Henriquez
SER OMISTAJA
- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 1 309
Audin ja muiden 2.0 TDI:tä käyttävien VAG-vehkeiden kanssa kannattaa olla tarkkana moottorikoodeissa.
Yli 110 kW EA288 Evo on ainakin herkkä syömään öljyä. Niissä on alumiinilohko ja -männät. Ilmeisesti öljynkulutus liittyy jotenkin niihin. Teholtaan 110 kW ja alle olevissa on valurautainen lohko ja männät eikä öljynkulutusta.
EA288 Evo tais tulla markkinoille joskus 2017/18 tienoilla. Moottorikoodin avulla selviää helposti, onko kyseessä "perus" EA288 vai Evo.
Itsellä juuri 110 kW EA288 Evo 140 tkm, eikä kuluta yhtään öljyä. Kulkee tosi vähällä ja oikeastaan ainoa moottoriin liittyvä harmitus on, että DPF regeneroi turhauttavan taajaan, keskimäärin 250...300 km välein.
Koeajotilanteessa kannattaa muuten tarkistaa, kuuluuko kylmästä moottorista rytmikäs sihisevä ääni. Se kielii jakopään ongelmasta (hihna hinkkaa tahmaavaa kiristinrullaa). Alla esimerkki, miltä ääni kuulostaa:
Linkki: https://youtube.com/shorts/bBSLMH0u5yI?feature=shared
Itellä EA288 DFSD ja sama ääni. Kaksi kertaa vaihdettu jakohihna ja ääni palaa uudelleen aina. Tietyt kombinaatiot aiheuttaa mutta tohon ei ole selkeetä ohjetta olemassa merkkiliikkelläkään.
Tuo on ominaisuus ja kuuluu 3/4 ea288 tdi vehkeistä.
En sitten suosittele 30tkm öljynvaihtoväliä.