Microsoft esitteli skaalaimet yhden varjon alle kasaavan Direct Super Resolutionin

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 590


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Microsoft ilmoitti aiemmin esittelevänsä DirectX-rajapintaan uuden Direct Super Resolution -ominaisuuden GDC 2024 -tapahtumassa. Nyt messut ovat ohi ja DirectSR:n yksityiskohdat alkavat olemaan selvillä.

Microsoftin uusi Direct Super Resolution on tarkoitettu tekemään paitsi pelinkehittäjien, myös pelaajien arkipäivästä astetta helpompaa. Ominaisuuden idea on tarjota kehittäjille yksi yhteinen rajapinta, jonka kautta tuetaan suoraan kaikkia skaalaustekniikoita. Tekniikan avulla tullaan pääsemään ainakin DirectX-pelien osalta eroon tilanteesta, jossa peli tukee vain tiettyjä skaalaimia.

Vaikka DirectSR on pohjimmiltaan rajapinta, jonka kautta voidaan tukea suoraan kaikkia skaalaimia, sen mukana tullaan myös toimittamaan ainakin yksi kaikilla toimiva skaalain, eli AMD:n FidelityFX Super Resolution 2. Tarkemmin kyse on FSR 2:n tuoreimman 2.2.2-version pohjalta kehitetystä versiosta, jossa luvataan olevan mukana kaikki tuoreimmat parannukset skaalauksen laatuun. Microsoftin diassa puhutaan kuitenkin mukana tulevista skaalaimista monikossa, mikä vihjaisi FSR 2:n saavan rinnalleen myös toisen kaikilla toimivan skaalaimen, mutta yksityiskohdat siitä jäävät selvitettäviksi myöhemmin.

Siinä missä FSR 2 ja mahdolliset muut mukana tulevat skaalaimet tulevat toimimaan kaikilla, DirectSR tukee luonnollisesti myös kaikkien omia skaalaustekniikoita, kuten DLSS ja XeSS. Loppukäyttäjä pääsee siis valitsemaan vielä pelissä haluamansa skaalaimen. Microsoftin diassa mainitaan myös erikseen NPU:t, mikä vihjaa ainakin jonkin valmistajan olevan kehittämässä GPU:n sijasta prosessorin tekoälykiihdyttimellä toimivaa skaalainta.

Lähde: 4Gamer

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 768
Juurikin. DX:llä ei ole koskaan ollut mitään tekemistä Vulcanin kanssa, eli ne kulkevat eri polkuja, kuten ennenkin. Vaihtoehtoinen reitti. Sehän on sinällään kiinnostavaa tuleeko Vulcaniin jollakin aikavälillä vastaava geneerinen rajapinta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 111
Vulcanista en tiedä mutta Vulkan on täysin erillinen DirectX:stä. Jos DirectX:ään lisätään feature niin ei se tarkoita mitään Vulkan API:lle tai OpenGL:lle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 602
Lähinnä pohdin tuolla kysymyksellä, että onko Vulkan erikseen aikeissa tuoda vastaavaa ominaisuutta omaan rajapintaansa eli onko tästä ollut mitään uutisia?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 111
Lähinnä pohdin tuolla kysymyksellä, että onko Vulkan erikseen aikeissa tuoda vastaavaa ominaisuutta omaan rajapintaansa eli onko tästä ollut mitään uutisia?
Ei ole mitään roadmapissa tämmöiseen ja se toisaalta sotisi koko Vulkanin ideologiaa vastaan. Vulkanissa ei haluta piilotella mitään minkään yhden API kutsun taakse vaan idea on että ohjelmoija itse granulaarisesti tekee kaiken niin kuin haluaa ja laitteisto ei tee mitään ylimääräistä. Eli Vulkanilla homma menee niin että jos haluat FSR:n niin rakennat itse pipelinen. DLSS:lle oma pipeline nVidian ekstensioilla ja sitä rataa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
No taas meni vähän väärin ennustukseni. Ennustin niin, että valmistaja laittaa tämän tuen ajuriin, sitten tämä käyttää valmistajan tukea ja tekee Super Resolutionin rasti ruutuun valinnalla. Helppoa ja yksinkertaista. Eivät tehneet näin. Taas olin ehkä liian varma itsestäni ja tämä on vieläkin mielestäni fiksuin vaihtoehto.

Vieläkin menee niin, että valmistaja laittaa tuen ajuriin. Sitten vaan käyttäjälle tulee valinta, mitä käytetään. Valintalaatikko, jossa on noiden teknologioiden nimet. Mielestäni vähän turhaa, kun Nvidian käyttäjät valitsevat kuitenkin Nvidian, AMD:n käyttäjillä ei ole mistä valita ja Intelin käyttäjistä ei ole väliä. Sitten on valintoja sekoittamassa käyttäjää. En olisi itse tehnyt näin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 828
Tukeeko vain DX12-pelejä vai myös vanhempia DX9/10-moisia? Siis jotta saisikohan moisen jotenkin kytkettyä käyttöön myös vanhemmille DX9-peleille halutessaan - kiinnostaisi suuresti.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 624
Vieläkin menee niin, että valmistaja laittaa tuen ajuriin.
Taitaa ennemmin mennä niin että skaalain kertoo että millä laitteistolla se toimii. Ei mitään xess juttuja kukaan ala amd:n tai nvidian ajureihin tunkemaan. Skaalain kysyy (tai peli kysyy skaalaimen puolesta) ajureilta että mitä laskutoimituksia/feature settejä kortti tukee ja se siitä sitten.

Ja ihan hyvä juttu että voi käyttäjä itse valita mitä käyttää. Osassa peleistä xess voi olla parempi ja toisissa fsr. Lisäksi muitakin avoimia vaihtoehtoja voi tulla saataville ajan myötä.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 782
Tukeeko vain DX12-pelejä vai myös vanhempia DX9/10-moisia? Siis jotta saisikohan moisen jotenkin kytkettyä käyttöön myös vanhemmille DX9-peleille halutessaan - kiinnostaisi suuresti.
Tukee niitä pelejä joihin tuki tehdään, ei tässä mitään geneeristä globaalia skaalausta olla tekemässä vaan DirectX rajapintaa jota pelintekijät sitten halutessaan käyttävät tulevissa peleissään. Eli ei tule koskemaan vanhoja tai sinänsä uudempiakaan pelejä, tuskin kukaan alkaa päivittämään jo julkaistuja pelejä tätä varten.

Microsoftin diassa puhutaan kuitenkin mukana tulevista skaalaimista monikossa, mikä vihjaisi FSR 2:n saavan rinnalleen myös toisen kaikilla toimivan skaalaimen, mutta yksityiskohdat siitä jäävät selvitettäviksi myöhemmin.
Helposti voisi kuvitella XeSSin geneerisen polun tähän, mutta toisaalta se olisi varmaan voitu jo nimetä jos näin olisi. Yksi mahdollisuus olisi Microsoftin oma skaalain, ovat ymmärtääkseni sillä saralla puuhastellut ja vasta tuli ulos videoita varten oleva skaalain Edgeen josta ei enää pitkä matka olisi tähänkin käyttötarkoitukseen vaikkei nyt täysin samasta asiasta ole.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 624
Helposti voisi kuvitella XeSSin geneerisen polun tähän, mutta toisaalta se olisi varmaan voitu jo nimetä jos näin olisi. Yksi mahdollisuus olisi Microsoftin oma skaalain, ovat ymmärtääkseni sillä saralla puuhastellut ja vasta tuli ulos videoita varten oleva skaalain Edgeen josta ei enää pitkä matka olisi tähänkin käyttötarkoitukseen vaikkei nyt täysin samasta asiasta ole.
Unreal enginen skaalain saattais kans olla yks vaihtoehto.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 111
Unreal enginen skaalain saattais kans olla yks vaihtoehto.
Minun mielestä DirectX ei wräppää applikaatio spesifisiä toimintoja alleen. DirectX keskustelee driverin kanssa joka ei tiedä hölkäsen pöläystä Unreal Enginen TSR:stä tai minun itse tekemän enginen HHSR*:stä, kun siltä kysytään että mikä on tuettuna.

*Huvittavan Huono Super Resolution

Tai voihan se tukea. Näin minä asian kuitenkin käsitin.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 624
Minun mielestä DirectX ei wräppää applikaatio spesifisiä toimintoja alleen.
Ajattelin vaan että jos haluavat omansa saman apin taakse, eikä erillisvalinnaksi jonnekkin muualle. Jos haluavat pitää skaalaimensa oman koodipolun alla, niin sit ei toki relevattia.
DirectX keskustelee driverin kanssa joka ei tiedä hölkäsen pöläystä Unreal Enginen TSR:stä tai minun itse tekemän enginen HHSR*:stä, kun siltä kysytään että mikä on tuettuna.
Täh? Kai se API-yhteensopiva skaalain kertoo että mitä se vaatii toimiakseen, eikä toisin päin? Sit dx kertoo että mikä näyttiksen feature setti on ja osa koneelta löydetyistä skaalaimista avataan käyttäjän valittavaksi?

Ihan järjetön ajatus että ajureissa pidettäis listaa tuetuista skaalaimista. Vaatisi esim. uudet ajurit joka kerta ku mikään skaalain saa minkään päivityksen.
 
Viimeksi muokattu:

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 590
Ihan järjetön ajatus että ajureissa pidettäis listaa tuetuista skaalaimista. Vaatisi esim. uudet ajurit joka kerta ku mikään skaalain saa minkään päivityksen.
Se nimenomaan on idea että skaalaimet tulee ajurien mukana, jos ei mitään tule niin sitten on FSR2 käyttettävissä (ja mahdollisesti myöhemmin muita sisäänrakennettuja)
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 624
Se nimenomaan on idea että skaalaimet tulee ajurien mukana, jos ei mitään tule niin sitten on FSR2 käyttettävissä (ja mahdollisesti myöhemmin muita sisäänrakennettuja)
Eli jos haluan ajaa xess amd:n näyttiksellä niin mulla pitäis olla intelin ajurit? Missä tää detaili oikein lukee?

Mitä jos teen oman API yhteensopivan skaalaimen? Tuleeko mulla olla oma näyttisajuri sitä varten?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 111
Joo kyllä @pomk on ihan oikeassa että driveriin ei varmastikkaan tule tukea muuta kuin valmistajan omalle toteutukselle. DirectSR runtime mukana tulee alkuun FSR2 (joku tietty lukittu versio) ja jos nVidian kortilla haluaa XeSS käyttää niin Intelin pitää saada oma moduli integroitua DirectSR runtimeen jolloin se menee ns. default listaan saataville FSR:n rinnalle. Näiden runtimen mukana olevien scalereiden päivitys tapahtuu sitten koko runtimen päivityksellä. Eli jos FSR2 päivittyy niin pitää odottaa että tulee uusi runtime jossa validoitu tämä uusi FSR2.x.y versio.

Jos nyt yhtään ymmärsin miten tuo toimii niin kun kysytään DirectSR api läpi että annappa scalerit nin sieltä tulee [runtimen-sisällä-olevat] + [driverin ilmoittamat] listana.

Jos siis haluaisin oman HupiSR:n mukaan niin minun pitäisi saada se uutena modulina DirectSR runtimen mukaan.

Mitenhän tuon kautta menee versiointi kun pelit ovat toimittaneet tähän asti oman DLSS.dll:n jota vasten toiminnallisuus validoitu? Koneelle voi kasaantua nippu DirectSR runtimejä varmasti riippuen mitä pelejä pelaa.

E: Oliko tuo Microsoftin GDC session slidet jo jostain saatavilla niin voisi tutustua tarkemmin?

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 624
Jos siis haluaisin oman HupiSR:n mukaan niin minun pitäisi saada se uutena modulina DirectSR runtimen mukaan.
Mitenhän joku sitten alkaa tuolle kehittämään omaa scaleria? Luulis että se osaa jostain $path:sta ettiä niitä. Ihan järjetön ajatus että kehitysversioiden testaus hoituisi dx runtimeversioiden kautta. Vai onko dx:stä joku dev versio jossa vois asioita muutella siihen suuntaan että se ettii ne muualta ku runtimen omasta kansiosta?

Olin siinä käsityksessä että tän pointti oli mahdollistaa myös muiden kuin jo olemassaolevien skaalaimien helppo hyödyntäminen. Tiedä vaikka jos joku haluais suljetun lähdekoodin skaalainta kehittää ja myydä windows storen kautta, vrt. atmos tuki.

edit: oma vahva veikkaus on että dx päivitysten yhteydessä jossain kansiossa olevat dll:t päivittyy ja jos sinne dumppaa noita lisää niin nekin näkyy sit pelin valikossa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 111
Mitenhän joku sitten alkaa tuolle kehittämään omaa scaleria? Luulis että se osaa jostain $path:sta ettiä niitä. Ihan järjetön ajatus että kehitysversioiden testaus hoituisi dx runtimeversioiden kautta. Vai onko dx:stä joku dev versio jossa vois asioita muutella siihen suuntaan että se ettii ne muualta ku runtimen omasta kansiosta?

Olin siinä käsityksessä että tän pointti oli mahdollistaa myös muiden kuin jo olemassaolevien skaalaimien helppo hyödyntäminen. Tiedä vaikka jos joku haluais suljetun lähdekoodin skaalainta kehittää ja myydä windows storen kautta, vrt. atmos tuki.

edit: oma vahva veikkaus on että dx päivitysten yhteydessä jossain kansiossa olevat dll:t päivittyy ja jos sinne dumppaa noita lisää niin nekin näkyy sit pelin valikossa.
Tietääkseni DirectSR läpi on mahdollista tällä hetkellä enabloida vain FSR2 eikä mitään muuta. Pitää odottaa lisäinfoa ja että ainakin tuon MS:n dev esityksen slidet saataisiin julki kaikille, mutta minusta tuntuu että tämän tarkoitus ei ole mahdollistaa kenen tahansa kirjoitella omia scalereita vaan yhtenäistää laitevalmistajien omia toteutuksia helpommin enabloitaviksi. Jos haluat tehdä oman scalerin niin voit tehdä sen customina omaan engineen (vähän niin kuin EPIC TSR:n kanssa).

Odotetaan lisäinfoa.

EDIT: Alla oleva slide antaa ymmärtää että "sisäänrakennetut" scalerit DirectSR:ssä (runtime mukana paketoidut) ja hardware vendoreiden omat ilmaantuvat tämän APIn kautta. Ei siis mitä tahansa kunhan koodailen vähä ite ja pistän lib filun kansioon.

1711626967519.png
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 624
Tietääkseni DirectSR läpi on mahdollista tällä hetkellä enabloida vain FSR2 eikä mitään muuta. Pitää odottaa lisäinfoa ja että ainakin tuon MS:n dev esityksen slidet saataisiin julki kaikille, mutta minusta tuntuu että tämän tarkoitus ei ole mahdollistaa kenen tahansa kirjoitella omia scalereita vaan yhtenäistää laitevalmistajien omia toteutuksia helpommin enabloitaviksi. Jos haluat tehdä oman scalerin niin voit tehdä sen customina omaan engineen (vähän niin kuin EPIC TSR:n kanssa).

Odotetaan lisäinfoa.

EDIT: Alla oleva slide antaa ymmärtää että "sisäänrakennetut" scalerit DirectSR:ssä (runtime mukana paketoidut) ja hardware vendoreiden omat ilmaantuvat tämän APIn kautta. Ei siis mitä tahansa kunhan koodailen vähä ite ja pistän lib filun kansioon.

Saapa nähdä miten ton läpi saadaan sit xess vaikka amd:n korteille. Olis harmi jos saatavilla olevien skaalaimien määrä laskisi dSR:n myötä.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
1 355
Saapa nähdä miten ton läpi saadaan sit xess vaikka amd:n korteille.
Vaatisi joko sitä, että Intel ja Microsoft toteuttaa tuon yhdessä yhdeksi oletustoteutukseksi tai että Intel julkaisee XeSS:in lähdekoodit ja AMD toteuttaa sen omissa ajureissaan. Oletan kyllä, että jälkimmäinen ei ole tapahtumassa.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 782
Saapa nähdä miten ton läpi saadaan sit xess vaikka amd:n korteille. Olis harmi jos saatavilla olevien skaalaimien määrä laskisi dSR:n myötä.
Virallisesti en tiedä mutta koska kyseessä on läjä API-kutsuja, luulisi olevan yhtä helppoa kuin muidenkin DirectX-dll-shimmien kanssa tuupata oma toteutus sinne väliin.

Toivottavasti tosin tälläiset laajennukset on tuettu ihan virallisestikin, olisihan se vähän hölmöä jos ei.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 624
Virallisesti en tiedä mutta koska kyseessä on läjä API-kutsuja, luulisi olevan yhtä helppoa kuin muidenkin DirectX-dll-shimmien kanssa tuupata oma toteutus sinne väliin.

Toivottavasti tosin tälläiset laajennukset on tuettu ihan virallisestikin, olisihan se vähän hölmöä jos ei.
Näinhän sitä tosiaan kuvittelisi, mutta risteäviä näkemyksiä on tämäkin ketju täynnä..
Vaatisi joko sitä, että Intel ja Microsoft toteuttaa tuon yhdessä yhdeksi oletustoteutukseksi tai että Intel julkaisee XeSS:in lähdekoodit ja AMD toteuttaa sen omissa ajureissaan. Oletan kyllä, että jälkimmäinen ei ole tapahtumassa.
Tai että kopioi dll tiedoston johonkin kansioon. Toivottavasti. Miten muuten vaikka jotain fsr:ää kehitetään jatkossa, kun kehitysversioita ei voi enää testata mitenkään?
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
1 355
Toivottavasti. Miten muuten vaikka jotain fsr:ää kehitetään jatkossa, kun kehitysversioita ei voi enää testata mitenkään?
Pelillä tuota ei tartte enää teorissa testata. Eli jatkossa PIX:illä otetaan kerran capturet halutuista kohdista peliä ja sitten ne samat piirtokomennot voi toistaa aina uudestaan ja tarkistella millainen on lopputulos skaalauksen jälkeen. Tämä toimii sekä pelikehittäjille ja ajurikehittäjille.

Pienoinen epäselvyys tässä on se, että onko noita versioita mahdollista lukita, eli voiko pelikehittäjä valita, että peli tukee vain tietyn skaalaimen tiettyjä versioita.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 624
Eli jatkossa PIX:illä otetaan kerran capturet halutuista kohdista peliä ja sitten ne samat piirtokomennot voi toistaa aina uudestaan ja tarkistella millainen on lopputulos skaalauksen jälkeen. Tämä toimii sekä pelikehittäjille ja ajurikehittäjille.
Toivottavasti yhtä helppoa myös skaalainkehittäjille. Jos vaikka joku haluaa fsr:ää kehittää eteenpäin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 505
Viestejä
4 201 633
Jäsenet
70 914
Uusin jäsen
higvlad

Hinta.fi

Ylös Bottom