Mikä lisävaruste on sinulle "ehdoton"?

Jos pitäisi valita niin ottaisin vakionopeudensäätimen ilmastoinnin sijaan. Ilmastointia nyt ei kauheasti tarvitse Suomen lämpötiloissa mutta vakionopeudensäädintä käytän 99% ajasta kesät talvet. Adaptiivinen toki mieluiten.

Sen jälkeen tulee ehkä webasto ja kunnon humppakoneet.
 
Ei mikään. Omat kokemukset sadetunnistimista ja automaattipitkistä tosi huonot ja myös himmenevä peili on vaan huonompi kuin perus, kun ainakin nykyisessä autossa peilin reunoilla toimii huonosti ja häiritsee. Vakkaria tulee käytettyä pari kertaa vuodessa. No ilmastointi ja esijäähdytys tai lämmitys on ihan kiva.
 
Eristetyt penkit. Vanhassa Fordissa oli jotain styroxia penkissä ja talvisin oli uskomattoman mukava. Oli penkinlämmitys, mutta sitä ei tarvinnut kangaspenkeillä. Kesälläkään ei silti ollut hiostava.

Jos autossa on nahka tai edes puolinahkapenkit, se jää heti ostamatta. Inhottavia istua kylmään autoon, kun aina ei saa lämmitettyä.

Jalankulkijana kiroan automaattipitkät ja ledit. Ne eivät ikinä vaihdu tai alkavat vilkkumaan. Vielä kun valo on tehokas ja pistemäinen, niin vie pimeänäön useaksi minuutiksi-kymmeneksi. Vanhat halogeenit eivät haitanneet yhtään niin paljoa.
 
Viimeksi muokattu:
Nykyvalot tuntuvat peittävän joissain autoissa vilkun alleen. Näkyy vain kirkas, pistemäinen valo ja vasta lähellä tajuat että se valonlähde hidastuu ja vilkku alkaa näkyä.

Mulla on kanssa vähän kaksijakoisia kokemuksia sadetunnistimista ja valoautomatiikasta. Kiva jos toimii hyvin, muuten alkavat vaan ärsyttämään.
 
Eristetyt penkit. Vanhassa Fordissa oli jotain styroxia penkissä ja talvisin oli uskomattoman mukava. Oli penkinlämmitys, mutta sitä ei tarvinnut kangaspenkeillä. Kesälläkään ei silti ollut hiostava.

Jos autossa on nahka tai edes puolinahkapenkit, se jää heti ostamatta. Inhottavia istua kylmään autoon, kun aina ei saa lämmitettyä.

Jalankulkijana kiroan automaattipitkät ja ledit. Ne eivät ikinä vaihdu tai alkavat vilkkumaan. Vielä kun valo on tehokas ja pistemäinen, niin vie pimeänäön useaksi minuutiksi-kymmeneksi. Vanhat halogeenit eivät haitanneet yhtään niin paljoa.
Joissain vanhoissa oli jotain taikamatskua penkeissä. En tiedä mitä oli mutta esim 1990 MX-5:ssa ei lämmittimiä tarvittu, lämpeni juuri kuten styroksille istuisi. Sama oli MK6 Escortissa ja parissa muussakin. Nyt taas Corollan penkit ovat 5km ajon jälkeen vieläkin vain haaleat penkinlämppärit täysillä. Ja nahat ovat ihan perseestä niin kesällä kuin talvella (Eipä sillä, istun silti tälläkin hetkellä isossa nahkajakkarassa hoitamassa auton nahkoja.).
 
Omistin aikanaan E38 Bemarin ja onhan se koomista, että 90-luvulla autoissa oli varusteita, joita on alkanut vasta muutamien viime vuosien aikana näkymään ns. kansanautoissakin. Niistä ajoista opin myös sen, että kojelaudassa ei saa olla liikaa tyhjiä peitelevyjä. :lol:

Mä olen usein ihmetellyt miksi joihinkin ihmisiin tekee vaikutuksen se että jokin lisävaruste muuttuu ajan kanssa vakiovarusteeksi. Siis mun mielestä on aika luonnollista että suosituista varusteista tulee ajan kanssa vakiovarusteita.

Sinänsä noi tyhjät peitelevyt ei enää tarkoita samalla tavalla asentamatta jääviä varusteita kuten ennen, koska nykyään nuo peitelevyt ovat pikemminkin seurausta siitä että siellä on perus radion sijaan jokin lisävarusteinen kosketusnäyttö, johon napit on siirretty.
 
Joissain vanhoissa oli jotain taikamatskua penkeissä. En tiedä mitä oli mutta esim 1990 MX-5:ssa ei lämmittimiä tarvittu, lämpeni juuri kuten styroksille istuisi. Sama oli MK6 Escortissa ja parissa muussakin. Nyt taas Corollan penkit ovat 5km ajon jälkeen vieläkin vain haaleat penkinlämppärit täysillä. Ja nahat ovat ihan perseestä niin kesällä kuin talvella (Eipä sillä, istun silti tälläkin hetkellä isossa nahkajakkarassa hoitamassa auton nahkoja.).
Onhan ne, mutta nahkoissakin on eroja. Epäilen että tiedät mitä tarkoitan kun molemmat ajellaan Lexuksella ja oletettavasti samaa nahkamatskua näissä on vaikka vuosimallissa pari vuotta eroa onkin.
Lexan ja esim volvon pehmeä huokoinen nahka on huomattavasti kivempi kylmällä kelillä, kuin joku Kia Sorenton kivikova vinyyliltä tuntuva "nahka".
 
Käytettyä autoa ostaessa ei ruksita varusteita listalta, vaan otetaan se parhaiten omiin mieltymyksiin sopiva, joka sattuu olemaan tarjolla silloin kun auto on tarve saada.
 
  • Tykkää
Reactions: mol
Näin on, mutta kyllähän nykypäivänä aika aktiivinen retrofit skenekin on olemassa.
 
Penkinlämmitin, ilmastointi, vakkari, stereoissa AUX tai Bluetooth, lohko- ja sisätilanlämmitin.
Siinäkai te taitaa olla ne, joita ilman tulis 100-varmasti paha mieli aika pian. Kaikkea muuta toki on kiva olla, mutta käytettyjä autoja katellessa yleensä pitää jostain joustaa.
Sama lista mitta lisätään mukaan avaimeton käyttö. Parkkitutkat ja ratinlämmitin on ihan kiva lisä myös. Peruutuskameraa en osaa käyttää vaikka sellainen nykyisestä löytyykin.

Manuaalisen käsijarrun kun vielä saisi nykyautoihin niin olis parasta.

No, iso takakontti ja farmarikori on myös asioita mistä en tingi.
 
Hyvin toimiva sadetunnistin ja parkkitutka on tärkeitä, samoin automaattinen ilmastointi.

Adaptiivista vakionopeussäädintä en ottaisi mistään hinnasta. Adaptiikkakuskista tulee samanlainen seilaaja kuin edelläajavasta. Tätäkin ikävämpää on, että adaptiikkakuski voi ruveta kiihdyttämään, vaikka vieressä on toinen ohittamassa, jos hitaampi ajaa edestä pois.
 
Sitä autoa voi silti itse ajaa vaikka acc tekisi mitä.
Yksi parhaista varusteista. Minä olen ainakin sen verran hereillä liikenteessä että osaan napsauttaa vauhtia pois jos auto alkaa itsestään kilpasille ohittajan kanssa.
Ainoa ärsyttävä asia aktiivivakkarissa on se että se alkaa jarruttamaan vauhtia välillä ihan pirun pitkältä kun lähdet ohitukseen.
Ja muistan kun 2010 Jaguar XJ:ssä se vakkari oli niin lasten kengissä, että mutkassa hukkasi edelläajavan ja kiihdytti perään. Sitten kun auto ilmestyi taas "tutkaan" niin taas alkoi väli kasvamaan.
 
Onhan ne, mutta nahkoissakin on eroja. Epäilen että tiedät mitä tarkoitan kun molemmat ajellaan Lexuksella ja oletettavasti samaa nahkamatskua näissä on vaikka vuosimallissa pari vuotta eroa onkin.
Lexan ja esim volvon pehmeä huokoinen nahka on huomattavasti kivempi kylmällä kelillä, kuin joku Kia Sorenton kivikova vinyyliltä tuntuva "nahka".
Erot ovat ehdottomasti huomattavat. Valitettavasti tuo ei riitä nahkan lämpötilaan. Juu nykyisen nahat ovat naurettavan pehmeää matskua vs moni aiempi, mutta ei se nopeammin lämpene.
 
Ohjauspyörän lämmitin. Lisävaruste, jota ilman ei enää olla voi. Vakkari (ei tarvitse olla edes adaptiivinen) ja ilmastointi tulevat hyvin perässä. Tutkat edessä ja takana, niin ei ihan mene arvuutteluksi, että osuiko vaiko ei. Penkinlämmitin ja navi, varsinkin kun jossain kaupungin keskustassa joutuu sekoilemaan.

Ilman toki pärjää, mutta kun lisäävät ajomukavuutta, niin miksikäs ei.
 
Volvossa ainakin pelaa automaattipyyhkimet niin hyvin, että en edes muista koska olisin viimeksi koskenut pyyhkimen kontrolleihin.
Aikanaan kun tuli ensimmäinen auto missä oli sadetunnistin niin sehän jäi sitten tietysti päälle kun sammutti auton. Ei mikään ongelma sinänsä ennen kuin tuli ekat pakkasaamut sen auton kanssa. Auto käyntiin ja skrabaamaan, ja skraballa täysiä pyyhkijää vastapalloon kun tunnistin aktivoitui putsailusta. Kuskinpuolen pyyhkijä hyppi booreiltaan yli, taisi kyllä korjaantua vaan laittamalla varsi takaisin oikeaan kohtaansa.
 
Ihan pakolliset: Automaattinen ilmastointi, adaptiivinen vakkari, peruutus tutkat/kamera.

Adaptiivista vakkaria kun kerran pääsee käyttämään, niin paluu perusvakkariin ei kyllä kiinnosta yhtään. Yllättäen tuo jalan heilautuksella aukeava sähkökontti on ollut kanssa ihan perkeleen mieluinen itselle. Melkein senkin voisi lisätä, pakko olla listalle. Itsellä kun tulee töidenkin takia raahattua tavaraa autoon ja autosta jonkun verran, niin ai että miten mukavaa on, kun ei tarvi aina olla kantamuksia laskemassa maahan, että saa kontin auki.

Matriisivalot olisi varmaan kanssa must, jos ajaisi enemmän pimeällä/valaisemattomilla teillä. Itsellä ehkä noin 5-10 kertaa vuodessa tulee tommonen tilanne, niin en alkanut hyvää kohdalle osunutta Volvo yksilöä sen puutteen takia hylkimään. Kyllä tuo on off tyyppinen ajovalo automatiikkakin ihan ok tuossa toimii.

Pilot assist, eli "auto pilot" on yllättäen itsellä kovassa käytössä ollut myös. Varsinkin isommalla maantiellä/motarilla toimii ihan hemmetin hyvin ja voi huomattavasti rennommin näppäillä näyttöäkin ajon aikana. Mutkasemmalla tiellä en kyllä käytä.

Ratin lämmitin kanssa kiva, kun nyt semmonenkin on.
 
Viimeksi muokattu:
Jos pitäisi valita niin ottaisin vakionopeudensäätimen ilmastoinnin sijaan. Ilmastointia nyt ei kauheasti tarvitse Suomen lämpötiloissa mutta vakionopeudensäädintä käytän 99% ajasta kesät talvet. Adaptiivinen toki mieluiten.
Itselleni taas järjestys on juuri päinvastainen. Molemmat toki mukavia varusteita erityisestu jos vakkari on on adaptiivinen.
 
Ilmankin voi tietysti ajaa, kuten olen aikanaan paljon tehnytkin, mutta kyllä ilmastointi on oltava autossa. Ja nyt kun ei ole enää niin rahasta kiinni niin tuskin ostan autoa enää ilman näitä:
-ilmastoitu penkki
-ratinlämmitin
-adaptiivinen vakkari/autopilotti
-matriisivalot
-automaattisesti tummenevat taustapeilit
-avaimeton käyttö
-esilämmitys/jäähdytys puhelimella/kellolla
-opd
-parkkitutkat/kamerat (pakko ollut pysäköidä jonkin aikaa kadunvarteen ja kameroilla pääsee sentin päähän muista autoista taskuparkissa joka on täysin pakollista kun muuten parkkeeraaminen olisi täällä äärimmäisen hankalaa kun paikkoja on niin vähän niin jokainen pienikin väli on hyödynnettävä ja auto saatava mahtumaan.)

Aikanaan tuli ajettua aika paljon autolla jossa ei ollut edes edessä sähköikkunoita, eikä puhettakaan ilmastoinnista, mutta moottorin jäähdytyksessä oli vikaa joten oli pakko ajaa lämmöt täysillä kesälläkin, pidin vaan ikkunoita auki ja suuntasin puhallusta mahdollisimman paljon ulos.
 
Adaptiivinen on jopa ärsyttävämpi kuin perusvakkari. Motarilla perusvakkarila menet ja junnaat sama vauhtia koko matkan. Adaptiivinen vaihtelee nopeutta ärsyttävästi tai sitten jos haluaa ohittaa, se on ennakoitava hyvissa ajoin. Ohitustilanteet vaativat kuskin toimenpiteita monesti paljon enemmän kuin perusvakkarilla.
 
Näinpä. Sitten esim. Teslan tapauksessa onnistuttu kyl niin hyvin paskomaan vakkari et voisi maksaa ihan rahaa et saisi sen vanhan hyvän perusvakkarin.

Tärkeimmät varmaankin tarpeeksi tyhmä vakkari, hyvä istuin, android auto ja peräkoukku.
 
Loppujen lopuksi auton vakkarit on vähän niin ja näin.

Adaptiivinen vakkari tulee selkäytimestä ja se on hiton fiksu auton omaan verrattuna,
Ei tuota edes huomaa että se on päällä. Tai tarvii ees laittaa päälle :)
 
Tärkeimmät (nelivedon, maavaran, yms jälkeen)

-Nahat
-Sähköinen takaluukku
-Digimittaristo tai vähintään HUD
-360 kamera (bird-eye view)
-Keyless go/entry

Kahdessa edellisessä autossa on ollut adaptiivinen vakkari, en ole varmaan edes ikinä kokeillut :)
Sehän kuluttaakin enemmän polttoainetta, kuin jalalla ajaminen

Nykyisessä tuo kaukovalohomma menee päälle vasta kun vauhtia on 65 (eli siis kaukot ei mene päälle automaattisesti)
Joutuu painamaan vasemman polven kohdalta nappia että kaukovalot toimii
Kätevä järjestelmä, mutta tuo km/h rajoitus on ärsyttävä
 
Adaptiivinen on jopa ärsyttävämpi kuin perusvakkari. Motarilla perusvakkarila menet ja junnaat sama vauhtia koko matkan. Adaptiivinen vaihtelee nopeutta ärsyttävästi tai sitten jos haluaa ohittaa, se on ennakoitava hyvissa ajoin. Ohitustilanteet vaativat kuskin toimenpiteita monesti paljon enemmän kuin perusvakkarilla.

No paljon ärsyttävää se on kokonaan muutella itse sitä vakkarin nopeutta... ja jos ei halua, että vauhti hidastuu niin vaihtaa kaistaa vähän aiemmin... 🤷‍♂️ Eipä tuossa sen enempää vaadita kuskilta toimenpiteitä, kun vilkkua ja ratin kääntöä. Kumman näistä voit välttää perusvakkarilla?

Se on toki eri juttu, jos ei tykkää käyttää minkäänlaista vakkaria.
 
No paljon ärsyttävää se on kokonaan muutella itse sitä vakkarin nopeutta... ja jos ei halua, että vauhti hidastuu niin vaihtaa kaistaa vähän aiemmin... 🤷‍♂️ Eipä tuossa sen enempää vaadita kuskilta toimenpiteitä, kun vilkkua ja ratin kääntöä. Kumman näistä voit välttää perusvakkarilla?

Tääpä. Vaihtaa kaistaa kun huomaa että auto alkaa hidastaa tai vähän ennen, niin ei tarvitse koskea mihinkään. Volvossa on tosiaan se kiva vielä, että auto alkaa näyttää edellä ajavan nopeutta hieman ennen kuin pisinkään seurausetäisyys alkaa hidastamaan, jolla voi hyvin ajastaa kaistanvaihdon ilman minkäänlaista hidastumista. Teknologik!

Toki tämä on kaikenmaailman oman elämänsä taaka-ajoja larppaaville James Bondeille ja muille "dynaamisille" kuskeille vissiin joku ongelma, koska ilmeisesti se ohitus pitää tehdä siten, että ensin kaahataan täysiä siihen ihan edessä ajavan takapuskuriin asti ja viimeisellä sekunnilla sitten aggressiivisesti tempaistaan auto ohituskaistalle.

Se on toki eri juttu, jos ei tykkää käyttää minkäänlaista vakkaria.

Näillä on sitten ihan oma paikkansa helvetissä. Eno-vainaa oli näitä "minä haluan ajaa autoa ITSE ja osaan pitää nopeuden ihan jalalla siinä missä haluan!", mutta sitten kun kyydissä istui, näki kyllä hyvin kuinka nopeus seilasi aina aivan miten sattuu. Ei muuta kun lämpimät terveiset enolle alakertaan!
 
Adaptiivisella se nopeus seilaa, et vaan kiinnitä siihen huomiota. Menet juuri sitä nopeutta jota edessäajava eno ajaa. Perusvakkarilla pusket tasavauhtia eteenpäin oli enoja edessä vaikka kuinka paljon.

Adaptiivisen "ongelmat" ilmenevät tiheästi liikennöidyillä moottoriteillä ohitustilaneteissa. Ongelma on se että ihmiset ajavat eri nopeuksia ja myös siksi, että auto halua pitää sen turvavälin aina vakiona. Sillä ei ole tilannetajua turvavälin suhteen. ( ja sitten odotellan jeesustelua turvavälistä... )

Adaptiivisessa voisi olla myös adaptiivinen turvavälin säätö. En nyt tarkoita sitä, että pitäisi mennä tappituntumalla, vaan sitä että turvaväli voisi olla minimillä tietyissä tilanteissa ja palautuisi oletusasetukseen kun ohittelu on tehty.
 
Moottoritiellä ainakin Volvo tykkää pitää tosi pitkää turvaväliä, mutta kun lyhentää asetusta yhteen napsuun pysyy järkevänä. Minusta ko. varusteen kanssa kyllä on pärjännyt moottoritiellä ihan hyvin vaikka ei niin toimiva olekaan kuin muun laatuisella maantiellä.
 
Adaptiivisella se nopeus seilaa, et vaan kiinnitä siihen huomiota. Menet juuri sitä nopeutta jota edessäajava eno ajaa. Perusvakkarilla pusket tasavauhtia eteenpäin oli enoja edessä vaikka kuinka paljon.

Adaptiivisen "ongelmat" ilmenevät tiheästi liikennöidyillä moottoriteillä ohitustilaneteissa. Ongelma on se että ihmiset ajavat eri nopeuksia ja myös siksi, että auto halua pitää sen turvavälin aina vakiona. Sillä ei ole tilannetajua turvavälin suhteen. ( ja sitten odotellan jeesustelua turvavälistä... )

Adaptiivisessa voisi olla myös adaptiivinen turvavälin säätö. En nyt tarkoita sitä, että pitäisi mennä tappituntumalla, vaan sitä että turvaväli voisi olla minimillä tietyissä tilanteissa ja palautuisi oletusasetukseen kun ohittelu on tehty.

Adaptiivisesta samaa mieltä, jos siis haluaa ajaa sitä vasten. Jos sitä käyttää lisäturvana, estämään peräänajoa niin ei niin väliä.

- Liki järjestäein adaptiivisen max asetus/kyky on niin pieni ettei sitä vasten ole järkeä ajella maantienopeuksissa.
- Toiminta lokiikat kirjavia, kuten sanoit tarivisi tavoite välin, ja vaihteluvälin. ja lokiikka joka pyrkii tasaiseen nopeuteen. Ekä haittaisi jos automatiikkaa senverran että kelinkin humioisi. (*

Otantani on rajallinen, mutta joukoon mahtunu kokemuksia joissa jokin osa-alue ihan tolkullinen.

Sitten se käyttöliittymä, sopuetuvien ja ei nyt sen manuaalivakakrinkaan käytettävyys useinkana ole mikään riemuvoitto. Hyvällä vakkarilla ajalee liki missä vain, huonolla ajaneena ymmärrän miksi tuolla liikenteessä on kuskeja jotka ei käytä vakkaria ja sen ominaisuuksia.

Onko vakkari ns ehdoton, juu, jos aito valinta tilanne niin hyväkäyttökokemus ajaa liudan ihan kivoja varusteita. Ajaako ilmastonnin ohi, tähänaikaa vuodesta ehdottomasti. Ajaako esilämityksen ohi, no vielä tähänaikaa. Pakkasilla , helteillä riippuu onko mielessä pitkäävetoa, vai lyhyttä. Ajatus Etelästä Ouluun helteellä ilman vakkaria ei houkuta, ei tosin hikoilukaan vakkarin kanssa.


Siis se mitä ajan takaa, esim tavoite esim 6 sekunttia, jos jono hidastaa , tai joku tulee väliin, niin voi lasketella neljään sekunttiin, hiljentäminen vähän sen mukaan miten edessä nopeudet kehittyy, jos jonon vauhti nousee niin tavoitte saavutettua ei tarvi heti kiihdyttää, jos se jono ei maisemaan katoa.

Jos joku koukkaa eteen, nii ei panikoida kuuden sekunttin väliä, vaan jos edessä ajavan vauhti on suurempi, niin tilapäisesti pienempi väli hyväksyä kokonaan hiljentämättä, jarruttaa toki jos ihan eteen ja nopeus ero ei ole tulkuton.
Nämä eteen kiilavat ovat pahoja, pahinta jos koukkaa eteen jonkin rampin/kiihdytyskaistan kohdalla missä sieltäkin suunnasta liittyjiä. -> turvalin ottaminen voi aiheuttaa muita vaaroja.


Moottoritiellä ainakin Volvo tykkää pitää tosi pitkää turvaväliä, mutta kun lyhentää asetusta yhteen napsuun pysyy järkevänä. Minusta ko. varusteen kanssa kyllä on pärjännyt moottoritiellä ihan hyvin vaikka ei niin toimiva olekaan kuin muun laatuisella maantiellä.

Montako sekunttia se yksinapsu on, järkevistä turvaväleistä on niin monenlaista ajatusta, ja yksi napsu luo mielikuvaa todellalyhyestä, jos sitä vasten tarkoitus ajaa. Jos adaptiivista vasten ei aja, vaan peräänajoja estäämään säätää, niin sitten lyhyen ymmärtää.
 
Omasta listasta aiempaa jäi ratinlämmitys pois, siis sellainen jota saa itse säätää. Toinen kuski kun vihaa noita lämmittimiä (myös penkin) ja itse tykkään varsinkin ratinlämmitintä käyttää kun välillä sormet menevät valkoisiksi ja pitää saada verenkierto palautumaan. Joskus tarpeellinen myös sellaisella kelillä missä noin muuten ei olisi tarvetta.

Perusvakkari on itselleni ihan riittävä ja toisaalta kun plugarilla.(jossa mieto eli ns. "perinteinen" regenerointi) ajelee niin hiljaisessakin vauhdissa näppärä kun regeneroinnissa on voimakkaampi kuin ilman. Adaptiivinen toki kelpaisi, mutta manuaalinen toimii myös oikein hyvin eikä ajoneuvo muuta nopeuttaan minkään harhakuvitelman pohjalta (on se sitten karttadata, nopeusrajoitusten lukeminen, mutka tiessä tai mitä ikinä).
 
Viimeksi muokattu:
Ite alottelin autoilun 80-90-luvun hinnat alkaen -autoilla, niin periaatteessa kaikki "herkut" ovat lisävarusteita.

Moni varuste on sinänsä kiva, mutta monesti huomaa, että on niidenkin kanssa vähän säätämistä. Esim. automaattiset pyyhkijät, pääasiassa ihan kivat, mutta eivät koskaan toimi kuin ajatus, eli aika usein joutuu tekemään manuaalisesti kertapyyhkäisyn tai sitten jättää tekemättä, mutta ajatuksissa käy, että voishan toi nyt paremminkin toimia.

Vakkaria taas moni pitää ehdottomana, mutta itse pidän sitä ehdottoman tärkeänä vain tosi pitkillä siirtymillä. Satojen kilometrien päivämatkoilla on kiva lepuuttaa kaasujalkaa, mutta muuten se on sellanen nice to have. Auto on psykologisesti paremmin hallussa, kun ajaa jalka kaasulla, eli tottumiskysymys varmaan.

Ainoa tosi tärkeä "lisävaruste" on itselleni se mainitsemani ilmastointi. Sen puute voisi esim. estää mua lähtemästä pitkälle päivämatkalle helteillä. Mieluusti vielä automaattisena.
 
Automaattinen ilmastointi, vakkari (adaptiivinen, jos toimii hyvin. Samaan syssyyn kysäisen, että toimiiko missään hyvin?), penkin,- ja ratinlämmitin, ratin monipuoliset ja riittävät säädöt (useimmissa autoissa pituussäätö jää parisen senttiä vajaaksi omaan makuun), hyvät matriisivalot. Omasta autosta löytyy tältä listalta vain vakkari ja ratin säädöt, jotka eivät ole riittävät. :cool:
 
Melkein perus riittää. Että lohko, ilmastointi, sähköikkunat ja sähkökeskuslukitus. Muu aika turhaa.
Sähköikkunat ja (kaukosäätöinen) keskuslukitus ovat muuten hyviä poimintoja. Vakiona ollut jo kymmeniä vuosia, mutta äärimmäisen ärsyttävää on availla ovia/takaluukkua avaimella ja muistaa sulkea ne takaovetkin manuaalisesti painamalla kytkin alas ;)

Ja ikkunan veivaaminen, kun suunnilleen päivittäin joutuu avaamaan ikkunan kulunvalvontaportilla, niin mukavampi vain painaa kerran napista alas ja kerran ylös. Eli kertapainalluksella laskeutuvat ja nousevat ikkunat (kuskin ikkuna) ovat kyllä erittäin kivat.
 
Adaptiivisella se nopeus seilaa, et vaan kiinnitä siihen huomiota. Menet juuri sitä nopeutta jota edessäajava eno ajaa. Perusvakkarilla pusket tasavauhtia eteenpäin oli enoja edessä vaikka kuinka paljon.

Adaptiivisen "ongelmat" ilmenevät tiheästi liikennöidyillä moottoriteillä ohitustilaneteissa. Ongelma on se että ihmiset ajavat eri nopeuksia ja myös siksi, että auto halua pitää sen turvavälin aina vakiona. Sillä ei ole tilannetajua turvavälin suhteen. ( ja sitten odotellan jeesustelua turvavälistä... )

Adaptiivisessa voisi olla myös adaptiivinen turvavälin säätö. En nyt tarkoita sitä, että pitäisi mennä tappituntumalla, vaan sitä että turvaväli voisi olla minimillä tietyissä tilanteissa ja palautuisi oletusasetukseen kun ohittelu on tehty.
En nyt ihan ymmärrä näitä sun ongelmia. Adaptiivisen vakkarin idea on juuri sovittaa nopeus edellä menevän nopeuteen, jos siis edessä on muita. Mistä se ärsyttävyys tuossa tulee, jos sitä hienovaraista nopeuden vaihtelua ei edes huomaa?

Ja ainakin Volvossa on mahdollisuus säätää haluttua etäisyyttä ja ohitustilanteissa riittää, kun painaa kaasua ja ohituksen jälkeen voi nostaa jalan kaasulta, jolloin vakkari astuu taas peliin. Tai sitten jos joku toinen on ohittamassa ja haluaa itse liittyä mukaan, niin vaihtaa vaan kaistaa ja antaa vakkarin hoitaa ohitus edellä menevän nopeudella.
Ilmankin voi tietysti ajaa, kuten olen aikanaan paljon tehnytkin, mutta kyllä ilmastointi on oltava autossa. Ja nyt kun ei ole enää niin rahasta kiinni niin tuskin ostan autoa enää ilman näitä:
-ratinlämmitin
Tämä on sellainen ominaisuus, jonka autuutta en ole koskaan ymmärtänyt. Jos autossa kuitenkin on esilämmitys, niin mitä lisäarvoa lämmitettävä ratti tuo?

Mikä tämä on?

vakkari (adaptiivinen, jos toimii hyvin. Samaan syssyyn kysäisen, että toimiiko missään hyvin?)
Missä autossa se ei toimi hyvin? Voi olla, että meillä on ollut vain hyvä tuuri, mutta en ole koskaan ajanut autolla, jossa se ei toimisi hyvin. Kokemukset ovat pääsääntöisesti Volvoista ja parista VAG-konsernin autosta.
 
Yllättäen tuo jalan heilautuksella aukeava sähkökontti on ollut kanssa ihan perkeleen mieluinen itselle.
Tuo helpottais kyllä kummasti elämää, töiden takia itekkin joudun roudailee tavaraa. Pitänee katella mitä haku tuolla "Sähkötoiminen takaluukku" filtterillä tuottais nettiautossa.
 
Skodassa adaptiivinen tarraa motarilla helposti poistumiskaistoilla oleviin ja hidastaviin autoihin, pitää kaasulla auttaa ettei himmaile mukana. Talvella menee koko vakkari mykäksi jos tutkat muurautuu lumesta umpeen.

Pääsääntöisesti hyvä kapistus mutta jättää se kuljettajallekin tekemistä. Niinkuin pitääkin, toisaalta.

Tämänkaltaisia keskusteluja jaksaa yleensä lukea sen ekat kaksi sivua, siitä eteenpäin tahtoo mennä vänkäämiseksi mielipideasioiden välillä.
 
Tämä on sellainen ominaisuus, jonka autuutta en ole koskaan ymmärtänyt. Jos autossa kuitenkin on esilämmitys, niin mitä lisäarvoa lämmitettävä ratti tuo?

Eiköhän se ratti jää vielä aika kylmäksi vaikka onkin esilämmitetty sitä ilmaa. Tai ehkä se riippuu lämmityksen pituudesta? Jos siellä on 2h lämmitetty perinteisellä sisätilan lämmittimellä, niin kai se rattikin ehtii siinä lämpiämään. Webastolla tai sähköauton esilämmityksellä aika on pienempi.

Onneksi nykyisessä autossani esilämmitys käyttää myös ratinlämmitintä, jolloin ongelmaa ei ole. Jostain syystä penkkiä ei kuitenkaan lämmitetä ja se tuntuukin kylmältä ajoon lähtiessä. Samalla logiikalla penkinlämmittimetkin ovat turhia, jos auto kuitenkin esilämmitetään.
 
Tämä on sellainen ominaisuus, jonka autuutta en ole koskaan ymmärtänyt. Jos autossa kuitenkin on esilämmitys, niin mitä lisäarvoa lämmitettävä ratti tuo?
Pääasiassa mukavuusvaruste.
Erityisesti hyödyllinen, kun
- autoa ei ole esilämmittänyt
- kova pakkanen jolloin ratti on kylmä vaikka auton kabiini olisikin jo webastolla lämmitetty
- kärsii ääreisverenkierron häiriöistä tai vaikka raynard'n syndroomasta
- tehnyt ulkona (edit. siis ulkona pakkasella) jotain niin että näppejä paleltaa, esim. kuivannut hallissa pestyn auton -> onpa mukava laittaa ratin lämmitys täysille ja lämmitellä kohmeiset sormet
 
Skodassa adaptiivinen tarraa motarilla helposti poistumiskaistoilla oleviin ja hidastaviin autoihin, pitää kaasulla auttaa ettei himmaile mukana.

Onpa erikoista. Luulisi, että sama kävisi sitten millä tahansa monikaistaisella tiellä, jossa viereisellä kaistalla on hitaampi ajoneuvo.
 
Onpa erikoista. Luulisi, että sama kävisi sitten millä tahansa monikaistaisella tiellä, jossa viereisellä kaistalla on hitaampi ajoneuvo.
Tätä vähän ihmettelen itsekin, kun vasenta kaistaa ajaessa, tai oikealta ohittaessakaan ongelmaa ei esiinny. Mutta jos edelläoleva siirtyy poistumiskaistalle niin vakkari ei ymmärrä päästää irti.
 
Skodassa adaptiivinen tarraa motarilla helposti poistumiskaistoilla oleviin ja hidastaviin autoihin, pitää kaasulla auttaa ettei himmaile mukana. Talvella menee koko vakkari mykäksi jos tutkat muurautuu lumesta umpeen.

Pääsääntöisesti hyvä kapistus mutta jättää se kuljettajallekin tekemistä. Niinkuin pitääkin, toisaalta.

Tämänkaltaisia keskusteluja jaksaa yleensä lukea sen ekat kaksi sivua, siitä eteenpäin tahtoo mennä vänkäämiseksi mielipideasioiden välillä.
Ja yllättävän voimakkaasti tarraakin. Tuo ominaisuus on melko vittumainen, kun yhtäkkiä iskee liinat kiinni ihan normaalissa liikennetilanteessa.
 
Tätä vähän ihmettelen itsekin, kun vasenta kaistaa ajaessa, tai oikealta ohittaessakaan ongelmaa ei esiinny. Mutta jos edelläoleva siirtyy poistumiskaistalle niin vakkari ei ymmärrä päästää irti.
Nyt ymmärsin, eli "kaistavahdilta", ohjaukselta tarvisi tiedon että edellä oleva vaihtoikin kaistaa.

Tekeekö säännöllisesti, vai tietyissä kohteissa, esim lievästi oikealla kaartuvissa linjoissa, mutta jos päinvastiasiin suuntiin niin vähemmän ?
 
Ja yllättävän voimakkaasti tarraakin. Tuo ominaisuus on melko vittumainen, kun yhtäkkiä iskee liinat kiinni ihan normaalissa liikennetilanteessa.
Ok, ei ole osunut tuollaista omalle kohdalle vuokra-vagineissa. Oma auto on Volvo ja siinä tuo kyllä on toiminut aina kuin ajatus.

Eiköhän se ratti jää vielä aika kylmäksi vaikka onkin esilämmitetty sitä ilmaa. Tai ehkä se riippuu lämmityksen pituudesta? Jos siellä on 2h lämmitetty perinteisellä sisätilan lämmittimellä, niin kai se rattikin ehtii siinä lämpiämään. Webastolla tai sähköauton esilämmityksellä aika on pienempi.

Onneksi nykyisessä autossani esilämmitys käyttää myös ratinlämmitintä, jolloin ongelmaa ei ole. Jostain syystä penkkiä ei kuitenkaan lämmitetä ja se tuntuukin kylmältä ajoon lähtiessä. Samalla logiikalla penkinlämmittimetkin ovat turhia, jos auto kuitenkin esilämmitetään.
Onhan se näinkin. Ei vain ole tosiaan koskaan ratin lämmitys tuntunut olennaiselta omalla kohdalla. Istuinten lämmitys etukäteen olisi hyvä, mutta meillä auto tunnistaa, että joku on istumassa, jotta lämmitys tekee mitään.
 
Ok, ei ole osunut tuollaista omalle kohdalle vuokra-vagineissa. Oma auto on Volvo ja siinä tuo kyllä on toiminut aina kuin ajatus.
Kaverin Polestar 2:ssa tuntui adaptiivinen toimivan myös ihan hyvin, vaikka kyllä sekin aika voimakkaasti jarruttelee edellä ajavan kääntyessä tieltä pois. Tuossa Skodan (Enyaq) vakkarissa on vielä erityisenä ärsytyksenä karttadataan perustuva "risteysalueiden tunnistus", joka vähentää automaattisesti nopeutta risteyksen lähestyessä. Teoriassa ihan kiva ominaisuus, mutta kun se hidastelee maantielläkin vähän siellä sun täällä, missä risteyksiä ei ole näköpiirissä yhtäkään. Offtopiciahan tämä on, mutta omalla vanhalla paskalla on tietyssä mielessä huomattavasti rentouttavampaa taittaa pitkää matkaa, kun ratti ei nyi vähän väliä ja nopeus seilaa holtittomasti auton tulkitessa karttadataa oman mielensä mukaan.
 
Tätä vähän ihmettelen itsekin, kun vasenta kaistaa ajaessa, tai oikealta ohittaessakaan ongelmaa ei esiinny. Mutta jos edelläoleva siirtyy poistumiskaistalle niin vakkari ei ymmärrä päästää irti.
Tässä on muutama vaikuttava seikka. Ainakin volkkareissa se tutka saattaa joskus takertua edellä ajavaan, erityisesti tilanteessa, jossa edellä ajava siirtyy poistumiskaistalle. Omassa autossakin joskus tuo on erityisen ärsyttävä ilmiö, kun auto alkaa jarruttelemaan hyvin voimakkaastikin, jos se tutka jää seuraamaan sitä poistuvaa autoa.

Siitä en ole ihan varma, mutta ainakin tuulilasikamerat ja käsittääkseni myös joskus nuo tutkat pitäisi kalibroida. Jos niihin komponentteihin on jossain välissä koskettu tai esim. auton kulkukulma on jotenkin muuten väärin, niin se voi aiheuttaa ilmiötä, että auto reagoi myös viereisten kaistojen autoihin, vaikka ei pitäisi.
 
Ok, ei ole osunut tuollaista omalle kohdalle vuokra-vagineissa. Oma auto on Volvo ja siinä tuo kyllä on toiminut aina kuin ajatus.


Onhan se näinkin. Ei vain ole tosiaan koskaan ratin lämmitys tuntunut olennaiselta omalla kohdalla. Istuinten lämmitys etukäteen olisi hyvä, mutta meillä auto tunnistaa, että joku on istumassa, jotta lämmitys tekee mitään.
Ostin Fiestaa. ratti oli 115e varuste... Kaikki britti Fiestojen omistajat meinasivat että olen hullu jos en ota sitä. No kelasin että kokeillaan nyt sitten ja on kyllä aivan mahtava juurikin esim kun olet kohmeessa raapinut ikkunat auki ja penkki ja ratti ovat ehtineet lämmetä tänä aikana mukavasti (en siis käytä oikeastaan koskaan hanskoja missään). Tuon ratinlämmityksen kun olisi saanut joihinkin autoihin aftermarket varusteena ratin vaihdolla tms. niin olisi ollut aika bueno.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
290 916
Viestejä
4 975 375
Jäsenet
79 874
Uusin jäsen
MatsS

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom