- Liittynyt
- 19.10.2016
- Viestejä
- 4 148
Haluatko yrittää uudelleen?Ainoastaan kun auton nopeus on 1 km/s eli 3.6 km/h.
Haluatko yrittää uudelleen?Ainoastaan kun auton nopeus on 1 km/s eli 3.6 km/h.
Kaksi virhettä, eikö ne kumoa toisensa km/s ja .Haluatko yrittää uudelleen?
Hups. Liikaa laskenut avaruusrakettien nopeuksia jotka on luokkaa km/sHaluatko yrittää uudelleen?
Laitetaanpa lisämausteeksi vielä tämä Haaransillan kaksikaistainen liikenneympyrä, jossa on joka suunnasta liikennemerkeillä joko osoitettu tai siten jätetty osoittamatta erilainen käytäntö kaistojen suhteen.Ihmiset ajavat kaksikaistaisiin liikenneympyröihin ihan miten sattuu. Selvästi ei osata hahmottaa miten se vasemmanpuoleinen kaista toimii, vaan ajetaan oikeaa kaistaa koko roskan läpi. Niin yleistä tuo, että nykyään osaa jo varautua olevan n. 65% mahdollisuus, että oikeaa kaistaa ajava poistuu vasta kolmannesta liittymästä ulos.
Sanoin, että ruuhkassa ja kaupungin keskustassa. Nopeus on silloin paljon alle 40 kmh.No mitä hemmettiä. 3 metriä 40 km/h nopeudessa on n. 270 millisekuntia. Pistä nolla perään niin on sopiva turvaväli.
Ja 3 metriä on sopiva turvaväli, kun nopeus on korkeintaan 5 km/h.Sanoin, että ruuhkassa ja kaupungin keskustassa. Nopeus on silloin paljon alle 40 kmh.
Olet oikeassa. Mutta harvallapa on noin. :-(Ja 3 metriä on sopiva turvaväli, kun nopeus on korkeintaan 5 km/h.
- Turun SanomatTurun seudulla oli perjantaina luvaton autojen ja moottoripyörien kokoontuminen. Kokoontumiseen osallistui noin sata ajoneuvoa
Parastahan siinä on, että sisäkaistalta ei pääse Jyväskylään kääntymään, vaikka moottoritiellä niin annetaankin ymmärtää.Laitetaanpa lisämausteeksi vielä tämä Haaransillan kaksikaistainen liikenneympyrä, jossa on joka suunnasta liikennemerkeillä joko osoitettu tai siten jätetty osoittamatta erilainen käytäntö kaistojen suhteen.
Joku keksi apinoida tämän heti: Poliisi keskeytti luvattomat kiihdytysajot Lempäälässä – hurjia ylinopeuksia ja paljon ihmisiä katsomassaJot ei mee ihan offtopiciks, niin uutiseen viitaten piittaamattomuus liikenteessä.
Mutta sitten mieltä jäi askarruttamaan, pitääkö sitä pyytää poliisilta lupa, jos vaikka jonkun autokerhon jäsenet päättävät kerääntyä jollekin ABC asemalle kahvittelemaan?
Turun seudulla luvaton ajoneuvojen kokoontuminen – takaa-ajo, kolareita ja törkeitä ylinopeuksia
- Turun Sanomat
Niihnän tuo näyttäs olevan https://goo.gl/maps/w6YtztgwwMs7ezBr5 . En yritäs survoa tuonne tukkirekan rinnalle. Tiemerkintäkin poikkeaa opastekylteistä.Parastahan siinä on, että sisäkaistalta ei pääse Jyväskylään kääntymään, vaikka moottoritiellä niin annetaankin ymmärtää.
Okka.Jos tielle mahtuu vierekkäin kaksi autoa, siinä on lain tarkoittaman kaistan määritelmän mukaan kaksi kaistaa.
No sellainen ihan tavallinen kaksikaistainen mistä oikealla kaistalla saa ajaa oikealle tai suoraan, vasemmalla kaistalla vasemmalle tai takaisin paluusuuntaan on kuitenkin kohtuu simppeli konsepti, vaan ei tuo oikein tunnu käytännössä toimivan. Lähes päivittäin joutuu näistä nauttimaan, paljon on ihmisiä jotka vaan odottelee että koko ympyrä / molemmat kaistat on tyhjiä ennen kuin uskaltautuu liittyä, paljon ajetaan väärältä kaistalta ulos, paljon ajetaan keskellä kaistoja ikään kuin ignoorataan se kaksikaistaisuus ja ajetaan sitä kuten sitä kirkonkylän ainoaa ympyrää mihin on skutsinperällä tottunut.Tuo 2 kaistaisten liikenneympyöröiden suunnittelun toimivuus vaihtelee kovaa. Se on kiva kun ympyrän sisäkaista loppuukin kuin seinään ja se muuttuukin kokonaan toiseksi sisäkaistaksi jolle päästäkseen taitetaan yhtä-äkkiä hitosti lisää vasemmalle. Samaan kasaan on lisätty sitten neljännesmittaisia kolmansia kaistoja yms. Siihe ku ajat ekaakertaa paikkakunnalla niin kivutonta se ei ole.
Minä kanssa ihmettelin, että mikä tämä kommentti oli, että kaikissa kaksikaistaisissa ympyröissä pitäisi oikealta kaistalta poistua viimeistään toisesta liittymästä. Ei se mikään sääntö ole, kuten mm. juuri tuo Vaajakosken ympyräkin osoittaa. Tuo ympyrä muuten toimii mainiosti.Sitten on näitä kaksikaistaisia joista saa molemmilta kaistoilta ajaa 3. liittymään ja ihmiset ihmettelee miksi niin ajetaan...
Jepa, tuosta kyllä pääsee pääsääntöisesti aina hyvin läpi. Jotenkin vaan kummallinen toi Hesaan päin meno pohjoisesta kun tuo nelostien "pääväylä" katkeaa ja koukkaa tuosta Vaajakosken kautta mutta eikös ne jotain ohitustietä tohon ole meinannut.Minä kanssa ihmettelin, että mikä tämä kommentti oli, että kaikissa kaksikaistaisissa ympyröissä pitäisi oikealta kaistalta poistua viimeistään toisesta liittymästä. Ei se mikään sääntö ole, kuten mm. juuri tuo Vaajakosken ympyräkin osoittaa. Tuo ympyrä muuten toimii mainiosti.
Tämä olisi kyllä suuri parannus. Tuo nykyinen on ihan hirveä tilanne kun siinä on sekä itä-länsi-suuntainen(esim. tampere-kuopio) liikenne että etelä-pohjois-suuntainen(esim. helsinki-oulu) samalla hikisellä pikkutiellä ja se kulkee vielä tuon häröpallo-liikenneympyrän kauttaSuunnitteilla ollut pitkään moottoritie joka oikaisee tuon sumpun. Punainen on nykyinen tie ja vihreä olisi uutta motaria.
Nyt tuossa pätkällä suurimman ongelman tekee päin persettä ajavat autoilijat, ei niinkään sillan pullonkaula. Toki se ABC:n liittymä on mitä on, mutta on se sujuvoitunut todella paljon siitä mitä se oli.Tämä olisi kyllä suuri parannus. Tuo nykyinen on ihan hirveä tilanne kun siinä on sekä itä-länsi-suuntainen(esim. tampere-kuopio) liikenne että etelä-pohjois-suuntainen(esim. helsinki-oulu) samalla hikisellä pikkutiellä ja se kulkee vielä tuon häröpallo-liikenneympyrän kautta
Ajankohta oli vähän väärä...Autoilija ajoi 264 kilometrin tuntinopeutta Lohjalla... Ei ole kaverilla järki paljon ole päätä pakottanut. Toivottavasti tulee sellaine rankku, että tuntuu.
Autoilija ajoi 264 kilometrin tuntinopeutta Lohjalla – Poliisi: ”Tämä oli tehtaalta lähtiessä tehty sellaiseksi, että se kulkee enemmän kuin perheautot”
Onko tuossa siis ympyrää lähestyessä/ympyrään saavuttaessa oikealta tulijoilla kaksi kaistaa? toinen menee ympyrän ohi oikealle, toinen tulee itse ympyrään? Sitten tilanne ihan selvä, jos on oikeanpuoleisella kaistalla, saa ajaa vain kääntyen oikealle; Jos haluaa mennä jonnekin muualle, pitää ennen ympyrää ottaa vasen kaista.Mites tälläinen kiertoliittymä, piirsin tuohon ton viivan kun siinä on nykyään sulkuviiva, eli tuosta oikean puoleisesta kaistasta mennään heti pois oikealle, sulkuviivahan kieltää autoilijaa vaihtamasta kaistaa ja silti tuossa meinaa tulla autot kylkeen kun vaihtavat kaistaa sulkuviivan yli.
Kyllä, näkyy kuvassa, mutta selvensin vielä nuolilla.Onko tuossa siis ympyrää lähestyessä/ympyrään saavuttaessa oikealta tulijoilla kaksi kaistaa? toinen menee ympyrän ohi oikealle, toinen tulee itse ympyrään? Sitten tilanne ihan selvä, jos on oikeanpuoleisella kaistalla, saa ajaa vain kääntyen oikealle; Jos haluaa mennä jonnekin muualle, pitää ennen ympyrää ottaa vasen kaista.
Yleensä tuollaisssa rakennetaan joku ihan fyysinen este näiden kaistojen väliin, että se "oikealle menijöiden ohituskaista" on ihan erillään itse ympyrästä.
Itsekin olen tässä samassa risteyksessä monesti kironnut edessä olevaa, joka seisoo tuossa oikealla kaistalla eikä uskalla mennä ympyrään, kun siellä on joku ajamassa tuota sisempää kaistaa. Mielestäni tuossa on päivänselvä tilanne, eli ympyrässä olevilla ei ole mitään asiaa tuolla oikealle kaistalle, joten sitä pitkin ympyrään ajaessa ei ole ketään väistettäviä (paitsi kevyt liikenne).Kyllä, näkyy kuvassa, mutta selvensin vielä nuolilla.
Itse tulen usein tuolta oikealta sitä laitimmaista kaistaa ja käännyn siis heti oikealla kuten pitääkin, kuvan suuntaan menevät vaan meinaa tulla kylkeen kun vaihtavat kaistaa tuon sulkuviivan yli, se on niin vaikeaa joskus toi liikenne.
Kesällä menin prätkällä siihen ekan auton viereen kun oli joku ruuhka tilanne ja se sisempi kaista oli tukossa pitkälle sinne tammistoon asti. Sanoin ystävällisesti että voit ajaa siitä että siinä on sulkuviiva että ei ne aja päälle, heti kun lähdin siitä niin meinas joku tulla mun kylkeen No sai sitten keskustella uudestaan kun herra ei ymmärtänyt mitä virkaa sulkuviivalla onItsekin olen tässä samassa risteyksessä monesti kironnut edessä olevaa, joka seisoo tuossa oikealla kaistalla eikä uskalla mennä ympyrään, kun siellä on joku ajamassa tuota sisempää kaistaa. Mielestäni tuossa on päivänselvä tilanne, eli ympyrässä olevilla ei ole mitään asiaa tuolla oikealle kaistalle, joten sitä pitkin ympyrään ajaessa ei ole ketään väistettäviä (paitsi kevyt liikenne).
Niin, tuohan tie ei ole ikinä tyhjä ja tuollatavalla urpoilu vaarantaa aina toiset. En minä ainakaan osaa varoa, että ohittaessani alitehoisella Taunuksellani hitaampaa rekkaa moottoritiellä, niin samaan aikaan joku puskee takaa lähemmäs 300 km/h.Ajankohta oli vähän väärä...
Mun puolestani ainakin väki saa öisin ajaa tuolla mitä haluaa, kunhan ei vaaranna muiden turvallisuutta, ts. tien pitäisi olla tyhjä.
Tämä kaverihan oli kys. vauhtia ohitellut jengiä, siinä voi olla vähän tekemistä omalla kaistalla pysymisessä jo.
Meille rakennettiin yhteen hankalaan risteykseen vähän samantyyppinen ratkaisu. Valtatien risteyksestä lähtee kaksi kaistaa, joista oikeanpuoleinen vain käväisee ympyrässä eli kääntyy käytännössä heti oikealle pois. Selkeät opasteet niin tiessä kuin kylttinäkin ennen ympyrää että ei voi väittää, etteikö kerrottaisi miten täytyy ajaa.Mites tälläinen kiertoliittymä, piirsin tuohon ton viivan kun siinä on nykyään sulkuviiva, eli tuosta oikean puoleisesta kaistasta mennään heti pois oikealle, sulkuviivahan kieltää autoilijaa vaihtamasta kaistaa ja silti tuossa meinaa tulla autot kylkeen kun vaihtavat kaistaa sulkuviivan yli.
No aika harvakseltaan se tyhjä tosiaan on mutta on siellä yöllä tullut joskus ajeltua eikä ristinsielua missään.Niin, tuohan tie ei ole ikinä tyhjä ja tuollatavalla urpoilu vaarantaa aina toiset. En minä ainakaan osaa varoa, että ohittaessani alitehoisella Taunuksellani hitaampaa rekkaa moottoritiellä, niin samaan aikaan joku puskee takaa lähemmäs 300 km/h.
Suuri ongelma suomessa on siinä, ettei tajuta, että väärään suuntaan kääntyminen ei ole katastrofi. Jos ollaan ryhmitytty väärin, ei olisi mikään ongelma kääntyä laillisesti sinne "väärään" suuntaan minne se oma kaista vie, ja sitten esim. sadan metrin päässä risteyksen jälkeen tehdä u-käännös, palata risteykseen ja kääntyä siitä oikeaan suuntaan. Mutta sen sijaan aletaan tekemään mitä ihmeellisempiä kiilailuita ja häsläämisiä, että saadaan kääännyttyä sinne haluamaansa suuntaan jonne ei siltä kaistalta, missä on, suoraan ja laillisesti pääse.Meille rakennettiin yhteen hankalaan risteykseen vähän samantyyppinen ratkaisu. Valtatien risteyksestä lähtee kaksi kaistaa, joista oikeanpuoleinen vain käväisee ympyrässä eli kääntyy käytännössä heti oikealle pois. Selkeät opasteet niin tiessä kuin kylttinäkin ennen ympyrää että ei voi väittää, etteikö kerrottaisi miten täytyy ajaa.
Ja joka helvetin kerta vasenta kaistaa ajaessa pelottaa, että siitä oikealta kaistalta yritetään jatkaa ympyrään kun tilaa on vain yhdelle autolle. Mulla on nyt kaksi kertaa ollut kylkiosuma hyvin lähellä, eikä lohduta vaikka kolaritilanteessa olisin se syytön osapuoli.
Syksyinen ilta, hyvä näkyvyys ja nastalautaan... antaa mennä vaan . Jos ei ole ristinsieluja katsomassa kaahailuja, niin yleisönä on sitten ainakin metsäneläviä, hirviä, villisikoja ja sen sellaisia mönkijäisiä. Täytyy myöntää, että kyllähän mäkin aina luukutan Taunuksellani alamäkeen sen mitä pääsen eli ainakin sataakolmeakymppiä.No aika harvakseltaan se tyhjä tosiaan on mutta on siellä yöllä tullut joskus ajeltua eikä ristinsielua missään.
Varmaan ne pitkät suorat, hyvä näkyvyys ja mäet houkuttaa koittamaan vähän.
Eivät ne motarille normaalisti pääse aitojen takia joten möllöttäkööt siellä katselemassa.Jos ei ole ristinsieluja katsomassa kaahailuja, niin yleisönä on sitten ainakin metsäneläviä, hirviä, villisikoja ja sen sellaisia mönkijäisiä.
Mm. tämä kokeilemisen vuoksi on hyvä olla esim. niitä lentokenttä kiihdytyksiä, vaikka omakohtaista kokemusta ei olekaan.Eivät ne motarille normaalisti pääse aitojen takia joten möllöttäkööt siellä katselemassa.
Pari vuotta sitten tuli tuolla Lohjan ja Salon välillä kokeiltua keskellä yötä mitä vanha raato kulkee ja gepsin mukaan karvan yli 250 kävi vauhtia ennen kuin aloin hiljentelemään. Enää en viitsisi kokeilla, nyt sen tietää että tuon verran ainakin.
Ja törkeillä ohituksilla säästö ajassa ideaali tilanteessa on viitisen minuuttia, joten voi miettiä että onko mitään järkeä.Tänään meni käpy ihan totaalisesti, 100kmh rajoitusalueella semmoinen 8 auton letka ajeli 75-80kmh. Vaihtoehdot oli lonnia niiden perässä ~30km, tai mennä törkeästi ohi.
Perinteinen perusvirhe, ohituksen hyöty lasketaan vain säästyneessä ajassa eikä matkan sujuvuudelle anneta mitään arvoa.Ja törkeillä ohituksilla säästö ajassa ideaali tilanteessa on viitisen minuuttia, joten voi miettiä että onko mitään järkeä.
Ja 23 minuuttia vähemmän ratissa raivoamista, näen tässä paljonkin järkeäJa törkeillä ohituksilla säästö ajassa ideaali tilanteessa on viitisen minuuttia, joten voi miettiä että onko mitään järkeä.
Kerran oon peuroja nähnyt aidan sisäpuolella jossain lempäälän kohdilla 3v aikana, on tullut varmaan semmonen 20tkm motaria/vuosi.Eivät ne motarille normaalisti pääse aitojen takia joten möllöttäkööt siellä katselemassa.
Pari vuotta sitten tuli tuolla Lohjan ja Salon välillä kokeiltua keskellä yötä mitä vanha raato kulkee ja gepsin mukaan karvan yli 250 kävi vauhtia ennen kuin aloin hiljentelemään. Enää en viitsisi kokeilla, nyt sen tietää että tuon verran ainakin.
Tämä! Jos ajetaan hitaasti! Niin sitten pidetään ne turvavälit että sieltä pääsee ohittamaan jokaisen 1 kerrallaan ja annetaan sitä tietä, väistetään ja katsotaan että porukka pääsee ohi, sitä sallittua nopeusrajoitusta kunnioittaen! Mutta kun monesti tämä 8 letka ajaa siten, että niiden ohittaminen on mahdotonta! Ja jos joku sanoo, että minuutti sinne tänne, niin entäs jos ne ajais 60km/h, 50km/h... Siksi tänne pitäisi oikeasti saada myös turvaväli valvonta, eikä pelkkää nopeusvalvontaa!Tänään meni käpy ihan totaalisesti, 100kmh rajoitusalueella semmoinen 8 auton letka ajeli 75-80kmh. Vaihtoehdot oli lonnia niiden perässä ~30km, tai mennä törkeästi ohi.
Eiköhän se idea ole että vaikka ohituksilla säästäisi useamman tunnin, niitä ei silti tehdä jos se ei onnistu vaarantamatta muita.Minuutti sinne tänne on aika suhteellinen käsite. 8 tunnin työpäivässä 6 minuutin lisäyksen piti saada Suomen talous kuntoon, mutta 30min ajomatkalla 6 minuuttia on merkityksetön ajansäästö
Tuossa onkin se seuraava ärsyyntymisen aihe. Ne saatanan kameratolpat ei lähettele sakkolappuja jos ajat rajoitusten mukaan, niiden kohdalla ei tarvi jarrutella alinopeudelle. Meillä on valtatiellä yhdessä pitkässä loivassa alamäessä 60 km/h alueella kameratolppa. Joka ikinen aamu siinä aletaan paniikkijarruttamaan ja valutaan 50 km/h nopeudella ohi ettei se vaan yllätä ja nappaa kuvaa jollain kerralla. Silloin kun olen päässyt ajamaan tyhjää tietä, ei ole oikeastaan tarvinnut jarruun koskea kun moottorijarrutus on pitänyt nopeuden ihan sopivana ilman sakkoja.heidän ilmeisen epävarmuuden mukanaan tuoman äkillisten jarrutusten riski (kameratolppa)