- Liittynyt
- 14.10.2016
- Viestejä
- 22 630
Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Microsoft on esitellyt tänään netissä pidettävässä DirectX Developer Day 2020 -tapahtumassa uuden version DirectX-rajapinnasta. DirectX 12 Ultimate kokoaa yhteen kaikki DirectX-rajapintaan viime vuosina lisätyt uudet ominaisuudet ja se on käytössä myös yhtiön tulevassa Xbox Series X -konsolissa.
Microsoftin mukaan uuden DirectX 12 Ultimate -brändäyksen takana on ajatus siitä, että kuluttaja tietää jo ennen ostopäätöksen tekemistä paketista löytyvän merkinnän perusteella pelin tukevan kaikkia uuden sukupolven ominaisuuksia. Merkittävimmät rajapinnan uudet ominaisuudet perusmuotoisen DirectX 12:n päälle ovat DirectX Raytracing, Variable Rate Shading, Mesh-varjostimet ja Sampler Feedback. Microsoftin mukaan pelit tulisivat kuitenkin edelleen tuttuun tapaan toimimaan myös vanhemmilla DirectX 12 -näytönohjaimilla ilman uusia ominaisuuksia.
[embed]
DirectX Raytracing -rajapinta päivittyy DX12 Ultimaten myötä 1.1-versioon. Uusi versio sisältää kolme uutta isoa ominaisuutta: GPU:lla on nyt mahdollisuus luoda itse säteenseurantatehtäviä käymättä prosessorin kautta, tehokkaampi säteenseurantavarjostinten streamaus sekä Inline raytracing, mikä antaa kehittäjille entistä laajemmat vapaudet hallita säteenseurantaa, kun 1.0:ssa rajapintaan rakennetut rutiinit käskyttävät työt automaattisesti.
Variable Rate Shading on puolestaan ominaisuus, jonka avulla varjostuksen tarkkuutta voidaan laskea osassa ruutua. Esimerkiksi taustalla olevan tasavärisen seinän varjostuksissa ei tarvita samaa tarkkuutta, kuin etualalle hyppäävän xenomorphin terävissä hampaissa.
Mesh-varjostimet on suunniteltu antamaan kehittäjille vapaammat kädet geometrian kanssa. Nykyiset verteksivarjostimet antavat verrattain yksinkertaiset työkalut, jotka sinänsä toimivat hyvin, mutta jättävät osan raudan tarjoamasta suorituskyvystä ja mahdollisuuksista käyttämättä. Mesh-varjostinten käyttö muistuttaa Microsoftin mukaan yleisiä laskentavarjostimia (Compute shader).
[embed]
Sampler Feedback puolestaan parantaa useissa pelimoottoreissa käytettävää streaming-teknologiaa, jossa pelimaailman materiaaleja, varjostimia ja muuta ladataan reaaliajassa. Sampler Feedbackin avulla varjostinohjelma pystyy selvittämään, mikä osa ladatusta tekstuurista olisi todellisuudessa pitänyt ladata oikean tuloksen saamiseksi ja välittämään sen tiedon pelimoottorille, joka voi sitä hyödyntämällä tehdä tarkempia päätöksiä seuraavaksi ladattavasta datasta ja säästää muistia lataamalla vain juuri oikeat osat tekstuureista. Se mahdollistaa lisäksi Texture-space -varjostuksen, mikä mahdollistaa monimutkaisempien ja suorituskykyisempien valaistuslaskujen teon erottamalla objektien varjostamisen ja rasteroinnin toisistaan täysin erillisiksi vaiheiksi.
AMD tulee tukemaan DirectX 12 Ultimate -rajapintaa tulevilla RDNA2-arkkitehtuuriin perustuvilla Navi2X-näytönohjaimillaan. Arkkitehtuuriin perustuvia näytönohjaimia odotetaan markkinoille vuoden jälkimmäisen puoliskon aikana. RDNA2 on käytössä lisäksi joulumarkkinoihin mennessä julkaistavissa PlayStation 5- ja Xbox Series X -konsoleissa. Uutiseen on upotettu AMD:n RDNA2-näytönohjaimella ajettu DXR 1.1 -demovideo.
NVIDIA tukee DirectX 12 Ultimate -rajapintaa jo nyt Turing-arkkitehtuuriin perustuvilla RTX-sarjan näytönohjaimillaan. Huhujen mukaan NVIDIA tulisi tukemaan kaikkia vaadittuja ominaisuuksia seuraavassa sukupolvessa edullisimpia mallejaan myöten, eikä Turingin kaltaista GTX/RTX-erottelua olisi enää tulossa. Tästä ei kuitenkaan ole vielä minkäänlaista varmuutta, mutta asiasta kuultaneen lisää kun NVIDIA avaa sanaisen arkkunsa peruutetuista GTC-tuotejulkistuksista. Uutiseen on upotettu NVIDIAn video DirectX 12 Ultimate -rajapinnasta.
Lähteet: Microsoft, AMD, NVIDIA
Linkki alkuperäiseen juttuun
[/embed][/embed]