Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Jos tankkerin kipparilla on pelisilmää, niin jatkaisi matkaa, koska ei kukaan tule ampumaan lastissa olevaa laivaa Itämerellä. Ei varmaan edes Venäjä.Ensin pyydetään pari kertaa nätisti radiolla, sitten uhataan toimilla ja jos ei vieläkään auta, niin Hamina-luokan ohjusvene sanoo 50 metriä keulan eteen "saarrrrrrja"
Niin. Ja jos eivät vieläkään tottele, avataan tuli kohti tai rynnäköidään. Tai sitten ei. En tosin ihan tätä tarkoittanut.Ensin pyydetään pari kertaa nätisti radiolla, sitten uhataan toimilla ja jos ei vieläkään auta, niin Hamina-luokan ohjusvene sanoo 50 metriä keulan eteen "saarrrrrrja"
Jos tankkerin kipparilla on pelisilmää, niin jatkaisi matkaa, koska ei kukaan tule ampumaan lastissa olevaa laivaa Itämerellä. Ei varmaan edes Venäjä.
Veikkaanpa siis, että oli joko suostunut vapaaehtoisesti, tai sitten sinne mentiin kopterilla kyytiin ja pakotettiin Suomen aluevesille.
Huomenna onkin jo merirosvoussyyte vireillä venäjältä, tai Panamaltako se nyt oli lipun puolesta laiva.Tässä on minusta ihan hyvä trendi meidän kannalta, että jokaiseen iskuun on vastattu aina voimakkaammin. Jo tämä taso missä laiva saadaan takavarikkoon vaatii vastapuolelta nyt jo merkittävää panosten nostoa, koska ei se niiden kannalta tule toimimaan jos jokainen alus käytännössä vaihtaa sitten omistajaa. Tämä tankkeri on hieman alle 20 vuotta vanha eli ei ikäloppu kuitenkaan.
Jos kyydissäkin on 70 000 tonnia takavarikoitavaa polttoainetta eli 70 miljoonaa litraa. Sillä kattaa jo jos jonkinlaista sakkoa, vahingonkorvausta jne. plus ryssän on lähetettävä toinen mokoma purjehtimaan tavaran ostajaa kohti uudelleen
Huomenna onkin jo merirosvoussyyte vireillä venäjältä, tai Panamaltako se nyt oli lipun puolesta laiva.
Eikai se syytteen nostaminen nyt maan koosta riipu kansainvälisessä merioikeudessa? Näytöstyylisesti sopisi venäjän toimintatapaan minusta.Kokin saarien (Cook Islands) lipun alla, joten tuskin heiltä paljon kuuluu.
Wikin mukaan Uusi-Seelanti vastaa saarimaan ulkopolitiikasta.Kokin saarien (Cook Islands) lipun alla, joten tuskin heiltä paljon kuuluu.
Eikai se syytteen nostaminen nyt maan koosta riipu kansainvälisessä merioikeudessa? Näytöstyylisesti sopisi venäjän toimintatapaan minusta.
Ovat kuitenkin itsenäisiä. En usko, että sieltä hirveästi sympatiaa ryssää kohti löytyy.Wikin mukaan Uusi-Seelanti vastaa saarimaan ulkopolitiikasta.
Vuorokausi oli juuri nytkähtämässä torstain puolelle. Helsinki-Vantaan lentoasemalta nousi ilmaan kaksi helikopteria. Toinen niistä oli Puolustusvoimien ja toinen Rajavartiolaitoksen.
Kyytiin tulivat Helsingin poliisilaitoksen Karhu-ryhmä ja Suomenlahden merivartioston valmiusjoukkue. Helikopterit suuntasivat Porkkalan ulkopuolelle, jonne Rajavartiolaitos oli käskenyt sähkökaapelin vahingoittamiseen epäillyn Eagle S -säiliöaluksen siirtymään.
Viranomaiset olivat aseistautuneita ja varautuneet vastarintaan, kertoo kaksi asiasta perillä olevaa lähdettä Helsingin Sanomille. Vastarintaa ei ollut, vaan viranomaiset ottivat aluksen nopeasti hallintaansa.
Eikai se syytteen nostaminen nyt maan koosta riipu kansainvälisessä merioikeudessa? Näytöstyylisesti sopisi venäjän toimintatapaan minusta.
Nuo ovat täysin sivuseikkoja. Nyt Venäjä joutuu pohtimaan miten pelastaa kapteenin suomalaiselta oikeuslaitokselta. Häkki nimittäin heilahtaa takuulla ja tahallisesta teosta varmasti vähän pidemmäksikin aikaa. Kapuilla on yleensä ihan kohtuulliset tulot oli ne varjolaivastoa tai ei. Vankilaelämä jumalan selän takana ei ollut ehkä korteissa kun otti lisäruplia tililleen.
Lisäksi tässä saadaan tutkittua miten Venäjä tarkalleen rekrytoi ja heillä ei tule hetkeen olemaan tarkkaa kuvaa siitä, mitä kaikkea saamme tai emme saaneet selville. Kyllä tämä on huonosti toteutettu hybridioperaatio, tälläistä fire & forget paskaa.
Eiköhän ryssä vaan kiistä kategorisesti, että heillä olisi mitään tekemistä tuo kaapelin katkomisen kanssa ja kapteeni jää oman onnensa nojaan. Rahalla saa tekijöitä. Kyllähän nuo maailman isoimman konttialus varustamon MSC konttialuksetkin on jääneet lukuisia kertoja kiinni siitä, että huumeita on tonneittain kyydissä.
Valtiotason vahingonteko on vähän erilaista toimintaa kuin huumeiden salakuljetus ja oman onnensa nojaan jättö ei varmasti rohkaise pikkusummia vastaan tekemään. Nyt jää nähtäväksi miten toiminta jatkuu. Epäilen että se jatkuu muuttumattomana hetken, koska värväykset jo suoritettu, laivat liikkuvat koko ajan kohti raahattavia kaapeleita
Muut baltian meren maat varmasti voimaantuvat tästä, kun kaikki meni suhteellisen helposti. Ainut mitä tarvittiin oli välitön aluksen tarkastus ulkoisesti sillä raahaus on hidasta puuhaa ja toisekseen välitön valmius nousta alukseen voimakeinoin. Ankkurittoman ketjun nosto merivartioston silmien edessä on puhdasta kummelikamaa.
Toisekseen jos Venäjän varjolaivastossa operoi yksityisiä yrityksiä (en tiedä ovatko kaikki ihan bulvaaneita) voi niillä nousta riskipreemiot. Vähän kuin liisaisit Hertsiltä auton rallinajoon, ei ihan sovittua toimintaa ja seuraavalla kerralla maksaa vähän enempi.
Kaikkiaan tästä paistaa varautumattomuus 5d shakin mestarilta. Eli mikä tarkalleen oli suunnitelma jos ei joka raahaus mene ihan putkeen. Missä on avustavat sotalaivat ja YK julistukset?
Siellä on varmaan vartiolaiva Turva merivoimien Hamina-luokan ohjusveneen säestyksellä antanut miehistölle tarjouksen josta ei voi kieltäytyä, nokka kohti Suomen aluevesiä vapaaehtoisesti tai laivaan astuu miehistö suorittamaan tehtävän.HS:n tietojen mukaan alukselle mentiin 2 helikopterilla mukana aseistautuneet viranomaiset ja vastarintaan oli varauduttu, mutta kaikki sujui rauhallisesti:
Estlink 2 | HS:n tiedot: Aseistautuneet valmiusjoukot lähetettiin keskellä yötä Eagle S -alukselle, kun syyttäjä pohti vielä terrorismia
Aseistautuneet poliisit ja rajavartijat nousivat helikoptereihin pian puolen yön jälkeen Helsinki-Vantaan lentoasemalla.www.hs.fi
En ihan ymmärrä näitä torpedofantasioita.
Sanoisin, että EU:lta on turha odottaa toimenpiteitä. Se on olemassa ensisijaisesti Saksan ja Ranskan teollisuutta ja rahoituslaitoksia varten. Niin kauan kun Venäjän temput eivät aiheuta ongelmia em tahoille, EU tarjoaa vain teetä ja sympatiaa. Niinpä voidaan keskittyä paljon tärkeämpiin asioihin, kuten esimerkiksi siihen, montako aurinkopaneelia saadaan sovitettu "ennallistettavalle" (suomalaiselle) suolle.Kun käyttäytyy kuin cuck niin silloin tulee myös kohdelluksi kuin cuck.
Tämä on Euroopalle samanlainen ongelma kuin hallitsematon maahanmuutto ja sen sivu-ilmiöt. Mikään määrä selvää korrelaatiota, tutkimuksia, tilastoja ja käytännön esimerkkejä ei saa eurooppalaisia tekemään toimia koska islam ja muslimit on liian pyhiä.
Tämä tapaus on rinnastettavissa tuohon koska nyt kiinalainen laiva on 3. kerran leikannut kaapelin poikki ja Kiina vastustaa kaikkea länsimaiden tekemää tutkimusta. Laivoissa voi olla ankkurit paskana ja laivat on voineet olla juuri tarkalleen kaapelin kohdalla katkeamishetkenä, mutta silti eurooppalaiset ottaa lakin käteen ja polvistuu CCP:n edessä.
Kai tuollaisen hälytyksen marinetrafficin datan perusteella koodaa joku teekkarinörtti sitsien jälkeen laskuhumalassa.Pystyisikö viranomaisten järjestelmä antamaan automaattisia hälytyksiä alinopeudesta tai epävakaasta suuntimasta ja nopeudesta kärsivistä aluksista. Epäilyttäviin tapauksiin otetaan yhteys, kehotetaan nostamaan ankkurit, seilaamaan reippaammin ja suoraan.
Tarvittaessa käydään paikanpäällä antamassa opastusta rahtilaivan operoinnista, samalla katsastetaan paatin, miehistön ja asiapapereiden merikelpoisuus, ainahan sitä löytyy jotain huomautettavaa jolla voi jarruttaa matkan jatkumista.
Prioriteetit kunnossa kun inhoaa luonnonsuojelua niin paljon että pitää tunkea sen vastustusta kaapeliketjuun.Niinpä voidaan keskittyä paljon tärkeämpiin asioihin, kuten esimerkiksi siihen, montako aurinkopaneelia saadaan sovitettu "ennallistettavalle" (suomalaiselle) suolle.
Nythän laiva saatiin kiinni, kun ehdittiin saada nopeasti tietoa jonka perusteella uskallettiin toimia ja vieläpä näyttäisi onnistuneen vallan hyvin. Tämä viittaa siihen, ettei viranomaisjärjestelmä kankeudestaan huolimatta ihan mäntypäisen tymä ole vaan viimeaikainen perseily on aiheuttanut varautumista perseilyn jatkumiseen.Pystyisikö viranomaisten järjestelmä antamaan automaattisia hälytyksiä alinopeudesta tai epävakaasta suuntimasta ja nopeudesta kärsivistä aluksista. Epäilyttäviin tapauksiin otetaan yhteys, kehotetaan nostamaan ankkurit, seilaamaan reippaammin ja suoraan.
Lisäksi viranomaisethan voivat saada muutakin dataa tähän arvioon. Kun näitä venäläisiä vahinkoja on alkanut sattua, ainakin minulle tulisi mieleen että kaikki katkokset ja häiriöt pitäisi vaatia raportoitavaksi aina välittömästi juuri saman pöydän ääreen jossa merenkulkudataa ennakoivasti profiloidaan ja arvioidaan. Ehkä jopa ensin automaattisesti jotta saadaan ihan reaaliajassa joku signaali ennen varsinaista soittoa / alustavaa raporttia.Kai tuollaisen hälytyksen marinetrafficin datan perusteella koodaa joku teekkarinörtti sitsien jälkeen laskuhumalassa.
Tiedotustilaisuus oli kaikkiaan, vaikka ne ainakin suomalaisittain yleensä vähän jäykkiä ovatkin, positiivisen oloinen tunnelmaltaan.Ehkä paras osa tuota päivän tiedotustilaisuutta:
Mihin tämä oikein perustuu? Älä nyt vain helvetti sano että lippuun jonka alla laiva seilaa.
Hiukan yritin varoitella ettei kukaan menisi tällaiseen ansaan, mutta näemmä ei auttanut. Jos laiva on rekisteröity Cookinsaarille niin se EI tarkoita että kyseessä olisi cookinsaarelaisten tai cookinsaarelaisen yhtiön laivan vaan sitä että joku toinen taho on tehnyt tuonne offshore rekisteröitymisen. Tällä hetkellä tai tuolloin ei toki ole toistaiseksi näyttöä että Kiina asiaan liittyisi, mutta ottaen huomioon että kahteen edelliseen kaapelin paskomiseen se on liittynyt, ei Kiinaa voi todellakaan sulkea pois.cookin saarien lipun alla seilaava laiva joka....
Tämä on yksisiselitteisesti misinformaatiota. Sinä tai kukaan muu sitä ei vielä tiedä. Varsinkaan ennen kuin tutkinta on päättynyt.Ei mitään tekemistä kiinan kanssa.
Dubai on jälleen kerran yksi samanlainen proxy-paikka Cookinsaarten, Caymansaarten,, Gibraltarin, Panaman yms. kanssa joita käytetään peittämään todellisia omistussuhteita yritysten, lentokoneiden, laivojen yms. kanssa.Lisäksi omistajakin vaikuttaa olevan Dubaista, joka sekään ei ole Kiina.
Se ei ole valitettavasti ihan noin yksinkertaista aina. Jos Suomi esim. ottaa kiinalaisen laivan haltuun, vie miehistön mantereelle oikeudenkäyntiin niin lähes 100% varmuudella Kiina aloittaa asiasta diplomaattisen sodan ja luo taloudellista haittaa Suomelle. Tuollaisessa tilanteessa tarvitaan koko EU:n muskelia estämään Kiinan toimet.Sanoisin, että EU:lta on turha odottaa toimenpiteitä. Se on olemassa ensisijaisesti Saksan ja Ranskan teollisuutta ja rahoituslaitoksia varten. Niin kauan kun Venäjän temput eivät aiheuta ongelmia em tahoille, EU tarjoaa vain teetä ja sympatiaa. Niinpä voidaan keskittyä paljon tärkeämpiin asioihin, kuten esimerkiksi siihen, montako aurinkopaneelia saadaan sovitettu "ennallistettavalle" (suomalaiselle) suolle.
Suomen kannattanee hoitaa itse omilla alueillaan tapahtuvat sotkut, ottamalla mahdollisuuksien mukaan haltuun ankkurillaan kalastavat alukset. Alukset rahteineen haltuun, kunnes vauriot on korjattu ja maksettu. Miehistöille pitkiä linnatuomioita tarkoituksellisesta vandalismista.
Katsotaan nyt homma loppuun asti. Se että poliisi ja rajavartiolaitos ottaa tankkerin haltuun on askel oikeaan suuntaan, mutta mikään ei estä sitä että nuo äijät päästetään laivansa kanssa tuolta seilaamaan pois ilman seuraamuksia.Kyllähän viranomainen toimii kun sen sallitaan toimia. nyt ollaan mielestäni menty oikeaan suuntaan, kun hyssyttelylle on vaihtoehtoja.
Tämä on yksisiselitteisesti misinformaatiota. Sinä tai kukaan muu sitä ei vielä tiedä. Varsinkaan ennen kuin tutkinta on päättynyt.
En usko, että Kiina tekisi yhtään mitään. Kiinalle on tärkeää säilyttää kasvot ja eivät varmasti myönnä, että heillä olisi ollut mitään tekemistä asian kanssa ja täten eivät mihinkään vastareaktioon ala. Luultavasti he haluavat hoitaa asian kulisseissa ja lopulta tutkinnassa todetaan, että oli yksittäisen kiinalaisen tahon ja ryssien tekosia ja Kiina voi asian tuomita ja säilyttää kasvonsa, koska ovat "syyttömiä". Miehistö mahdollisesti teloitetaan, että eivät varmasti laula liikaa..
Se ei ole valitettavasti ihan noin yksinkertaista aina. Jos Suomi esim. ottaa kiinalaisen laivan haltuun, vie miehistön mantereelle oikeudenkäyntiin niin lähes 100% varmuudella Kiina aloittaa asiasta diplomaattisen sodan ja luo taloudellista haittaa Suomelle. Tuollaisessa tilanteessa tarvitaan koko EU:n muskelia estämään Kiinan toimet.
Katsotaan nyt homma loppuun asti. Se että poliisi ja rajavartiolaitos ottaa tankkerin haltuun on askel oikeaan suuntaan, mutta mikään ei estä sitä että nuo äijät päästetään laivansa kanssa tuolta seilaamaan pois ilman seuraamuksia.
Hiukan yritin varoitella ettei kukaan menisi tällaiseen ansaan, mutta näemmä ei auttanut. Jos laiva on rekisteröity Cookinsaarille niin se EI tarkoita että kyseessä olisi cookinsaarelaisten tai cookinsaarelaisen yhtiön laivan vaan sitä että joku toinen taho on tehnyt tuonne offshore rekisteröitymisen. Tällä hetkellä tai tuolloin ei toki ole toistaiseksi näyttöä että Kiina asiaan liittyisi, mutta ottaen huomioon että kahteen edelliseen kaapelin paskomiseen se on liittynyt, ei Kiinaa voi todellakaan sulkea pois.
Tämä on yksisiselitteisesti misinformaatiota. Sinä tai kukaan muu sitä ei vielä tiedä. Varsinkaan ennen kuin tutkinta on päättynyt
Dubai on jälleen kerran yksi samanlainen proxy-paikka Cookinsaarten, Caymansaarten,, Gibraltarin, Panaman yms. kanssa joita käytetään peittämään todellisia omistussuhteita yritysten, lentokoneiden, laivojen yms. kanssa.
Tässä ei ole nyt otettu haltuun kiinalaislaivaa vaan cookin saarille rekisteröity laiva, jonka omistaja on Dubaisssa, ja joka kuskaa venäläistä bensiiniä egyptiin,.Se ei ole valitettavasti ihan noin yksinkertaista aina. Jos Suomi esim. ottaa kiinalaisen laivan haltuun, vie miehistön mantereelle oikeudenkäyntiin niin lähes 100% varmuudella Kiina aloittaa asiasta diplomaattisen sodan ja luo taloudellista haittaa Suomelle. Tuollaisessa tilanteessa tarvitaan koko EU:n muskelia estämään Kiinan toimet.
En usko, että Kiina tekisi yhtään mitään. Kiinalle on tärkeää säilyttää kasvot ja eivät varmasti myönnä, että heillä olisi ollut mitään tekemistä asian kanssa ja täten eivät mihinkään vastareaktioon ala. Luultavasti he haluavat hoitaa asian kulisseissa ja lopulta tutkinnassa todetaan, että oli yksittäisen kiinalaisen tahon ja ryssien tekosia ja Kiina voi asian tuomita ja säilyttää kasvonsa, koska ovat "syyttömiä". Miehistö mahdollisesti teloitetaan, että eivät varmasti laula liikaa.
Tiedotustilaisuus oli kaikkiaan, vaikka ne ainakin suomalaisittain yleensä vähän jäykkiä ovatkin, positiivisen oloinen tunnelmaltaan.
Tuon lisäksi jäi mieleen tullin edustaja, joka näytti miellyttävän hyväntuuliselta ja innokkaalta omaa osaansa kertoessaan. Aivan mainio paikka kertoa ikään kuin totutusti "muiden viranomaisten" statistin roolissa ensin yhteistyöstä muiden viranomaisten kanssa, vähän virnistää ja pudottaa pommi, että lisäksi meillä muuten tuli Suomeen laiva, jonka lastina on pakotteiden alaista tavaraa ja tutkitaan yhtä tämmöistä törkeää säännöstelyrikosta.
35 tuhatta tonnia bensaa takavarikoituna. Taitaa olla nätti 15 miljoonan euron takavarikointi.
Viron puolustusministeri Hanno Pevkur kertoo viestipalvelu X:ssä, että Viro on ryhtynyt toimenpiteisiin ehjän Estlink 1 -kaapelin suojaamiseksi.
– Olemme päättäneet lähettää laivastomme Estlink 1:lle puolustamaan ja turvaamaan energiayhteytemme Suomen kanssa, Pevkur kirjoittaa.
Ok, sori. Aloittaja oli estolistalla ja siitä johtui tämä sekaannus.Muuttaisin jos voisin, ketjun aloittaja on nimimerkki @demu
Meren pohja elää. Ei sinne pysty järkevillä resursseilla mitään suojamuurauksia tekemään yksittäisiä kaapeleita varten koko matkalta. Käytännössä kaapelit ovat oman monikerroksisen suojakuoren sisällä laskettuna laivasta suoraan pohjaan. Joissakin kohdissa on käsittääkseni jotain ripustuksia ja rannikoilla on Traficomin määräyksestä 500m matkalta myös rakenteellisia suojauksia, mutta pääsääntöisesti sellaisia ei ole avomerellä.Makaavatko nuo kaapelit tuolla merenpohjassa ihan itsellään vai onko niillä jonkinlainen suojaputkitus?
Eli onko siellä 650MW kapasiteetin omaava kuparilanka vaan mudan päällä vai onko tuo kaivettu pohjaan syvemmälle / mahdollisesti suojattu jollain valulla tms.?
Ankkurissa tietysti laahatessa on niin mahdottomat voimat, että varmaan mikä tahansa suojaus antautuu mutta kuinka syvällä tuollainen vedetty ankkuri mahtaa laahata? Nappaa johonkin kiveen kiinni niin ketjun pitäisi mennä poikki?
Tuntuu vaan omalla tavallaan nurinkuriselta, että ei tarvitse kuin kerran ajaa ankkurin kanssa kaapelin yli niin menee kerralla poikki. Osumatarkkuus kohdallaan. Vai onko käytössä jokin modifoitu "kyntöankkuri"