Niin, esim se että venäjä katkaisee toisenkin kaapelin.Lyhyellä aikavälillä varmaan laskee hintaa mutta pidemmällä aikavälillä jos sitä ei saada kuntoon niin voi olla arvaamattomia seurauksia.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Niin, esim se että venäjä katkaisee toisenkin kaapelin.Lyhyellä aikavälillä varmaan laskee hintaa mutta pidemmällä aikavälillä jos sitä ei saada kuntoon niin voi olla arvaamattomia seurauksia.
Niin, esim se että venäjä katkaisee toisenkin piuhan.
Jos meitä haluttaisiin tollasella tahallisesti vahingoittaa, se katkaistu piuha olisi Suomen ja Ruotsin välissä.Niin, esim se että venäjä katkaisee toisenkin piuhan.
Sinne ei vaan venäläisillä aluksilla ole mitään asiaa.Jos meitä haluttaisiin tollasella tahallisesti vahingoittaa, se katkaistu piuha olisi Suomen ja Ruotsin välissä.
Toivottavasti ei kenelläkään muullakaan vahingoittamistarkoituksessa. Sauli Niististö kerran totesi puheessaan, että emme millään kykene valvomaan kaikkia kaapeleitamme.Sinne ei vaan venäläisillä aluksilla ole mitään asiaa.
Yleensä itse kallistun hyvin herkästi sabotaasiepäilyn puolelle, etenkin nyt viimeaikaisten tapahtumien valossa.Niin, esim se että venäjä katkaisee toisenkin kaapelin.
Finngrid on sanonut ettei syy ole vielä tiedossa, eikä edes vikapaikkaa tiedetä. Erityisesti ei ole viitteitä sabotaasista, mutta sitä ei voi sulkea pois. Ajankohta ja muut viimeaikaiset tapahtumat helposti kuitenkin kohdistavat katseen sinne todennäköisimpään vaihtoehtoon. Toivotaan silti, että kyseessä olisi vain onnettomien sattumusten summa ja joku verrattain helposti korjattava laiterikko, niin ei tarvitsisi taas noista yhteyksistä riippuvaisten osapuolten roikkua kuukausitolkulla uudessa hirressä.Yleensä itse kallistun hyvin herkästi sabotaasiepäilyn puolelle, etenkin nyt viimeaikaisten tapahtumien valossa.
Mutta onko juuri tällä kertaa mitään tietoa tai edes epäilyä kaapeliviasta? Vianhan on kerrottu olevan tasasähköyhteydessä, mikä ei implikoi merikaapelivikaa. Kyseessä voisi olla myös jommankumman pääteaseman laitevika. Joka taas voisi puolestaan olla ilkivaltainenkin jne. Kuitenkin tällä kertaa on erilainen tunnelma kuin BC-episodista uutisoidessa.
Kantaverkkoyhtiö Fingrid ei toistaiseksi tiedä, mikä katkaisi sähköyhteyden Suomen ja Viron välisessä Estlink 2 -sähkökaapelissa.
– Mittauksia tehdään ja vikapaikkaa yritetään parhaillaan selvittää, sanoo Fingridin johtava asiantuntija Timo Kaukonen.
Fingrid havaitsi häiriön merikaapelissa viime yönä hieman puolen yön jälkeen. Tuolloin sähköä siirrettiin noin 130 megawattia Virosta Suomen suuntaan.
Vielä ei ole tiedossa, onko kysymys esimerkiksi teknisestä viasta tai merenpohjassa kulkevan kaapelin fyysisestä rikkoutumisesta.
Kun vian syytä ei tiedetä, Fingrid ei pysty myöskään poissulkemaan tahallisen vahingoittamisen mahdollisuutta.
Kaukonen sanoo, että viasta saadaan lisätietoa todennäköisesti tänään perjantaina illan kuluessa.
Mä en ymmärrä tota" "vahingossa" raahailtu ankkureita ". Jos tarkoitat, että Kiinalainen laiva olisi tahallaan ton tehnyt. Niin eiköhän siitä olisi meille jo ajat sitten kerrottu.Finngrid on sanonut ettei syy ole vielä tiedossa, eikä edes vikapaikkaa tiedetä. Erityisesti ei ole viitteitä sabotaasista, mutta sitä ei voi sulkea pois. Ajankohta ja muut viimeaikaiset tapahtumat helposti kuitenkin kohdistavat katseen sinne todennäköisimpään vaihtoehtoon. Toivotaan silti, että kyseessä olisi vain onnettomien sattumusten summa ja joku verrattain helposti korjattava laiterikko, niin ei tarvitsisi taas noista yhteyksistä riippuvaisten osapuolten roikkua kuukausitolkulla uudessa hirressä.
Tänään/huomenna tiedetään varmaankin lisää.
Tärkeä sähkökaapeli Suomen ja Viron välillä lakkasi toimimasta viime yönä – häiriön syy on toistaiseksi täysi mysteeri
Jos häiriö pitkittyy, sähkö todennäköisesti kallistuu kylmillä keleillä. Fingridin mukaan katko ei tällä hetkellä uhkaa Suomen sähköjärjestelmää.yle.fi
Jos siellä on taas "vahingossa" raahailtu ankkureita pitkin merenpohjaa ja pakkastalvi kiristyy, niin ihan varmasti sähkön hinta pomppaa.
Btw. Tämä on yksi syy miksi jo aikoja sitten ehdoteltiin, että voisiko näille ketjuille muokata vähän geneerisemmän otsikon, kun kohta on taas joku vaatimassa uutta ketjua tälle Estlink-setille, kun ei täällä enää puhuta Baltic connectorista, eikä tietoliikennekaapeleista, vaan sähkökaapelista "x" siinä edellisten tahallaan rikottujen vieressä.
Missä näin on kerrottu?Tossa oli todella lähellä, ettei se laiva kaatunut.
Kyllä se siellä laivassa pysyy, jos sitä ei voi käyttää?Eikä sille ankkurille myrskyssä mitään voi tehdä.
Muita sabotaaseja ei tuolla Suomenlandella ole julkitsuuteen tuotu, kuin Venäjän ja Saksan välisten kaasuputkien räjäytys, jonka tekijöiksi USA:n Washington Post (WaterGaten julkituonut lehti) ja joku tunnettu saksainen lehti luotettava pitämiinsä lähteisiin vedoten pitää Ukrainalaista armeijan yksikköä, jotka olivat teon tehneet Ukrainan johdon tietämättä.
Näin on. Paljon arvaa jo siitä, jos asia saa huomenna merkittävää huomiota. Esimerkiksi jos pidetään "valtioneuvoston tiedotustilaisuus", kyseessä lienee sabotaasi jo pätkää katsomatta.Ajankohta ja muut viimeaikaiset tapahtumat helposti kuitenkin kohdistavat katseen sinne todennäköisimpään vaihtoehtoon. Toivotaan silti, että kyseessä olisi vain onnettomien sattumusten summa ja joku verrattain helposti korjattava laiterikko, niin ei tarvitsisi taas noista yhteyksistä riippuvaisten osapuolten roikkua kuukausitolkulla uudessa hirressä.
Öh, mitä? Siis pohjaan vahingossa tippuneelle ankkurille ei voi mitään ja pitää siksi rässiä eteenpäin tekemättä sille mitään? "En ole merikapteeni mutta."Tossa oli todella lähellä, ettei se laiva kaatunut. Eikä sille ankkurille myrskyssä mitään voi tehdä.
Suosittelen pientä testikävelyä (jos mahdollista) jollain laivalla jonka keula nousee useita metrejä. Tuolla myrskyssä olisi pitänyt kävellä reipas sata mertriä, samalla kun aaltot heittää kannelle kuutio tolkulla vettä. En tunne laivaa, tuolla saattoi olla? myös käytäviä kannen alla ja sieltä luukku kannelle? (voit silti kokeilla) mutta ne nostolaitteet ovat kannella.Öh, mitä? Siis pohjaan vahingossa tippuneelle ankkurille ei voi mitään ja pitää siksi rässiä eteenpäin tekemättä sille mitään? "En ole merikapteeni mutta."
Millä asiantuntemustasolla?Sanoisin, että todella hyvä munkki ettei kaatunut.
Olet nähnyt itsekin ton kuvan, jossa osa konteista on laivan ulkopuolella => painopiste muuttuu. Koska täällä ei minusta keskustella, niin teeppä testiMillä asiantuntemustasolla?
Laivan ja tarjottimen ero on siinä, että tarjottimen pitää pudota reunalta jotta konjakkilasi menisi lattialle paskaksi. Laivan ei tarvitse kääntyä ylösalaisin jotta kontti voisi pudota kansilastista. Itse asiassa kontteja on varsin usein putoillut meriin ilman että laiva upposi.Olet nähnyt itsekin ton kuvan, jossa osa konteista on laivan ulkopuolella => painopiste muuttuu. Koska täällä ei minusta keskustella, niin teeppä testi
Laita tyhjä tarjotin pöydälle niin, että se siinä pysyy mutta on selkeästi sen vaikka 2/5 yli pöydän reunanja laita siihen lasillinen XO-konjakkia. Siirtelet sitä sitten lähemmäs ulkoreunaa.
Tai laita korkea ja kapea lasi pöydälle. työnnä sitä ensin juuresta ja sitten yläreunasta. Tossa laivassa ne ylimmäiset kontit olivat kallellaan laivan kyljen ulkopuolella.
Ehkäpä asia sinulle avautuu kokeilujen jälkeen.
Et vastannut kysymykseen. Minä voin iha suoraan sanoa, että en tiiä yhtään miten hyvin ton kokoluokan laivat pysyy pinnalla. Voisin ehkä googlailla, mut en siltikää osais vastata miten toimii eri merenkuluissa eri lasteilla. Mut hyvä, että konjakkilasi-tarjotin kertoo sulle kaiken. Sain ehkä vastaukseni, kiitos.Olet nähnyt itsekin ton kuvan, jossa osa konteista on laivan ulkopuolella => painopiste muuttuu. Koska täällä ei minusta keskustella, niin teeppä testi
Laita tyhjä tarjotin pöydälle niin, että se siinä pysyy mutta on selkeästi sen vaikka 2/5 yli pöydän reunanja laita siihen lasillinen XO-konjakkia. Siirtelet sitä sitten lähemmäs ulkoreunaa.
Tai laita korkea ja kapea lasi pöydälle. työnnä sitä ensin juuresta ja sitten yläreunasta. Tossa laivassa ne ylimmäiset kontit olivat kallellaan laivan kyljen ulkopuolella.
Ehkäpä asia sinulle avautuu kokeilujen jälkeen.
Mietitkö yhtää millainen voima tarvitaan tollasen konttirivin siirtymiseen. Laivan sivukallistuksella on rajansa jonka jälkeen se painopiste muuttuu niin, että laiva ei enää nouse.Laivan ja tarjottimen ero on siinä, että tarjottimen pitää pudota reunalta jotta konjakkilasi menisi lattialle paskaksi. Laivan ei tarvitse kääntyä ylösalaisin jotta kontti voisi pudota kansilastista. Itse asiassa kontteja on varsin usein putoillut meriin ilman että laiva upposi.
En ole merikapteeni enkä edes merimies, mutta eihän siellä oikeasti mitään myrskyä ollut. Pientä aallokkoa.Suosittelen pientä testikävelyä (jos mahdollista) jollain laivalla jonka keula nousee useita metrejä. Tuolla myrskyssä olisi pitänyt kävellä reipas sata mertriä, samalla kun aaltot heittää kannelle kuutio tolkulla vettä. En tunne laivaa, tuolla saattoi olla? myös käytäviä kannen alla ja sieltä luukku kannelle? (voit silti kokeilla) mutta ne nostolaitteet ovat kannella.
Ne ankkurin nostolaitteet yleensä käytetään (täällä olleen asintuntijankin mukaan) siellä ankkurin vieressä ja kun joku rikkoutuu sitä ei vaan siinä merenkäynnissä pysty korjaamaan. Toi laivan henkilökunta oli hyvin lähellä päästä hengestään, koska lasti melkein irtosi reilusti yli laidan => painopiste muuttui.
Sanoisin, että todella hyvä munkki ettei kaatunut. Ei ne kapteenit idiootteja ole ja lähde tahallaan myrskyssä vaudissa ankkuria laskemaan.
Aallot hakkaa sitä 6000kg ankkuria ,kokoa n. 2.5m, siitä syntyy melkoisia voimia. Estonia laivan keularampinkaan rikkoutumista ei pidetty mahdollisena.
Lue
Juu mietin ja kuten edellä sanoin, kontteja putoaa paljon useammin kuin laivoja uppoaa. Kontteja voi myös laittaa valmiiksi huonosti jos halutaan tehdä show.Mietitkö yhtää millainen voima tarvitaan tollasen konttirivin siirtymiseen. Laivan sivukallistuksella on rajansa jonka jälkeen se painopiste muuttuu niin, että laiva ei enää nouse.
Se on selvää, ettei se raja tossa onneksi ylittynyt. Mutta selkeä riski tossa oli.
Samoin alaotsikko "vikakohtaa ei ole vielä paikallistettu" on hieman vihjaava. Siinähän annetaan lukijoiden enemmistölle ymmärtää että vika on nimenomaan merikaapelissa. Uutisessa taas kerrotaan ettei edes tiedetä, onko vika merella vai maalla, kaapelissa vai muissa laitteissa.Voi venäjä noita toimittajia. "Estlink 1:n siirtokapasiteetti on 358 KILOwattia."
Tämä tiedetään merikaapelin mystisestä häiriöstä Suomen ja Viron välillä – ”Liian monta mahdollisuutta”
Vikakohtaa ei ole vielä paikallistettu.www.is.fi
Kyllä siellä myrsky oli sun turha muuta väittää (muistaakseni sen määritelmä on 21m/s tai kovempi). Sitä emme tiedä mitä siinä laivassa tapahtui. On niitä kännipäisiä kapteenejakin vuosien saatossa tullut esiin, ei tietenkään tässä.En ole merikapteeni enkä edes merimies, mutta eihän siellä oikeasti mitään myrskyä ollut. Pientä aallokkoa.
Jos on kyseessä hätätilanne, jossa laivan ankkuri on pudonnut vahingossa ja kyntää pohjassa eikä kukaan uskalla mennä sitä nostamaan tai irrottamaan, niin miten toimitaan?
Kyllä se Kaliningradissa vaihdettu sabotaasimiehistö onnistui sen ennalta modifioidun ankkurin laskemaankin. Tuskin nostaminenkaan siis viivästyi siksi ettei kukaan olisi uskaltanut keulakannelle.
- Jatketaan matkaa ankkurin raahatessa pohjaa ja juodaan viinaa, ei puhuta kenellekään nyt eikä jälkeenpäin
- Hätäkutsu
Juu mietin ja kuten edellä sanoin, kontteja putoaa paljon useammin kuin laivoja uppoaa. Kontteja voi myös laittaa valmiiksi huonosti jos halutaan tehdä show.
Juu, hirveä tuuri kävi etteivät kaikki laivat Itämerellä kaatuneet samana päivänä. Sanotaan että tuurillahan ne isommatkin laivat seilaavat, mutta ei nyt oikeasti. Sellaiseen ei maailmalla olisi varaa, siis periaatetasolla. Tietenkin valitettavasti laiminlyöntejä erilaisissa kehitysmaissa tehdään koko ajan ja paremmissakin liikaa.Millä asiantuntemustasolla?
Estlinkin suunta on n. 99% ajasta Suomesta Viroon päin. Jos piuhaa ei onnistuta myymään täyteen, niin kaapelin ansiosta Baltian hintataso tulee Suomeen ja Estlink nostaa Suomen hintoja. Harvinaisissa niukkuustilanteissa suunta voi kääntyä ja silloin vaurion vaikutus Suomelle voi olla nostava.Jos siellä on taas "vahingossa" raahailtu ankkureita pitkin merenpohjaa ja pakkastalvi kiristyy, niin ihan varmasti sähkön hinta pomppaa.
Eivät ne tilanteet nyt mitään erityisenn harvinaisia ole talvella ja jos tilanne jatkuu Olkiluodon huoltoon saakka ja samalla on kovat pakkaset, niin onnea vaan sähkölämmittäjille.Estlinkin suunta on n. 99% ajasta Suomesta Viroon päin. Jos piuhaa ei onnistuta myymään täyteen, niin kaapelin ansiosta Baltian hintataso tulee Suomeen ja Estlink nostaa Suomen hintoja. Harvinaisissa niukkuustilanteissa suunta voi kääntyä ja silloin vaurion vaikutus Suomelle voi olla nostava.
Yleisesti ottaen olisi Suomen pörssisähkönkuluttajien etu, että Estlink2 menisi pysyvästi rikki. Silloin meillä nautittaisiin valtaosin Ruotsin edullisesta vesi- ja tuulivoimasta.
Jos Suomessa on pikkupakkasia, eikä tammikuun alun lukemia vastaavia pakkasia, niin ei pitäisi olla mitään huolta.
Pitkittyessään häiriö voi kuitenkin vaikeuttaa sähkön riittämistä. Käytännössä tuontisähköön tulisi yli 650 megawatin aukko, mikä nostaisi sähkön hintaa.
Mikä merkitys yhteyden katkeamisella sitten on?
Se riippuu paljon siitä, mistä yhteyden katkeaminen johtuu ja kuinka pitkään yhteyden korjaamisessa kestää.
Pahimmillaan yhteyden katkeaminen voi johtaa jopa sähköpulaan ja nostaa vähintään merkittävästi pörssisähkön hintaa. Yhteys on tärkeä etenkin Baltiassa. Virossa yhteyden katkeamisen ennakoidaan nostavan hintaa jo lähiaikoina.
Myös Suomen kannalta siirtoyhteys on merkittävä. Juuri nyt yhteys ei ole kriittinen, sillä Suomessa on riittänyt viime päivinä tuulivoimatuotannon takia yllin kyllin sähköä.
Yhteyden merkitys korostuu, jos tuuli tyyntyy ja pakkaset kiristyvät.
Moni pörssisähkön käyttäjä muistelee kauhunsekaisin tuntein perjantaita 5. tammikuuta, jolloin kovien pakkasten keskellä kärvistelevässä Suomessa pörssisähkö nousi historiallisen kalliiksi. Tilannetta pahensi tuolloin se, että useampi voimalaitos oli huollossa. Huoltojen seurauksena sähköverkosta puuttui noin 1000 megawattia.
Suomalaisia varoitettiinkin tammikuun alussa sähköpulan mahdollisuudesta ja kehotettiin vähentämään sähkön kulutusta.
Kaukonen vertaa nyt käsillä olevaa tilannetta tammikuun alkuun. Pahimmillaan siirtoyhteyden katkeaminen voi aiheuttaa tuolloin koetun tilanteen.
”Ei tämä ainakaan tilannetta paranna ja on mahdollista, ettei meillä ole riittävästi tuontikapasiteettia”, Kaukonen sanoo.
---
Oman kierteensä tilanteeseen tuo vielä Olkiluodon kolmannen ydinvoimayksikön vuosihuolto 2. maaliskuuta–8. huhtikuuta. Tuolloin koko voimalan 1600 megawatin kapasiteetti on pois käytöstä.
Hyssyttely tosiaan viittaa siihen, että vika on merikaapelissa. Tällöin kyseessä on melko varmasti Venäjän hybridihyökkäys taas kerran. Ei kai siellä ole niin apinoita etteikö vianmäärityksessä olisi päästy vuorokaudessa tähän saakka. Valtioneuvoston tiedotustilaisuus on siis odotettavissa.Edelleenkään eivät muuten ole löytäneet vikapaikkaa.
Taustalla mietitään, että mikä olisi sopiva toteamus, että tätä ei edelleenkää laskettais hyökkäykseksi? Salaliittohörhö itsessäni sanoo, että näin on tehty jo jonkin aikaa. Näin pienistä asioista ei haluta naton artikloja ottaa kehiin. Pelastetaan Venäjää sen idioottimaisuudeltaHyssyttely tosiaan viittaa siihen, että vika on merikaapelissa. Tällöin kyseessä on melko varmasti Venäjän hybridihyökkäys taas kerran. Ei kai siellä ole niin apinoita etteikö vianmäärityksessä olisi päästy vuorokaudessa tähän saakka. Valtioneuvoston tiedotustilaisuus on siis odotettavissa.
E: Toisaalta tämä viittaa enemmän hyökkäykseen Viroa kuin Suomea kohtaan, ellei takataskussa ole pari muuta iskua Suomeen.
No jos käykin niin että huomataan krapulaisilta laitosmiehiltä(Suomessa tai Virossa) jääneen eilen huomamaatta, että pääteasema Suomessa tai Virossa olikin viturallaan.Taustalla mietitään, että mikä olisi sopiva toteamus, että tätä ei edelleenkää laskettais hyökkäykseksi? Salaliittohörhö itsessäni sanoo, että näin on tehty jo jonkin aikaa. Näin pienistä asioista ei haluta naton artikloja ottaa kehiin. Pelastetaan Venäjää sen idioottimaisuudelta
Juuri nyt en ole katsonut mutta aiemmin tuontia Virosta oli vain muutamana tuntina vuodessa. Sekin on muistettava, että Estlink1 on jotain 300 MW, eli siitä saa jonkin verran tuotua vaikka Estlink2 olisi rikki.Eivät ne tilanteet nyt mitään erityisenn harvinaisia ole talvella ja jos tilanne jatkuu Olkiluodon huoltoon saakka ja samalla on kovat pakkaset, niin onnea vaan sähkölämmittäjille.
Mikä ettei kaiveta 4 artiklaa, konsultaatiot, esiin? Se pakottaisi NATOn suunnittelemaan jotain konkreettista.Taustalla mietitään, että mikä olisi sopiva toteamus, että tätä ei edelleenkää laskettais hyökkäykseksi? Salaliittohörhö itsessäni sanoo, että näin on tehty jo jonkin aikaa. Näin pienistä asioista ei haluta naton artikloja ottaa kehiin. Pelastetaan Venäjää sen idioottimaisuudelta
Joo kyllä tässä haisee ja kovasti se että vikapaikka kyllä tiedetään, mutta nyt mietitään että miten se kansalle kerrotaan, koska mitään seuraamuksia tästäkään ei ole kenellekkään tulossa.Taustalla mietitään, että mikä olisi sopiva toteamus, että tätä ei edelleenkää laskettais hyökkäykseksi? Salaliittohörhö itsessäni sanoo, että näin on tehty jo jonkin aikaa. Näin pienistä asioista ei haluta naton artikloja ottaa kehiin. Pelastetaan Venäjää sen idioottimaisuudelta
Joo kyllä tässä haisee ja kovasti se että vikapaikka kyllä tiedetään, mutta nyt mietitään että miten se kansalle kerrotaan, koska mitään seuraamuksia tästäkään ei ole kenellekkään tulossa.
”Vianselvityksen yhteydessä saatujen ja kerättyjen tietojen perusteella vikaa ei ole aiheuttanut ulkopuolinen tekijä”, Fingrid tiedottaa.
Epäilyttävä kaapelirikko meren alla: Uusi isku länttä vastaan
Neljää eri sota-alusta komentanut entinen brittikapteeni Tom Sharpe uskoo, että Venäjä on mahdollisesti tehnyt ensimmäisen suoran sotatoimensa länsimaita vastaan.
Hän viittaa Punaisenmeren alueella havaittuun epäilyttävään tietoliikennekatkokseen. Verkkoyhteydet katkesivat ensin Djiboutissa. Alustavien tietojen perusteella oli epäselvää, oliko alueella kulkevista AAE-1-, Seacom-, EIG- ja TGN-merikaapeleista vaurioitunut vain yksi vai useampi.
---
Punaisenmeren ja Adeninlahden yhdistävä Bab el-Mandebin salmi on erilainen toimintaympäristö, koska alueella partioivat kansainvälisen koalition sota-alukset ja lentokoneet. Yhdysvaltain E-2 Hawkeye -tutkakone on ilmassa ympäri vuorokauden.
– Kaapelien katkaisu pitäisi tehdä kokonaan veden alta käsin. Vaikeusaste on täysin erilainen kuin Nord Streamissa, Tom Sharpe toteaa.
Vastaavia merenalaisia kyvykkyyksiä löytyy Venäjältä. Brittikapteeni kertoo viettäneensä vuosikausia Grönlannin, Islannin ja Britannian välisellä merialueella seuraten venäläisten toimintaa. Britannian laivaston fregatti veti perässään hydrofonia, jolla kuunneltiin transatlanttisten kaapelien lähellä kulkevia Venäjän ydinsukellusveneitä.
Punaisellamerellä tai Adeninlahdella toimiva sukellusvene voisi lähettää pienoissukellusveneen suorittamaan varsinaisen operaation. Pientä alusta on vaikea havaita veden alla.
– En lähde väittämään, että Venäjä oli tämän takana. Mutta jokin taho on selvästi tehnyt jotain, eikä kovin moni muu pysty siihen. Tämä oli mahdollisesti ensimmäinen venäläisten suora toimi länttä vastaan ja merkki siitä, että uusi kylmä sota kuumenee, Sharpe sanoo.
Suomen ja Viron välinen merenalainen Balticconnector-kaasuputki otettiin maanantaina suunnitelman mukaisesti takaisin kaupalliseen käyttöön, kaasuverkkoyhtiö Gasgridin johtaja Janne Grönlund kertoo STT:lle.
- Yleensä tällaisen merenalaisen infrastruktuurin korjaaminen kestää 1-2 vuotta, mutta Balticconnector korjattiin noin seitsemässä kuukaudessa. Yhteistyö kumppaneiden kanssa on ollut poikkeuksellisen tehokasta, Eleringin meriputkien kunnossapidosta vastaava Tiit Toomits sanoi tiedotteessa.
SUOMEN ja Viron välinen kaasun putkisiirto on ollut keskeytettynä viime lokakuusta lähtien. Maiden kaasuverkkoyhtiöt havaitsivat 8. lokakuuta varhain aamulla kaasuputkessa epätavallista paineen laskua. Putkiosuus eristettiin sulkemalla Balticconnectorin venttiilit, ja tämän ansiosta kaasuvuoto pysähtyi.
No niin no. Saattoiko jotain muuta odottaa? Selväjärkisessä maailmassa voisi kuvitella että Kiinan viranomaiset olisivat tehneet kuten jossain oikeassa valtiossa ehkä suotuisissa olosuhteissa tapahtuisi. Tällöin he olisivat oikeasti tasavertaisiksi kokemiensa toisten maiden kuten Suomen ja Viron kanssa pyrkineet kunnioittavaan yhteistyöhön ja oikeasti tutkineet rikosta. Tällöin olisi paljastunut Venäjän terroristinen operaatio, jossa saattoi sekä osana tekijöitä että yllyttäjinä olla kiinalaisia tahoja, joilla on yhteyksiä Puolueeseen.Uutinen 28.4.2024. Tähänkö tutkinta on nyt tyssännyt?
Valtakunnansyyttäjä Ari-Pekka Koivisto sanoo HS:lle, että tutkinta on käytännössä edennyt niin pitkälle kuin on mahdollista ilman Kiinan apua. Suomalaisviranomaisten toive on, että Kiina kuulustelisi aluksen kapteenia ja perämiestä.
HS: Suomalaistutkijat käyneet kaasuputkivauriosta epäillyllä Newnew Polar Bearilla
Keskusrikospoliisin mukaan laivalla käyneet suomalaiset eivät ole poliisin rikostutkijoita.www.is.fi
Kiinalaismedia: Kiina myöntää tuhonneensa kaasuputken vahingossa
Herääkö mitään kysymysmerkkejä miksi meillä hallinto ja useat poliitikot selittivät omia hienoja teorioitaan suu vaahdossa, vaikka todellinen syyllinen tiedettiin lähes heti?
Bingo!Koska heidän pitää ainakin esittää olevansa asian tasalla vaikka eivät olisikaan.
Ehkäpä siksi, koska asia oli melko pian KRP:n tutkinnan alla ja saakohan sellaisia kommentoida?Toinen kysymys on miksei Puolustusvoimat heti kertonut tiedoistaan?
Puolustusvoimilla tuntuu olevan yleensä periaate, että tiedotetaan mahdollisimman vähän. Poislukien ilmatilaloukkaukset.Koska heidän pitää ainakin esittää olevansa asian tasalla vaikka eivät olisikaan.
Toinen kysymys on miksei Puolustusvoimat heti kertonut tiedoistaan?
Suomen Santahaminasta Saksan Rostockiin kulkevassa C-Lion1-kaapelissa on havaittu vikatilanne.
Vian seurauksena merikaapelissa kulkevat tietoliikenneyhteydet ovat poikki.
Vian syy ei ole tiedossa. Asiaa selvitetään parhaillaan.
Asialla on näköjään spekuloitu jo vuosi sitten:Saas nähdä, mihin tämä kaapelivaurio liittyy. Syy ei tiedossa.
Suomen ja Saksan välinen merikaapeli on katkennut
Vian seurauksena merikaapelissa kulkevat tietoliikenneyhteydet ovat poikki. IS:n tietojen mukaan hallitus ei ole aikeissa kokoontua maanantaina.www.is.fi
Varmaan taas tippunut ankkuri "vahingossa" ja raahattu pari päivää merenpohjassa.Saas nähdä, mihin tämä kaapelivaurio liittyy. Syy ei tiedossa.
Tämä oli vastaus pitkän matkan ohjuksien käyttölupaan venäjää vastaan. Aika varmasti kun eilen siitä uutisoitiin.Tämä taitaa olla osa niitä sotilaallisia vastauksia NATO jäsenyyteen joista Putin mainitsi 2022.
ok, mut miksi esittelet täällä niitä sairaita toiveitas? Ei haluta kuulla.Koko internetin saisi räjäyttää, yhdessä somen kanssa pilasi ihmiset ja maailman. Mitä tuosta katkoksesta nyt sitten Suomelle aiheutuu, avatkaa joku iltapaskan juttua.
Yhtiö tiedotti, että vikatilanteeseen liittyvät yksityiskohdat eivät ole vielä tiedossa ja niitä selvitetään parhaillaan.
– Vian korjaustoimenpiteet on käynnistetty ja korjausalus on valmiudessa lähtemään paikan päälle. Tarkka korjausaika ei vielä ole tiedossa, mutta tyypillisesti merikaapeleissa korjausaika on 5–15 vuorokautta.