Meshtastic lora viestimet

EFL voisi olla aika hyvä jos saat suoran yhteyden Vantaalla olevanaan siniseen huvimajaan (VSh1) ja se on korkealla oleva ROUTER.
Eilen katselin että jopa mun pienellä ja huonolla antennilla varustettu mobiili-node saa suoran yhteyden tuohon Vantaan Siniseen huvimajaan (ilmeisesti matkaa linnuntietä noin 6.5km) ja muutamaan muuhunkin nodeen. Kiinteitä nodeja ei taida tuossa uudella käyttöpaikalla ollakaan ainakaan EFL-modella lähimmän 5km päässä ensimmäistäkään. Taisi eilen olla nodelistassa joku 175 kuultua nodea. Ilmeisesti tuo EFL siis muutenkin kuuluu pirun paljon paremmin kuin LongFast, sillä kun tuntui ettei paria kilometriä pidemmälle meinannut päästä millään suoralla yhteydellä.

Eilen katselin että jopa mun pienellä ja huonolla antennilla varustettu mobiili-node saa suoran yhteyden tuohon Vantaan Siniseen huvimajaan (ilmeisesti matkaa linnuntietä noin 6.5km) ja muutamaan muuhunkin nodeen. Kiinteitä nodeja ei taida tuossa uudella käyttöpaikalla ollakaan ainakaan EFL-modella lähimmän 5km päässä ensimmäistäkään. Taisi eilen olla nodelistassa joku 175 kuultua nodea. Ilmeisesti tuo EFL siis muutenkin kuuluu pirun paljon paremmin kuin LongFast, sillä kun tuntui ettei paria kilometriä pidemmälle meinannut päästä millään suoralla yhteydellä.
Mulla on kolme nodea 24/7 päällä.

TIK1 Tikkurila - Vantaa (LF) ☢️
TIK3 Tikkurila - Vantaa - NoReply (EFL) 🤫
TIK4 Tikkurila - Vantaa HQ (EFL) 📡

Nämä kaikki on tosin MQTT-asetuksilla, mutta sovelluksesta voi suodattaa suorat yhteydet jos haluaa tsekata mitä kaikkea FR-radioita ympärillä kuuluu.

Tuonne olen laittanut pari karttatyökalua: Mesh Metrics Dashboard

Mulla on kolme nodea 24/7 päällä.

TIK1 Tikkurila - Vantaa (LF) ☢️
TIK3 Tikkurila - Vantaa - NoReply (EFL) 🤫
TIK4 Tikkurila - Vantaa HQ (EFL) 📡

Nämä kaikki on tosin MQTT-asetuksilla, mutta sovelluksesta voi suodattaa suorat yhteydet jos haluaa tsekata mitä kaikkea FR-radioita ympärillä kuuluu.

Tuonne olen laittanut pari karttatyökalua: Mesh Metrics Dashboard
Juu, itsellä noissa uudessa lokaatiossa olevissa nodeissa ei kummassakaan ole (julkinen) MQTT päällä, osittain siksi että ei ole vielä oikein kunnon nettiyhteyttä (kuitu vasta tuloillaan eikä wifi-infraakaan ole vielä siirretty sinne). Luultavasti nykyiset pidänkin irti MQTT:sta ja kolmas node sitten on MQTT-verkossakin kiinni kunhan kerkiän sen tuonne kantamaan...

Näin ulkomuistista sanoisin että molemmat EFL-radiosi on kyllä listalla näkynyt, pitääkin tänään kurkata kun menee paikanpäälle että monellako hopilla nuo kuuluvat. Näytti jopa olevan listalla jossain Tampereen nurkilla olevia nodejakin, joten hopit tuntuvat sinne astikin riittävän.

Pirun paljon paremmin tuntuu tuo EFL toimivan kuin LongFast, jotain viestejäkin on välillä näkynyt. Harmi kun ei ole liiemmin kerinnyt chattailemaan kun on paikanpäällä vain muutaman tunnin vuorokaudessa ja silloinkin aika menee melkeinpä täysin remontointiin...

Statistiikka

Viestiketjuista
305 766
Jäsenet
82 763
Uusin jäsen
jooko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom