Kyllä tuo 1660 Ti on läppärien mittapuulla edelleen laadukas kortti jos laitteessa ei ole 1440p/4k-näyttöä. Läppäreissä rajatun tilan takia suurin kompastuskivi on jäähdytys, eli näytönohjaimissa tulee aika pahasti diminishing returnseja hinnan noususta huolimatta jos lähtee high endiä tavoittelemaan.
Itse löysin tuurilla Verkkokaupan outletistä 2070 Super/10875h-koneen 900€:lla tässä muutama päivä sitten. Oli kuvauksen mukaan ollut näytillä myymälässä eikä sisällä muuta kuin itse laitteen ja laturin, ja joitain pieniä naarmuja voi kuulemma olla. Noh, siinä on 14 päivän palautusaika ja jos ei ole suurempia naarmuja näytössä niin pidän ja tunnen oloni onnekkaaksi. Joka tapauksessa asiaan - 2070 Super on paperilla loistava kortti, mutta nämä läppärikortit on sen verran rajattuja että käytännön tasolla tämä on hitaampi kuin normi 2070 pöytäkoneisiin. Itse olin tähän varautunut ja tiesin kyllä ettei tämä 2070 Super oikeasti ole sama 2070 Super kuin pöytäkoneessani oli viime vuonna, mutta kuitenkin ilman muuta laadukas laite tähän hintaan.
Eli läppärien näytönohjaimissa mitä korkeammalle kiivetään mennään, asia mikä nousee ylivoimaisesti eniten on hinta. Ensin lähdetään näistä niistä 1650 tai 1660-koneista jotka maksavat jonkun 600-700€ joilla ei oikein tee mitään, sitten tulee 1660 Ti näihin 800-900€ koneisiin ja tässä vaiheessa sitten saat vielä hyvän parannuksen kohtuuhintaan. Tästä sitten seuraava askel on nuo 1100-1200€:n koneet joissa on 2060 joka on marginaalisesti parempi ja maksaa 25-30% enemmän. Tästä seuraava askel on sitten 2070 tai 3060 ja hinta onkin noussut jo 1300-1400€:n tienoille. Kyllä te tiedätte mihin suuntaan tämä on menossa. Yhtäkkiä ollaankin jo 1500€:ssa eikä olla lähelläkään esimerkiksi 3080-koneita.
Kannettavat kannattaa ostaa tarjouksesta tai outletista. Gigantissa on tällä hetkellä noita 3070/5800h jollain vajaalla 1400€:lla tällä hetkellä, ja tuo on aivan poikkeuksellisen hyvää valuea high end läppäristä. Tässä sitten kysymys kuuluu että onko kannattavaa maksaa 550€ enemmän tuollaisesta värkistä verrattuna vaikka tuohon aiemmin linkittämääni koneeseen jossa saisi hyvin monta vuotta palvelevan peliläppärin 800€:lla.
Nuo 1660 Ti-koneet on siinä sweet spotissa casuaaliin pelaamiseen, sillä pyörittää oikeastaan kaiken hyvillä settingeillä 1080p:llä ja jos osaa etsiä niin sellaisen saa hyvällä prossulla reilusti alle tonnilla. Sitten jos läppäriltä vaaditaan paljon niin siinä saa lisätä budjettiin ainakin +60-70% ja ostaa vaikka tollainen Gigantin 1350€:n kone tai jos ei ole tarjousta niin siitä saa maksaa sen 1500€. Nuo välimallin 2060-2070-3060 koneet on aika heikossa tilanteessa jossa maksat jo reilusti toista tonnia etkä kuitenkaan saa mitään tykkikonetta.
P.S. Jos täällä forumilla on joku joka on naarmuttanut Verkkokaupan myymälässä Razer Blade-läppärin näyttöä jossa on 2070 Super/10875h, voi rohkeasti laittaa YV:tä niin selvitetään tämä asia miesten kesken. Olen illan vapaana, eli voidaan vaikka iltakymmeneltä tavata lipputangolla juna-aseman takapihalla.