Äänestys Mikä on sopiva suomenkielinen termi suorituskykytestien 1% low?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
”Hyvin lyhyen ajan fps” eli HlaFps
Saa ottaa heti käyttöön.
 
rtxsuper-bfv-1440p.png


io-techin näytönohjain- ja prosessoritestien kaavioissa on käytetty termiä 99. persentiili kuvaamaan minimi ruudunpäivitysnopeutta, josta on jätetty huomioimatta 1 % huonoimmin renderöityjä ruutuja.

Virallista tietoa:

Persentiili | Käsitteet | Tilastokeskus

99persentiili-1.png


99persentiili-2.png


Ongelma muodustuu siinä, että 99. persentiili on oikea termi, kun puhutaan paremmuusjärjestykseen järjestetyistä ruutujen renderöintiajoista (frametime), jolloin pienempi tulos on parempi.

Mutta kun ruutujen renderöintiajat käännetään selkeyden vuoksi kaavioissa FPS-nopeudeksi niin silloin suurempi tulos on parempi ja kun ruudunpäivitysnopeudet järjestetään paremmuusjärjestykseen, suurempi tulos on parempi ja 99. persentiili tarkoittaisi ja ottaisi huomioon vain 1 % FPS-nopeuksista.

Toisin sanoen, jokainen varmaan ymmärtää mitä tarkoitamme tuolla 99. persentiilillä, mutta terminä se on väärä, joten on parempi vaihtaa käyttämään oikeaa termiä. Joka olisi, mikä?

Englanniksi käytetään 1 % low mutta suomeksi?

1. persentiili
1 % minimi
1 % min
1 % renderöityjä ruutuja jätetty huomioimatta

Kiitos :)

Tämä onkin melko visainen kysymys, johon ei ole oikeastaan mitään hyvää vastausta. Ongelmana on, että piirtoaikojen 99. persentiili ei ole ruudunpäivitysnopeuden 1. persentiili, eikä oikeastaan aivan mittaa sitä mitä halutaan mitata. Toki paremmin se mittaa kuin aito minimi, tai ei mitään.

Ruudunpäivitysnopeuden alin persentiili pitäisi mitata ajan, ei piirrettyjen ruutujen, funktiona.

Esimerkki, kärjistetty jotta ero tulee ilmi: Piirrettiin 101 ruutua. 100 ruutua piirrettiin 10 millisekunnissa, viimeiseen käytettiin kokonainen sekunti. Nyt piirtoaikojen 99. persentiili on 10 ms, mutta 50 % ajasta ruudunpäivitysnopeus oli 1 FPS. Nollannesta viidenteenkymmenenteen ruudunpäivitysnopeuden persentiiliin se ruudunpäivitysnopeus oli 1 FPS.

Käytössä toki ero ei ole koskaan läheskään näin suuri. Huomattava se voi silti monesti olla (ruudunpäivitysnopeuden 1. persentiili putoaa hieman muun muassa jos niiden hitaimpien ruutujen piirtoajat kasvavat, piirtoaikojen 99. persentiili ei kasva – eikä siitä laskettu käänteisluku toki muutu).

Siksipä myös tuo englanninkielisten sivustojen ja videoiden käyttämä ”1% low” on harhaanjohtava, kun se ei oikeasti mittaa sitä mitä pitäisi mitata (tai ainakin minulla on melko vahva oletus siitä, että se lasketaan järjestään väärin).
 
Tämä onkin melko visainen kysymys, johon ei ole oikeastaan mitään hyvää vastausta. Ongelmana on, että piirtoaikojen 99. persentiili ei ole ruudunpäivitysnopeuden 1. persentiili, eikä oikeastaan aivan mittaa sitä mitä halutaan mitata. Toki paremmin se mittaa kuin aito minimi, tai ei mitään.

Ruudunpäivitysnopeuden alin persentiili pitäisi mitata ajan, ei piirrettyjen ruutujen, funktiona.

Esimerkki, kärjistetty jotta ero tulee ilmi: Piirrettiin 101 ruutua. 100 ruutua piirrettiin 10 millisekunnissa, viimeiseen käytettiin kokonainen sekunti. Nyt piirtoaikojen 99. persentiili on 10 ms, mutta 50 % ajasta ruudunpäivitysnopeus oli 1 FPS. Nollannesta viidenteenkymmenenteen ruudunpäivitysnopeuden persentiiliin se ruudunpäivitysnopeus oli 1 FPS.

Käytössä toki ero ei ole koskaan läheskään näin suuri. Huomattava se voi silti monesti olla (ruudunpäivitysnopeuden 1. persentiili putoaa hieman muun muassa jos niiden hitaimpien ruutujen piirtoajat kasvavat, piirtoaikojen 99. persentiili ei kasva – eikä siitä laskettu käänteisluku toki muutu).

Siksipä myös tuo englanninkielisten sivustojen ja videoiden käyttämä ”1% low” on harhaanjohtava, kun se ei oikeasti mittaa sitä mitä pitäisi mitata (tai ainakin minulla on melko vahva oletus siitä, että se lasketaan järjestään väärin).

Kärjistetty kyllä mutta pointti on selvä. Luotan kuitenkin siihen että Sampsa & kumppanit raportoisi tälläisen tai yleensäkin erikoisen normaalista poikkeavan käyttäytymisen ja tutkisi syyn siihen.
Piirtoajat muutetaan ruudunpäivitysnopeudeksi, se on kuitenkin paras tapa.
 
Ääni myös 1. persentiilille. Kun tuo 99. persentiili ensimmäisen kerran ilmestyi johonkin artikkeliin, niin oli siinä hieman ihmettelemistä, mutta viimeistään parin kolmen artikkelin jälkeen sen merkityksen oli hyvin sisäistänyt. Harmi tietenkin teille, jos joudutte joka kerta vääntämään sen merkityksen rautalangasta.
 
No siis ei tuota muillakaan videoilla selitetä mitä se meinaa niin ne jokka ei tiiä niin ei tiiä :D 1% KVG :D ei vaan.. on paha... suomentaminen on vaikeeta..
E:Mut toisaalta miksei se vaan voi olla näin international 1% low?
 
renderöintiaikojen 1. persentiilin keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus :bored: Eli "1. persentiili" erikseen selitettynä.

Joka tapauksessa persentiili ennemmin, enemmän nuo low/min johtaa harhaan ja on selitettävä auki toisin kuin vakiintuneessa persentiili termissä.
 
Viimeksi muokattu:
Ongelma muodustuu siinä, että 99. persentiili on oikea termi, kun puhutaan paremmuusjärjestykseen järjestetyistä ruutujen renderöintiajoista (frametime), jolloin pienempi tulos on parempi.

Mutta kun ruutujen renderöintiajat käännetään selkeyden vuoksi kaavioissa FPS-nopeudeksi niin silloin suurempi tulos on parempi ja kun ruudunpäivitysnopeudet järjestetään paremmuusjärjestykseen, suurempi tulos on parempi ja 99. persentiili tarkoittaisi ja ottaisi huomioon vain 1 % FPS-nopeuksista.

Toisin sanoen, jokainen varmaan ymmärtää mitä tarkoitamme tuolla 99. persentiilillä, mutta terminä se on väärä, joten on parempi vaihtaa käyttämään oikeaa termiä. Joka olisi, mikä
LinusTechTips on näköjään kiertänyt tuon käyttämällä termiä 99th %ile min. Eli jos sen kääntäisi vaan 99. minimi persentiili? Siinä olisi sitten se min termi mukana.
UCFwMCS.png
 
Kun puhutaan jakaumista niin alin sentiili on se mistä oikeasti ollaan kiinnostuneita. Kun tässä on kyse hyvin alakohtaisesta metriikasta eikä ylintä 99 sentiiliä tietääkseni käytetä missään muualla niin aivan sama miksi mittapistettä kutsuu. Jos jotakin pseudotieteellistä määritelmää hakee niin se on merkitsevät sentiilit. Käyttää sitten vaikka lyhennettä 99c...
 
"Normalisoitu"
Eli alin ja ylin prosentti veks. Eli sekä minimistä, että maksimista.
 
Jos tarkoitetaan todella 1. persentiiliä, niin ei ole mitään järkeä lähteä käyttämään tästä jotain muuta vielä enemmän harhaanjohtavaa termiä, jonka googlettaminen EI auta ymmärtämään, mitä oikein tarkoitetaan. Jos sana "persentiili" ei ole ennestään tuttu, menee googlettamiseen noin 5s, jonka jälkeen se on tuttu. Samalla kansa oppii tilastotermejä.
 
Jos tarkoitetaan todella 1. persentiiliä, niin ei ole mitään järkeä lähteä käyttämään tästä jotain muuta vielä enemmän harhaanjohtavaa termiä, jonka googlettaminen EI auta ymmärtämään, mitä oikein tarkoitetaan. Jos sana "persentiili" ei ole ennestään tuttu, menee googlettamiseen noin 5s, jonka jälkeen se on tuttu. Samalla kansa oppii tilastotermejä.
Veit sanat suustani.
 
Onko siis iotechin aidosti tarkoitus lähteä johtamaan lukijoita harhaan keksimällä oma termi sellaiselle viritykselle, jossa vain hitain 1% jätetään tuloksista pois? (kompensoimatta tätä jättämällä vastaavasti myös nopein 1% huomioimatta)

Asian voisi ilmoittaa suoraan kuvatekstissä, tyyliin: "Minimituloksista jätetty huomioimatta 1. persentiili."
Dome.fi lienee oikea paikka heille, jotka eivät pysty selvittämään termistöä.(edes tekkiläisten avulla, kommenteissa varmaan saa kysyä)

-Edit-
En kyllä ymmärrä miksi se 1%low ei kelpaa. Veesynkkiä ei ainakaan vielä ole mahdollista lukita sinne 144fps tasoon CS:GO:ta kummemmissa peleissä. 1%low kuvaa erittäin hyvin sitä kuinka voimakkaasti nykii, silloin kun näytönohjain on siellä fps-käyrän pohjilla.
 
Viimeksi muokattu:
Tai sitte vaan minimi ruudunpäivitysnopeus ja vaikka sulkuihin (1%)
 
Itse tykkään klassisesta minimistä, IMO aivan turhaa miettiä jotain pienintä millisekunnin pätkäisyä pelin ladatessa dataa. En koskaan ole katsonut noita 1%/0.1% loweja enkä katso jatkossakaan.

Niin, siis se ”klassinen minimi” näkee juurikin sen kertaalleen tapahtuvan ”peli lataa hetken”... Ja tuo muutaman huonoimman ruudun poisto korjaa tämän ja kertoo mikä on tyypillinen alin ruudunpäivitysnopeus.
 
Tiedän, mutta en tuota tarkoittanut kuten varmaan tajuat :) Itse pelatessa minimiä siis meinaan
Niin no nuo 0.1/1% lowit nimenomaan näyttää sen "pelatessa minimin", eli ainakaan minä en kyllä nyt tajua mitä meinaat jos et niitä katsele etkä katso mutta juuri niiden näyttämät luvut kiinnostaa
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 411
Viestejä
4 537 082
Jäsenet
74 795
Uusin jäsen
karhuluu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom