Mikä kannettava minulle -lirpake

Onko alla olevat läppärit hyviä perus toimisto-, työ- ja vapaa-ajan surffailukäyttöön, ja kumpi noista kannattaa valita pitkäaikaista käyttöä ajatellen (+5 vuotta)? Onko muuten Dell -läppärit vieläkin huippu maineessa muihin verrattuna? Olen aika pihalla läppärimaailmasta ja kiitollinen jos viisaammat voisi jeesata.

Tuo Vivobook on ihan jees perustason kone OLED-näytöllä ja 700 euron hinta on sille ok keskitasoinen hinta.

Mutta Yoga 7 226V-prossulla ja OLED-näytöllä 740 eurolla on oikein hyvä ja pätevä kone edukkaaseen hintaan, sille täältä vahva kannatus. Akunkesto on OLED-näytöstä huolimatta mainio koska cpu on energiatehokas ja tehoa on erittäin hyvin.

Dellillä on sekä hintaansa nähden hyviä koneita, että huonoja koneita ja sama koskee kaikkia muitakin valmistajia. Kaikista merkeistä löytyy haukkuja silloin kun on ollut ongelmia, mutta tietysti ostajat lakkaisi ostamasta jos jollain valmistajalla olisi järjestään liian kovat hinnat tai järjestään huono laatu.

Kannettavan käytöikä riippuu aika paljon myös siitä miten konetta käyttää ja käsittelee. Jos sitä kantaa mukana, käyttää sylissä eri paikoissa jne, niin liittimet, juotokset yms joutuu paljon kovemmille ja todennäköisemmin hajoavat aiemmin kuin jos konetta käyttää esim kotona pöydän ääressä. Mutta enemmän tuntuu olevan ihan tuurista kiinni kuinka kauan kannettava kestää. Jotkut koneyksilöt vaan sattuu hajoamaan aiemmin, vaikka isoin osa koneista kestääkin yli viisi vuotta, monet siihen asti että ne on niin hitaita ettei kukaan enää jaksa sellaista konetta käyttää. Tuohon ei määräänsä enempää voi koneenvalinnalla vaikuttaa, mutta tietysti jämäkät ja laadukkaat koneet kestää keskimäärin pidempään kuin rimpulat.

Onko alla olevat läppärit hyviä perus toimisto-, työ- ja vapaa-ajan surffailukäyttöön, ja kumpi noista kannattaa valita pitkäaikaista käyttöä ajatellen (+5 vuotta)? Onko muuten Dell -läppärit vieläkin huippu maineessa muihin verrattuna? Olen aika pihalla läppärimaailmasta ja kiitollinen jos viisaammat voisi jeesata.

Oma valintani noista olisi Yoga Slim 7. Tosin en juuri tunne Asuksen malleja enkä osaa hakea niistä vertailukelpoista tietoa, mutta näyttäisi, että Yogassa on kehittyneempi WiFi ja muutenkin nopeammat liitännät ja valovoimaisempi näyttöpaneeli sekä hyötysuhteeltaan parempi prosessori.

Dellillä, kuten muillakin valmistajilla; on hyvin eritasoisia malleja, joten pelkästään valmistajan nimestä ei voi paljoa päätellä.

Lisäys. Teemz kirjoitti näköjään samaan aikaan, mutta oli vähän nopeampi.

Lenovon konetta oli Gigantin outletissa uudenveroisena 749€ hintaan AI 7 350 prossulla, tilasin sellaisen.
...ja on edelleen. Kiitos vinkistä. Harkitsin, mutta painoin kuitenkin osta-nappia viitisenkymppiä edullisemman Intel Core Ultra 7 155H/32GB RAM-version kohdalla,

Viimeksi muokattu:
...ja on edelleen. Kiitos vinkistä. Harkitsin, mutta painoin kuitenkin osta-nappia viitisenkymppiä edullisemman Intel Core Ultra 7/32GB RAM-version kohdalla,
Oliko siellä halvempi intel versio jossain vaiheessa? 50€ halvempi eli 699€?

Aika paljon kalliimpia ne ollu aina kun itse katsoin:

699€ on sitten Core Ultra 5 / 16 GB versio:

Lenovo Yoga Slim 7 14IMH9 Ultra 7-155H/32 GB/512/OLED 14" kannettavaOutlet. Uudenveroinen - ei alkuperäistä pakkausta
687€

Viimeksi muokattu:
^ Pitäisi olla tilausvahvistuksen mukaan "uudenveroinen" asiakaspalautus mutta ilman myyntipakkausta Gigantti Kaaresta Helsingistä. Editoin ylle.

Aika paljon kalliimpia ne ollu aina kun itse katsoin:
Tuossa on 1TB kovalevy, muuten sama. 1 kpl jäljellä 902€ hintaan

Yksittäiskappaleiden hinnoittelu ja "uuden hinta" on kyllä tunnetusti vähän niin ja näin:
Vastaava kuin ostamani muttei ihan uudenveroinen pienemmällä (16GB RAM) muistilla 899€ eli hintaa 3€ vähemmän kuin uudenveroisella, jossa 32GB RAM ja tuplakokoinen kovalevy... Samaten 1 kpl jäljellä. (Edit: ) Katsotaan paljonko muistia ja/tai kovalevytilaa siinä itselle tulevassa aikuistenoikeasti on...

Viimeksi muokattu:
Mikäs peliläppäri ois hintaluokassa ~750e? Onkos jokin malli erityisesti sellainen että ei pitäisi aivan älytöntä möykkää? Näytönohjaimen puolesta varmaan RTX 5060 tehot olisi minimi.

Mikäs peliläppäri ois hintaluokassa ~750e? Onkos jokin malli erityisesti sellainen että ei pitäisi aivan älytöntä möykkää? Näytönohjaimen puolesta varmaan RTX 5060 tehot olisi minimi.
Eiköhän 5060-läppärinkin joskus tulevaisuudessa saa 750 euron hintaluokkaan. Seuraa vain tarjouksia ja outletien tarjontaa ja ostaa heti jos sellaisen jostain saa 750 euroon. Tällä hetkellä ei näkynyt tuohon hintaan, halvimmat nopsaan löytyneet on satasen kalliimpia. Tuolla budjetilla ja tehovaatimuksilla ei ole varaa valita, eikä hiljaisia pelikannettavia oikein löydykään.

ASUS V16 V3607VM-RP008W, Core 5 210H, 16GB, 1TB, RTX5060 846€
Lenovo LOQ 83SC0007MX, i5-13450HX, 16GB, 512GB, RTX5060 854€

Tällä hetkellä 750 eurolla saa 5050:n, 5060:ssä on noin 20-25% enemmän tehoa.
Lenovo LOQE i5-13450HX/16GB/512GB/RTX5050 760€

Ja tosiaan vielä on Gigantissa AMD prossulla 100€ halvempi Yoga slim 7, mutta pienempi SSD:

Näyttää niissä olevan muitakin eroja kuin SSD:n koko: Intel-versiossa on nopeammat muistit, (ero saattaa näkyä esimerkiksi AI-prosesseissa,) Thunderbolt-liitännät ja laajennettu takuu (2 vuoden Premium Care Onsite).

Hei!

Omistin aiemmin Gigantista ostetun Acer Nitro 16 (16-42?) läppärin, jossa oli:

Ryzen 7 8845HS
RTX 4060 mobile
16 Gt RAM
512 Mb kiintolevy
16" 165Hz näyttö, 1920x1200

Vein koneen huoltoon Giganttiin, jonka käsittelyssä kone rikkoutui lopullisesti. Minulle tarjotaan korvaukseksi koneen ostohintaa, 900€, ja he tulisivat n. 15% vastaan uuden korvaavan koneen hinnasta.

Kannan tietokonetta mukanani yliopistolla, sekä käytän sitä päivittäin kotona, ja olen pitänyt siitä, että voin silloin tällöin myös pelata jotain. En tee videoeditointia tai vastaavaa, vaan selaan lähinnä nettiä miljoonalla välilehdellä ja käytän officea, sekä ajoittain pelaan.

Minulle on tehty tarjous Gigabyten Aero X16 -läppäristä outlet-hintaan 1162€, ja siinä olisi:

Ryzen AI 7-350
RTX 5060 (laptop?)
32 Gt RAM
1 Tb kiintolevy
16" 165Hz IPS näyttö, 2560x1600

Tulisiko minun ottaa tarjous vastaan? Luin, että vaikka Aero on paperilla parempi, on siinä jonkinlainen TGP-nyanssi, joka liittyy siihen, miten paljon komponenteille annetaan virtaa, ja tämän vuoksi Aeron suorituskyky voi jäädä merkittävästikin jälkeen oletetusta. En haluaisi vaihtaa ainakaan huonompaan, mutta mahtaako minun olla mahdollista saada mitään tuota Aeroa parempaa? Gigabyte ei ole minulle entuudestaan tuttu merkki, enkä tiedä tietokoneista ylipäätäänkään kovin paljoa.

Minun on tehtävä päätös huomisen maanantain aikana, ja pelkään kovasti tekeväni väärän valinnan. Tilanne on tällä hetkellä hyvin stressaava, ja siksi olen täällä pyytämässä apua. Kiitos jo etukäteen avustanne ja mielipiteistänne!

Hei!

Omistin aiemmin Gigantista ostetun Acer Nitro 16 (16-42?) läppärin, jossa oli:

Ryzen 7 8845HS
RTX 4060 mobile
16 Gt RAM
512 Mb kiintolevy
16" 165Hz näyttö, 1920x1200

Vein koneen huoltoon Giganttiin, jonka käsittelyssä kone rikkoutui lopullisesti. Minulle tarjotaan korvaukseksi koneen ostohintaa, 900€, ja he tulisivat n. 15% vastaan uuden korvaavan koneen hinnasta.

Kannan tietokonetta mukanani yliopistolla, sekä käytän sitä päivittäin kotona, ja olen pitänyt siitä, että voin silloin tällöin myös pelata jotain. En tee videoeditointia tai vastaavaa, vaan selaan lähinnä nettiä miljoonalla välilehdellä ja käytän officea, sekä ajoittain pelaan.

Minulle on tehty tarjous Gigabyten Aero X16 -läppäristä outlet-hintaan 1162€, ja siinä olisi:

Ryzen AI 7-350
RTX 5060 (laptop?)
32 Gt RAM
1 Tb kiintolevy
16" 165Hz IPS näyttö, 2560x1600

Tulisiko minun ottaa tarjous vastaan? Luin, että vaikka Aero on paperilla parempi, on siinä jonkinlainen TGP-nyanssi, joka liittyy siihen, miten paljon komponenteille annetaan virtaa, ja tämän vuoksi Aeron suorituskyky voi jäädä merkittävästikin jälkeen oletetusta. En haluaisi vaihtaa ainakaan huonompaan, mutta mahtaako minun olla mahdollista saada mitään tuota Aeroa parempaa? Gigabyte ei ole minulle entuudestaan tuttu merkki, enkä tiedä tietokoneista ylipäätäänkään kovin paljoa.

Minun on tehtävä päätös huomisen maanantain aikana, ja pelkään kovasti tekeväni väärän valinnan. Tilanne on tällä hetkellä hyvin stressaava, ja siksi olen täällä pyytämässä apua. Kiitos jo etukäteen avustanne ja mielipiteistänne!

Ehdottomasti kannattaa ottaa tuo Aero X16 kannettava, se on pätevä ja laadukas laite ja laadukkaampi ja tehokkaampi kuin vanha kone ja muistia ja levyä on tuplasti. Eikä tuo 85 watin näyttis haittaa, sen myötä saa kevyemmän koneen jota on selkeästi mukavampi käyttää tuollaisessa sun kuvaamassa käytössä. Ja pelitehoa siinä on kuitenkin jopa enemmän kuin vanhassa 4060:ssä vaikka virtaraja onkin pienempi.

Tuossa esimerkiksi testi eri koneesta vastaavalla 80 watin RTX 5060:llä ja pelien testituloksia voi verrata RTX 4060:llä varustettuihin koneisiin.

Varmaan olet jo lueskellutkin arvosteluita koneesta, mutta tässä esim yksi arvostelu Aero X16:sta 5070 näyttiksellä, tuosta saa yleiskuvan koneesta, sen laadusta, näytöstä, näppiksestä yms.

Ja tässä video laitteesta samoilla Ryzen 7 350 + RTX5060 sisuskaluilla.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=_dEorWGA5z8

On aina tietysti harmi, jos rikkovat huollossa olevan koneen, mutta mun mielestä tuo heidän 15% hyvitys ja tarjottu vanhaa selkeästi parempi kone tilalle on oikein asiallisesti hoidettu virheen korjaaminen.

Statistiikka

Viestiketjuista
298 111
Jäsenet
81 428
Uusin jäsen
Nokkia

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom