Mikä kotelo minulle?

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Tähän triidiin voitaisiin koota kaikki "mikä kotelo minulle" tyyppiset tiedustelut. Voinen itse aloittaa, sillä tulossa olevalle intelin Kabylake pohjalle pitäis rueta päivittämään. Olen lopen kyllästynyt Fractal Designin koteloihin, joita mulla on ollut jostain Define R2:sta asti. En ole juurikaan seurannut kotelomarkkinoita vuosikausiin. Nykyinen koppa on Define R4.

Eli, täräytetään sapluuna:

Koko: Miditorni tai mATX, ATX/mATX. Tarkoitus pitää pöydällä.
Tyyli: Minimalistinen, siisti, saa olla hillittyjä "työskentely" valoja kuten vaikkapa NZXT:llä jossa voi pistää kotelon taakse IO-shieldiin ledit päälle kun ropaa johtoja paikalleen.
Ikkuna: Kyllä, kiitos. Itseasiassa todella mieluusti kylki saisi olla karkaistua lasia
Budjetti: Mielellään alle 150e, kuitenkin helvetin hyvien perustelujen kanssa hyväksytään 200e jossa tiukka katto.
Vesijäähdytystä: Kyllä, yksi 120x240 AIO-radi ja mahdollisesti myös näyttikselle tulossa 120x120 radi.

Esimerkiksi tätä olen nyt suositusten perusteella katsellut:

http://www.cooltek.de/en/jonsbo/rm3/182/rm3



Mutta arvelluttaa ilmankierto, ja toisaalta ehkä mieluisampi vaihtoehto olisi ATX-kokoluokka ja siitä noi pienimmät pöntöt.
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 203
Tähän triidiin voitaisiin koota kaikki "mikä kotelo minulle" tyyppiset tiedustelut. Voinen itse aloittaa, sillä tulossa olevalle intelin Kabylake pohjalle pitäis rueta päivittämään. Olen lopen kyllästynyt Fractal Designin koteloihin, joita mulla on ollut jostain Define R2:sta asti. En ole juurikaan seurannut kotelomarkkinoita vuosikausiin. Nykyinen koppa on Define R4.

Eli, täräytetään sapluuna:

Koko: Miditorni tai mATX, ATX/mATX. Tarkoitus pitää pöydällä.
Tyyli: Minimalistinen, siisti, saa olla hillittyjä "työskentely" valoja kuten vaikkapa NZXT:llä jossa voi pistää kotelon taakse IO-shieldiin ledit päälle kun ropaa johtoja paikalleen.
Ikkuna: Kyllä, kiitos. Itseasiassa todella mieluusti kylki saisi olla karkaistua lasia
Budjetti: Mielellään alle 150e, kuitenkin helvetin hyvien perustelujen kanssa hyväksytään 200e jossa tiukka katto.
Vesijäähdytystä: Kyllä, yksi 120x240 AIO-radi ja mahdollisesti myös näyttikselle tulossa 120x120 radi.

Esimerkiksi tätä olen nyt suositusten perusteella katsellut:

http://www.cooltek.de/en/jonsbo/rm3/182/rm3



Mutta arvelluttaa ilmankierto, ja toisaalta ehkä mieluisampi vaihtoehto olisi ATX-kokoluokka ja siitä noi pienimmät pöntöt.
Tämä Jonsbo ainakin kuvailun perusteella näyttäisi olevan sopiva sinun käyttöösi. Toinen, mikä mieleen tulee on tämä:
https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho...03-ikkunallinen-atx-miditornikotelo-valkoinen
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
In-wini oli korkeella ostoslistalla mutta se otti rajusti takapakkia koska monessa revikassa moitittiin huonoa tuuletusta. Samaa kelailen ton RM3:n kanssa.

Mulla koNponentit on kokolailla mallia kellotettu, joten pitäis saada tuota ilmaa liikahtamaan kotelon läpi ennenkö kortit paistuu. Silläpä tuo on tuo vesijäähyn retale prossulla, ja mahdollisesti myös tuleva GPU. Tällä hetkellä näyttiksenä on gtx 980 ti, MSI:n vapaasti koteloon huohotteleva. Seuraava tulee varmaankin olemaan EVGA:n valmisvesijäähyrupale gtx 1080 Ti, jahka alkuvuodesta julkaistaan.

Eli hyvä ois löytyä ilmankiertoa, ja se on se ongelma. Kattelen noita uusia lasikylkikoppia, ja kaikki vaikuttaa vähän huonolta ton reippaamman ilmankierron suhteen. Tai sitten ne paisuu ihan mahdottomiin mittoihin, mielellään tosiaan midi-tornia kun tykkäis pitää pöydällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
55
Itsellä alkais jo kovastikki uus kotelo houkuttaan kun tuo antecin three hundred ei ole mikään esteettisyyden riemuvoitto, eli:

Koko: ATX pitäs saada mahtumaan
Tyyli: Pelkistetty, yksinkertainen, ei missään nimessä ikkunaa, harjattu alumiini plussaa, (tuuletinaukkoja ainoastaan päällä&pohjassa)
Budjetti:100-150€

Ite oon tätä koppaa katsellu mutta eikö ilmankierto stoppaa näytönohjaimeen jo o_Ohttps://www.jimms.fi/fi/Product/Show/122189/4250140370709/jonsbo-umx4-atx-kotelo-musta
 

Gereti

SER-Mies
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
164
Itsellä alkais jo kovastikki uus kotelo houkuttaan kun tuo antecin three hundred ei ole mikään esteettisyyden riemuvoitto, eli:

Koko: ATX pitäs saada mahtumaan
Tyyli: Pelkistetty, yksinkertainen, ei missään nimessä ikkunaa, harjattu alumiini plussaa, (tuuletinaukkoja ainoastaan päällä&pohjassa)
Budjetti:100-150€

Ite oon tätä koppaa katsellu mutta eikö ilmankierto stoppaa näytönohjaimeen jo o_Ohttps://www.jimms.fi/fi/Product/Show/122189/4250140370709/jonsbo-umx4-atx-kotelo-musta
Kyllä tuolla mielestäni ihan riittävästi on liikkumisvaraa ilmalle näyttistä ajatellen, riippuu toki aina kortista yms mutta onhan tuossa pohjassakin paikat kahdelle 120mm tuulettimelle, jos tahtoo ilman laittaa siellä liikkumaan kuun kyllähän nyt näyttiksen sitä pitäisi noiden avulla saada aivan tarpeeksi
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Ompahan toi Jonsbo umx4 myös mun tarpeisiin aika kivan näköinen. Toi W2 ois ehkä vähän liian iso, tai paremminkin; siinä on hukkatilaa. Mulla ei tosiaan seuraavassa buildissa ole kovalevyjä, ja tuossa ton kuution "takapuoli" tai "kakkoslohko" on PSU:ta ja kiintolevyjä varten. Joten mulla siellä ois PSU, muuten tyhjä.

Mutta toi UMX4.. hyvinnii nätin näkönen köppänä ois pöydällä, ja tohonhan saa kunnon tuulitunnelin pohja&katto tuulettimilla :)
 

Inehmo|

#73
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
672
Olen tuota RM3:sta monesti pyöritellyt päässäni, että miten siihen saisi koottua järkevän tuuletuksen ja luulen, että ainakin semi-tehokkaan kokoonpanon saisi jäähdytettyä melko hyvin niin, että katossa oleva (filtteröity) tuuletin ja välipohjassa oleva tuuletin puhaltaisivat komponentteja kohden ja takapaneelissa oleva tuuletin poistaisi kuumaa ilmaa.

Tietysti kun on kyseessä @Kapteeni_kuolio niin kotelo tulee olemaan täynnä kovinta mahdollista rautaa, joten riittääkö siihen jäähdytysteho, mene ja tiedä.

W2:sta, kun joku tekisi µATX-version karkaistulla lasipaneelilla, niin olisi ostohousut jalassa välittömästi. :drool:
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 203
Olen tuota RM3:sta monesti pyöritellyt päässäni, että miten siihen saisi koottua järkevän tuuletuksen ja luulen, että ainakin semi-tehokkaan kokoonpanon saisi jäähdytettyä melko hyvin niin, että katossa oleva (filtteröity) tuuletin ja välipohjassa oleva tuuletin puhaltaisivat komponentteja kohden ja takapaneelissa oleva tuuletin poistaisi kuumaa ilmaa.

Tietysti kun on kyseessä @Kapteeni_kuolio niin kotelo tulee olemaan täynnä kovinta mahdollista rautaa, joten riittääkö siihen jäähdytysteho, mene ja tiedä.

W2:sta, kun joku tekisi µATX-version karkaistulla lasipaneelilla, niin olisi ostohousut jalassa välittömästi. :drool:
Loppujen lopuksihan kotelon täytyy tuuletuksen osilta olla melkoisen surkea, ettei tuuletusteho riittäisi. Omien kokemusten varjolla voitanee sanoa, että merkittävä avain onkin sen kuuman ilman mahdollisimman tehokas poistaminen kotelosta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8
Moi!
Olisi tarkoitus päivitellä konetta aikalailla ja nykyinen yli 10 v vanha kotelo menee kyllä vaihtoon samalla. Koteloista ja niiden eroista olen ihan pihalla, joten jos asiantuntevilta saisi vinkkejä millainen minulle sopisi.
Kotelon ja uusien osien ostopaikka on mindfactory.de joten sieltä pitäisi löytyä. Suotavaa olisi jos kotelon mukana tulisi myös kotelotuulettimia "ns. valmis paketti".
Koko: tietokone tulee sijaitsemaan työpöydän alla, lattialla. Näytönohjaimeksi 1070 ei vesijäähdytyksellä. prosessori i7 6700 nykyisellä arctic cooling freezer 13 tuulettimella.
Ulkonäkö: Ei oikeastaan väliä. Mitä nyt noita koteloita katsellut niin oikeastaan kaikki ihan hyvän näköisiä. Plussaa jos etupaneelissa on usb/audio liitännät. suurin painotus ilmanvaihdossa ja hiljaisuudessa.
Hinta: max 150e
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Ompahan toi Jonsbo umx4 myös mun tarpeisiin aika kivan näköinen. Toi W2 ois ehkä vähän liian iso, tai paremminkin; siinä on hukkatilaa. Mulla ei tosiaan seuraavassa buildissa ole kovalevyjä, ja tuossa ton kuution "takapuoli" tai "kakkoslohko" on PSU:ta ja kiintolevyjä varten. Joten mulla siellä ois PSU, muuten tyhjä.

Mutta toi UMX4.. hyvinnii nätin näkönen köppänä ois pöydällä, ja tohonhan saa kunnon tuulitunnelin pohja&katto tuulettimilla :)

Jonsbo VR2? On vaan sen verran tuore kotelo ettei löydy vielä juuri minkään kaupan listoilta.
 

Jrhh

<Raudanusuttaja>
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 704
Täytyy myöntää, että olen kyllä viime aikoina ostellut kunnolla noita Corsairin hiluvitkuttimia (mm. mekaanisen tkl näppiksen, corsairin mmo hiiren yms.) ja nyt tuli hommattua tää kotelo https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho...stal-460x-rgb-ikkunallinen-atx-miditornikotel kaiken perään.

Ainoa miinus tällä hetkellä, on hemmetin huono, siis oikeesti tosi huono saatavuus. Ensimmäisen kerran kun tilasin syyskuun puolessavälin, saapumisajankohdaksi määriteltiin 5.10.. Kotelossa kun saa kaiken tarpeellisen piiloon (virtalähteen tuoma johtohelvetti) ja kaapeloinnit SSD & HDD levyille mitä meinaa käyttää sekä kotelossa kun on 3 kpl tuulettimia. Tuuletuksen olettaisin olevan suhteellisen hyvä etutuulettimien puolesta ja mahdollisuus pistää vesillekin on erinomainen (se kun häämöttää seuraavana steppinä) joten tästä syystä päädyin tähän koteloon:)

Tottakai voi olla, että ens alkuun päästelee hieman ääniä verrattuna FDR5 koppaan mutta ei paljoa kun näissä nykyisissäkin kapistuksissa on "aio" vesijäähypaketit.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8
Kotelo kannattaa hommata Suomesta sen takia, kun tuolta Saksanmaalta tulee melko tuuheat postikulut koteloille. Kestosuosikki Defineen kallistuisin itse, jos tarvitset optista asemaa niin Define R5, jos et, niin Define S. Joskin markkinoille olisi tulossa vielä Define C-malli ilmeisesti lähiaikoina. Tuosta C:stä lisää Define-ketjussa: https://bbs.io-tech.fi/threads/fractal-desigen-define-sarja.830/

R5: https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho...actal-design-define-r5-black-atx-kotelo-musta
S: https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho...ractal-design-define-s-black-pearl-atx-kotelo
Kiitoksia! varmaan r5 lähtee hankintaan tuolta jimmsiltä :)
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
6
Täytyy myöntää, että olen kyllä viime aikoina ostellut kunnolla noita Corsairin hiluvitkuttimia (mm. mekaanisen tkl näppiksen, corsairin mmo hiiren yms.) ja nyt tuli hommattua tää kotelo https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho...stal-460x-rgb-ikkunallinen-atx-miditornikotel kaiken perään.

Ainoa miinus tällä hetkellä, on hemmetin huono, siis oikeesti tosi huono saatavuus. Ensimmäisen kerran kun tilasin syyskuun puolessavälin, saapumisajankohdaksi määriteltiin 5.10.. Kotelossa kun saa kaiken tarpeellisen piiloon (virtalähteen tuoma johtohelvetti) ja kaapeloinnit SSD & HDD levyille mitä meinaa käyttää sekä kotelossa kun on 3 kpl tuulettimia. Tuuletuksen olettaisin olevan suhteellisen hyvä etutuulettimien puolesta ja mahdollisuus pistää vesillekin on erinomainen (se kun häämöttää seuraavana steppinä) joten tästä syystä päädyin tähän koteloon:)

Tottakai voi olla, että ens alkuun päästelee hieman ääniä verrattuna FDR5 koppaan mutta ei paljoa kun näissä nykyisissäkin kapistuksissa on "aio" vesijäähypaketit.

Mitenkä on etten löydä tästä mitään arvostelua mistään? Ollut kuitenkin jo hetken aikaa markkinoilla :(

Vaikka nuo ledipropellit tuossa vähän tyyriin hinnan vaikuttavatkin tuovan, niin ensimmäistä kertaa vuosiin tekee mieli puhtaasti kopan ulkonäön takia vaihtaa vuoden 2011 sotaratsufraktaali mäkeen.
 

Jrhh

<Raudanusuttaja>
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 704
Mitenkä on etten löydä tästä mitään arvostelua mistään? Ollut kuitenkin jo hetken aikaa markkinoilla :(

Vaikka nuo ledipropellit tuossa vähän tyyriin hinnan vaikuttavatkin tuovan, niin ensimmäistä kertaa vuosiin tekee mieli puhtaasti kopan ulkonäön takia vaihtaa vuoden 2011 sotaratsufraktaali mäkeen.
Jeps,

Sama oli itsellä. Haluan eroon tuosta FDR5 vaikka se uusi koppa onkin.. :D

Kyseisessä kotelossa on itseasiassa tällä hetkellä aivan _helvetin_ huono saatavuus.. sen takia se itselläkin on ollut jo 6vko tilauksessa. Tässä pohtinut että pitäisikö vaihtaa https://www.verkkokauppa.com/fi/pro...s-Enthoo-EvoLV-ATX-ATX-kotelo-ikkunalla-musta tuohon... mutta toistaiseksi olen pysynyt corsairissa kun yksi SSD paikka takapaneelissa enemmän ja mielestäni tyylikkäämpi.
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Kyseisessä kotelossa on itseasiassa tällä hetkellä aivan _helvetin_ huono saatavuus.. sen takia se itselläkin on ollut jo 6vko tilauksessa. Tässä pohtinut että pitäisikö vaihtaa https://www.verkkokauppa.com/fi/pro...s-Enthoo-EvoLV-ATX-ATX-kotelo-ikkunalla-musta tuohon... mutta toistaiseksi olen pysynyt corsairissa kun yksi SSD paikka takapaneelissa enemmän ja mielestäni tyylikkäämpi.
Mulla on just toi Enthoo Evolv ATX ja oon kans kyylänny corsairia että vaihtais koteloa silmälläpitäen tulevia vesileikkejä kun olis nätimpi. Ottaisin kyllä heti alkuun noi ledihärpäkkeet edestä pois ja vaihtaisin normaalin näköiset föönit tilalle :p
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 203
Kylläpä tuo Corsair Crystal 460X olisi itsellenikin sopiva. En välttämättä edes vaihtaisi noita etutuulettimia. Ihan ok näköiset omasta mielestä.
Noiden ikkunallisten koteloiden suosio on koventunut, kun markkinoille on saatu temperoitua lasia noihin koteloihin. Parempi vaihtoehto, kuin poksahteleva akryyli.
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 203
Lähinnä putsaus (sormenjäljet) nousee itselle kysymysmerkiksi, liekö konekin kasattava jotkut hanskat kädessä..?
No tuskin sentään. Riittää, ettei lähmi sitä lasia miten sattuu, vaan nappaa kiinni reunoista nätisti. :kahvi:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
142
Ompahan toi Jonsbo umx4 myös mun tarpeisiin aika kivan näköinen. Toi W2 ois ehkä vähän liian iso, tai paremminkin; siinä on hukkatilaa. Mulla ei tosiaan seuraavassa buildissa ole kovalevyjä, ja tuossa ton kuution "takapuoli" tai "kakkoslohko" on PSU:ta ja kiintolevyjä varten. Joten mulla siellä ois PSU, muuten tyhjä.

Mutta toi UMX4.. hyvinnii nätin näkönen köppänä ois pöydällä, ja tohonhan saa kunnon tuulitunnelin pohja&katto tuulettimilla :)
Tuo kotelo kiinnostaisi kanssa. Miten tuossa on järkevin hoitaa tuulettimien paikat, jos kattoon ei halua. Katosta menee kuitenkin pölyä kotelon sisään ja äänet on huomattavasti kovemmat kuin muuten. Toimiiko hyvin jos pohjaan laittaa 2 puhaltamaan ylöspäin ja taakse 1 ulos?
https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/122191/4250140370754/jonsbo-umx4-atx-kotelo-ikkunalla-musta

Tuossa olisi toinen samannäköinen kotelo, onko jollain kokemusta?
https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/115319/805c-b/in-win-805-type-c-atx-miditornikotelo-musta
 
Viimeksi muokattu:

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Tuulettimien määrä ja ilmansiirron tarve riippuu siitä minkä verran sulla on kopassa lämpeneviä komponentteja jotka "hengittää" (jäähtyy jonkun rivaston avulla) sinne koteloon, joten mahdoton sanoa mikä on "riittävästi".

Esimerkiksi: lämpökuorma kotelon sisällä on aika kova jos sulla on vaikka tornicuuleri CPU:lla ja näyttis tai pari, joissa semmoset koteloon hönkivät aftermarket jäähyt. Toisaalta taas: jos sulla on vaikkapa CPU:lla AIO-vesicuuleri (asennetaan puhkumaan ilmat pihalle kotelosta) ja blower-tyyppisiä "referenssi" näyttiksiä pari niin koteloon tulee merkittävästi vähemmän lämpöä, kun noi kaikki tuulettimet lähinnä poistaa kuuman ilman kotelon ulkopuolelle. Että jotta niin, paha sanoa. Tavalliselle PC:lle ns. "kaksi sisään, yksi ulos" on ihan riittävä, ja tekee koteloon hyvän positiivisen paineen.

Tosta haluisin kuitenkin vähän debunkata; "Katosta menee kuitenkin pölyä kotelon sisään ja äänet on huomattavasti kovemmat kuin muuten."

kattotuulettimia sanotaan äänekkäiksi lähinnä sen takia, että jos pidät koteloa lattialla niin niistä kantautuva ääni tulee suoraan sun korvalle. mutta jos kotelo on esim pöydällä, jossa ääni ei enää tulekkaan suoraan sun korvalle, niin tilanne on eri. eihän se tuuletin ole "kattopaikalla" yhtään sen äänekkäämpi kuin missään muuallakaan, ja jos asettelet kotelon sivuttain / takaperin pöydälle niin että takatuuletin on esteettömästi korvalla, ja kattotuuletin sen verran korvaa korkeammalla että ääni ei tule suoraan korvalle, niin toki se persetuuletin on "kovaäänisempi". Eli ne tuulettimet, mikäli ne on samoja tuulettimia, on yhtä äänekkäitä oli ne missä tahansa kotelon slotissa.

Katosta ei myöskään mene pölyä kotelon sisälle, jos sulla on kotelossa ylipaine. Ja ylipaine siellä pitäis aina olla tai muuten on tuuletus rakenneltu (ainakin minun mielestä) pisin vittuja. Elikkä koteloon pitää puhaltaa enemmän ilmaa kuin mitä sieltä puhkutaan pois. Tämä on helppo tehdä: pohjaan kaksi tuuletinta imailemaan ilmaa vaikka 1400rpm, ja kattoon pari puhkumaan pois vaikka 1000rpm. Ylipaineistetussa kotelossa kaikki kotelon sisään tuleva ilma tulee "imevien" tuulettimien kautta, joiden edessä pitää siis olla pölysuodatin. Ylipaineistetussa kotelossa ei tule sitten mistään muualta ilmaa koteloon sisään, vaan ilma pyrkii pois kotelosta kaikista ruuvinrei'istä ja vastaavista. Eli pölyä ei koteloon yksinkertaisesti voi kulkeutua, koska ilma liikkuu koteloon vain pölysuodattimen läpi ja muussa tapauksessa kaikki ilman liike on poispäin kotelosta. Kotelosta pois puhaltavissa rööreissä ei tartte olla pölysuodatinta, koska sieltä ei tule ilmaa koteloon sisälle. Näin ollen ei haittaa mitään, jos tossa UMX4:ssä ei ole katossa pölysuodatin: käytä sitä poistona ja pidä tuulettimista kierrokset matalemmalla kuin sisäänotossa :)

JayzKaksiCenttiä selittää asian aika hyvin tällä videolla, ja käyttää savua demonstroimaan asian.



Ja LTT:n pikavideo:




Oma ajatus tosta UMX4:stä on:

Kotelo tulee pöydälle "poikittain", sitä on tarkotus ns. "esitellä yleisölle". Täten se on ihan sama, onko tuulettimia perC:ssä vai katossa vai pohjassa, ne varmaan 'mekkaloi' korvalle suunnilleen samalla lailla. Pohjaan kaksi imevää ja kattoon kaksi poistavaa, varmaankin corsairin uusia RGB-tuulettimia. Pohjasta imua 1400rpm ja katosta poistoa 1000-1200rpm. Kattoon AIO:n radi. GPU hengittää mulla sisään (MSI:n 980 Ti 6g Gaming) ja on kellotettu, samoin muistit saattaa vähän lämpöillä normaalia enemmän. On kuitenkin varmasti riittävästi.

Odottelen tässä Kabylakea julkaistavaksi, ja UMX4 varmasti tulossa ellei tule jotain parempaa sitä ennen vastaan :)
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 203
Tuulettimien määrä ja ilmansiirron tarve riippuu siitä minkä verran sulla on kopassa lämpeneviä komponentteja jotka "hengittää" (jäähtyy jonkun rivaston avulla) sinne koteloon, joten mahdoton sanoa mikä on "riittävästi".

Esimerkiksi: lämpökuorma kotelon sisällä on aika kova jos sulla on vaikka tornicuuleri CPU:lla ja näyttis tai pari, joissa semmoset koteloon hönkivät aftermarket jäähyt. Toisaalta taas: jos sulla on vaikkapa CPU:lla AIO-vesicuuleri (asennetaan puhkumaan ilmat pihalle kotelosta) ja blower-tyyppisiä "referenssi" näyttiksiä pari niin koteloon tulee merkittävästi vähemmän lämpöä, kun noi kaikki tuulettimet lähinnä poistaa kuuman ilman kotelon ulkopuolelle. Että jotta niin, paha sanoa. Tavalliselle PC:lle ns. "kaksi sisään, yksi ulos" on ihan riittävä, ja tekee koteloon hyvän positiivisen paineen.

Tosta haluisin kuitenkin vähän debunkata; "Katosta menee kuitenkin pölyä kotelon sisään ja äänet on huomattavasti kovemmat kuin muuten."

kattotuulettimia sanotaan äänekkäiksi lähinnä sen takia, että jos pidät koteloa lattialla niin niistä kantautuva ääni tulee suoraan sun korvalle. mutta jos kotelo on esim pöydällä, jossa ääni ei enää tulekkaan suoraan sun korvalle, niin tilanne on eri. eihän se tuuletin ole "kattopaikalla" yhtään sen äänekkäämpi kuin missään muuallakaan, ja jos asettelet kotelon sivuttain / takaperin pöydälle niin että takatuuletin on esteettömästi korvalla, ja kattotuuletin sen verran korvaa korkeammalla että ääni ei tule suoraan korvalle, niin toki se persetuuletin on "kovaäänisempi". Eli ne tuulettimet, mikäli ne on samoja tuulettimia, on yhtä äänekkäitä oli ne missä tahansa kotelon slotissa.

Katosta ei myöskään mene pölyä kotelon sisälle, jos sulla on kotelossa ylipaine. Ja ylipaine siellä pitäis aina olla tai muuten on tuuletus rakenneltu (ainakin minun mielestä) pisin vittuja. Elikkä koteloon pitää puhaltaa enemmän ilmaa kuin mitä sieltä puhkutaan pois. Tämä on helppo tehdä: pohjaan kaksi tuuletinta imailemaan ilmaa vaikka 1400rpm, ja kattoon pari puhkumaan pois vaikka 1000rpm. Ylipaineistetussa kotelossa kaikki kotelon sisään tuleva ilma tulee "imevien" tuulettimien kautta, joiden edessä pitää siis olla pölysuodatin. Ylipaineistetussa kotelossa ei tule sitten mistään muualta ilmaa koteloon sisään, vaan ilma pyrkii pois kotelosta kaikista ruuvinrei'istä ja vastaavista. Eli pölyä ei koteloon yksinkertaisesti voi kulkeutua, koska ilma liikkuu koteloon vain pölysuodattimen läpi ja muussa tapauksessa kaikki ilman liike on poispäin kotelosta. Kotelosta pois puhaltavissa rööreissä ei tartte olla pölysuodatinta, koska sieltä ei tule ilmaa koteloon sisälle. Näin ollen ei haittaa mitään, jos tossa UMX4:ssä ei ole katossa pölysuodatin: käytä sitä poistona ja pidä tuulettimista kierrokset matalemmalla kuin sisäänotossa :)

JayzKaksiCenttiä selittää asian aika hyvin tällä videolla, ja käyttää savua demonstroimaan asian.



Ja LTT:n pikavideo:




Oma ajatus tosta UMX4:stä on:

Kotelo tulee pöydälle "poikittain", sitä on tarkotus ns. "esitellä yleisölle". Täten se on ihan sama, onko tuulettimia perC:ssä vai katossa vai pohjassa, ne varmaan 'mekkaloi' korvalle suunnilleen samalla lailla. Pohjaan kaksi imevää ja kattoon kaksi poistavaa, varmaankin corsairin uusia RGB-tuulettimia. Pohjasta imua 1400rpm ja katosta poistoa 1000-1200rpm. Kattoon AIO:n radi. GPU hengittää mulla sisään (MSI:n 980 Ti 6g Gaming) ja on kellotettu, samoin muistit saattaa vähän lämpöillä normaalia enemmän. On kuitenkin varmasti riittävästi.

Odottelen tässä Kabylakea julkaistavaksi, ja UMX4 varmasti tulossa ellei tule jotain parempaa sitä ennen vastaan :)
Tähän vielä lisäyksenä tosiaan se pölyn muodostumisen perusasia: Jos pidät koteloa lattialla, pölyä kulkeutuu koteloon moninkertainen määrä, vaikka kuinka siivousfriikki olet. Sitten toinen asia, joka koskee siis olennaisesti kotelosuunitellua. Olen huomannut, että jotkin kotelot tuottavat enemmän melua ja syy on siinä, että tuulettimilla ei ole tarpeeksi tilaa hengittää ja ääni kovenee. Esim omassa Corsair 600T:ssä 200mm etutuuletin pitää selvästi kovempaa ääntä kuin katossa oleva 200mm tuuletin - miksi? Sen takia, että edessä sisään puhaltava tuuletin joutuu taistelemaan saadakseen ilmaa hunajakennon ja pölynsuodattimien lävitse. Kun tuuletinta siirtää 3 cm hunajakennosta pois päin, ääni häviää.

Esteetön ilman kulkeutuminen tulisi olla pelikäyttöön "high end" nykykoteloissa itsestäänselvyys.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Olen huomannut, että jotkin kotelot tuottavat enemmän melua ja syy on siinä, että tuulettimilla ei ole tarpeeksi tilaa hengittää ja ääni kovenee. Esim omassa Corsair 600T:ssä 200mm etutuuletin pitää selvästi kovempaa ääntä kuin katossa oleva 200mm tuuletin - miksi? Sen takia, että edessä sisään puhaltava tuuletin joutuu taistelemaan saadakseen ilmaa hunajakennon ja pölynsuodattimien lävitse. Kun tuuletinta siirtää 3 cm hunajakennosta pois päin, ääni häviää.

Esteetön ilman kulkeutuminen tulisi olla pelikäyttöön "high end" nykykoteloissa itsestäänselvyys.
Tämä on kyllä ongelma todella monessa kotelossa, ihan sama onko low vai high-endiä. Mä nyppään yleensä dremelillä noin hunajakennot/ritilät/mitälie hiiteen, hiljentää sitä "huminaa" mitä syntyy kun tuulettimet siirtää nopeasti paljon ilmaa noiden ritilöiden läpi. Fractalinkin kopat hiljenee ihan helvetisti, kun nappaa dremelillä ne etumaskin sivujen ilmanottoaukkojen "ritilät" hittoon. AIO-vesijäähy on nyt mulla se suurin suhisija, vaan sille ei juuri mitään voi. Static-pressure tuulettimet pienillä kierroksilla siihen hätään ehkä se parhain ratkaisu, ja vähän ylimitoitettu kennon koko niin kyllä aika hissukaksi saa.
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 203
Tämä on kyllä ongelma todella monessa kotelossa, ihan sama onko low vai high-endiä. Mä nyppään yleensä dremelillä noin hunajakennot/ritilät/mitälie hiiteen, hiljentää sitä "huminaa" mitä syntyy kun tuulettimet siirtää nopeasti paljon ilmaa noiden ritilöiden läpi. Fractalinkin kopat hiljenee ihan helvetisti, kun nappaa dremelillä ne etumaskin sivujen ilmanottoaukkojen "ritilät" hittoon. AIO-vesijäähy on nyt mulla se suurin suhisija, vaan sille ei juuri mitään voi. Static-pressure tuulettimet pienillä kierroksilla siihen hätään ehkä se parhain ratkaisu, ja vähän ylimitoitettu kennon koko niin kyllä aika hissukaksi saa.
Tästä Corsairista pitäis kyllä leikata helvettiin nuo hunajakennot myös.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 573
Tästä Corsairista pitäis kyllä leikata helvettiin nuo hunajakennot myös.
Tulikin tästä mieleeni niin pakko kysyä! Itsellä on Bitfenix Neos kotelona ja siinä etupaneelissa on sellainen mikä lie ohut foam pad ja lisäksi se tiheä suodatin puhaltimien edessä. Onko ok leikata se ohut foami helvettiin siitä etuseinästä sillä se selkeästi ahdistaa ilman kulkua puhaltimille? Jäähän siihen kuitenkin se ohut ja tiheä suodatin vielä väliin. Tästä tiedosta olisin kiitollinen!
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
97
Voihan sen foamin leikata pois. Kuvien perusteella ainoastaan esteettisemmän näköinen kun ei näy edestä läpi taakse, kun ei tuollainen foami ääntä ainakaan vähennä.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Siis millanen foami? Noi pölysuodattimet on muuten jotkut sitten ihan paskoja. Siis niin että ne joko rajoittaa ilmankiertoa turhan paljon, tai jopa suhisee ilmavirrassa :D

Mulla on käytössä Demciflexin filtterit, ovat vakuuttaneet helpolla asennuksellaan (mittaan leikatut palat kiinnittyy magneetilla), helppo puhdistaa (pyyhitään märällä liinalla) ja ovat olleet suhinattomia ja tehokkaita (ei pölyä koneessa, positiivinen paine kotelossa).

http://www.demcifilter.com/c52/Why-DEMCiflex.aspx

Ei ne ilmasia ole, mutta ei erityisen kalliitakaan:

https://www.jimms.fi/fi/Product/Search?q=demciflex

Jimmyllä ei ole koko valikoimaan lähimainkaan, muutaman viikon odottelulla voi tilata demciflexin omilta sivuilta. Valmiit paketit todella monelle kotelolle, ja jos sulla on kotelo mitä ei oo listoilla niin tonne kun laittaa maililla mitat / kaavakuvat, niin saa sitten haluamansa mittatilaustyönä. Jos antaa luvan noille käyttää niitä sun paloja osana niiden valmis-settejä, niin ne varmaan antaa sulle ilmaseksi ne suodattimet. Kantsii ainakin kysyä emaililla, jos tuolla ei oman kotelon mittoja ole, näin ovat toimineen OCN:n foorumilla. Linkki vielä:

http://www.demcifilter.com/c3/Filters-For-Your-Computer.aspx
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
142
Tuulettimien määrä ja ilmansiirron tarve riippuu siitä minkä verran sulla on kopassa lämpeneviä komponentteja jotka "hengittää" (jäähtyy jonkun rivaston avulla) sinne koteloon, joten mahdoton sanoa mikä on "riittävästi".

Esimerkiksi: lämpökuorma kotelon sisällä on aika kova jos sulla on vaikka tornicuuleri CPU:lla ja näyttis tai pari, joissa semmoset koteloon hönkivät aftermarket jäähyt. Toisaalta taas: jos sulla on vaikkapa CPU:lla AIO-vesicuuleri (asennetaan puhkumaan ilmat pihalle kotelosta) ja blower-tyyppisiä "referenssi" näyttiksiä pari niin koteloon tulee merkittävästi vähemmän lämpöä, kun noi kaikki tuulettimet lähinnä poistaa kuuman ilman kotelon ulkopuolelle. Että jotta niin, paha sanoa. Tavalliselle PC:lle ns. "kaksi sisään, yksi ulos" on ihan riittävä, ja tekee koteloon hyvän positiivisen paineen.

Tosta haluisin kuitenkin vähän debunkata; "Katosta menee kuitenkin pölyä kotelon sisään ja äänet on huomattavasti kovemmat kuin muuten."

kattotuulettimia sanotaan äänekkäiksi lähinnä sen takia, että jos pidät koteloa lattialla niin niistä kantautuva ääni tulee suoraan sun korvalle. mutta jos kotelo on esim pöydällä, jossa ääni ei enää tulekkaan suoraan sun korvalle, niin tilanne on eri. eihän se tuuletin ole "kattopaikalla" yhtään sen äänekkäämpi kuin missään muuallakaan, ja jos asettelet kotelon sivuttain / takaperin pöydälle niin että takatuuletin on esteettömästi korvalla, ja kattotuuletin sen verran korvaa korkeammalla että ääni ei tule suoraan korvalle, niin toki se persetuuletin on "kovaäänisempi". Eli ne tuulettimet, mikäli ne on samoja tuulettimia, on yhtä äänekkäitä oli ne missä tahansa kotelon slotissa.

Katosta ei myöskään mene pölyä kotelon sisälle, jos sulla on kotelossa ylipaine. Ja ylipaine siellä pitäis aina olla tai muuten on tuuletus rakenneltu (ainakin minun mielestä) pisin vittuja. Elikkä koteloon pitää puhaltaa enemmän ilmaa kuin mitä sieltä puhkutaan pois. Tämä on helppo tehdä: pohjaan kaksi tuuletinta imailemaan ilmaa vaikka 1400rpm, ja kattoon pari puhkumaan pois vaikka 1000rpm. Ylipaineistetussa kotelossa kaikki kotelon sisään tuleva ilma tulee "imevien" tuulettimien kautta, joiden edessä pitää siis olla pölysuodatin. Ylipaineistetussa kotelossa ei tule sitten mistään muualta ilmaa koteloon sisään, vaan ilma pyrkii pois kotelosta kaikista ruuvinrei'istä ja vastaavista. Eli pölyä ei koteloon yksinkertaisesti voi kulkeutua, koska ilma liikkuu koteloon vain pölysuodattimen läpi ja muussa tapauksessa kaikki ilman liike on poispäin kotelosta. Kotelosta pois puhaltavissa rööreissä ei tartte olla pölysuodatinta, koska sieltä ei tule ilmaa koteloon sisälle. Näin ollen ei haittaa mitään, jos tossa UMX4:ssä ei ole katossa pölysuodatin: käytä sitä poistona ja pidä tuulettimista kierrokset matalemmalla kuin sisäänotossa :)

JayzKaksiCenttiä selittää asian aika hyvin tällä videolla, ja käyttää savua demonstroimaan asian.



Ja LTT:n pikavideo:




Oma ajatus tosta UMX4:stä on:

Kotelo tulee pöydälle "poikittain", sitä on tarkotus ns. "esitellä yleisölle". Täten se on ihan sama, onko tuulettimia perC:ssä vai katossa vai pohjassa, ne varmaan 'mekkaloi' korvalle suunnilleen samalla lailla. Pohjaan kaksi imevää ja kattoon kaksi poistavaa, varmaankin corsairin uusia RGB-tuulettimia. Pohjasta imua 1400rpm ja katosta poistoa 1000-1200rpm. Kattoon AIO:n radi. GPU hengittää mulla sisään (MSI:n 980 Ti 6g Gaming) ja on kellotettu, samoin muistit saattaa vähän lämpöillä normaalia enemmän. On kuitenkin varmasti riittävästi.

Odottelen tässä Kabylakea julkaistavaksi, ja UMX4 varmasti tulossa ellei tule jotain parempaa sitä ennen vastaan :)
Kiitos tästä. Mitkä näistä Noctuan tuulettimista laittaisit itse?
https://www.jimms.fi/fi/Product/Lis...et--tuulettimet--120mm--saato-pwm?ob=6&fv=496

Vai laittaisitko kokonaan jonkun muun kun tuosta Corsairista sanoit. Käykö nämä vaaka ja pystyasentoon
https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho...etic-levitation-laitetuuletin-valkoinen-musta

Toisinsanoen, mikä on sinusta paras valinta koteloon tuulettimeksi jos hiljaisen haluan? Sinulla on näistä asioita hyvä tietämys:tup:
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Mulla ei itseasiassa ole kauhean hyvä tietämys siitä mikä on nykyjään tuo kultakorvien suosikkituuletin. Mutta sen verran pitkä historia tietokoneharrastajana että varmaan nämä perusjutut ilmankierrosta, pölysuodatuksesta ym. on jotenkuten hanskassa.

Kotelotuulettimissa kannattaa muistaa erottaa toisistaan staattista painetta tuottavat tuulettimet, sekä paljon ilmaa vapaasti liikuttavat tuulettimet. Jälkimmäisiä pitäis laittaa kotelotuulettimiksi, ja noita painetta tuottavia sitten puhaltamaan radien, siilien ja muiden jäähdytyselementtien läpi joissa ilman virtausvastus on suurempi.

Noctualla näitä kotelotuulettimia oli molempia, sekä välimalli. NF-S tuulettimet kotelotuulettimiksi, NF-P välimalli joka ei ole hyvä kummassakkaan (liikuttamaan ilmaa helvetisti pienellä äänellä, tai tuottamaan staattista painetta liikuttaakseen ilmaa esim. tornicuulerin rivaston halki), NF-F joka puskee ilmaa kovalla staattisella paineella (ja kovemmalla äänellä) läpi tiheänkin radiaattorin tai coolerin.

http://noctua.at/en/which_fan_is_right_for_me

Laittaisin siis NF-S tuulettimia kotelotuulettimiksi paikkoihin joissa on tarkoitus siirtää ilmaa esteettömästi, ja NF-F tuulettimia jos on tarkotus puhaltaa jonkun radin tai coolerin läpi. 12cm tuulettimia tai 14cm, riippuen minkä kokoiset koteloon suurimmillaan mahtuu.

Corsairin Mag-lev tuulettimet (noi mitkä linkkasit) on hyviä, joskin kalliita. Ne on suunniteltu hybridiksi tossa 'paineentuotossa', eli ne liikuttaa sekä paljon ilmaa että työntää sitä kohtuullisella paineella eteenpäin, varsinkin jos kierroksia nostaa yli 1400rpm. Matalilla kierroksilla, alle 800rpm, monet testisaitit kehuu noita lähes äänettömiksi ja ilmaa kuitenkin testien mukaan liikkuu ihan reippaasti.
Mag-levit käy sekä vaaka että pystyasentoon, sillä niissä toi tuulettimen laakerointi on 'magneettinen' eli tuuletin itseasiassa kelluu magneetin päällä. Toimii sekä pystyyn että vaakaan, ei väliä. Toi viiden vuoden takuu on aika poskettoman hyvä, teoriassa tuuletin on ikuinen mikäli sitä ei jotenkin ravistele paskaksi.

Ja tällä ohjelmalla saa tuulettimen kun tuulettimen hiljaiseksi, eriasia että kuinka paljon se sitten enää ilmaa kierrättää ;)

http://www.almico.com/speedfan.php

Itselleni on tulossa Kaby-lake buildiin noi corsairin maglevit, tohon jonsbon koppaan. Tykkään tosta niiden valoefektistä :)
 

Inehmo|

#73
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
672
Noi NF-S-mallit eivät vaan taida saada oikein mitään aikaisiksi, jos on vähänkin jotain siinä ilmavirran edessä. Itsellä on oma NF-S12A ns. optimitilanteessa, kun näistä Jonsbon/Cooltekin koteloista saa takatuulettimen edestä kaikki ritilät pois, jolloin ilmansiirtoa ei ole haittamaassa mikään. En itse asentaisi edes kotelotuulettimeksi, jos on mitään pölysuodatinta kummempaa sen edessä/takana.

Mutta täytyy kyllä sanoa, että aivan järkyttäviä nuo teidän RPM:t. Itsellä on pelkkiä Noctuan tuulettimia kotelo täynnä ja jo 800rpm ei tulisi mieleenkään pitää jatkuvassa käytössä. Ei nuo taida yli 1200rpm edes mennä 100%:llakaan ja se aiheuttaa jo hillittömän pöhinän. Pidättekö te oikeasti 24/7 käytössä tuulettimia noin korkeilla kierroksilla?
 

khyldi

Apustaja
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
188
Onko olemassa htpc-koteloita, johon sais hyvän aio vesijäähdytyksen asennettua? http://www.fractal-design.com/home/product/cases/node-series/node-605 on mietinnässä, mutta sinne ei ainakaan suoraan mene 240mm radi.

Tarkoitus olisi koteloon laittaa m-atx emolevy, mielellään aio vesijäähy 240mm radilla ja "normaalin" kokonen näytönohjain (280mm pitkä), 1 hdd, 1 ssd ja 160mm pitkä ps2 virtalähde.

Tuntuu, että noissa htpc-koteloissa ei käytetä ihan kaikkea tilaa järkevästi hyväkseen. Tuota Nodeakin, kun katselee niin tuntuu, että sinne menisi ihan hyvin radi sun muut.

edit: vähän googlailtuani ja tutkiskeltuani niin suht pienellä tuunauksella tohon nodeen saisi varmaan aika toimivan aio-ratkasun. Tästä kuvasta päätellen tuohon mini-itx emolevyn ja powerin taakse viereen jää aika hyvät tilat, johon radin voisi tyrkätä, tekee vaan pohjaan ilma-aukon. Jos ei nyt ihan 240mm mene niin ainakin 140mm varmasti menee. Kovalevyt voi sitten sijoittaaa esim powerin viereen jollain kikakiluilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 026
Kukaan hommannu & testannu SilentiumPC Regnum RG1:stä? Kotelo miellyttäis ittee eikä hintakaan päätä huimaa. Toki koteloa pitäs vähän modailla ja vaimentaa mutta sellaiseen vois olla kohtuullinen aihio.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 957
Kukaan hommannu & testannu SilentiumPC Regnum RG1:stä? Kotelo miellyttäis ittee eikä hintakaan päätä huimaa. Toki koteloa pitäs vähän modailla ja vaimentaa mutta sellaiseen vois olla kohtuullinen aihio.
Näyttäisi kaikin puolin Fractal Design Define S kopiolta. Joka ottaa muutamia vaikutteita Phanteks Enthoo Pro M:stä.
Eli pitäisi olla ihan hyvä. Ei ehkä ole samaa laatua muutoin kuin yllä olevat, mutta ainakin suunnittelu on samaa tasoa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
278
Nyssitä saa, eli Jonsbon VR2:sta. Toistaiseksi vain pc-cooling.de listannut sivuillensa. Joutunee tilaamaan joulun pyhiksi projektin.
 

The Oath

R&T-jäsen #240
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
530
Räminätön mATX-kotelo alle 100 €:n? :comp: Täysikokoisen näytönohjaimen pitäisi sopia, vesijäähdytystä en toistaiseksi tarvitse.
 

The Oath

R&T-jäsen #240
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
530
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 957
Jännästi ikkunaton malli on kalliimpi. :D Pätevän oloinen on kyllä. Ovatko nuo valmiiksi asennetut tuulettimet hiljaiset?

Harmi kun Bitfenix Shinobin näköistä koteloa ei saa pienempänä...

Menee ohi aiheen, mutta mikä olisi hyvä ulkoinen levyasema?
Ovat hiljaiset. Fractal Designin tuulettimiin voi aina luottaa. Ja on tosiaan jännä että ikkunaton on kalliimpi.
Aina voit kysyä sille hinnan tarkistusta tuolla Jimm's:n topikissa.

Ja ulkoiseksi levyasemaksi tämän pitäisi olla ihan tarpeeksi:
https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho...2vb-ulkoinen-polttava-dvd-asema-usb-2_0-musta
 

The Oath

R&T-jäsen #240
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
530
Bitfenix Pandora Core? Ainakin logo on samannäköinen, ja kokoa vain reilu 30 litraa... :tup: Mahtuu max 350mm pitkä näytönohjain, mutta ei saa olla normaalia PCB:n leveyttä kovin paljoa leveämpi.
Tuossa alkaa jo koko rajaamaan osia. Logo tosiaan samaa ulkonäössä. :joy:

Fractal Desing Mini vaikuttaisi sopivimmalta. Onko tuossa jokin huonommin kuin Mini C:ssä? Levyasemapaikka on, mutta virtalähteelle ei ole sitä suojahärpäkettä, mutta onko sillä väliä jos ei ole ikkunaa? :bored: Jokin vastaava hiljainen/räminätön kelpaisi myös.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
612
Cooltekin W2:lle etsimässä korvaajaa mATX-koossa. Suosin kuutiokoteloita, mutta mitä muita vaihtoehtoja olisi? Hiljaisuutta hakemassa, mutta kaikki ikkunat ja ledishow-tyyppiset eivät ole tyyliäni. Kotelo saisi olla ulkoa minimalistinen. Raijintekin Styx kiinnostaisi kovasti ja varmasti sen ostaisinkin, mutta GTX 980 STRIX ja EVGA:n G2:nen eivät taida olla sopiva yhdistelmä mittojensa takia. Fractalin Define Mini C:täkin mietiskelin, mutta tuo ei jostain syystä onnistu herättämään ostohaluja - vaikka lukemani perusteella loistokotelo onkin.

Sen verran oltava tilaa, jotta jonnekin saisi alkuvuodesta ostolistalla olevan 240-AIO:n kiinni. 4 SSD:tä ja yksi HDD käytössä, SSD:t nyt menevät toki vaikka teipillä kiinni jos tulevassa kotelossa ei riitä paikat noille. Vielä toistaiseksi prosessorijäähdyttimenä Corator DS, jos tämä nyt vielä sattuu rajaamaan koteloita pois mittojensa takia.

:comp:
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
546
Tuossa alkaa jo koko rajaamaan osia. Logo tosiaan samaa ulkonäössä. :joy:

Fractal Desing Mini vaikuttaisi sopivimmalta. Onko tuossa jokin huonommin kuin Mini C:ssä? Levyasemapaikka on, mutta virtalähteelle ei ole sitä suojahärpäkettä, mutta onko sillä väliä jos ei ole ikkunaa? :bored: Jokin vastaava hiljainen/räminätön kelpaisi myös.
Mini on paljon isompi kuin Mini C. Jopa normi C on pienempi. Jos ei ole DVD-asemalle polttavaa (pun intended) tarvetta, niin mieluummin uudempi Mini C.

Lisäksi Minin suunnittelu on useamman vuoden vanhaa, vastaa suunnilleen Define R3:a mutta R4:n irrotettavilla kiintolevykehikoilla.

Virtalähteen suojahärpäke on turhake.
 

The Oath

R&T-jäsen #240
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
530
Mini on paljon isompi kuin Mini C. Jopa normi C on pienempi. Jos ei ole DVD-asemalle polttavaa (pun intended) tarvetta, niin mieluummin uudempi Mini C.

Lisäksi Minin suunnittelu on useamman vuoden vanhaa, vastaa suunnilleen Define R3:a mutta R4:n irrotettavilla kiintolevykehikoilla.

Virtalähteen suojahärpäke on turhake.
Aseman käyttäminen kuitenkin n. viikottaista, joten ulkoinen varmaa riittänee. Eli Mini C hankintaan. :)

Vielä kun prossusta pääsisi selvyyteen, mutta niitä kun ei olla vielä edes julkaistu... :tdown:
 
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
25
Minkälaista koteloa suosittelisitte tälle emolle? Valmiina löytyy kaks Noctuan 140mm tuuletinta. Oon vähän katellu R5 tai sitten R4? Löytyiskö halvempia/parempia vaihtoehtoja?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 957
Minkälaista koteloa suosittelisitte tälle emolle? Valmiina löytyy kaks Noctuan 140mm tuuletinta. Oon vähän katellu R5 tai sitten R4? Löytyiskö halvempia/parempia vaihtoehtoja?
Define C Jimm's:ltä.
Maksaa 98.90€ Windowed mallina. 93.90 umpinaisella sivupaneelilla.
On paljolti sama kuin R5 mutta sisältää tuon psu shroudin.
 

oLq

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
35
Morjesta!

Olisi uusi kotelo hakusessa, koska vanha on liian iso pidettäväksi pöydällä. Enkä ole seurannut kotelo markkinoita
juurikaan ikinä

Koko: mATX. Tarkoitus pitää pöydällä.
Tyyli: mahd sliikki, ei ikkunaa, mahdollisimman hiljainen sekä hyvä jäähdytys. (plussaa usb3 ja usb:t kotelon oikealla alhaalla.)
Ikkuna: ei
Budjetti: 150e max
Vesijäähdytystä: ei

Nykyset romppeet.

Näyttis:277 x 140 x 35
Jäähy:152 x 140 x 26.5mm
Kovot:2x3.5" ja 2x 2.5"

Ehdottakaa myös koteloon sopivaa emolevyä. pääsääntöinen käyttö on pelaaminen
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 957
Morjesta!

Olisi uusi kotelo hakusessa, koska vanha on liian iso pidettäväksi pöydällä. Enkä ole seurannut kotelo markkinoita
juurikaan ikinä

Koko: mATX. Tarkoitus pitää pöydällä.
Tyyli: mahd sliikki, ei ikkunaa, mahdollisimman hiljainen sekä hyvä jäähdytys. (plussaa usb3 ja usb:t kotelon oikealla alhaalla.)
Ikkuna: ei
Budjetti: 150e max
Vesijäähdytystä: ei

Nykyset romppeet.

Näyttis:277 x 140 x 35
Jäähy:152 x 140 x 26.5mm
Kovot:2x3.5" ja 2x 2.5"

Ehdottakaa myös koteloon sopivaa emolevyä. pääsääntöinen käyttö on pelaaminen

Define Mini C taatusti paras vaihtoehto.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 369
Viestejä
4 158 814
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom