Mikä teidän mielestänne on tärkeintä ammattimaisissa nettisivuissa? Tässä nyt aluksi haukuttiin pystyyn tuo Nunnauunin sivu, joka on kyllä aika erikoinen. Jo pelkkä teksti on vaikealukuista enkä ala edes kahlaamaan tuota yläpalkin navigointia lävitse, jos etusivun taso on tuo.
Sivujen nopea lataus on tietysti kaikkien mielestä ehdottoman tärkeää, mutta mikä muu on ihan pakollista? Mikä tekee sivustosta yhdellä vilkaisulla "harrastelijan kolmen pennin sivuston"?
***
Tänä päivänä useasti näkee räikeitä värejä, kokoruudun taustalla pyöriviä animaatioita, korttipohjaisia ja "litteään designiin" perustuvia sivuja. Mitä mieltä näistä?
Voin vastata tähän kun kuitenkin lainasit fraasiani. Nunnauunin tapauksessa sivusto näyttää viimeistelemättömältä, keskeneräiseltä ja sellaista pienen mainostoimiston tai yksittäisen Wordpress-freelancerin työltä, eli pusketaan samanlaista geneeristä saittia jokaiselle yritysasiakkaalle. Tutustuin saittiin kännykällä vain muutaman sekunnin ajan ja sivustosta vain tulee olo, ettei asiakaspolkua, kohderyhmiä, liiketoiminnallisia tavoitteita, käyttöliittymää tai sivurakennetta ole mietitty loppuun. Etusivun "Call to Action" on selkeasti mallistoon tutustuminen, mutta päästäkseen yhteen tuotteeseen, on käyttäjän selattava usean sivun läpi ja vieläkään sitä takkaa ei pääse ostamaan. Sama juttu useamman sisällön kanssa. Klikkaat "jälleenmyyjät" niin joudut taas navigoimaan useamman sivun läpi ennen kuin pääset jälleenmyyjäkarttaan.
Täältä löytyy muuten Nunnauunin vanha sivusto jossa navigointi on minusta hitusen helpompaa ja pääsen tekemään tarjouspyynnön parilla klikkauksella. Ulkoasu nyt on vuosituhannen alusta mutta käyttökokemus miellyttävämpi.
NunnaUuni heat-storing fireplaces bring enduring heat to your home
Kuten tässäkin keskustelussa on ilmennyt niin jos sisältö ei puhuttele ja/tai käyttökokemus ei miellytä niin hakeudumme nopeasti muualle. Käyttökokemuksella on väliä, mutta kyse ei ole pelkästä visuaalisesta ilmeestä tai sivuston nopeudesta, vaan käyttökokemus on monen asian summa. Hyvin tehdyt verkkosivut kertovat yrityksestä yhdellä silmäyksellä kaiken oleellisen. Miksi yritys olemassa, mitä se tekee ja tarjoaa, mikä erottaa yrityksen kilpailijoista ja mistä heidät tavoittaa. Väitän että hyvä verkkosivusto on visuaalisesti houkutteleva, rakenteeltaan selkeä, helposti navigoitava, latautuu nopeasti ja skaalautuu eri laitteisiin *).
Kuten
@east sanoinkin, niin
PageSpeed Insights ja
GTMetrix-tulokset ovat suuntaa antavia ja testien tuloksia ei kannata aina tuijottaa sokeasti. Itsekin olen aina tavoitellut vähintään 80+ pisteitä mutta kaikissa toteutuksissa se ei ole mahdollista. Surkeat pisteet saanut sivusto voi oikeasti latautua nopeasti ja olla yritykselle kannattavampi kuin ihan loppuunasti optimoitu sivusto korkeilla pisteillä. Esimerkiksi laadukkaat tuotekuvat tiputtavat pisteitä ihan julmetisti mutta saattavat todellisuudessa lisätä myyntiä.
*) Eli käyttökokemus on sama laitteella kuin laitteeilla eikä kuten Power.fi jonka mobiilisivustolla ei voi navigoida omalle tililleen katselemaan tilaushistoriaa.