- Liittynyt
- 31.10.2016
- Viestejä
- 112
Ei se ole ollenkaan kaukaa haettua, kerran se on eräs keskeisimmistä syistä auton hankkimiselle ja merkittävin yksittäinen teko ajan säästämiseksi perheen hyväksi. Julkinen palvelee heikosti Helsingin ulkopuolella, eikä aina Helsingin sisälläkään, kun on pari muksua putkautettu.Oiskohan tässä nyt säikeen ihka ensimmäinen autoilun positiivinen ulkoisvaikutus, jonka voisi laittaa em. laskelmassa autoilijan hyöty-/tulopuolelle. Siis ei se että autoilija säästää aikaa, sekin on jo auton hankintaa pohtiessa huomioitu, mutta perheiden yhdessä viettämän ajan kasvaminen lisännee perheenjäsenten henkistä hyvinvointia ja sitä kautta yhteiskunta hyötyy epäsuorasti. Aika kaukaa se silti piti hakea.
Arvaappa mikä oli 50-luvun lähiöiden kaavoituksen lähtökohta - asunnot ja työpaikat lähellä toisiaan. No eihän se näin toimi, ei varsinkaan enää nykyaikana, kun työpaikka vaihtuu vähän väliä eri puolille kaupunkia ja kaupan työntekijät saattavat ravata useammassa eri kauppaketjun putiikissa kuukauden aikana. Tiivis rakentaminen ei siis säästä ihmisiä liikkumisen tarpeelta. Kaupunki myös tekee parhaansa harvent... keskittääkseen terveyskeskuksia, sairaaloita, lastentarhoja, kouluja, virastoja ja liikuntapaikkoja. Pelkästään jo kaupungin toimet siis sotivat tätä ajatusta vastaan.Lisäksi tässäkin voisi miettiä vaihtoehtoiskustannuksia: mitä enemmän kaupungin infrastruktuuri rakentuu autoilun varaan, sitä pitempiä siirtymät ovat. Toisin sanoen jos autoiluinfraa puretaan, niin voidaan elää tiiviimmin ja käyttää vähemmän aikaa siirtymiseen.