit.
Muuten hyvä mutta ne satulan ilmausruuvit voi vaihtaa ilman, että tarvitsee jarruja ilmata tai nestettä lisätä, saati vaihtaa.
 
Kyllähän se jo kanttia sitten vaatii asentajalta, että jättää oikeasti nesteet vaihtamatta, mutta ruuvaa uudet nipat paikalleen :D Vaivaakaan ei oikein säästy, kun suurin homma tuossa on auton nostaminen ja renkaiden irrottelu. Mutta joo, toki mahdollista tuo on, jos vaikka haluaa kostaa lapsuudessa koettuja vääryyksiä asiakkaisiin.
 
Oli kanttia tai ei, mutta mun toteamus liittyi tuohon "pakko" sanaan.
Lisäksi pitää tietää, millaiset ilmausruuvit satuloihin sopii, niitä on kymmeniä erilaisia ja kivijalkakaan ei aina ole varma. Autosta riippuen ilmausruuvin voi vaihtaa ilman nostoa tai renkaan poistoa. Itsekin poistin kerran ilmausruuvin varaosaliikkeen pihalla, kun piti saada mitat otettua uutta varten. Isoaukkoinen kevytmetallivanne auttoi kyllä työssä.
 
Viimeksi muokattu:
Oli kanttia tai ei, mutta mun toteamus liittyi tuohon "pakko" sanaan.
Lisäksi pitää tietää, millaiset ilmausruuvit satuloihin sopii, niitä on kymmeniä erilaisia ja kivijalkakaan ei aina ole varma. Autosta riippuen ilmausruuvin voi vaihtaa ilman nostoa tai renkaan poistoa. Itsekin poistin kerran ilmausruuvin varaosaliikkeen pihalla, kun piti saada mitat otettua uutta varten. Isoaukkoinen kevytmetallivanne auttoi kyllä työssä.
Mä vaihdoin joskus pösöön jarrupalat reissussa puolien välistä ottamatta vannetta irti...:D
 
Oikeissa jarruissahan palat vaihdetaan niin ettei satulaa tarvitse edes irroittaa...
En kyllä menisi kampeamaan mäntiä sisään jarrulevyä vasten (kokemuksella, miksi jarrutuksessa ratti tärisee).
Ja ajettuihin levyihin tulee helposti pykälä, joka pitää kuitenkin hioa pois, että uudet palat asettuu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 846
Viestejä
4 549 017
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
Acceli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom