Metallinetsintä

MI7

Liittynyt
05.12.2020
Viestejä
328
Herännyt ajatus metallinpaljastimen hankkimisesta, jos sattuisi pellolta löytymään parhaimmillaan keski-aikaista metalliesinettä. Onko aloittelijalle suositella pakettia, harava ja pointer? Olisi mukava kuulla millaisia löytöjä ihmiset ovat tehneet?
 
Muistaa vaan että suomessa etsintään pitää olla maanomistajan lupa ja löydöistä on ilmoitettava museovirastolle ja käytännössä et saa pitää itse löytöjäsi.
 
Muistaa vaan että suomessa etsintään pitää olla maanomistajan lupa ja löydöistä on ilmoitettava museovirastolle ja käytännössä et saa pitää itse löytöjäsi.
Jos keski-aikaisia löytyy, niistä ilman muuta pitää ilmoittaa museovirastolle mutta ei taida enää koskea 1800-luvun ja sitä nuorempia löytöjä?
 
Jos keski-aikaisia löytyy, niistä ilman muuta pitää ilmoittaa museovirastolle mutta ei taida enää koskea 1800-luvun ja sitä nuorempia löytöjä?
Raja on 100 vuotta, eli 1800-luvun löydöt pitää ilmoittaa.

 
  • Tykkää
Reactions: MI7
Muistaa vaan että suomessa etsintään pitää olla maanomistajan lupa ja löydöistä on ilmoitettava museovirastolle ja käytännössä et saa pitää itse löytöjäsi.
Kuulisin mielelläni, että mihin lakiin perustuu se, että esimerkiksi metsässä ei saisi etsiä ja kaivaa ilman maanomistajan lupaa? Itse olen ollut ihan toisessa käsityksessä. Pellolla sitten eri asia.

Edit: Koitin googletella kun oikeasti kiinostaa, että mihin tämä tarkalleen ottaen perustuu. Kaivolain mukaan ainakin käsittääkseni kaivaminen toisen mailla on ihan sallittua, kun otetaan malminäytteitä.
 
Viimeksi muokattu:

Aarteita maan alla - metallinetsintä jakaa mielipiteitä | Ympäristö NYT

Vain maanomistajan luvalla


Toisin kuin monessa muussa Euroopan maassa Suomessa metallinpaljastimen käyttö on sallittua kenelle tahansa. Lisäksi jokamiehen oikeudet antavat mahdollisuuden liikkua metsissä ja pelloilla vapaasti – tosin pihoille ja viljelyksessä oleville pelloille meneminen on kiellettyä. Sen sijaan maan kaivamiseen tarvitaan maanomistajan suostumus, joten käytännössä metallinetsintään tarvitaan aina lupa maanomistajalta. Muinaisjäännösalueilla metallinpaljastimen käyttö on kokonaan kiellettyä. Koska muinaisjäännösten rajaukset ovat usein vain arvioita, on pidetty hyvänä käytäntönä, ettei metallinetsintää tehdä lähellä tunnetun kohteen rajaa. Suoja-alueeksi suositellaan 200 m levyistä vyöhykettä rauhoitetun alueen ympärillä.
 
Kuulisin mielelläni, että mihin lakiin perustuu se, että esimerkiksi metsässä ei saisi etsiä ja kaivaa ilman maanomistajan lupaa? Itse olen ollut ihan toisessa käsityksessä. Pellolla sitten eri asia.

Tästä eteenpäin.

Rikoslaissa lienee kohdalla ”hallinnan loukkaus”
 
Tästä eteenpäin.

Rikoslaissa lienee kohdalla ”hallinnan loukkaus”

Hallinnan loukkauksena ei kuitenkaan pidetä tekoa, josta on aiheutunut ainoastaan vähäinen haitta.

Itsehän "kaivoin" joitakin vuosia sitten metsästä plooturahan noin 10cm syvyydeltä kääntämällä vain mättään ympäri ja sitten käänsin sen takaisin päälle. Uskoisin, että 99% metsästä kaivetuista nauloista rahoista yms tuottaa vain vähäistä haittaa metsälle. Kyllähän siellä eläimetkin myllää :D

Ei ole tarkoitus saivarrella. Ihan vain tahtoisin tietää, että minkä perusteella se esim tuolla metsähallituksenkin sivuilla on. Ja niin kuin tuossa aiemmin mainitsin, niin ymmärtääkseni kaivaa saa kuitenkin esim malminäytteitä ihan lainkin nojalla ilman maanomistajan lupaa.
 
Hallinnan loukkauksena ei kuitenkaan pidetä tekoa, josta on aiheutunut ainoastaan vähäinen haitta.

Itsehän "kaivoin" joitakin vuosia sitten metsästä plooturahan noin 10cm syvyydeltä kääntämällä vain mättään ympäri ja sitten käänsin sen takaisin päälle. Uskoisin, että 99% metsästä kaivetuista nauloista rahoista yms tuottaa vain vähäistä haittaa metsälle. Kyllähän siellä eläimetkin myllää :D

Ei ole tarkoitus saivarrella. Ihan vain tahtoisin tietää, että minkä perusteella se esim tuolla metsähallituksenkin sivuilla on. Ja niin kuin tuossa aiemmin mainitsin, niin ymmärtääkseni kaivaa saa kuitenkin esim malminäytteitä ihan lainkin nojalla ilman maanomistajan lupaa.

IMG_1038.jpeg


kohta 2. Voi sen varmistuksen aina ottaa oikeuden kautta :)

Yleisesti. Metallinpaljastimien käyttäjien ’perseily’ vaikuttaa muihin harrastelijoihin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 481
Viestejä
4 442 073
Jäsenet
73 548
Uusin jäsen
Aaro_Honka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom