Ongelma itselle on että mulla on myös pöydällä tuo 597€ maksanut Matebook 13 ja hypin näiden kahden välillä jatkuvasti ja yritän järkeillä kumpi näistä kannattaisi pitää. Ehkä tuo siinä tökkii eniten, X13 ei tunnu tarjoavan joka kerta niin paljoa parempaa että se oikeuttaisi puolet kovempaan hintaan, varsinkin kun tuppaan ajattelemaan että kyseessä on 1600 euron kone. Mutta sitten kun sopivaa hommaa sillä tekee niin se tuntuukin aivan loistavalta kamppeelta. Speksejä kun katsoo niin onhan siellä kolme kertaa tehokkaampi prosessori, tuplasti muistia, jonkinlainen GPU, 120Hz näyttö, paremmat liitännät, kosketusnäyttö, 360 asteen sarana. Näitä katsomalla voidaan varmasti todeta että tämä on passeli kone monelle, ominaisuudet kokoluokassa ovat täysin poikkeukselliset. Tästä päästäänkin siihen että en ole vielä tehnyt kummallakaan koneella todellista tehoa vaativia hommia mikä veisi saman tien edun toiseen päähän. Ei ollut rakkautta ensisilmäyksellä mutta annetaan aikaa vielä
Tuossa sä olet oikeassa: käyttöarvoa ei tule juuri koskaan lisää samassa suhteessa hinnan kanssa. Mulla oli itselläni Matebook 13 ihan tovi sitten, sattui olemaan vielä outlet-yksilöitä ja sellaisenaan varmaan absoluuttisesti parasta bang for buck -antia kevytläppäreissä (jotain 450 euroa). Mutta sitten taas toisaalta: mulla oli Flow X13:n kanssa rinnakkain käytössä Matebook 14 (4800H-malli), joka maksoi vain aavistuksen vähemmän kuin X13. Jos Matebook 13 tarjosi täysin epätieteellisellä asteikolla sellaisen 75% kokemuksen, niin Matebook 14 oli ehkä 80% ja X13 helposti 85%. Jos ei olisi ollut paria erityistä syytä 16GB muistille ja huippusuorituskyvylle, niin Matebook 13 olisi ollut selkeästi paras valinta per käytetty euro. Matebook 14 oli jo "riittävä", mutta pienellä hintaerolla Asus oli sitten jo pientä luksusta.