Tuli testattua FLYDIGI Vader 4 Pro kun se tuli myyntiin
USA:n Amazoniin.
Kovasti oli ohjainta kehuttu testeissä ja paperilla siinä pitäisi olla kaikki, mitä haluan. Muutama pieni juttu kuitenkin kokonaisuutena vaivaa siinä minua sen verran, että tykkään Microsoftin perusohjaimesta enemmän.
Tässä plussia ja miinuksia Vaderista:
+ Kuoren muotoilu yleisesti, onhan se oleellisilta osin identtinen Microsoftin ohjaimen kanssa. Viimeistely erinomainen, pienet tasaiset saumat ja ei teräviä reunoja.
+ Hall effect -sauvaohjaimet helposti säädettävällä jäykkyydellä.
- Ei vaihtoehtoisia ohjaintatteja tässä hintaluokassa.
+D-pad loistava. Helposti ulottuvissa, selkeät napsaukset, helppo valita kaikki suunnat ja vaihdella diagonaalien välillä.
+/- Mekaaniset ABXY-nappulat ehdottomasti hyvä, mutta itse napit vähän turhan pienet ja korkeat.
- Minulle turhat C- ja Z-napit tuntuvat ABXY käyttäessä sormen alla epämiellyttävältä ja välillä sekoittaa peukalon sijoittamisen oikeaan kohtaan.
- Select-nappi ihan paskassa paikassa, käyttökelvoton. Toiminnon voi onneksi asettaa takanappulaan.
- Takanappulat ovat kivat olla, varsinkin tattien painamisia korvaamaan, mutta tuntuvat epämiellyttävältä.
+ Hartianappulat hyvät, voi painaa mistä kohti vaan.
- Liipaisimien sarana on alempana ja täten ne eivät painu yläreunasta ollenkaan. Käyttökelpoiset, mutta Microsoftin ohjaimessa paremmat. Liikeradan napiksi muuttava toiminto löytyy, minulle turha.
- Liipaisinvärinät pitävät aivan kauheaa meteliä ja korvaavat tavalliset värinät täysin (ainakin XInputilla). Onneksi helppo kytkeä pois.
- Värinämoottorit ovat heikommat ja pitävät värinän voimakkuudesta riippumatonta sivuääntä. Tuskin haittaa useimpia.
+ Langaton 1000Hz yhteys.
+/- Konfigurointisovellus ihan toimiva, vaikka esim. sen kokoa ei voi säätää, mutta kiinalainen sovellus omassa koneessa vähän kuumottaa...
Kaiken kaikkiaan Vader 4 Pro on erinomainen peliohjain ja ymmärrän, miksi sitä on kehuttu. Ihan kaikkien kätösissä se ei kuitenkaan tunnu hyvältä.
Tämä on kyllä jo viides testaamani (ja Microsoftin perusohjainta kalliimpi) kolmannen osapuolen ohjain, josta en tykkää. Ehkä joku päivä se täydellinen ohjain vielä löytyy, esim. jos Microsoft Elite Controller Series 3:ssa potentiometrisauvaohjaimet on korvattu paremmalla tekniikalla ja nappulat toimivat aina eivätkä vaan useimmiten.
Teen tänne foorumille myynti-ilmoituksen huomenna. USA:n Amazoniin kun ei voi palauttaa tuotetta avatussa paketissa, toisin kuin EU-alueen kaupoissa. Varmistin asian vielä asiakaspalvelusta, jos vaikka ei olisikaan niin mustavalkoista. Oli kyllä luultavasti viimeinen kerta kun tilaan jotain ilman EU:n kuluttajansuojaa.
EDIT: Poistin ohjaimen myynnistä, sillä valmistaja myönsi oikeuden palauttamiseen värinämoottorien äänen perusteella.