Mikä kannettava minulle -lirpake

Kahdeksalla gigalla voi yrittää pärjätä, kunhan hankkii koneen, jossa on vapaa muistipaikka, mikäli ei riitäkään. Älkää ostako koneita, joissa on vain emolevylle juotettuna 8 gb.

Joka toinen vastaus on erilainen 😂 Sitä en tiedä miten se on ees mahdollista. Noh, eipä oo tehty ainakaan liian helpoksi tätä valintaa!

Käynnistin ihan mielenkiinnosta koneen uudestaan, tässä Win 11 Pro. Muistinkulutus näyttää olevan 11.8 GB ilman, että olen vielä käynnistänyt käsin mitään softaa. Automaattisesti on käynnistynyt Slack ja joku Robloxin taustapalvelu, samaten joku Dellin hallintaohjelmisto.

Vastaavasti kokeilin käynnistää pöytäkoneen, jossa aktivoimaton Win 10 Pro. Muistinkulutus käynnistyksen jälkeen 2.4 GB. Taitaa siis olla niin, että nimenomaan tuo bloatware sitä muistia haukkaa oikein urakalla. Tämä siis aika lailla "tyhjä asennus" myyntiin menevään koneeseen, eli asennettu Win 10 Pron lisäksi vain CrystalDiskInfo, FanControl, Passmark ja Speccy.

Viimeksi muokattu:
Käynnistin ihan mielenkiinnosta koneen uudestaan, tässä Win 11 Pro. Muistinkulutus näyttää olevan 11.8 GB ilman, että olen vielä käynnistänyt käsin mitään softaa. Automaattisesti on käynnistynyt Slack ja joku Robloxin taustapalvelu, samaten joku Dellin hallintaohjelmisto.

Vastaavasti kokeilin käynnistää pöytäkoneen, jossa aktivoimaton Win 10 Pro. Muistinkulutus käynnistyksen jälkeen 2.4 GB. Taitaa siis olla niin, että nimenomaan tuo bloatware sitä muistia haukkaa oikein urakalla. Tämä siis aika lailla "tyhjä asennus" myyntiin menevään koneeseen, eli asennettu Win 10 Pron lisäksi vain CrystalDiskInfo, FanControl, Passmark ja Speccy.

Vapaa muisti on tuhlattua, kun muistin vapauttaminen ei-välttämättömästä käy tarvittaessa niin äkkiä. On myös epäselvää onko win 10 ja 11 muistinkulutuksen raportointi vertailukelpoista.

Vapaa muisti on tuhlattua, kun muistin vapauttaminen ei-välttämättömästä käy tarvittaessa niin äkkiä. On myös epäselvää onko win 10 ja 11 muistinkulutuksen raportointi vertailukelpoista.

Windows 11 käyttää keskusmuistia aggressiiviisemmin välimuistina sovellusten lataamisen ja käynnistämisen nopeuttamiseksi (ns superfetch/prefetch toiminnallisuudet). Sen takia on vaikea sanoa että kuinka paljon keskusmuistin käyttöaste on todellisuudessa.

Lisäksi jos muistia on vapaana niin sovelluksia ei suljeta vaan ne jätetään välimuistiin roikkumaan mahdollista tulevaa käyttöä varten.

Hei! Mitäs tästä sanotte? Oon varma et tätä ei ollut eilen, tai sit en huomannut :D Tässä olisi 499e hintaan, 16 Gt RAMia, IPS-paneeli jne.. Miten noi muut speksit? Verrattuna muihin tämän hintaluokan läppäreihin?

Hei! Mitäs tästä sanotte? Oon varma et tätä ei ollut eilen, tai sit en huomannut :D Tässä olisi 499e hintaan, 16 Gt RAMia, IPS-paneeli jne.. Miten noi muut speksit? Verrattuna muihin tämän hintaluokan läppäreihin?

Tehokas suoritin peruskäyttöön, 16 Gt muistia ja 512 Gt SSD, eli varsin hyvä yhdistelmä. Muut specsit sitten ovatkin budjettikoneelle tyypillisiä, mutta on hintakin edullinen tuollaiselle kokoonpanolle. Näyttö on suorituskyvyltään ja kirkkaudeltaan vaatimaton, mutta kuitenkin IPS-paneeli.

Omana mutuna lisään vielä, että Acer on merkki, joka usein näyttää tarjoavan vaikuttavampia kokoonpanoja kuin kilpailijat samalla hinnalla. Tämän sanotaan tapahtuvan kestävyyden kustannuksella. Tämä epäilys on jäänyt mieleen, vaikka moni tyytyväinen Acerin omistajat aina ilmoittautuu, kun tästä mainitsee.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
301 964
Jäsenet
82 072
Uusin jäsen
Turbomajava

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom