Mikä auto minulle?

Audin ja muiden 2.0 TDI:tä käyttävien VAG-vehkeiden kanssa kannattaa olla tarkkana moottorikoodeissa.

Yli 110 kW EA288 Evo on ainakin herkkä syömään öljyä. Niissä on alumiinilohko ja -männät. Ilmeisesti öljynkulutus liittyy jotenkin niihin. Teholtaan 110 kW ja alle olevissa on valurautainen lohko ja männät eikä öljynkulutusta.

EA288 Evo tais tulla markkinoille joskus 2017/18 tienoilla. Moottorikoodin avulla selviää helposti, onko kyseessä "perus" EA288 vai Evo.

Itsellä juuri 110 kW EA288 Evo 140 tkm, eikä kuluta yhtään öljyä. Kulkee tosi vähällä ja oikeastaan ainoa moottoriin liittyvä harmitus on, että DPF regeneroi turhauttavan taajaan, keskimäärin 250...300 km välein.

Koeajotilanteessa kannattaa muuten tarkistaa, kuuluuko kylmästä moottorista rytmikäs sihisevä ääni. Se kielii jakopään ongelmasta (hihna hinkkaa tahmaavaa kiristinrullaa). Alla esimerkki, miltä ääni kuulostaa:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtube.com/shorts/bBSLMH0u5yI?feature=shared

Itellä EA288 DFSD ja sama ääni. Kaksi kertaa vaihdettu jakohihna ja ääni palaa uudelleen aina. Tietyt kombinaatiot aiheuttaa mutta tohon ei ole selkeetä ohjetta olemassa merkkiliikkelläkään.
Tuo on ominaisuus ja kuuluu 3/4 ea288 tdi vehkeistä.

En sitten suosittele 30tkm öljynvaihtoväliä.
 
Alkais ensiauton osto pikkuhiljaa kiinnostelemaan vähän yli kolmenkympin iässä.
Budjetti olis jossain 6 kilon kieppeillä, sillä prioriteetit on lähinnä huoltovarmuus, taloudellisuus sekä luotettavuus. Ilmastointi ainoa pakollinen "lisävaruste", vakkarista plussaa.
Menis aika kevyeen ajoon, suurimmaks osaks kaupunki+maantie ja satunnaisiin mökkireissuihin.
Mulla ajossa nyt 2,5 vuotta Kia Rio 2013 150tkm, isommalla 1.4L koneella ja manuaalilla. Oikeastaan samat kriteerit oli silloin että 5-10k€ väliin auto, jossa on ilmastointi ja vakkari. Suht pienikulutuksinen ja edulliset huollot. Itsellä kilsoja 5-10tkm per vuosi.

Suurin osa ajosta kehää ja muuta 80 aluetta, satunnaisesti motaria. Ratinlämmitin erittäin kiva lisävaruste talvisin, varsinkin kun edellisessä asunnossa ei ollut edes lämmitystolppaa. Suurin remppa mitä tehty, niin kaikkiin nurkkiin uudet jarrulevyt + palat. Vuosittain sitten normihuolto, kustannukset noin +-200€/vuosi. Todella tyytyväinen kokonaisuuteen ja siihen mitä tuolla rahalla sai.
 
Mulla ajossa nyt 2,5 vuotta Kia Rio 2013 150tkm, isommalla 1.4L koneella ja manuaalilla. Oikeastaan samat kriteerit oli silloin että 5-10k€ väliin auto, jossa on ilmastointi ja vakkari. Suht pienikulutuksinen ja edulliset huollot. Itsellä kilsoja 5-10tkm per vuosi.

Suurin osa ajosta kehää ja muuta 80 aluetta, satunnaisesti motaria. Ratinlämmitin erittäin kiva lisävaruste talvisin, varsinkin kun edellisessä asunnossa ei ollut edes lämmitystolppaa. Suurin remppa mitä tehty, niin kaikkiin nurkkiin uudet jarrulevyt + palat. Vuosittain sitten normihuolto, kustannukset noin +-200€/vuosi. Todella tyytyväinen kokonaisuuteen ja siihen mitä tuolla rahalla sai.
Millaista keskikulutusta tuo Rio on antanut?
 
Etsinnässä on noin 3000 € hintaluokan auto pitkän matkan ajoon. Arkisin matkat voivat olla 400–500 km ja kuukaudessa kertyy vähintään 4000 km. Suurin osa ajosta tapahtuu maanteillä ja pikiteillä, mutta auton olisi hyvä selvitä myös metsäteillä. Nykyisen bensaversion tilalle haussa olisi mieluiten diesel.
 
Millaista keskikulutusta tuo Rio on antanut?
Renkaanvaihdon yhteydessä nollasin viimeks, eli olisiko huhtikuun alussa tai puolessa välissä. Nyt on auto näyttää 6,1L/100km ja keskivauhti about 55kmh. Kilsoja tullut ehkä 2500 tänä aikana.

Toissa talvena ilman lämmityspistoketta keskikulutus oli jotain vajaa 8L/100, ja viime talvena kun oli lämpimässä hallissa lopputalven niin noin 7L/100. Pitää taas renkaanvaihdon yhteydessä nollata niin selviää tulevan talven tulos. Riippuu toki säästäkin aika paljon.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
287 246
Viestejä
4 926 315
Jäsenet
79 336
Uusin jäsen
amirH

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom