Laitan tän nyt tännekin jonka kirjoittelin konsolifiniin. En niinkään ota pc käyttöön kantaa, vaan itse ohjaimiin, kumpi on parempi kädessä, akku/paristo keskusteluun jne.
Mulla ollu pleikka pääkoneena iät ja ajat. Xbox oli rinnalla muutamaan otteeseen myös.
Pari vuotta sitten ostin kunnon Pc:n ja viime vuonna rakensin toisen. Niiden seurana ollut tähän asti Xbox Onen ohjain.
Siitä hajosi toisen tatin päällysteet ja toinen liipasin oli jo vähän kenkkuillut aikaisemmin, joten viime viikolla hain sitten Xbox Series X:n ohjaimen tilalle.
Tänään hain postissa PS5:n parilla ohjaimella.
Eli siis nyt on kokemusta sekä boxin, että pleikan ohjaimista edellisen ja nykyisen sukupolven osalta.
Olen tästä ennenkin höpissyt, mutta kun on aina pelannut toisella, niin toisen tattien asento tuntuu ”väärältä” ja siitä täällä keskusteltu paljon. Mutta silloin pari vuotta sitten kun aloin pelaamaan 50/50 molemmilla, niin ei ollut kyllä mitään ongelmaa laisinkaan kun molempiin tottui.
Tälläiselle isolle kouralle Xboxin ohjaimen koko ollut parempi ja liipasimet ihan omaa luokkaansa ajopeleissä. Toisaalta Fifa/änäri menee omaan makuun paljon paremmin ps4 ohjaimella. Boxilla on omiin käsiin liian pitkä liikerata liipaisimessa sellasen tyyppiseen käyttöön.
Mutta nyt viimeiseen vuoteen pleikka ei käytännössä enää käynnistynyt, kuin ehkä yhteensä 2-3 tunnin ajaksi. Kun sitten tossa kuukausi sitten koitin pikimmiten, niin peukalo haki kokoajan ristinäppäimille, eli alkaa se Xboxin ohjain juurtumaan ja pleikka alkaa tuntumaan ”väärältä”.
Eli tuli nyt itse todettua. Kumpikaan ei ole toista parempi. Yksinkertaisesti se kumpaan totut, on parempi. Ehkä vähän pelaajasta riippuen myös pelikohtaisia eroja.
Mutta sit nää kaks uutta.
Xbox Series X ohkain. Pojalla hajosi jo kesällä omasta pc:stä ohjain joten hänelle jo oltiin ostettu series x ohjain, eli tiesin periaatteessa mitä on tulossa vaikka en varsinaisesti sillä pelannut ollutkaan.
Nyt viikon vetänyt uudella ja ristinäppäin on parempi selvästikin, joskaan sen tuntumalla ei ole tänäpäivänä itselle pienintäkään väliä, kun niistä avataan vain erinäisiä valikoita peleissä. Mutta muutoin. Joo on siellä liipasimen pinnoite pitävämpi ja kuvioitu, mutta käytännössä tuntuu kuin olisi vain tuotu saman konsolin ohjain puolivälissä sukupolvea minimalistisella päivityksellä tarjolle. Eli ei todellakaan tunnu uuden konsolin ohjaimelta. Ei siinä, loistava ohjain, jämäkkä ja kaikin puolin täysin ok. Joten onko sitä välttämättä niin isosti päivitettävä.
Sit taas PS5 ohjain. Vasta yhden illan toki testannut. Mutta… VAU.
Ei pelimaailmassa mikään oikein enää räjäytä tajuntaa. Ehkä Flight Simu teki sen viime syksynä, mutta muutoin on voinut olla ehkä ”vau, siistiä” fiiliksiä, mut ei mitään tajunnanräjäyttävää. Mutta nyt on. Noi liipasimet. Olen täysin sanaton…aivan täysin sanaton. Ne on ihan mieletöntä insinöörien taidonnäytteitä.
Wreckfest, sit se joku demolision derby tyyppinen ps5 peli ku ilmaseks sai ja sit Dirt 5 oli testissä. Etenkin Dirtissä aivan huikea kun etuvetoinen meni mutavellissä niin kaasukin antoi vastetta upeasti. Tuntee sutimiset, jarrulle saa oikeasti mennä kovaa. Siis en oo kokenu mitää tollasta ohjainten parissa. Toi on mullistavampi asia kuin kuminauha ratista ffb rattiin siirtyminen noin kärjistetysti, sillä toi on vaan niin huikea. Voin vaan kuvitella miten jousipyssyä sun muuta on siisti ampua tolla.
On siinä ongelmatkin. Se on oikeasti niin jäykkä et sormiin sattuu kun on hermokipuja koko kehossa muutenkin. Sen kyl tais saada heikommalle, mut fiilis siinä menee.
Mut ei pelkästään liipasimet. Ohjain on isompi ku DS4, kosketuslevy myös isompi (?) ja tuntuu paremmalta. Koko ohjain on tyylikkäämpi ja jämäkämpi ja tuo fiiliksen, että nyt on pidetty pleikan sielu ja sydän, mutta tuotu uutta, tuoretta innovaatiota ja paranneltu kaikkea vanhaa. Eli ihan eri fiilis jää kuin Xboxin vastaavasta.
Akku vai paristot…Kuten todettu, niin 2v mennyt pääkoneena pc ja ikean laddat on tullu tutuksi. Todella tutuksi...
Olkoot muut mitä mieltä vain, mutta mä vihaan tota systeemiä. Pc puolella ei mul näy missään kokoajan paljonko on virtaa. Joo se akku kestää hullun kauan, mun pelaamisellakin varmaan viikon. Mutta ku meikäkin tekee youtubeen videoo, enkä muista koskaan niitä vaihtaa ”varmuudeksi”. Sit alan kuvaamaan ni eikö akku lopu. Video menee piloille, könyän ylös sohvalta (muutenkin hankala meikän liikkua), kömmin läheisen pöydän alle missä lähin jatkojohto hakemaan uusia ja vaihtamaan paristoja. Huoneessa aina niin pimeää, että tihrustelen miten päin ne sinne taas tuleekaan. Mä vaan vihaan tota edelleen jokaikinen kerta kun ne akut loppuu.
Pleikalla taas mulla on aina ollu teline ohjaimen säilytystä varten. Ohjain säilyy siinä kätevästi ja latautuu täyteen aina. Vuorokauden kun on riittänyt ni kuitenkin taukoa yö vähintään ni akku on aina täysi, eikä ikinä lopu silloin kun ei saisi. Niin älyttömästi huolettomampaa ja paristot tuntuu edelleen aivan kivikautiselta ratkaisulta eikä mene mun jakeluun niiden käyttäminen/suosiminen vaikka tiedän Xbox miesten sen puolesta edelleen puhuvan. Noi mun ps4 ohjaimet on jotain 4v vanhoja nyt ja akut täysin hyvässä kunnossa edelleen.
ps5 ongelmaksi mulla muodostuu sit taas se, että toisen ohjaimen mukana ei tullu latauspiuhaa ja ne käyttää nykyisin usb C:tä. Mun koko talouden ainut usb C laite on Nintendo Switch, eli mun täytyy lähteä nyt piuha kaupoille. Ellei sit jo ole myynnissä lataustelakoita ps5:lle? En oo viel tutkinut.
Kaiken kaikkiaan:
DS4: Ihan hyvä ohjain, mutta loppupeleissä tän nelikon huonoin.
Xbox onen ja Series x:n ohjaimet menee samalle viivalle vaikka Series x aavistuksen parempi onkin. Loisto ohjaimia vaikka mua paristot ärsyttääkin. Olen ollut tyytyväinen pc käytössä. Etenkin kun yhteensopivuus on taattua siellä, toisin kuin pleikan ohjaimien kanssa.
Mutta kyllä nyt DS5 on asettanut aivan hävyttömän kovan riman ohjaimien uudeksi standardiksi. Olen yhtä hymyä se kädessä.
Mut kaiken kaikkiaan sanon edelleen sen, että se ohjain on paras käteen mihin totut. Ei ole oikeas tai väärää asettelua.
ps. Loppuun sanon vielä sen, että Switchin pro ohjain Xboxin liipasimilla ois listan kakkonen, ohi boxin ohjaimien. Tälläisenään jää DS4:nkin taakse.
Edit: missä peleissä pc:llä on kunnon tuki dual senselle? Haluisin testaa muitakin ku ajopelejä.