• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

  • Hyvää joulua!

    Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>

    SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>

Merenalaisten sähkö -ja tietoliikennekaapeleiden vauriot Itämerellä

Ensin pyydetään pari kertaa nätisti radiolla, sitten uhataan toimilla ja jos ei vieläkään auta, niin Hamina-luokan ohjusvene sanoo 50 metriä keulan eteen "saarrrrrrja"
Jos tankkerin kipparilla on pelisilmää, niin jatkaisi matkaa, koska ei kukaan tule ampumaan lastissa olevaa laivaa Itämerellä. Ei varmaan edes Venäjä.

Veikkaanpa siis, että oli joko suostunut vapaaehtoisesti, tai sitten sinne mentiin kopterilla kyytiin ja pakotettiin Suomen aluevesille.
 
Ensin pyydetään pari kertaa nätisti radiolla, sitten uhataan toimilla ja jos ei vieläkään auta, niin Hamina-luokan ohjusvene sanoo 50 metriä keulan eteen "saarrrrrrja"
Niin. Ja jos eivät vieläkään tottele, avataan tuli kohti tai rynnäköidään. Tai sitten ei. En tosin ihan tätä tarkoittanut.

Näin ei kaiketi viimeksi Tanskan salmissa toimittu, silti alus pysähtyi - ajeltuaan ensin "turvaan" kansainväliselle alueelle. Siellä se istui kuukauden ja lopulta näytti siltä että sai lähteä rituaalisen teatteritutkinnan jälkeen. Tämä poikkesi sekä edeltävästä "pyydettiin kauniisti, eivät halunneet pysähtyä" ja nyt uusimmasta jossa on alettu oikeasti toimia.
 
Tässä on minusta ihan hyvä trendi meidän kannalta, että jokaiseen iskuun on vastattu aina voimakkaammin. Jo tämä taso missä laiva saadaan takavarikkoon vaatii vastapuolelta nyt jo merkittävää panosten nostoa, koska ei se niiden kannalta tule toimimaan jos jokainen alus käytännössä vaihtaa sitten omistajaa. Tämä tankkeri on hieman alle 20 vuotta vanha eli ei ikäloppu kuitenkaan.

Jos kyydissäkin on 70 000 tonnia takavarikoitavaa polttoainetta eli 70 miljoonaa litraa. Sillä kattaa jo jos jonkinlaista sakkoa, vahingonkorvausta jne. plus ryssän on lähetettävä toinen mokoma purjehtimaan tavaran ostajaa kohti uudelleen
 
Jos tankkerin kipparilla on pelisilmää, niin jatkaisi matkaa, koska ei kukaan tule ampumaan lastissa olevaa laivaa Itämerellä. Ei varmaan edes Venäjä.

Veikkaanpa siis, että oli joko suostunut vapaaehtoisesti, tai sitten sinne mentiin kopterilla kyytiin ja pakotettiin Suomen aluevesille.

Harva kapteeni alkaa ottamaan riskiä aseistettujen rajavartiolaitoksen/armeijan alusten kanssa. Suurinosa varmasti tottelee kun käsky käy. Jos ei tottele niin joku helikopterilla kyytiin tai sitten sitten vaan varoituslaukausten jälkeen ampuu kylmästi komentosillalle konekiväärillä. Varmasti menee viimeistään siinä vaiheessa viesti perille.
 
Tässä on minusta ihan hyvä trendi meidän kannalta, että jokaiseen iskuun on vastattu aina voimakkaammin. Jo tämä taso missä laiva saadaan takavarikkoon vaatii vastapuolelta nyt jo merkittävää panosten nostoa, koska ei se niiden kannalta tule toimimaan jos jokainen alus käytännössä vaihtaa sitten omistajaa. Tämä tankkeri on hieman alle 20 vuotta vanha eli ei ikäloppu kuitenkaan.

Jos kyydissäkin on 70 000 tonnia takavarikoitavaa polttoainetta eli 70 miljoonaa litraa. Sillä kattaa jo jos jonkinlaista sakkoa, vahingonkorvausta jne. plus ryssän on lähetettävä toinen mokoma purjehtimaan tavaran ostajaa kohti uudelleen
Huomenna onkin jo merirosvoussyyte vireillä venäjältä, tai Panamaltako se nyt oli lipun puolesta laiva.
 
Eikai se syytteen nostaminen nyt maan koosta riipu kansainvälisessä merioikeudessa? Näytöstyylisesti sopisi venäjän toimintatapaan minusta.

Tuskin heillä on hirveästi intoa ryssän pillin mukaan tanssia, heillä on Charles III kuninkaana ja ovat itsenäisiä, mutta jonkunlaisessa liitossa Uuden-Seelannin kanssa.

Wikin mukaan Uusi-Seelanti vastaa saarimaan ulkopolitiikasta.
Ovat kuitenkin itsenäisiä. En usko, että sieltä hirveästi sympatiaa ryssää kohti löytyy.
 
HS:n tietojen mukaan alukselle mentiin 2 helikopterilla mukana aseistautuneet viranomaiset ja vastarintaan oli varauduttu, mutta kaikki sujui rauhallisesti:

Vuorokausi oli juuri nytkähtämässä torstain puolelle. Helsinki-Vantaan lentoasemalta nousi ilmaan kaksi helikopteria. Toinen niistä oli Puolustusvoimien ja toinen Rajavartiolaitoksen.

Kyytiin tulivat Helsingin poliisilaitoksen Karhu-ryhmä ja Suomenlahden merivartioston valmiusjoukkue. Helikopterit suuntasivat Porkkalan ulkopuolelle, jonne Rajavartiolaitos oli käskenyt sähkökaapelin vahingoittamiseen epäillyn Eagle S -säiliöaluksen siirtymään.

Viranomaiset olivat aseistautuneita ja varautuneet vastarintaan, kertoo kaksi asiasta perillä olevaa lähdettä Helsingin Sanomille. Vastarintaa ei ollut, vaan viranomaiset ottivat aluksen nopeasti hallintaansa.

 
Eikai se syytteen nostaminen nyt maan koosta riipu kansainvälisessä merioikeudessa? Näytöstyylisesti sopisi venäjän toimintatapaan minusta.

Nuo ovat täysin sivuseikkoja. Nyt Venäjä joutuu pohtimaan miten pelastaa kapteenin suomalaiselta oikeuslaitokselta. Häkki nimittäin heilahtaa takuulla ja tahallisesta teosta varmasti vähän pidemmäksikin aikaa. Kapuilla on yleensä ihan kohtuulliset tulot oli ne varjolaivastoa tai ei. Vankilaelämä jumalan selän takana ei ollut ehkä korteissa kun otti lisäruplia tililleen.

Lisäksi tässä saadaan tutkittua miten Venäjä tarkalleen rekrytoi ja heillä ei tule hetkeen olemaan tarkkaa kuvaa siitä, mitä kaikkea saamme tai emme saaneet selville. Kyllä tämä on huonosti toteutettu hybridioperaatio, tälläistä fire & forget paskaa.
 
Nuo ovat täysin sivuseikkoja. Nyt Venäjä joutuu pohtimaan miten pelastaa kapteenin suomalaiselta oikeuslaitokselta. Häkki nimittäin heilahtaa takuulla ja tahallisesta teosta varmasti vähän pidemmäksikin aikaa. Kapuilla on yleensä ihan kohtuulliset tulot oli ne varjolaivastoa tai ei. Vankilaelämä jumalan selän takana ei ollut ehkä korteissa kun otti lisäruplia tililleen.

Lisäksi tässä saadaan tutkittua miten Venäjä tarkalleen rekrytoi ja heillä ei tule hetkeen olemaan tarkkaa kuvaa siitä, mitä kaikkea saamme tai emme saaneet selville. Kyllä tämä on huonosti toteutettu hybridioperaatio, tälläistä fire & forget paskaa.

Eiköhän ryssä vaan kiistä kategorisesti, että heillä olisi mitään tekemistä tuo kaapelin katkomisen kanssa ja kapteeni jää oman onnensa nojaan. Rahalla saa tekijöitä. Kyllähän nuo maailman isoimman konttialus varustamon MSC konttialuksetkin on jääneet lukuisia kertoja kiinni siitä, että huumeita on tonneittain kyydissä.
 
Eiköhän ryssä vaan kiistä kategorisesti, että heillä olisi mitään tekemistä tuo kaapelin katkomisen kanssa ja kapteeni jää oman onnensa nojaan. Rahalla saa tekijöitä. Kyllähän nuo maailman isoimman konttialus varustamon MSC konttialuksetkin on jääneet lukuisia kertoja kiinni siitä, että huumeita on tonneittain kyydissä.

Valtiotason vahingonteko on vähän erilaista toimintaa kuin huumeiden salakuljetus ja oman onnensa nojaan jättö ei varmasti rohkaise pikkusummia vastaan tekemään. Nyt jää nähtäväksi miten toiminta jatkuu. Epäilen että se jatkuu muuttumattomana hetken, koska värväykset jo suoritettu, laivat liikkuvat koko ajan kohti raahattavia kaapeleita.

Muut baltian meren maat varmasti voimaantuvat tästä, kun kaikki meni suhteellisen helposti. Ainut mitä tarvittiin oli välitön aluksen tarkastus ulkoisesti sillä raahaus on hidasta puuhaa ja toisekseen välitön valmius nousta alukseen voimakeinoin. Ankkurittoman ketjun nosto merivartioston silmien edessä on puhdasta kummelikamaa.

Toisekseen jos Venäjän varjolaivastossa operoi yksityisiä yrityksiä (en tiedä ovatko kaikki ihan bulvaaneita) voi niillä nousta riskipreemiot. Vähän kuin liisaisit Hertsiltä auton rallinajoon, ei ihan sovittua toimintaa ja seuraavalla kerralla maksaa vähän enempi.

Kaikkiaan tästä paistaa varautumattomuus 5d shakin mestarilta. Eli mikä tarkalleen oli suunnitelma jos ei joka raahaus mene ihan putkeen. Missä on avustavat sotalaivat ja YK julistukset?
 
Valtiotason vahingonteko on vähän erilaista toimintaa kuin huumeiden salakuljetus ja oman onnensa nojaan jättö ei varmasti rohkaise pikkusummia vastaan tekemään. Nyt jää nähtäväksi miten toiminta jatkuu. Epäilen että se jatkuu muuttumattomana hetken, koska värväykset jo suoritettu, laivat liikkuvat koko ajan kohti raahattavia kaapeleita


Muut baltian meren maat varmasti voimaantuvat tästä, kun kaikki meni suhteellisen helposti. Ainut mitä tarvittiin oli välitön aluksen tarkastus ulkoisesti sillä raahaus on hidasta puuhaa ja toisekseen välitön valmius nousta alukseen voimakeinoin. Ankkurittoman ketjun nosto merivartioston silmien edessä on puhdasta kummelikamaa.

Toisekseen jos Venäjän varjolaivastossa operoi yksityisiä yrityksiä (en tiedä ovatko kaikki ihan bulvaaneita) voi niillä nousta riskipreemiot. Vähän kuin liisaisit Hertsiltä auton rallinajoon, ei ihan sovittua toimintaa ja seuraavalla kerralla maksaa vähän enempi.

Kaikkiaan tästä paistaa varautumattomuus 5d shakin mestarilta. Eli mikä tarkalleen oli suunnitelma jos ei joka raahaus mene ihan putkeen. Missä on avustavat sotalaivat ja YK julistukset?

No tuskin niitä huumeita maailman osoimpien konttialusten kapteenit ihan taskurahoilla ottaa kyytiin, kun tietää että ammatti & elämä oli aika pitkälti siinä kun jenkkilässä jäät kiinni isosta huumelastista (kukaan ei varmasti pelasta kun jäät kiinni). Tuollaisen ison MSC konttilaivan kapteeniksi ei ihan jokainen pääse, näihin varjolaivastoihin varmasti pääsee suunnillee kuka vaan, jolla on jonkinlaiset edes ostetut kapteenin paperit. Veikkaisin, että paljon hankalampi on saada joku MSC kapteeni ottamaan huumeet kyytiin, kun jonku satunnainen työtön kapteeni vetämään ankkuria. Suomessa jos jäät kiinni ankkurin vedosta niin maksimi on muutoma vuosi linnaa. Ei ne kaikki kapteenit maailmassa mitään huippupalkkoja saa, tuollaisen ison MSC konttilaivan kapteeni varmasti saa. Aika houkutteleva diili varmasti monelle, jolla ei ole töitä tai rahaa. Rahalla olet aina saanut huume muuleja ja aivan samoin tulet saamaan kapteeneja, jotka vetää ankkuria perässä.

Eiköhän nämä ole jotain FSB operaatioita, joissa jäljet on kyllä peitelty hyvin. FSB bulvaanifirmojen kautta hoidetaan, joten eipä siinä paljon mitkään preemiot kiinnosta kun vaihdat vaan toisen bulvaanifirman ja homma jaktuu entisellään. Siitä bulvaani firmasta ei kuulu enää mitään siinä vaiheessa kun jotain soittelet perään, että hei täällä nyt kävi tälläinen juttu. Jos itse vuokraat Herz auton, niin luottokortilla löytyy aina se maksaja kun eivät käsittääkseni ainakaan kuluttajille vuokraa ilman luottokorttia. Varjolaivoilla ei ole vakuutukset ym. paperitkaan kunnossa, joten ei pidä ajatella, että kaikki pelaisi samalla pelikirjalla.

Eiköhän tämä ole ihan laskelmoitu riski, jolla vaan testataan länsimaiden reaktioita. Miksi he mitään sotalaivoja tähän sotkisivat tai YK julkistuksia tekisivät? Kumpikin olisi suunnilleen sama kuin myöntäisit olevasi kaiken takana. Kyllä nämä vaan kiistetään kategorisesti ja jatketaan, jos vaan länsimaat ei hommaa estä.
 
Viimeksi muokattu:
HS:n tietojen mukaan alukselle mentiin 2 helikopterilla mukana aseistautuneet viranomaiset ja vastarintaan oli varauduttu, mutta kaikki sujui rauhallisesti:



Siellä on varmaan vartiolaiva Turva merivoimien Hamina-luokan ohjusveneen säestyksellä antanut miehistölle tarjouksen josta ei voi kieltäytyä, nokka kohti Suomen aluevesiä vapaaehtoisesti tai laivaan astuu miehistö suorittamaan tehtävän.
 
Täytyy kyllä nostaa hattua viranomaisille. Nyt ei menty kohteliaasti laivalle vaan otettiin tilanne heti haltuun. Jatkon kannalta tämä voi antaa signaalin että tämä ei jatkossa toimi tuleville ryssien varjolaivastoille.

Laiva ja lasti haltuun ja tuomiot siihen päälle.

 
En ihan ymmärrä näitä torpedofantasioita. Jos jokin taho haluaa upottaa tankkerin Suomenlahdella ja siten aiheuttaa öljykatastrofin rannikkovaltiolle, epäilen, että Suomi on viimeisenä tällaisten valtiollisten tahojen joukossa.
 
Tahallinen kaapeleiden rikkominen rikkoo Yhdistyneiden kansakuntien merioikeusyleissopimuksen artiklaa 101 ( Merirosvous ja aineellisen vahingon aiheuttaminen kansainvälisellä merialueella ). Eli Suomi / Viro voisi takavarikoida koko laivan ja sen sisällön.
 
Jännityksellä odotan mitä sieltä selviää. Luotan kyllä Suomen Poliisin kuulustelutaitoihin.

Mikä oli syy että ankkuri piti pudottaa? Ketkä miehistöstä mukana? Minkä maalaista miehistöä on? Mihin sylttytehtaalle jäljet johtaa?
 
Hyvä että alus saatiin kiinni housut kintuissa.

Katsoin koko poliisin/tullin/rajavartiolaitoksen tiedotustilaisuuden ja täytyy sanoa että hyvin hoitivat viranomaiset homman ja tiedotuksen.

Noin se pitää tehdä, hyvä voiman ja harkinnan näyttö.

PS. sen KRP:n pelottavan kaljun kaverin voisi palkata Dune 3:seen uskottavaksi pahikseksi! :D
 
Kun käyttäytyy kuin cuck niin silloin tulee myös kohdelluksi kuin cuck.

Tämä on Euroopalle samanlainen ongelma kuin hallitsematon maahanmuutto ja sen sivu-ilmiöt. Mikään määrä selvää korrelaatiota, tutkimuksia, tilastoja ja käytännön esimerkkejä ei saa eurooppalaisia tekemään toimia koska islam ja muslimit on liian pyhiä.
Tämä tapaus on rinnastettavissa tuohon koska nyt kiinalainen laiva on 3. kerran leikannut kaapelin poikki ja Kiina vastustaa kaikkea länsimaiden tekemää tutkimusta. Laivoissa voi olla ankkurit paskana ja laivat on voineet olla juuri tarkalleen kaapelin kohdalla katkeamishetkenä, mutta silti eurooppalaiset ottaa lakin käteen ja polvistuu CCP:n edessä.
Sanoisin, että EU:lta on turha odottaa toimenpiteitä. Se on olemassa ensisijaisesti Saksan ja Ranskan teollisuutta ja rahoituslaitoksia varten. Niin kauan kun Venäjän temput eivät aiheuta ongelmia em tahoille, EU tarjoaa vain teetä ja sympatiaa. Niinpä voidaan keskittyä paljon tärkeämpiin asioihin, kuten esimerkiksi siihen, montako aurinkopaneelia saadaan sovitettu "ennallistettavalle" (suomalaiselle) suolle.

Suomen kannattanee hoitaa itse omilla alueillaan tapahtuvat sotkut, ottamalla mahdollisuuksien mukaan haltuun ankkurillaan kalastavat alukset. Alukset rahteineen haltuun, kunnes vauriot on korjattu ja maksettu. Miehistöille pitkiä linnatuomioita tarkoituksellisesta vandalismista.
 
Pystyisikö viranomaisten järjestelmä antamaan automaattisia hälytyksiä alinopeudesta tai epävakaasta suuntimasta ja nopeudesta kärsivistä aluksista. Epäilyttäviin tapauksiin otetaan yhteys, kehotetaan nostamaan ankkurit, seilaamaan reippaammin ja suoraan.

Tarvittaessa käydään paikanpäällä antamassa opastusta rahtilaivan operoinnista, samalla katsastetaan paatin, miehistön ja asiapapereiden merikelpoisuus, ainahan sitä löytyy jotain huomautettavaa jolla voi jarruttaa matkan jatkumista.
 
Pystyisikö viranomaisten järjestelmä antamaan automaattisia hälytyksiä alinopeudesta tai epävakaasta suuntimasta ja nopeudesta kärsivistä aluksista. Epäilyttäviin tapauksiin otetaan yhteys, kehotetaan nostamaan ankkurit, seilaamaan reippaammin ja suoraan.

Tarvittaessa käydään paikanpäällä antamassa opastusta rahtilaivan operoinnista, samalla katsastetaan paatin, miehistön ja asiapapereiden merikelpoisuus, ainahan sitä löytyy jotain huomautettavaa jolla voi jarruttaa matkan jatkumista.
Kai tuollaisen hälytyksen marinetrafficin datan perusteella koodaa joku teekkarinörtti sitsien jälkeen laskuhumalassa.
 
Niinpä voidaan keskittyä paljon tärkeämpiin asioihin, kuten esimerkiksi siihen, montako aurinkopaneelia saadaan sovitettu "ennallistettavalle" (suomalaiselle) suolle.
Prioriteetit kunnossa kun inhoaa luonnonsuojelua niin paljon että pitää tunkea sen vastustusta kaapeliketjuun.
 
Pystyisikö viranomaisten järjestelmä antamaan automaattisia hälytyksiä alinopeudesta tai epävakaasta suuntimasta ja nopeudesta kärsivistä aluksista. Epäilyttäviin tapauksiin otetaan yhteys, kehotetaan nostamaan ankkurit, seilaamaan reippaammin ja suoraan.
Nythän laiva saatiin kiinni, kun ehdittiin saada nopeasti tietoa jonka perusteella uskallettiin toimia ja vieläpä näyttäisi onnistuneen vallan hyvin. Tämä viittaa siihen, ettei viranomaisjärjestelmä kankeudestaan huolimatta ihan mäntypäisen tymä ole vaan viimeaikainen perseily on aiheuttanut varautumista perseilyn jatkumiseen.

Kai tuollaisen hälytyksen marinetrafficin datan perusteella koodaa joku teekkarinörtti sitsien jälkeen laskuhumalassa.
Lisäksi viranomaisethan voivat saada muutakin dataa tähän arvioon. Kun näitä venäläisiä vahinkoja on alkanut sattua, ainakin minulle tulisi mieleen että kaikki katkokset ja häiriöt pitäisi vaatia raportoitavaksi aina välittömästi juuri saman pöydän ääreen jossa merenkulkudataa ennakoivasti profiloidaan ja arvioidaan. Ehkä jopa ensin automaattisesti jotta saadaan ihan reaaliajassa joku signaali ennen varsinaista soittoa / alustavaa raporttia.
 
ms Suukko II teki taas analyysinsa epäillyn laivan liikkeistä.

Tärkeimmät pointit:
  • Yritti luultavasti katkaista myös Estlink 1 -kaapelin, jolloin Viro olisi hyvin riippuvainen venäläisestä sähköstä.
  • Mukana meni luultavasti joitain Venäjän tietoliikennekaapeleita, joka on edullista internet-sensuurin kannalta.
  • Laiva on vanha ja aiheuttanut jo öljyonnettumuuden Chilessä. Bensalasti ei ole yhtä vaarallinen ympäristön kannalta, mutta kokonaisuus muistuttaa silti molotovin cocktailia.

 
Ehkä paras osa tuota päivän tiedotustilaisuutta:
Tiedotustilaisuus oli kaikkiaan, vaikka ne ainakin suomalaisittain yleensä vähän jäykkiä ovatkin, positiivisen oloinen tunnelmaltaan.

Tuon lisäksi jäi mieleen tullin edustaja, joka näytti miellyttävän hyväntuuliselta ja innokkaalta omaa osaansa kertoessaan. Aivan mainio paikka kertoa ikään kuin totutusti "muiden viranomaisten" statistin roolissa ensin yhteistyöstä muiden viranomaisten kanssa, vähän virnistää ja pudottaa pommi, että lisäksi meillä muuten tuli Suomeen laiva, jonka lastina on pakotteiden alaista tavaraa ja tutkitaan yhtä tämmöistä törkeää säännöstelyrikosta.
 
Näitä suomalaisen Image Softin Underwater Surveillance System (UNWAS ) hydrofoneja tuolla meressä on.

" Protection of underwater infrastructure (gas pipelines, cables) "

" UNWAS perfectly meets the urgent need to defend and monitor both national maritime borders as well as key underwater infrastructure "

Image Soft valmistajan kotisivut:


Image Soft launches new version of UNWAS surveillance system


Veikkaan, että tiedetään paljon enemmän, mutta kerrotaan vähemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Mihin tämä oikein perustuu? Älä nyt vain helvetti sano että lippuun jonka alla laiva seilaa.
cookin saarien lipun alla seilaava laiva joka....
Hiukan yritin varoitella ettei kukaan menisi tällaiseen ansaan, mutta näemmä ei auttanut. Jos laiva on rekisteröity Cookinsaarille niin se EI tarkoita että kyseessä olisi cookinsaarelaisten tai cookinsaarelaisen yhtiön laivan vaan sitä että joku toinen taho on tehnyt tuonne offshore rekisteröitymisen. Tällä hetkellä tai tuolloin ei toki ole toistaiseksi näyttöä että Kiina asiaan liittyisi, mutta ottaen huomioon että kahteen edelliseen kaapelin paskomiseen se on liittynyt, ei Kiinaa voi todellakaan sulkea pois.
Ei mitään tekemistä kiinan kanssa.
Tämä on yksisiselitteisesti misinformaatiota. Sinä tai kukaan muu sitä ei vielä tiedä. Varsinkaan ennen kuin tutkinta on päättynyt.
Lisäksi omistajakin vaikuttaa olevan Dubaista, joka sekään ei ole Kiina.
Dubai on jälleen kerran yksi samanlainen proxy-paikka Cookinsaarten, Caymansaarten,, Gibraltarin, Panaman yms. kanssa joita käytetään peittämään todellisia omistussuhteita yritysten, lentokoneiden, laivojen yms. kanssa.
Sanoisin, että EU:lta on turha odottaa toimenpiteitä. Se on olemassa ensisijaisesti Saksan ja Ranskan teollisuutta ja rahoituslaitoksia varten. Niin kauan kun Venäjän temput eivät aiheuta ongelmia em tahoille, EU tarjoaa vain teetä ja sympatiaa. Niinpä voidaan keskittyä paljon tärkeämpiin asioihin, kuten esimerkiksi siihen, montako aurinkopaneelia saadaan sovitettu "ennallistettavalle" (suomalaiselle) suolle.

Suomen kannattanee hoitaa itse omilla alueillaan tapahtuvat sotkut, ottamalla mahdollisuuksien mukaan haltuun ankkurillaan kalastavat alukset. Alukset rahteineen haltuun, kunnes vauriot on korjattu ja maksettu. Miehistöille pitkiä linnatuomioita tarkoituksellisesta vandalismista.
Se ei ole valitettavasti ihan noin yksinkertaista aina. Jos Suomi esim. ottaa kiinalaisen laivan haltuun, vie miehistön mantereelle oikeudenkäyntiin niin lähes 100% varmuudella Kiina aloittaa asiasta diplomaattisen sodan ja luo taloudellista haittaa Suomelle. Tuollaisessa tilanteessa tarvitaan koko EU:n muskelia estämään Kiinan toimet.

Kyllähän viranomainen toimii kun sen sallitaan toimia. nyt ollaan mielestäni menty oikeaan suuntaan, kun hyssyttelylle on vaihtoehtoja.
Katsotaan nyt homma loppuun asti. Se että poliisi ja rajavartiolaitos ottaa tankkerin haltuun on askel oikeaan suuntaan, mutta mikään ei estä sitä että nuo äijät päästetään laivansa kanssa tuolta seilaamaan pois ilman seuraamuksia.
 
.

Se ei ole valitettavasti ihan noin yksinkertaista aina. Jos Suomi esim. ottaa kiinalaisen laivan haltuun, vie miehistön mantereelle oikeudenkäyntiin niin lähes 100% varmuudella Kiina aloittaa asiasta diplomaattisen sodan ja luo taloudellista haittaa Suomelle. Tuollaisessa tilanteessa tarvitaan koko EU:n muskelia estämään Kiinan toimet.


Katsotaan nyt homma loppuun asti. Se että poliisi ja rajavartiolaitos ottaa tankkerin haltuun on askel oikeaan suuntaan, mutta mikään ei estä sitä että nuo äijät päästetään laivansa kanssa tuolta seilaamaan pois ilman seuraamuksia.
En usko, että Kiina tekisi yhtään mitään. Kiinalle on tärkeää säilyttää kasvot ja eivät varmasti myönnä, että heillä olisi ollut mitään tekemistä asian kanssa ja täten eivät mihinkään vastareaktioon ala. Luultavasti he haluavat hoitaa asian kulisseissa ja lopulta tutkinnassa todetaan, että oli yksittäisen kiinalaisen tahon ja ryssien tekosia ja Kiina voi asian tuomita ja säilyttää kasvonsa, koska ovat "syyttömiä". Miehistö mahdollisesti teloitetaan, että eivät varmasti laula liikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Hiukan yritin varoitella ettei kukaan menisi tällaiseen ansaan, mutta näemmä ei auttanut. Jos laiva on rekisteröity Cookinsaarille niin se EI tarkoita että kyseessä olisi cookinsaarelaisten tai cookinsaarelaisen yhtiön laivan vaan sitä että joku toinen taho on tehnyt tuonne offshore rekisteröitymisen. Tällä hetkellä tai tuolloin ei toki ole toistaiseksi näyttöä että Kiina asiaan liittyisi, mutta ottaen huomioon että kahteen edelliseen kaapelin paskomiseen se on liittynyt, ei Kiinaa voi todellakaan sulkea pois.

Tämä on yksisiselitteisesti misinformaatiota. Sinä tai kukaan muu sitä ei vielä tiedä. Varsinkaan ennen kuin tutkinta on päättynyt

Kannattaa nyt katsoa kunnolla peliin, että kuka tässä kirjoittaa misinformaatiota.

Sekoitit tämän aivan eri laivaan (kiinalaislaivaan) jota aluksi epäiltiin kunnes tajuttiin, että tämä cookin saarille rekisteröity ryssän bensiiniä kuskaava tankkeri on syyllinen, ja nyt et suostu myöntämään erehtyneesi/tehneesi liian hätäisiä johtopäätöksiä joiten jatkat typeriä täysin perusteeettomia kiina-syytöksiäksi, ilman mitään faktapohjaa.

Eiköhän ole itsestäänselvää, että syyllinen tähän on Venäjä, jolla (toisin kuin kiinalla) on huomattavia intressejä itämeren tietoliikenne- ja sähkökaapelien katkaisussa.

Dubai on jälleen kerran yksi samanlainen proxy-paikka Cookinsaarten, Caymansaarten,, Gibraltarin, Panaman yms. kanssa joita käytetään peittämään todellisia omistussuhteita yritysten, lentokoneiden, laivojen yms. kanssa.

... ja maailmassa on n. pari sataa muuta maata. Ja Kiinalla ei ole tasan mitään intressejä sabotoida mitään itämerellä.

Venäjällä on.

Se ei ole valitettavasti ihan noin yksinkertaista aina. Jos Suomi esim. ottaa kiinalaisen laivan haltuun, vie miehistön mantereelle oikeudenkäyntiin niin lähes 100% varmuudella Kiina aloittaa asiasta diplomaattisen sodan ja luo taloudellista haittaa Suomelle. Tuollaisessa tilanteessa tarvitaan koko EU:n muskelia estämään Kiinan toimet.
Tässä ei ole nyt otettu haltuun kiinalaislaivaa vaan cookin saarille rekisteröity laiva, jonka omistaja on Dubaisssa, ja joka kuskaa venäläistä bensiiniä egyptiin,.

Tällä ei ole tasan yhtään mitään tekemistä kiinan kanssa

En usko, että Kiina tekisi yhtään mitään. Kiinalle on tärkeää säilyttää kasvot ja eivät varmasti myönnä, että heillä olisi ollut mitään tekemistä asian kanssa ja täten eivät mihinkään vastareaktioon ala. Luultavasti he haluavat hoitaa asian kulisseissa ja lopulta tutkinnassa todetaan, että oli yksittäisen kiinalaisen tahon ja ryssien tekosia ja Kiina voi asian tuomita ja säilyttää kasvonsa, koska ovat "syyttömiä". Miehistö mahdollisesti teloitetaan, että eivät varmasti laula liikaa.

Jospa nyt lopetettaisiin noiden ginotonicin kiina-fantasioiden ruokkiminen alkuunsa. Tällä nyt kiinnijääneellä laivalla ei ole mitään tekemistä kiinan kanssa joten kiinalla on asian suhteen tasan yhtä paljon tekemistä kuin vaikkapa marsilaisilla, madagaskarin pingviineillä tai paavilla.
 
Viimeksi muokattu:
Tiedotustilaisuus oli kaikkiaan, vaikka ne ainakin suomalaisittain yleensä vähän jäykkiä ovatkin, positiivisen oloinen tunnelmaltaan.

Tuon lisäksi jäi mieleen tullin edustaja, joka näytti miellyttävän hyväntuuliselta ja innokkaalta omaa osaansa kertoessaan. Aivan mainio paikka kertoa ikään kuin totutusti "muiden viranomaisten" statistin roolissa ensin yhteistyöstä muiden viranomaisten kanssa, vähän virnistää ja pudottaa pommi, että lisäksi meillä muuten tuli Suomeen laiva, jonka lastina on pakotteiden alaista tavaraa ja tutkitaan yhtä tämmöistä törkeää säännöstelyrikosta.

Tuo tullin toiminta tässä oli hyvä esimerkki siitä, että osataan täälläkin pelata likaista peliä, ja se oli tässä tapauksessa se likainen peli oli ihan oikein.

Suomi on katsellut sivusta, kun venäjän öljypakotteita rikkovia laivoja seilaa itämerellä, kun kansainvälisillä merialueilla niihin ei voida puuttua.

Venäjältä suuri moka käyttää samaa alusta bensiinikuljetuksiinsa ja kaapelin sabotointiin. Kaapelin sabotointi oli tarpeeksi selkeä ja suuri rikos, että sen tehnyt alus voitiin napata kiinni myös kansainvälisiltä merialueilta ja pakottaa se suomen aluevesille, ja kun se saapui suomen aluevesille, suomelle tuli täysi juridinen oikeus puuttua myös sen pakotteita rikkovaan lastiin, kun saapuessaan suomen aluevesille se toi laitonta lastia venäjältä Suomeen.

Oikein hyvin pelattu ottaa tulli mukaan operaatioon.

Tästä saattaa tulla suomen tullin kaikkien aikojen suurin takavarikko, todellinen joululahja tullille.
 
35 tuhatta tonnia bensaa takavarikoituna. Taitaa olla nätti 15 miljoonan euron takavarikointi.

Ei kai sitä sentään vielä ole takavarikoitu? Tulli vasta epäilee että on kierretty sanktioita. En ainakaan huomannut, että asia olisi jo hoidettu maaliin. Nyt vielä puhutetaan miehistöä. Mutta siltä ainakin vaikuttaa että pakotteita on tässä kierretty törkeästi.
 
Kyl se kohta on iha oikeesti natomeri :) Putinin näpeille menee tämäki touhu, kuten se ku sai Suomen ja Ruotsin liittymään natoon.

Viron puolustusministeri Hanno Pevkur kertoo viestipalvelu X:ssä, että Viro on ryhtynyt toimenpiteisiin ehjän Estlink 1 -kaapelin suojaamiseksi.

– Olemme päättäneet lähettää laivastomme Estlink 1:lle puolustamaan ja turvaamaan energiayhteytemme Suomen kanssa, Pevkur kirjoittaa.
 
Olisi hyvä Suomen kyllä lähteä sinne virolaisten kaveriksi. Samalla Ruotsi ja Saksa voisivat lähettää läntisemmille linjoille omia tarkkailijoita.
 
Sinänsä toivon että tämä opetus riittää ruskille. Halusivat varmaan tälläkin kostaa Suomen NATO-jäsenyyden. Jos/kun Venäjä todetaan syylliseksi niin se on sitten klassisen nootin paikka!
 
Stubb pitää tiedotustilaisuuden klo 12.30. Oletan että liittyy tähän viimeisimpään kaapelikepposteluun.


Lisäksi Viron merivoimat alkavat tästä päivästä lähtien valvomaan edelleen toiminnassa olevaa Estlink 1 - sähkökaapelia.

Muuttaisin jos voisin, ketjun aloittaja on nimimerkki @demu
Ok, sori. Aloittaja oli estolistalla ja siitä johtui tämä sekaannus.
 
Viimeksi muokattu:
Eri valtioitten kansalaisia, firmoja ja laivoja on jäänyt kiinni monenlaisista rikoksista ympäri maapalloa ja silti valtiotason protestit heidän kiinniottamisesta ja vankilaan paiskaamisesta on aika harvinaisia.

Tämä että heti ruvetaan spekuloimaan että joku saarivaltio jossakin hevon kuusessa tai isompikaan mannervaltio nostaisi valtiotason protestin siitä joku heidän alusrekisterissään oleva alus jää kiinni rikoksesta on täysin ihmeellistä kuvitelmaa.

Aluksen rekisteröinti johonkin valtioon ei tuo mitään takeita tai edes oletusta että pääsee tämän valtion suojelukseen. Tai firmankaan rekisteröinti johonkin valtioon.

Protesti voi syntyä jos valtiolla on joitakin erityisiä intressejä asiaan jollainen voi olla esim jos venäjä haluaa puolustaa oikeuttaan kansainvälisen vesialueen käyttöön. Nyt vaan Venäjä ei ehkä halua just nyt tätä tehdä ja millään muullakaan valtiolla ainakaan maapallon toisella puolelta voi kuvitella olevan valtion tuntemia haluja puuttua just nyt tähän.
 
Viimeksi muokattu:
Makaavatko nuo kaapelit tuolla merenpohjassa ihan itsellään vai onko niillä jonkinlainen suojaputkitus?

Eli onko siellä 650MW kapasiteetin omaava kuparilanka vaan mudan päällä vai onko tuo kaivettu pohjaan syvemmälle / mahdollisesti suojattu jollain valulla tms.?

Ankkurissa tietysti laahatessa on niin mahdottomat voimat, että varmaan mikä tahansa suojaus antautuu mutta kuinka syvällä tuollainen vedetty ankkuri mahtaa laahata? Nappaa johonkin kiveen kiinni niin ketjun pitäisi mennä poikki?

Tuntuu vaan omalla tavallaan nurinkuriselta, että ei tarvitse kuin kerran ajaa ankkurin kanssa kaapelin yli niin menee kerralla poikki. Osumatarkkuus kohdallaan. Vai onko käytössä jokin modifoitu "kyntöankkuri"
 
@Hamsteri Ankkurin perustoiminto on ottaa kiinni merenpohjaan. Jos siellä on vedetty mitä tahansa (kaapeli, betoniputki, rivikiviä, jne jne) pohjan ”pintaan”, on kohtuu varmaa että se siihen tarttuu. Saati kun hidastaa vauhtia ja naaraa sitä pohjaa..
 
Makaavatko nuo kaapelit tuolla merenpohjassa ihan itsellään vai onko niillä jonkinlainen suojaputkitus?

Eli onko siellä 650MW kapasiteetin omaava kuparilanka vaan mudan päällä vai onko tuo kaivettu pohjaan syvemmälle / mahdollisesti suojattu jollain valulla tms.?

Ankkurissa tietysti laahatessa on niin mahdottomat voimat, että varmaan mikä tahansa suojaus antautuu mutta kuinka syvällä tuollainen vedetty ankkuri mahtaa laahata? Nappaa johonkin kiveen kiinni niin ketjun pitäisi mennä poikki?

Tuntuu vaan omalla tavallaan nurinkuriselta, että ei tarvitse kuin kerran ajaa ankkurin kanssa kaapelin yli niin menee kerralla poikki. Osumatarkkuus kohdallaan. Vai onko käytössä jokin modifoitu "kyntöankkuri"
Meren pohja elää. Ei sinne pysty järkevillä resursseilla mitään suojamuurauksia tekemään yksittäisiä kaapeleita varten koko matkalta. Käytännössä kaapelit ovat oman monikerroksisen suojakuoren sisällä laskettuna laivasta suoraan pohjaan. Joissakin kohdissa on käsittääkseni jotain ripustuksia ja rannikoilla on Traficomin määräyksestä 500m matkalta myös rakenteellisia suojauksia, mutta pääsääntöisesti sellaisia ei ole avomerellä.

Kaapeleiden reitti ja rantautumiskohdat ovat olleet typerästi täysin julkista tietoa.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 654
Viestejä
4 553 394
Jäsenet
75 038
Uusin jäsen
neiti-jokunen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom