• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

  • Hyvää joulua!

    Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>

    SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>

Merenalaisten sähkö -ja tietoliikennekaapeleiden vauriot Itämerellä

Miten ois joku teräsvaijeri asennettuna parin metrin korkeuteen, mihin ankkuri sitten nousis ja tarttuis kiinni. Vaijeri sitte joustais ja ankkuri putoais kaapeleiden toiselle puolelle tms.
 
Miten ois joku teräsvaijeri asennettuna parin metrin korkeuteen, mihin ankkuri sitten nousis ja tarttuis kiinni. Vaijeri sitte joustais ja ankkuri putoais kaapeleiden toiselle puolelle tms.
Aivan turhaa. Eka laiva kävis piuhan paskomassa ja toinen keskittyis asiaan. ellei vaijerissa olisi edes jonkin sortin sähköä, nii kukaan ei tietäis edes onko se ehjä. Senki kera kukaan ei tietäis, onko se oikealla paikalla.
 
Kiva linkki, mikä pointti? Oli lisäksi linkki live-seurantaan eikä yksittäiseen uutiseen?
Niin ei ole yksittäistä uutista niin vaikea siihen on linkata.

Noh jokatapauksessa Lloyds in mukaan laiva oli täynnä radioliikenteen tallentamiseen ja vakoiluun liittyvää tekniikkaa.
 
Niin ei ole yksittäistä uutista niin vaikea siihen on linkata.

Noh jokatapauksessa Lloyds in mukaan laiva oli täynnä radioliikenteen tallentamiseen ja vakoiluun liittyvää tekniikkaa.
Niin, se oma kommentti/mielipide uutisesta on suotavaa laittaa aina linkin yhteyteen. Pelkkä keskustelu linkkien kanssa ei ole keskustelua.
 
Niin ei ole yksittäistä uutista niin vaikea siihen on linkata.
Jokaisen uutisen alla on tämmöinen nappi, josta voi kopsata suoran linkin :) Ylellä samanlainen, il ja is ei vissii vielä ole ymmärtäneet tota toteuttaa live-uutisiinsa, jolloin täytyy lainata kellonaika mukaan, ku uutista lainaa. Joka taas on aika minimi, jos ei edes omin sanoin kerro linkistä mitää.

1735327294349.png


esim uutinen johon tahdoit viitata:

Meriliikennesivusto: Eagle S -alukseen oli lastattu vakoilulaitteita​

Meriliikennesivusto Lloyd's Listin tietojen mukaan Eagle S -öljysäiliöalukseen oli asennettu lähetys- ja vastaanottolaitteita Naton laivasto- ja ilmailutoiminnan seuraamiseksi.
 
Jokaisen uutisen alla on tämmöinen nappi, josta voi kopsata suoran linkin :) Ylellä samanlainen, il ja is ei vissii vielä ole ymmärtäneet tota toteuttaa live-uutisiinsa, jolloin täytyy lainata kellonaika mukaan, ku uutista lainaa. Joka taas on aika minimi, jos ei edes omin sanoin kerro linkistä mitää.

1735327294349.png


esim uutinen johon tahdoit viitata:

Jos ottais vaan kuvakaappauksen uutisesta?
Aivan turhaa. Eka laiva kävis piuhan paskomassa ja toinen keskittyis asiaan. ellei vaijerissa olisi edes jonkin sortin sähköä, nii kukaan ei tietäis edes onko se ehjä. Senki kera kukaan ei tietäis, onko se oikealla paikalla.
Toki siihen joku anturi olis hyvä laittaa, mistä tietää onko siihen joku osunut.. tai kaapeli liikkunut.
 
Heh heh, voi kekkana, melkoista järjenjättiläisen toimintaa Rysyiltä. Luulisi vakoilukamppeitten kanssa syytä olla ihan hys hys, mutta ei. Siellä mennään ja rämpytellään kaapeleita, tehdään kieppejä ja pudotetaan ankkurit jorpakkoon. Siis miten ylimielisenä voidaan luulla, että hommalle ei voida mitään???

Jokos muuten miehistön kansalaisuus on selvinnyt? Onko joukossa ihan originaali ryssää vai onnetonta tuontitavaraa kaikki? Ei vissiin mitään kannanottoa ole ryssänmaalta asiaan tullut. Aika nolojen tilanteiden joulu Puttelle pääsi syntymään kaikin puolin:rofl:
 
Jokos muuten miehistön kansalaisuus on selvinnyt? Onko joukossa ihan originaali ryssää vai onnetonta tuontitavaraa kaikki? Ei vissiin mitään kannanottoa ole ryssänmaalta asiaan tullut. Aika nolojen tilanteiden joulu Puttelle pääsi syntymään kaikin puolin:rofl:
Uutisten mukaan Georgialaisia ja Intialaisia.
 
Kaapeleiden paskomisen jälkeen aletaan varmaan odotella seuraavaa vaihetta, jossa täydessä lastissa olevia öljytankkereita aletaan upottamaan Nato-rannoille. Mahtaisiko tämä viimein saada reaktioita EUlta tai Natolta?
 
Jos lasti menee takavarikkoon niin onko naapurilla mitään hävittävää jos vaikka kävisivät itse irrottamassa pohjatapin?
Voi olla hieman hankalaa käydä irrottamassa pohjatappi kun laivaa miehittää karhu-ryhmä ja rajan valmiusjoukkue sekä laivan vieressä partioi rajan Uisko ja joku Rauma-luokan ohjusvene. Ja jos jostain syystä tuon päättävät tehdä ja siinä onnistuvat niin uskon että NATO:n artikloja aletaan aktivoimaan useampia, ei mikään pikkujuttu että upotat öljytankkerin vieraan valtion aluevesille.
 
Kaapeleiden paskomisen jälkeen aletaan varmaan odotella seuraavaa vaihetta, jossa täydessä lastissa olevia öljytankkereita aletaan upottamaan Nato-rannoille. Mahtaisiko tämä viimein saada reaktioita EUlta tai Natolta?
Toi alkaa olla verrattavissa ydinvoimalaitoksen räjäytykseen. Tahallinen ja erittäin törkeä ympäristörikos.
 
Hmm, jännä juttu että "olivat välittömästi yhteistyöhaluisia" kun helikopterilla lasketut hut-hut -miehet rynnii sillalle rynkyt ojossa keskellä yötä :lol:

Siinä voi jollain Filippiineiltä ostetulla Temukipparilla usko ropista siihen että Pietarissa vielä KGB-mies vakuutteli että ei huolta, Suomessa ollaan sivistyneitä, ei täällä ketää ammuta ja heitetä raatoja kaikessa hiljaisuudessa mereen, niinkuin kotivesillä olisi tapana...
Absurdia kuvitella että poliisi ja rajajoukot jotenkin aseella uhkaamalla olisi pakottanut kipparin ohjaamaan laivan Suomen alueelle.

Jos kapteeni ei olisi totellut, olisiko ampuneet?

Veikkaan että paikalle olisi tuotu luotsi tai vastaava ammattihenkilö ohjaamaan laivaa.
 
Voi olla hieman hankalaa käydä irrottamassa pohjatappi kun laivaa miehittää karhu-ryhmä ja rajan valmiusjoukkue sekä laivan vieressä partioi rajan Uisko ja joku Rauma-luokan ohjusvene. Ja jos jostain syystä tuon päättävät tehdä ja siinä onnistuvat niin uskon että NATO:n artikloja aletaan aktivoimaan useampia, ei mikään pikkujuttu että upotat öljytankkerin vieraan valtion aluevesille.
Ja lisäksi sikäläinen väittämä on että tämä ei ole mitenkään Venäjän paatti. Eli yhtä hyvin voisivat upottaa vaikka Saksalaisten siviilien aluksia kuin tämän. Reaktion voisi olettaa olevan sama.
 
Edelleenki on jo julkisesti sanottu, että laivasta oltiin heti yhteydenoton jälkeen yhteistyökykyisiä.
 
Edelleenki on jo julkisesti sanottu, että laivasta oltiin heti yhteydenoton jälkeen yhteistyökykyisiä.
Laiva teki omia kiemuroitaan ja oli jonkin tiedon mukaan varustettu vakoilulaivaksi. Georgiasta ja Intiasta miehistö. Georgia on melko ryssävastainen, Intia jonkin tason ryssän kaveri. Kiemura ehkä tuli siitä kun ankkuri tarttui pohjaan tai kaapeliin ja ketjukin katkesi.

Jokin tässä yhdistelmässä vähän haiskahtaa. Kiinnijääminen melko varmaa ja heti ollaan yhteistyöhaluisia. Joku testi tai hämäys tulee mieleen.

Vakoilulaitteita käyttäneet operaattorit intialaisia, Venäläisiä ja Turkkilaisia. Eikös turkki ole nato-maa ja nyt vakoilee ryssän piikkiin? Tai sitten eivät ole valtion miehiä.


 
Viimeksi muokattu:
Laiva teki omia kiemuroitaan ja oli jonkin tiedon mukaan varustettu vakoilulaivaksi. Georgiasta ja Intiasta miehistö. Georgia on melko ryssävastainen, Intia jonkin tason ryssän kaveri. Kiemura ehkä tuli siitä kun ankkuri tarttui pohjaan tai kaapeliin ja ketjukin katkesi.

Jokin tässä yhdistelmässä vähän haiskahtaa. Kiinnijääminen melko varmaa ja heti ollaan yhteistyöhaluisia. Joku testi tai hämäys tulee mieleen.

Toinen mikä nousee mieleen on se miksi varustaa laiva vakoilulaitteilla ja sit mennä hinailemaan ankkuria pohjassa.
 
  • Tykkää
Reactions: B12
Jokin tässä yhdistelmässä vähän haiskahtaa. Kiinnijääminen melko varmaa ja heti ollaan yhteistyöhaluisia. Joku testi tai hämäys tulee mieleen.
Itse taas en ymmärrä miksi venäjä yrittäisi peitellä toimiaan enää tässä vaiheessa. Se riittää kun syytteet ei kohdistu suoraan heihin, vaan on näitä ns. alihankkijoita.
 
Heh heh, voi kekkana, melkoista järjenjättiläisen toimintaa Rysyiltä. Luulisi vakoilukamppeitten kanssa syytä olla ihan hys hys, mutta ei. Siellä mennään ja rämpytellään kaapeleita, tehdään kieppejä ja pudotetaan ankkurit jorpakkoon. Siis miten ylimielisenä voidaan luulla, että hommalle ei voida mitään???

Jokos muuten miehistön kansalaisuus on selvinnyt? Onko joukossa ihan originaali ryssää vai onnetonta tuontitavaraa kaikki? Ei vissiin mitään kannanottoa ole ryssänmaalta asiaan tullut. Aika nolojen tilanteiden joulu Puttelle pääsi syntymään kaikin puolin:rofl:
Olkoot ylimielisiä, mutta meillä on 5 rikottua kaapelia ja arvoton laiva tilalla.
 
Kai tuollaisen hälytyksen marinetrafficin datan perusteella koodaa joku teekkarinörtti sitsien jälkeen laskuhumalassa.
Marinetraffic ym. perustuvat AIS järjestelmän antamiin tietoihin, joka on laivan itse ilmoittamaa dataa eikä välttämättä vastaa todellisuutta mitenkään.
Toki mielenkiintoinen kysymys on minkä vuoksi nuo kaapelinkatkojat ajelevat AIS päällä, onko tarkoituksena osoittaa että eivät välitä kiinnijäämisestä?
 
Itse taas en ymmärrä miksi venäjä yrittäisi peitellä toimiaan enää tässä vaiheessa. Se riittää kun syytteet ei kohdistu suoraan heihin, vaan on näitä ns. alihankkijoita.
Ei tuossa haise kuin hapankaali. Todennäköisesti venäläiset olivat vaan ajatelleet että tuokin paatti olisi päässyt tuosta läpi ehkä pienellä parin päivän pysähdyksellä mutta kävikin näin että Suomen Valtio kasvatti munat ja pisti karhun sun muut paattiin. Mutta venehän ei ole venäläinen eikä kiinalainen niin mikään ei suoraan liitä venäjää tuohon joten "ei se meidän oo, jotkut toiset varmaan yrittää jotain" tms.
 
Nimenomaan. Rysyjä kiinnostaa tulokset, ei ne välitä imagosta enää.
Mutta on se outoa jos kikkailevat Itämerellä ihan miten sattuu, luulisi että se johtaa siihen että Itämeri suljetaan tällaiselta epämääräiseltä liikenteeltä joka kuitenkin on Venäjän taloudelle aika olennaista. Venäjän sotalaivat saavat varmaan jatkossakin kulkea sopimusten nojalla mutta pakotteiden kiertäminen (tällä reitillä) saattaa loppua. Ja jos Venäjän sotalaivat alkaa sitten sabotoida niitä kaapeleita niin ollaan jo vähän eri tasolla...
 
Todennäköisesti venäläiset olivat vaan ajatelleet että tuokin paatti olisi päässyt tuosta läpi ehkä pienellä parin päivän pysähdyksellä
No ehkä, mut ei nekään niin tyhmiä ole etteivätkö olettaisi että jossain vaiheessa otetaan laiva haltuun. Siksi "alivuokraavat" tai käyttävät noita halpoja varjolaivaston laivoja. Ne kinukin laivat on aivan hyvin voitu alivuokrata maksamalla mukavat lahjukset miehistölle esim. Kummastakaan tapauksesta ei synny isoa vahinkoa venäjälle, ja sitäkin vähemmän syytteitä joilla olisi merkitystä.
 
Marinetraffic ym. perustuvat AIS järjestelmän antamiin tietoihin, joka on laivan itse ilmoittamaa dataa eikä välttämättä vastaa todellisuutta mitenkään.
Toki mielenkiintoinen kysymys on minkä vuoksi nuo kaapelinkatkojat ajelevat AIS päällä, onko tarkoituksena osoittaa että eivät välitä kiinnijäämisestä?
Mietipäs kuinka epäilyttävältä vaikuttaisi kun yhtäkkiä huomattaisiin että tuon kokoluokan paatti seilailee ilman transponderia (AIS)... Toki tuota dataa voi manipuloida ja siihen varmaan olisi ollut mahdollisuuskin kun kerran melkoisia vakoilulaitteita oli paatti täynnä mutta silti jos siitä sattuu jäämään kiinni niin sehän vasta herättääkin epäilyksiä. Veikkaisin että ryssät vaan toivoivat että tuo alus olisi päässyt tuurilla "huomaamattomasti" tuosta läpi eikä ainakaan kukaan vähänkään tarkempi taho mene tekemään mitään tarkastusta tai tutkimusta.
 
Heh heh, voi kekkana, melkoista järjenjättiläisen toimintaa Rysyiltä. Luulisi vakoilukamppeitten kanssa syytä olla ihan hys hys, mutta ei. Siellä mennään ja rämpytellään kaapeleita, tehdään kieppejä ja pudotetaan ankkurit jorpakkoon. Siis miten ylimielisenä voidaan luulla, että hommalle ei voida mitään???
Joku lukenut allelinkatun ihan ok. kirjan. Tuossahan tilanne lähti siitä kun kiinalaiset laittoi laivaa merelle syötiksi jenkeille. Jenkit otti syötin haltuun ja eivät suostuneet antamaan laivaa takaisin kun laivassa olleet tilpehöörit vaikuttivat extreme vakoilulaitteistolta. Tilanne lähti eskaloitumaan kuten kiinalaiset toivoivat.


2034-A-Novel-of-the-Next-World-War-Paperback-9781405966429_689e295c-ce40-4415-8441-feee0eafd89a.295da3aa1c347d910e2017e3e807b768.jpeg
 
Itse olisin laittanut naaraajaksi ”viattoman” purtilon, enkä ryssien, intialaisten ha turkkilaisten operoimaa vakoilulaivaa.
Eiköhän ne laitteet ole joka toisessa purtilossa jo jotka säännöllisesti Pietarissa vierailevat. Se maa on aktiivisessa sotatilassa kuitenkin, ja sotataloudessa.
 
Mietipäs kuinka epäilyttävältä vaikuttaisi kun yhtäkkiä huomattaisiin että tuon kokoluokan paatti seilailee ilman transponderia (AIS)... Toki tuota dataa voi manipuloida ja siihen varmaan olisi ollut mahdollisuuskin kun kerran melkoisia vakoilulaitteita oli paatti täynnä mutta silti jos siitä sattuu jäämään kiinni niin sehän vasta herättääkin epäilyksiä. Veikkaisin että ryssät vaan toivoivat että tuo alus olisi päässyt tuurilla "huomaamattomasti" tuosta läpi eikä ainakaan kukaan vähänkään tarkempi taho mene tekemään mitään tarkastusta tai tutkimusta.
Eihän noita kukaan valvo normaalitilanteessa. Aivan yhtä hyvin olisi voinut ilmoittaa väärän nimen tai sijaintitiedon. Normaalistikin noissa datoissa on ihan älyttömästi virheitä ja puutteita.
 
Mutta on se outoa jos kikkailevat Itämerellä ihan miten sattuu, luulisi että se johtaa siihen että Itämeri suljetaan tällaiselta epämääräiseltä liikenteeltä joka kuitenkin on Venäjän taloudelle aika olennaista. Venäjän sotalaivat saavat varmaan jatkossakin kulkea sopimusten nojalla mutta pakotteiden kiertäminen (tällä reitillä) saattaa loppua. Ja jos Venäjän sotalaivat alkaa sitten sabotoida niitä kaapeleita niin ollaan jo vähän eri tasolla...
Ja kaikki perselijät olleet ryssälään menossa tai tulossa olevia varjolaivaston laivoja. Ei siellä kukaan Gdanskiin matkalla ollut ole ankkureita hinaillut. Luulisi että tuollaisen paperittoman ja pakotteita rikkovan liikenteen saisi jonkin lain mukaan estettyä ihan suoriltaan ilman sen kummempia sodanjulistuksia.
 
Tuossahan voisi myös ajatella jos kaveri haluais oikeasti harrastaa kiusantekoa kunnolla, niin vois vielä vaikkapa buustata kuviolla että "suolataan" bensalasti jollakin vaikka heikosti radioaktiivisella aineella, ei erityisen vaarallista ympäristölle tai miehitölle(tankki blokkaa säteilyn ulkomaailmaan), mutta tekee lastista ja laivasta käytännössä ison kasan ongelmajätettä, koska puhdistaminen todennäköisesti olisi moninverroin kalliimpaa kuin lasti itsessään...
 
Eihän noita kukaan valvo normaalitilanteessa. Aivan yhtä hyvin olisi voinut ilmoittaa väärän nimen tai sijaintitiedon. Normaalistikin noissa datoissa on ihan älyttömästi virheitä ja puutteita.
Yllättävän moni harrastelija noita seuraa ja varmaan joku selkeä AIS-datan väärennös olisi herättänyt huomiota. Onhan harrastelijat muissakin yhteyksissä huomanneet jossakin vastaavassa datassa poikkeamia ja nostaneet asiasta meteliä.
 
Voisi ehdottaa että jatkossa kaikilla Itämerellä seilaavilla paateilla olisi koosta riippuen esim. 50-250 miljoonan euron maksimikorvauksen vakuutus ympäristö- ja infrastruktuurivahingoille vakavaraisessa vakuutusyhtiössä. Jos on vaan tosi huonot ankkurijärjestelmät niin sitten se varmaan näkyy niissä vakuutusmaksuissa.
 
Voisi ehdottaa että jatkossa kaikilla Itämerellä seilaavilla paateilla olisi koosta riippuen esim. 50-250 miljoonan euron maksimikorvauksen vakuutus ympäristö- ja infrastruktuurivahingoille vakavaraisessa vakuutusyhtiössä. Jos on vaan tosi huonot ankkurijärjestelmät niin sitten se varmaan näkyy niissä vakuutusmaksuissa.
Ei tarvitsisi kuin valvonnan että kaikilla paateilla olisi edes joku vakuutus ja hyväksynnät sun muut katsastukset ja tarkastukset voimassa ja kunnossa, silläkin olisi jo tainnut estää nuo epämääräiset varjolaivaston paatit kokonaan.
 
Eihän noita kukaan valvo normaalitilanteessa. Aivan yhtä hyvin olisi voinut ilmoittaa väärän nimen tai sijaintitiedon. Normaalistikin noissa datoissa on ihan älyttömästi virheitä ja puutteita.
Suomen ja Viron välinen merialue on luokkaa 50 kilometriä ja vesiliikennettä seurataan jatkuvasti paitsi kummaltakin rannalta, myös ilmasta ja vartioaluksista. Isojen aluksien AIS;n pimentäminen ja sijainnin väärentäminen näkyisi saman tien muissa seurantasysteemeissä..Näillä kavereilla riittää intoa ja kapasiteettia käydä tsekkaamassa huviveneitäkin vilkkaana veneilysesonkina, saati sitten isompia paatteja, jos tarvis on.
 
Venäjän varjolaivastohan koostuu joidenkin laskelmien mukaan noin 400-600 laivasta ja kokonaisuus on todennäköisesti kasvanut pakotteiden myötä entisestään. Varjolaivasto on näitä "laivueita" joilla ei ola G7-maiden mukaista "vakuutusta".

Toisin sanoen, jos tämä perseily halutaan lopettaa tai vähentää, niin Tanskan salmelle pitää laittaa sen mukaiset säännöt tai tulkita niitä sääntöjä (kansainvälisiä merioikeus) uudella tavalla. Kaikki muu on ihan yhtä toiveajattelua. Aina löytyy Kremlin Martin Scheibet tekemään 1000-sivuisen lausunnon siitä, kuinka toimitaan väärin jos näin halutaan.

Kun paska osuu tuulettimeen, niin tämä kotimaan mediakenttäkin kysyy vähemmän näitä Shcheibeja tulkitsemaan kiemuroita, reaaliteetit osuvat näillekin toimittajille naamariin tosipaikan tullen. (ja siitä on puolustustoimat, poliisi ja muut erikoisosasto tehty, "ei ole", ei olla",)
 
Viimeksi muokattu:
Keinoja on puuttua asiaan, mutta ennakkotapauksina viranomaiset / päättäjät eivät tunteneet Yhdistyneiden kansakuntien merioikeusyleissopimusta.

Eagle S on merirosvo laiva ja sinne olisi voinut tehdä rynnäkön kansainvälisillä vesilläkin.

Finlex Yhdistyneiden kansakuntien merioikeusyleissopimus.


101 artikla Merirosvouden määritelmä:

Merirosvoudeksi luetaan kaikki seuraavat teot:

a) Jokainen yksityisen aluksen tai ilma-aluksen miehistön tai matkustajien tekemä laiton väkivallan teko, vapaudenriisto tai ryöstö, joka on tehty yksityistä etua silmällä pitäen ja joka kohdistuu:

i) aavalla merellä toista alusta tai ilma-alusta tai tällaisessa aluksessa tai ilma-aluksessa olevaa henkilöä tai omaisuutta vastaan;

ii) alusta, ilma-alusta, henkilöitä tai omaisuutta vastaan, jotka ovat alueella, johon minkään valtion lainkäyttövalta ei ulotu.

b) Vapaaehtoinen osallistuminen aluksen tai ilma-aluksen toimintaan tietoisena seikoista, jotka tekevät siitä merirosvoaluksen tai ilmarosvoaluksen.

c) Yllytys tai tahallinen avunanto tämän artiklan a)- ja b)-kohdan tarkoittamiin tekoihin.

103 artikla
Merirosvoaluksen tai ilmarosvoaluksen määritelmä.

Alusta tai ilma-alusta pidetään merirosvoaluksena tai ilmarosvoaluksena, jos siitä määräävien henkilöiden tarkoituksena on käyttää sitä jonkin 101 artiklassa tarkoitetun teon tekemiseen. Sama koskee tällaiseen tekoon käytettyä alusta ja ilma-alusta niin kauan kuin se on siihen syyllistyneen henkilön valvonnassa.

105 artikla
Merirosvoaluksen tai ilmarosvoaluksen haltuunotto

Jokainen valtio voi aavalla merellä tai muilla valtioiden lainkäyttövallan ulkopuolella sijaitsevilla alueilla ottaa haltuunsa merirosvoaluksen tai ilmarosvoaluksen tai merirosvoudella vallatun aluksen tai ilma-aluksen, joka on merirosvojen valvonnassa, pidättää asianomaiset henkilöt ja takavarikoida aluksessa olevan omaisuuden. Haltuunoton toimittaneen valtion tuomioistuimella on oikeus määrätä langetettavista rangaistuksista samoin kuin niistä toimenpiteistä, joihin on ryhdyttävä alukseen, ilma-alukseen tai omaisuuteen nähden hyvässä uskossa olevan kolmannen osapuolen oikeuksien huomioon ottamiseksi.
Tulkinnanvara liittyy sitten siihen, että onko merirosvouksesta epäilty alus tällainen merirosvoalus..

Ehkä se menee sitten niin, että jos on hyvin vahvat todisteet ja näytöt, niin sitten on.

Onhan toi YK:n sopimuksen sanamuoto vähän tulkinnanvarainen tässä suhteessa. Siinä puhutaan aluksesta, joka on syyllistynyt tekoihin. Mutta miten voi olla syyllistynyt tekoihin ennen kuin se on oikeudessa todistettu?

Mutta, kun meillä on tulkinannvaraa, niin silloin voidaan tulkita omaksi eduksi eikä ryssän eduksi. Tässä ja muissa asioissa. Se on niin yksinkertaista.
 
Jokin tässä yhdistelmässä vähän haiskahtaa. Kiinnijääminen melko varmaa ja heti ollaan yhteistyöhaluisia. Joku testi tai hämäys tulee mieleen.

Miksi eivät olisi olleet yhtesityöhaluisia? Mitä siinä on tehtävissä kun rajavartiolaitoksen aseistettu laiva tulee käskemään kääntymään aluvesille? Ei voi päästä karkuun ja kyytiin päästään helikopterilla, vaikka eivät haluaisikaan päästää alukselle. Jos eivät suostu yhteistyöhön, niin luultavasti kovemmat tuomiot tulee. Siviilit nyt ei varmasti halua alkaa aseelliseen vastarintaan kun se nyt on selvä miten tuossa kävisi. Ryssät taas kiistävät kaiken kategorisesti eivätkä halua mitenkään sekaantua tapaukseen. Tämän nyt osoittaa hyvin sen, ettei mitään virallista kommenttia/diplomaattista noottia ole tullut. Niin kauan kun tilanne pysyy siinä, ettei mitään suoraa linkkiä ryssään ole, niin ovat tyytyväisiä tilanteeseen.
 
Miksi eivät olisi olleet yhtesityöhaluisia? Mitä siinä on tehtävissä kun rajavartiolaitoksen aseistettu laiva tulee käskemään kääntymään aluvesille?
Jätät välittämättä käskystä ja seilaat helvettiin?

Lainaus Hesarin jutusta:
Yli kaksisataametristä alusta olisi ollut melko mahdotonta, ja joka tapauksessa hyvin vaarallista, yrittää ohjata puoliväkisin Suomen aluevesille. Vaikuttaa siltä, että vaihtoehdoksi olisi jäänyt joukkojen laskeminen alukselle helikopterilla.

Oma kysymyksensä on, millä toimivaltuuksilla Suomi olisi voinut puuttua kansainvälisillä vesillä olevan aluksen toimintaan. Toisaalta pelastuslaki antaa viranomaisille mahdollisuuden toimia kansainvälisillä vesillä esimerkiksi öljyvahingon torjumiseksi. Tätä hankalaa juridiikkaa ei kuitenkaan tarvinnut yrittää soveltaa, koska Eagle S totteli suomalaisten käskyä.
Kuinka moni uskoo että Suomen viranomaisilla olisi ollut munaa ottaa haltuun laiva kansainvälisillä vesillä?
 
Tanska ja Ruotsi kieltää kohta kaikilta laivoilta liikenteen ilman erillistä lupaa. Ryssien vastausta odotellessa, tuleeko sotalaivat parkkiin vai mumistaanko taas jotain paskaa Lavrovin suulla..
 
Kuinka moni uskoo että Suomen viranomaisilla olisi ollut munaa ottaa haltuun laiva kansainvälisillä vesillä?
Itse eilen sain käsityksen, että laivalle oltii jokatapauksessa menossa.

Hietalan mukaan alukseen saatiin yhteys ensimmäisellä yrittämällä ja aluksen miehistö oli alusta pitäen yhteistyökykyinen.

Lupa helikopterioperaatioon alukselle oli Hietalan mukaan jo siinä vaiheessa, kun siihen otettiin yhteyttä. Suomalaisviranomaiset lensivät aluksen luo Rajavartiolaitoksen ja Puolustusvoimien helikoptereilla joulupäivän ja tapaninpäivän välisenä yönä.

 
Ryssiltä tuli ehdotus tilanteeseen. Toki vanhaan tapaan sanovat tapahtuman olleen Yhdysvaltojen keksimä provokaatio ja nyt ehdottavat että ryssien oma sotalaivasto "saattaisi" varjolaivaston suomenlahdella.

No tietävät kyllä että nyt jäivät housut kintuissa kiinni ja heittävät ilmaan vielä tyhmempiä asioita.

 
No tietävät kyllä että nyt jäivät housut kintuissa kiinni ja heittävät ilmaan vielä tyhmempiä asioita.
Oon eri mieltä. Ne haluaa pelata sitä hämmennä peliä edelleen. Selkeä suunnitelma ja tavoitteet. Kun ikävä totuus on että tyhmiin uppoaa mikä tahansa vaihtoehtoinen totuus.
 
  • Tykkää
Reactions: B12
Olen kohtalaisen yllättynyt että riitti kanttia ottaa haltuun tuo alus. Vielä yllättyneempi olen jos miehistö saadaan vastuuseen eikä laivaa ja miehistöä luovuteta syystä X.

Mitä seuraavaksi? Venäjän sotalaiva saattaa ankkuria raahaavaa romulaivaa?
 
Eihän noita kukaan valvo normaalitilanteessa. Aivan yhtä hyvin olisi voinut ilmoittaa väärän nimen tai sijaintitiedon. Normaalistikin noissa datoissa on ihan älyttömästi virheitä ja puutteita.

Miksi sotket ketjua ilmeisen paikkaansa pitämättömällä höpinällä?

Esim. TM:n artikkelin mukaan mm. Turvan normaaliin partiointitoimintaan kuuluu alusten AIS-tietojen valvonta ja niihin puuttuminen:
Turvan vahtihenkilöstö seuraa, että AIS-lähetysjärjestelmän tiedot, taustatiedot ja miehistön havainnot vastaavat toisiaan.

Turva voi verifioida AIS-järjestelmän tietoja ja tarvittaessa tietää mistä on kysymys, vaikka aluksen AIS-lähetys ei ole päällä. Näitä lähetyksen katkoja on nähty aluksissa, jotka liikkuvat epäilyttävien tapahtumien lähistöllä tapahtuma-aikaan.

”AIS on huijattavissa ja on selvää, että AIS:n häiriö tai käyttämättä jättäminen on varoitusmerkki. Yleensä kuitenkin on kyse vain teknisestä häiriöstä.”
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 804
Viestejä
4 558 174
Jäsenet
75 055
Uusin jäsen
Erästäjä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom