MikroTik heX S ja pari tyhmää kysymystä/ongelmaa

Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 882
Virittelin nyt viimeinkin MikroTik hEX S:n ja cap ac:n toimintaan. Internet-liikenne toimii hyvin ja perushommat hallussa.

Pari ongelmaa tuli nyt eteen:

1) Minulla on PC:llä (ip 192.168.0.50) InfluxDB-kanta, johon pitäisi saada kirjoitettua RPi3:sta (ip 192.168.0.99). Palvelu kuuntelee oikein, mutta Raspilla tulee timeout kun se yrittää kirjoittaa lukemia, eli kaikesta päätellen ei saa yhteyttä auki. Olen jotenkin ollut oletuksessa, että samassa aliverkossa ei ole mitään rajoituksia jos kuuntelija vaan on olemassa ja vanhan reitittimen kanssa ei ollutkaan mitään säätötarvetta.

Mitä tuolle pystyisi tekemään?

2) Yritin nyt luoda cap ac:hen guest-wifiä IoT-laitteita varten. Aiemmin niillä oli oma SSID, mutta eivät eristettynä. Sain rakenneltua virtuaali-ap:n wifi1:n alle, tein sille oman osoiteavaruuden sekä bridgen ja siihen pääsee kirjautumaan, mutta Internet-yhteys puuttuu. Tukiasema on bridged ap-tilassa ja kaikki "oikeat" yhteydet sidottuna yhteen bridgeen. Jos sidon tuon virtuaali-ap:n varsinaiseen bridgeen, toimii internet, mutta laite saa 192.168.0.x-osoitteen (guestien address list on 192.168.1.x ja lista kokeiltu liittää myös tuohon virtuaali-ap:hen). Onko tähän jotain ideoita? Nettiä olen penkonut vaikka kuinka, mutta toimivaa Winbox-ohjetta ei ole tullut vastaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
84
1) Minulla on PC:llä (ip 192.168.0.50) InfluxDB-kanta, johon pitäisi saada kirjoitettua RPi3:sta (ip 192.168.0.99). Palvelu kuuntelee oikein, mutta Raspilla tulee timeout kun se yrittää kirjoittaa lukemia, eli kaikesta päätellen ei saa yhteyttä auki. Olen jotenkin ollut oletuksessa, että samassa aliverkossa ei ole mitään rajoituksia jos kuuntelija vaan on olemassa ja vanhan reitittimen kanssa ei ollutkaan mitään säätötarvetta.

Mitä tuolle pystyisi tekemään?
Jos et ole itse jotakin jännittävää konffannut, niin hEX pitäisi oletuksena sallia liikenteen sisäverkossa rajoitteetta. Oletko konffannut VLANeja tai muuta vastaavaa? Jos käytät sellaisia, sinun tulee konffata reititys näiden väliin.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 882
En muistanutkaan kirjoittaa tänne, että tuo Influx-ongelma ratkesi. PC oli syystä tuntemattomasta Public-scopessa eikä Privatena, kuten kotiverkossa tietysti pitäisi. Windowsin palomuuri blokkasi sitten liikenteen. En saanut tuosta mitään kyselyä kun vaihdoin reitittimen, joten se on ehkä ollut noin jo pidempään. Vanha reititin on saattanut sisältää sopivan conffin jo valmiiksi, koska en ole itse sinne tehnyt mitään sisäverkon erityissääntöjä kun kaikki on toiminut suoraan.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 710
Viestejä
4 238 619
Jäsenet
71 242
Uusin jäsen
Miohe

Hinta.fi

Ylös Bottom