Mikäs se tämä ötökkä on

Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
485
Mikä otokkä tekee tälläistä pesää?? Saunan ikkunan avasin pitkästäaikaa ja eka tippu tollasta ruske3ta savimurua, sit huomasin et on jotain keltastakin ko lasit laitoin päähän.. piukaan on pakannu karmienväliin mitä sit onkaan...
 

Liitteet

Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
485
Jaha vastaanko itse itselleni jos sanon et maa amppari? Sillä ko imuroisin kaiken pois yks amppari pörräs siinä ja koitti kovasti ikkunan väliin ko sain kii, avoin uusiks ja hääsin pois
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
485
No saattais olla, lasit oli taas pois ko se pörriäinen koitti tulla, ja tarkemmin aatellen ko näin noi kuvat ni ei ollu ihan niin keltainen ko amppari, ja kiltimmin läks pois.. ihan uudet lajit noi mulle.. tosin niin taitaa olla aika uudehkoja koko suomessa. Maa ampparia veikkasin siks ko se harmaa oli tosiaan kuivan savenmaista joka hajos hiekkamaiseks. Ja sen tien et normiampparit tekee sellasta paperi hötöä..
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
485
Luin ny tarkemmin et harmiton.. sillee, säälittää ko tuhosin hänen pesän... mut mul o ötökkähoteellikin menis sinne eikä tollasiin rakenteisiin ku si riski et vesi ja kylmäkin pääsee sisälle, ja sotkee saunan het ko avaa ikkunan.
Tai si mun tarttee tehä lisää ötökkähotelleja

Edit: emäntä ei näköjään haluu senkäävertaan hänt takas ko ikkunan viereen ulos ilmestys valeampparin pesä
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
328
Mikä otokkä tekee tälläistä pesää?? Saunan ikkunan avasin pitkästäaikaa ja eka tippu tollasta ruske3ta savimurua, sit huomasin et on jotain keltastakin ko lasit laitoin päähän.. piukaan on pakannu karmienväliin mitä sit onkaan...
Kovin samannäköinen pesä on kuin minun kuvassani tuolla edellisellä sivulla. Ja rusomuuraria mullekin siellä ehdotettiin, tosin eri käyttäjän toimesta.
 

DädiFinn

Слава Україно!
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 202
Mikähän tämä on? Pari-kolme senttiä koko mitaltaan

IMG_20200613_091355__01.jpg
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
485
Jep, nytkö sain kuvanki siitä ja lasitkin kerkein hakee... oli pitkään tossa ko avoin ikkunan... ja huomasin et yks lukkosalpakin ihan saves... nopee ja sinnikäs kaveri on, ku eilen putsasin kaikki ja taas oli kerenny rakentaa parikertaisesti omaan kokoonsa nähden.... mun tarvii keksiä sille joku kiva paikka lähelle, mut niin ettei riskeeraannu ikkunan pokat kosteudel, ja sauna tolle savelle, sekä et pesä alkais pysyy si ehjänä...
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
716
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
339
Luin ny tarkemmin et harmiton.. sillee, säälittää ko tuhosin hänen pesän... mut mul o ötökkähoteellikin menis sinne eikä tollasiin rakenteisiin ku si riski et vesi ja kylmäkin pääsee sisälle, ja sotkee saunan het ko avaa ikkunan.
Tai si mun tarttee tehä lisää ötökkähotelleja

Edit: emäntä ei näköjään haluu senkäävertaan hänt takas ko ikkunan viereen ulos ilmestys valeampparin pesä
Itsekin pyrin pitämään kaikki tuollaiset pistävät loitolla. En ole aikaisemmin kuullut valeampiaisesta, jokin uusi tulokas? :)
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
446
Pari öttiäistä. Olisko tuo eka jonkun korennon toukka (n. 25mm)? Uiskenteli Saimaassa.
Toinen vaikuttaa väritykseltään Harjunsinisiiveltä?
IMG_20200623_204115.jpg
IMG_20200627_172637.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Ukkoetana mitä ilmeisimmin?

Espanjansiruetana, löytyy edelliseltä sivulta. Itsekin bongasin samanlaisen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343

Espanjansiruetana, löytyy edelliseltä sivulta. Itsekin bongasin samanlaisen.
Eikö kuvassa ole tällä kertaa kuitenkin ukkoetana, tuon selkämyksen perusteella?

 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Espanjansiruetana, löytyy edelliseltä sivulta. Itsekin bongasin samanlaisen.

Torjunnan ensisijaisena keinona on nimenomaan pidetty etanoiden keittämistä. Tehokkainta torjunta on keväisin, kun etanat eivät ole ehtineet munia.


:hmm: Itse voisin vannoa, että tehokkain keino on turvakenkä. Hermafrodiittisesta lisääntymisestä olen kuullut, mutta eivät noi kait mitään terminaattoreita sentään ole, ettäkö ne pisaroista uudelleen generoituisivat?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Torjunnan ensisijaisena keinona on nimenomaan pidetty etanoiden keittämistä. Tehokkainta torjunta on keväisin, kun etanat eivät ole ehtineet munia.


:hmm: Itse voisin vannoa, että tehokkain keino on turvakenkä. Hermafrodiittisesta lisääntymisestä olen kuullut, mutta eivät noi kait mitään terminaattoreita sentään ole, ettäkö ne pisaroista uudelleen generoituisivat?
Itse katoin ensin notta onko moposta tai fillarista irronnut osa keskellä polkua, kun sen verran iso. Parit kuvat napsin mitkä poistin jo kun vastaus löytyi täältä.

Näin jälkikäteenkään en olisi viitsinyt alkaa mokomaa tallomaan hengiltä. Mielessä kävi kyllä että olisin voinut napata talteen ja toimittaa yhdelle joka ei ei pihallaan noita kaipaa, mutta antaapi olla sekin ajatus.

Mutta tuosta lisääntymisestä ihan yleisellä tasolla, kun ei ole ainoa etana mikä luokitellaan haitalliseksi vieraslajiksi:)think:), niin ellei niitä keitä tai nuketa vähintään - niin miten se lisääntyminen onnistuu?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Itse katoin ensin notta onko moposta tai fillarista irronnut osa keskellä polkua, kun sen verran iso. Parit kuvat napsin mitkä poistin jo kun vastaus löytyi täältä.

Näin jälkikäteenkään en olisi viitsinyt alkaa mokomaa tallomaan hengiltä. Mielessä kävi kyllä että olisin voinut napata talteen ja toimittaa yhdelle joka ei ei pihallaan noita kaipaa, mutta antaapi olla sekin ajatus.

Mutta tuosta lisääntymisestä ihan yleisellä tasolla, kun ei ole ainoa etana mikä luokitellaan haitalliseksi vieraslajiksi:)think:), niin ellei niitä keitä tai nuketa vähintään - niin miten se lisääntyminen onnistuu?
No joo, tottahan se on, jo sadesäällä kevarit haisee sillille kastemadoista johtuen eli varmaan +1 kg etanaista biomassaa pihanurtsilla rupeaa häiritsemään. Plus se epäinhimillinen rutina, vaikkei noilla selkärankaa taida ollakaan.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
339
Tuollaisia perkeleitä yllätin syömästä meidän liljojen lehtiä. Osasta olivat lähes kaikki lehdet syöneet, yhdessä oli menossa jo puolessa välissä. Jotakin limapaskaa erittävät. Eivät liikkuneet oikein havaittavasti. Olisivatko jonkin kuoriaisen jokin aste?
 

Liitteet

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
:hmm: Itse voisin vannoa, että tehokkain keino on turvakenkä. Hermafrodiittisesta lisääntymisestä olen kuullut, mutta eivät noi kait mitään terminaattoreita sentään ole, ettäkö ne pisaroista uudelleen generoituisivat?
Ymmärtääkseni tallattu espanjansiruetana houkuttelee paikalle lajitovereitaan hajun perässä, koska tykkäävät syödä kuolleita kavereitaan. Sen vuoksi tallaamista ei suositella, ellei etanabuffet ole tavoitteena.
 
Liittynyt
18.08.2017
Viestejä
317
Tuollaisia perkeleitä yllätin syömästä meidän liljojen lehtiä. Osasta olivat lähes kaikki lehdet syöneet, yhdessä oli menossa jo puolessa välissä. Jotakin limapaskaa erittävät. Eivät liikkuneet oikein havaittavasti. Olisivatko jonkin kuoriaisen jokin aste?
Olisko liljakukon toukka? Tykkää nimenomaan liljoista ja syö pahimmallaan niin lehdet kuin kukinnotkin.
 
Liittynyt
19.10.2019
Viestejä
40
Tuollaisia perkeleitä yllätin syömästä meidän liljojen lehtiä. Osasta olivat lähes kaikki lehdet syöneet, yhdessä oli menossa jo puolessa välissä. Jotakin limapaskaa erittävät. Eivät liikkuneet oikein havaittavasti. Olisivatko jonkin kuoriaisen jokin aste?
Nälkäisiä ovat Liljakukot

Edit: Tott ehti ensin :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Ymmärtääkseni tallattu espanjansiruetana houkuttelee paikalle lajitovereitaan hajun perässä, koska tykkäävät syödä kuolleita kavereitaan. Sen vuoksi tallaamista ei suositella, ellei etanabuffet ole tavoitteena.
Yksinkertaisen miehen ajatus olisi myrkyttää ne, mutta ei taida onnistua turvallisesti päätellen siitä, että ovat ongelma.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Yksinkertaisen miehen ajatus olisi myrkyttää ne, mutta ei taida onnistua turvallisesti päätellen siitä, että ovat ongelma.
Piikittää Propofolia etanaan, yksi kerrallaan niin on turvallista ympäristölle. Enpä sitten tiedä uskaltaako noita keittää ja syödä sen jälkeen, ehkä ei. Etanoihin löytyykin yllättävän paljon reseptejä mitä nopsaan vilkaisin.

Hyvinhän lähti tämäkin ketju taas raiteilta :hmm:
 
Liittynyt
01.01.2019
Viestejä
627
Jos joku laji todetaan haitalliseksi, niin ei siitä hävittämisestä sentään kiduttamista tarvitse tehdä.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 877
En saanut ötökkää kuvaan, mutta pihan vanhoja hirsisiä rakennuksia on alkanut joku järsimään:

1594539632596.png


Tunnistaako joku kuvasta, mikä voisi tällaista jälkeä tehdä?
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 877
Veikkaisin jotain lintu tai nisäkäskuntaa. :hmm:
No minäkin aloin vähän tässä tuumimaan että on niin krouheat vauriot (näitä on enemmänkin) kun puuta on päreinä, että oisko vähän isommasta "tuholaisesta" kyse, kuten oravista tai linnusta. Pitää vähän tutkia lisää...
 
Liittynyt
19.10.2019
Viestejä
40
Veikkaisin linnun tms olleen hirren sisällä oleilevan tuholaisen perässä. Kuvassa näyttäisi olevan sahanpurua/syöntipölyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 659
Tänä vuonna ei ole juuri hyttysiä näkyny, mutta noita helvetin "naamakärpäsiä" on aivan helvetisti. Mitä ne oikein on?
Eli semmosia pieniä mustia kärpäsiä jotka ei pure tai pistä mutta pörrää naaman edessä ja yrittää korviin ja nenään ja suuhun. Aivan tajutoman ärsyttävää. Nurmea kun ajelee ja alkaa hikoilee ni pään ympärillä on aivan jäätävä parvi niitä eikä niistä pääse millään eroon ja pitää huitoa kokoajan ettei mene suuhun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Tänä vuonna ei ole juuri hyttysiä näkyny, mutta noita helvetin "naamakärpäsiä" on aivan helvetisti. Mitä ne oikein on?
Eli semmosia pieniä mustia kärpäsiä jotka ei pure tai pistä mutta pörrää naaman edessä ja yrittää korviin ja nenään ja suuhun. Aivan tajutoman ärsyttävää. Nurmea kun ajelee ja alkaa hikoilee ni pään ympärillä on aivan jäätävä parvi niitä eikä niistä pääse millään eroon ja pitää huitoa kokoajan ettei mene suuhun.
Mäkäräisiä?

Eikä muuten ole hyttysiä, perhosia tai edes noita mäkäröitä näkynyt. Kimalaiset lähinnä mitä pörrää, keväällä oli ampiaisia mutta nekin kadonneet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Ei näköjään voi videoon kirjoittaa mitään, mutta noita oon ihmetellyt monta vuotta. Tuo on siis kurkkupurkin kansi, halkaisija jotain 10cm. Noita vipeltäjiä rallaa tuossa ruosteen ja graniitin päällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 659
Mäkäräisiä?

Eikä muuten ole hyttysiä, perhosia tai edes noita mäkäröitä näkynyt. Kimalaiset lähinnä mitä pörrää, keväällä oli ampiaisia mutta nekin kadonneet.
Ei ole mäkäräisiä kun eivät pure tai pistä, ovat vaan äärettömän rasittavia. Melkein kuin normaali huonekärpänen mutta pienempi ja nopea liikkeissään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 384
Viestejä
4 159 393
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom