Microsoft Flight Simulator (2020) PC / Xbox

Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
394
Pysähtyi sydän 10 minuutiksi tämän trailerin jälkeen.



Jumakiesus on upea.

Voikohan tuo olla aito seuraaja FS:lle, jonka myös HC simuttajat kuten itse, kelpuuttaisivat? Yhtä suuret addon potentiaalit kuin fsx? Xbox julkaisu ehkä hieman kalskahtaa casualille, mutta toisaalta FS:n ostajista varmaan suurinosa on ollut casualpelaajia.

FSX on jo helkutan vanha ja p3d taas ei hirveästi hotsita kun lentomalli on täysin sama, grafiikka on parempaa mutta vaatii edelleen läjän rexejä yms ja silti jää Fsx moottorin tekohengitys päälimmäiseksi mieleen.

Oi, tule MS ja näytä meille tie! Ja muistakaa Flight! Ei toisintoa siitä....
 
Voikohan tuo olla aito seuraaja FS:lle, jonka myös HC simuttajat kuten itse, kelpuuttaisivat? Yhtä suuret addon potentiaalit kuin fsx? Xbox julkaisu ehkä hieman kalskahtaa casualille, mutta toisaalta FS:n ostajista varmaan suurinosa on ollut casualpelaajia.
Missä kohtaa mainittiin että tuo olisi tulossa Xbox:lle? Xbox Game pass ja Xbox brändinähän on nykyään vain Microsoftin pelibrändi joten voi olla että (ja toivottavasti) vain PC julkaisu on tulossa. Jos tuo on edes lähellä FSX niin mitään mahdollisuutta pelata tuota konsolilla ei käytännössä ole. Ainakaan ilman äärimmäistä vitutusta ja valikkoviidakkojen läpikahlausta.

Toiseksi FSX ja lentosimuskenehän elää hyvin vahvasti plugareiden, modien, lisäpalikoiden kautta jne. joten epäilen siitäkin syystä konsolijulkaisua ellei tästä sitten ole tulossa "kaasu, jarru ja ohjainkahva"-peli.

Edit:
A new Microsoft Flight Simulator is on the way

and although this installment is part of the Xbox Game Pass program Microsoft still refers to it as “Microsoft Flight Simulator for PC.”

 
Viimeksi muokattu:
Voikohan tuo olla aito seuraaja FS:lle, jonka myös HC simuttajat kuten itse, kelpuuttaisivat? Yhtä suuret addon potentiaalit kuin fsx? Xbox julkaisu ehkä hieman kalskahtaa casualille, mutta toisaalta FS:n ostajista varmaan suurinosa on ollut casualpelaajia.

Itse casuaalina olen odottanut FS:lle jatkoa jo vuosia. Tärkeintä on saada tietoon, mitä mahdollisia lisälaitteita mahtaa tämä konsolilla tukea.
 
Juuri viime viikolla puhuttiin kaverin kanssa FSX:stä ja ihmeteltiin miten sille ei ole tullut jatkoa, tai miten google mapsin 3D-näkymää ei käytetä hyväksi lentosimuissa. Toivottavasti satellite data ja azure ai tarkoittavat nimenomaan sitä että maasto ja kaupungit ovat tarkasti mallinnettu. Minunlaiselleni kasuaalilentosimuttajalle se olisi tärkeintä.
 
Juuri viime viikolla puhuttiin kaverin kanssa FSX:stä ja ihmeteltiin miten sille ei ole tullut jatkoa, tai miten google mapsin 3D-näkymää ei käytetä hyväksi lentosimuissa. Toivottavasti satellite data ja azure ai tarkoittavat nimenomaan sitä että maasto ja kaupungit ovat tarkasti mallinnettu. Minunlaiselleni kasuaalilentosimuttajalle se olisi tärkeintä.

Kaikki siitä pitäisi, kunhan maan lähellä lennettäessä homma ei mene pannukakuksi niinkuin esim AFS2:ssa pl muutamat käsin panostetut paikat (suurkaupungit jne). Autogeniä tarvitaan, itse varsinkin kun olen "low and slow" pilotti niin haluan täyden autogenin jokapaikkaan, ja valitsen mielummin generoidut rakennukset (fsx) kuin lätyt kuvat. Eri asia sitten jos tuo tekoäly osaa jotenkin tehdä autogeneroiduista objekteista suht aitoja vastaavan sateliittikuvan perusteella tms. Olisi huikeaa.

Pidän nyt kuitenkin (epätoivoisena) peukkuja, että tulossa olisi kuitenkin "aito MS FS", nehän on joka ikinen kerta ollut edeltäjäänsä parempi ja realistisempi historiassa. Paitsi se Flight, mutta sitä ei lasketa. :) Ja uskon että he muistavat sen.

Realismi ja kasualisuus ei ole koskaan sulkenut pois toisiaan Flight Simulatorissa. Aikanaan valitettiin FSX:n missioneistasta, miten se on nyt pilattu peliksi. Ketä ne haittasi? Hieno lisä vain.
 
Realismi ja kasualisuus ei ole koskaan sulkenut pois toisiaan Flight Simulatorissa. Aikanaan valitettiin FSX:n missioneistasta, miten se on nyt pilattu peliksi. Ketä ne haittasi? Hieno lisä vain.
Ei olekaan eikä edes jossain arcade modessa ole mitään ongelmaa, mutta lähinnä ongelmaksi näen tässä koituvan sen että miten helvetissä Xbox:n padin kautta saadaan sellainen UI/UX jolla esim. jotain matkustajakonetta voidaan ohjata jossa on ääretön määrä funktioita ja toimintoja. PC:llä pystyy sentään kätevästi hiirellä klikkailemaan vipuja ja kytkimiä, mutta jollain padien analogeilla näiden metsästäminen kuulostaa aivan absurdilta.

Veikkaan että MS piti 13v tauon Flight Simulaattorien kanssa koska yksinkertaisesti totesi että koko scene on aivan liian niche että Flight Simulaattoriin panostaminen olisi taloudellisesti tarpeeksi tuottavaa MS:n skaalalla. Nyt kun comeback tehdään niin pelkään että tässä on nimenomaan simulaattoriväki pistetty kartanolle, sunnuntailentäjät tilalle ja tulossa on ultra yksinkertainen 4K fiilistelypeli eikä simulaattori.

Toki onhan sekin mahdollista että Xbox versiosta tulee ns. vedellä jatkettu variaatio PC-versiosta.
 
Ei olekaan eikä edes jossain arcade modessa ole mitään ongelmaa, mutta lähinnä ongelmaksi näen tässä koituvan sen että miten helvetissä Xbox:n padin kautta saadaan sellainen UI/UX jolla esim. jotain matkustajakonetta voidaan ohjata jossa on ääretön määrä funktioita ja toimintoja. PC:llä pystyy sentään kätevästi hiirellä klikkailemaan vipuja ja kytkimiä, mutta jollain padien analogeilla näiden metsästäminen kuulostaa aivan absurdilta.

Veikkaan että MS piti 13v tauon Flight Simulaattorien kanssa koska yksinkertaisesti totesi että koko scene on aivan liian niche että Flight Simulaattoriin panostaminen olisi taloudellisesti tarpeeksi tuottavaa MS:n skaalalla. Nyt kun comeback tehdään niin pelkään että tässä on nimenomaan simulaattoriväki pistetty kartanolle, sunnuntailentäjät tilalle ja tulossa on ultra yksinkertainen 4K fiilistelypeli eikä simulaattori.

Toki onhan sekin mahdollista että Xbox versiosta tulee ns. vedellä jatkettu variaatio PC-versiosta.

Ymmärrän täysin huolesi ja olen hyvin paljon samaa mieltä. Olen silti varovaisen toiveikas, etenkin mikäli pääpaino on PC versiossa. Jo se, että kehtaavat kutsua tuota simulatoriksi antaa toivoa. Oleellisinta on nyt se, että MS toisi aiemmalla konseptilla hyvän aihion addon tekijöille, eli hyvin pyörivä kaunis maailma, nykyaikaisela lentomallinuksella, ne muutamat casual koneet casual pelaajille ja sitten in-depth mallinnukset ulkopuolelta sortumatta ahneuteen kuten dovetail.

Kovin kiinnostaisi myös tietää, että jos tuossa on koko maailma, niin paljokohan syö levytilaa? :)) Itsellä on Aerofly FS2, jossa on _OSA_ yhdysvaltoja, levytilaa vie 123 gigaa. Myös DCS pelkällä caucasuksella syö itsellä 75 gigaa..
 
Seuraava peli joka kayttää azure pilveä. Olisko maailma kartta joltain osalta pilvessä, reaaliaikainen lentoliikenne/monin peli/sää… tai mihin nyt tuota pilveä voineis käyttää lento simulaattorissa, tusking nyt sentään lento simulaatio laskelmia netin kautta.
 
Tulee vaan mieleen että minkälaista rautaa tarvitaan niihin asetuksiin/laatuun jota näyttivät. Ei voi mitenkään pyöriä kuin huippuraudalla.
 
Pitäsköhän tästä nyt innostua? Oli kyllä huikean näköistä settiä.. :drool:
Hotaskin löytyisi, mutta sitten pitäs löytää vielä se into opetella lentämään noita vehkeitä.. :darra:
 
On ainakin nätin näköinen jos ei muuta. Pitää laittaa kai tämäkin tarkkailuun.
 
Mitäs uutta noituutta tämä nyt on? Näytti kyllä helvetin hienolta. Suositusspeksejä odotellessa :vihellys:
 
Itse casuaalina olen odottanut FS:lle jatkoa jo vuosia. Tärkeintä on saada tietoon, mitä mahdollisia lisälaitteita mahtaa tämä konsolilla tukea.

Sopiikohan steam controller pc versioon ja satunnaiseen ei niin vakavaan ilmailuun?
 
Ohhoh, huhhuh! Ei MITÄÄN mahdollisuutta että peli pyörisi VR tilassa trailerin kaltaisilla grafiikoilla ja ilman VR:ää lentäminen taas... not gonna happen. Toivottavasti engine skaalautuisi hyvin ja karkkia pudottamalla olisi mahdollista saada sujuva VR kokemus. Noissa grafiikoissa kyllä tuntuu olevan "E3-lisää" muutenkin, totuus lienee karumpi... Kaiholla muistelen vanhoja FSX lentotehtäviä, joita tuli vedettyä läpi itse kyhätty track IR - lippis päässä. :geek: Odotukset on kovat!
 
Kaiholla muistelen vanhoja FSX lentotehtäviä, joita tuli vedettyä läpi itse kyhätty track IR - lippis päässä. :geek: Odotukset on kovat!

Täsmälleen samaa tuli puuhailtua Kyllä sitä lopun viimeksi sitten hommaili ihan ehdan Track ir:n, vaikka yllättävän hyvin se ledlippis + webcamera toimikin. :D
 
Home - Microsoft Flight Simulator

Katsotaan toki homma loppuun asti, mutta jos tähän on uskomista niin onpa mukava olla väärässä. :D

While this is not the moment to answer every question being asked, we do want to take the opportunity to answer a few important ones:

  1. We are making Microsoft Flight Simulator. Emphasis on the word SIMULATOR.
  2. Designed for PC, optimized for multiplatform support (e.g. Xbox).
  3. Yes. We are supporting 3rd Party Content Development and Community Content creation. We are aware of the concerns in the current eco-system and are working to address them.
  4. Yes. We genuinely want to work closely with the community in the development of this title.
  5. Accessibility is important to us. Whatever your abilities are, if you want to fly, we are going to do whatever we can to make that happen. Yoke and pedals, mouse and keyboard, controller, etc. No pilot should be left behind.
 
Saa nähdä tarjoaako mitä lisää verrattuna x-plane 11:sta. Ehdin jo vaihtaa siihen FSX:stä. Siinä käytössä maksullinen lisäosa Helsinki Metropolitan VFR, joka paransi huomattavasti lentelyä täällä vaikka ei pääsekään googlen tasolle. Pitäisi mennä siitä paremmaksi, taikka jotain muuta lisää, kuten vaikka puhetunnistuksella ryyditetty lennonjohto, niin ehkä voisi harkita.
 
Näitä simujakin alkaa olemaan jo muutama. Prepar3d, X-Plane ja Aerofly FS2. Hyvä toisaalta, että kilpailua tulee mutta varmasti hankaloittaa addonien tekijöitä. Toivon kuitenkin kun MS on puikoissa, että tästä tulisi se kunnon simu, jossa lentomalli on kunnossa ja jolle on helppo väsäillä addoneita. Toivottavasti myös PMDG lähtee kelkkaan, niin saadaan tarkasti mallinnetut matkustajakoneet taivaalle :)
 
Komeita maisemia kyllä. :) Saataisiinkohan tähän myös lentoturmantutkinta modi niistä tapauksista, joissa kone olisi ollut ehkä pelastettavissa. :think:
 
Viimeksi muokattu:
Tuo kyllä pc:llä vaatii kaikkein kalleinta rautaa. Ja "Xboxllia" tosiaan Scarlettin, millään nykyboxilla turha edes yrittää.
 
Tuo kyllä pc:llä vaatii kaikkein kalleinta rautaa.
Jospa se pyörisi 9900K:lla ja GTX 1080:llä. Microsoftin edellinen simu FSX on todella riippuvainen yhden ytimen suorituskyvystä ja prosessorin kellotaajuudesta, joten toivottavasti siinä asiassa olisi kehitystä tapahtunut. Siis oikea tuki useammalle ytimelle/säikeelle.
 
Jospa se pyörisi 9900K:lla ja GTX 1080:llä. Microsoftin edellinen simu FSX on todella riippuvainen yhden ytimen suorituskyvystä ja prosessorin kellotaajuudesta, joten toivottavasti siinä asiassa olisi kehitystä tapahtunut. Siis oikea tuki useammalle ytimelle/säikeelle.
FSX on vuodelta 2006. Ei liene yllätys kenellekään, että multicore -tuki on mitä on. Verrokkina intelin neliytiminen Q6600 julkaistiin alkuvuodesta 2007.
 
Jospa se pyörisi 9900K:lla ja GTX 1080:llä. Microsoftin edellinen simu FSX on todella riippuvainen yhden ytimen suorituskyvystä ja prosessorin kellotaajuudesta, joten toivottavasti siinä asiassa olisi kehitystä tapahtunut. Siis oikea tuki useammalle ytimelle/säikeelle.

Sama kokoonpano itselläkin tällä hetkellä. Tosin, julkaisuun on sen verran aikaa, että varmaankin tulee uusi näytönohjain hankittua. Prosessori varmastikin kyllä riittää.
En epäile yhtään, etteikö olisi tullut kehitystä. Prepar3d on jo kehittynyt tuosta FSX-ajasta mukavasti.
 
Tämäkin tod.näk tulee myös Xbox Game Pass:iin joten tulee varmasti testailtua. Tulisi kyllä erikseenkin hankittua jos ei tulisi.
 
En oo näistä lentosimuista oikein välittänyt aikasemmin mutta noi pari videoo kun on katsonut niin kyllä sytyttää tälläistä grafiikkafiilistelijää. Pakko kyllä ostaa kun julkaisevat ja avartaa maailmaa myös lentämisen pariin.
 
Toivottavasti myös olennaiseen panostetaan eli fysiikkamallinnukseen ja lentämisen simulaatioon eikä pelkkään silmäkarkkiin. Ettei vaan tulisi mitään arcade-pasketta. Tämän simun pitäisi pystyä tarjoamaan jotain, mihin X-plane tai P3D ei pysty, että se olisi kiinnostava. Ja yksi kiinnostava kysymys on myös lisäosakoneiden tuki.
 


Näköjään Microsoft kutsunut muutamia toimittajia paikalle testaamaan simua.
5 vuotta ilmeisesti ollut jo kehitystyön alla. Videossa Frooglesimin tarina tutustumiskäynnistä. Yritän täällä etsiä leukaa lattialta.
Kyllä siellä Microsoftinkin edustaja sanoi, että tällä kertaa tehdään asiat oikein. Ensin tehdään simulaattori, sitten siitä muunnetaan boxille jne. Kehittäjien haastatteluista jäi ihan hyvä kuva. Kyllä tästä hyvä simulaattori vielä tulee.
 
Viimeksi muokattu:
En ole koskaan jaksanu opetella näitä hc-lentosimuja mutta tämä näyttää kyllä sen verran uskomattomalta että pakko se on yksi "oikea" lentosimu elämässään ostaa ja vaan opetella lentäminen alusta alkaen. :drool:
Sen verran vielä pidättelen että haluan kyllä että pelissä on myös jotain oikeaa tekemistäkin, en minä pelkän lentelyn takia tätä kyllä osta.
Aiemmissa MSFS:ssä ei ole tainnu olla muuta kun juuri se lentely, en sitten tiedä haluanko maksaa grafiikkademosta ~100 euroa tai mitä tämä nyt tuleekaan maksamaan..
 
Olin tuttavan ultralight koneen kyydissä ja alkoi kiinnostamaan lentosimut, tämä varsinkin nyt kun siihen törmäsin. Aika outoa että tässä ei ole VR-tukea suoraan julkaisussa, juuri tällaiseen VR on ihan omiaan nostamaan kokemuksen toiselle tasolle. Itseltä löytyy Valve Index joten tuo vähän harmittaa, mutta toivottavasti tulee tuki pian julkaisun jälkeen, niin voisi itsekin lähteä tähän maailmaan ja edellisen kirjoittajan tavoin opetella kaikki alusta.
 
Olin tuttavan ultralight koneen kyydissä ja alkoi kiinnostamaan lentosimut, tämä varsinkin nyt kun siihen törmäsin. Aika outoa että tässä ei ole VR-tukea suoraan julkaisussa, juuri tällaiseen VR on ihan omiaan nostamaan kokemuksen toiselle tasolle. Itseltä löytyy Valve Index joten tuo vähän harmittaa, mutta toivottavasti tulee tuki pian julkaisun jälkeen, niin voisi itsekin lähteä tähän maailmaan ja edellisen kirjoittajan tavoin opetella kaikki alusta.
Tuo jäänyt välistä, toivoin että olisi ollut VR-tuki jo betassa. Ei kyllä tule hankittua ennen kunnon VR-tukea, siihen asti X-Plane 11 lisäosineen riittäköön. Ei sekään kuitenkaan paha ole kun asentaa orthot ja muut sceneryt, mutta jälkeen jää noista FS2020 kuvista. X-Plane vaan vaatii koneelta turhan paljon ja Helsinki VFR sceneryssäkin on puutteita.

Oliko tuosta VR-tuen puuttumisesta missä? Itse otin tutustumislennon aikoinaan ultrakevyellä (Ikarus C42), suosittelen sitä myös muille. Kustantaa noin 200 euroa ja pääsee itse puikkoihin. Malmin sulkeminen voi vaikuttaa siten että ei pääse Helsingin yllä enää lentämään tuossa.
 
Tuo jäänyt välistä, toivoin että olisi ollut VR-tuki jo betassa. Ei kyllä tule hankittua ennen kunnon VR-tukea, siihen asti X-Plane 11 lisäosineen riittäköön. Ei sekään kuitenkaan paha ole kun asentaa orthot ja muut sceneryt, mutta jälkeen jää noista FS2020 kuvista. X-Plane vaan vaatii koneelta turhan paljon ja Helsinki VFR sceneryssäkin on puutteita.

Oliko tuosta VR-tuen puuttumisesta missä? Itse otin tutustumislennon aikoinaan ultrakevyellä (Ikarus C42), suosittelen sitä myös muille. Kustantaa noin 200 euroa ja pääsee itse puikkoihin. Malmin sulkeminen voi vaikuttaa siten että ei pääse Helsingin yllä enää lentämään tuossa.

Tuossa Zemezin videossa videon tekijä mainitsi, oli ollut MS:n esittelytilaisuudessa jossa olivat saaneet kysellä kaikkea, oli kysynyt että onko VR tuki, ja vastaus oli ei julkaisussa, mutta tutkivat sitä tjsp.

Edit: kohdassa 25:10
 
Shacknewsissä sattui artikkeli silmään. Bing mapsista kartta pohja(alueet vielä kesken), sää simulaatio tai "todellisuuteen" perustuva. Asobo studion microsoft palkannut tekemään tämän. Aikaisemmin kinect pelin ja hololens pelejä microsoftin kanssa tehnyt. Viimeisin julkaisu taitaa olla plaque tales innocence. Muusta lento liikenteestä ei ollut mainintaa..
 
Jospa se pyörisi 9900K:lla ja GTX 1080:llä. Microsoftin edellinen simu FSX on todella riippuvainen yhden ytimen suorituskyvystä ja prosessorin kellotaajuudesta, joten toivottavasti siinä asiassa olisi kehitystä tapahtunut. Siis oikea tuki useammalle ytimelle/säikeelle.

FSX on vuodelta 2006. Ei liene yllätys kenellekään, että multicore -tuki on mitä on. Verrokkina intelin neliytiminen Q6600 julkaistiin alkuvuodesta 2007.

FSX on pääosin kehitetty tietenkin FS9 (FS2004) jälkeen, silloin saatavilla olevilla SDK:lla ja muilla kirjastoilla. 2000-luvun alussa ei tosiaan säikeistys ollut varmastikaan se ensimmäinen asia mielessä, vaikka Hyperthreading ja AMD:n X2 dual core prossut olivatkin jo markkinoilla FSX:n julkaisussa. Todellisuudessa FSX kehitettiin kuitenkin DirectX 9:lle ja Windows XP:n sekä Windows Vistan kehityksen aikana saatavilla olevien kirjastojen avulla. Muistaakseni FSX:n tuli myöhemmin DirectX 10 -moodi, joka jäi aina käytännössä teknologiademoksi, sillä se ei tukenut kaikkia graafisia ominaisuuksia mitä Dx9, samalla kuitenkin tukien jotain uusia ominaisuuksia. Ymmärtääkseni FSX:kin perustui vielä hyvin vahvasti aikaisempiin Flight Simulatorin versioihin, vähintäänkin FS98:n, joka oli ensimmäinen versio missä DirectX otettiin käyttöön.

En usko että FS 2020 tulee olemaan suorituskyvyltään verrattavissa FSX:n julkaisuhetkellään. Näytönohjainten muistit ovat nykypäivinä niin suuria, että suuret tekstuurikoot tuskin nousee aivan heti ongelmaksi. FSX:kin kykenisi tänään suurempiin tekstuurikokoihin, mutta sen suurin rajoitus on 32-bittisyys, joka rajoittaa muistin käytön käytännössä sinne reiluun 3 gigatavuun. Prepar3D 4.0 on tavallaan se versio, mikä FSX:n olisi pitänyt olla vuosikymmenen alussa, sillä se tukee 64-bittistä muistiavaruutta ja monisäikeistystä. 64-bittisyys takaa ainakin teoriassa sen, että vaikka se 4K@144hz ei tänään vielä onnistuisikaan, on se ainakin mahdollista saavuttaa tulevaisuudessa, kun näytönohjainten tehot kasvaa. Prepar3D perustuu kuitenkin vielä hyvin suurelta osin FSX:n (ja FS98-FS2004), ja ei siten myöskään skaalaudu ihan lineaarisesti prosessoriytimien lisäyksen mukaan. Kuluttajakäyttöön Prepar3D:tä ei koskaan suoraan myytykään, joten graafinen ulkoasu ei varmaan koskaan ole ollut ensimmäisenä asiana mielessä.

Uusissa SDK:ssa on hyvin paljon asioita jotka helpottavat samanlaisten asioiden tekemistä, kuin mitä FSX:ssä tehtiin ensimmäistä kertaa. Yksi suurin tekijä näistä on ns. autogen, joka maan muotojen ja maatekstuurien jälkeen ollut suurin yksittäinen suorityskykyyn ja ruudunpäivitysnopeuteen vaikuttava asia. Ymmärtääkseni tapa millä autogeniä on simulaattorissa "aseteltu" on tukeutunut hyvin suuresti prosessorilaskentaan. DirectX 11:n myötä mahdolliseksi tullut GPGPU laskenta mahdollistaa ymmärtääkseni lähes kaikkien visuaalisten asioiden sekä esimerkiksi edistyneemmän lentomallinnuksen laskennan siirtämisen näytönohjaimelle. Näinollen monissa yksittäisissä grafiikkalaskentatehtävissä on vain oikeita DirectX 11 laajennuksia käytettäessä varmasti saatu monikymmen- ellei satakertaisia parannuksia suorituskykyyn.

Prepar3D:n matka ei olisi pitkä matka näyttämään lähes samalta kuten FS2020, vaikka toki hieman parannuksia eri graafisten kykyjen suhteen pitäisikin tehdä. Esimerkkinä tästä täysin manuaalisesti tehty ilmakuviin perustuva NL2000-maisema:

Lisäksi jo vuosikymmenen vaihteessa kehitettiin rajapintaohjelmistoa sekä FS2004:lle että FSX:llä, millä sai Google Mapsin tai monen muunkin ilmakuvapalvelun kuvat simulaattoriin maisemaksi: A TileProxy Quick Guide
TileProxy oli toki hyvin alkeellinen, eikä se tehnyt mitään muuta kuin asettanut kuvat maan muotojen mukaiseksi ja näyttänyt ne simulaattorissa. yli 5000 jalan lentelyssä tälläiset maisemat tuntuvat jo hyvin realistisilta, vaikka maanpinnalla ne näyttävätkin täysin litteiltä. Nykyisin käytettävillä olevilla ohjelmistotyökaluilla olisi melko triviaalia analysoida ilmakuvia ja lisätä erilaisia 3D-objekteja arvioiden kuvan sisältöä. Mitään varsinaista tekoälyäkään ei välttämättä tarvitsisi uskottavan maiseman luomiseen, vaan pelkät konenäkötekniikat sopisivat siihenkin hyvin. Toki lisäksi tarvittaisiin kuvien blendaamista ja uudelleenvalottamista, mikä normaalisti tehdään tavallisissa maisemissa manuaalisesti.

Tuosta TileProxy esimerkkiä vuodelta 2008:
& Mielestäni puiden & talojen lisäyksellä, pilvimallinnuksen ja valotuksen päivittämisellä nykypäivään FSX/P3D:kin olisi voinut näyttää lähes FS2020:lta.

Täytyy kyllä lopuksi sanoa että olen itsekin odottanut tämän kaltaista lentosimulaattoria jo varmaan siitä hetkestä lähtien kun ensimmäisen kerran kokeilin FS 2002 ja FS 2004 joskus vuoden 2003 tienoilla :) Olen myös innostunut simulaattorin tulosta, vaikka vähän harmittaakin että vaikkei ihan, niin lähes näiden demojen kaltainen simulaattori olisi ollut mahdollista toteuttaa jo niihin aikoihin kun Asobo Studio alkoi joskus n. 2014 tätä rakentamaan.

Pelit kuten Crysis ei ole koskaan omaan silmään näyttäneet erityisen realistisilta, vaan niissä on aina ollut joku tietty karkkimaisuus, mutta täytyy kyllä sanoa, että kyllä se silmä ihan eri tavalla katsoo tälläistä:
procedurally-generated_Grass_Normandie-1.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Tämä menee kyllä ostoon. Olen aina kaivannut VFR lentämistä simuissa Cesnalla ja vastaavalla ja vain katsella maisemia. Aiemmin tämä ei ole onnistunut mutta tässä pitäisi onnistua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 730
Viestejä
4 494 169
Jäsenet
74 285
Uusin jäsen
ImPetriiZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom