Mikä auto minulle?

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Formica, 19.10.2016.

  1. User29074

    User29074

    Viestejä:
    74
    Rekisteröitynyt:
    11.03.2019
    Pätee myös myös manuaali 1.4t astraan tämä, taitaa tuossa olla sama M32 laatikko..

    Opel miehet tietää aiheesta enemmän:

    m32 ongelmat - Google-haku
     
    SR50La tykkää tästä.
  2. User29074

    User29074

    Viestejä:
    74
    Rekisteröitynyt:
    11.03.2019
    Ei kannata myöskään ostaa gm (paljon vikoja, manuaali laatikot hajoaa käsiin), mazda (moottorit hajoaa), mersut lähtee lavetilla muuten vaan, osta vaikka bemari kun vaan et osta niitä vanhempia missä jakopään ketjut pomppii tai niitä viellä vanhempia missä automaattilaatikot hajoaa. :btooth:
     
    Viimeksi muokattu: 17.07.2019
    Marius tykkää tästä.
  3. uberi

    uberi

    Viestejä:
    84
    Rekisteröitynyt:
    10.10.2017
    No se siitä astrasta sitten. Mazdasta en oo kyllä kuullut muuta huonoa kuin ruoste ja sekin parantunut 2008+, kone ongelmia googlettelin niin osu silmään vaan diesel versioita. Noita saisi vain hyvillä varusteilla jo alle 8k€, toki en tiedä onko jo jopa liian iso omille tarpeille koko auto.
     
  4. User29074

    User29074

    Viestejä:
    74
    Rekisteröitynyt:
    11.03.2019
    Muistelisin noita vikoja löytyneen myös bensakoneista kun joskus mazdaa harkitsin. Anopilla ainakin hajosi kutos mazdasta bensakone, oli tosin jo parisataa tonnia ajettu.
     
  5. maustevoi

    maustevoi

    Viestejä:
    206
    Rekisteröitynyt:
    18.02.2017
    Mitä autoja vaihtoehtona?

    Farmari tai SUV, hintaluokka 4-10k.
    Vakkari ja automaatti oltava, tehoa saatava ulos vähintään 150 ja ohjelmointikin käy. Penkit tulisi olla hyvät/neutraalit ja kädelle oltava lepuutuspaikka keslikonsolissa.
    Siedettävän tyylikäs oltava ja hyvännäköiset vanteet laitettaneen. Luotettava pitää olla.
    Mieluusti takaveto tai neliveto.

    En oikein keksi, kuin mersuja (E s211) ja W203 tuohon hintaluokkaan.
     
  6. Janttura

    Janttura

    Viestejä:
    34
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2017
    Noi m32 lootien ongelmat otettu haltuun 2012+ jälkeen jos noilla ostatte kattokaa mitä vuotta se loota on
     
  7. User29074

    User29074

    Viestejä:
    74
    Rekisteröitynyt:
    11.03.2019
    On noihin lisäilty öljykanavia vissiin useampaan otteeseen että kiertäisi öljy paremmin. On myös puhuttu päätylaakerien esijännityksen ongelmista. Olen kyllä kuullut noita laatikoita hajoavan 2012 uudemmistakin m32 laatikoista..
     
  8. Janttura

    Janttura

    Viestejä:
    34
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2017
    myyny niitä vanhoja laatikoita varastoja tyhjäks...varmaan turvaline ostos jos laatikko selvitetty
     
  9. täytelaku

    täytelaku

    Viestejä:
    319
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Alle 10k saa myös w204. Itse tuollaista tai w211:sta koitin pari kuukautta ostaa mutta helvetin hankalaa jostain syystä oli aina. Joko oli historiatiedoissa jotain mätää/puutteita tai muuta hämärää. Kannattaa tarkkaan ottaa asioista selvää ja vaikka soittaa viimeiselle omistajalle jos liikkeestä ostaa. Itse näin yhden "pommin" vältin. Myös bemareita saa tuohon rahaan mutta n47 koneen ongelmat kannattaa tiedostaa.

    Itse ostin kuitenkin, kun mersun hankkiminen oli niin jotenkin niin hankalaa, 2011 vuotisen mk3 Focuksen 1.6 tdci tehomyllyllä ja titanium varusteilla.
     
  10. Pow_82

    Pow_82

    Viestejä:
    287
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Miten olisi Volvo V70? Ei tietysti takavetoa, mutta nelivetona löytyy, esim joku tämmönen: Volvo V70 TURBO NELIVETO.RUNSAS VARUSTETASO 2.5T 210 hv AWD momentum.RAHOITUS JOPA ILMAN KÄSIRAHAA.ALKAEN 69 EUR./KK.TALVI TULEEE! Farmari 2005 - Vaihtoauto - Nettiauto
     
  11. Rikardo

    Rikardo

    Viestejä:
    273
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Tämä, mutta taitaa olla enemmän tarjontaa kuitenkin M47 ja M57 koneellisista malleista tuossa hintaluokassa. Vähemmän ongelmia kuitenkin jos hommaa 6-sylinterisen Bemarin :D
     
  12. MIndye

    MIndye

    Viestejä:
    29
    Rekisteröitynyt:
    30.11.2018
    Tarkoitus olisi siirtyä -05 Alfa 156 Crosswagonista tämän vuosikymmenen puolelle. Alustavasti katellut 320 bemareita ja Octavia RS:iä. Kaveri kun näistä enemmän tietää katsastusmiehenä löytää joka merkistä tietty jotain vikaa. Mitäs ihmiset täällä ehdottaisi?

    Budjetti 20k pintaan, yli voi vähän mennä jos sillä saa selkeästi jotain parempaa.
    Ajoa vähän reilu 10k vuodessa eli bensakoneellinen.
    Tulee 1. autoksi eli riittävän iso mökkireissuihin feat. koira ja ehkä pari kaveria.
    Enemmän tehoa kuin nykyisessä 150 hevosisessa.
    Ei kuukausittain huollettava.
    Takaveto/takapainotteinen neliveto olisi plussaa.
     
  13. Incredible Buff

    Incredible Buff

    Viestejä:
    1 162
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    On niitä hajonnut uudemmistakin kuin 2012.
     
  14. Jims

    Jims

    Viestejä:
    297
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Itse ostaisin 320i:n xdirvenä sopivilla varusteilla ja sopivasti ajettuna.

    Farkku Mondeo nelikkona on myös ihan hyvä auto ja mahtuisi budjettiinkin, mutta sitä ei ole tarjolla bensakoneella.

    Heitetään vielä jokerina Lexus IS/GS, joskin nuo eivät sedaneina ole kovin koiraystävällisiä.
     
  15. MIndye

    MIndye

    Viestejä:
    29
    Rekisteröitynyt:
    30.11.2018
    Onkos noissa 2013-2015 xDriveissa kuinka paljon ongelmia ollut etuperän kanssa? Ilmeisesti isoin syy miksi joutuu tekemään alkuaikoina kalliita remppoja. Eikä taida ton ikäsissä enää mennä mihinkään takuisiin.

    Sedan malliset jää tosiaan suoraan pois laskuista, jo kolmen ihmisen mökkikamat 5 päiväksi + koira niin alkaa olla tunkua takapenkillä. Ja koira takapenkillä = karvaa joka paikassa, mielummin sen laittaa konttiin.
     
  16. Joymään

    Joymään

    Viestejä:
    393
    Rekisteröitynyt:
    05.03.2017
    Samaa itsekin tässä harmitellut. Tarjontaa pääasiassa yksityisiltä, pikkujobbareilta, tai Kamuxilta/Sakalta jotka eivät todellakaan kiinnosta.
     
  17. täytelaku

    täytelaku

    Viestejä:
    319
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Pääasiassa tuo on juuri se tarjonta mihin itse kyllästyin. Poislukien kylläkin Kamuxi mitä olen aina pitänyt koijariliikkeenä. Itse kuitenkin kävin 3 kertaa Kamuxin liikkeissä ajamassa eri autoja ja joka kerta oli hyvä palvelu ja kiinnostuneet myyjät. Lopuksi sitten "tilansin" Kamuxin toisesta liikkeestä Focuksen minkä sitten koeajon jälkeen ostinkin, liike laittoi vielä uuden laturin ääntävän tilalle (kuten tietysti kuuluukin). Auto ollut tosin ajossa vasta muutaman päivän niin ei ole vielä mitää ylläreitä löytynyt.
     
  18. Jims

    Jims

    Viestejä:
    297
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    En ole kyllä kuullut että noita etuperiä olisi massoittain hajonnut F3x-sarjan autoista, muutamalla kaverilla/tutulla on kuitenkin noita F3x xdrivejä ollut jo useampia autoja, eikä niissä ole vielä 100-150 tkm kohdalla ollut suurempia vikoja.
     
  19. Joymään

    Joymään

    Viestejä:
    393
    Rekisteröitynyt:
    05.03.2017
    En haluaisi maalailla piruja seinälle, mutta. Ostin kans muutama vuosi sitten 2-koppasen Focuksen Kamuxilta. Oli viimeinen Foordi-, ja viimeinen kerta kun Kamuxilta ostan mitään.
     
  20. lexa92

    lexa92

    Viestejä:
    38
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    Mitä mieltä arvon asiantuntijat on tästä Seat Leon merkkisestä autosta? On tullut luettua 1.4 TSI koneiden ongelmista, eli onko tyhmän rohkeaa ostaa tuollaista? Kyseisessä autossa moottori malli on EA111 (CAXC) eli ei se "pahin" öljysyöppömalli (EA888), mutta omat ongelmat kuulemma tuossakin koneessa on...
     
  21. Nomber

    Nomber

    Viestejä:
    1 594
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Onko tuossa jakoketju joknka kirsitin hajoaa ja sitten menee moottori vaihtoon? En maksaisi euroakaan tommosesta.
     
  22. täytelaku

    täytelaku

    Viestejä:
    319
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Nojaa. Jos kaikki tarinat kuuntelisi niin ei mitään käytettyä, eikä nykyään varmaan uuttakaan, autoa uskaltaisi ostaa. Minäkin "päätin" viisi vuotta sitten ettei yhtään Fordia tule enää kun ykköskoppainen jätti motarille männänrengas antautuneena. Otin kuitenkin jonkin verran selkoa mk3 Focuksista ja pääsin päätöksestäni eroon. Paskoja nää kaikki kuitenkin on ja joutuu korjaamaan :D
     
  23. User29074

    User29074

    Viestejä:
    74
    Rekisteröitynyt:
    11.03.2019
    Ainakin noissa uudemissa tsi koneissa on paranneltu hihna en nyt muista suoraan minä vuonna tuli, mutta mahdollisesti 2013. Ainakin omassa 2014 tsi koneessa tuo on ja pitäisi olla niin kestävä että huoltokirjaan ei ole sille merkitty edes vaihtoväliä. 180k siinä taitaa kumminkin olla huolto-ohjelman mukainen vaihtoväli suomessa.
     
  24. Incredible Buff

    Incredible Buff

    Viestejä:
    1 162
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Olikohan minkälainen bensakone ja kuinka vanha? Tottakai ne hajoaa kaikki, kun yhdestä vuoden miekka ja kypärä mallista on mennyt?
     
  25. Jarkki86

    Jarkki86

    Viestejä:
    260
    Rekisteröitynyt:
    15.09.2018
    Taisi olla noissa ekan korimallin mazda kutosissa niitä moottorivikoja ainakin, varsinkin 2.3 litraisia näkee usein moottorivikaisena myynnissä.

    Edit: 1.8 ja 2.0 ovat mondeon kanssa samoja koneita ja niihin iskee ennemmin tai myöhemmin raju öljynkulutusongelma.

    Pikavilkaisulla katsoin kymmenen mazda 6 ilmoitusta joista 7 oli lahoja ja kolmessa moottorivika.
     
    Viimeksi muokattu: 19.07.2019
  26. Incredible Buff

    Incredible Buff

    Viestejä:
    1 162
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    2.3:ssa on ollut ongelmia, mutta eipä niitä ole tehty enää aikoihin. Mitään tekemistä noiden uudempien moottorien kanssa, joten ihan typerää sanoa, että vaikka nykyista Skyactiv-ajan Mazdaa ei kannata ostaa, kun koneet hajoo.
     
  27. irspa

    irspa

    Viestejä:
    130
    Rekisteröitynyt:
    02.01.2017
    Hieman vastaavilla kriteereillä itsekkin autoa etsineenä päädyin 3-sarjan farkkuun, tavaratila on riittävä ei kuitenkaan mitenkään iso jos koirahäkin laittaa, vakiona taitaa kaikissa olla suojaverkko jolloin mökkimatkaillessa voi ladata kattoa myöten. Octaviassa tavaratilat huomattavasti suuremmat, jos tällä suuri painoarvo. Suosittelen tarkastamaan myös a4 avantin 1.8 tfsi quattrossa näppärä voimalinja jos manuaali kelpaa. Kaverin hb insigniaan on myös 5-hengen mökkikamat istuneet konttiin ja hattuhyllyn poistamalla koirahäkkinin menisi kuten hb octaviaankin.
     
    MIndye tykkää tästä.
  28. uberi

    uberi

    Viestejä:
    84
    Rekisteröitynyt:
    10.10.2017
    Noniin, omissa hankinnoissa on nyt käyty -08 Focus testaamassa 1.6 ghia, ajotuntuma "iha kiva", vähän äänekäs, ruosteen alkuja ovissa, vähän 50-50 että onko tuhnu, muovinen sisusta, mm. kyynertuki vai mikä se siinä vaihdekepillä keskikonsolissa onkaan, oli suhteellisen kovaa muovia... Ei suomessa taida olla myyty noita 1.8 flexifueleita tai ainakaan kovin montaa mutta ruotsissa noita olisi, ehkä sellaista titanium varustetasolla jos saa "halvalla". Mutta tämä yksilö ei ainakaan jatkoon. Ensi viikolla ois tarkotus nyt kuitenkin käydä testaamassa mazda 6 -08, mondeo -07 ja fiestaa -14, -13.
     
  29. Lyyriä

    Lyyriä

    Viestejä:
    17
    Rekisteröitynyt:
    18.08.2017
    Nyt alkanu kiinnostamaan w204 facelift, vaikka mersua tai diesel autoa ei olekkaan koskaan ollut. Paljon noissa kestää olla kilometrejä alla, että kannattaa ostaa? Hirveen monessa 300tkm tai yli. Mitä muuta pitää ottaa huomioon?

    Toisaalta tulee vaan vuodessa 15tkm, niin en tiedä onko diesel järkevä
     
  30. hazaski

    hazaski

    Viestejä:
    62
    Rekisteröitynyt:
    13.12.2016
    Itellä w211 200 cdi jolla ajettu sellanen 560 tkm. Edellisessä töissä oli alla Vito joka oli samaan peruskoneeseen perustuva (eli 2.2 litranen CDI), jolla oli ajettu 1,3 miljoonaa km. Että kun huoltaa ja huollettu nii kyllä ne kestää aika hyvin. Itse laskin reilu vuosi sitten että diesel/bensa on +-0 siinä 12 tkm/vuosi paikkeilla.
     
  31. User29074

    User29074

    Viestejä:
    74
    Rekisteröitynyt:
    11.03.2019
    Itse taas laskin jokunen vuosi sitten että pitäisi ajaa vähintään se 25k/vuosi että kääntyisi miinukselta plussalle. Tuohon on muuten ihan laskureitakin olemassa, en nyt muista mitä laskuria käytin mutta pikasella googletuksella esim.
    Diesel-laskuri.net - Dieselauton kannattavuuslaskuri, Kannattaako dieselauto?
    Muistaa vaan laittaa ne päivän hinnat siihen, näytti aika alhaselta toi default diesel hinta..
     
  32. Persojet

    Persojet

    Viestejä:
    1 951
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Hakkasin nykyisen dieselin luvut tuohon ja sitä edeltäneen bensan, kääntyy kannattavaksi about 7tkm nurkilla
     
  33. Nomber

    Nomber

    Viestejä:
    1 594
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Riippuu varmaan paljon autosta (malli/merkki) onko diesel järkevä. Itselläni dieselvero on n 400€/vuosi, mutta sitten taas vastaavan bensakoneen co2 päästövero olisi ainakin 50€ enemmän joten veroa maksan ehkä n 350€/vuosi enemmän dieselillä. Mutta sitten toki diesel kuluttaa joku 3l/100km vähemmän ja maksaa ainakin tällähetkellä n. 20 snt/l vähemmän joten ei nyt kauheasti tarvitse ajaa jotta diesel on halvempi. Tässä automallissa bensakoneita ei juuri ole joten käytettynä diesel on halvempikin hankintahinnaltaan. Sanoisin että autoilussa muut kulut kyllä merkitsevät aikapaljon enemän kun muutama satanen dieselveroon.
     
  34. User29074

    User29074

    Viestejä:
    74
    Rekisteröitynyt:
    11.03.2019
    Joo täytinpä itsekin kokeilun vuoksi ja 8,8k jälkeen muuttui diesel halvemmaksi nykyisellä autolla vs saman auton ja vuosimallin samantehoinen diesel kone. Dieselin hintakin on vissiin tippunut, muistelin että se olisi ollut lähempänä 95 hintaa hiljattain. Oli kumminkin eri auto/edellinen auto mille tuon vertailun muutama vuosi sitten tein.
    Mahdollisesti täytin muutama vuosi sitten laskurin maantiekulutuksen perusteella kun suurin osa ajosta on maantieajoa (työmatkat). Nyt laskin ilmoitetun keskikulutuksen mukaan.
     
    Viimeksi muokattu: 19.07.2019
  35. aapelih

    aapelih

    Viestejä:
    189
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Vahva tämä. Itseäni ainakin huvittaa, kun tässä keskustelussa jahkaillaan parhaimmillaan jonkun satasen ympärillä puhuttaessa vehkeistä, joiden (kiinteät) kustannukset ovat tonniluokkaa vuodessa :vihellys:.

    Jos tykkää kepittää & vedättää konetta ja diisselit tuntuvat siltä, että ne puutuvat juuri vedon alettua, kannattaa ostaa bensakone. Jos taas tykkää diisselin väännöstä ja paremmasta PA-taloudellisuudesta, kannattaa ottaa sellainen :tup:.

    Oman kokemukseni mukaan varsinkin uudemmilla bensoilla on helpompi saada kulutus karkaamaan aivan tähtiin ilmoitettuihin lukemiin verrattuna. Liittyneekö tämä sitten tarkasti optimoituun testisykliin ja dieselin parempaan hyötysuhteeseen (varsinkin osakuormilla).
     
  36. User29074

    User29074

    Viestejä:
    74
    Rekisteröitynyt:
    11.03.2019
    Dieselien huollot on myös hintavammat, ainakin nykyautotoissa hiukkassuodatinta sun muuta. Toi dpf huoltaminen/uusiminenkaan ei ole ihan halpaa lystiä ole. Itsellä maksoi vm 2014 bensa-auton huolto tänä vuonna 90e ja edellisenä vuonna 130e, tosin merkkihuollon hinta olisikin sitten ollut suolaisempi. Siihen verot ja vakuutukset päälle n. 500e/vuosi niin jäädään ihan reilusti alle tonnin. En nyt silti ole ihan varma mitä laskit kiinteisiin kustannuksiin.

    Itsellä ainakin bensakoneen kanssa pitkän ajan/tankkauksen jälkeinen todellinen kulutus on n. litran ilmoitettua vähemmän. Joo paljon maantieajoa kuten edellisessä viestissä totesin mutta saan myös maantieajon tippumaan alle ilmoitetun jos nollaan käynnistyksen jälkeisen laskurin maantien alussa. Todellinen kaupunkikulutus on taas on n. litran ilmoitettua enemmän, toisaalta kytken aina start ja stop järjestelmän pois käytöstä kun käynnistän auton mikä nostaa tuota kaupunkikulutusta liikennevaloissa hieman.
     
    Viimeksi muokattu: 20.07.2019
  37. Farendlöse

    Farendlöse

    Viestejä:
    41
    Rekisteröitynyt:
    23.12.2018
    Öljyt kunhan on vaihdettu moottoriin ja lootaan ajallaan, niin ei pitäisi olla mitään ongelmia (moottoriöljyt 30tkm välein, lootaöljyt ~90tkm). Kardaanin ristikkonivel ja kannatinlaakeri saattaa olla väljiä, tai sitten ei. Entisessä W204:ssa alkoi ristikkonivelen jurraus kuulumaan 300tkm paikkeilla.

    Ei tuo kauaa liikkeessä homehtunut, alle viikko myyntiinlaiton jälkeen oli mennyt kaupaksi, kyllä siitä uusi omistaja vielä kympin köyhtymään, kun pyyntikin oli 12700€. Eli kyllä niitä ihmiset ostaa paljon ajettuinakin aika huoletta.
     
    SR50La tykkää tästä.
  38. nkossu

    nkossu

    Viestejä:
    310
    Rekisteröitynyt:
    24.12.2016
    Onko Hyundaista mihinkään? i20 ois uutena n. 17k bensa automaatti 0% korolla. Aika tehoton 100hv moottori tosin. 7v takuu.
     
  39. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 133
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    Onhan ne sisarmerkki KIAn ohella nostaneet laatuaan ja ovat luotettavuudessa aikalailla kärkipäässä. Autoverkkokaupalla jatkuvasti hyviä kampanjoita, esim. nyt i30 HB on tuon mainitsemasi 17t ja korko 1% ilman muita kuluja.
     
    nkossu tykkää tästä.
  40. nkossu

    nkossu

    Viestejä:
    310
    Rekisteröitynyt:
    24.12.2016
    Toi on kyllä ihan hyvä, pitää tutustua.. 1000€ kalliimpi ja manuaali automaatin sijasta...paha paha. Fiestaa sais kanssa nyt korottomasti.
     
  41. pokkus

    pokkus

    Viestejä:
    1 151
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Itse tykkäsin edellisestä mallista tosi paljon. Motarilla se oli vain vähän huono kun vakkari puuttui mutta taajamassa erittäin kiva auto.
     
    nkossu tykkää tästä.
  42. nkossu

    nkossu

    Viestejä:
    310
    Rekisteröitynyt:
    24.12.2016
    Tosiaan vakkari täytyy olla melkein ainut pakollinen lisävaruste meidän kriteereissä. Ja tossa 17k i20 oli vakkari ja ilmastointi.
     
  43. aapelih

    aapelih

    Viestejä:
    189
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Uudemmissa autoissa huolto/korjauskulut (yleensä) jäävät rutkuja pienemmiksi, mutta arvonalenema pitää kyllä huolen siitä, että kustannukset menevät heittämällä sinne tonniluokkaan. Hyvin usein uudempia autoja myös käytetään liikkeessä huoltamassa, jossa äkkiä määräaikaishuoltoonkin palaa satasia kymppien nesteiden ja suodattimien sijaan.

    Halvalla olet kyllä päässyt, kun ei ole renkaitakaan tarvinnut ostella. Tuolla hinnalla korjaamolla ei kyllä vaihdeta kuin öljyt ja suodattimia, eli myös otoksesi on vähän suppean oloinen ottaen huomioon kaikki muutkin kaikissa autoissa kuluvat huoltokohteet (hihnat, jarrut, alusta jne.).

    Dieselin kalliin huollon perusteleminen dpf:llä on vähän huvittavaa, sillä puhuttaessa komponentista, jonka elinikä on vähintään 200-300 tkm, edes sen tuhannen euron hinta ei kilometrihintaan vaikuta juuri pätkääkään (varsinkaan ennen vaihtoa omistavalle :p). Ja esimerkiksi psa-konsernin vehkeisiin loukun saa jopa alle parilla sadalla.

    Bensoissa taas on pienemmän vääntönsä vuoksi heikompia voimansiirron komponentteja, joka näkyy esim. kytkimen vaihtotarpeena usein pienemmillä kilometreillä, mutta tämä vänkäys kannattaa jättää omaan ketjuunsa ;).

    Millä vehkeellä pääsee alle luvattujen lukemien? :eek: Ja lisäksi puhutaanko tässä nyt ajotietokoneen "kulutuksesta" vai tankkauksesta mitatuista lukemista?
     
  44. jm82

    jm82

    Viestejä:
    5 955
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    7 vaihteinen automaatti näyttää olevan, eli varmaan aivan sopiva paketti olisi.
    i20 Hatchback ja i20 Active Cross - Tech Pack veloituksetta - Hyundai

    Esim Fiesta taitaa olla vähän kalliimpi.
     
  45. nkossu

    nkossu

    Viestejä:
    310
    Rekisteröitynyt:
    24.12.2016
    Totta. Nyt innoistun tosin tosta i30 mallista kun olisi vähän isompi ja ehkä parempi? Täytyy käydä ihmettelemässä liikkeessä uudestaan. Mielestäni alennusta ei ollut tuolla viimeksi kuin katsoin pari päivää sitten.
     
  46. Walla

    Walla //TODO: Add Title

    Viestejä:
    1 040
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    Nuo dieselin korkeat huoltokulut on kyllä käytännössä urbaanilegenda. Voihan siellä vähän isompi öljytilavuus olla, jonka takia muutama killingin voi perus öljyhuollon hinta nousta, mutta käytännössä vai tiedolla diesel vai bensa ei pysty mitenkään edes arvaamaan kumpi on halvempi huoltaa. Paljon enemmän se riippuu merkistä, mallista, voimalinjasta jne. kuin käyttövoimasta. Hiukkassuodattimet voi jossain yksittäisessä mallissa olla ongelma (samoin kuin jossain yksittäisissä bensoissa on ongelmia esim. öljynsyönnin kanssa), mutta eipä noistakaan paljon riesaa ole ollut omassa lähipiirissä, ja jos sattuu menemään niin suurinpaan osaan kärryistä on muutaman satasen osa.

    Mitä tulee hinta-esimerkkiin niin jos jaksaisin sniiduilla niin öljyt dieselkärryyn on 20€, suodatin kympin ja vaihtaa voi itse. Eli bensojen huollot maksaa siis kolme kertaa enemmän :D... tai sitten nämä yksittäiset esimerkit ei kerro oikein mitään.
    Tuossa lienee vain liikennevakuutus ja arvonalenemaa ei ole huomioitu ollenkaan. Mutta vaikka nyt minimoitaisiin kuinka kiinteitä kuluja, niin ei silti sitä muuta sitä alkuperäistä pointtia, ettei se pieni ero veroissa yleensä kauhean iso osa autoilun kuluista ole, ellei sitten aja todella vähän. Kuitenkin esim se 350€, joka aiemmin mainittiin pätee sekin vain jos et aja metriäkään. Joka kilometrillä ero pienenee, niin että että edes vähäisillä ajoilla ei puhuta yleensä isoista rahoista.

    Tosin tämän hetken polttoainehinnoilla vertailu on siinä mielessä epäreilua, että kesällä yleensä diesel on halpaa ja bensa kallista (suhteessa), ja talvella toisinpäin.

    Toki jos ajaa 5000 km vuodessa tai alle, niin diesel tuskin kannattaa. Toki silloinkin auton vaihdon tappio on sen verran suuri, että vaihto olemassaolevasta dieselistä bensaan tulee silti kalliimmaksi, ainakin liikkeeessä, kuin dieselillä ajelu (toki sama pätee toisinpäin, jos kilometrejä kertyy vaikka 20k ja alla on suht taloudellinen bensakärry).

    Suurimmalle osalle keskivertokilometrejä ajelevalle tosiaan se käyttövoima ei ole oleellisin tekijä kuluja määrittämässä. Jos ajaa huomattavan paljon tai ei juuri mitään niin sitten homma voi olla eri.
     
    SR50La ja aapelih tykkäävät tästä.
  47. jm82

    jm82

    Viestejä:
    5 955
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuo i30 on kyllä houkutteleva. Joko tuolta autoverkkokaupasta, tai sitten kysellä tarjousta myös autoliikkeestä.
    Autoverkkokauppa.fi — Kampanjat - Kesän kunniaksi Hyundai i30 Hatchback 1.0 T-GDi 120 hv fresh vain 17 990 € tai 187 €/kk.
     
  48. pokkus

    pokkus

    Viestejä:
    1 151
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Nuo litraiset Hyundain koneet ovat vain ihan hengettömiä alakierroksilla eli pilaavat muuten ihan ok auton. Jopa se tehottomampi 1.2 vapari vääntää paremmin alhaalta. Etenkin manuaalina hirveä ajettava.
     
  49. Incredible Buff

    Incredible Buff

    Viestejä:
    1 162
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyllä kai tuon pikku-turbon pitäisi jaksaa tuollaista kippoa ihan hyvin viedä, kun 120hv versio jaksoi isompaa i30:stäkin ihan ok.
     
    nkossu tykkää tästä.
  50. Crom

    Crom

    Viestejä:
    242
    Rekisteröitynyt:
    01.11.2016
    Jos on MK3 Mondeo, niin kannattaa myös katsoa ne ovien alareunat, sama ruosteongelma melkein kaikissa tuon ikäluokan Fordeissa mutta onneksi aika helppo korjata. Tämän lisäksi jos on bensakoneella, niin kun kone on lämmin, avaa konepelti ja kuuntele kuuluuko imusarjasta rallattavaa kolinaa. Noissa on tyyppivikana imusarjan läppien irtoaminen jonka seurauksena moottoririkko. Kytkimen ja vauhtipyörän toiminta kannattaa myös tarkistaa, ei pitäis kuulua mitään ylimääräistä ääntä tai värinää kun on vaihde vapaalla ja kytkintä laahamalla ei saisi kytkinpolkimessa tuntua tärinää jos antaa samalla hieman kaasua.