Microsoft avasi Hardware-accelerated GPU Scheduling -ominaisuuden saloja

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 905


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Windows 10 Toukokuu 2020 -päivityksen mukana käyttöjärjestelmään tuotiin uusi ominaisuus: Hardware-accelerated GPU Scheduling tai lyhemmin HAGS, joskin muitakin lyhenteitä on nähty käytettävän. Ominaisuudesta on keskusteltu laajalti eri palstoilla, vaikkei kukaan oikeastaan ole edes tiennyt mitä se tarkalleen tekee tai mihin se vaikuttaa.

Windows Vistan mukana julkaistusta Windows Display Driver Model 1.0:sta eli WDDM 1.0:sta lähtien käyttöjärjestelmä on ollut vastuussa grafiikkapiirille lähetettävien tehtävien järjestelystä ja ajoittamisesta (scheduling). Ennen sitä ohjelmat olivat yksinkertaisesti lähettäneet tehtävät itse ja grafiikkapiiri suoritti niitä sitä mukaa kun niitä suoritettavaksi tuli, mikä toimii hyvin kun resursseja tarvitaan vain yhden sovelluksen käyttöön.

Vistan myötä grafiikkapiirin ominaisuuksia tarvittiin kuitenkin selvästi useamman sovelluksen käyttöön samanaikaisesti, minkä vuoksi Microsoft näki tarpeen erilliselle järjestelijälle, mikä varmistaisi käyttäjän kannalta oleellisimpien käskyjen priorisoinnin muiden edelle. Pelit ja sovellukset sopeutuivat tähän ratkaisuun hyvin, kun grafiikkapiiri laskee yhtä ruutua, on prosessori ja järjestelijä hoitamassa jo seuraavan ruudun tehtäviä. Negatiivisena puolena tämä nostaa samalla syöttöviivettä (input lag) ainakin sen yhden ruudun verran.

Windows 10:n uusi Hardware-accelerated GPU Scheduling siirtää suuren osan näistä järjestelyistä grafiikkapiirin itsensä tehtäväksi. Eri sovellusten lähettämien tehtävien priorisointi ja esimerkiksi kontekstin vaihdot ovat kuitenkin edelleen Windowsin heiniä.

Microsoftin mukaan ominaisuus muuttaa kuitenkin Windowsin ajurimallia huomattavasti ja sen käyttöönotto vastaa kutakuinkin talon perustusten uudelleenrakennusta ilman, että asukkaat muuttaisivat töiden ajaksi pois. Tämän vuoksi ominaisuus onkin tässä vaiheessa käytävä aktivoimassa erikseen, mikäli sitä haluaa käyttää.

HAGS vaatii toimiakseen tuen sekä näytönohjaimelta että sen ajureilta. Ajuripuolelta vaatimuksena on tuki paitsi WDDM 2.7 -ajurimallille, myös erikseen itse ominaisuudelle. Sekä AMD että NVIDIA ovat jo julkaisseet ajurit, jotka tukevat ominaisuutta ainakin tietyillä näytönohjaimilla. Näytönohjaimelle asetetuista vaatimuksista ei ole tällä hetkellä varmaa tietoa, mutta ajureiden puolesta AMD on julkaissut tähän mennessä tuen Navi 10 -grafiikkapiirille (Radeon RX 5600 XT ja RX 5700 -sarja) ja NVIDIA Pascal-arkkitehtuurista lähtien. Mikäli kaikki ehdot täyttyvät, pitäisi asetuksen löytyä kun menee Asetukset-ohjelman Järjestelmä-osion kautta Näytön asetuksiin ja lopulta Grafiikka-asetuksiin (Settings > System > Display > Graphics Settings).

Mutta mihin kaikkeen tämä oikeastaan vaikuttaa? Microsoftin mukaan jos he onnistuvat tekemään työnsä kunnolla, ei ainakaan huomattavasti yhtään mihinkään. Vaikka ominaisuus vähentää järjestelyn aiheuttamia viiveitä, on suurin osa sovelluksista tällä hetkellä suunniteltu piilottamaan kyseiset viiveet, minkä vuoksi näkyvää eroa ei pitäisi käytännössä syntyä. Oleellisempaa onkin, että tämä on ensimmäinen askel koko järjestelmän modernisoinnissa, mikä kantaa hedelmää vasta myöhemmin.

Lähde: Microsoft

Linkki alkuperäiseen juttuun
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 726
Kuvittelisi, että GPU:n tekijä tietää paremmin miten sen schedulointi kannattaa tehdä tehokkaimmin eli tuon kuvittelisi olevan hyvä juttu. Pitäisin itse tuota tärkeämpänä kuin TR:tä kun uusista ominaisuuksista puhutaan.

Jos se on tuettu kerran jo 5000 sarjalla, niin tuki lienee myös tulevissa Big Navi korteissa. Minusta olisi mielenkiintoista tietää miten Microsoft meinaa tuota grafiikkapuolta uudistaa, koska minulle on ainakin itselläni ollut aina mielikuva, että siinä on suht paljon turhaa nöyhtää mukana toimintaa hidastamassa ja resursseja kuluttamassa eli optimoinnille olisi sijaa. Varsinkin kun mukana raahautuu edelleen jotain ikuisuuksien ikäisiä DirectX versioita yms. painolastia josta pitäisi päästä eroon.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 905
Kuvittelisi, että GPU:n tekijä tietää paremmin miten sen schedulointi kannattaa tehdä tehokkaimmin eli tuon kuvittelisi olevan hyvä juttu. Pitäisin itse tuota tärkeämpänä kuin TR:tä kun uusista ominaisuuksista puhutaan.

Jos se on tuettu kerran jo 5000 sarjalla, niin tuki lienee myös tulevissa Big Navi korteissa. Minusta olisi mielenkiintoista tietää miten Microsoft meinaa tuota grafiikkapuolta uudistaa, koska minulle on ainakin itselläni ollut aina mielikuva, että siinä on suht paljon turhaa nöyhtää mukana toimintaa hidastamassa ja resursseja kuluttamassa eli optimoinnille olisi sijaa. Varsinkin kun mukana raahautuu edelleen jotain ikuisuuksien ikäisiä DirectX versioita yms. painolastia josta pitäisi päästä eroon.
Eiköhän se tule myös vähän vanhempiin kun ehtivät.
Tässä ei siis ole kyse mistään GPUn sisäisten käskyjen skeduloinnista, vaan vähän korkeamman tason, tai näin ainakin itse sen käsitin. Ei se GPUkaan tiedä ellei joku sille sitä kerro että minkä sovelluksen lähettämät setit pitäisi suorittaa ekana ettei käyttäjä ihmettele miksi peli pyörii miten sattuu kun joku taustalla pyörivä ohjelma ehti lähettää käskyjä suoritettavaksi ensin (kuten ennen WDDM:ää tehtiin). Tämän vuoksi Windows hoitaa jatkossakin tuota priorisointia, koska sillä on se tieto että tuo peli on tuossa päällä ja sen varmaan halutaan pyörivän mahdollisimman hyvin
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
447
Onko tämän asetuksen vaikutuksista tulossa joskus testejä eri näyttiksillä? Ehkä myös jonkinlainen pidemmän ajan suorituskyvyn seuranta olisi mielenkiintoinen nähdä paraneeko omianisuuden suorituskykyvaikutukset Windowsin ja Näyttisajureiden päivittymisen myötä.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 062
Onko tämä semmonen ominaisuus jolla voi saada 144hz peli +60hz striimi sulavaksi?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
447
Periaatteessa voisi johonkin striimaukseenkin vaikuttaa, mutta tuskin tuollaista FPS-epäsynkkaa saa skeduloinnilla korjattua. Siinä taitaa kyse olla aivan eritasoisesta ongelmasta. Se mikä voisi em. tapauksessa vaikuttaa, on käyttää 120 Hz virkistystaajuutta/ruudunpäivitysnopeutta pelissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
162
Ominaisuuden vaikutus peleissä on luokkaa 0-5%. On sitä testattu. Ei kovin merkittävä.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 856
Olisi varmaankin parempi määritellä että piirtorutiinien vuoronnus siirretään käyttöjärjestelmän ytimeltä ajurin vastuulle. Voisin luvata sata punnerrusta mikäli yksikään graffaohjain pystyisi raudalla tällaista suorittamaan. Ominaisuus helpottanee useamman piirin kokoonpanojen ja verkkopohjaisten järjestelmien hyödyntämistä.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 790
Tässä taisi käydä niin että ominaisuuden nimessä on hienoja sanoja (ja GPU-valmistajatkin vähän vihjaili mahdollisuuksista) ja siitä porukka sitten päätteli että FPS tai ainakin frametime raketoi uusiin ulottuvuuksiin, tai ehkä input-viive vähintään puolittuu.

GN:n tai muidenkaan testeissä ei selviä bugeja lukuunottamatta tapahtunut mitään, ja kuten tuosta blogitekstistä ilmenee niin tämä onkin se toivottu tulos.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 139
"Negatiivisena puolena tämä nostaa samalla syöttöviivettä (input lag) ainakin sen yhden ruudun verran." Tarkoittaako tuo, että se voi pahimmilaan nostaa enemmänkin input lagia?
Pelit mitä itse pelaan, pyörii sen verran nätisti, että ennemmin karsin kaikki ylimääräiset viiveet pois.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 782
"Negatiivisena puolena tämä nostaa samalla syöttöviivettä (input lag) ainakin sen yhden ruudun verran." Tarkoittaako tuo, että se voi pahimmilaan nostaa enemmänkin input lagia?
Pelit mitä itse pelaan, pyörii sen verran nätisti, että ennemmin karsin kaikki ylimääräiset viiveet pois.
Tuohan viittasi siis tilanteeseen ennen tätä uudistusta. Eli miten sinunkin kone juuri nyt (todennäköisesti) toimii.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
247 911
Viestejä
4 321 591
Jäsenet
72 129
Uusin jäsen
niskatsu

Hinta.fi

Ylös Bottom