Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Aivan turhaa. Eka laiva kävis piuhan paskomassa ja toinen keskittyis asiaan. ellei vaijerissa olisi edes jonkin sortin sähköä, nii kukaan ei tietäis edes onko se ehjä. Senki kera kukaan ei tietäis, onko se oikealla paikalla.Miten ois joku teräsvaijeri asennettuna parin metrin korkeuteen, mihin ankkuri sitten nousis ja tarttuis kiinni. Vaijeri sitte joustais ja ankkuri putoais kaapeleiden toiselle puolelle tms.
Kiva linkki, mikä pointti? Oli lisäksi linkki live-seurantaan eikä yksittäiseen uutiseen?Estlink 2 | Meriliikennesivusto: Eagle S -alukseen oli lastattu vakoilulaitteita, miehistöä uhkailtiin
HS seuraa kaapelivaurion seurauksia tässä artikkelissa hetki hetkeltä.www.hs.fi
Niin ei ole yksittäistä uutista niin vaikea siihen on linkata.Kiva linkki, mikä pointti? Oli lisäksi linkki live-seurantaan eikä yksittäiseen uutiseen?
Niin, se oma kommentti/mielipide uutisesta on suotavaa laittaa aina linkin yhteyteen. Pelkkä keskustelu linkkien kanssa ei ole keskustelua.Niin ei ole yksittäistä uutista niin vaikea siihen on linkata.
Noh jokatapauksessa Lloyds in mukaan laiva oli täynnä radioliikenteen tallentamiseen ja vakoiluun liittyvää tekniikkaa.
Jokaisen uutisen alla on tämmöinen nappi, josta voi kopsata suoran linkin Ylellä samanlainen, il ja is ei vissii vielä ole ymmärtäneet tota toteuttaa live-uutisiinsa, jolloin täytyy lainata kellonaika mukaan, ku uutista lainaa. Joka taas on aika minimi, jos ei edes omin sanoin kerro linkistä mitää.Niin ei ole yksittäistä uutista niin vaikea siihen on linkata.
Meriliikennesivusto: Eagle S -alukseen oli lastattu vakoilulaitteita
Meriliikennesivusto Lloyd's Listin tietojen mukaan Eagle S -öljysäiliöalukseen oli asennettu lähetys- ja vastaanottolaitteita Naton laivasto- ja ilmailutoiminnan seuraamiseksi.
Jos ottais vaan kuvakaappauksen uutisesta?Jokaisen uutisen alla on tämmöinen nappi, josta voi kopsata suoran linkin Ylellä samanlainen, il ja is ei vissii vielä ole ymmärtäneet tota toteuttaa live-uutisiinsa, jolloin täytyy lainata kellonaika mukaan, ku uutista lainaa. Joka taas on aika minimi, jos ei edes omin sanoin kerro linkistä mitää.
esim uutinen johon tahdoit viitata:
Meriliikennesivusto: Eagle S -alukseen oli lastattu vakoilulaitteita
Meriliikennesivusto Lloyd's Listin tietojen mukaan Eagle S -öljysäiliöalukseen oli asennettu lähetys- ja vastaanottolaitteita Naton laivasto- ja ilmailutoiminnan seuraamiseksi.www.hs.fi
Toki siihen joku anturi olis hyvä laittaa, mistä tietää onko siihen joku osunut.. tai kaapeli liikkunut.Aivan turhaa. Eka laiva kävis piuhan paskomassa ja toinen keskittyis asiaan. ellei vaijerissa olisi edes jonkin sortin sähköä, nii kukaan ei tietäis edes onko se ehjä. Senki kera kukaan ei tietäis, onko se oikealla paikalla.
Heh heh, voi kekkana, melkoista järjenjättiläisen toimintaa Rysyiltä. Luulisi vakoilukamppeitten kanssa syytä olla ihan hys hys, mutta ei. Siellä mennään ja rämpytellään kaapeleita, tehdään kieppejä ja pudotetaan ankkurit jorpakkoon. Siis miten ylimielisenä voidaan luulla, että hommalle ei voida mitään???Meriliikennesivusto: Eagle S -alukseen oli lastattu vakoilulaitteita
Meriliikennesivusto Lloyd's Listin tietojen mukaan Eagle S -öljysäiliöalukseen oli asennettu lähetys- ja vastaanottolaitteita Naton laivasto- ja ilmailutoiminnan seuraamiseksi.www.hs.fi
Uutisten mukaan Georgialaisia ja Intialaisia.Jokos muuten miehistön kansalaisuus on selvinnyt? Onko joukossa ihan originaali ryssää vai onnetonta tuontitavaraa kaikki? Ei vissiin mitään kannanottoa ole ryssänmaalta asiaan tullut. Aika nolojen tilanteiden joulu Puttelle pääsi syntymään kaikin puolin
Voi olla hieman hankalaa käydä irrottamassa pohjatappi kun laivaa miehittää karhu-ryhmä ja rajan valmiusjoukkue sekä laivan vieressä partioi rajan Uisko ja joku Rauma-luokan ohjusvene. Ja jos jostain syystä tuon päättävät tehdä ja siinä onnistuvat niin uskon että NATO:n artikloja aletaan aktivoimaan useampia, ei mikään pikkujuttu että upotat öljytankkerin vieraan valtion aluevesille.Jos lasti menee takavarikkoon niin onko naapurilla mitään hävittävää jos vaikka kävisivät itse irrottamassa pohjatapin?
Toi alkaa olla verrattavissa ydinvoimalaitoksen räjäytykseen. Tahallinen ja erittäin törkeä ympäristörikos.Kaapeleiden paskomisen jälkeen aletaan varmaan odotella seuraavaa vaihetta, jossa täydessä lastissa olevia öljytankkereita aletaan upottamaan Nato-rannoille. Mahtaisiko tämä viimein saada reaktioita EUlta tai Natolta?
Absurdia kuvitella että poliisi ja rajajoukot jotenkin aseella uhkaamalla olisi pakottanut kipparin ohjaamaan laivan Suomen alueelle.Hmm, jännä juttu että "olivat välittömästi yhteistyöhaluisia" kun helikopterilla lasketut hut-hut -miehet rynnii sillalle rynkyt ojossa keskellä yötä
Siinä voi jollain Filippiineiltä ostetulla Temukipparilla usko ropista siihen että Pietarissa vielä KGB-mies vakuutteli että ei huolta, Suomessa ollaan sivistyneitä, ei täällä ketää ammuta ja heitetä raatoja kaikessa hiljaisuudessa mereen, niinkuin kotivesillä olisi tapana...
Ja lisäksi sikäläinen väittämä on että tämä ei ole mitenkään Venäjän paatti. Eli yhtä hyvin voisivat upottaa vaikka Saksalaisten siviilien aluksia kuin tämän. Reaktion voisi olettaa olevan sama.Voi olla hieman hankalaa käydä irrottamassa pohjatappi kun laivaa miehittää karhu-ryhmä ja rajan valmiusjoukkue sekä laivan vieressä partioi rajan Uisko ja joku Rauma-luokan ohjusvene. Ja jos jostain syystä tuon päättävät tehdä ja siinä onnistuvat niin uskon että NATO:n artikloja aletaan aktivoimaan useampia, ei mikään pikkujuttu että upotat öljytankkerin vieraan valtion aluevesille.
Laiva teki omia kiemuroitaan ja oli jonkin tiedon mukaan varustettu vakoilulaivaksi. Georgiasta ja Intiasta miehistö. Georgia on melko ryssävastainen, Intia jonkin tason ryssän kaveri. Kiemura ehkä tuli siitä kun ankkuri tarttui pohjaan tai kaapeliin ja ketjukin katkesi.Edelleenki on jo julkisesti sanottu, että laivasta oltiin heti yhteydenoton jälkeen yhteistyökykyisiä.
Toinen mikä nousee mieleen on se miksi varustaa laiva vakoilulaitteilla ja sit mennä hinailemaan ankkuria pohjassa.Laiva teki omia kiemuroitaan ja oli jonkin tiedon mukaan varustettu vakoilulaivaksi. Georgiasta ja Intiasta miehistö. Georgia on melko ryssävastainen, Intia jonkin tason ryssän kaveri. Kiemura ehkä tuli siitä kun ankkuri tarttui pohjaan tai kaapeliin ja ketjukin katkesi.
Jokin tässä yhdistelmässä vähän haiskahtaa. Kiinnijääminen melko varmaa ja heti ollaan yhteistyöhaluisia. Joku testi tai hämäys tulee mieleen.
Brittilehden mukaan Eagle S oli täynnä vakoilutarvikkeita – "Miehistö peloteltu hiljaiseksi"
Lloyd’s List -lehden mukaan Suomen haltuunsa ottama Eagle S -alus on täynnä vakoiluvälieitä. Lehden mukaan tankkerilla on muun muassa kuuntelulaitteet, joilla tarkkaillaan Naton laivaston ja lentokaluston toimintaa.www.mtvuutiset.fi
Itse taas en ymmärrä miksi venäjä yrittäisi peitellä toimiaan enää tässä vaiheessa. Se riittää kun syytteet ei kohdistu suoraan heihin, vaan on näitä ns. alihankkijoita.Jokin tässä yhdistelmässä vähän haiskahtaa. Kiinnijääminen melko varmaa ja heti ollaan yhteistyöhaluisia. Joku testi tai hämäys tulee mieleen.
Olkoot ylimielisiä, mutta meillä on 5 rikottua kaapelia ja arvoton laiva tilalla.Heh heh, voi kekkana, melkoista järjenjättiläisen toimintaa Rysyiltä. Luulisi vakoilukamppeitten kanssa syytä olla ihan hys hys, mutta ei. Siellä mennään ja rämpytellään kaapeleita, tehdään kieppejä ja pudotetaan ankkurit jorpakkoon. Siis miten ylimielisenä voidaan luulla, että hommalle ei voida mitään???
Jokos muuten miehistön kansalaisuus on selvinnyt? Onko joukossa ihan originaali ryssää vai onnetonta tuontitavaraa kaikki? Ei vissiin mitään kannanottoa ole ryssänmaalta asiaan tullut. Aika nolojen tilanteiden joulu Puttelle pääsi syntymään kaikin puolin
Marinetraffic ym. perustuvat AIS järjestelmän antamiin tietoihin, joka on laivan itse ilmoittamaa dataa eikä välttämättä vastaa todellisuutta mitenkään.Kai tuollaisen hälytyksen marinetrafficin datan perusteella koodaa joku teekkarinörtti sitsien jälkeen laskuhumalassa.
Nimenomaan. Rysyjä kiinnostaa tulokset, ei ne välitä imagosta enää.Olkoot ylimielisiä, mutta meillä on 5 rikottua kaapelia ja arvoton laiva tilalla.
Ei tuossa haise kuin hapankaali. Todennäköisesti venäläiset olivat vaan ajatelleet että tuokin paatti olisi päässyt tuosta läpi ehkä pienellä parin päivän pysähdyksellä mutta kävikin näin että Suomen Valtio kasvatti munat ja pisti karhun sun muut paattiin. Mutta venehän ei ole venäläinen eikä kiinalainen niin mikään ei suoraan liitä venäjää tuohon joten "ei se meidän oo, jotkut toiset varmaan yrittää jotain" tms.Itse taas en ymmärrä miksi venäjä yrittäisi peitellä toimiaan enää tässä vaiheessa. Se riittää kun syytteet ei kohdistu suoraan heihin, vaan on näitä ns. alihankkijoita.
Mutta on se outoa jos kikkailevat Itämerellä ihan miten sattuu, luulisi että se johtaa siihen että Itämeri suljetaan tällaiselta epämääräiseltä liikenteeltä joka kuitenkin on Venäjän taloudelle aika olennaista. Venäjän sotalaivat saavat varmaan jatkossakin kulkea sopimusten nojalla mutta pakotteiden kiertäminen (tällä reitillä) saattaa loppua. Ja jos Venäjän sotalaivat alkaa sitten sabotoida niitä kaapeleita niin ollaan jo vähän eri tasolla...Nimenomaan. Rysyjä kiinnostaa tulokset, ei ne välitä imagosta enää.
No ehkä, mut ei nekään niin tyhmiä ole etteivätkö olettaisi että jossain vaiheessa otetaan laiva haltuun. Siksi "alivuokraavat" tai käyttävät noita halpoja varjolaivaston laivoja. Ne kinukin laivat on aivan hyvin voitu alivuokrata maksamalla mukavat lahjukset miehistölle esim. Kummastakaan tapauksesta ei synny isoa vahinkoa venäjälle, ja sitäkin vähemmän syytteitä joilla olisi merkitystä.Todennäköisesti venäläiset olivat vaan ajatelleet että tuokin paatti olisi päässyt tuosta läpi ehkä pienellä parin päivän pysähdyksellä
Mietipäs kuinka epäilyttävältä vaikuttaisi kun yhtäkkiä huomattaisiin että tuon kokoluokan paatti seilailee ilman transponderia (AIS)... Toki tuota dataa voi manipuloida ja siihen varmaan olisi ollut mahdollisuuskin kun kerran melkoisia vakoilulaitteita oli paatti täynnä mutta silti jos siitä sattuu jäämään kiinni niin sehän vasta herättääkin epäilyksiä. Veikkaisin että ryssät vaan toivoivat että tuo alus olisi päässyt tuurilla "huomaamattomasti" tuosta läpi eikä ainakaan kukaan vähänkään tarkempi taho mene tekemään mitään tarkastusta tai tutkimusta.Marinetraffic ym. perustuvat AIS järjestelmän antamiin tietoihin, joka on laivan itse ilmoittamaa dataa eikä välttämättä vastaa todellisuutta mitenkään.
Toki mielenkiintoinen kysymys on minkä vuoksi nuo kaapelinkatkojat ajelevat AIS päällä, onko tarkoituksena osoittaa että eivät välitä kiinnijäämisestä?
Joku lukenut allelinkatun ihan ok. kirjan. Tuossahan tilanne lähti siitä kun kiinalaiset laittoi laivaa merelle syötiksi jenkeille. Jenkit otti syötin haltuun ja eivät suostuneet antamaan laivaa takaisin kun laivassa olleet tilpehöörit vaikuttivat extreme vakoilulaitteistolta. Tilanne lähti eskaloitumaan kuten kiinalaiset toivoivat.Heh heh, voi kekkana, melkoista järjenjättiläisen toimintaa Rysyiltä. Luulisi vakoilukamppeitten kanssa syytä olla ihan hys hys, mutta ei. Siellä mennään ja rämpytellään kaapeleita, tehdään kieppejä ja pudotetaan ankkurit jorpakkoon. Siis miten ylimielisenä voidaan luulla, että hommalle ei voida mitään???
Eiköhän ne laitteet ole joka toisessa purtilossa jo jotka säännöllisesti Pietarissa vierailevat. Se maa on aktiivisessa sotatilassa kuitenkin, ja sotataloudessa.Itse olisin laittanut naaraajaksi ”viattoman” purtilon, enkä ryssien, intialaisten ha turkkilaisten operoimaa vakoilulaivaa.
Eihän noita kukaan valvo normaalitilanteessa. Aivan yhtä hyvin olisi voinut ilmoittaa väärän nimen tai sijaintitiedon. Normaalistikin noissa datoissa on ihan älyttömästi virheitä ja puutteita.Mietipäs kuinka epäilyttävältä vaikuttaisi kun yhtäkkiä huomattaisiin että tuon kokoluokan paatti seilailee ilman transponderia (AIS)... Toki tuota dataa voi manipuloida ja siihen varmaan olisi ollut mahdollisuuskin kun kerran melkoisia vakoilulaitteita oli paatti täynnä mutta silti jos siitä sattuu jäämään kiinni niin sehän vasta herättääkin epäilyksiä. Veikkaisin että ryssät vaan toivoivat että tuo alus olisi päässyt tuurilla "huomaamattomasti" tuosta läpi eikä ainakaan kukaan vähänkään tarkempi taho mene tekemään mitään tarkastusta tai tutkimusta.
Ja kaikki perselijät olleet ryssälään menossa tai tulossa olevia varjolaivaston laivoja. Ei siellä kukaan Gdanskiin matkalla ollut ole ankkureita hinaillut. Luulisi että tuollaisen paperittoman ja pakotteita rikkovan liikenteen saisi jonkin lain mukaan estettyä ihan suoriltaan ilman sen kummempia sodanjulistuksia.Mutta on se outoa jos kikkailevat Itämerellä ihan miten sattuu, luulisi että se johtaa siihen että Itämeri suljetaan tällaiselta epämääräiseltä liikenteeltä joka kuitenkin on Venäjän taloudelle aika olennaista. Venäjän sotalaivat saavat varmaan jatkossakin kulkea sopimusten nojalla mutta pakotteiden kiertäminen (tällä reitillä) saattaa loppua. Ja jos Venäjän sotalaivat alkaa sitten sabotoida niitä kaapeleita niin ollaan jo vähän eri tasolla...
Yllättävän moni harrastelija noita seuraa ja varmaan joku selkeä AIS-datan väärennös olisi herättänyt huomiota. Onhan harrastelijat muissakin yhteyksissä huomanneet jossakin vastaavassa datassa poikkeamia ja nostaneet asiasta meteliä.Eihän noita kukaan valvo normaalitilanteessa. Aivan yhtä hyvin olisi voinut ilmoittaa väärän nimen tai sijaintitiedon. Normaalistikin noissa datoissa on ihan älyttömästi virheitä ja puutteita.
Ei tarvitsisi kuin valvonnan että kaikilla paateilla olisi edes joku vakuutus ja hyväksynnät sun muut katsastukset ja tarkastukset voimassa ja kunnossa, silläkin olisi jo tainnut estää nuo epämääräiset varjolaivaston paatit kokonaan.Voisi ehdottaa että jatkossa kaikilla Itämerellä seilaavilla paateilla olisi koosta riippuen esim. 50-250 miljoonan euron maksimikorvauksen vakuutus ympäristö- ja infrastruktuurivahingoille vakavaraisessa vakuutusyhtiössä. Jos on vaan tosi huonot ankkurijärjestelmät niin sitten se varmaan näkyy niissä vakuutusmaksuissa.
Suomen ja Viron välinen merialue on luokkaa 50 kilometriä ja vesiliikennettä seurataan jatkuvasti paitsi kummaltakin rannalta, myös ilmasta ja vartioaluksista. Isojen aluksien AIS;n pimentäminen ja sijainnin väärentäminen näkyisi saman tien muissa seurantasysteemeissä..Näillä kavereilla riittää intoa ja kapasiteettia käydä tsekkaamassa huviveneitäkin vilkkaana veneilysesonkina, saati sitten isompia paatteja, jos tarvis on.Eihän noita kukaan valvo normaalitilanteessa. Aivan yhtä hyvin olisi voinut ilmoittaa väärän nimen tai sijaintitiedon. Normaalistikin noissa datoissa on ihan älyttömästi virheitä ja puutteita.
Tulkinnanvara liittyy sitten siihen, että onko merirosvouksesta epäilty alus tällainen merirosvoalus..Keinoja on puuttua asiaan, mutta ennakkotapauksina viranomaiset / päättäjät eivät tunteneet Yhdistyneiden kansakuntien merioikeusyleissopimusta.
Eagle S on merirosvo laiva ja sinne olisi voinut tehdä rynnäkön kansainvälisillä vesilläkin.
Finlex Yhdistyneiden kansakuntien merioikeusyleissopimus.
YHDISTYNEIDEN KANSAKUNTIEN MERIOIKEUSYLEISSOPIMUS - FINLEX ®
Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.www.finlex.fi
101 artikla Merirosvouden määritelmä:
Merirosvoudeksi luetaan kaikki seuraavat teot:
a) Jokainen yksityisen aluksen tai ilma-aluksen miehistön tai matkustajien tekemä laiton väkivallan teko, vapaudenriisto tai ryöstö, joka on tehty yksityistä etua silmällä pitäen ja joka kohdistuu:
i) aavalla merellä toista alusta tai ilma-alusta tai tällaisessa aluksessa tai ilma-aluksessa olevaa henkilöä tai omaisuutta vastaan;
ii) alusta, ilma-alusta, henkilöitä tai omaisuutta vastaan, jotka ovat alueella, johon minkään valtion lainkäyttövalta ei ulotu.
b) Vapaaehtoinen osallistuminen aluksen tai ilma-aluksen toimintaan tietoisena seikoista, jotka tekevät siitä merirosvoaluksen tai ilmarosvoaluksen.
c) Yllytys tai tahallinen avunanto tämän artiklan a)- ja b)-kohdan tarkoittamiin tekoihin.
103 artikla
Merirosvoaluksen tai ilmarosvoaluksen määritelmä.
Alusta tai ilma-alusta pidetään merirosvoaluksena tai ilmarosvoaluksena, jos siitä määräävien henkilöiden tarkoituksena on käyttää sitä jonkin 101 artiklassa tarkoitetun teon tekemiseen. Sama koskee tällaiseen tekoon käytettyä alusta ja ilma-alusta niin kauan kuin se on siihen syyllistyneen henkilön valvonnassa.
105 artikla
Merirosvoaluksen tai ilmarosvoaluksen haltuunotto
Jokainen valtio voi aavalla merellä tai muilla valtioiden lainkäyttövallan ulkopuolella sijaitsevilla alueilla ottaa haltuunsa merirosvoaluksen tai ilmarosvoaluksen tai merirosvoudella vallatun aluksen tai ilma-aluksen, joka on merirosvojen valvonnassa, pidättää asianomaiset henkilöt ja takavarikoida aluksessa olevan omaisuuden. Haltuunoton toimittaneen valtion tuomioistuimella on oikeus määrätä langetettavista rangaistuksista samoin kuin niistä toimenpiteistä, joihin on ryhdyttävä alukseen, ilma-alukseen tai omaisuuteen nähden hyvässä uskossa olevan kolmannen osapuolen oikeuksien huomioon ottamiseksi.
Jokin tässä yhdistelmässä vähän haiskahtaa. Kiinnijääminen melko varmaa ja heti ollaan yhteistyöhaluisia. Joku testi tai hämäys tulee mieleen.
Jätät välittämättä käskystä ja seilaat helvettiin?Miksi eivät olisi olleet yhtesityöhaluisia? Mitä siinä on tehtävissä kun rajavartiolaitoksen aseistettu laiva tulee käskemään kääntymään aluvesille?
Kuinka moni uskoo että Suomen viranomaisilla olisi ollut munaa ottaa haltuun laiva kansainvälisillä vesillä?Yli kaksisataametristä alusta olisi ollut melko mahdotonta, ja joka tapauksessa hyvin vaarallista, yrittää ohjata puoliväkisin Suomen aluevesille. Vaikuttaa siltä, että vaihtoehdoksi olisi jäänyt joukkojen laskeminen alukselle helikopterilla.
Oma kysymyksensä on, millä toimivaltuuksilla Suomi olisi voinut puuttua kansainvälisillä vesillä olevan aluksen toimintaan. Toisaalta pelastuslaki antaa viranomaisille mahdollisuuden toimia kansainvälisillä vesillä esimerkiksi öljyvahingon torjumiseksi. Tätä hankalaa juridiikkaa ei kuitenkaan tarvinnut yrittää soveltaa, koska Eagle S totteli suomalaisten käskyä.
Itse eilen sain käsityksen, että laivalle oltii jokatapauksessa menossa.Kuinka moni uskoo että Suomen viranomaisilla olisi ollut munaa ottaa haltuun laiva kansainvälisillä vesillä?
Hietalan mukaan alukseen saatiin yhteys ensimmäisellä yrittämällä ja aluksen miehistö oli alusta pitäen yhteistyökykyinen.
Lupa helikopterioperaatioon alukselle oli Hietalan mukaan jo siinä vaiheessa, kun siihen otettiin yhteyttä. Suomalaisviranomaiset lensivät aluksen luo Rajavartiolaitoksen ja Puolustusvoimien helikoptereilla joulupäivän ja tapaninpäivän välisenä yönä.
Oon eri mieltä. Ne haluaa pelata sitä hämmennä peliä edelleen. Selkeä suunnitelma ja tavoitteet. Kun ikävä totuus on että tyhmiin uppoaa mikä tahansa vaihtoehtoinen totuus.No tietävät kyllä että nyt jäivät housut kintuissa kiinni ja heittävät ilmaan vielä tyhmempiä asioita.
Eihän noita kukaan valvo normaalitilanteessa. Aivan yhtä hyvin olisi voinut ilmoittaa väärän nimen tai sijaintitiedon. Normaalistikin noissa datoissa on ihan älyttömästi virheitä ja puutteita.
Turvan vahtihenkilöstö seuraa, että AIS-lähetysjärjestelmän tiedot, taustatiedot ja miehistön havainnot vastaavat toisiaan.
Turva voi verifioida AIS-järjestelmän tietoja ja tarvittaessa tietää mistä on kysymys, vaikka aluksen AIS-lähetys ei ole päällä. Näitä lähetyksen katkoja on nähty aluksissa, jotka liikkuvat epäilyttävien tapahtumien lähistöllä tapahtuma-aikaan.
”AIS on huijattavissa ja on selvää, että AIS:n häiriö tai käyttämättä jättäminen on varoitusmerkki. Yleensä kuitenkin on kyse vain teknisestä häiriöstä.”