Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 860
Juu ei ole kuskin vika jos ei tiedä kuinka lujaa oikeasti ajaa. Eikun hitto miten se menikään... :smoke:
Itse ajelen 80 rajoitusalueella useimmiten tasan tarkkaan 86km/h (GPS-nopeutta) kameroista riippumatta. Jos joku tulee eteen matelemaan niin ärsyttäähän se mutta en silti ala jarruttelemaan eteen päästyäni.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Juu ei ole kuskin vika jos ei tiedä kuinka lujaa oikeasti ajaa. Eikun hitto miten se menikään... :smoke:
Itse ajelen 80 rajoitusalueella useimmiten tasan tarkkaan 86km/h (GPS-nopeutta) kameroista riippumatta. Jos joku tulee eteen matelemaan niin ärsyttäähän se mutta en silti ala jarruttelemaan eteen päästyäni.
Kuten olen jo varmaa neljä kertaa sanonut, ohittaja oli mulkku ja sietäisi saada karttakepistä sormille, mutta silti alinopeutta ajaminen on yhtä tyhmää, varsinkin siellä kehällä missä paljon autoja
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
974
Kuten olen jo varmaa neljä kertaa sanonut, ohittaja oli mulkku ja sietäisi saada karttakepistä sormille, mutta silti alinopeutta ajaminen on yhtä tyhmää, varsinkin siellä kehällä missä paljon autoja
Ei nyt selvinnyt nopeasti lukemalla, mutta siis missä vaiheessa olet käynyt testaamassa paljonko @broz auton mittarivirhe on. :confused: Ja vaikka se todellinen nopeus olisikin 75, niin se ei ole millään tavalla laitonta tai edes tyhmää, liikennetilateesta riippuen voi olla jopa fiksua.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Ei nyt selvinnyt nopeasti lukemalla, mutta siis missä vaiheessa olet käynyt testaamassa paljonko @broz auton mittarivirhe on. :confused: Ja vaikka se todellinen nopeus olisikin 75, niin se ei ole millään tavalla laitonta tai edes tyhmää, liikennetilateesta riippuen voi olla jopa fiksua.
Ei alinopeudessa mitään laitonta ole ja kehällä saa ajaa vasenta kaistaa vaikka päästä päähän, mutta jos kritisoi toisen käytöstä ja itse aiheuttaa sitä ärsytystä muille niin kannattaa ensin katsoa peiliin.
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
974
Ei alinopeudessa mitään laitonta ole ja kehällä saa ajaa vasenta kaistaa vaikka päästä päähän, mutta jos kritisoi toisen käytöstä ja itse aiheuttaa sitä ärsytystä muille niin kannattaa ensin katsoa peiliin.
Tavallisesta liikenteestä ärsyyntyminen menee kyllä satakymmenenprosenttisesti ärsyyntyjän piikkiin. :sdarra: Ymmärtäisin pointtisi jos ajaa huvikseen vasemmalla kaistalla tai reilua alinopeutta.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Tavallisesta liikenteestä ärsyyntyminen menee kyllä satakymmenenprosenttisesti ärsyyntyjän piikkiin. :sdarra: Ymmärtäisin pointtisi jos ajaa huvikseen vasemmalla kaistalla tai reilua alinopeutta.
Ymmärrän sun pointin ja vika on ärsyyntyjässä ainakin tässä tapauksessa ja bemarin käytös ei ole millään tapaa perusteltua.

Silti fakta on se että nämä mittarin mukaan 80 ajavat ovat kehällä teiden tukkona kun suurin osa ajaa sitä suurinta sallittua.

Itse pyrin aina ajattelemaan muita ja liikkumaan liikennevirran mukana ja jos mä sinne vasemmalle kaistalle menen niin ajan samaa vauhtia kuin muutkin ja jos se vasen kaista menee mittarissa 90km/h, niin menen minäkin enkä rupea yksin änkyröimään ja keräämään jonoa perääni ajamalla mittarin mukaan 80.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
201
Minulle tämä oli täysin uutta tietoa, että kaikissa autoissa olisi tismalleen vastaavat mittavirheet.

Joo välillä vähän kyrsii, jos joku maleksii ohituskaistalla tai vaikka kehien vasemmilla kaistoilla, mutta jotenkin huvittaa kuinka kovasti tästä jaksetaan jankata. Eri asia tietty ne, jotka oikeasti tukkivat sen kaistan, eivätkä vain ohita "liian hitaasti".
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 220
Tyhmäähän se valojen vilkuttelu ja keskarin näyttäminen on, kritisoin vain sitä että kun valitetaan muista vaikka itse on se ongelman aloittaja.
Mun muistaakseni 80 rajoitus tarkoittaa sitä, että suurin sallittu nopeus on 80km/h :bored: todellisen nopeuden siis pitäisikin olla tasan, tai alle 80km/h. Alinopeudesta voi puhua ehkä silloin, jos joku köröyyelee alta viittäkymmentä. Tämän asian ääneen lausuminen aiheuttaa joissain aika merkittävää kireyden tunnetta pään ympärillä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 206
Minulle tämä oli täysin uutta tietoa, että kaikissa autoissa olisi tismalleen vastaavat mittavirheet.

Joo välillä vähän kyrsii, jos joku maleksii ohituskaistalla tai vaikka kehien vasemmilla kaistoilla, mutta jotenkin huvittaa kuinka kovasti tästä jaksetaan jankata. Eri asia tietty ne, jotka oikeasti tukkivat sen kaistan, eivätkä vain ohita "liian hitaasti".
Eikä siis sillä ole väliä, jos Kehällä vasen kaista matelee, kun voi ja pitääkin mennä sitten toista kaistaa ohi, jos siltä tuntuu. Nopeusrajoitusten puitteissa siis.
 
Liittynyt
19.01.2021
Viestejä
347
Fakta on että monikaan ei tiedä autonsa mittarivirhettä ja vaikka tietäisikin niin eivät huomioi mahdollisesti erikokoisten kesä/talvirenkaiden vaikutusta siihen. Muistelisin että E9 corollan mittarivirhe lähenteli tai saattoi olla jopa yli 10km/h mutta vastaavasti esim nykyisessä digimittarilla varustetussa volvossa on mittarivirhettä vain 2-3km/h. Muutenkin tuolla digimittarilla on helpompi seurata vauhtia kuin vanhoilla analogimittareilla, olettaen tietysti että ei käytä vakkaria, silloinhan sillä ei ole väliä.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
278
Tyhmäähän se valojen vilkuttelu ja keskarin näyttäminen on, kritisoin vain sitä että kun valitetaan muista vaikka itse on se ongelman aloittaja.
Hetkinen, miten edelleenkään minä olen se ongelma. Kyllä se ongelma oli se takana kaahaavat auto. En siis hidastellut, ajoin mittarin näyttämää nopeutta joka oli nopeuskilvestä 2km yli. Jotta pääsin ohi oikean kaistan hidastelijoista, mutta en niin ylinopeutta aja.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
278
Olet kuullut, mutta et ole tarkistanut, esson baaristako kuulit? :facepalm:

:srofl:

Mä olen ihminen joka asunut 40v Helsingissä ja koskaan ei ole bemarit vilkutellut valoja kehällä, toki en ajele sillä alinoputta keräten jonoa taakse

40v ja ei osaa lukea kirjoittamaani tekstiä loppuun asti :facepalm: mainitsin samassa viestissä että olen testannut sen nopeusnäytöön ajamalla. Millä muullakaan normi kansalainen sen saa tietoon? Poliisiltako kysyn vai joltain täältä kun jokainen ihminen sanoo eri asiaa.

Niinkuin yllä sanottiin digimittareissa on vähemmän virhettä ja itsellä autossa on digimittaristo. Jos mä ajan vasenta kaistaa kehällä hieman yli sallitun ja samalla ohitan oikealla kaistalla meneviä niin miten mä hidastelen? Ymmärtäisin asian silloin jos takana ollut auto olisi ollut hälytysajoneuvo, mutta kuin se oli joku k**ipää bmw kuski jolla aivojen kapasiteetti on korvattu jollain muulla kuin tiedolla ja ymmärryksellä miten liikenteessä ajetaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 349
Tämä kyllä aina jaksaa ihmetyttää ja vielä kummallisempaa on tuo sama toiminta moottoritiellä jossa ei ole edes vastaantulevien autojen riskiä
Jännä etteivät itse kuitenkaan pidä tuosta, kun eteen tulee auto pöllyttämään kivet ja loskat tuulilasille?
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
943
Tyhmäähän se valojen vilkuttelu ja keskarin näyttäminen on, kritisoin vain sitä että kun valitetaan muista vaikka itse on se ongelman aloittaja.
Kyllä tekstistä kuitenkin jäi se mutu, että Broz oli seurannut peilistä pidemmän aikaa, mitä siellä takana tapahtui, kun tiesi Bemarin ottaneen sen nopeasti kiinni. Ei antanut tilaa, vaan jatkoit, koska hänellä on oikeus ja lopulta vielä se oikealle siirtyminenkin meni niin hitaasti, että Bemari ohitti sen sieltä.
Varmasti oli mullku Bemarissa, mutta jotenkin paistaa, että tiesi tasan tarkkaan mitä teki ja minkälaisia seurauksia sillä voisi olla. Kuski Bemarissa varmasti kiehui ihan kybällä. Heitetään ajatuksena, että jos se Bemari olisi mällännyt parin auton kanssa siinä Brozin edessä ja tappanut kolme ihmistä, niin kuinka hyvin Broz nukkuisi yönsä?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
201
Kyllä tekstistä kuitenkin jäi se mutu, että Broz oli seurannut peilistä pidemmän aikaa, mitä siellä takana tapahtui, kun tiesi Bemarin ottaneen sen nopeasti kiinni. Ei antanut tilaa, vaan jatkoit, koska hänellä on oikeus ja lopulta vielä se oikealle siirtyminenkin meni niin hitaasti, että Bemari ohitti sen sieltä.
Varmasti oli mullku Bemarissa, mutta jotenkin paistaa, että tiesi tasan tarkkaan mitä teki ja minkälaisia seurauksia sillä voisi olla. Kuski Bemarissa varmasti kiehui ihan kybällä. Heitetään ajatuksena, että jos se Bemari olisi mällännyt parin auton kanssa siinä Brozin edessä ja tappanut kolme ihmistä, niin kuinka hyvin Broz nukkuisi yönsä?
Se että siitä välistä mahtuu, ei tarkoita, että se olisi jotenkin erityisen hidasta. Nyt kun noista toisen sanomisista lähdetään vetämään omia tulkintoja, niin tuon bemarikuskin toiminta vaikutti olevan sitä vaarallista kehäkaahailua, jossa sinkoillaan pienistä väleistä, kunhan ei vain herran jumala jouduttaisi ajamaan mittarin mukaan alinopeutta ruuhka-aikanakaan.

Ja siis miten se, että joku urpoilee liikenteessä olis ollut jotenkin tuon käyttäjän syytä, voitko selventää?
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
943
Joku urpoilee liikenteessä. Se on hän vikansa.

Se, että itse huomaat ja tunnistat tämän urpon käytöksen ja tahallasi ärsytät häntä ottamaan vielä suurempia riskejä ja aiheuttamaan vaara sinulle ja muille tiellä liikkuville?

Ehkä olen väärässä, mutta itse olisi toiminut toisin. Kun itse huomaan peilistä jonkun saavuttavan minut nopeasti, siirryn sivuun ja annan tietä. Jos olemme yksikaistaisella ja näen hänen vilkun tai siirtyvän vasemmalle kaistalle, lasken vielä omaa nopeuttani, että ohitus olisi mahdollisimman helppo ja nopea. Itse olen mielummin elossa kuin oikeassa.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Kyllä tekstistä kuitenkin jäi se mutu, että Broz oli seurannut peilistä pidemmän aikaa, mitä siellä takana tapahtui, kun tiesi Bemarin ottaneen sen nopeasti kiinni. Ei antanut tilaa, vaan jatkoit, koska hänellä on oikeus ja lopulta vielä se oikealle siirtyminenkin meni niin hitaasti, että Bemari ohitti sen sieltä.
Varmasti oli mullku Bemarissa, mutta jotenkin paistaa, että tiesi tasan tarkkaan mitä teki ja minkälaisia seurauksia sillä voisi olla. Kuski Bemarissa varmasti kiehui ihan kybällä. Heitetään ajatuksena, että jos se Bemari olisi mällännyt parin auton kanssa siinä Brozin edessä ja tappanut kolme ihmistä, niin kuinka hyvin Broz nukkuisi yönsä?
Jos on ohitus kesken niin ei sillon ole mitään velvollisuutta keskeyttää ohitusta antaakseen takaa ylinopeutta tulevalle tilaa, vaikka sen kuinka näkisi taustapeilistä lähestyvän.

Eri asia on jos ohitettavien autojen välillä on 200m ja ohitus tapahtuu 2km/h nopeuserolla, niin sillon tulisi jo antaa tilaa takaa tulevalle. Kehällä en usko tuon 200m välin toteutuneen, ja vaikka olisikin toteutunut niin takaa tuleva on hyvä ja menee sitten oikealta ohi.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Ehkä olen väärässä, mutta itse olisi toiminut toisin. Kun itse huomaan peilistä jonkun saavuttavan minut nopeasti, siirryn sivuun ja annan tietä.
Jos kehällä olet koskaan ajanut, niin 90% turvaväleistä on luokkaa 3 auton mittaa. Et tee tilanteesta yhtään turvallisempaa jos tunget semmoseen antaaksesi tilaa jollekin mulkulle, että tämä pääsisi jonossa 50m eteenpäin seuraavan auton puskuriin hiillostamaan.
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
943
Jos on ohitus kesken niin ei sillon ole mitään velvollisuutta keskeyttää ohitusta antaakseen takaa ylinopeutta tulevalle tilaa, vaikka sen kuinka näkisi taustapeilistä lähestyvän.

Eri asia on jos ohitettavien autojen välillä on 200m ja ohitus tapahtuu 2km/h nopeuserolla, niin sillon tulisi jo antaa tilaa takaa tulevalle. Kehällä en usko tuon 200m välin toteutuneen, ja vaikka olisikin toteutunut niin takaa tuleva on hyvä ja menee sitten oikealta ohi.
Alkaa mennä jo osastolle "Miksi minua vituttaa tänään!"
Bemari kuski oli väärässä. Broz oli oikeassa. Toivottavasti kaikki tapaatte samalla hautausmaalla.
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
943
Jos kehällä olet koskaan ajanut, niin 90% turvaväleistä on luokkaa 3 auton mittaa. Et tee tilanteesta yhtään turvallisempaa jos tunget semmoseen antaaksesi tilaa jollekin mulkulle, että tämä pääsisi jonossa 50m eteenpäin seuraavan auton puskuriin hiillostamaan.
Päivittäin ajan kehällä ja aina olen sinne väliin mahtunut tai antanut tilaa, kun joku on sinne halunnut vasemmalta siirtyä.
Mielenkiintoista, että heti tunnistit tilanteen, jossa siellä vasemmalla kaistalla ajelee joku alinopeutta:rofl:
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Päivittäin ajan kehällä ja aina olen sinne väliin mahtunut tai antanut tilaa, kun joku on sinne halunnut vasemmalta siirtyä.
Mielenkiintoista, että heti tunnistit tilanteen, jossa siellä vasemmalla kaistalla ajelee joku alinopeutta:rofl:
Se, että mahdut siihen 10m väliin ei tee siitä turvallista. Noiden stunttien takia kehällä vauhdit pumppaa ja jono pysähtelee ilman mitään näkyvää syytä. Jos et heti väistä sitä puskurissa valoja vilkuttelevaa mulkkua hidastat yhden auton matkaa. Jos väistät tunkemalle tiiviiseen jonoon, hidastat kymmenien takana tulevien matkaa.

En nyt ihan ymmärrä minkä tilanteen minä muka tunnistin? Ajan itse aina kehällä +8km/h rajoitukseen nähden mittarinopeutta, yleensä se riittää siihen että muut tulee perä edellä vastaan kun jarruttelevat kameroiden kohdalla. Seuraan myös taustapeilejä tarkasti ja annan yleensä tilaa takaa kovempaa tulevalle jos arvioin hänen ehtivän ohittaa minut ennen kuin seuraavan auton perä tulee vastaan, ainakin jos en ole piakkoin kääntymässä vasemmalle Sen verran malttia takaa tulevalla saa silti luvan olla, ettei oleta minun jarruttavan ja tunkevan johonkin olemattomaan väliin väistääkseni häntä.
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
784
Ei ihme. Sun keissiin asiaa yhdistämättä suurin osa ajasta punaisissa on täysin turhaa seisoskelua ja etenkin niihin pysähtely. 2.5e bensanhinnoilla kasvaa intressit ajaa vanhoilla vihreillä läpi tai öisin jopa törkeästi suoraan päin punasia jos vaan näkymää riittää.
Jos punaisia päin ajelua pitää perustella bensanhinnoilla, niin kannattanee mielummin hankkia vähemmän kuluttava auto.
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
201
Se, että itse huomaat ja tunnistat tämän urpon käytöksen ja tahallasi ärsytät häntä ottamaan vielä suurempia riskejä ja aiheuttamaan vaara sinulle ja muille tiellä liikkuville?
Kuka on tahallaan ärsyttänyt ketään?

Musta tuntuu, että sä oot ainoa joka tässä nyt yrittää ärsyttää yhtään ketään vääntämällä muiden sanomisia joksikin muuksi mitä ne oli
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Hetkinen, miten edelleenkään minä olen se ongelma. Kyllä se ongelma oli se takana kaahaavat auto. En siis hidastellut, ajoin mittarin näyttämää nopeutta joka oli nopeuskilvestä 2km yli. Jotta pääsin ohi oikean kaistan hidastelijoista, mutta en niin ylinopeutta aja.
Bemarikuskilla oli selkeästi ongelmansa, mutta kyllä sinullakin pitäisi sen verran hahmotuskykyä olla kehien ”normaaleista” ajotavoista, että ymmärtäisit todennäköisesti olleesi aikamoinen tukko ko. kaistalle, koska vasurikaistan normi kuitenkin on melkein +10 km/h rajoituksen yli kameroiden välissä. Tykkää siitä sitten tai ei, niin aika selvä käytöstapa kuskeilla kaistakohtaisesti on.

Siten käytännössä kerjäsit jotain tuollaista hullua taaksesi, mahdoitkohan varmuudeksi vielä jarruttaa joka kameralla? Siitä se lämpö takana viimeistään nousee. Säännöt (+ ”joku muukin on edessä” jne.) ei saa olla tekosyy jättää tarkastelematta sitä miten oma toiminta sopii liikennevirtaan ja vallitsevaan alueen liikennekulttuuriin. Älä käsitä tätä väärin, sulla oli täysi oikeus körötellä siinä missä köröttelit, mutta seurauksia se silti aiheuttaa, jotka johtuvat sinusta.
 
Liittynyt
03.06.2019
Viestejä
201
Bemarikuskilla oli selkeästi ongelmansa, mutta kyllä sinullakin pitäisi sen verran hahmotuskykyä olla kehien ”normaaleista” ajotavoista, että ymmärtäisit todennäköisesti olleesi aikamoinen tukko ko. kaistalle, koska vasurikaistan normi kuitenkin on melkein +10 km/h rajoituksen yli kameroiden välissä. Tykkää siitä sitten tai ei, niin aika selvä käytöstapa kuskeilla kaistakohtaisesti on.

Siten käytännössä kerjäsit jotain tuollaista hullua taaksesi, mahdoitkohan varmuudeksi vielä jarruttaa joka kameralla? Siitä se lämpö takana viimeistään nousee. Säännöt (+ ”joku muukin on edessä” jne.) ei saa olla tekosyy jättää tarkastelematta sitä miten oma toiminta sopii liikennevirtaan ja vallitsevaan alueen liikennekulttuuriin. Älä käsitä tätä väärin, sulla oli täysi oikeus körötellä siinä missä köröttelit, mutta seurauksia se silti aiheuttaa, jotka johtuvat sinusta.
Missasinkohan jonkun viestin kun mä ymmärsin, että me tiedetään tästä tapauksesta sen verran, että broz ajoi 83 mittarin mukaan ja oli vaihtamassa kaistaa reilun mitan jälkeen ohitettavasta. Mitä broz ei tässä hahmottanut?
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
278
Hetkinen tarkennan hieman miten asia oli. Lähdin ohittamaan vasemmalta puolelta oikealla menevää jonoa jossa kuljettiin hitaammin. Tämä bemari kuski ilmestyi yhtäkkiä minun ja minun takana olleen auton väliin. En siis nähnyt aiemmin tätä kaahailevaa hullua. Vaan sitten kun tämä hullu oli minut ohittanut niin näin miten hän vaihteli kaistaa puolelta toiselle että pääsi muka hitaampien ohi nopeammin.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
80 km matkalla koko matkan sama auto perässä. 100 km/h alueilla ajeli 4-5 sekunnin päässä. 80 km/h tai sitä alemmalla rajoituksella ajoi välin kutistumisen nopeudesta päätellen 100 km/h minut kiinni ja jäi roikkumaan alle sekunnin päähän. On se hankalaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Missasinkohan jonkun viestin kun mä ymmärsin, että me tiedetään tästä tapauksesta sen verran, että broz ajoi 83 mittarin mukaan ja oli vaihtamassa kaistaa reilun mitan jälkeen ohitettavasta. Mitä broz ei tässä hahmottanut?
Autoletkaahan tuo ohitti ja moisen tempun tekeminen kerrotulla nopeudella kehällä vasurilla on väylän toimintakulttuurilla ihan puhdas keskarin näyttö muille. Jos ohittaa, niin joko ajaa sen ajan "kaistan nopeutta" tai ei ohittele kuin yhden tosi hitaan nopeasti. Liikkuva roadblock aiheuttaa just bemaristin kaltaista sekoilua nopeasti.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Koska sä ajat alinopeutta:facepalm:

Jos joku on idiootti, älä itse ole. Alinopeutta ajaminen on idioottia varsinkin jos sille ei ole syytä
Kerrotunun perusteella hän taisi ajaa rajoitusten mukaan (kaikenlisäksi ilmeisen tarkasti), joillekkin rajoitusten mukaan ajaminen on "alinopeutta".


Mutta, se toki paha, vs se että ajaa tarinan mukaan reipasta ylinopeutta, kontiin kiin, saa jonkin raivokohtauksen, koukkii.

Rajoitusten mukaan ajavat saattavat toki ärsyttää jos itse ajelee reippaasti ylinopeutta ja joutuu sellaisen takia pudottaan rajoitustenmukaiseksi. Eli sekin toki sopii ketjuun.
 
Viimeksi muokattu:

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Kerrotunun perusteella hän taisi ajaa rajoitusten mukaan (kaikenlisäksi ilmeisen tarkasti), joillekkin rajoitusten mukaan ajaminen on "alinopeutta".


Mutta, se toki paha, vs se että ajaa tarinan mukaan reipasta ylinopeutta, kontiin kiin, saa jonkin raivokohtauksen, koukkii.

Rajoitusten mukaan ajavat saattavat toki ärsyttää jos itse ajelee reippaasti ylinopeutta ja joutuu sellaisen takia pudottaan rajoitustenmukaiseksi. Eli sekin toki sopii ketjuun.
@Kvarkki asian hyvin ilmaisi, jos 9/10 ajaa vasemmalla kaistalla suurinta sallittua 86km/h ja sitten sinne väliin änkeää yksi urpo 78km/h niin ei ihme että jengillä palaa käpy.

Hieman pelisilmää ja ajattelee muitakin kuin "minulla on oikeus" niin pääsee aika helpolla eikä ihmiset vilkuttele valoja.

Sitten jos joku haluaa vielä tuota kovempaa ajaa eli selvästi ylinopeutta niin menkööt ohi oikealta, sillä sehän ei ole kehällä kielletty.

Ymmärrän myös pointin ettei haluta ajaa "ylinopeutta" vaan tarkasti mitä liikennemerkki näyttää, mutta kehillä se ei vain toimi, kun suurinosa on venyttänyt sen rajan sinne 86 (mistä poliisi ottaa varmuusvähennyksen - 3km/h) niin se vähemmistö joka haluaa ajaa 78-80 on niitä jotka erottuu sieltä joukosta, varsinkin jos tullaan siihen vasemmalle kaistalle.

Mä olen ajanut pelkästään kehilla satoja tuhansia kilometrejä noin että todellinen vauhti se 86km/h, lukemattomiin tutkiin, kameroihin, ohittanut poliisit. Yhtään, en yhtään ylinopeus sakkoa ole saanut.

Edellisestä ylinopeus sakosta on aikaa se 24v joten en pidä itseäni minään kaaharina.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
@Kvarkki asian hyvin ilmaisi, jos 9/10 ajaa vasemmalla kaistalla suurinta sallittua 86km/h ja sitten sinne väliin änkeää yksi urpo 78km/h niin ei ihme että jengillä palaa käpy.
Sitten on syytä miettiä onko ajokuntoinen jos rajoitusten mukaan ajavien takia palaa käpy.

Hieman pelisilmää ja ajattelee muitakin kuin "minulla on oikeus" niin pääsee aika helpolla eikä ihmiset vilkuttele valoja.
Pelisilmää, saatoin ymmärtää väärin, mutta tässä kai kuljettaja oli vasemmalla kaistalla, taakse ampaisi joku koheltaja, mihin siitä pääsee väistään jos oikealla kaistalla ei ole tilaa.

Ymmärrän myös pointin ettei haluta ajaa "ylinopeutta" vaan tarkasti mitä liikennemerkki näyttää, mutta kehillä se ei vain toimi, kun suurinosa on venyttänyt sen rajan sinne 86 (mistä poliisi ottaa varmuusvähennyksen - 3km/h) niin se vähemmistö joka haluaa ajaa 78-80 on niitä jotka erottuu sieltä joukosta, varsinkin jos tullaan siihen vasemmalle kaistalle.
Väärätkin tavat leviää ja ei ole ainoa pätkä missä "kaikkia" ajaa ylinopeutta , ehkä osittain sen takia että aletaan painostaa rajoitsutenmukaan ajavia.

Jos useampi ajaisi rajoitusten mukaan, niin eikä se vähän hillitse muidenkin vauhtia.

Mutta pointtini oli se että jos tarinassa oli yksi selkeästi ylinopeutta-ajava, joka käyttäytyy agressiivisesti ja yksi rajoitustenmukaan ajava, niin jälkimmäisestä tuli tarinan pahis.

Toki ymmärrän että ärsyttää jos saavuttaa omaa matkavauhtia hitaammin ajavan ja joutuu vähentämään vauhtia. Mutta jos se hitaampi ajaa parin prosentin tarkuudella tarkkaa tikkarinopeutta ja itse vetää viispinnaa yli, tässä tarinassa taisi vetää 25% pinnaa yli.

Jos vaarallisuutta mietitään, niin kuljettajat joillta palaa pinna on jo sinänsä huolestuttavaa ja jos sen seurauksena vielä alkavat tekemään lisää virheitä, niin sivuun rahoittuun, jos jaatkuva ja toistuvaa niin miettiä onko ajo-oikeus ok?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Fakta on että monikaan ei tiedä autonsa mittarivirhettä ja vaikka tietäisikin niin eivät huomioi mahdollisesti erikokoisten kesä/talvirenkaiden vaikutusta siihen. Muistelisin että E9 corollan mittarivirhe lähenteli tai saattoi olla jopa yli 10km/h mutta vastaavasti esim nykyisessä digimittarilla varustetussa volvossa on mittarivirhettä vain 2-3km/h. Muutenkin tuolla digimittarilla on helpompi seurata vauhtia kuin vanhoilla analogimittareilla, olettaen tietysti että ei käytä vakkaria, silloinhan sillä ei ole väliä.
Mittarivirhe on suhteellinen, ei absoluuttinen, absoluuttinen mittarivirhe vaihtelee nopeuden mukaan.

Japsiautoissa oman kokemuksen mukaan n. 6-8%, tosin toki renkaatkin vaikuttaa siihen, mutta niidenkin vaikutus on suhteellinen, ei absoluuttinen.

Eli todellisen nopeuden ollessa 100 km/h, tyypillisen japsiauton mittari näyttää 106-108 km/h, mutta nopeuden ollessa 50 km/h mittari näyttää 53-54 km/h.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Mittarivirhe on suhteellinen, ei absoluuttinen, absoluuttinen mittarivirhe vaihtelee nopeuden mukaan.
Tavallaan totta, mutta voi muodostua molemman tyyppisistä tekijöistä.

Haen sitä että jos nyt kuuluu sarjaan ajan sakotusrajalla kameroihin, niin testaa säännöllisesti eri nopeuksilla.

Jos jollain vahalla raadolla, niin neljänkympin ja satasen alueella voi olla virhe ihan omanlaisensa. vs moderni auto.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.01.2021
Viestejä
347
Mittarivirhe on suhteellinen, ei absoluuttinen, absoluuttinen mittarivirhe vaihtelee nopeuden mukaan.

Japsiautoissa oman kokemuksen mukaan n. 6-8%, tosin toki renkaatkin vaikuttaa siihen, mutta niidenkin vaikutus on suhteellinen, ei absoluuttinen.

Eli todellisen nopeuden ollessa 100 km/h, tyypillisen japsiauton mittari näyttää 106-108 km/h, mutta nopeuden ollessa 50 km/h mittari näyttää 53-54 km/h.
Hyvä lisäys/tarkennus, lähinnä ajattelin tuossa niitä kehä ja maantienopeuksia kun nehän ne porukalla monesti ärsyttää, harvemmin taajamassa kenenkään "hidastelu" mittarivirheen takia on ongelma :D
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Kun täällä nyt on kerta mittarivirheet taululla, niin siitäpä alinopeuspoliisille puheenaihetta.
Tässäpä tämä 120 vakkariin testi. Rekka lähti ohittamaan toista, niin ei nyt tullut tämän pidempää matkaa.

Niin eli sun nopeus pyörii 115 ja 117km/h välillä ja sitten ihmettelet kun ihmiset menee ohi?

Totta kai ne menee ohi jos ne ajaa 10km/h kovempaa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Mittarivirhe on suhteellinen, ei absoluuttinen, absoluuttinen mittarivirhe vaihtelee nopeuden mukaan.
Riippuu autosta. Passatissani virhe on aina 4 km/h, nopeudesta riippumatta. Ioniqissa taas virhe on n. 5 %.

Nykyisin jokaiselta löytyy taskusta laite, jolla auton mittarivirheen pystyy tarkistamaan eri nopeuksissa, tai jota voi vaikka käyttää auton nopeusmittarin sijasta. Ei ole oikein mitään tekosyytä olla tietämättä, milloin ajaa oikeasti mitäkin nopeutta.

suurinta sallittua 86km/h
Juuh elikkäs.
1653203761271.png
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Riippuu autosta. Passatissani virhe on aina 4 km/h, nopeudesta riippumatta. Ioniqissa taas virhe on n. 5 %.
Jos Passat oikeasti toimii noin niin sitten siellä on kyllä todella typeriä ihmisiä sen nopeusmittausjärjestelmää speksaaamssa/suunnittelemassa.

Koko mittarivirheen pointtihan on se, että riippumatta sitiä, mitkä renkaat on alla, mittari ei saa näyttää liian vähän, lainsäädännön takia.

ja renkaiden koon aiheuttama virhe on aina suhteellinen, ei absoluuttinen.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Riippuu autosta. Passatissani virhe on aina 4 km/h, nopeudesta riippumatta. Ioniqissa taas virhe on n. 5 %.

Nykyisin jokaiselta löytyy taskusta laite, jolla auton mittarivirheen pystyy tarkistamaan eri nopeuksissa, tai jota voi vaikka käyttää auton nopeusmittarin sijasta. Ei ole oikein mitään tekosyytä olla tietämättä, milloin ajaa oikeasti mitäkin nopeutta.


Juuh elikkäs.
Upeasti hermanni irroitettu yksi sana viestistä ja missattu täysin koko asiayhteys mihin tuolla sanalla viitataan :facepalm:
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Jos Passat oikeasti toimii noin niin sitten siellä on kyllä todella typeriä ihmisiä sen nopeusmittausjärjestelmää speksaaamssa/suunnittelemassa.

Koko mittarivirheen pointtihan on se, että riippumatta sitiä, mitkä renkaat on alla, mittari ei saa näyttää liian vähän, lainsäädännön takia.

ja renkaiden koon aiheuttama virhe on aina suhteellinen, ei absoluuttinen.
En tiedä mikä on ollut insinöörillä ajatuksena ja mikä varsinainen toteutus on, enkä ole kokeillut erilaisilla renkailla. Lopputulos käyttäjälle on kuitenkin oikein miellyttävä. Eipä sillä, että suhteellisella virheelläkään nyt kovin suurta matematiikkaa joutuu harrastamaan. Kaupunkinopeuksissa +1-2, eli alle kaasujalan tarkkuus, maantiellä vakkariin +5 ja moottoritiellä +6.

Upeasti hermanni irroitettu yksi sana viestistä ja missattu täysin koko asiayhteys mihin tuolla sanalla viitataan :facepalm:
Tiedän kyllä ihan hyvin, mitä tarkoitat. Yritin vain viestiä, että se mitä tarkoitat on hölmöä, ja se että joku alkaa osoittamaan mieltään muiden terveydestä piittaamatta itse päästään keksimänsä suurimman sallittun nopeuden alituksesta on aivan pähkähullua.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
En tiedä mikä on ollut insinöörillä ajatuksena ja mikä varsinainen toteutus on, enkä ole kokeillut erilaisilla renkailla. Lopputulos käyttäjälle on kuitenkin oikein miellyttävä. Eipä sillä, että suhteellisella virheelläkään nyt kovin suurta matematiikkaa joutuu harrastamaan. Kaupunkinopeuksissa +1-2, eli alle kaasujalan tarkkuus, maantiellä vakkariin +5 ja moottoritiellä +6.
Jos se nopeusmittari pystytään toteuttamaan siten, että se näyttää aina samaa absoluuttista virhettä nopeudesta riippumatta, sitten se pystyttäisiin myös toteuttamaan siten, että se näyttäisi aina oikeaa nopeutta ilman virhettä, renkaista riippumatta.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 000
Iso läjä volkkareita on tullut ajettua joissa mittarivirhe oli tasan 3km/h alusta loppuun. En tiedä onko tuolla mukana jotain ylimääräisiä antureita tai GPS avustamassa lukeman saamisessa.

Ja on tuo tosiaan miellyttävämpi toteutustapa kuin prosentuaalinen virhe. Isommassa vauhdissa nopeus ei heittele prosentuaalisesti yhtä paljon kuin pienessä.

Vielä parempi on ollut se mitä olen tehnyt omilla autoilla, valinnut marginalisesti isompaa rengasta ja mittarivirhe on ollut alle +1km/h. Tuohon tottui aikoinaan raskaalla kalustolla että mittari näyttää aina oikein.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Sitten on syytä miettiä onko ajokuntoinen jos rajoitusten mukaan ajavien takia palaa käpy.

Pelisilmää, saatoin ymmärtää väärin, mutta tässä kai kuljettaja oli vasemmalla kaistalla, taakse ampaisi joku koheltaja, mihin siitä pääsee väistään jos oikealla kaistalla ei ole tilaa.
Ei taida siinä tapauksessa olla 95% kehän väestä ajokuntoisia. Sääntönikkareilla hirttää kasetti aina tuohon ”nopeusrajoitus on pyöreässä kyltissä”, kaikki on muka hyvin jos tuo muistaa. Ei se toimi niin, kun reaalimaailmasta on kyse. Bemaristi häiritsee kaikkia ja rikkoo lakia, mutta silti vaarallisempi on se lainkuuliainen, joka rikkoo suuren enemmistön ajotavan, koska siitä seuraa vielä enemmän vaaratilanteita. Muutaman kilsan kun joku ohittelee vasurilla etanavauhtia eikä mihinkään väliin halua itseään järjestää, niin johan alkaa bemarisoitumista tapahtua takana esim. kun tulee 3-kaistaisia pätkiä, jossa sitten tämän tukon ohi yritetään jyrkillä useamman kaistan vaihdoksilla. Ei ole etanan vika, mutta suora seuraus hänen toiminnastaan. Olen ennenkin kirjoittanut, että säännyt kyllä mahdollistavat täyden mulkkuuden muita kohtaan siten, että olet itse täysin oikeassa. Tässä @Dr. Who kanssa yritetään sanoa, että älä ole tällainen kiusankappale.

Aika huvittavaa, että ketjussa saa häirikön leiman sillä, että pitää perussääntönä mahdollisimman vähäisen haitan aiheuttamista muille autoilijoille. Ei mitenkään estä sääntöjen noudattamista, jonkun jouston omista oikeuksista ottaa silloin tällöin. Esim. ajaa kiltisti oikeaa kaistaa, jos ei halua syystä x ajaa reippaammin. Pelisilmää….
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Ei taida siinä tapauksessa olla 95% kehän väestä ajokuntoisia. Sääntönikkareilla hirttää kasetti aina tuohon ”nopeusrajoitus on pyöreässä kyltissä”, kaikki on muka hyvin jos tuo muistaa. Ei se toimi niin, kun reaalimaailmasta on kyse. Bemaristi häiritsee kaikkia ja rikkoo lakia, mutta silti vaarallisempi on se lainkuuliainen, joka rikkoo suuren enemmistön ajotavan, koska siitä seuraa vielä enemmän vaaratilanteita. Muutaman kilsan kun joku ohittelee vasurilla etanavauhtia eikä mihinkään väliin halua itseään järjestää, niin johan alkaa bemarisoitumista tapahtua takana esim. kun tulee 3-kaistaisia pätkiä, jossa sitten tämän tukon ohi yritetään jyrkillä useamman kaistan vaihdoksilla. Ei ole etanan vika, mutta suora seuraus hänen toiminnastaan. Olen ennenkin kirjoittanut, että säännyt kyllä mahdollistavat täyden mulkkuuden muita kohtaan siten, että olet itse täysin oikeassa. Tässä @Dr. Who kanssa yritetään sanoa, että älä ole tällainen kiusankappale.

Aika huvittavaa, että ketjussa saa häirikön leiman sillä, että pitää perussääntönä mahdollisimman vähäisen haitan aiheuttamista muille autoilijoille. Ei mitenkään estä sääntöjen noudattamista, jonkun jouston omista oikeuksista ottaa silloin tällöin. Esim. ajaa kiltisti oikeaa kaistaa, jos ei halua syystä x ajaa reippaammin. Pelisilmää….
En kannata ylinopeuden ajamista ja tulee sitä varsin tehokkaasti vältettyä mutta kun kyse Kehäteistä ja motarista niin kyllä siellä on aikalailla pakko ottaa se mittarivirhe pois ja pari päälle jos haluat olla muuta kuin tukkeena. Sääntöjen ja omien moraalisääntöjen vastaista mutta valitettavasti välttämätöntä tai olen jumissa oikean kaistan 10-15kmh alinopeutta ajavien kanssa tai motarilla se 80kmh mittarissa.

EDIT: Ja otan siis mittarivirheen pois kaikkialla. Mutta on tietyt paikat joissa on "pakko" ottaa pari km lisää jotta pysyy liikennevirran mukana olematta tukkona. Paras kokemus Kehä1:ltä oli aikanaan kun kamerat tulivat. Oikea kaista ajoi reilua alinopeutta mutta vasen kaista meni juuri eikä melkein tasaista nopeutta eikä nopeuseroja ollut. Tätä kesti sen reilun viikon kunnes kuskit alkoivat muistaa kameroiden paikat ja homma oli vielä enemmän säätöä kuin ennen kameroita kun ei tullut jatkuvaa pumppausta kameroihin hidastaessa. Aiemmin oli meininkinä aseta cruise ja aja päästä päähän about samaa vauhtia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 008
De jure suurin sallittu ajonopeus lukee siellä tien vierustan lätkässä, mutta de facto suurin sallittu ajonopeus on se, mihin valvova taho ei puutu. Käytännössä siis 1-9km/h GPS-nopeutta yli tuon lätkän osoittaman nopeuden.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Ei taida siinä tapauksessa olla 95% kehän väestä ajokuntoisia. Sääntönikkareilla hirttää kasetti aina tuohon ”nopeusrajoitus on pyöreässä kyltissä”, kaikki on muka hyvin jos tuo muistaa. Ei se toimi niin, kun reaalimaailmasta on kyse. Bemaristi häiritsee kaikkia ja rikkoo lakia, mutta silti vaarallisempi on se lainkuuliainen, joka rikkoo suuren enemmistön ajotavan, koska siitä seuraa vielä enemmän vaaratilanteita. Muutaman kilsan kun joku ohittelee vasurilla etanavauhtia eikä mihinkään väliin halua itseään järjestää, niin johan alkaa bemarisoitumista tapahtua takana esim. kun tulee 3-kaistaisia pätkiä, jossa sitten tämän tukon ohi yritetään jyrkillä useamman kaistan vaihdoksilla. Ei ole etanan vika, mutta suora seuraus hänen toiminnastaan. Olen ennenkin kirjoittanut, että säännyt kyllä mahdollistavat täyden mulkkuuden muita kohtaan siten, että olet itse täysin oikeassa. Tässä @Dr. Who kanssa yritetään sanoa, että älä ole tällainen kiusankappale.

Aika huvittavaa, että ketjussa saa häirikön leiman sillä, että pitää perussääntönä mahdollisimman vähäisen haitan aiheuttamista muille autoilijoille. Ei mitenkään estä sääntöjen noudattamista, jonkun jouston omista oikeuksista ottaa silloin tällöin. Esim. ajaa kiltisti oikeaa kaistaa, jos ei halua syystä x ajaa reippaammin. Pelisilmää….
Tänään taas lahden motarilla sellainen 20auton häröpallo possujuna oikealla ja vasemmalla kaistalla kun vasenta kaistaa ajettiin mittarissa 120km/h ja oikeaa kaistaa pari alle.

Sitten kun baana aukesi niin tämä vasemman kaistan tukko ei mennyt oikealle, eikä hänen takanaan tehnyt mitään niin jengi lähtee raivon vallassa oikealta ohi torvi soiden :facepalm:

No itse menin näiden kahden ensimmäisen taakse ja pakotin siirtymään oikealle. Pääsin heistä ohi niin ne siirtyi takaisin siihen vasemmalle kaistalle ja taas muiden eteen! ? :facepalm:

Kaksi urpoa sekoilee ja aiheuttaa aivan turhia tilanteita, mutta oikella on pyöreä merkki, sitä noudatetaan ja se on tärkein! o_O
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 403
Viestejä
4 159 911
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom