Metro Exodus, Metro 2033/Last Light jatko-osa (PC / PS4 / Xbone, 2019)

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
655
Metro Exodus is an epic, story-driven first person shooter from 4A Games that blends deadly combat and stealth with exploration and survival horror in one of the most immersive game worlds ever created.

Flee the shattered ruins of dead Moscow and embark on an epic, continent-spanning journey across post-apocalyptic Russia in the greatest Metro adventure yet.

Explore the Russian wilderness in vast, non-linear levels and follow a thrilling story-line inspired by the novels of Dmitry Glukhovsky that spans an entire year through spring, summer and autumn to the depths of nuclear winter.

Metro Exodus will be departing 2019 on Xbox One, PlayStation 4, and PC!





Metro 2033/Metro: Last Light on ilmeisesti saamassa jatkoa vuoden 2017 puolella. Metro2035.comissa näkyi aikaisemmin aikajana johon oli merkitty uusi Metro vuodelle 2017, mutta muutettiin sittemmin muotoon "An untitled Metro project". :think:

Edit: Deep Silverin mukaan seuraavaa osaa ei julkaista vuoden 2017 aikana.

uV6lfJA.png



eWENGNl.png


Metro 2035
http://www.gamespot.com/articles/new-metro-game-could-be-coming-in-2017/1100-6445254/
 
Viimeksi muokattu:
Juuh tota on odotettu. Aiemmat oli tosi kovia pelejä. Toivottavasti tää uusi ei oo mikään VR peli.
 
Eka Metro oli kyllä sekä kirjana että pelinä varsin viihdyttävä. Pitäis varmaan jossain vaiheessa pelata tuo Last Light läpi, varsinkin jos kolmannessa kirjassa on mukana pelin hahmoja/tapahtumia.
 
Aiemmat osat täyttä timanttia, joten tätä odotellaan kyllä mielenkiinnolla.
 
Timangia oli kyl, mutta ehkä lyhyimpiä pelejä mitä pelannu vuosiin. :sori:
 
Kyllä. Tunnelma kuitenkin oli täysi kymppi, varsinkin kun pelasi siten että hahmot puhuivat venäjää.
 
Lähentelisi aika lailla täydellistä peliä, jos sama tunnelma aiemmista säilytettäisiin, mutta vapaassa maailmassa roolipelityyliin. Eli Metro-verkostoa saisi itse omaan tahtiin tutkailla, samoin kuin raunioita maanpäällä.
 
Lähentelisi aika lailla täydellistä peliä, jos sama tunnelma aiemmista säilytettäisiin, mutta vapaassa maailmassa roolipelityyliin. Eli Metro-verkostoa saisi itse omaan tahtiin tutkailla, samoin kuin raunioita maanpäällä.

Sama on käynyt mielessä. Metroissa ei oikeasti pääse kunnon tunnelmaankaan tuon kenttärakenteen takia, mikä on sääli koska maailmasta saisi paljonkin irti.
Esim. stalkereiden tekninen toteutus on kömpelömpi ja lore monessa mielessä halpa Metroon verrattuna, mutta ovat silti pelikokemuksena reilusti parempia. Juuri sen ropemaisuuden ansiosta pelimaailmaan pääsee paljon syvemmälle sisään, Metron pelaaminen sen sijaan ei tunnu juuri miltään.
En ikävä kyllä usko että näiden kahden pelisarjan parhaita puolia nähdään vähään aikaan yhdessä, vapaan maailman Metro olisi melko massiivinen projekti ja tietysti Stalkerit/Falloutit ym. ovat oivia esimerkkejä siitä miten paljon ongelmiakin se avoin maailma tuo mukanaan. Enkä tarkoita pelkästään bugisuutta, vaikka simppeli putkijuoksu totta kai onkin toimintavarmempi malli kuin kokonainen avoin maailma. Ihan sisällöllisetkin seikat, ludonarratiivinen dissonanssi jne jne. Roolipelimäisyys tuo peliin lukemattomia sellaisia juttuja jotka Metrosta puuttuu, eivätkä ne kaikki todellakaan ole viihdyttäviä tai mielenkiintoisia tekijöitä.
 
Hemmetin hyviä oli molemmat. Tykkäsin kyl enemmän Last Lightistä! Taas yks peli jota odottaa, harmi vaan että noin kauan.

Pitäis se kirjankin lukee tästä.
 
Enpä tiedä, kokeilin aikoinaan ekaa Metroa, ei maistunut. Nyt kun sain taas Stalkerin läpi, niin ajattelin koemaistaa, onneksi kattelin youtube videoita niin totesin ettei oo mun juttu. a) Taistellaan jotain rumia monstereita vastaan, b) aseet ovat ihmeellisiä virityksiä.

Ei vedä Stalkerille kyl vertoa...
 
Enpä tiedä, kokeilin aikoinaan ekaa Metroa, ei maistunut. Nyt kun sain taas Stalkerin läpi, niin ajattelin koemaistaa, onneksi kattelin youtube videoita niin totesin ettei oo mun juttu. a) Taistellaan jotain rumia monstereita vastaan, b) aseet ovat ihmeellisiä virityksiä.

Ei vedä Stalkerille kyl vertoa...
Itellä taas just toisinpäin, Stalkeria jakso väkisillä sen yhen pelin verran vahvasti modattuna. Metro 2033 taas erittäin mielenkiintonen peli. Last Light jäi vähän valjuksi kokemukseksi omalta osalta.

Toivon kyl todellakin, ettei seuraava Metro ole mikään freeroam sandbox. Ne on niin äkkiä semmosta päätöntä haahuilua.
 
Itse toivoisin kyllä että Metro pysyisi enemmän tarinapainotteisena, suoraviivaisempana putkena (tosin sitä putkea voisi kyllä vähän laajentaa edellisistä osista) ja joku voisi herättää stalker IP:n eloon tai kehittää uuden post- apocalyptic survival hiekkalaatikko FPS:n.
 
Itellä on molemmat osat boxilla ja PC:llä
Ainoasataan viihdyin last nighin parissa ja sainkin pelattua sen lävitse.

Miljöö oli mielenkiintoinen mutta toteutus pitäisi olla parempi.
 
Molemmat tullu pelattua läpitte. Eka iski enemmän, kakkosessa haisi ameriikan markkinat ja tuntui aika helpolle. Ei kertaakaan loppunu patruunat ja kaasunaamarin suodattimet :I , mikä teki siitä ensimmäisestä haastavamman.

Mun mielestä peli on ihan hyvä sellaisenaan, pelailin kuitenkin tarinan takia. Mikä oli ihan mielenkiintoinen, mutta en vastustaisi vapaata maailmaa, varmasti voisi saada mielenkiintoisen. Tuskinpa tarinan puolesta tulee mitään erikoista. Varsinkin kun mun sankari meni ja kuoli lopussa :I
 
Ihan kuin "putkijuoksu" olisi jotenkin huono asia aina.

Putkijuoksu on ok, jos on hyvä tarina. Metroissa on tähän mennessä ollut.

Päämäärätön putkijuoksu on vaan todella tylsää ja itseään toistavaa.

Molemmat tullu pelattua läpitte. Eka iski enemmän, kakkosessa haisi ameriikan markkinat ja tuntui aika helpolle. Ei kertaakaan loppunu patruunat ja kaasunaamarin suodattimet :I , mikä teki siitä ensimmäisestä haastavamman.

Itsellä oli semmoinen, että kun oli yhden levelin alussa 16 patruunaa, niin enemmän tai vähemmän tuli juostua todella lujaa, ja vältettyä kaikkea kohtaamista ihan kenen vaan kanssa. Yksi taso meni ihan harjoitellessa reittiä seuraavalle checkpointille kuole-yritä-kuole-yritä-kuole-onnistu -menetelmällä. Ei se nyt niin kivaa ole.

Sitten kun tuli kaupat, niin myin kaikki medpackit ja ostin, mitä tarvitsin..

Sitten tuli iso kirjastonhoitaja, johon laitoin ihan kaikki ammukset ja se ei edes kuollut. Sitten sama uudestaan läpi levelin alusta, koska halusin takaisin ammukset, kun sitä ei tarvinnut tappaa..
 
Pieni avoimuus ei haittais, tyyliin sivukäytäviä yms. mutta kyl sais vauhti pysyä edelleen samantyyppisenä. Sandboxeissa poikkeuksetta hajoaa paletti semmoseksi tasaseksi paukutteluksi. Metro Last Light tuntu vähän liianki tiukalta ajoittain, luulin olevani jossain ylimääräisessä sivukäytävässä ja lähes aina se olikin etenemisen kannalta oleellinen.
 
Putkijuoksu on ok, jos on hyvä tarina. Metroissa on tähän mennessä ollut.

Päämäärätön putkijuoksu on vaan todella tylsää ja itseään toistavaa.
Ihan samalla tavalla päämäärätön open world käy tylsäksi helposti vaikka olisikin iso maailma ja sinällään jotain trinkettiä ja side questia tehtävänä loputtomiin.
 
Metro Exodus on uuden pelin nimi ja PC:lle ja Boxi:lle tulossa tällä haavaa.

 
En tiä, itellä ei nyt oikee tullut sellasta fibaa tuosta videosta, että tää tarjoais jotain uutta. Tykkäsin ja tykkään edelleen ekasta Metrosta, Last Light ei säväyttänyt ihan samalla tavalla. Kuitenki molempia vaivas sellanen eräänlainen staattisuus ympäristössä ja pelattavuudessa, joskin ykkösessä sen vielä 'antoi anteeksi' koska peli ei oo mikää ihan tuore enää. Last Lightin kohalla alko jo vähän tuntua, että joo, tekstuurit on ihan nätit, mutta teknisesti en mitää kovin hienoa nähnyt pelissä ja juoni sekä kentät oli aika unohdettavia. Aika vasta sen pelasin, ja en enää muista siitä kuin ihan pari kohtaa.
 
Näytti hemmetin siistille. :)
Tämä. Metro fanina meni heti sijalle 1 nyt julkistettujen pelien odotuslistalla. :)

Toivottavasti mennään vähän laajemmassa putkessa kun ekoissa peleissä, varsinkin kun pääsee näköjään liikkumaan enemmänkin maan pinnalla. :)
 


Stalker faneille hyviä uutisia. Andriy "Prof" Prokhorov tuossa videolla oli Stalker SOC lead designer ja puhuu tuossa devaajien tavoitteesta yhdistää Metro pelit Stalkerin avoimempaan ympäristöön.

Mitä enemmän pelistä tihkuu yksityiskohtia sitä lupaavammalta se vaikuttaa. :)
 
Itseäni varsinkin Last Lightissa häiritsi välillä ennalta-arvattavuus. Aina kun pääsi esimerkiksi lautalle tai raideautoon turvaan, tiesi jo etukäteen, että kohta tulee kolari tai upotaan tai jotkut örkit hyökkäävät. Lisäksi ärsytti, kun Artyom ei vain osannut avata ovia varovasti ja kurkkien. Aina piti rynnätä suoraan sisään ja usein suoraan vihollisen syliin :D

Tein siinä ehkä mokan, että vedin molemmat 2033:n ja Last Lightin melko peräkkäin läpi ja pelialue alkoi vähän kyllästyttämään. Toivoisin silti jotain pientä vaihtelua tuohon uuteen Metroon ja kenties vapaampaa ja laajempaa aluetta esim. välillä voisi löytyä joku rikkaiden bunkkeri tai vastaavaa. Vaikea tuohon teemaan mitään uutta kyllä on keksiä, ellei aikakausi tai paikka vaihdu täysin.

Tykkäsin kyllä todella paljon noiden asutettujen metrojen tunnelmasta. Siellä täällä hökkelimökkejä, kauppiaita ja asukkaita likaisissa vaatteissa ja nurkassa joku soittaa kitaraa. Välillä tuli vaan pysähdyttyä ihmettelemään tunnelmaa.
 
Tätä odotetaan, eka Metro on yksi niitä yhden käden sormilla laskettavia pelejä tällä vuosituhannella, jotka olen pelannut läpi toisenkin kerran. LL pitäisi myös pelata toisen kerran läpi. Kirjatkin on luettu.

Avoin pelimaailma voi olla hyvä tai huono asia, saa nähdä miten tässä on. Itse en aina oikein avoimelle pelimaailmalle lämpiä. RPG:eissä aika must, räiskinnöissä tiukka putki saattaa olla jopa toimivampi. Kahdessa ekassa tunnelma oli kohtalaisen tiukka ja silmänkarkkia koko ajan niin putki toimi oikein hyvin.
 
Tätä odotellessa vois lukea Metro 2035:n. Reduxit tulikin jo pelattua läpi.
 
Nautintoa toi video. Molemmat Metrot ollut todella hyviä, tätä odotellessa. Helvetin hyvä video oli tuo.

EDIT: jaa mää oliki jo aikasemmi tähä ketjuun vastannut. Ei tainnut silti silloin tota videoo olla vielä tässä.
 
Hankintaan menee täälläkin. Toivottavasti sama tunnelma on saatu tähänkin kuin kahdessa edeltäjässäkin.
 
Metro Exodus takes the series above-ground for a year-long journey through post-apocalypse Russia | PC Gamer

The game picks up where Metro: Last Light left off with the good ending. Artyom is back and now he needs to join together with a small group of survivors and board a train and escape Moscow. He goes on an epic journey that spans the continent and goes across post-apocalyptic Russia. The whole journey takes about a year and we get to see all the seasons in the year and we get to see that journey and how the time and everything that happens along the way affects the characters and how the characters change.

:drool:
 
Metro Exodusin kehittäjä ei pelkää haastaa isoja studioita - peli saattaa siirtyä vuodelle 2019 | Muropaketti.com

4A Gamesilla tulevan Metro Exodusin kehityksestä vastaava Andriy Prokhorov kertoo, ettei pieni pelinkehittäjä pelkää suurempia studioita. Prokhorovin mukaan laadukkaat pelit ovat 4A Gamesille kunnia-asia ja pelin julkaisua onkin parempi viivyttää, mikäli projekti sitä vaatii.

Polygonin haastatteleman Andriy Prokhorovin mukaan noin 120 työntekijän 4A Games ei pelkää suurempien pelistudioiden kanssa kilpailua.

– Pelaajat voivat olla varmoja siitä, että studiomme tuottamat teokset eivät ole niin sanottuja copy-paste-pelejä. Kilpailemme isojen studioiden kanssa peliemme laadulla. Olemme kuin urheilujoukkue, joka pyrkii parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen, Prokhorov kertoo.

Esimerkiksi Far Cry 5 -peliä kehittävä Ubisoft Montreal työllistää yli 2500 työntekijää.

Prokhorovin mukaan Metro Exodus on valtava projekti, eikä 4A Games aio julkaista peliä keskeneräisenä.

– Siirrämme pelin julkaisun vuodelle 2019 jos projekti sitä vaatii, Prokhorov kertoo haastattelussa.

4A Games on myös hyvin tarkka Metro Exodusin yksityiskohdista.

– Esimerkiksi Metro Exodusista löytyvä savuefekti tulee olemaan hyvin realistinen, Prokhorov kehuu.

Tuleva Metro Exodus tulee olemaan yhdistelemään sekä STALKERia että Metroa. Peli ei kuitenkaan tule olemaan varsinainen avoimen maailman seikkailu. Prokhorovin mukaan ”Metro Exodus tulee olemaan vahvasti tarinapohjainen peli, jossa vuorotellaan avoimien ja lineaaristen pelikenttien välillä”.

Exodusin tarina tulee pyörimään aiemmista Metroista tutun Artyomin ja muiden selviytyjien ympärillä, kun ryhmä matkustaa Venäjän läpi maan päällä kulkevan junan kyydissä. Prokhorovin mukaan myös eri vuodenajoilla tulee olemaan merkitystä pelin kulkuun.
 
Jep. Mielummin valmis toimiva peli kun liian aikaiseen julkastu kasa kakkaa.
 
Vaikka tätä nyt odotteleeki jollakin asteella, nii traileri olis kyl voinut tuota loppua lukuunottamatta olla traileri myös ekasta ja tokasta pelistä, enkä ois varmaan tajunnu sitä ku vasta siinä vaiheessa ku nimi rävähtää ruutuun.
 
Metro Mouse Fix - PCGamingWiki Community

Ihan vaan muillekin tiedoksi (ja varsinkin Ultrawide näyttöjen omistajille) jos houkuttelee Reduxit pelata läpi ennen Exoduksen ilmestymistä. Jostain syystä jo vuosia kussut hiiri senssit pelissä (horisontaalinen senssi liian korkea suhteessa vertikaaliseen) ja tuo on varsinkin ongelma jos pelaat ultrawide tai surround setillä mutta joku on vihdoinkin korjannut ongelman.

tenor.gif
 
Enpä tiedä, kokeilin aikoinaan ekaa Metroa, ei maistunut. Nyt kun sain taas Stalkerin läpi, niin ajattelin koemaistaa, onneksi kattelin youtube videoita niin totesin ettei oo mun juttu. a) Taistellaan jotain rumia monstereita vastaan, b) aseet ovat ihmeellisiä virityksiä.

Ei vedä Stalkerille kyl vertoa...

Hehee, innostuin taas katsomaan trailereita, mutta ei jeesus noita monstereita. Stalkerissa oli hyvä tasapaino örkkien ja sotilaiden välille, kun suurin osa taisteluista käydään kuitenkin ihmistä vastaan. Toki laboratorioissa tulee kaikki snorkit ja kontrollerit vastaan, mutta ei haittaa.
 
Hyvä homma. Syksy muutenkin niin tupaten täynnä AAA julkkareita että saapahan pelattua ne eka pois alta.
 
Tämä peli näyttää kyllä todella upealta. Ihan pakollinen hankinta julkaisussa. Toivottavasti konevaatimukset eivät tule olemaan kovin älyttömät.
 
Eiköhän oma 1080 Ti jaksa pyöritellä sekä tätä että Cyberpunkia ihan kohtuullisesti, varsinkin G-Syncin kanssa.

Enemmän huolettaa tulevissa julkaisuissa tuo prossupuoli. Alkaisivat vaan jo enemmän käyttämään Vulkania ja jättäisivät DX11:n jo unholaan..
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän oma 1080 Ti jaksa pyöritellä sekä tätä että Cyberpunkia ihan kohtuullisesti, varsinkin G-Syncin kanssa.

Enemmän huolettaa tulevissa julkaisuissa tuo prossupuoli. Alkaisivat vaan jo enemmän käyttää Vulkania ja jättäisivät DX11:n jo unholaan..
Prossupuoli on jo nyt muutamissa peleissä ongelma. Haswell ei oikein pidä AC origins ja WD2 peleistä :(
 
Näyttää aina vaan maukkaammalta. Pakkohankinta julkkarissa. Ikävän kauan vaan joutuu vielä odottamaan :itku:
 
Mä nyt sanon ääneen, että grafiikat ei näytä kauhean hyviltä ainakaan tässä vaiheessa. Ympäristön sulkeminen mättää, tekstuurit vähän köpöillä resoluutioilla. Näyttää myös edellisten kaltaiselta putkijuoksulta. Jää itseltäni hankkimatta, ei tarpeeksi uutta sisältöä näiden trailereiden perusteella.
 
Mä nyt sanon ääneen, että grafiikat ei näytä kauhean hyviltä ainakaan tässä vaiheessa. Ympäristön sulkeminen mättää, tekstuurit vähän köpöillä resoluutioilla. Näyttää myös edellisten kaltaiselta putkijuoksulta. Jää itseltäni hankkimatta, ei tarpeeksi uutta sisältöä näiden trailereiden perusteella.
Tuosta kenttien koosta:

Metro Exodus is bigger than 2033 and Last Light combined | PC Gamer

4A Games has said previously that Metro Exodus will be more open than the previous games in the Metro series, but it won't be a completely open world like that of Stalker. In a new interview with Game Informer, creative director Andiry Prokhorov and executive producer Jon Bloch offered more insight into how the two will compare, and it sounds like Exodus might actually be more Stalker-like than expected.

For one thing, individual levels in Exodus will be much larger than anything seen in the previous games. The biggest outdoor level in Last Light was roughly "200 meters to 100 meters," Prokhorov said,. but in Exodus the average size of "big locations" is about two square kilometers. And while you won't be able to move back and forth between them, each individual section will be completely open.



"In each of these big areas, there's hours of gameplay, above ground, below ground. In general the game itself is larger than anything we've ever made before. Larger than the past two games—together," Bloch said.

"You can enter one of these environments and you can go off and do whatever you want. There's definitely a story that you follow, and if you follow that story, and you only follow that story, you will miss out on other content in those environments." That means everything from weapons, attachments, and other loot, to "frozen stories" that reveal more about the game world and its history.

Prokhorov said it was difficult to strike a good balance between an open-world game, which "completely lost the feeling of Metro," and a straight-ahead linear experience but on a larger scale. "I think we succeeded, and we like how we made both of them—Metro and Stalker—friendly [with] each other. But it's still Metro," he said. "Players ask us a lot, give us more freedom, give us more freedom—take it!"

Eli ei avointa maailmaa mutta avoimempaa maailmaa kumminkin. Kelpaa kyllä allekirjoittaneelle.

Ja grafiikat on ihan riittävän hyvät. Tämmöisissä peleissä art style on kumminkin tärkeämmässä asemassa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 765
Viestejä
4 495 582
Jäsenet
74 288
Uusin jäsen
Luopari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom