Metal Gear Solid thread

Sadness

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 417
Metal Gearista ei taitanut olla lankaa tai oli toi ykkösen PC mutta tehdään tälläinen yleinen lanka pelille joka ei ole varmasti tuntematon jos pelaajaksi itseään haluaa kutsua.

Viimeisin peli Metal Gear solid V: phantom pain ilmestyi lähes jokaiselle mahdolliselle alustalle pari vuotta sitten ja sillehän on tulossa lisäsisältöä(metal Gear Survive) ensvuonna:


Mutta kerkespä tulemaan ihan MGSV:seenkin näin elokuun kunniaksi lisäsisältöä:
Metal Gear Solid V laajenee huomenna uudella sisällöllä - mukana uusi pelattava hahmo - Tilt

Konami on julkistanut Metal Gear Solid V: The Phantom Paininsaavan uutta lisäsisältöä.


Huomenna 1. elokuuta ilmaantuva sisältöpäivitys tuo mukanaan uuden pelattavan hahmon, Ocelotin, jolla pelaajat voivat myös jatkossa koluta pelin FOB-tehtäviä. Merkittävimpänä pesäerona muihin hahmoihin Ocelot kykenee nopeammin sekä lataamaan että vetämään aseensa taisteluvalmiuuteen. Lisäksi hahmo kykenee kahdella revolverillaan ampumaan merkitsemiään vastustajia ympäristöstä kimpoavilla luodeilla.

Myös itse FOB-tehtävät saavat uutta sisältöä. Mukana nähdään muun muassa uusia asuja sekä aiempaa tehokkaampi Wormhole Generator, joka heittää pelaajan automaattisesti turvaan tämän joko menehtyessä tai tainnuttuessa. Tarkemmin uudesta lisäsisällöstä pääsee lukemaan Konamin omilta sivuilta.
Edit:
Koska "yleis" theardi niin sitten mahdolliset osien spoileri kohtaukset sitten tagien sisään niin kellään ei tule pahamieli.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
252
Itse tullut hakattua MGS ykkösestä eteenpäin poislukien tämä uusin joka jäi kesken konsolin myynnin jälkeen. Voisihan tuon toki vaikka koneellekin ostaa niin pääsisi tuonkin läpäisemään.

Metal geareja ei ole tullut muuta kun kateltua videoista. Ja nekin lähinnä juonellisista syistä.

Jos pitäisi omalta osalta laittaa "paremmuusjärjestykseen" laittaa niin MGS, Sons of liberty, Guns of The Patriots, Snake Eater. Phantom painista en osaa vielä antaa arviota kun ei ole tullut tosiaan läpi vedettyä.

Mutta mitä tuohon survivaliin tulee niin luulen, että en tule tuosta tykkäämään vähänkään vertaa.

Lähetetty minun EVA-L09 laitteesta Tapatalkilla
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 173
Aika rotkoon työnnettäviä olleet pari viimeisintä sarjan peliä mielestäni. Nelosta en jaksanut pelata paria tuntia enempää ja tuo uusinkaan ei oikein kiinnosta. MGS1-3 olivat kyllä loistavia pelejä, joista ensimmäinen osa tuli tahkottua läpi varmaan kymmenisen kertaa sillon muinoin.

Siltikin oma lemppari Metal Gear -sarjan peleistä olisi varmaan Revengeance. :think:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 563
Hienoja pelejä, vaikka sarja onkin omasta mielestäni mennyt alamäkeen jo pitkään. Kahta ekaa pidän varsin tasapainoisina kokonaisuuksina, mitä nyt katsottavaa ja kuunneltavaa kertyy paljon, mutta sen jälkeen jokaisessa osassa on aika isoja heikkouksia. Eivät ne mitään osaa pilaa, mutta ärsyttävät silti. Kolmonen oli vielä aika tasapainoinen paketti, mutta sen jälkeen kaikissa on jo vähän isompiakin vikoja - ja siitä huolimatta niihin on tullut käytettyä ihan kiitettävästi aikaa. Oma suosikkini on varmaankin kakkonen. Pidän ykköstä vähän tasapainoisempana kokonaisuutena, mutta kakkosen pelattavuus on reilusti parempi.

Ihan ekat Metal Gearit ovat valitettavasti edelleen käytännössä kokematta. Ykköstä aloittelin joskus mutta jäi kesken, koska aika ei ollut kohdellut sitä kovin hyvin. Portable Opsia yritin aikanaan pelata, mutta kököt kontrollit tappoivat innon melkeinpä saman tien. Sen jälkeenkään ole kiinnostanut yrittää uudestaan, kun juonellisesti peli on kerran työnnetty syrjään. Samoin Revengeance ei kiinnosta, koska juonellisesti sillä ei taida olla oikein mitään merkitystä eikä genrekään nappaa (eikä demokaan vakuuttanut).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
203
Erittäin ristiriitainen pelisarja.

Eka MGS oli todella mieleenpainuva, juoni ei ollut vain pakollinen kulissi vaan sille oli uhrattu aikaa, tarinan teemat kuten ydinaseiden uhat oli hyviä ja käsittely paljon parempaa kuin videopeleissä silloin keskimäärin. Samalla MGS:ssä oli aina taustalla läsnä omalaatuinen huumori ja oikeastaan kaikki hahmodesigneistä yliluonnollisten/liioteltujen animekikkojen kautta juonen twisteihin oli tosi hyvin tasapainossa. Pelattavuudessa toki huomaa ajan hampaan ja PSX-mekaniikat mutta silti edelleen loistava peli.

Kakkosessa Kojimalla oli jo enemmän vapauksia enkä vieläkään ymmärrä Raiden-ratkaisua. Varmasti yksi pelimaailman onnistuneimmista troolauksista mutta ei paljoa naurata kun Raiden hahmona on melko huono. Menneisyys ja sisäiset ristiriidat ei saa Raidenista mitenkään sympaattista hahmoa eikä karismaakaan ole yhtään, kirjoitus tökkii. Kenttädesign Big Shellissä myös melko tympeää ja tarina lähtee ihan totaalisen käsistä :lol:

MGS3 taas osoittautui timantiksi ja päivästä riippuen ykkönen tai kolmonen on sarjan paras peli. Pitkälti samat vahvat piirteet kuin alkuperäisessä, hahmokaarti ml. Boss ja tarina onnistunut, samaten ympäristöt ja rytmitys mainiota.

Nelonen alkoi tosi lupaavasti mutta luisui äkkiä jonnekin garbage tier fan service tasolle. Vähän liian eeppiset suunnitelmat olleet uuden sukupolven konsolin ja pelin kanssa, pitänyt änkeä kaikkea mahdollista mukaan ja lopputuloksena tosi epäkoherentti paketti jossa muutama onnistunut pätkä mutta paljon potaskaa, etenkin vaivaannuttava loppuvenytys cutsceneineen huh huh :hammer:

Peace Walkerin oli ihmeellinen ristisiitos b-tiimin mobiilipelistä ja "oikeasta" MGS:stä, juoni oli ongelmallinen sisältäen naurettavaa copypastea & mielikuvituksen puutetta, bossitaistelut aivan kuraa ja "bonuksena" jotain japanihenkisiä tehtäviä jossa pääsee tirkistelemään Pazia rannalla. Tykkäsin oikeastaan Portable Opsista enemmän vaikka se oli teknisesti tosi alkeellinen ja näkymää rajoittavat mapit melko absurdeja, tarinassa oli kuitenkin enemmän järkeä ja peli pysyi kasassa.

Vitosessa/GZ:ssa taas oli selkeästi parhaimmat pelimekaniikat, varmaan yksi mekaanisesti parhaista third person stealtheista mitä tulee mieleen. Absurdiustasot ei nouse onneksi nelosen tasolle koskaan mutta silti juoni ja sen kerronta ei saavuta mitenkään kolmosta tai alkuperästä, osasyynä varmasti open world. Avoin maailma ei vitosessa oikein koskaan kehity, käytännössä mappi on melko autio. Olisin mieluummin ottanut lineaarisen MGS:n :(

Vitonen tuntuu myös loppuvan melko kesken, varmaan Konami tullut vetämään töpselin irti kesken projektin minkä lie sisäisen Kojima-sodan takia. Sulavien pelimekaniikkojen takia kuitenkin aina joskus palaa tähänkin peliin ja vetäsee jotain tehtäviä vaikeustasot tapissa ilman hälytyksiä tai tappoja, sen verran hyvin kontrollit ja ohjaus toimii.

Kojimalla (tai KojiProlla ylipäätään) on selkeitä vahvuuksia tarinankerronnassa ja hahmodesigneissä mutta itse tarinat ei ole aikoihin toimineet. Kaikki peruskuviot menee ihan naurettavan monimutkaisiksi eikä reikäinen, kompleksi juoni jossa jokainen hahmo on jotenkin sidoksissa CIA/KGB/NSA/GRU/YK/MSF/FOX/SAS/Patriots/Foxhound tahoihin ole hyvä vaan laiska.

En todellakaan jää itkemään MGS-sarjan perään Konamin sekoilujen jälkeen. Ehkä KojiPro pystyy nyt puhtaalta pöydältä kirjottamaan taas fiksumpaa kamaa ja jatkamaan loistavien mekaniikkojen kanssa :hungry:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 428
Old Snake oli mielestäni parhain hahmo. Sympaattinen kaveri kaikin puolin.

Tämä on MGS loren hämärin juttu, Big Bossin ja Millerin saunareissu:

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 428
Vitonen tuntuu myös loppuvan melko kesken, varmaan Konami tullut vetämään töpselin irti kesken projektin minkä lie sisäisen Kojima-sodan takia.
Ellen väärin muista niin Kojiman suunnitelmiin kuului 4 vai peräti 5 aluetta tuon nykyisen kahden sijaan. Siitä olisi tullut jo aikamoinen mammuttipeli toteutuessaan.
 

Sadness

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 417
Ellen väärin muista niin Kojiman suunnitelmiin kuului 4 vai peräti 5 aluetta tuon nykyisen kahden sijaan. Siitä olisi tullut jo aikamoinen mammuttipeli toteutuessaan.
80 miljoonan kohdalla Konami laittoi rahahanat kiinni.

'Metal Gear Solid V: The Phantom Pain' Sells 3 Million Units But It's Not Out Of the Woods Yet

This is because most modern marketing budgets can often be larger than the game’s development costs, so it’s likely that The Phantom Pain would need to sell around 5-6 million units to break even. Maybe even more than that.
Eikä MGS sarja ikinä ollut mikään mammutti menestys vs Codit tai GTA sarjat, syy miksi varmasti että peli julkaistiin niin monelle alustalle oli että piti saada kustanukset otettua koska konamin visiohan on ollut pitkään jo mobiili peleissä->Rahaa tulee ovista ja ikkunoista ja kymmenen tai sadan kertaiset pienemät riskit.

Kojiman ja konamin suunnitelmat eivät kohdaneet... joka oli valitettava asia mutta netissä kun aina ollaan mollattu Konamia "#fuckkonami" päätteillä niin mielestäni voisi arvostella kyllä tätä Perfektionistiakin myös.
Mielestäni jos nämä huhut pitävät paikkansa että peli ollut tuotanossa jo 2010 lähtien niin olisi pitänyt tehdä vaikka tulevaksi trilogiaksi tai duologyksi vähintään.
MGSV:GZ+MGSV:pP(Chapter 1-2) ja sitten 2018 olisi tullut MGSVI(loput chapterit) joka olisi ajanut V-Snaken tarinan tuolta osin päätökseen päättyen sitten MG1 pelin tarinan alkuihin.

Nyttehän tuo MGSV on tullut pelattua kolmesti läpi ja ertyisesti tuota pelattavuutta pakko kehua omaan makuun.

Itsehän nautin siitä kohtaa kun joku menee vituiksi ja eikä jaksa enää uudestaan yrittää.
Vetää vain tankilla porteista sisään Final Countainin pauhaten taustalla ja sotilas helikopteri tukemassa hyökkäystä :cigar2:

(Sisältää spoilereita sarjan muista osista videon alussa)


Edit:


Edit2:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 853
Sarja oli 3:n saakka rautaa. Sen jälkeen lähti taso tippumaan kuin lehmän häntä. Phantom Painia en edes jaksanut pelata loppuun asti. PS3:ta tuskin tulen myymään ihan pelkästään MGS: The Legacy Collectionin takia. Tahtoo jossakin vaiheessa kumminkin palata vielä 3 ekan mestariteoksen pariin. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
276
Itse olen pelannut vain ja ainoastaan Phantom Painia. Melko sekava paketti mutta pelaaminen on hauskaa mikä lienee pääasia?
 

superapina

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
306
Samaa mieltä tosta Konamivihasta, ja sen aiheettomuudesta. Se on firma muiden joukossa ja tekee rahasta noita hommia. Kyllä siinä ihan keneltä tahansa olisi hermo palanut jos joku oman alansa "nero" ei saa yhtä peliä valmiiksi vaikka sitä on jo vuosia hinkattu. Hiippailupelit eivät ole edes mitenkään menestyneitä pelejä yleensä. Hitman, Thief ja Styx epäonnistuivat myynnin puolesta pahasti. Ihmekkään ettei Konami halunnut ottaa tämän suurempia riskejä.
Mielestäni koko MGS V:n jounikoukku on alusta alkaen tyhmä ja se on ihan Kojiman oma keksintö. Konamin vika sitten siinä että peli jäi todella pahasti kesken, mutta se ei korjaa sitä alusta alkaen typerää kikkaa. Koko peli ensinnäkin sijoittuu jo olemassa olevien pelien väliin. Onpas vaikea arvata kuka näistä hahmoista jää eloon. Tarina ei myöskään tarvitse enää siltä osin lisäselvitystä. Kolmonen kertoi jo Big Bossin tarinan ja Peace Walker sitten lisäsi siihen jotain. Peace Walkerista tykkäsin, vaikka ne kaikki Big Boss vs tankki -taistelut eivät kovin hauskoja olleetkaan.
Sääli, sillä Foxengine on toimia pelimoottori ja itse pelaaminen on todella hauskaa.

Nelosen puolusteksi voisin sanoa että aika mahdottomaan paikkaan tehty peli. 20 vuotta pelejä takana ja nyt pitäisi tehdä se yksi peli, joka päättää tämän kaiken.

Kaiken kaikkiaan hyviä pelejä. Suosittelen pelaamaan. Portable ops ja Revengeance (ja ne mitkälie Acidit) itseltäni pelaamatta, mutta ne eivät taida liittyä "oikeaan" tarinaan mitenkään.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 011
Vedin juuri Metal Gear Solid V Phantom Painista ensimmäisen osion läpi. En tiennyt koko pelisarjasta mitään ja ostinkin tämän hetken mielijohteesta. 27 tuntia takana ja nyt ensimmäinen osio läpi ja todella hyvä peli ollut. Tarinakin aukesi, kun googlaili ja katsoi Youtubesta videoita.

Kannattaako chapter kakkosta edes pelata? Luin, että siinä vain pelataan ensimmäisen osion tehtävät uudestaan kovemmalla vaikeustasolla. Pitääkö tuo oikeasti paikkansa? Itse vielä kyllästyn helposti itseään toistaviin tehtäviin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 454
PS1 + PS2 versiot on tullu hakattua läpi, samoin MGS V PC:llä. Viimeisestä en oikein innostunut sillä jotenkin tuossa ei ollut samaa fiilistä kuin ensimmäisessä aikanaan. Johtui varmaan kenttien layoutista. Ensimmäinen edelleenkin koko sarjan paras.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 563
Vedin juuri Metal Gear Solid V Phantom Painista ensimmäisen osion läpi. En tiennyt koko pelisarjasta mitään ja ostinkin tämän hetken mielijohteesta. 27 tuntia takana ja nyt ensimmäinen osio läpi ja todella hyvä peli ollut. Tarinakin aukesi, kun googlaili ja katsoi Youtubesta videoita.

Kannattaako chapter kakkosta edes pelata? Luin, että siinä vain pelataan ensimmäisen osion tehtävät uudestaan kovemmalla vaikeustasolla. Pitääkö tuo oikeasti paikkansa? Itse vielä kyllästyn helposti itseään toistaviin tehtäviin.
Kannattaa, jos juoni kiinnostaa yhtään. Suurin osa tehtävistä tosiaan on vaikeampia versioita aiemmista tehtävistä, mutta niistä ensimmäistäkään ei ole pakko pelata juonen edistämiseksi. Tosin muuten uusien juonitehtävien avaaminen onkin sitten paikoin vähän epäselvää, mutta joka tapauksessa uudestaan ei tarvitse vanhoja tehtäviä pelata.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 011
Kannattaa, jos juoni kiinnostaa yhtään. Suurin osa tehtävistä tosiaan on vaikeampia versioita aiemmista tehtävistä, mutta niistä ensimmäistäkään ei ole pakko pelata juonen edistämiseksi. Tosin muuten uusien juonitehtävien avaaminen onkin sitten paikoin vähän epäselvää, mutta joka tapauksessa uudestaan ei tarvitse vanhoja tehtäviä pelata.
Kyllähän tuo kiinnostaa. Pieni trailerinpätkä tuli ensimmäisen osion lopussa ja se vaikutti mielenkiintoiselta.

Käsitinkö oikein, että pelkästään sivutehtäviäkin tekemällä saa auki noita uusia ja tärkeitä keltaisella merkittyjä tehtäviä?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 563
Kyllähän tuo kiinnostaa. Pieni trailerinpätkä tuli ensimmäisen osion lopussa ja se vaikutti mielenkiintoiselta.

Käsitinkö oikein, että pelkästään sivutehtäviäkin tekemällä saa auki noita uusia ja tärkeitä keltaisella merkittyjä tehtäviä?
Noin tarkkaan en enää pari vuotta pelaamisen jälkeen muista. :D Jossain vaiheessa piti pelata ainakin jokin sivutehtävä, mutta en muista, että niitä ainakaan kovin paljon olisi tarvinnut pelata. Kannattaa varmaan vaan pelata eteenpäin sen verran kuin pystyy ja jumin tullessa eteen joko etsiä netistä apua tai kokeilla muuten edistää peliä (vaikka niillä sivutehtävillä). Kyllähän tuo sivutehtävätkin ihan mukavia taisivat olla (ainakin osa niistä), joten jos aikaa on, ei liene paha juttu pelata niitä muutenkin.
 

Sadness

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 417
MGSV:lle ilmestynyt proo pätsi:


Näyttävästi vain 4k töllön omistajat hyötyvät, ei downsamplingiä.
 

Sadness

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 417
Metal Gear Solid V:n salainen loppu avautui vahingossa – Konami ymmällään

Metal Gear Solid V: The Phantom Painin salainen loppukohtaus avautui yllättäen pelin pc-versiossa. Tempauksen veikkailtiin liittyvän Metal Gear Survive -pelin tässä kuussa tapahtuvaan julkaisuun, mutta pelin julkaisijalla Konamilla ei tiedetä syitä välivideon avautumiseen.

Pelin salaisen lopun olemassaolo ja tarkemmat avautumiskriteerit paljastuivat tovi pelin julkaisun jälkeen. Käytännössä sen olisi tarkoitus käynnistyä vasta, kun pelaajat onnistuvat neutralisoimaan kaikki pelissä rakennetut ydinaseet. Pelaajat voivat pienen etulyöntiaseman toivossa rakentaa ydinaseita omissa tukikohdissaan, joihin muut pelaajat voivat hyökätä verkko-ominaisuuksien avulla.

Mahdottomalta kuulostavan tehtävän tarkoituksena onkin kuvastaa oikeiden ydinaseiden purkamisen ympärillä pyöriviä haasteita. Pc-versio käynnistikin välivideon, vaikka tämä erittäin oleellinen kriteeri ei ole täyttynyt. Julkaisija Konami on ilmoittanut tutkivansa tapahtunutta ja huolehtivansa, ettei välivideo käynnisty jatkossa ennenaikaisesti.

Ydinaseiden purkamisesta käynnistyvä salainen loppu on kuitenkin ollut katsottavissa verkossa heti, kun se löydyttiin pelin lähdekoodin uumenista. Videon voi halutessaan katsoa ohesta.
 

Sadness

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 417
Metal Gear Solid -elokuvan ohjaaja julkaisi tribuutin pelisarjalle - äänessä pelien alkuperäiset näyttelijät | Muropaketti.com

Ohjaaja Jordan Vogt-Roberts julkaisi Metal Gear -sarjan 31-vuotisen historian kunniaksi tribuuttivideon, jolla on mukana myös Snaken alkuperäinen ääninäyttelijä David Hayter.

Kong: Skull Islandista tunnettu ohjaaja Jordan Vogt-Robert yrittää parhaillaan saada pitkään suunnittelemansa Metal Gear Solid -elokuvan toteutettua. Hän on jo saanut projektille pelisarjan luoja Hideo Kojiman siunauksen, ja tuoreella tribuuttivideolla tukena ovat myös Snaken ja Ocelotin alkuperäiset ääninnäyttelijät David Hayter ja Patric Zimmerman.

Alla oleva video tekee kunnia Metal Gear -sarjalle, joka täytti heinäkuussa jo 31 vuotta. Samalla se tarjoaa ohjaajan pahoittelut siitä, ettei leffaprojektista ole vieläkään uutta kerrottavaa.

Alla olevista linkeistä voit myös lukea Vogt-Robertsin hiljattain jakamista visioistaan elokuvaa varten, sekä viime vuonna julkaisemamme artikkelin alkuperäisen Metal Gearin synnystä.

Ohjaajan visio Metal Gear Solid -elokuvasta on hämärä ja uhkarohkea – ottaa mukaan koko pelisarjan?

Metal Gear -sarja täytti 30 vuotta – Tekniset rajoitukset synnyttivät kaikkien hiiviskelypelien äidin
 

Sadness

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 417
Murosta historikki MGS sarjalle:
(Sisältää spoilerita joten jos ei MG sarja ole tuttu niin omalla vastuulla)

Metal Gear Solid 20 vuotta – Perusteellinen katsaus Hideo Kojiman klassikkopeliin ja sen synnyttämään pelisarjaan | Muropaketti.com

Metal Gear Solidin julkaisusta on vierähtänyt jo kaksikymmentä vuotta. On siis hyvä aika muistella Hideo Kojiman luomaa klassikkopeliä ja sitä seurannutta, miljoonia myynyttä pelisarjaa.

Harva pelisarja on niin rakastettu ja legendaarinen kuin Metal Gear Solid. Japanilaisen pelisuunnittelijan Hideo Kojiman synnyttämä Metal Gear -sarja käynnistyi jo 1980-luvun puolella, mutta vuonna 1998 ilmestynyttä Metal Gear Solidia voi pitää paitsi sarjan käänteentekevänä pelinä, myös kokonaan uuden sarjan käynnistäneenä klassikkona.

Alkuperäisen Metal Gear Solidin julkaisusta tulee tänään kuluneeksi tasan 20 vuotta, sillä peli saapui alun perin markkinoille Japanissa 3. syyskuuta 1998. Tuolloin sitä tosin tuskin kukaan vielä Suomessa pelasi, sillä peli rantautui Eurooppaan vasta seuraavan vuoden puolella.

Metal Gear Solidin merkkipäivän kunniaksi muistelemme klassikkopeliä ja sen huippuhetkiä, sekä sarjan historiaa ja lopullista sortumista nykyiseen tilanteeseen, joka näyttää sangen toivottomalta. Alkuun pääsee hyvin katsomalla alla olevalta videolta Metal Gear Solidin ensimmäisen minuutit, jotka muuttivat monen pelaajan käsityksen siitä, kuinka elokuvallinen, tarinavetoinen ja tunnelmallinen peli voi olla.

Ehkäpä myös SPOILERIVAROITUS on paikallaan, vaikka puhummekin vuosia vanhoista peleistä:

Tämä artikkeli paljastaa merkittäviä osia MGS:n tarinasta. Jos olet suunnitellut pelisarjaan uppoutumista ensimmäistä kertaa, on ehkä viisainta vilkaista vain jutun loppu, jossa kerrotaan, millä alustoilla sarjan pelit voi nykyään kokea.



Metal Gear ja sarjan alkutaival
Ennen Metal Gear Solidiin siirtymistä on puhuttava lyhyesti Metal Gearista.

Alkuperäinen Metal Gear julkaistiin MSX2:lle Japanissa 13. heinäkuuta 1987. Pelin 30-vuotispäivää vietettiin siis viime vuonna. Vaikka Metal Gear oli vielä Metal Gear Solidiin verrattuna yksinkertainen, jo se sisälsi sarjan pääajatuksen: vihollisia ei räiskitä sokeasti, vaan niitä yritetään vältellä.

Hideo Kojima päätyi synnyttämään Metal Gearin perusajatuksen ja tavallaan koko hiiviskelypelien genren MSX2-alustan teknisistä rajoitteista johtuen. Varsinaisen räiskintäpelin tekeminen oli vaikeaa, koska tietokone ei pystynyt laskemaan lukuisia samaan aikaan liikkuvia kohteita, kuten luoteja. Tästä Kojimalle syntyi ajatus vihollisten välttelemisestä suoran taistelun sijaan.

Muistelimme Metal Gearia viime vuonna lyhyessä artikkelissa, josta näet myös koko pelin läpipeluuvideon.

Metal Gear -sarja jatkui vuonna 1990 NES:llä erityisesti Yhdysvaltain markkinoille suunnatulla Snake’s Revengellä, mutta tätä ei lasketa sarjan viralliseen kaanoniin. Julkaisija Konami teki nimittäin Snake’s Revengen ilman Kojimaa, ja lopulta yksi pelin suunnittelijoista pyysi häntä suunnittelemaan ”oikean Metal Gear -jatko-osan”. Tästä syntyi vielä samana vuonna ilmestynyt Metal Gear 2: Solid Snake, joka jo nimessään kiisti Snake’s Revengen olemassaolon.

Alkuperäisten Metal Gear -pelien sankari on FOXHOUND-erikoisjoukkojen sotilas Solid Snake, joka lähtee ensimmäisessä pelissä Outer Heavenin linnoitukselle pelastamaan kadonnutta sotilasta Gray Foxia ja tutkimaan uudenlaista asetta Metal Gearia. Samalla pelissä paljastuu, että hänen pomonsa Big Boss onkin Outer Heavenin todellinen johtaja, ja jatko-osassa hänet kohdataan uudelleen Zanzibar Landin sotilasvaltiossa.

Metal Gear -pelien tarina oli ajalleen monimutkainen ja sisälsi yllättävän suuria ideoita, kuten ajatuksen ideologiavapaasta sotilasvaltiosta. Tämä oli kuitenkin vasta alkusoittoa sille tarinalliselle kaanonille, jonka MGS-sarja myöhemmin synnytti.



Sarjan perusteet syntyvät
Metal Gear -sarjan kolmatta peliä suunniteltiin alun perin jo vuonna 1994 lyhytikäiseksi jääneelle 3DO Interactive Multiplayer -pelikonsolille. Kehitys siirtyi PlayStationille vuonna 1995, juuri konsolin ilmestyttyä, mutta siitä kesti vielä kolme vuotta ennen kuin vallankumouksellinen peli näki päivänvalon.

Kahdenkymmenen vuoden jälkeen, kaikki MGS-sarjan pelit pelanneena on kiinnostava havaita, kuinka monet myöhempien pelien piirteistä ovat enemmän tai vähemmän läsnä jo alkuperäisessä Metal Gear Solidissa. Vaikka tekniikan kehitys ja vuosien pelisuunnittelu ovat tehneet uudemmista peleistä paljon monimuotoisempia ja ne tarjoavat enemmän vapautta, ovat sarjan peruselementit nähtävissä pitkälti jo ensimmäisessä pelissä.

Teknisesti MGS tekee monia ajalleen poikkeuksellisia ja edistyksellisiä asioita. Pelin lukuisat välivideot on esimerkiksi toteutettu suoraan pelimoottorilla, eikä nitä ole animoitu erikseen, kuten useissa aikansa peleissä. Pelin kuvakulma taas on dynaaminen: vaikka valtaosa pelistä pelataan fiksatusta, yläviistosta kolmannen persoonan kuvasta, siirtyy kamera välillä elokuvallisesti Snaken tasolle tai tiettyjen aseiden kohdalla ensimmäisen persoonan kuvakulmaan. Vihollisten tekoäly taas suunniteltiin niin, että heidät saattoi huijata tiettyyn paikkaan koputtamalla, ja he saattoivat myös etsiä Snakea.

Pelimekaanisesti MGS esitteli koko pelisarjan keskeisimmät ideat jo vuonna 1998.

Snake välttelee turvakameroita ja sotilaita painautumalla seinää vasten, piiloutumalla pahvilaatikkoon, ryömimällä auton alle tai ilmastointiventtiiliin. Pelaaja voi useimmissa tilanteissa valita, millä tapaa hän etenee ja neutraloiko vastustajia vai tyytykö vain hiipimään heidän ohitseen. Sotilaita voi tainnuttaa ja tappaa huomaamatta. Havaituksi tuleminen aiheuttaa hälytyksen, josta on hankala selvitä hengissä. Aseistus etsitään kentältä itse, ja pelin voi todellakin läpäistä löytämättä koskaan kaikkia varusteita.

Kaikki nämä ja monet muutkin mekaniikat ovat läsnä vielä uusimmissakin MGS-peleissä.











Realismia ja ristiriitoja
Metal Gear Solidin tavoite oli kunnianhimoinen. Kojima pyrki pelillään uudenlaiseen realismiin, ja projektia varten kehittäjät tutustuivat esimerkiksi todellisiin aseisiin ja kulkuneuvoihin oikean SWAT-tiimin ja ase-eksperttiMotosada Morin johdolla.

IGN:n vanhassa haastattelussa Kojima kertoo jopa yksittäisten työpöytien suunnittelusta pelimaailmaan, ja toteaa:

– Jos pelaajaa ei saa uskomaan, että maailma on todellinen, ei koko pelin tekemisessä ole mitään järkeä. Jos voit pitää pelaajan otteessa huijaamatta heitä, sitten peli on vaivan arvoinen.

Realismin kääntöpuolena MGS on ensimmäisestä pelistä lähtien ollut vahvasti tieteisfiktiota ja jopa fantasiaelementtejä sisältävä pelisarja. Se on täynnä toistaiseksi mahdottomia keksintöjä, kuten näkymättömäksi tekevä stealth-puku, ja jopa täysin selittämättömiä erikoisvoimia, esimerkiksi myöhemmissä peleissä kohdattavien Fortunen ja Vampin kyvyt.

Ehkäpä juuri näiden uskomattomien asioiden – kävelevien tankkien, kyborgininjojen ja supersotilaiden – vuoksi Kojima halusi, että pelimaailman juuret ovat vakaasti todellisuudessa. Tämä kaksijakoisuus on myös pysynyt MGS-sarjan kantavana piirteenä näihin päiviin asti. Keksittiinpä maailmaan mitä tahansa villiä, on perusasioissa pyritty aina realistisuuteen.



Hyviä esimerkkejä sarjan pyrkimyksestä realismiin ovat esimerkiksi Metal Gear Solid 3: Snake Eaterin (2004) esittelemä maastopuvuilla ympäristöön sulautuminen tai stamina-mittari, joka on samasta pelistä lähtien kuvannut pelihahmon energiaa ja jaksamista. On viime kädessä jopa vähän huvittavaa, että pelissä jossa nähdään salamoita käsistään ampuva pääpahis Volgin, täytyy pelihahmon muistaa syödä säännöllisesti jaksaakseen edetä.

Realismin ja näennäisen vakavan sotatrillerin kanssa on tavallaan ristiriidassa myös MGS-sarjan jokseenkin järjetön huumori, joka sekin saa syntynsä jo ensimmäisessä pelissä. Esimerkiksi sarjan fanisuosikiksi muodostunut sivuhahmo Johnny Sasaki kärsii kaikissa peleissä ripulista, ja Snaken tempuista, kuten pahvilaatikkoon piiloutumisesta, käydään humoristisia keskusteluja.

MGS:ään perustuvaa elokuvaa kehittelevä ohjaaja Jordan Vogt-Roberts on jopa todennut, että pelisarjan kummallisuudet ja huumori ovat erottamaton osa sarjaa, eikä niitä tulisi lakaista maton alle myöskään elokuvaversiossa:

– Luulen, että on olemassa tapa tukeutua Metal Gearin kummallisuuksiin, oikkuihin ja erityispiirteisiin – ja ihmisethän unohtavat, että Metal Gear on huvittava, Vogt-Robert kuvaili hiljattain.



Saaga käynnistyy
Alkuperäinen Metal Gear Solid oli vahvasti tarinallinen pelikokemus tavalla, jolla harvat pelit olivat siihen mennessä olleet. Peli suorastaan vyörytti pelaajan niskaan pitkiä CODEC-puheluita ja elokuvallisesti ohjattuja välivideoita, jotka kaikki oli myös ammattimaisesti ääninäyteltyjä.

Tästä tulikin yksi sarjan tunnusmerkeistä (ja eniten kritiikkiä keränneistä puolista), ja se vakiinnutti samalla Solid Snaken englanninkielisen näyttelijän David Hayterin yhdeksi tunnetuimmista pelien ääninäyttelijöistä.

MGS:n mutkikkaassa tarinassa Solid Snake palaa eläkkeeltä taltuttamaan FOXHOUND-yksikön aiheuttamaa terroriuhkaa ja tuhoamaan Metal Gear Rexinä tunnetun, ydinohjuksin aseistetun mechan. Pelaajan hiiviskellessä Shadow Mosesin lumisen sotilastukikohdan läpi Metal Gear -sarjan taustakertomus alkaa rakentua ja keskeiset hahmot esittäytyvät.

Juonenkäänteet ja mieleenpainuvat hetket seuraavat toisiaan: Cyborg Ninjan kohtaaminen, Psycho Mantis, kidutuskohtaus, vankilapako, taistelu Sniper Wolfia vastaan, lopun monivaiheinen kamppailu Metal Gear Rexiä ja Liquid Snakea vastaan, takaa-ajo tunnelissa…

Ensimmäisessä pelissä saa myös alkunsa Metal Gear Solid -sarjan dialogivetoinen ja melodramaattinen tarinankerronta. Vaikka monet hetket ovat oikeasti emotionaalisesti iskeviä, muistelevat useimmat pelaajat varmasti lähinnä huvittuneina esimerkiksi Snaken liittolaiseksi muodostuvan Otaconin ja Sniper Wolfin epämääräistä romanssia, josta vuodatetaan keskustelu jos toinenkin.
















Jo ensimmäisessä pelissä tarina etenee myös kohti sitä yliampuvaa monimutkaisuutta, josta pelisarja on myöhemmin tullut tunnetuksi. Pelin huikeita juonipaljastuksia ovat esimerkiksi, että Solid Snake ja pääpahis Liquid Snake ovatkin edesmenneen Big Bossin 1970-luvulla syntyneitä klooneja, ja että Solid Snake kantaa kuolettavaa FoxDie-virusta, joka on suunniteltu eliminoimaan ennaltamäärätyt kohteet.

Tämä kaikki on kuitenkin vasta alkua tulevien pelien juonenkäänteille, jotka menevät vielä paljon pidemmälle ja muuttavat myös alkuperäisen pelin tarinaa. Koska myöhemmistä peleistä osa on sijoittunut myös ensimmäistä peliä edeltävään aikaan 1960-1980-luvuille, muuttavat niiden paljastukset pelaajan käsitystä siitä, mitä Snake on oikeasti tekemässä ja mitkä ovat eri hahmojen todelliset motiivit.

Pelimaailman kronologiassa alkuperäinen Metal Gear Solid on itseasiassa vasta sarjan kahdeksas peli, ja 20 vuotta myöhemmin se kyllä näkyy.

Metal Gear Solid sisältää muusta sarjasta poiketen myös kaksi vaihtoehtoista loppua.

Ensimmäisessä lopussa Solid Snake pakenee Shadow Mosesilla kohtaamansa, häneen jokseenkin rakastuneen Meryl Silverburghin kanssa. Toisessa Meryl kuolee ja Snake pakenee Otaconin kanssa, josta muodostuu yksi sarjan päähenkilöistä. Kiinnostavaa kyllä, tämä jää todellakin sarjan ainoaksi peliksi, jossa on vaihtoehtoisia loppuja. Kymmenen vuotta myöhemmin Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots (2008) myös kanonisoi loppuratkaisun, jossa Meryl selviää hengissä. Toinen loppu jää vain sivujuonteeksi.



Boss-taisteluiden taidetta
Ensimmäinen peli esittelee myös suuret boss-taistelut, joista tulee yksi sarjan tunnusmerkeistä. Jo ensimmäisestä pelistä asti taistelut käydään pääasiassa mitä kirjavimmilla kyvyillä varustettuja eliittijoukkoja vastaan. Metal Gear Solidissa Snakea vastassa on FOXHOUND-yksikkö, johon kuuluvat esimerkiksi ylimaallinen ampuja Revolver Ocelot, sekä ESP:tä ja telekinesiaa käyttävä Psycho Mantis.

Kaikkien vihollisten peittoamiseen on omat taktiikkansa, ja monia yrityksiä vaativat taistelut ovat yksi pelin haastavimpia osia. Käytännössä kaikissa myöhemmissäkin MGS-peleissä nähdään vastaavia suuria boss-kamppailuja erikoiskykyisiä sotilaita vastaan.

Juuri Psycho Mantisia vastaan käytävä taistelu on yksi Metal Gear Solidin ikonisimmista kohtauksista. Tämä mieleenpainuva kamppailu, johon viitataan myöhemmissäkin peleissä, elokuvaslangin mukaan ”rikkoo neljännen seinän”. Pelaajat 90-luvun lopulla järkyttyivät, kun Psycho Mantis yhtäkkiä puhuttelikin suoraan heitä ja pystyi jopa ”liikuttamaan” PlayStationin värinäohjainta lattialla.

Psycho Mantis oli myös erittäin haastava peitota, ellei tottele pelissä annettua vihjettä siirtää peliohjain konsolin toiseen ohjainporttiin. Tällöin Snake ikään kuin käyttää eri puoliskoa aivoistaan, eikä Mantis pysty ennakoimaan hänen liikkeitään.

Mantis-taistelu onkin MGS-sarjan ensimmäisiä ”metapelillisiä” hetkiä, jolloin peliin viitataan itsetietoisesti pelinä. Myöhemmin tämä juonne muodostui osaksi sarjan filosofiaa, sillä Metal Gear Solid 2: Sons of Libertyssä (2001) sekä MGS 4:ssä verrataan suoraan sotaa videopeliin, esimerkiksi Snaken kritisoidessa sotilaiden kouluttamista virtuaalitodellisuustekniikalla MGS 2:ssa.



Jatko-osat ja nykyinen tilanne
Hideo Kojima sanoi aikanaan, että olisi tyytyväinen, jos Metal Gear Solid myisi miljoona kappaletta. Tämä tavoite ylittyi heittämällä, sillä MGS ylsi lopulta kuuden miljoonan myyntilukuihin, ja siitä tuli PS1:n seitsemänneksi myydyin peli.

Sarjan tulevaisuus oli siis turvattu, ja jatko-osia ilmestyi useita. Metal Gear Solid 2 siirsi sarjan PlayStation 2:lle ja mullisti pelimaailmaa niin tarinankerronnan kuin tekniikankin osalta. Metal Gear Solid 3 rakentui teknisesti edeltäjänsä varaan, mutta toi sarjaan koko joukon uusia mekaniikkoja ja entistä hiotumman tarinan. Ainakin omasta mielestäni se on yhä MGS-sarjan huippuhetki ja tarjoaa kaikista peleistä parhaan tasapainon tarinallisen ja pelillisen sisällön välillä.

Metal Gear Solid 4 toi sarjan eräänlaiseen päätepisteeseen vuonna 2008 lopettamalla viimein Solid Snaken tarinan. Vaikka peli oli jälleen uusi tekninen harppaus sarjan siirtyessä PS3:lle, sai se osakseen entistä enemmän myös kritiikkiä. MGS 4 on tarinallisesti niin raskas, että välivideot ohittamalla sen voi läpäistä helposti muutamassa tunnissa. Peli oli myös tukehtua omaan eeppisyyteensä ja nostalgianälkäänsä, tarina poukkoili ympäri maailmaa, ja monet hyvät ideat ja uudet mekaniikat jäivät melkein käyttämättä.



MGS-pelien pääsarja sai lisäksi Sonyn PSP-konsolilla kaksi lisäpeliä, Portable Opsin vuonna 2006 ja Peace Walkerin vuonna 2010, ja poiki muutaman spin off -pelinkin, mutta pitkään elettiin siinä uskossa, että sarjan päätarina oli nyt nähty. Vuonna 2012 paljastettiin kuitenkin, että Kojima oli tekemässä uutta Metal Gear Solid -peliä seuraavan sukupolven konsoleille ja täysin uudella Fox Engine -pelimoottorilla.

Lopputuloksena syntyi onnettoman lyhyt prologipeli Metal Gear Solid V: Gound Zeroes (2014), sekä varsinainen jatko-osa Metal Gear Solid V: The Phantom Pain (2015). Niiden kehitys kesti kuitenkin kauan, oli ilmeisen kallista ja päättyi jokseenkin kesken. Kuten kuka tahansa tarinallisesti sekavan The Phantom Painin läpi pelannut voi todeta, jää tarina auttamattoman kesken, ja sittemmin on myös paljastunut, että peliin oli todellakin suunnitteilla kokonainen ”kolmas näytös”, jossa tarina olisi viety kunnolla päätökseen.

MGS V:n ongelmat johtivat lopulta Kojima Productions -studion sulkemiseen ja Kojiman potkuihin Konamilta. Kaikki tämä tapahtui jo ennen MGS V:n julkaisua, mikä johti jopa Kojiman nimen poistamiseen markkinointimateriaalista. Sittemmin Kojima on perustanut studionsa uudelleen, ja hän kehittää tällä hetkellä kunnianhimoista Death Stranding -peliä.

Masentava tosiasia on se, että Metal Gear -sarjan tilanne näyttää todella huonolta. Talvella ilmestynyt, ilman Kojimaa kehitetty spin off -peli Metal Gear Survive ei tuntunut oikealta MGS-peliltä, eikä Konami näytä olevan varma, mitä sarjan kanssa pitäisi tehdä. Jää nähtäväksi, onko uusia pelejä tai uudelleenjulkaisuja koskaan luvassa.



Julkaisut ja alustat
Nykypelaajan on valitettavasti hieman hankala päästä kokemaan alkuperäistä Metal Gear Solidia, ja uusimmilla alustoilla se on täysin mahdotonta.

Metal Gear Solid ilmestyi aikanaan vain PlayStationille, ja vuotta myöhemmin se sai laajennetun Integral-version, jota Euroopassa korvasi lisälevynä myyty VR Missions -lisäosa. VR Missions oli Pleikkarilla hyvin harvinainen lisälevy, joka myytiin erikseen, mutta joka kerta pelin käynnistääkseen piti käyttää laitteessa MGS:n pääpelin levyke.

Vuonna 2000 MGS julkaistiin myös PC:lle, mutta valitettavasti digitaalisena latauksena saati nykyisille käyttöjärjestelmille päivitettynä pelin PC-versiota ei ole saatavilla.

Alkuperäisen PS1:n, PS2:n tai vanhan PC:n ohella Metal Gear Solid on pelattavissa vain PlayStation 3:lla, jolle sen voi ostaa digitaalisesti tai Metal Gear Solid: Legacy Collection -kokoelman mukana. PlayStation 4:lle peliä ei ole käännetty.

MGS 2:n ilmestyttyä alkuperäisestä pelistä tehtiin myös uusintaversio, Metal Gear Solid: Twin Snakes (2004), joka on pääasiassa uskollinen remake päivitetyillä grafiikoilla ja MGS 2:sta lainatuilla pelimekaniikoilla. Tämä peli valitettavasti julkaistiin vain Nintendon GameCube-konsolille, eikä sitä tähän päivään mennessä ole muille alustoille ilmestynyt.

Nykyiselle konsolisukupolvelle onkin pitkästä pelisarjasta tällä hetkellä tarjolla vain MGS V sekä Metal Gear Survive. Jopa HD Collection -kokoelma on saatavilla vain PlayStation 3:lle ja Xbox 360:lle.

Tilanne on kurja, sillä samaan aikaan kun monia klassikkopelejä pääsee pelaamaan kätevästi uusillakin alustoilla, on yksi legendaarisimmista valtaosin nykypelaajien käsien ulottumattomissa. Täytyy toivoa, että Konami näkee ennen pitkään valon ja julkaisee pelit uusille alustoille tavalla tai toisella.

Alta voit katsoa historiavideon, joka esittelee pelikuvaa ja inforuudun joka ikisestä Metal Gear -sarjan pelistä.


Edit:
Mgs1 alku tehty uusiksi unreal 4 enginillä

 
Viimeksi muokattu:

Sadness

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 417
Laitan tänne niin ei mene offiksi tuolla:

Valinnanvapaus joo, mut olihan siinäkin sellanen pieni moraalijärjestelmä. Tarpeeks lahtasit porukkaa niin Snakelle kasvo sarvi päähän ja veret ei lähteny suihkussakaan pois. Ton enempää en sit muista et vaikuttiko mihinkään, mut onhan toikin jo pelkästään sellanen "hyihyi" huomautus peliltä sulle.
Itse en kyllä ihan massamurhaaja ollut että kaikkia tehtäviä tappolinjalla mennyt mutta silloin kuin hiippailu ei tuntunut onnistuvan sitten millään niin ohjukset ja taistelukopterit vihujen tukikohtiin ja itse rynnisti tankilla porteista läpi Final Countainin soidessa taustalla :cigar2:
Tokihan se kustansi siinä mielessä huomattavasti enemmän kuin mitä rauhallinen hiippailu.
 

Sadness

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 417


Toivottavasti Konami myy nuo oikeudet Sonylle! Olisi aika kova juttu.
Joskus toivonut että nähtäisin Bossin(Ocelotin äidin) edesottamuksia toisesta maailman sodasta.
MGS sarjasta löytyy tarinoita kerronttavana, pitäisi olla vain oikeat tekjiät, Big Bossin kautta Solid Snaken tarinat taitaa olla tehty mutta onhan siellä monia muitakin.

ja enkä ottaisi pahitteeksi jos MGS4 tulisi remasteri 60fps kera.
 

Sadness

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 417

This achievement was once thought almost impossible, since it relied on players—who could build nukes whenever they wanted—banding together to get the number down faster than it could be raised by more being built (or hacked into the game).

As the MGSV Nuke Watcher shows, on PC there are still over 19,000 nukes in play, while on PS4 there are around 2500. But the PS3's player base has dropped to a point where a serious run could be made at this. As the video above shows, it was definitely timestamped July 27 (at time of posting, the Nuke Watcher has the PS3's tally sitting at around 40, presumably having been built after the number reached zero earlier in the day).

Of course this isn’t the first time we’ve seen the video, since it was accidentally played for PC users back in 2018, which prompted an apology from Konami. But this time, it looks like PS3 players genuinely earned it.


Mikään ei ole mahdoton tehtävä Big Bossille, ainakaan PS3:lla.
 

Ragnarokkr

"Ei mikään turha jätkä"
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
514
Hauska nähdä että langassa on vielä eloa, mutta eikös tuo käynyt jo aikaa sitten? (En vielä ehtinyt lukea artikkelia koska töissä)
 

Sadness

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 417
Hauska nähdä että langassa on vielä eloa, mutta eikös tuo käynyt jo aikaa sitten? (En vielä ehtinyt lukea artikkelia koska töissä)
Toi välivideo löytyi aikoinaan PC version tiedostoista(?) mutta sitä ei saatu koskaan avattua kunnes tämän kuun lopussa.

PS3:lla ollut varmaan niin vähän pelaajia että se onnistui.
PC:llä on 20k pelaajaa kellä ydinohjukset ja PS4:llä 4k.

Tämän videon avautuminen kuitenkin edellytti, että jokainen samalla alustalla pelaava pelaaja luopuisi ydinaseista samaan aikaan, joten videon avaamista pelissä ei koskaan pidetty kovin todennäköisenä.
 

Sadness

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 417

Vanha huhu sai hiljattain uutta tuulta alleen. Se alkuperäinen Metal Gear Solid tehtäisiin uusiksi PC:lle ja Playstation 5:lle. Asiasta huhuili (uudelleen) Youtube-kanava Redgaming Tech. Saman huhuilijan mukaan tulossa olisivat remasteroidut versiot peleistä MGS2, MGS3 ja MGS4. Ja tämä kaikki PC:lle ja Playstation 5:lle.

Huhun mukaan tulossa siis ei olisi remasteroitua versiota vuonna 2004 Gamecubelle julkaistusta pelistä Metal Gear Solid: The Twin Snakes, vaan alusta asti tehty uusi versio.

Huhuun tulee toki suhtautua terveellä epäluulolla.
Voisin sanoa etten olisi yhtään pahoillaan vaikka huhu todeksi muuttuisi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 925
MGS1 peli remakena olisi ihan mielenkiintoinen tapaus. Muut pelit eivät suuremmin innostusta herätä. Kakkonen oli kovin pitkäveteinen jossa liikaa pitkiä videoita.
 
Liittynyt
09.06.2017
Viestejä
1 113
Tänne maistuu kaikki 1-4 kiitos. Tuli muutama vuosi sitten hakattua tuo snake eater 3ds:llä läpi ja maistu aivan saatanan hyvältä vaikka ohjaus oli mitä oli.

MGS4 oli itselle ehdoton suosikki ja odottaa yhä hyllysä uutta läpipeluuta. Kovasti toivoin että olisi ps5:lla toiminut.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 983
MGS1 peli remakena olisi ihan mielenkiintoinen tapaus. Muut pelit eivät suuremmin innostusta herätä. Kakkonen oli kovin pitkäveteinen jossa liikaa pitkiä videoita.
Se on jännä miten pelaajien pelimaku vaihtelee samankin pelisarjan sisällä. Mulle mgs2 oli selkeästi sarjan paras peli, kolmonen toiseksi paras. Nelonen pitäisi pelata uusiksi, kun se tuli pelattua vain kertaalleen. MGS5:en oli aika tyhjä arpa mulle. Ykköstä en ole jaksanut edes kokeilla.

Toivottavasti saataisiin se remake ykkösestä ja remasterit 2-4. mgs2:ssa olisi potentiaalia alyx tyyppiseksi vr-kokemukseksi, kun sen pelimekaniikka voisi toimia vr:ssa varsin hyvin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
877
Se on jännä miten pelaajien pelimaku vaihtelee samankin pelisarjan sisällä. Mulle mgs2 oli selkeästi sarjan paras peli, kolmonen toiseksi paras. Nelonen pitäisi pelata uusiksi, kun se tuli pelattua vain kertaalleen. MGS5:en oli aika tyhjä arpa mulle. Ykköstä en ole jaksanut edes kokeilla.

Toivottavasti saataisiin se remake ykkösestä ja remasterit 2-4. mgs2:ssa olisi potentiaalia alyx tyyppiseksi vr-kokemukseksi, kun sen pelimekaniikka voisi toimia vr:ssa varsin hyvin.
Samaa mieltä kakkosesta, kolmosesta ja vitosesta, ja ykkösen ekaa kertaa vasta kesällä 2020 pelattuani täytyy sitä suositella. Hyvä peli on hyvä, ei siitä mihinkään pääse. Ei moitteen sijaa siinä klassikossa. 10/10

ps: Ei se tietysti huomattavasti vanhempana pelinä ole teknisesti yhtä sulava kuin 2-3, mutta erittäin mukava pelattava silti. Ja onhan siellä Patrik Laine :smoke:
 

Sadness

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 417
Metal gear solid 1 ja 2, sekä Metal Gear tuli GOG;iin. :) Toi eka mgs olikin paras, kun siinä oli sopivassa suhteessa scifi/fantasia elementtejä ja muutenkin suht jalat maassa tehty tarina.
Siis onko näissä ohjain tuki myös!?

Jumalauta, miten muuten mantiksen taistelu menee :think:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
877
Siis onko näissä ohjain tuki myös!?

Jumalauta, miten muuten mantiksen taistelu menee :think:
On tuki mutta se oli jotenkin naurettava että yleisimmät ohjaimet tuetaan, mutta xbox 360, xbox one ja ds4 ei ole 100% tuettuna :D joten herääkin kysymys että mitä ne "yleisimmät ohjaimet" sitten on
 

Sadness

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 417
Samaa mieltä kakkosesta, kolmosesta ja vitosesta, ja ykkösen ekaa kertaa vasta kesällä 2020 pelattuani täytyy sitä suositella. Hyvä peli on hyvä, ei siitä mihinkään pääse. Ei moitteen sijaa siinä klassikossa. 10/10

ps: Ei se tietysti huomattavasti vanhempana pelinä ole teknisesti yhtä sulava kuin 2-3, mutta erittäin mukava pelattava silti. Ja onhan siellä Patrik Laine :smoke:
Mä tiedän että sinä et pidä nelosesta mutta kannattaa katsoa sellainen aboutti 5h läpiveto siitä niin saa SS tarinan pakettiin.

Mutta Reveolverin Ocelotin seksuaalinen suuntautminen saatiin selville viimeistään silloin:

Tuostahan sanotaan vielä MGSV pelissä että Ocelot rakasti Big Bossia
On tuki mutta se oli jotenkin naurettava että yleisimmät ohjaimet tuetaan, mutta xbox 360, xbox one ja ds4 ei ole 100% tuettuna :D joten herääkin kysymys että mitä ne "yleisimmät ohjaimet" sitten on
God dammit!
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
184
Toimiiko nuo 1 & 2 miten hyvin näppis hiiri kombolla? Vai onko ne jotenkin puhtaasti näppiksellä pelattava, kamera kun taisi toimia jännästi siinä.
 

Sadness

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 417
Metal Gear 35.v synttärisivu on ilmestynyt Konamin toimesta, olisiko tiedossa MGS1 remaster tai vastaava?
Gamecube versiosta ehkä voisi tulla ellei nipa sitten omista lopun elämää oikeuksia siihen, tulihan Zero ja Remake Resident Evil peleistä myös muille alustoille vuosien päästä vaikka tulivat Gamebubelle yksinoikeudella.

Itse toki toivoisin ihan remakea MGS1:stä tai oikeastaam mä haluaisin remaken ihan ekasta MG:stä.
Olisi hyvä jatkumo MGSV pelistä siihen(Varauksin)

Nyky kanoonin mukaahan Venom Snake esintyi MG1 pelissä Big Bossina ja oikea Big Bossi tuli vasta MG2:ssa
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
155
Tämä threadi pompsahtikin sopivasti esiin. Pelasin juuri MGS3:n ties monettako kertaa läpi, mutta tällä kertaa kokeilin HD-versiota RPCS3-emulaattorin kautta 4K-resoluutiolla. Peli vähän hidasteli muutamassa paikkaa, mutta pääsääntöisesti tuo emulaattori toimii hämmästyttävän hyvin ja vesittää Sonyn tekosyyt emuloinnin mahdottomuudesta. Oli erinomainen tapa kokea tämä klassikko pitkästä aikaa.

MGS-sarjasta saisi tulla kyllä remakeja/remastereita pikkuhiljaa. Jotenkin hämmästyttävää, ettei näin merkittävästä sarjasta olla HD Collectionin jälkeen nähty mitään, vaikka viimeiset kymmenen vuotta julkaisijoilla on ollut kova remaster-kiima päällä.
 

Sadness

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 417
MGS-sarjasta saisi tulla kyllä remakeja/remastereita pikkuhiljaa. Jotenkin hämmästyttävää, ettei näin merkittävästä sarjasta olla HD Collectionin jälkeen nähty mitään, vaikka viimeiset kymmenen vuotta julkaisijoilla on ollut kova remaster-kiima päällä.
Itsekin miettinyt samaa mutta toisaalta sitten valitettaisin "kuinka konami vain rahastaa IP:llä"
Jota varmasti Metal Gear Survive oli, itse asiassa pitänyt ostaakin se mutta en ole seuranut hintoja pitkään aikaan, tiedän että se on varmaan turhista turhin tekele MGS sarjassa mutta silti puolittainen mielenkiinto peliä kohtaa on jos sen saa tarpeeksi halvalla.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 983
mgs 1,2,3 remaket kelpaisivat. Vielä jos saisi kahtena versiona, perinteinen 3d ja 3d vr kypärille. Half life Alyx:in enginen päälle voisi mgs taipua mukavasti. Remakeissa voisi miettiä, että voisiko tehdä jotain dynaamisesti muuttuvia ympäristöjä tyyliin räjähteellä reikä seinään/aitaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
155
Itsekin miettinyt samaa mutta toisaalta sitten valitettaisin "kuinka konami vain rahastaa IP:llä"
Jota varmasti Metal Gear Survive oli, itse asiassa pitänyt ostaakin se mutta en ole seuranut hintoja pitkään aikaan, tiedän että se on varmaan turhista turhin tekele MGS sarjassa mutta silti puolittainen mielenkiinto peliä kohtaa on jos sen saa tarpeeksi halvalla.
Uskon että sen verran paljon sarjaa kaipaavia faneja löytyy, että tuollaista rahastamiseen liittyvää itkua ei liiemmin tulisi (jos toteutus hyvä), teki ne pelit sitten Konami tai joku muu. Päinvastoin, Konamiahan on nimenomaan kritisoitu siitä, että se ei enää halua käyttää MGS IP:tä mihinkään järkevään, vaan rahastaa sillä mm. pachinkojen muodossa.

Survive on kyllä sellainen MG-pelin irvikuva että itse en ole tuota ikinä edes harkinnut. :cigar2: Koko peli on oikeastaan itseltä täysin unohtunut, mutta ainakaan silloin aikoinaan se ei tehnyt oikeastaan mitään hyvin - ei Metal Gearia, eikä Survivea.
 

Sadness

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 417


Toivoa sopisi että tulisi myös natiivi tuki ohjaimille myös PC:llä
Mä en nyt muista onko MGS2 ja MGS3 koskaan julkaistu PC:lle aikasemmin, PS2:lle ja X1:lle ainakin, ekasta MGS:stä taisi tulla myös PC versio.

Edit: Eikun oli MGS2 ja MGS3 myös PS3/X360 julkaistu remasterina ja peacewalker kun mähän ostin joskus sen collectionin 360:lle
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 983
MGS 1,2,3 ehkä parhaat pelit koskaan. MGS4:en tuli pelattua vain kertaalleen läpi ja siitä ei ole isommin muistikuvia. Melkein toivoisi ennemmin remakea kuin remasteria. Vois tehdä kaikenlaista kivaa modernilla teknologialla mitä ei alkuperäisissä peleissä ollut mukana.

VR versiota toivonut etenkin mgs2:sta. Sais tehtyä half life alyx hengessä oikein hyvinkin mgs2:sta vr-version.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 038
Viestejä
4 189 611
Jäsenet
70 854
Uusin jäsen
rata-mestari

Hinta.fi

Ylös Bottom