Äänestys Mikä on sopiva suomenkielinen termi suorituskykytestien 1% low?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
13 049
rtxsuper-bfv-1440p.png


io-techin näytönohjain- ja prosessoritestien kaavioissa on käytetty termiä 99. persentiili kuvaamaan minimi ruudunpäivitysnopeutta, josta on jätetty huomioimatta 1 % huonoimmin renderöityjä ruutuja.

Virallista tietoa:

Persentiili | Käsitteet | Tilastokeskus

99persentiili-1.png


99persentiili-2.png


Ongelma muodustuu siinä, että 99. persentiili on oikea termi, kun puhutaan paremmuusjärjestykseen järjestetyistä ruutujen renderöintiajoista (frametime), jolloin pienempi tulos on parempi.

Mutta kun ruutujen renderöintiajat käännetään selkeyden vuoksi kaavioissa FPS-nopeudeksi niin silloin suurempi tulos on parempi ja kun ruudunpäivitysnopeudet järjestetään paremmuusjärjestykseen, suurempi tulos on parempi ja 99. persentiili tarkoittaisi ja ottaisi huomioon vain 1 % FPS-nopeuksista.

Toisin sanoen, jokainen varmaan ymmärtää mitä tarkoitamme tuolla 99. persentiilillä, mutta terminä se on väärä, joten on parempi vaihtaa käyttämään oikeaa termiä. Joka olisi, mikä?

Englanniksi käytetään 1 % low mutta suomeksi?

1. persentiili
1 % minimi
1 % min
1 % renderöityjä ruutuja jätetty huomioimatta

Kiitos :)
 
1. persentiili tarkoittaa sitä arvoa minkä alle jää ne alimmat 1% tuloksista. Eikös tässä nyt haeta joukkoa tuloksista mikä on ilman niitä? Eli "Tulos ilman 1. persentiilin alittavia arvoja", tms.
 
1. persentiili tarkoittaa niitä alimpia 1% tuloksista. Niinpä oikea termi olisi "tulos ilman 1. persentiiliä".
Eikös 1. persentiili ole se arvo jonka alle jää 1% tuloksista?

Omasta mielestäni tuo 1. persentiili olisi paras sillä "1% renderöityjä ruutuja jätetty huomioimatta" on turhan pitkä.
 
Viimeksi muokattu:
1. persentiili tarkoittaa sitä arvoa minkä alle jää ne alimmat 1% tuloksista. Eikös tässä nyt haeta joukkoa tuloksista mikä on ilman niitä? Eli "Tulos ilman 1. persentiilin alittavia arvoja", tms.

"Se ilmoittaa muuttujan arvon, jonka alapuolelle jakaumassa jää tapauksista 1 %"

ts. Tulos ilman 1. persentiilin alittavia arvoja = 1. persentiili :D
 
"Se ilmoittaa muuttujan arvon, jonka alapuolelle jakaumassa jää tapauksista 1 %"

ts. Tulos ilman 1. persentiilin alittavia arvoja = 1. persentiili :D

Niin siis joo. Jos halutaan vaan ilmottaa vain se alin arvo, niin nimenomaan 1. persentiili. Sitten jos halutaan tiputtaa vaan se 1. persentiili pois ja laskea siitä vielä jotain muuta, niin tuo "tulos ilman 1. persentiilin alittavia arvoja".
 
1% low on hitaimman prosentin keskimääräinen fps - miksi tästä pitää tehdä niin vaikeaa?

Laita "hitain 1%" ja yksiköksi ruutua/sek.
 
Minä käyttäisin termiä "hitain prosentti". Tyyliin: ruudunpäivitys nopeus miinus hitain prosentti on enemmän kuin...
 
1% low on hitaimman prosentin keskimääräinen fps - miksi tästä pitää tehdä niin vaikeaa?

Laita "hitain 1%" ja yksiköksi ruutua/sek.

Selvennetään vielä:

Me haluamme esittää arvon, kun 1 % heikoimpia ruutujen rendeörintiaikoja jätetään huomioimatta. Jos puhutaan ruutujen renderöintiajoista niin kyseinen arvo on 99. persentiili ja jos ne muutetaan FPS-lukemiksi niin kyseinen arvo on 1. persentiili.

Onko siis jollain mielessä joku järkevämpi tai selkeämpi termi kuin 1. persentiili

Ei haluta käyttää 1 % low keskiarvoa.
 
99 % minimi eikös ole aika selkeä. Ruudunpäivitys on minimissään X 99 % ajasta.
 
Selvennetään vielä:

Me haluamme esittää arvon, kun 1 % heikoimpia ruutujen rendeörintiaikoja jätetään huomioimatta. Jos puhutaan ruutujen renderöintiajoista niin kyseinen arvo on 99. persentiili ja jos ne muutetaan FPS-lukemiksi niin kyseinen arvo on 1. persentiili.

Onko siis jollain mielessä joku järkevämpi tai selkeämpi termi kuin 1. persentiili

Ei haluta käyttää 1 % low keskiarvoa.

Laittakaa se 1. persentiili sinne. Se on oikea termi kuvaamaan sitä mitä halutaan kertoa. Jos haluaa hifistellä niin lisää siihen persentiili-sanoihin jonkun hover-elementin missä sitten selostettu suomeksi, että "arvo jonka yläpuolella ollaan 99% ajasta".
 
1. persentiili tai persentiili 1 on arvo, jonka alle jää 1%. havainnoista. Se on varmasti kaikkein selkein termi esittää asia.
 
  • Tykkää
Reactions: ale
Selvennetään vielä:

Me haluamme esittää arvon, kun 1 % heikoimpia ruutujen rendeörintiaikoja jätetään huomioimatta. Jos puhutaan ruutujen renderöintiajoista niin kyseinen arvo on 99. persentiili ja jos ne muutetaan FPS-lukemiksi niin kyseinen arvo on 1. persentiili.

Onko siis jollain mielessä joku järkevämpi tai selkeämpi termi kuin 1. persentiili

Ei haluta käyttää 1 % low keskiarvoa.

1% low keskiarvossa on se hyvä puoli, että siitä näkee, nykiikö se peli ja onko siinä "hitaita frameja". Sen laskenta perustuu yleisesti tähän artikkeliin:
Inside the second: A new look at game benchmarking - The Tech Report

Tuo nykiminen ja ajoittainen hidastuminen on oikeasti hyödyllinen tieto. Voi piirtää sen frametime-kaavion, tai sitten tiivistää sen tiedon yhteen lukuun.

edit: en lukenut koko tekstiä, katsoin vain, että halusitte käännöksen 1% low ja ainakin parilla kanavalla (GamersNexus, TechYESCity) tuo 1% low on sitä, mitä sanoin.

--

Sitten kun raportoidaan tuloksia, joista on siloteltu pois minimit (ja ehkä myös maksimit), niin sitten saa juuri - siloiteltuja tuloksia. Normaalissa tapauksessa ja tarpeeksi pitkällä testijaksolla nämä eivät edes juuri eroa keskiarvosta. Tällä luvulla ei tee oikeastaan mitään, jos keskiarvo raportoidaan jo.
 
Viimeksi muokattu:
"1% minimi" omasta mielestä sopivin. Tuon merkityksen voi kertoa aina artikkelissa niin ymmärtää uudet lukijatkin.
 
Kyseinen FPS:ien esitystapahan toistuu kaikissa revikoissa...
Kiinnostunut lukija kyllä pian sen tarkoituksen tekee itselleen selväksi - käytettiimpä mitä hyvänsä termiä.
Eli miksipä ei suosiolla käyttäisi vaikka sitä oikeaa termiä ja samalla vähän sivistäisi tämmöistä vähemmän akateemistakin lukijaa :tup:
Kiitos!
 
Viimeksi muokattu:
1% low keskiarvossa on se hyvä puoli, että siitä näkee, nykiikö se peli ja onko siinä "hitaita frameja". Sen laskenta perustuu yleisesti tähän artikkeliin:
Inside the second: A new look at game benchmarking - The Tech Report

Tuo nykiminen ja ajoittainen hidastuminen on oikeasti hyödyllinen tieto. Voi piirtää sen frametime-kaavion, tai sitten tiivistää sen tiedon yhteen lukuun.

edit: en lukenut koko tekstiä, katsoin vain, että halusitte käännöksen 1% low ja ainakin parilla kanavalla (GamersNexus, TechYESCity) tuo 1% low on sitä, mitä sanoin.

--

Sitten kun raportoidaan tuloksia, joista on siloteltu pois minimit (ja ehkä myös maksimit), niin sitten saa juuri - siloiteltuja tuloksia. Normaalissa tapauksessa ja tarpeeksi pitkällä testijaksolla nämä eivät edes juuri eroa keskiarvosta. Tällä luvulla ei tee oikeastaan mitään, jos keskiarvo raportoidaan jo.
Tuo "1% presentiili" mikä onkaan, ei ole hitaimman prosentin keskiarvo, vaan tietyn, yksittäisen framen nopeus. Kyseessä on keskiarvon sijaan mediaani, jonka piste ei ole keskellä. Tämä "1. presentiili" mistä yleisimmin on puhe, on hitaimman prosentin suurin luku ja vastaisi hitaimman 2%:n keskiarvoa jos kuvaaja olisi suora viiva.

Oma ääni menee tuolle "1. (tai 99.) presentiili":lle.
 
Vähän hankalahan tuolle on keksiä "suomennosta" joka olisi lyhyt ja merkitykseltään yksiselitteisesti sama.

1% minimihän voisi tulla tulkituksi hitaimman prosentin keskiarvoksikin.
1. persentiilikin olisi ainakin samaa luokkaa.
Eikä jonkin "alin/hitain 99%" olisi sekään kovin sujuvaa kieltä.
Suo siellä, vetelä täällä...

Voisi olla paras jatkaa nykyisellä linjalla, sen sijaan että lähdetään muuttelemaan ja mahdollisesti aiheuttamaan uutta epäselvyyttä.
Kyseessä kun on kuitenkin ihan virallinen termikin.


Määritelmän voimassaoloaika
  • Voimassa (31.12.2078) asti
:rofl:



1% low keskiarvossa on se hyvä puoli, että siitä näkee, nykiikö se peli ja onko siinä "hitaita frameja". Sen laskenta perustuu yleisesti tähän artikkeliin:
Inside the second: A new look at game benchmarking - The Tech Report

Tuo nykiminen ja ajoittainen hidastuminen on oikeasti hyödyllinen tieto. Voi piirtää sen frametime-kaavion, tai sitten tiivistää sen tiedon yhteen lukuun.
Ainoa vain että se absoluuttisen minimi-FPS/korkein frametimen huomiominen on luotettavan vertailukelpoisuuden takia ongelmallista.
Niitä voi helposti aiheuttaa testattavan tuotteen ja testaajan kontrollin ulkopuolella oleva tekijä.
Ja Sampsalla ja kumppaneilla on kuitenkin jonkinlaiset aikataulutkin pidettävinä (+tarve nukkua osa vuorokaudesta) sen sijaan, että voitaisiin ajella testejä pitkiä aikoja ja myös varmistusajoja tehden.
 
Tuo "1% presentiili" mikä onkaan, ei ole hitaimman prosentin keskiarvo, vaan tietyn, yksittäisen framen nopeus. Kyseessä on keskiarvon sijaan mediaani, jonka piste ei ole keskellä. Tämä "1. presentiili" mistä yleisimmin on puhe, on hitaimman prosentin suurin luku ja vastaisi hitaimman 2%:n keskiarvoa jos kuvaaja olisi suora viiva.

Oma ääni menee tuolle "1. (tai 99.) presentiili":lle.

Nyt luulen ymmärtäväni, mistä on kysymys, mutta termit on kovin sekavia. Kyllä haluaisin käytettävän termin olevan lähempänä sitä yleisesti nähtyä 1% low:ta.

Vähän hankalahan tuolle on keksiä "suomennosta" joka olisi lyhyt ja merkitykseltään yksiselitteisesti sama.

Tässä olet oikeassa. Nyt mietin jopa, että sinne laitetaan 1% low ja sillä mennään, kunnes parempi suomennos ilmestyy. Tai sitten on pakko kirjoittaa artikkeli, jossa selvennetään termejä..

Ainoa vain että se absoluuttisen minimi-FPS/korkein frametimen huomiominen on luotettavan vertailukelpoisuuden takia ongelmallista.
Niitä voi helposti aiheuttaa testattavan tuotteen ja testaajan kontrollin ulkopuolella oleva tekijä.
Ja Sampsalla ja kumppaneilla on kuitenkin jonkinlaiset aikataulutkin pidettävinä (+tarve nukkua osa vuorokaudesta) sen sijaan, että voitaisiin ajella testejä pitkiä aikoja ja myös varmistusajoja tehden.

Se on juuri sen takia 1% low, että saadaan se yksittäinen piikki pois. Ei ole absoluuttinen minimi. Käytännössä tuolla paperissa laskettiin se järjestemällä frametimet järjestykseen, ottamalla suurimmat 1% ja laskemmalla niistä avg. fps.

edit: Gamersnexuksella on tästä video:


Ne selittää paremmin kuin minä.. Myös muitakin on, pikaisella googletuksella, mutta en tilaa esim. BitWittiä :)
 
Se on juuri sen takia 1% low, että saadaan se yksittäinen piikki pois. Ei ole absoluuttinen minimi. Käytännössä tuolla paperissa laskettiin se järjestemällä frametimet järjestykseen, ottamalla suurimmat 1% ja laskemmalla niistä avg. fps.
Näissä poistetaan kokonaan sen prosentin tulokset listasta ja jäljelle jääneestä 99%:sta otetaan se kaikkein suurin tai pienin arvo, tai vaihtoehtoisesti otetaan se suurin/pienin arvo siitä prosentin listasta. Mistään ei oteta keskiarvoa missään vaiheessa kun määritellään "1. presentiiliä", koska keskiarvoja vääristää aina ne yksittäiset piikit.
 
Näissä poistetaan kokonaan sen prosentin tulokset listasta ja jäljelle jääneestä 99%:sta otetaan se kaikkein suurin tai pienin arvo, tai vaihtoehtoisesti otetaan se suurin/pienin arvo siitä prosentin listasta. Mistään ei oteta keskiarvoa missään vaiheessa kun määritellään "1. presentiiliä", koska keskiarvoja vääristää aina ne yksittäiset piikit.

Ei se näin mene. Katso vaikka video. Tai lue se artikkeli.
 
Ei se näin mene. Katso vaikka video. Tai lue se artikkeli.
GamersNexus käyttää eri määritelmää kuin io-tech. "1. persentiili" tarkoittaa arvoa, jonka alle jää 1% havainnoista. Eli toisin sanoen pienin arvo, kun poistetaan heikoin 1% havainnoista. GamersNexus sen sijaan käyttää "1% low" arvoa, joka on heikoimman 1% keskiarvo.
1% time low FPS means the average of the lowest framerates 1% of the time
 
Joko täällä nyt halutaan esittää kiiltäväksi kiillotettu avg fps, joku on ymmärtänyt "1% low" väärin, tai termit on yleisesti hukassa. Ei tästä mitään tule. Suosittelen kirjoittamaan artikkelin, jossa avataan näitä mittaustermejä, kun edelleen:
a) suodatetulla fps-luvulla ei tee yhtään mitään
b) 1% low on yleisesti top 1% frametimeista laskettu avg fps
c) en laita sitä tähän, etten saa taas varoitusta
 
Jos suomen kielessä on jo olemassa tilastoinnissa käytetty termi persentiili, miksi pitää alkaa väkisin keksimään uutta tyhmennettyä termiä?

Eli oikea vastaus: 1. persentiili.

Toki mielestäni ei olisi huono idea jos kaavioista löytyisi lisäksi myös hsalosen mainitsemat alimman 1% ja 1‰ keskiarvo.
 
Eikö tuohon kelpaisi "99% minimi"?

Tai "viimeisen prosentin raja" / "alimman 1% raja".
 
Joko täällä nyt halutaan esittää kiiltäväksi kiillotettu avg fps, joku on ymmärtänyt "1% low" väärin, tai termit on yleisesti hukassa. Ei tästä mitään tule. Suosittelen kirjoittamaan artikkelin, jossa avataan näitä mittaustermejä, kun edelleen:
a) suodatetulla fps-luvulla ei tee yhtään mitään
b) 1% low on yleisesti top 1% frametimeista laskettu avg fps
c) en laita sitä tähän, etten saa taas varoitusta
Molemmissa esitystaivoissa on hyvät ja huonot puolet. Jos otetaan 1% hitaimmista frameista keskiarvo niin yksittäiset erittäin hitaat framet (jotka voivat olla mittauksen tai laitteen virheitä) saattavat vaikuttaa tulokseen huomattavasti. 1. persentiiliin eivät yksittäiset hitaat framet vaikuta yhtä paljon, mutta jos niitä on useampia niin sen huomaa kyllä tuloksista. Virheitä vähentämällä eri testit ovat tietenkin keskenään vertailukelpoisempia.

En tiedä, ymmärsinkö väärin, mutta tarkoitatko "suodatetulla fps-luvulla" 1. persentiiliä? Aika kärjistettyä sanoa ettei sillä tee yhtään mitään, esim. tässä kuvaajassa näkyy selkeästi fps tökkiminen ylikellotetulla 5700 XT:llä. Myös tuossa aiemmassa artikkelissa jonka linkkasit sanotaan että 1. persentiili on ihan hyvä esitystapa.
5700-bench-oc-tr2.png
 
Jos ei halua käyttää persentiili termiä, niin vakiintunut suomennos on prosenttipiste (mm. Microsoft Office-ohjelmissa käytetään tätä). Myös sadannespistettä käytetään mutta ei niin paljoa.

Vaikea tuolle on keksiä muuta termiä, ettei sitä sekoita heikoimman prosentin keskiarvoon.
 
1% minimi. Olkoon vaikka epävirallinen termi, mutta kaikki ymmärtenevät paremmin mitä tarkoittaa verraten "1. persentiili". Turhaa hifistelelyä tuollaiset nimitykset.

Tuo 0.1% minimi voisi olla hyvä laittaa prosessori testeihin mukaan. Kertoo ennemmän microstutterista mitä 1% minimi.
 
Alin persentiili = 1. persentiili = persentiili 1.

Jos välttämättä haluaa käyttää muuta termiä, niin laittaa vaikka "1% oikaistu/korjattu/suodatettu min" ja johonkin kaavion yhteyteen *-merkillä selitys. Vähän samaan tapaan kuin alla:
Drj7OhOWsAIcQ5D.jpg

Oisko "Mietaan FPS" mitään?
 
Periaatteessa voisi käyttää ihan termiä minimi ja joka testissä sitten selittäisi, että mitä sillä tarkoitetaan (1. persentiili) että on sen yksittäisen heikoimman framen sijaan suodatettu 1 % heikoimpia frameja pois.
 
Periaatteessa voisi käyttää ihan termiä minimi ja joka testissä sitten selittäisi, että mitä sillä tarkoitetaan (1. persentiili) että on sen yksittäisen heikoimman framen sijaan suodatettu 1 % heikoimpia frameja pois.

Mikä vika siinä 1. persentiilissä nyt siis on? Se on kuitenkin eksakti, suomen kielessä käytössä oleva termi joka tarkoittaa täsmälleen sitä mitä halutaan kertoakin. Menee lukijan kannalta aika hankalaksi ainakin jos lähdetään jotain omia termejä tuohon käyttöön keksimään...
 
Mikä vika siinä 1. persentiilissä nyt siis on? Se on kuitenkin eksakti, suomen kielessä käytössä oleva termi joka tarkoittaa täsmälleen sitä mitä halutaan kertoakin. Menee lukijan kannalta aika hankalaksi ainakin jos lähdetään jotain omia termejä tuohon käyttöön keksimään...

Sinulle ehkä selkeä, mutta lukijoista on varmaan valtaosa sellaisia kenelle se persentiili ei välttämättä kerro yhtään mitään.
 
Periaatteessa voisi käyttää ihan termiä minimi ja joka testissä sitten selittäisi, että mitä sillä tarkoitetaan (1. persentiili) että on sen yksittäisen heikoimman framen sijaan suodatettu 1 % heikoimpia frameja pois.

Mjoo minimi on ihan hyvä ja selitys miten se on saatu. 1% low käännettynä voisi olla jotain alin 1%. Selittämään joudut jokatapauksessa kun löytyy aina lukijoita, jotka eivät ymmärrä mistä on kyse.
 
Mikä vika siinä 1. persentiilissä nyt siis on? Se on kuitenkin eksakti, suomen kielessä käytössä oleva termi joka tarkoittaa täsmälleen sitä mitä halutaan kertoakin. Menee lukijan kannalta aika hankalaksi ainakin jos lähdetään jotain omia termejä tuohon käyttöön keksimään...

Sinulle ehkä selkeä, mutta lukijoista on varmaan valtaosa sellaisia kenelle se persentiili ei välttämättä kerro yhtään mitään.

Juurikin näin, kuten jo ihan tässäkin ketjussa havaittu niin tuo persentiili on todennäköisesti hyvin hankala hahmottaa ja sisäistää.
 
Sinulle ehkä selkeä, mutta lukijoista on varmaan valtaosa sellaisia kenelle se persentiili ei välttämättä kerro yhtään mitään.

No siinähän se tulee myös muille selkeäksi, kun sitä alkaa käyttämään (ja tietenkin myös selventämään tekstissä) toistuvasti. Eihän sitä uutta asiaa voi oppia, jos ei sitä koskaan eteen tule. Kunhan vain muistaa tekstissä selittää, mitä se tarkoittaa, niin viimeistään muutaman kerran jälkeen sen muistaa.

E: Annan siis ääneni tämän 1. persentiilin käyttämiselle.
 
Juurikin näin, kuten jo ihan tässäkin ketjussa havaittu niin tuo persentiili on todennäköisesti hyvin hankala hahmottaa ja sisäistää.
Persentiili ei varmasti ole kaikille tuttu, että siinä mielessä jokin maanläheisempi termi voisi olla parempi. Isoin ongelma kuitenkin lienee, että tässä on monella mennyt sekaisin "heikoimman prosentin keskiarvo" ja "1. persentiili". Tämä ongelma pitäisi myös kyetä välttämään.
 
Jotenkin tekniikkapainotteisella sivustolla itse olettaisin, että jos joku käytetty termi ei ole tuttu, osaa väki sen sitten googlata ja selvittää. Etenkin kun on kyse jostain näinkin simppelistä asiasta. Mutta ei kai sitten.

Pahinta olisi se, että otetaan käyttöön joku ihan oma termi, mikä ei googlaamalla avaudu kellekään (tai pahimmillaan jopa tarkoittaa jotain aivan muuta), ja silti joutuu sivustolla selittämään että mistä on kyse.
 
Viimeksi muokattu:
1. persentiili (FPS:n minimiarvo, kun tuloksista on poistettu huonoin 1%)?
(Parhaan) 99%:n minimi (FPS:n minimiarvo, kun tuloksista on poistettu huonoin 1%)?
 
Alin FPS (pl. 1%)
[Alhaisin ruudunpäivitysnopeus poislukien merkityksetön, hitain 1%].


Merkityksellinen alin fps.

Vaikuttava alin fps.

Pelikokemukseen havaittavasti vaikuttava ruudunpäivitysnopeuden alataso, a.k.a. "PeHVa FPS" :facepalm:
 
Vakioitu minimi FPS*

*: Ruudunpäivitysnopeuden / FPS:n minimiarvon vakioinnissa otetaan huomioon vain parhaat 99% mitatuista ruutujen piirtoajoista. Vakioinnin tarkoituksena on poistaa häiritsevät tekijät ja yksittäiset poikkeamat ruutujen piirtoajoissa.

Tai sitten toisinpäin.

*: Ruudunpäivitysnopeuden / FPS:n minimiarvon vakioinnissa ei oteta huomioon huonointa 1%:ttia mitatuista ruutujen piirtoajoista. Vakioinnin tarkoituksena on poistaa häiritsevät tekijät ja yksittäiset poikkeamat ruutujen piirtoajoissa.

Ainakin lääketieteellisissä julkaisuissa tulosten vakionnissa poistetaan poikkeamia, kuten vaikkapa iän vaikuttamaa poikkeamaa, vakioimalla tulosta. Vakiontiperiaate sitten selitetään erikseen, kuten io-techin artikkeleissa tähänkin asti.

Toki lääketiede on aika kaukana totutuilta termeiltään HW -foormeista. Omalta osaltani sinällään voitte määritellä minkä tahansa termin, sillä olette ainut suomalainen lähde HW -uutisilleni.
 
Kyllä, poistetaan poikkeamat, mikrostutterit ja häiriöt. Markkinointi tykkää, kun luvutkin vielä nousee. Käyttäjä sitten voi ihmetellä, kun pelit tökkii ja uuden mittarin FPS ei toteudu käytännössä.

Täysin turha mittari, jos siitä vaan pyöristetään kulmat ja poistetaan ne oikeat ongelmat.
 
Kyllä, poistetaan poikkeamat, mikrostutterit ja häiriöt. Markkinointi tykkää, kun luvutkin vielä nousee. Käyttäjä sitten voi ihmetellä, kun pelit tökkii ja uuden mittarin FPS ei toteudu käytännössä.

Täysin turha mittari, jos siitä vaan pyöristetään kulmat ja poistetaan ne oikeat ongelmat.
Joku yksi nykäisy mikä ei mitenkään välttämättä edes liity itse näytönohjaimeen on aivan typerää lähteä mittaileen ja antaa täysin vääristyneen kuvan.

Mulla 1080 oli 0.1% mitattuna nopeampi kuin 2080Ti koska rage 2 tuli joku silmänräpäytyksen kestävä nykäsy.

On tuolla noita 0.1% testejä netissä jotka on aivan täyttä paskakuraa kun niistä ei selviä muu kuin enginestä tms.olemattomasta johtuva min fps joka sitten on josain 1060 tyyliin parempi kuin 1070.

1% mittaus poistaa pelistä tms. ei näytönohjaimeen liittyvät min Fps dropit, jolloin tulokset sopii näytönohjain testille parhaiten.

Käyttäjä sitten voi ihmetellä, kun pelit tökkii
Sitten pitäisi alkaa tekemään frametime tms. testejä joita guru3d joskus teki, tosin tämäkin oli usein pelikohtaista missä stutteria tms. esiintyi, toki joillakin korteilla niissä oli enemmän ongelmaa kuin toisilla.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 377
Viestejä
4 536 310
Jäsenet
74 793
Uusin jäsen
Sasu Heikkilä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom