Microsoft julkaisi uuden DirectX 12 Ultimate -rajapinnan

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 630
microsoft-directx-12-ultimate-20200319.png


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Microsoft on esitellyt tänään netissä pidettävässä DirectX Developer Day 2020 -tapahtumassa uuden version DirectX-rajapinnasta. DirectX 12 Ultimate kokoaa yhteen kaikki DirectX-rajapintaan viime vuosina lisätyt uudet ominaisuudet ja se on käytössä myös yhtiön tulevassa Xbox Series X -konsolissa.

Microsoftin mukaan uuden DirectX 12 Ultimate -brändäyksen takana on ajatus siitä, että kuluttaja tietää jo ennen ostopäätöksen tekemistä paketista löytyvän merkinnän perusteella pelin tukevan kaikkia uuden sukupolven ominaisuuksia. Merkittävimmät rajapinnan uudet ominaisuudet perusmuotoisen DirectX 12:n päälle ovat DirectX Raytracing, Variable Rate Shading, Mesh-varjostimet ja Sampler Feedback. Microsoftin mukaan pelit tulisivat kuitenkin edelleen tuttuun tapaan toimimaan myös vanhemmilla DirectX 12 -näytönohjaimilla ilman uusia ominaisuuksia.

[embed]

DirectX Raytracing -rajapinta päivittyy DX12 Ultimaten myötä 1.1-versioon. Uusi versio sisältää kolme uutta isoa ominaisuutta: GPU:lla on nyt mahdollisuus luoda itse säteenseurantatehtäviä käymättä prosessorin kautta, tehokkaampi säteenseurantavarjostinten streamaus sekä Inline raytracing, mikä antaa kehittäjille entistä laajemmat vapaudet hallita säteenseurantaa, kun 1.0:ssa rajapintaan rakennetut rutiinit käskyttävät työt automaattisesti.

Variable Rate Shading on puolestaan ominaisuus, jonka avulla varjostuksen tarkkuutta voidaan laskea osassa ruutua. Esimerkiksi taustalla olevan tasavärisen seinän varjostuksissa ei tarvita samaa tarkkuutta, kuin etualalle hyppäävän xenomorphin terävissä hampaissa.

Mesh-varjostimet on suunniteltu antamaan kehittäjille vapaammat kädet geometrian kanssa. Nykyiset verteksivarjostimet antavat verrattain yksinkertaiset työkalut, jotka sinänsä toimivat hyvin, mutta jättävät osan raudan tarjoamasta suorituskyvystä ja mahdollisuuksista käyttämättä. Mesh-varjostinten käyttö muistuttaa Microsoftin mukaan yleisiä laskentavarjostimia (Compute shader).

[embed]

Sampler Feedback puolestaan parantaa useissa pelimoottoreissa käytettävää streaming-teknologiaa, jossa pelimaailman materiaaleja, varjostimia ja muuta ladataan reaaliajassa. Sampler Feedbackin avulla varjostinohjelma pystyy selvittämään, mikä osa ladatusta tekstuurista olisi todellisuudessa pitänyt ladata oikean tuloksen saamiseksi ja välittämään sen tiedon pelimoottorille, joka voi sitä hyödyntämällä tehdä tarkempia päätöksiä seuraavaksi ladattavasta datasta ja säästää muistia lataamalla vain juuri oikeat osat tekstuureista. Se mahdollistaa lisäksi Texture-space -varjostuksen, mikä mahdollistaa monimutkaisempien ja suorituskykyisempien valaistuslaskujen teon erottamalla objektien varjostamisen ja rasteroinnin toisistaan täysin erillisiksi vaiheiksi.

AMD tulee tukemaan DirectX 12 Ultimate -rajapintaa tulevilla RDNA2-arkkitehtuuriin perustuvilla Navi2X-näytönohjaimillaan. Arkkitehtuuriin perustuvia näytönohjaimia odotetaan markkinoille vuoden jälkimmäisen puoliskon aikana. RDNA2 on käytössä lisäksi joulumarkkinoihin mennessä julkaistavissa PlayStation 5- ja Xbox Series X -konsoleissa. Uutiseen on upotettu AMD:n RDNA2-näytönohjaimella ajettu DXR 1.1 -demovideo.

NVIDIA tukee DirectX 12 Ultimate -rajapintaa jo nyt Turing-arkkitehtuuriin perustuvilla RTX-sarjan näytönohjaimillaan. Huhujen mukaan NVIDIA tulisi tukemaan kaikkia vaadittuja ominaisuuksia seuraavassa sukupolvessa edullisimpia mallejaan myöten, eikä Turingin kaltaista GTX/RTX-erottelua olisi enää tulossa. Tästä ei kuitenkaan ole vielä minkäänlaista varmuutta, mutta asiasta kuultaneen lisää kun NVIDIA avaa sanaisen arkkunsa peruutetuista GTC-tuotejulkistuksista. Uutiseen on upotettu NVIDIAn video DirectX 12 Ultimate -rajapinnasta.

Lähteet: Microsoft, AMD, NVIDIA

Linkki alkuperäiseen juttuun
[/embed][/embed]
 
Niin ysäriä ... Johtuuko nimi jenkkien numerokammosta?
Ei vaan siitä että nämä olivat jo osa DirectX 12 -rajapintaa sinänsä, tämä Ultimate-versio vain kokoaa ne nyt yhteen nättiin pakettiin millä on helppo viestiä kuluttajille että tämä DirectX 12 -peli tukee näitä uusia ominaisuuksia.
 
Ei vaan siitä että nämä olivat jo osa DirectX 12 -rajapintaa sinänsä, tämä Ultimate-versio vain kokoaa ne nyt yhteen nättiin pakettiin millä on helppo viestiä kuluttajille että tämä DirectX 12 -peli tukee näitä uusia ominaisuuksia.
Kauhulla muistin syövereistä ryömii esiin muistikuvat DX11 ja feature levelit. Tosi kuluttajaystävällistä ja informatiivistä. Vain wifi alliance pystyy pahempaan.
 
Kauhulla muistin syövereistä ryömii esiin muistikuvat DX11 ja feature levelit. Tosi kuluttajaystävällistä ja informatiivistä. Vain wifi alliance pystyy pahempaan.
Feature levelithän elävät ja voivat paksusti Direct3D 12:ssa edelleen. Käytössä FL 11_0, 11_1, 12_0 ja 12_1 ja noista irrallisena vielä pitkä liuta ominaisuuksia missä on eri tiereitä mitä vaaditaan tai ei vaadita tiettyyn featureleveliin jne. Ja nyt sitten nämä uudet ominaisuudet mitkä niputettiin Ultimateksi mitkä ei ollut mitään feature leveliä
Ei näemmä toi wikin taulukko taivu foorumille niin tuolta lisää: Feature levels in Direct3D - Wikipedia
 
Sony pyyheltää suoritus testeissä ohi vulkan API kanssa ja Nvidia tukee... Nvidia tulee häviämään kruununsa tänä vuonna.
 
Sony pyyheltää suoritus testeissä ohi vulkan API kanssa ja Nvidia tukee... Nvidia tulee häviämään kruununsa tänä vuonna.
- Vulkan ei ole SONYn api, vaan ihan vapaa api. En tietysti näe estettä, että sony käyttäisi sitä.
- Nvidia tukee V1.1:stä
- Nvidia tulee tukemaan V1.2:sta, joka julkaistiin tammikuussa. Tällä hetkellä on betassa.
- Vulkanin varsinainen RT on perustunut Nvidian alustaan. 17.3.2020 julkaistiin ko ominaisuuksiin perustuvat laajennukset, pienin muutoksin, joten Nvidia tukenee kyllä!
- Sonyllä ei ole mitään vaikutusta AMD:n ja Nvidian PC GPU kisaan. Kummankin seuraavan sukupolven PC kortit julkaistaan joskus tulevaisuudessa, luultavasti melko samoihin aikoihin. Niiden suorituskykyjärjestys ja hinnat tiedetään sitten, kunhan kolmannet osapuolet pääsevät testaamaan niitä vapaasti ja kattavasti. Sitä ennen on täysin turha keulia kumpaankaan suuntaan, niihin uusiin kortteihin liittyen.
- Nvidian nykyiset RTX kortit tukevat noita dx12U:n ominaisuuksia ja ilmeisesti ehkä kaikki tulevat kortit (tarkistamaton huhu), seuraavassa sukupolvessa. AMD:n puolella tuki tulee seuraavassa sukupolvessa (ei tietoa, onko tuki kaikissa korteissa).
 
- Nvidia tulee tukemaan V1.2:sta, joka julkaistiin tammikuussa. Tällä hetkellä on betassa.
Nyt olet kyllä nähnyt omiasi, mitään 1.2:sta ei ole julkistettu ja vielä vähemmän sellaista on missään beetassa.

- Nvidian nykyiset RTX kortit tukevat noita dx12U:n ominaisuuksia ja ilmeisesti ehkä kaikki tulevat kortit (tarkistamaton huhu), seuraavassa sukupolvessa. AMD:n puolella tuki tulee seuraavassa sukupolvessa (ei tietoa, onko tuki kaikissa korteissa).
On kaikissa RDNA2-korteissa.
 
Näen varmaan sitten omiani: Vulkan Driver Support

Äh, juu, sekoitin jostain syystä päässäni tuon 1.1:n DXR 1.1:ksi enkä Vulkan 1.1:ksi :beye:
Vulkan 1.2 on tuettu jo RDNA1:ssa eli myös AMD tukee sitä ja siten myös Sony (ja MS:kin) voi tukea jos haluaa
Onko muuten joku jo käynyt läpi nuo preliminary raytracing laajennokset Vulkaniin, että ovatko ne nyt NVIDIAn setit pienin viilauksin vai ei?
Joka tapauksessa kaikkien RT-rauta näyttäisi taipuvan siihen Khronos julkaisi alustavan version Vulkan-rajapinnan säteenseurantatuesta - io-tech.fi
 
Feature levelithän elävät ja voivat paksusti Direct3D 12:ssa edelleen. Käytössä FL 11_0, 11_1, 12_0 ja 12_1 ja noista irrallisena vielä pitkä liuta ominaisuuksia missä on eri tiereitä mitä vaaditaan tai ei vaadita tiettyyn featureleveliin jne. Ja nyt sitten nämä uudet ominaisuudet mitkä niputettiin Ultimateksi mitkä ei ollut mitään feature leveliä
Ei näemmä toi wikin taulukko taivu foorumille niin tuolta lisää: Feature levels in Direct3D - Wikipedia
Ja lisään tähän vielä että nämä Ultimaten ominaisuudet tullaan tuntemaan myös nimellä FL12_2
 
Juu kaikki RDNA2 kortitt tukee kaikkea mutta nähtäväksijää onko kaikki AMD:n seuraavan sukupolven kortit RDNA2 kortteja vai onko osa vain uudelleen brändättyjä RDNA(1) kortteja.
 
Ohessa on ihan mielenkiintoinen video. Kertoo miksi tuo dx12_2 on vähemmän resursseja vaativa kuin edellinen versio. Eli jos oikein tulkitsen wanhoista 2000 sarjalaisistakin saataisiin enemmän irti sen avulla.



Se missä määrin tuo oli mainosvideo ja missä määrin ihan oikeita hyötyjä jäänee asiaa paremmin tuntevien arvioitavaksi, mutta omaan korvaan ihan loogiselta kuulostavia uudistuksia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 704
Viestejä
4 544 755
Jäsenet
74 833
Uusin jäsen
Kanadanhanhi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom