Microsoft laajentaa talliaan ostamalla Activision Blizzardin 68,7 miljardilla dollarilla

MIcrosofthan on ostanut aiemminkin. Ensimmäisenä tulee mieleen Nokian puhelintuotannon ja brändin ostaminen noin 10 vuotta sitten. Siitä ei jäänyt paljon sankaritarinoita jälkipolville kerrottavaksi.

Olen aika varma että tästä tulee aivan samanlainen tussari. Activision pelit ovat olleet "out of date", eikä sieltä ole tiessa, että olisi ollut tulossakaan mitään kassakonetta räjäyttävää megatuotetta. Sitten kun tuo Microsoft ottaa tuotannon haltuun, niin olen varma että tuo kioski hiipuu kokonaan pois muutamassa vuodessa.
Ihan validi pointti. Mutta täytyy muistaa myös, että kyseessä oli rautapuoli, jossa sinne myös tungettiin MSn oma softa. Ja tietysti johdossa oli tuolloin Steve Balmer, joka ei MS johdossa hirveän hyvin menestynyt.
Nyt busines-malli on jo olemassa, pelien tarjoaminen kk-maksua vastaan. Tähän tarvitaan pelejä, ilman että joutuu maksamaan jotain lisenssimaksua välikäsille.
Lisäksi näyttäisi, että MS antaa myös pelitaloille mahdollisuuden toimia itsenäisesti, puuttumatta liikaa niiden toimintaan. Toki tuotteet täytyy tuoda MS omille alustoille.
MS on siirtynyt myös muutenkin tuottoisasti pilvipuolelle, joka sekin käy yhteen tämän pelipuolen kanssa.
 
Ihan validi pointti. Mutta täytyy muistaa myös, että kyseessä oli rautapuoli, jossa sinne myös tungettiin MSn oma softa. Ja tietysti johdossa oli tuolloin Steve Balmer, joka ei MS johdossa hirveän hyvin menestynyt.
Nyt busines-malli on jo olemassa, pelien tarjoaminen kk-maksua vastaan. Tähän tarvitaan pelejä, ilman että joutuu maksamaan jotain lisenssimaksua välikäsille.
Lisäksi näyttäisi, että MS antaa myös pelitaloille mahdollisuuden toimia itsenäisesti, puuttumatta liikaa niiden toimintaan. Toki tuotteet täytyy tuoda MS omille alustoille.
MS on siirtynyt myös muutenkin tuottoisasti pilvipuolelle, joka sekin käy yhteen tämän pelipuolen kanssa.
Ei se mikään validi pointti ole poimia yksi huonosti päättynyt kauppa ja jättää huomioitta kaikki muut
 
Jos Spencerin twiittiä on uskominen, niin CoD:t tulee myös jatkossa Sonyn konsoleille:


Jos mikkisoftan pomo sanoo noin onhan sillä enemmän uskottavuutta kuin jos Sonyn johtaja väittäisi samaa. Vanhat call of dutyt pysyvät kyllä pleikkarilla, mutta tuleeko ne uudet vielä julkaisemattomat pleikkarille jatkossakin se on se kysymys mikä ei ole taattu. Toisaalta voi Mikkisofta silti pistää kapuloita rattaisiin julkaisemalle uudet call of dutut ensin omalla konsolillaan ja vasta vuotta myöhemmin pleikkarilla vedoten "teknisiin" ongelmiin ja siitä huolimatta väittää, että sopimusta ei ole rikottu.
 
Toisaalta voi Mikkisofta silti pistää kapuloita rattaisiin julkaisemalle uudet call of dutut ensin omalla konsolillaan ja vasta vuotta myöhemmin pleikkarilla vedoten "teknisiin" ongelmiin ja siitä huolimatta väittää, että sopimusta ei ole rikottu.
Varmaan tämän vuoden Codista on jo sopimuksia olemassa ja eiköhän niitä kunnioiteta likaista peliä pelaamatta. Näinhän Deathloopinkin kohdalla taisi homma mennä.

Tulevaisuuden peleistä sitten hinnat vain taivaisiin ja Sonyä lypsämään jos haluavat pitää Codit ynnä muut pleikalla.
 
Ei se mikään validi pointti ole poimia yksi huonosti päättynyt kauppa ja jättää huomioitta kaikki muut
Ihan validi pointti, mutta toisaalta hyvä ottaa huomioon myös ne epäonnistuneet kaupat, jotka voivat kertoa MS:n tavasta tehdä tällaista kauppaa. Esim Skypehän myös pikkuhiljaa hiipui MSn oston myötä. Uskon kuitenkin, että Balmerin poistuttua MSn tapa toimia on myös muuttunut hieman järkevämmäksi.
 
Ihan validi pointti, mutta toisaalta hyvä ottaa huomioon myös ne epäonnistuneet kaupat, jotka voivat kertoa MS:n tavasta tehdä tällaista kauppaa. Esim Skypehän myös pikkuhiljaa hiipui MSn oston myötä. Uskon kuitenkin, että Balmerin poistuttua MSn tapa toimia on myös muuttunut hieman järkevämmäksi.
Kyllä, mutta esimerkiksi LinkedIn ja GitHub elävät ja voivat hyvin. Bethesdan kaupat ovat vielä liian tuoreet mutta ei siinä vielä ainakaan ole mitään ikävää näkynyt (paitsi PS-pelaajien kannalta). Pointti oli että on onnistuneita kauppoja ja epäonnistuneita kauppoja, ei voi vain poimia kivaa esimerkkiä toisesta.
 
Liki ilmaista vastaan on vaikea kilpailla ellei ole syviä taskuja. Herää kysymys mitä gamepass:lle käy, jos microsoft onnistuu poistamaan kilpailun? Tuosta kulmasta ajatellen voi tulla haasteita kilpailuviranomaisten taholta. Microsoft omistaa konsolialustan, pc-käyttöjärjestelmän ja pelit. Puhutaan vertikaalisesta integraatiosta, jossa oikeasti voi olla vaikea kilpailla microsoftin kanssa.

Mä uskon, että kauppa menee läpi. En usko, että yksi yritys pystyisi monopolisoimaan markkinaa. Luovat ihmiset ovat edelleen vapaita vaihtamaan työnantajaa/aloittamaan oman yrityksen/... Pelkillä brandien nimillä kuten call of duty ei markkinaa saa ajettua nurkkaan. Tämähän nähtiin jo kun halon core-poppii lähti veks MS:lta ja perustivat destinyä tekevän firman. Tilanteet muuttuu vaikka nyt näyttäisi siltä, että MS kahmii "kaiken".

Monopolisuunnasta ajatellen MS:n on kannattavaa saada sony&co olemaan vastustamatta kauppaa. Yksi työkalu tuohon on luvata kunnioittaa olemassaolevia sopimuksia ja pelata kiltisti.
 
Viimeksi muokattu:
Liki ilmaista vastaan on vaikea kilpailla ellei ole syviä taskuja. Herää kysymys mitä gamepass:lle käy, jos microsoft onnistuu poistamaan kilpailun? Tuosta kulmasta ajatellen voi tulla haasteita kilpailuviranomaisten taholta.

Mä uskon, että kauppa menee läpi. En usko, että yksi yritys pystyisi monopolisoimaan markkinaa. Luovat ihmiset ovat edelleen vapaita vaihtamaan työnantajaa/aloittamaan oman yrityksen/... Pelkillä brandien nimillä kuten call of duty ei markkinaa saa ajettua nurkkaan. Tämähän nähtiin jo kun halon core-poppii lähti veks MS:lta ja perustivat destinyä tekevän firman. Tilanteet muuttuu vaikka nyt näyttäisi siltä, että MS kahmii "kaiken".

Monopolisuunnasta ajatellen MS:n on kannattavaa saada sony&co olemaan vastustamatta kauppaa. Yksi työkalu tuohon on luvata kunnioittaa olemassaolevia sopimuksia ja pelata kiltisti.
Ei tuo kauppa toteutuessaan tee muutenkaan Microsoftista kuin vasta kolmanneksi suurimman pelitalon
 
Ei tuo kauppa toteutuessaan tee muutenkaan Microsoftista kuin vasta kolmanneksi suurimman pelitalon

Microsoft omistaa konsolialustan(suljettu), käyttöjärjestelmän(avoin) ja pelitaloja. Esim, epic taistelee kiivaasti applen kanssa. Ainakin kannattaa kysyä kysymys, että onko edes teoriassa mahdollista, että microsoft tekisi jotain kilpailua estävää käyttöjärjestelmän(windows)/alustan(xbox/gamepass) tasolla, joka voisi merkittävästi rajoittaa kilpailua? Siihen päälle voi miettiä hinnoittelupolitiikkaa, kun microsoft tuntuu rahoittavan pelibisnestä muiden bisneksien voitoilla.

Kysymyksiä on hyvä kysyä. Kysymykset lienee se syy miksi kaupan sulkeutumisessa kestää sen 12-18kk, kun asiaa puidaan läpi. Mä uskon, että kauppa menee läpi, mutta ei se tarkoita että kysymykset pitäisi jättää kysymättä ja vakuudet ottamatta ettei tehdä mitään liian ilkeää.
 
Viimeksi muokattu:
Uskon, että Call of Dutyt ja muut kyllä tulevat jatkossakin säilymään Sonyn alustalla, mutta melko varmaa on, että Xbox-eksklusiivisia ominaisuuksia näihin peleihin tulee. Esimerkiksi Call of Duty Modern Warfare 2019:ssa SpecOps co-op -moodi oli kokonaisen vuoden pelattavissa vain PlayStationilla.
 
Esim Skypehän myös pikkuhiljaa hiipui MSn oston myötä. Uskon kuitenkin, että Balmerin poistuttua MSn tapa toimia on myös muuttunut hieman järkevämmäksi.

Ah mutta Skype ostettiin jotta päästiin eroon ikävästä kryptatusta puhelinpalvelusta jota kolmen kirjaimen jenkkiorganisaatiot ei saaneet kuunneltua helposti. MS osti ja muutti "keskusjohtoiseksi" systeemiksi ja nyt kaikki puhelut ovat kuunneltavissa, viranomaisen pitää vain pistää pyyntöä mikkisoftalle, aivan kuten jenkkilaki vaatii puhelinjärjestelmissä. Voittoa ei tavoiteltu tässä hommassa ja varmasti kulisseissa sovittiin korvauksesta. Ja sitä mukaa kun Skype vähitellen vaipuu marginaaliin niin Teams ja Zoom sun muut viuhuvat, ja nämäkin ovat "hyväksyttyjä" systeemejä joissa luvataan kyllä salausta, mutta järjestelmän ylläpito pystyy, jälleen lain mukaan, kuuntelemaan kaikkea kunhan tuomarilta on paprut.

Myös Nokia-operaatiosta on ollut toisinaan spekulaatiota että pääasia oli päästä eroon puhelinkäyttiksestä joka ei ollut jenkkien lakien alaisuudessa. Samalla tottakai yritettiin tuupata windowsia puhelimiin ja kilpailla Googlea ja Applea vastaan mutta se sitten meni vähän puihin. Mutta pääasia oli että Symbian haudattiin ja Maemo jne. viritykset päätyivät museoon ja kaikki kännykkäliikenne käytännössä menee Applen tai Googlen hallitsemien softien kautta eikä ole niin justiinsa jos itse kännykkäverkot ovatkin turvallisia kun päätelaitteissa ei juuri ole vaihtoehtoja. Kolmen kirjaimen kiskat jälleen kiittävät kun voi tarvittaessa heilutella national security letteriä ja saada kaiken mitä haluaa...
 
Tässä mielestäni pitää muistaa, että Mikkis toi Xboxin kanssa online pelaamisen konsoleille (joo oli jotain jo ps2) kuin pc:llä.
Tässä pari todella mukavaa kuunneltavaa:
Kotimikrojen- ja Pelikonsolien kronikka

 
Pelibudjetit on kyl paisuneet sillä tahdilla että en edes järkyttyisi jos mentäisiin muutamaa "tentpole"-julkaisua lukuun ottamatta jollain aikavälillä timed exclusiveihin. On todistettu että vanhankin pelin julkaisu uudella platalla tekee mukavasti rahaa. Ainakin konsoli+PC julkaisu vähän joka pelistä on jo melkeinpä selviö kun Sony alkoi noita exclujaan porttaamaan ja en näkisi mahdottomana että pelejä alettaisiin myös julkaisemaan ristiin. Ts. MS-omistaman studion tuote tulisi vuoden-parin viiveellä myös pleikalle. Varsinkin jos Game Pass & friends on se tulevaisuus ja suuri osa tuloista vedetään kuukausimaksuista, jolloin julkaisun tuoma rahavirta on entistä paremmin ennustettavissa. Lähinnä toivon ettei jonain kauniina päivänä aleta sikailemaan sen suhteen että jotkut pelit ovat *vain* tilauspalvelussa eikä niitä voi ostaa erikseen "pysyvällä" lisenssillä...

Tosiaan esim. World of warcraft on super bueno game passiin. Moni game pass omistaja aloittaa pelaamaan wowia ja moni wowin pelaaja aloittaa game passin. Uusia jäseniä kumpaankin varmasti, mutta synnyttääkö yhtään uutta kassavirtaa Microsoftille... Tällä hetkellä ei tunnu olevan millään muulla väliä kuin käyttäjämäärällä.

Ihan järjetön markkinareaktio Sonylle (ja tietenkin just pahimmalla hetkellä itselle kun loppuviikosta myin (lähinnä yleinen teknoja laitaan ennemminkin kuin epäluottamuslause Sonylle)). Muutkin on näköjään sitä mieltä, että Sony on pelifirma. En edes huomannut ennen kuin luin tämän threadin :p

Wasteland 3 oli ihan eri maata kuin kakkososa kun Microsoft oli välissä ostanut Obsidianin.
 
mitä mieltä on täälä ihmiset lähteekö codit pois konsoleilta? minusta saisi lähtee pc yksin oikeus kunniaan ;)
milä täälä lueskellu nii aikas risti riitaisia asioita on ollut porukalla mutta ite sitä mieltä että pc yksin oikeus pitäisi tulla ja tämä on vain minun mieli piteeni?! :rofl:
 
mitä mieltä on täälä ihmiset lähteekö codit pois konsoleilta? minusta saisi lähtee pc yksin oikeus kunniaan ;)

Kysymyksen voi esittää että "haluaako Microsoft myydä vain puolet entisestä määrästä uutta CoDia" ja vastaus on että ei halua. Ja yleisemmin Microsoftin periaate taitaa olla että pelit tuodaan mahdollisimman laajasti saataville (pl. Sonyn alusta rajatuissa tapauksissa), siitähän koko gamepassissakin on kyse.
 
Miten se tekisi pelistä paremman että se olisi yksinoikeus pc:lle? Ihan typerä ajatus!
Jos peli tehdään suoraan kolmelle alustalle (PC, xbox ja PS) (tai oikeasti kahdella PC/XBOX ja PS) niin käyttäjäkunta on paljon laajempi = Peliin voidaan käyttää enemmän rahaa.

Mä toivon että MS pistää kampoihin sonyn typerille soppareille. Sony kun vastustanut crossplay tukea. Tällä myöskin saadaa pelaajia enemmän joten hyvä jos MS tätä vaatii Sonylta ehtona että saavat pelit.

Muuten kyllä toivon että MS pitää huolen että PS:lle myös tulee pelejä. Vaikka en PS2:n jälkeen ole pleikkaria omistanut niin silti pleikkarille on paikkansa. Ilman kilpailua homma menisi ihan kuralle!
 
Miten se tekisi pelistä paremman että se olisi yksinoikeus pc:lle? Ihan typerä ajatus!
Jos peli tehdään suoraan kolmelle alustalle (PC, xbox ja PS) (tai oikeasti kahdella PC/XBOX ja PS) niin käyttäjäkunta on paljon laajempi = Peliin voidaan käyttää enemmän rahaa.
Ehkä tossa on ajatuksena että kun peli tehään vaan esim pc:lle, niin se sitten hierotaan kuosiin ja ei tarvitte hieroa sitä erikseen konsoleille. Vähemmän devaajilla siis silleen hommia, kun mitä olisi että se hierotaan 3 alustalle.
 
Tuo on tietty totta, mutta olen ymmärtänyt että PC ja Xbox välillä ei ole suurta merkitystä. Ehkä jopa Xbox on helpompi kuin PC koska rauta on lukitumpaa.
Mutta valitettavasti mulla on se fiilis että vaikka peli tehtäisiin vain yhdelle alustalle sen hieromiseen ei käytetä tarpeeksi aikaa. Siksi en näe etuja että lukitaan vain yhdelle alustalle.
 
Tuo on tietty totta, mutta olen ymmärtänyt että PC ja Xbox välillä ei ole suurta merkitystä. Ehkä jopa Xbox on helpompi kuin PC koska rauta on lukitumpaa.
Mutta valitettavasti mulla on se fiilis että vaikka peli tehtäisiin vain yhdelle alustalle sen hieromiseen ei käytetä tarpeeksi aikaa. Siksi en näe etuja että lukitaan vain yhdelle alustalle.
Juu, mun käsityksen mukaan Xbox ja pc on tosi lähellä toisiaan, pleikka on sitten eroavainen, mutta ei sekään(PS5) nykyään kovin paljoa eroa noista muista. (Otan oikeuden olla väärässäkin tuossa asiassa)

Totta tuokin on että niiden hieromiseen ei sitä aikaa käytetä ikinä riittävästi, aina saadaan bugista kamaa uusissa peleissä. Juu, mielellään saisi noi pelit tulla alustalle kun alustalle, pelaajat siinä voittaisi. Mutta pisnes on pisnes, niin ymmärtäähän sen että kaikkea ei voi kaikille alustoille saada. Saataisiin nyt cross play vaikka ensi alkuun useimpiin multiplatform peleihin, niin sekin olisi jo alku kuitenkin.
 
PS5 suurin ero on että et voi vääntää peliä DirectXn päälle jos sillä ajat. Mutta oikeasti kaikki modernit enginet sisältävät tuen useammalle APIlle ja tuo eroavaisuus on triviaalin pieni, sama sisältö taipuu kohtuullisella vaivalla.

Nykypäivänä porttaaminen on täysin triviaalia koska kaikki kehitysympäristöt ovat järjestään multi-platform. Jos itse keittää jotain täysin omaa custom lientä ja kohdistaa sen vain yhdelle alustalle, sitten voi olla duunia mutta silloin on tehty väärin jo ensimmäisestä askeleesta lähtien.

PC kaipaa hieman enemmän työtä kun pitää tukea outoja aspect ratioita, unlockattua frameratea ja vahvasti vaihtelevaa rautaa jossa GPU voi olla kolmelta eri valmistajalta (vaikka kuinka olisi yksi API, GPU-kohtaiset erot ja toisinaan jopa saman valmistajan eri sukupolvien erot voivat aiheuttaa säätöä ja suorityskykyongelmia jotka on pakko kiertää jotenkin)

Lisäksi on vähän työtä tukea eri plattojen sosiaalisia ominaisuuksia, multiplayer-servereitä ja achievementteja, mutta nämäkin on aika samanlaisia ja PC:llä pitää käytännössä päättää rakentaako MS, Valve vai kenties Epic-alustalle noita asioita, vai tukeeko useampaa.

Porttauksen vaiva on kuitenkin pieni verrattuna siihen miten paljon jättää rahaa pöydälle jos ei julkaise kallista AAA-projektia joka platalla mihin se mitenkään taipuu. Ainoa syy tänäpäivänä olla julkaisematta PC+PS+Xloota on ... hmm... ei oikeasti ole syytä ellei yritetä tukea tiettyä konsoliplattaa exclulla. Switch voi jäädä väliin suorituskyvyn vuoksi, mutta muutoin sillekin on nykyään aika helppo portata. Tulevaisuus on "pelaa millä alustalla haluat" ja pitkän linjan taistelu on saada jengi maksamaan alustan kuukausimaksua.
 
Viimeksi muokattu:
PS5 suurin ero on että et voi vääntää peliä DirectXn päälle jos sillä ajat. Mutta oikeasti kaikki modernit enginet sisältävät tuen useammalle APIlle ja tuo eroavaisuus on triviaalin pieni, sama sisältö taipuu kohtuullisella vaivalla.

Nykypäivänä porttaaminen on täysin triviaalia koska kaikki kehitysympäristöt ovat järjestään multi-platform. Jos itse keittää jotain täysin omaa custom lientä ja kohdistaa sen vain yhdelle alustalle, sitten voi olla duunia mutta silloin on tehty väärin jo ensimmäisestä askeleesta lähtien.

PC kaipaa hieman enemmän työtä kun pitää tukea outoja aspect ratioita, unlockattua frameratea ja vahvasti vaihtelevaa rautaa jossa GPU voi olla kolmelta eri valmistajalta (vaikka kuinka olisi yksi API, GPU-kohtaiset erot ja toisinaan jopa saman valmistajan eri sukupolvien erot voivat aiheuttaa säätöä ja suorityskykyongelmia jotka on pakko kiertää jotenkin)
Sony vissiin käyttää sitä omaa API:aan kaiketi ja se taitaa olla se suurin eroavaisuus nyky koneissa? Tosin Nintendosta ei ole mitään havaintoja asian tiimoilta. Mutta joo, miehän en siis näistä sen kummemin mitään tiedä, kuhan vaan mutuilen sen perusteella mitä muistan jostain lukeneeni.
 
Mä toivon että MS pistää kampoihin sonyn typerille soppareille. Sony kun vastustanut crossplay tukea. Tällä myöskin saadaa pelaajia enemmän joten hyvä jos MS tätä vaatii Sonylta ehtona että saavat pelit.
Hyötyykö crossplaystä enemmän julkaisijat kassavirtojen muodossa, vai pelaajat. Käsittääkseni pleikkareilla saadaan yhä pelata suht-rauhassa ilman huolta kaiken maailman koodareista. Crossplayn (= PC pelaajien) myötä niitä ongelmia alkaa tulemaan huomattavasti enemmän vastaan, jonka kenties Xboxilla crossplaytä käyttävät huomaavat.
 
... Myös Nokia-operaatiosta on ollut toisinaan spekulaatiota että pääasia oli päästä eroon puhelinkäyttiksestä joka ei ollut jenkkien lakien alaisuudessa. Samalla tottakai yritettiin tuupata windowsia puhelimiin ja kilpailla Googlea ja Applea vastaan mutta se sitten meni vähän puihin. Mutta pääasia oli että Symbian haudattiin ja Maemo jne. viritykset päätyivät museoon ja kaikki kännykkäliikenne käytännössä menee Applen tai Googlen hallitsemien softien kautta eikä ole niin justiinsa jos itse kännykkäverkot ovatkin turvallisia kun päätelaitteissa ei juuri ole vaihtoehtoja. Kolmen kirjaimen kiskat jälleen kiittävät kun voi tarvittaessa heilutella national security letteriä ja saada kaiken mitä haluaa...
Tuosta on kieltämättä spekulaatiota, mutta paljon järkeenkäyvämpää tuossa oli tosiaan saada yksi menneisyyden merkittävimmistä puhelinvalmistajista 100% windows phone -valmistajaksi. Käytännössä ostettiin maemon kehitys pois ja pistettiin arpalippu vetämään windows phonen puolesta.

Tässä taas pistetään arpalippua vetämään, paljon isommin, xbox game passin puolesta, halutaan korjata xbox one:n pahin puute.

(ja kyllä mäsä vähän väliä ostaa firmoja, osa menestyy, osa sulautuu, osa taas on epäonnistuneita. Oisko onnistunein osto kuitekin NT:n kerneli? mene ja tiedä.)
 
Tosiaan esim. World of warcraft on super bueno game passiin. Moni game pass omistaja aloittaa pelaamaan wowia ja moni wowin pelaaja aloittaa game passin. Uusia jäseniä kumpaankin varmasti, mutta synnyttääkö yhtään uutta kassavirtaa Microsoftille... Tällä hetkellä ei tunnu olevan millään muulla väliä kuin käyttäjämäärällä.

En kyllä usko, että MS laittaisi tilausta toiseen palveluun samaan hintaan. Veikkaisin, että esim. GamePassin tilaaja voi saada jotain ylimääräisiä etuja/alennuksia WoWin pelikauppaan (lisäosat, mountit, servicet jne) ja vastaavasti WoWin tilaaja voi saada esim. parin kuukauden ilmaistilauksen kun maksaa 6 kk tilauksen WoWista.
 
En kyllä usko, että MS laittaisi tilausta toiseen palveluun samaan hintaan. Veikkaisin, että esim. GamePassin tilaaja voi saada jotain ylimääräisiä etuja/alennuksia WoWin pelikauppaan (lisäosat, mountit, servicet jne) ja vastaavasti WoWin tilaaja voi saada esim. parin kuukauden ilmaistilauksen kun maksaa 6 kk tilauksen WoWista.
Kyllä ms voi hyvinkin naittaa tilaukset, ainakin joksikin aikaa. Hamuavat vain käyttäjiä tällä hetkellä ja palvelun oletetulla tappiollisuudella ei ole juuri merkitystä.
 
Hetkeen ei kuitenkaan tapahdu ennenkuin diili on valmis. Mutta voisin nähdä että esim. yrittävät naittaa WoW-tilaukset ja Xbox/MS-accountin jotenkin vaikkapa niin että joskun on wow-tilaus, kun linkkaat tunnukset saat GamePass-tilauksen esim. 6kk ajaksi veloituksetta kunhan WoW-tunnari pysyy aktiivisena. Ja sen jälkeen jotain tarjousta tyyliin WoW+GamePass halvemmalla kuin molemmat erikseen.

Puhdasta WoW-tilausta osaksi nykyhintaista GamePassia en näe tapahtuvan ellei hommaa monimutkaisteta niin että on kaksi tasoa, nykyinen (halpuri) ja "premium GamePass" johon sitten kuuluu kasa lisätauhkaa, mukaan lukien WoW-tilaus. Osuisi kyllä "kopioidaan Netflixin bisnesmalli pelehin"-strategiaan.
 
Hetkeen ei kuitenkaan tapahdu ennenkuin diili on valmis. Mutta voisin nähdä että esim. yrittävät naittaa WoW-tilaukset ja Xbox/MS-accountin jotenkin vaikkapa niin että joskun on wow-tilaus, kun linkkaat tunnukset saat GamePass-tilauksen esim. 6kk ajaksi veloituksetta kunhan WoW-tunnari pysyy aktiivisena. Ja sen jälkeen jotain tarjousta tyyliin WoW+GamePass halvemmalla kuin molemmat erikseen.

Puhdasta WoW-tilausta osaksi nykyhintaista GamePassia en näe tapahtuvan ellei hommaa monimutkaisteta niin että on kaksi tasoa, nykyinen (halpuri) ja "premium GamePass" johon sitten kuuluu kasa lisätauhkaa, mukaan lukien WoW-tilaus. Osuisi kyllä "kopioidaan Netflixin bisnesmalli pelehin"-strategiaan.
Ainakin Gamepass ultimate on jo olemassa, sisältää gamepassin PClle ja Xboxille. Halvempi toimii vaan toisessa. Jotai tuollaista lisätauhkaakin on siinä päällä nykyisin, kuten cloud gaming yms
 
Jos Game Pass saa wow-tason (aika hullulta tuntuisi jos samaan hintaan vielä menisi joten oletetaan ettei):

- menetetään wow-tilausten tulot
- menetetään mahdollisesti jotain pelaajia periaatteesta (tosin voinee väittää että ketkä pelaa vielä Blizzardin pelejä ei tästä muutoksesta juuri suuttune...)

+ saadaan wow-käyttäjät gamepassiin (ketkä ei vielä ole)
+ saadaan lisää wow-pelaajia game passin tilaajista (koska de on "ilmaista")
+ keskitettyä mainontaa yms

Varmaan muitakin pointteja löytyy mutta positiiviset saattais olla voitolla jos kaiken laskee yhteen.
 
Vastaa suunnilleen Suomen valtion vuosibudjettia.

Helikopterirahaa on puskettu markkinoille viimeisen 20kk aikana tuhansia miljardeja ja näille isoille yhtiöillehän ne lopulta pääasiallisesti päätyvät ja nämä ihmettelevät sitten että mitäs hemmettiä me näillä tehdään. Siinä pelissä tuollainen Suomen valtion budjetti on suorastaan karkkirahoja miljardien asiakkaiden yhtiöille
 
Helikopterirahaa on puskettu markkinoille viimeisen 20kk aikana tuhansia miljardeja ja näille isoille yhtiöillehän ne lopulta pääasiallisesti päätyvät ja nämä ihmettelevät sitten että mitäs hemmettiä me näillä tehdään. Siinä pelissä tuollainen Suomen valtion budjetti on suorastaan karkkirahoja miljardien asiakkaiden yhtiöille
aina välillä tosiaan hämmästyttää miten kaukana reaalimaailmasta liikutaan kun Applen pörssiarvo on samaa suuruusluokkaa kuin Jenkkilän budjetti oli ennen koronaa ja suurinpiirtein samaan kategoriaan menee molemmat mainitsemasi helikopterirahaerät. Jotenkin absurdia että firma joka tuottaa mitä, yhden kaksi uutta peliä per vuosi, arvotetaan tuolle tasolle. Mikäs Activisionin liikevaihto oli?
 
aina välillä tosiaan hämmästyttää miten kaukana reaalimaailmasta liikutaan kun Applen pörssiarvo on samaa suuruusluokkaa kuin Jenkkilän budjetti oli ennen koronaa ja suurinpiirtein samaan kategoriaan menee molemmat mainitsemasi helikopterirahaerät. Jotenkin absurdia että firma joka tuottaa mitä, yhden kaksi uutta peliä per vuosi, arvotetaan tuolle tasolle. Mikäs Activisionin liikevaihto oli?

Activision Blizzardin liikevaihto on noin 9 miljardia dollaria vuodessa. Suomalaisista firmoista ainoastaan Nokia Solutions and Networks Oy on isompi liikevaihto noin 12,5 miljardia euroa. Sellainen ero on vielä, että Blizzard tekee voittoa tuolla liikevaihdollaan melkein miljardi dollaria joka vuosi kun taas Nokia tekee joka vuosi noin 500 - 1000 miljoonaa euroa tappiota. Viimeisen viiden vuoden aikana Nokia on tehnyt kolmisen miljardia euroa tappiota kun taas Blizzard on tehnyt 4 miljardia dollaria voittoa samana aikana.
 
Kun Nokia osti Alcatel Lucentin niin paljonko kauppahinta oli, viisi miljardia? Tai vastaavasti paljonko AMD maksoi Xilinxistä? Järkyttävää miettiä mitä hyödyllistä noin 70 miljardilla saisi aikaan. Sekin olisi mielenkiintoista että mistä se yhdeksän miljardia tulee ja mihin sitä käytettäisiin jos Activision laittaisi pillit pussiin. Toisaalta mihin ihmeeseen se kahdeksan miljardia kuluu vuosittain ...
 
Toisaalta mihin ihmeeseen se kahdeksan miljardia kuluu vuosittain ...

Pelkkien henkilöstökulujen 10000 työntekijän teknologiafirmalla on lähenneltävä miljardia dollaria.
Noiden peleillä täytyy myös olla kymmeniä miljoonia päivittäisiä pelaajia ja se on "normaaliin internetin ylläpitoon" verrattuna erittäin resurssiraskasta puuhaa, joten siihen täytyy upota aivan helkkaristi rahaa. Tuon kokoisella organisaatiolla pelkät tila- ja laitteistohankinnatkin liikkuvat kymmenissä jos eivät sadoissa miljoonissa dollareissa vuodessa.
 
Aika vähän sillä 10000 hengellä saadaan aikaa jos vertaa reaalitalouden saman kokoluokan toimijoita. Aika kova keskipalkka 100k.
 
Aika vähän sillä 10000 hengellä saadaan aikaa jos vertaa reaalitalouden saman kokoluokan toimijoita. Aika kova keskipalkka 100k.
Tiedä sitten jenkeistä (siellä taitaa olla kovemmat liksat alan osaajille), mutta suomessa 50k palkan palkkauskulut työnantajalle on lähellä 100k lukemaa.
 
Toki Activision on globaali firma mutta jenkeissä tulon muodostus ei mene ihan samaan tapaan kuin vaikka Suomessa.
Ei tietenkään mene samalla tavalla kuin Suomessa, mutta ei se tarkoita etteikö siellä olisi muita kuluja silti ihan helvetisti, myös sellaisia mitä Suomessa ei ole
 
Jos tuo piilaakso/usa firmanpyöritys versus suomi kiinnostaa niin tää on imho. ihan hyvä podcast aiheessta. Toki tuo on sijoittajan vinkkelistä, mutta koskevat niitä työvoiman hinta, sivutyökulut, byrokratia jne. aiheita

 
Jos Game Pass saa wow-tason (aika hullulta tuntuisi jos samaan hintaan vielä menisi joten oletetaan ettei):

- menetetään wow-tilausten tulot
- menetetään mahdollisesti jotain pelaajia periaatteesta (tosin voinee väittää että ketkä pelaa vielä Blizzardin pelejä ei tästä muutoksesta juuri suuttune...)

+ saadaan wow-käyttäjät gamepassiin (ketkä ei vielä ole)
+ saadaan lisää wow-pelaajia game passin tilaajista (koska de on "ilmaista")
+ keskitettyä mainontaa yms

Varmaan muitakin pointteja löytyy mutta positiiviset saattais olla voitolla jos kaiken laskee yhteen.

Tässä on Microsoftille vain yksi tärkeä asia - saada mahdollisimman iso porukka maksamaan kuukausimaksua Microsoftille. Piste. Kaikki muu on säätöä ja näperrystä jolla maksimoidaan niiden tilausten määrä. Ja saada se porukka pysymään tilaajina. Eli pinotaan mahdollisimman järisyttävä läjä tavaraa jotta sormi pysyy pois cancel-napilta. Sitten kun koko maailma on tilauspalvelun asiakas (Xbox = pelien Netflix) voidaan alkaa säätämään tarkemmin homma rahaa tuottavaksi. Sitä ennen voitolla ei ole mitään merkitystä, vain sillä että on maailman suurin pelipuolen tilauspalvelu jota kaikki tilaavat ja jota kukaan ei ainakaan peruuta jos pitää jostain luopua.

Microsoftilla on pätäkkää vaikka muille jakaa ja tässä käytännössä tehdään isojen poikien välillä jakoa "for all the marbles" tulevaisuuden pelipuolen tulojen suhteen. Tavoitteena selvästi maailma jossa pelintekijät ovat olemassa Microsoftin armosta, saaden sen korvauksen minkä Microsoft päättää antaa siitä että peli on pelattavissa Xbox Game Pass-tilauksessa jonka kaikki maksavat ja jonka lisäksi ei sitten ostella muuta kun on niin paljon pelattavaa jo tuolla tilauksella ettei ole aikaa muuhun.

En sitten tiedä kuinka hyvä tällainen maailma olisi ja mitä se tekisi pelien tarjonnalle ja pelibudjeteille sun muille, mutta...
 
Voi tovin kestää kaupan kanssa, kun poliittinen ilmapiiri on tällä hetkellä isojen firmojen yhdistymisiä vastaan. Se ei niin ystävällinen instanssi hoitaa microsoft blizzard kaupan tutkimisen amerikassa. Linjan tiukentumiseen lienee osasyynä se, että viranomaiset menivät antamaan luvan aikoinaan facebookin instagram&co hankinnoille. Nyt viranmaisia harmittaa ja on vaikea pilkkoa facebookkia, kun viranomaiset menivät hyväksymään kaupat aikoinaan. Nyt vetävät tiukkaa linjaa sen kanssa, että mitkä firmat voivat yhdistyä.

The FTC is generally perceived to be a harsher obstacle to get through. That's particularly true since Lina Khan was appointed as Chair by Joe Biden, as Khan is well-known to be critical of Big Tech. She rose to prominence with the famous essay titled Amazon's Antitrust Paradox.

It does mean Microsoft will have to work harder and possibly provide even more solid assurances, though. They already confirmed Call of Duty would stay on PlayStation platforms, but that statement was admittedly a bit vague, and we imagine the FTC would demand more specifics.


edit. Hesarissa näemmä kans juttu perustuen samaan bloombergin artikkeliin: Yrityskaupat | Microsoftin Activision-kauppa menossa Yhdysvaltain kauppakomission käsiteltäväksi
 
Viimeksi muokattu:

Hieman huvittavasti Microsoftin toimitusjohtaja sanoo, että kaupan toteutumisen jälkeen ei olisi huolta monopolimaisesta käytöksestä sillä Microsoft olisi vain pikkufirma, hehän olisivat vain alan 3. suurin yritys. No ei kai siinä sitten, eihän kolmanneksi suurin yritys voi missään nimessä vaikuttaa alaan negatiivisesti:D

"In a recent interview with Financial Times, Nadella suggested that Microsoft shouldn't face any obstacles in its path to regulatory approval because it's still too small to be considered anti-competitive. Specifically, Nadella notes that Microsoft would only be ranked third in market share behind industry leaders PlayStation and Tencent after the deal.
'Even post this acquisition, we will be number three with sort of low-teens share [of the gaming market]... We will be a bit player in what will be a highly fragmented place.'"
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 756
Viestejä
4 477 514
Jäsenet
74 009
Uusin jäsen
lieko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom